Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 473980
Decret 42/2021, d’11 d’octubre, pel qual es regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera en l’àmbit de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

La sanitat dels animals és un factor determinant en la rendibilitat de les explotacions ramaderes; per això, és necessari que els ramaders actuïn de manera coordinada i siguin protagonistes en la defensa dels interessos propis. En aquest sentit, les agrupacions de defensa sanitària ramadera, com a eina de col·laboració entre els operadors ramaders, i l'Administració tenen un paper fonamental en la lluita i control de les malalties dels animals de producció.

El Reglament (UE) 429/2016 del Parlament Europeu i del Consell de 9 de març de 2016, relatiu a les malalties transmissibles dels animals i pel qual es modifiquen o deroguen alguns actes en matèria de sanitat animal estableix a l'article 10 que els operadors són responsables de la salut dels animals en captivitat. En aquest mateix sentit, l'article 64 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears preveu que els propietaris dels animals són responsables de complir els requisits de sanitat animal, de conformitat amb l'article 7 de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal.

Les agrupacions de defensa sanitària ramadera (ADSR), es defineixen a l'article 3 de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, com l'associació de propietaris o titulars d'explotacions d'animals constituïda per elevar el nivell sanitari i productiu, i millorar les condicions zootècniques de les explotacions mitjançant l'establiment i l'execució de programes de profilaxi, la lluita contra les malalties dels animals i la millora de les condicions higièniques i productives. Aquestes tasques es desenvoluparan sota la direcció tècnica d'almenys un veterinari.

A més, dins les tasques del veterinari de les agrupacions de defensa sanitària ramadera s'inclou l'assessorament en matèria d'higiene de la producció primària ramadera per complir les previsions del Reglament (CE) 178/2002 del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener de 2002, pel qual s'estableixen els principis i els requisits generals de la legislació alimentària, i disposa que la seguretat de la cadena alimentària comença a la producció primària i que el responsable de garantir-la és l'operador d'empresa alimentària.

Alhora, el Reglament (CE) 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell de 29 d'abril de 2004, relatiu a la higiene dels productes alimentaris, i el Reglament (CE) 853/2004 de 29 d'abril, pel qual s'estableixen normes específiques d'higiene dels aliments d'origen animal, han desenvolupat els requisits d'higiene a aplicar en la producció primària ramadera.

II

Pel que fa a l'àmbit estatal, les agrupacions de defensa sanitària ramadera es regulen a la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal. Alhora, el Reial decret 842/2011, de 17 de juny, estableix la normativa bàsica de les agrupacions de defensa sanitària ramadera i, per tant, el marc normatiu que les comunitats autònomes han de complir per regular el funcionament de les ADSR en el seu territori.

En l'àmbit autonòmic, l'article 59 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears estableix com una línia d'actuació de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació fomentar les agrupacions de defensa sanitària per a la millora de la sanitat animal i el benestar dels animals, i de la qualitat i la seguretat dels productes ramaders. En aquest sentit, les agrupacions de defensa sanitària de les Illes Balears han contribuït a la millora de l'estat sanitari del ramat de les Illes Balears i han ajudat a aconseguir la declaració del territori de les Illes Balears com a oficialment indemne de brucel·losi bovina, ovina i caprina.

Les agrupacions de defensa sanitària es van regular mitjançant l'Ordre de la Conselleria d'Agricultura i Pesca de 26 de maig de 1992 —modificada per l'Ordre de 3 de juliol de 2001— per la qual es regulen les agrupacions de defensa sanitàries de les diverses espècies ramaderes de les Illes Balears.

Posteriorment, l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de dia 16 de març de 2007, per la qual es complementa l'Ordre de la Conselleria d'Agricultura i Pesca de 26 de maig de 1992, va desenvolupar la normativa anterior establint requisits del programa sanitari a aplicar per les agrupacions de defensa sanitària ramadera i va ser modificada per l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per establir requisits específics amb relació al funcionament de les agrupacions de defensa sanitària apícoles.

