Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 214623
Decret 30/2021, de 31 de maig, pel qual es crea i es regula la Comissió de Seguiment del Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears
La Convenció sobre els drets de l'infant de les Nacions Unides, aprovada per l'Assemblea General el 20 de novembre de 1989 i ratificada per Espanya, en l'article 19 estableix que els estats membres han de prendre totes les mesures legislatives, administratives, socials i educatives apropiades per protegir l'infant contra totes les formes de violència física o mental, lesions, abusos, abandonament o tracte negligent, maltractament o explotació, inclosos els abusos sexuals, físics o mentals, mentre està sota la tutela dels seus pares o mares, tutors o tutores legals o de qualsevol altra persona que en tengui la tutela. Aquestes mesures protectores, si cal, han d'incloure procediments efectius per a l'establiment de programes socials, amb la finalitat de donar el suport necessari a l'infant i als que en tenen la tutela, i també altres maneres de prevenir, detectar, informar, derivar, investigar, tractar i seguir els casos de maltractaments descrits més amunt, a més de les actuacions judicials, si són necessàries.
Igualment, cal tenir presents les observacions del Comitè dels Drets de l'Infant de les Nacions Unides, especialment la núm. 13, sobre “el dret de l'infant a no ser objecte de cap forma de violència”, la núm. 14, sobre “el dret de l'infant que el seu interès sigui una consideració primordial”, i la núm. 12, sobre “el dret de l'infant a ser escoltat.”
L'article 30.39 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la protecció de menors. D'altra banda, l'article 70.8 de l'Estatut disposa com a competència pròpia dels consells insulars la tutela, l'acolliment i l'adopció de menors. Igualment, l'article 75.5 assenyala que, a més de les competències derivades de la legislació bàsica de l'Estat i de la legislació sectorial, correspon als municipis l'exercici de les que puguin ser delegades per l'Estat, per la Comunitat Autònoma, pels consells insulars i per altres administracions. La delegació de competències als municipis ha d'anar acompanyada dels mitjans econòmics, personals i materials adequats i suficients.
L'article 35.2 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, estableix que, per a la detecció i la notificació de tota forma de violència (maltractaments físics o psíquics; càstigs físics humiliants o denigrants; descuit o tracte negligent; ús i tràfic d'estupefaents, drogues tòxiques i substàncies psicotròpiques; mendicitat infantil; explotació laboral; agressions i abusos sexuals; corrupció; violència masclista, d'acord amb el que estableix la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; violència en l'àmbit familiar, sanitari, social o educatiu; assetjament escolar; tràfic d'éssers humans; mutilació genital femenina; violència a través de les noves tecnologies, i qualsevol altra forma d'explotació o abús), s'han d'establir els mecanismes de coordinació adequats, especialment entre els àmbits sanitari, educatiu, de serveis socials i policial. A aquest efecte, s'han de seguir les prescripcions establertes en el Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears i en les guies d'aplicació en els àmbits esmentats.
La disposició addicional cinquena de la Llei 9/2019, preveu l'existència del Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears, que es configura com l'instrument bàsic per assolir la coordinació interinstitucional de totes les administracions públiques en la intervenció en casos de maltractament infantil a les Illes Balears, amb l'objectiu general de millorar l'atenció per reduir la victimització primària i secundària que pateixen els infants i adolescents que han patit maltractament i garantir el compliment dels seus drets i llibertats durant la intervenció de les institucions responsables de protegir-los, a través d'una actuació coordinada i eficaç de les institucions competents. Disposa, a més, que tots els protocols de detecció, valoració i intervenció en casos de maltractament infantil que puguin elaborar les diferents administracions públiques competents han de ser conformes amb les directrius que estableix aquest Protocol.
A les Illes Balears, des de l'any 2007 s'aplica el Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears, del qual, recentment se n'ha aprovat una actualització.
El Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears s'entén com una de les manifestacions del principi de col·laboració entre el Govern de la Comunitat Autònoma, els consells insulars i les entitats locals que preveu l'article 77 de la Llei 9/2019. A més, l'article 78 estableix que les diferents administracions públiques amb competències en les matèries que regula aquesta Llei han d'establir les vies necessàries per a una acció coordinada i conjunta de les activitats i els programes que recull i dels que s'ordenin en desplegament de la Llei. Així, en compliment de les actuacions de prevenció, atenció, protecció i inserció de persones menors d'edat, s'estableix l'obligació de totes les administracions de col·laborar i treballar en la detecció i la comunicació de les situacions de vulnerabilitat social, situacions de risc i de desemparament de persones menors d'edat, en la investigació corresponent i en la intervenció amb el recurs adient. Aquesta col·laboració es requereix especialment entre el personal dels àmbits de la sanitat, l'educació i els serveis socials, locals, insulars i autonòmics.
Atès que les actuacions que preveu el Protocol marc esmentat afecten diferents administracions públiques i diferents àmbits (social, educatiu, sanitari, judicial, de seguretat ciutadana, etc.), es considera adient crear un òrgan col·legiat de composició multilateral amb la funció de vetlar pel compliment d'aquest Protocol, analitzar els problemes que pugui plantejar la seva aplicació al comú de les administracions públiques implicades i formular les propostes de millora que consideri. En aquest sentit, cal tenir present que l'article 77.2 de la Llei 9/2019 assenyala que les actuacions d'aquestes entitats i institucions s'han de dur a terme sota la supervisió directa dels òrgans competents i d'acord amb els principis de cooperació, col·laboració i eficàcia, sense que això suposi cessió de la titularitat i la responsabilitat de la competència, i sens perjudici directe, si n'és el cas, de les facultats que la legislació vigent atribueix a les entitats públiques competents.
