Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 254492
Decret 34/2021 de 21 de juny pel qual es crea la Comissió per a la Reconversió i el Canvi d‘Ús d’Establiments d’Allotjament Turístic i Edificacions amb Usos no Residencials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

El 20 d'octubre de 2020, va entrar en vigor la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, que va ser el resultat de tramitar com a projecte de llei el Decret 8/2020, de 13 de maig, amb el mateix títol.

La disposició addicional primera d'aquesta norma du per títol «Reconversió i canvi d'ús d'establiments d'allotjament turístic i edificacions amb usos no residencials», i estableix la possibilitat que es pugui instar, davant l'Administració turística o l'Administració competent, amb relació amb l'activitat a què estava afecta l'edificació no residencial, un canvi d'ús en algun dels següents, sempre que el pla territorial insular no ho impedeixi:

a) Residencial destinat exclusivament a habitatge protegit, preferentment en règim de lloguer.

b) Equipaments de caràcter sociosanitari o assistencial, públics o privats (inclosos residències de majors, centres de dia, centres de discapacitats i dependents, i similars).

c) Administratiu, considerant preferents els usos específics associats a projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+i).

Els establiments i edificacions que es poden acollir a aquest règim són:

a) Els establiments d'allotjament turístic en situació d'alta que estiguin situats a una zona turística declarada madura.

b) Els establiments d'allotjament turístic en situació de baixa definitiva anterior al 13 de maig de 2020 que estiguin situats a qualsevol lloc, excepte a sòl rústic, del territori de les Illes Balears.

c) Les edificacions amb usos diferents al residencial i d'allotjament turístic, que han d'estar situats a una zona turística declarada madura i trobar-se en una situació d'obsolescència, per no disposar d'activitat perquè aquesta hagi finalitzat o s'hagi donat de baixa, sempre que el nou ús no estigui prohibit pel planejament municipal.

El punt tercer d'aquesta disposició addicional afirma que l'Administració competent ha de tramitar i resoldre el procediment administratiu en què han de quedar justificades les condicions establertes en els apartats 1 i 2 anteriors i convenientment valorades l'oportunitat i la idoneïtat del canvi d'ús. La resolució del procediment administratiu requereix un informe preceptiu i vinculant de l'ajuntament en el qual es trobi l'edificació o l'establiment sobre el qual s'ha instat el canvi d'ús, així com un informe favorable, atorgat per unanimitat de la comissió que s'ha de crear a l'efecte per decret del Consell de Govern, de la qual han de formar part les organitzacions sindicals i empresarials més representatives del sector. L'acord que autoritzi el canvi d'ús s'entén sense perjudici de les llicències municipals o declaracions responsables que siguin necessàries per fer efectiu aquest canvi.

Per tant, per tal que es puguin desenvolupar els procediments administratius relatius als canvis d'ús establerts en aquesta disposició, és necessària la creació de la comissió prevista en aquest punt.

Pel que fa a les competències del Consell de Govern, la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, disposa en l'article 17.e) que el Consell de Govern exerceix la potestat reglamentària mitjançant l'aprovació de decrets.

Com s'ha esmentat, la disposició addicional primera de la Llei 2/2020 afirma que la comissió s'ha de crear per decret del Consell de Govern.

L'article 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears afirma que la creació d'òrgans col·legiats als quals s'atribueixin funcions d'emissió d'informes preceptius requereix norma específica.

Es tracta d'una norma organitzativa del Govern de les Illes Balears, de creació d'una comissió que quedarà adscrita a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, atès el major pes dels allotjaments turístics pel que fa a les possibilitats pràctiques del canvi d'ús.

Per altra banda, pel que fa a la comissió que es crea, i per tal com es tracta d'un òrgan col·legiat, s'han de respectar les disposicions al respecte contingudes en els articles del 17 al 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com les contingudes en els articles del 15 al 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sense perjudici que la comissió pugui aprovar les pròpies normes de funcionament.

En l'elaboració d'aquest Decret s'ha respectat el principi de necessitat, atesa l'obligatorietat legal de creació de la comissió per poder aplicar la disposició addicional primera de la Llei 2/2020; els principis d'eficàcia i proporcionalitat, perquè crea i configura una comissió que s'ajusta a un format adequat a les seves finalitats; el principi de seguretat jurídica, atès que es respecten els mandats legals respecte de la creació d'òrgans col·legiats i s'ha seguit el procediment d'elaboració normativa estipulat; el de transparència, perquè s'han seguit els mandats legals en aquest sentit i es configura una comissió amb participació també d'agents socials i econòmics, i els d'eficiència, qualitat i simplificació, atès, pel que s'ha exposat, que es configura una comissió amb una composició adequada a les seves finalitats i inserida en l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Per tot això, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, havent observat els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 21 de juny de 2021, es dicta el següent

DECRET

Article 1

Creació de la Comissió

Es crea la Comissió per a la Reconversió i el Canvi d‘Ús d'Establiments d'Allotjament Turístic i Edificacions amb Usos no Residencials, prevista en la disposició addicional primera de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Article 2

Finalitat

La seva finalitat és emetre els informes prevists en l'esmentada disposició que, en el cas d'atorgar-se amb caràcter favorable i per unanimitat, possibilitaran la viabilitat del projecte de canvi d'ús, sempre que es compleixin també la resta de requeriments normatius.