Per tant, el temps transcorregut des de l'aprovació de la normativa vigent que regula les agrupacions de defensa sanitària ramadera i la manca de la seva adaptació a la normativa bàsica estatal fa necessari unificar en un sol text normatiu totes les modificacions de la norma primigènia per incloure-hi les previsions estatals i, en conseqüència, adaptar-ne el registre autonòmic. En tot cas, s'han actualitzat els percentatges mínims de cens d'animals i ramaders necessaris per constituir una ADSR, i la possibilitat d'exceptuar-los quan no existeixi cap ADSR reconeguda per una determinada espècie.

Així mateix, de conformitat amb el que preveu l'article 3.2.c) del Reial decret 842/2011, de 17 de juny, els serveis veterinaris de l'ADSR poden estar formats per un o més veterinaris. Amb aquest decret es regula la figura del director tècnic veterinari i del veterinari col·laborador amb l'objecte de garantir una coordinació adient en l'aplicació del programa sanitari comú. També s'hi recullen funcions relatives a la higiene de la producció primària, gestió de residus d'explotació i ús racional dels medicaments, amb l'objecte de donar resposta als nous reptes de la producció ramadera.

A més, i sobre la base de l'article 42 de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, que recull la possibilitat que les explotacions de ramat de la mateixa espècie o espècies de l'ADSR que no hi estiguin incloses hagin de dur a terme el mateix programa sanitari, la supervisió correspondrà al veterinari d'explotació amb la tasca d'evitar que la presència de ramats d'animals amb una situació sanitària inferior posi en perill el nivell sanitari actual.

Alhora, i atès que el Programa Nacional d'Erradicació de la Tuberculosi Bovina només inclou els ramats de caprí que convisquin amb el bestiar oví o tinguin una estreta relació epidemiològica amb aquesta espècie, es considera necessari aprovar un programa de vigilància, control i erradicació de la tuberculosi al bestiar caprí lleter que permeti la comercialització amb seguretat de llet crua i productes lactis elaborats amb aquesta. Així mateix, per no comprometre l'estat sanitari favorable del bestiar boví envers aquesta malaltia a les Illes Balears, pertoca aplicar també els requisits de moviment i qualificació al bestiar caprí sotmès a proves en el marc del Programa Nacional d'Erradicació de la Tuberculosi Bovina.

En tot cas, s'ha establit un règim d'autoritzacions per reconèixer les agrupacions de defensa sanitària ramadera atenint-se a les exclusions permeses a l'article 5 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, atès que s'ha d'incloure la seva activitat dins l'àmbit de la salut pública. Així, mitjançant el concepte una única salut, l'Organització Mundial de la Salut va fer valer que la salut humana i la sanitat animal són interdependents i estan vinculades als ecosistemes en els quals conviuen. En relació amb aquest aspecte, s'estima que el 60 % de les malalties humanes són zoonòtiques i que el 75 % de les malalties emergents de les persones són d'origen animal.

Així mateix, s'ha considerat adient preveure una habilitació per a la modificació dels annexos mitjançant una resolució, atès que la majoria dels quals són models de documentació a presentar i, pel que fa a l'habilitació de modificació dels programes sanitaris, és necessària per adaptar les mesures contingudes en aquests en vista de la darrera informació epidemiològica i les millores en les proves diagnòstiques de referència de la malaltia.

Finalment, amb aquest decret es modifiquen els articles 11.7 i 16 del Decret 34/2020, de 23 de novembre, pel qual es fixen els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears i s'inclouen les varietats esperó de gall, N. callet negrella, N. i mancès de tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears, amb la finalitat de limitar l'entrada de potencial de producció vitícola a les Illes Balears procedent d'altres comunitats autònomes, minimitzant el risc d'oferta excessiva de productes vinícoles de les Illes Balears en relació amb les perspectives de mercat per a aquests productes.

III

Amb relació a l'anàlisi competencial, l'article 31.4 de l'Estatut d'Autonomia, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat ─ Llei 8/2003, de 24 d'abril i reial decret 842/2011─ atribueix a la Comunitat Autònoma la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució en matèria de sanitat animal, no contemplada a l'article 70 com a competència pròpia dels Consells Insulars.

A més, la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, atribueix als consells les competències, la potestat executiva i la reglamentació de naturalesa purament organitzativa en matèria de sanitat animal. Per tant, atès que la sanitat animal no és una competència pròpia dels consells insulars ni tampoc els ha estat transferida, el Govern de les Illes Balears és competent per regular la normativa bàsica de funcionament de les agrupacions de defensa sanitària de les Illes Balears a les Illes Balears.

Aquest Decret compleix els principis de bona regulació que exigeixen l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i queden suficientment justificats els principis de bona regulació següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma és l'instrument més adequat per regular el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera a les Illes Balears i crear i regular-ne el registre; de proporcionalitat, atès que aquest Decret conté la regulació imprescindible pel que fa al funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera; de seguretat jurídica, atès que es tracta d'una norma que s'insereix amb caràcter estable en el marc normatiu autonòmic; de transparència, en relació amb el qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, atès que la iniciativa normativa no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries.

Finalment, el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació exerceix, entre d'altres, la competència en matèria de ramaderia.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, d'acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió d'11 d'octubre de 2021, dict el següent

DECRET

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquest Decret té per objecte:

a) Regular les agrupacions de defensa sanitària ramadera (d'ara endavant, ADSR) en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, establint les bases reguladores per a la seva creació, el contingut dels programes sanitaris anuals obligatoris i les normes per a la sol·licitud de reconeixement com a agrupació de defensa sanitària ramadera que assegurin el compliment dels objectius marcats, així com la implantació, en l'àmbit autonòmic, d'un registre propi.

b) Establir les condicions en les quals les explotacions no incloses a les ADSR han de complir el programa sanitari obligatori i el procediment de designació del veterinari d'explotació.

2. Les previsions d'aquest Decret s'aplicaran a les ADSR i a les explotacions ramaderes d'animals de producció, ubicades al territori de les Illes Balears.

Article 2

Definicions

A l'efecte d'aquest Decret són d'aplicació les definicions de l'article 3 de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal; de l'article 2 del Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s'estableix i regula el Registre d'explotacions ramaderes; de l'article 2 del Reial decret 842/2011, de 17 de juny, pel qual s'estableix la normativa bàsica de les agrupacions de defensa sanitària ramadera i se'n crea i se'n regula el registre nacional; de l'article 2 del Reial decret 1221/2009, de 17 de juliol, pel qual s'estableixen normes bàsiques d'ordenació de les explotacions de ramat porcí extensiu i pel qual es modifica el Reial decret 1547/2004, de 25 de juny, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions cunícoles, i de l'article 2 del Reial decret 360/2020, d'11 de febrer, pel qual s'estableixen normes bàsiques d'ordenació de les granges porcines intensives, i es modifica la normativa bàsica d'ordenació de les explotacions de bestiar porcí extensiu.

Article 3

Àmbit geogràfic

1. L'àmbit geogràfic d'una ADSR pot ser:

a) El municipi o agrupació de municipis a partir de dos o més.

b) La comarca ramadera, d'acord amb l'àmbit definit al Decret 153/1989, de 14 de desembre, de reestructuració dels serveis oficials veterinaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o l'agrupació de dues o més.

c) L'illa, agrupació de dues o més illes o l'àmbit de les Illes Balears.

2. Es podrà reconèixer més d'una ADSR a un mateix àmbit territorial, sempre que cada ADSR compleixi els percentatges mínims que s'estableixen a l'article 4.

3. Es permet la integració d'explotacions ramaderes ubicades a municipis no inclosos a l'àmbit territorial de l'ADSR en els casos següents:

a) Quan el titular o amitger de l'explotació ramadera és titular o amitger d'una altra explotació integrada a l'ADSR.

b) Quan el municipi no es troba inclòs a l'àmbit de cap ADSR de l'espècie. En aquest cas, les explotacions s'integraran de forma prioritària a ADSR que tinguin reconeguts al seu àmbit geogràfic municipis limítrofs.