Article 3

Adscripció

La Comissió queda adscrita a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, i la seu es correspon amb la de l'esmentada Conselleria, sense perjudici que es puguin dur a terme sessions per mitjans telemàtics o electrònics, o a altres localitats de les Illes Balears, si així ho decideix el president o presidenta de la Comissió.

Article 4

Composició

1. La Comissió ha d'estar integrada per:

a) En representació del Govern de les Illes Balears:

— La persona titular de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

— La persona titular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

— La persona titular de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

— La persona titular de la Conselleria de Salut i Consum.

— La persona titular de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

— La persona titular de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.

— La persona titular de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

b) En representació de l'Administració local:

— La persona titular del Departament que tengui les competències en matèria de territori del consell insular de l'àmbit territorial on es pretengui desenvolupar el projecte en qüestió.

— La persona titular de la batllia del municipi en què es pretengui desenvolupar el projecte o persona en qui estiguin delegades les competències en matèria d'urbanisme.

c) En representació de les organitzacions empresarials més representatives:

— Una persona en representació de la Confederació d'Associacions Empresarials de Balears (CAEB), designada per l'organització i nomenada pel president o presidenta de la Comissió.

En funció de l'àmbit territorial on es pretengui desenvolupar el projecte en qüestió:

— Una persona en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (PIMEM), designada per l'organització i nomenada pel president o presidenta de la Comissió.

— Una persona en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Menorca (PIME Menorca), designada per l'organització i nomenada pel president o presidenta de la Comissió.

— Una persona en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa d'Eivissa i Formentera (PIMEEF), designada per l'organització i nomenada pel president o presidenta de la Comissió.

d) En representació de les organitzacions sindicals més representatives:

— Una persona en representació del Sindicat Comissions Obreres (CCOO), designada pel sindicat i nomenada pel president o presidenta de la Comissió.

— Una persona en representació del Sindicat Unió General de Treballadors (UGT), designada pel sindicat i nomenada pel president o presidenta de la Comissió.

2. El mandat dels membres pertanyents a l'Administració de la Comunitat Autònoma ha de tenir la mateixa durada que la dels seus càrrecs institucionals. El mandat dels representants de les administracions locals només s'exerceix amb relació a la sessió o sessions específiques relatives als projectes que afectin el seu municipi i mentre duri el càrrec institucional. El mandat de la resta de membres té una durada màxima de dos anys des del nomenament d'aquests, amb possibilitat de renovació.

3. El cessament dels membres es produeix per alguna de les causes següents:

— Expiració del termini del mandat.

— Resolució del president o presidenta a proposta de les organitzacions que els designaren.

— Renúncia expressa acceptada pel president o presidenta.

— Incapacitat declarada per sentència ferma.

— Condemna per delicte dolós en virtut de sentència ferma.

— Incompatibilitat sobrevinguda.

— Inassistència reiterada i injustificada a les sessions, després d'audiència prèvia.

4. Els membres de la Comissió, en cas de no poder assistir a una sessió, poden designar qui els supleixi o delegar-ne el vot en un altre membre, mitjançant comunicació escrita al secretari o secretària de la Comissió.

5. La constitució vàlida de les sessions requereix l'assistència de tots els membres o dels que els substitueixin.

6. Així mateix, es poden convidar a les sessions experts en les matèries que es tractin, per tal d'assessorar la Comissió, a proposta del president o presidenta. Poden assistir a les sessions amb veu, però sense vot.

Article 5

President o presidenta i secretari o secretària

El president o presidenta de la Comissió ha de ser la persona titular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, i el secretari o secretària de la Comissió ha de ser la persona titular de la Secretaria General de la mateixa Conselleria.

Article 6

Normes de funcionament

Les normes de funcionament de la Comissió són les establertes per als òrgans col·legiats en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sense perjudici que la Comissió pugui determinar normes pròpies de funcionament.

Article 7

Règim d'indemnitzacions

L'assistència a les sessions de la Comissió dóna dret al rescabalament de les despeses que prevegin les lleis anuals de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma i, si escau, el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

Això no obstant, el fet d'assistir a les sessions no dóna dret a les indemnitzacions per assistència a òrgans col·legiats de l'Administració de la Comunitat Autònoma que estipulen amb caràcter general les normes esmentades.

Disposició addicional primera

Conselleries competents

Les referències a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball contingudes en aquest Decret s'han d'entendre referides a la conselleria que tengui atribuïdes les competències en matèria de turisme, en el cas de canvis que es puguin produir en atribució del que disposa l'article 10.d) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Així mateix i pel que fa als membres representants del Govern de les Illes Balears, ho són també les persones titulars de les conselleries amb competències en les matèries de comerç, habitatge, salut, territori, innovació, recerca científica i tècnica, i afers socials.

Disposició addicional segona

Composició equilibrada

S'ha de parar esment en l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, pel que fa a procurar una composició equilibrada de la Comissió entre homes i dones.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de juny de 2021

 

La presidenta

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

Francesca Lluch Armengol i Socias

Iago Negueruela Vázquez