 

Article 4

Percentatges mínims de cens i ramaders

1. S'estableixen els següents percentatges mínims de cens i ramaders per a cadascun dels àmbits geogràfics anteriors:

a) Si l'ADSR es constitueix en l'àmbit de municipi o agrupació de municipis: el 35 % dels ramaders i el 45 % del cens de l'espècie de cadascun dels municipis que formen l'ASDSR.

b) Si l'ADSR es constitueix en l'àmbit de comarca ramadera o agrupació de comarques ramaderes: el 30 % dels ramaders i el 40 % del cens de l'espècie de cadascuna de les comarques ramaderes que formen l'ADSR.

c) Si l'ADSR es constitueix en l'àmbit d'illa, agrupació d'illes o en l'àmbit de les Illes Balears: el 20 % dels ramaders i el 30 % del cens de l'espècie de cadascuna de les illes que formen l'ADSR. Quan no hi hagi cap ADSR reconeguda a una illa per l'espècie, es podrà autoritzar la constitució d'una ADSR amb un percentatge de reproductors d'aquesta espècie que no sigui inferior al 20 %.

2. El còmput dels percentatges mínims dels censos i ramaders es durà a terme d'acord amb les regles següents:

2.1. De cens

a) Es durà terme amb relació al darrer cens de reproductors o, quan el sistema productiu ho exigeixi, al darrer cens total d'animals de les explotacions integrades a l'ADSR.

b) En el cas de sistemes de producció associats a una raça autòctona en perill d'extinció, la justificació del percentatge de cens es durà a terme en relació amb el cens de la raça.

2.2. De ramaders

No es tindran en compte les explotacions de tipus especial i les explotacions d'autoconsum i reduïdes, si les característiques del sector productiu impedeixen el compliment del percentatge de ramaders exigit per la constitució d'una nova ADSR.

Article 5

Requisits de reconeixement de les agrupacions de defensa sanitària ramadera a les Illes Balears

1. Les ADSR es poden constituir en l'àmbit d'espècie, agrupacions d'espècies o sistema productiu.

2. En les ADSR de bestiar oví es podran incloure com a explotacions associades també les de bestiar caprí, així com les unitats de producció caprina associades a explotacions d'oví.

3. En tot cas, les ADSR, per tal de ser reconegudes, hauran de complir els requisits mínims següents:

a) Tenir personalitat jurídica.

b) Complir els requisits de percentatge de cens i ramaders per espècie, sistema productiu en l'àmbit geogràfic reconegut, prevists als articles 3 i 4.

c) Estar sota la direcció tècnica d'almenys un veterinari que compleixi les funcions previstes als articles 12 i 13.

d) Tenir uns estatuts de funcionament en els quals consti:

  • La denominació de l'agrupació.
  • El domicili social i àmbit territorial.
  • Els òrgans de representació, govern i administració.
  • El dret a integrar-se a la mateixa de tots els ramaders que ho vulguin.
  • La regulació del funcionament intern d'acord amb la normativa aplicable.

e) Comprometre's a col·laborar amb la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en aquelles mesures de lluita que s'estableixin contra crisis sanitàries que afectin la ramaderia de les Illes Balears i altres mesures establertes a l'article 17.

f) Presentar el corresponent programa sanitari comú, entès com el conjunt de mesures sanitàries d'aplicació a les explotacions ramaderes per un veterinari, d'acord amb els requisits establerts a l'article 7, per a aprovar-lo.

Article 6

Procediment de reconeixement de les ADSR

1. Per al reconeixement propi, les ADSR han de presentar una sol·licitud d'acord amb el model disponible a la Seu Electrònica (seuelectronica.caib.es), que s'ha d'acompanyar de la documentació següent:

a) Còpia dels estatuts inscrits en el registre corresponent.

b) Certificat de la persona que ocupi el càrrec a la secretaria a l'òrgan de govern competent en els termes prevists en els Estatuts de l'ADSR.

c) Proposta de programa sanitari comú signat pel veterinari responsable.

d) Llistat de les explotacions integrants a l'associació i compromís de compliment d'estatuts, i programa sanitari comú d'acord amb model inclòs com a annex I per a cada una de les explotacions.

e) Proposta d'alta de serveis veterinaris acompanyada dels corresponents fulls de compromís del personal veterinari d'acord amb l'annex II.

2. El director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, a proposta del cap del Servei de Ramaderia, resoldrà el reconeixement de l'ADSR i l'aprovació del programa sanitari comú en un termini de sis mesos comptadors a partir de la recepció de la sol·licitud. El sentit del silenci serà positiu de conformitat amb el previst a l'article 24 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Per garantir el dret dels ramaders d'integrar-se lliurement a una ADSR es donarà publicitat a la Resolució de reconeixement mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

Article 7

Programa sanitari comú de les ADSR

1. El programa sanitari comú de les ADSR ha d'incloure, per a cada espècie animal, les mesures sanitàries següents:

a) Obligatòriament, les que consten a l'annex III.

b) Facultativament, s'hi podran incloure programes sanitaris voluntaris establerts a l'annex IV.

c) Excepcionalment, i en funció de la problemàtica sanitària particular d'una ADSR, altres programes sanitaris, diferents dels recollits als apartats anteriors.

2. El programa sanitari comú aprovat a la resolució de reconeixement de les ADSR tindrà vigència indefinida.

3. En les ADSR de l'espècie ovina, el programa sanitari s'aplicarà també al cens de caprí existent a les explotacions integrades, que es comptabilitzarà com a cens de l'ADS.

4. Anualment, entre l'1 i el 31 de gener de cada any, les ADSR han de presentar un informe de resultats del programa executat durant els dotze mesos anteriors i, si escau, la sol·licitud de modificació del programa sanitari comú, juntament amb la còpia del programa per avaluar-los.

5. Quan es vulgui crear una ADSR d'una nova espècie ramadera per la qual no s'hagin previst en aquesta norma mesures sanitàries específiques, es complirà el programa sanitari comú de l'annex III, sense perjudici que, mitjançant una resolució del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, es puguin preveure altres mesures.

Article 8

Registre d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de les Illes Balears

1. Es crea el Registre d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de les Illes Balears, en el qual s'inscriuran les ADSR reconegudes en l'àmbit de les Illes Balears, que inclourà la informació recollida a l'annex 2 del Reial decret 842/2011, de 17 de juny.

2. Les ADSR s'identificaran amb un codi constituït pels elements següents:

a) Les sigles ES

b) El nombre 04 com a identificació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Sis caràcters que identifiquen les ADSR.

3. El Registre d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera estarà informatitzat de manera que totes les altes, baixes, modificacions, suspensions i extincions tinguin un reflex immediat al Registre Nacional d'Agrupacions de Defensa Sanitària creat al Reial decret 842/2011, de 17 de juny.

Article 9

Modificació de dades

1. Les ADSR, mitjançant el seu representant legal, han de comunicar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural els canvis en les dades recollides al Registre creat a l'article 8 en el termini d'un mes des que es produeixin mitjançant models disponibles a la Seu Electrònica (seuelectronica.caib.es). En tot cas:

a) Si es tracta de l'alta d'una nova explotació ramadera, s'ha d'aportar el corresponent compromís de compliment d'estatuts i programa sanitari comú, d'acord amb el model inclòs com a annex I. Aquesta alta, si escau, implicarà automàticament la baixa de l'explotació de l'ADSR a la qual constàs integrada, la qual cosa s'anotarà al Registre d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de les Illes Balears.

b) La baixa d'una explotació ramadera al Registre d'Explotacions Ramaderes de les Illes Balears suposarà la baixa d'ofici d'aquesta a les ADSR de les quals formi part al Registre d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de les Illes Balears.

c) Si es tracta de l'alta de veterinaris, s'ha d'aportar el corresponent full de compromís del personal veterinari, d'acord amb l'annex II.

 

Article 10

Extinció del reconeixement

1. S'extingirà el reconeixement de l'ADSR quan ho sol·liciti el seu representant legal amb un acord previ dels seus socis mitjançant el model inclòs a la Seu Electrònica (seuelectronica.caib.es) o quan es donin alguna de les circumstàncies següents:

a) Incomplir els requisits per al reconeixement establerts a l'article 5 d'aquest Decret.

b) Incomplir durant dotze mesos els percentatges de ramaders i cens establerts en la resolució de concessió.

c) Incomplir les mesures sanitàries previstes al programa sanitari obligatori comú que posin en perill el compliment dels seus objectius.

d) No disposar de serveis veterinaris durant un temps superior a trenta dies.

e) L'incompliment dels seus serveis veterinaris de les funcions previstes als articles 12 i 13.

f) No col·laborar amb la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural amb aquelles matèries recollides a l'article 17.

2. L'expedient d'extinció del reconeixement es posarà en coneixement de l'ADSR perquè, en el termini de quinze dies, presenti les al·legacions que estimi oportunes.

3. Transcorregut aquest termini, si continuen les causes que justificaren l'inici de l'expedient d'extinció del reconeixement, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural dictarà una resolució d'extinció que es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears i que determinarà la baixa de l'ADSR al Registre.

Article 11

Serveis veterinaris de les ADSR

1. Els serveis veterinaris de l'ADSR poden estar formats per un o diversos veterinaris, dels quals un desenvoluparà el càrrec de director tècnic veterinari i la resta exercirà les funcions de veterinaris col·laboradors.

2. El director tècnic veterinari és la persona que, amb caràcter permanent, dirigirà tots els aspectes relacionats amb el programa sanitari comú.

Article 12

Funcions del director tècnic veterinari

El director tècnic veterinari de les ADSR exercirà les mateixes funcions que les previstes pels veterinaris col·laboradors, a més de les següents:

1. Elaborar i supervisar el programa sanitari comú de l'ADSR.

2. Coordinar, supervisar i controlar les actuacions duites a terme pels veterinaris col·laboradors de l'ADSR.

3. Representar les ADSR en totes aquelles tasques que els autoritzi l'òrgan de govern competent en els termes prevists en el Estatuts de l'ADSR.

 

Article 13

Funcions del veterinari col·laborador

El veterinari col·laborador de l'ADSR, a més d'exercir les funcions establertes al punt 2 de l'article 3 del Reial decret 842/2011, de 17 de juny, pel qual s'estableix la normativa bàsica de les agrupacions de defensa sanitària ramadera i es crea i es regula el Registre nacional d'aquestes, exercirà les funcions següents:

1. Assessorar els titulars de les explotacions integrades a l'ADSR en les matèries següents:

a) Higiene a la producció primària ramadera.

b) Gestió de residus sanitaris i de medicaments veterinaris generats a explotacions ramaderes.

2. Proporcionar assistència veterinària en cas d'aparició de malalties infeccioses i contagioses, o altres processos patològics amb transcendència per a la sanitat o benestar animal quan així ho requereixi el titular de l'explotació.

3. Fomentar l'ús responsable dels medicaments veterinaris a les explotacions ramaderes, especialment dels antimicrobians, per evitar l'aparició de resistències antimicrobianes.

Article 14

Comunicacions d'actuacions pels serveis veterinaris de l'ADS

1. Les ADSR, mitjançant els responsables veterinaris, han de comunicar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural la següent informació de les visites veterinàries que duen a terme a les explotacions ramaderes que la integren, amb relació a:

a) L'aplicació del programa sanitari comú, inclosos els tractaments veterinaris aplicats, especificant-ne el tipus de tractament, productes aplicats i nombre d'animals tractats per categoria.

b) La informació de la mortalitat observada a l'explotació en els darrers sis mesos.

2. La comunicació es farà mitjançant les opcions següents:

a) L'emplenament del formulari d'actuació sanitària, que serà proporcionat per la Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, s'expedirà per quadruplicat i estarà signat pel titular o representant de l'explotació i el veterinari. Un exemplar quedarà a l'explotació, un altre romandrà en poder del veterinari, un altre serà per a l'ADSR i el darrer es lliurarà a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

b) Un fitxer amb format CSV o TXT, d'acord amb les dades i el format recollit a l'annex V.

3. El termini de la comunicació de la informació prevista a l'apartat 1 serà abans del 31 de juliol, pel que fa a les visites del primer semestre, i abans del 31 de gener de l'any següent, amb relació a les del segon semestre.

4. La comunicació es durà a terme mitjançant el model disponible a la Seu Electrònica (seuelectronica.caib.es).

5. No obstant l'anterior, quan es posi a l'abast la possibilitat de la remissió telemàtica de la informació prevista al punt 1 directament al REGA de les Illes Balears, es farà mitjançant aquest sistema i el termini d'introducció de dades serà de tres mesos a partir de la visita veterinària.

Article 15

Extensió del programa sanitari

1. De conformitat amb el que preveu l'article 42 de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, quan una ADSR o la suma de diverses ADSR comprengui almenys el 60 % de les explotacions ubicades dins una illa, la resta d'explotacions de la mateixa espècie no integrades a l'ADSR hauran de complir les mesures sanitàries obligatòries del programa sanitari comú, el control i supervisió de les quals correspon al veterinari d'explotació, de conformitat amb l'article 3.23 de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal.

2. Les funcions del veterinari d'explotació seran les mateixes que les del veterinari col·laborador de l'ADSR recollides a l'article 13.

3. El titular de l'explotació haurà de dur a terme els passos següents:

a) Comunicar, mitjançant el model disponible a la Seu Electrònica (seuelectronica.caib.es), el veterinari designat com a veterinari d'explotació.

b) Adjuntar a la comunicació la documentació següent:

  • Fotocòpia del DNI en cas de no autoritzar la consulta del DNI telemàticament del titular/representant de l'explotació i del veterinari.
  • Proposta del programa sanitari comú signat pel veterinari que inclogui les mesures sanitàries obligatòries establertes a l'annex III.

c) Anualment, el titular de l'explotació haurà de presentar, adjunta a la declaració de cens prevista a l'article 4.3. del Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s'estableix i regula el registre general d'explotacions ramaderes, una declaració del veterinari d'explotació amb relació a l'aplicació del programa sanitari obligatori.

4. L'obligació establerta al punt 1 d'aquest article no serà d'aplicació a les explotacions ramaderes definides a la normativa sectorial com d'autoconsum.

 

Article 16

Programa sanitari de vigilància, control i erradicació de la tuberculosi al bestiar caprí

1. El programa sanitari de vigilància, control i erradicació de la tuberculosi al bestiar caprí recollit a l'annex VI d'aquest Decret té caràcter obligatori a les explotacions de bestiar caprí de reproducció per a llet, de reproducció mixta.

2. A les explotacions de caprí que convisquin o tenguin relació epidemiològica amb explotacions de bestiar boví —incloses al programa nacional d'erradicació de la infecció per a Mycobacterium tuberculosis complex del bestiar boví— hi seran d'aplicació els requisits de moviment i qualificació de l'annex 6.

3. Els ramaders que, com a resultat de les actuacions duites a terme en el programa sanitari de lluita contra la tuberculosi al bestiar caprí, hagin de sacrificar els seus animals, podran tenir dret a percebre una indemnització per cada un d'aquests d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i amb el barem establert a l'efecte que es trobi en vigor en el moment del seu sacrifici.

4. Es perdrà el dret a indemnització dels animals objecte de sacrifici quan es comprovi, amb l'audiència prèvia de l'interessat, algunes de les circumstàncies recollides a l'article 17 del Reial decret 2611/1996, de 20 de desembre, pel qual es regulen els programes nacionals d'erradicació de malalties dels animals.

Article 17

Deure de col·laboració

1. Les ADSR reconegudes oficialment queden obligades a col·laborar activament amb la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en l'organització, seguiment i execució de les mesures sanitàries per a la prevenció, control, lluita o erradicació de les malalties establertes al Reial decret 526/2014, de 20 de juny, pel qual s'estableix la llista de les malalties dels animals de declaració obligatòria i se'n regula la notificació, així com altres malalties per les quals hi ha programes nacionals o autonòmics de control, lluita o erradicació.

2. Quan es declari una crisi o alerta sanitària, d'acord amb el Reial decret 1440/2001 pel qual s'estableix el sistema d'alerta sanitària veterinària, les ADSR col·laboraran activament quan els ho sol·licitin, especialment per aplicar tractaments o vaccinacions obligatoris.

Article 18

Formació

Els veterinaris d'explotació i serveis veterinaris d'ADSR mantindran actualitzats els coneixements en matèria de policia sanitària, intercanvi d'animals i programes oficials de sanitat animal per a aquelles espècies sobre les quals actuïn en l'aplicació dels programes sanitaris establerts a l'annex III i IV.

Article 19

Règim sancionador

El règim sancionador aplicable al que disposa aquest Decret és el que preveu la Llei 8/2003, de 24 d'abril de sanitat animal i a la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, i les disposicions que hi concorden.

Disposició addicional primera

Inscripció ADSR existents a l'entrada en vigor del Decret

Les ADSR ja reconegudes abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret s'inscriuran d'ofici al Registre d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de les Illes Balears establert a l'article 8 amb el mateix codi.

Disposició addicional segona

Publicació de les illes que compleixen percentatges

Divuit mesos després de l'entrada en vigor d'aquest Decret, mitjançant una resolució del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears la relació d'illes on es compleix el percentatge del 60 % previst a l'article 15 als efectes de l'extensió del programa sanitari obligatori.

Disposició transitòria

Adaptació dels programes sanitaris ADSR

S'estableix un termini de sis mesos per a l'adaptació dels programes sanitaris de les ADSR constituïdes abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret.

Disposició derogatòria

Normes derogades

Es deroga l'Ordre de la Conselleria d'Agricultura i Pesca de 26 de maig de 1992, per la qual es regulen les agrupacions de defensa sanitària en les diverses espècies ramaderes de les Illes Balears i les seves modificacions posteriors.

Disposició final primera

Modificacions del Decret 34/2020, de 23 de novembre, pel qual es fixen els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears, i s'inclouen les varietats esperó de gall, N. callet negrella, N. i mancès de tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears

a) Es modifica l'article 11.7 del Decret 34/2020, de 23 de novembre, pel qual es fixen els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears, i s'inclouen les varietats Esperó de gall, N. callet negrella, N. i mancès de tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears, que tindrà la redacció següent:

Per a les autoritzacions de replantació amb reconeixements d'arrabassada procedents d'altres comunitats autònomes, serà necessari aportar les declaracions de collita de les tres campanyes anteriors a la data d'arrabassada i que coincideixi la persona titular de l'arrabassada amb la persona sol·licitant de la replantació, a l'efecte d'evitar la creació artificial de condicions per a poder incrementar el potencial vitivinícola de les Illes Balears. Aquesta limitació no serà d'aplicació als reconeixements d'arrabassada aprovats abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret.

b) Es modifica l'article 16 del Decret 34/2020, de 23 de novembre, pel qual es fixen els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears i s'inclouen les varietats esperó de gall, N. callet negrella, N. i mancès de tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears, que tindrà la redacció següent:

Les parcel·les vitícoles plantades a les Illes Balears amb autoritzacions per a replantació generades fora de les Illes Balears, provinents de conversió de drets o de reconeixements d'arrabassada, no es podran canviar de titularitat fins que la persona titular no hagi presentat la cinquena declaració de collita comptada des de la data de comunicació del final de plantació de la parcel·la vitícola sobre la qual sol·licita el canvi de titularitat, a l'efecte d'evitar la creació artificial de condicions per a poder incrementar el potencial vitivinícola de les Illes Balears. Aquesta limitació no serà d'aplicació a les parcel·les vitícoles plantades amb autoritzacions procedents de drets de replantació o reconeixements d'arrabassada aprovats abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret.

Disposició final segona

Desplegament normatiu

S'autoritza la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

Disposició final tercera

Modificació d'annexos

Mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria competent en matèria d'Agricultura, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es poden modificar els annexos d'aquest Decret.

Disposició final quarta

Entrada en vigor

Aquest Decret entrarà en vigor al cap de trenta dies des de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 11 d'octubre de 2021

 

La presidenta

La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació

Francesca Lluch Armengol i Socias

Maria Asunción Jacoba Pia de la Concha García-Mauriño

 

Documents adjunts