Finalment, d'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè mitjançant aquesta norma es crea un òrgan col·legiat de caràcter multilateral, en què estan representades totes les administracions públiques que tenen competència en matèria de protecció de menors, per vetlar per l'aplicació correcta del Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears; de proporcionalitat, atès que la norma conté la regulació imprescindible per acomplir les finalitats de la Comissió que es regula; de seguretat jurídica, perquè la norma s'adapta a la normativa autonòmica; de transparència, principi pel qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, atès que, mitjançant aquesta norma, es garanteix el compliment del principi de col·laboració de les administracions públiques, previst en el capítol V del títol III de la Llei 9/2019, molt especialment en matèria de maltractament infantil.
Així mateix, segons el que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, aquest Decret s'ajusta als principis de qualitat i simplificació, atès que el contingut s'hi expressa de forma clara i precisa, sense estendre's en la redacció, per facilitar-ne la comprensió.
Per últim, atès que s'ha d'iniciar de manera immediata la gestió autonòmica de les ajudes amb finançament estatal a què es refereix el Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, gestió que requereix la intervenció de l'Agència Tributària de les Illes Balears per raó dels intercanvis d'informació tributària entre l'Administració de l'Estat i la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que s'hi preveuen en el Reial decret llei esmentat i en els diversos instruments jurídics de desplegament i d'execució d'aquest, i atesa doncs la necessitat i la conveniència de fer servir els mitjans a disposició de les recaptacions de zona integrades en l'estructura de l'Agència Tributària esmentada, per mitjà de la disposició final segona, es modifica puntualment l'apartat 1 de l'article 64 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi d'evitar qualsevol dubte respecte de la possibilitat de fer encàrrecs a les recaptacions de zona esmentades en aquest àmbit.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 31 de maig de 2021,
DECRET
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Creació i adscripció
Es crea la Comissió de Seguiment del Protocol marc interdisciplinari de maltractament infantil de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, com a òrgan col·legiat amb la funció de vetlar pel compliment d'aquest Protocol, analitzar els problemes que pugui plantejar la seva aplicació al comú de les administracions públiques implicades i formular les propostes de millora que consideri.
Article 2
Règim jurídic
Quant a les actuacions, la composició i el funcionament, la Comissió de Seguiment s'ha d'ajustar al que disposa aquest Decret i el seu reglament de règim intern.
Article 3
Funcions
Corresponen a la Comissió de Seguiment, sempre que estiguin relacionades amb el seu àmbit d'actuació, les funcions següents:
a) Vetlar perquè tots els òrgans implicats duguin a terme les mesures d'actuació respectives previstes en el Protocol marc.
b) Vetlar perquè aquestes mesures es dirigeixin a l'acompliment dels objectius que estableix el Protocol marc.
c) Establir les fases de desenvolupament dels objectius i d'implantació de les actuacions previstes i fer-ne el seguiment.
d) Debatre sobre els projectes de normativa general autonòmica i els projectes de plans d'actuació, plans sectorials i plans estratègics que tenguin incidència sobre la infància i l'adolescència quant al maltractament infantil i fer les propostes, les recomanacions i els suggeriments sobre aquests plans que consideri oportuns.
e) Formular propostes i recomanacions per millorar la implantació i l'aplicació del Protocol marc o dels protocols específics que s'hagin d'aprovar.
f) Deliberar sobre les qüestions que la consellera d'Afers Socials i Esports o qualsevol de les administracions públiques o àmbits implicats sotmetin a la consideració de l'òrgan.
g) Valorar l'evolució de les diferents mesures adoptades.
Capítol II
Composició
Article 4
Composició
1. La Comissió de Seguiment s'estructura en òrgans unipersonals i òrgans col·legiats.
2. Els òrgans unipersonals són:
a) La presidència.
b) La vicepresidència.
c) La secretaria.
3. Els òrgans col·legiats són:
a) El Ple.
b) La Comissió Tècnica i les comissions temporals que es creïn d'acord amb el que disposa l'article 10.4 d'aquest Decret.
Article 5
La presidència
1. La presidència de la Comissió de Seguiment correspon a la consellera d'Afers Socials i Esports.
2. Les funcions de la presidenta de la Comissió de Seguiment són les següents:
a) Representar la Comissió i exercir-ne de portaveu.
b) Establir la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia, tenint en compte les peticions dels altres membres de la Comissió, sempre que es formulin amb l'antelació suficient.
c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causa justificada.
d) Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.
e) Visar les actes i els certificats dels acord de l'òrgan.
f) Nomenar els vocals del Ple i els membres de les comissions tècniques
g) Exercir qualsevol altra funció que sigui inherent al càrrec.
3. En cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal, la presidenta de la Comissió serà substituïda pel vicepresident o vicepresidenta o, si no hi és, pel membre de l'òrgan col·legiat de més jerarquia, antiguitat i edat, per aquest ordre.
Article 6
La vicepresidència
1. La vicepresidència serà biennal i l'ocuparà, de manera rotativa, el conseller o la consellera competent en matèria d'infància i adolescència del consell insular que li correspongui.
2. Les funcions del vicepresident o vicepresidenta de la Comissió de Seguiment són les següents:
a) Assistir a les reunions, amb veu i vot.
b) Exercir totes les funcions que siguin inherents al càrrec.
c) En cas de substitució, exercir, a més de les seves funcions, les de la persona que supleixi, fins i tot el vot.
Article 7
La secretaria
1. La consellera d'Afers Socials i Esports nomenarà el secretari o secretària de la Comissió de Seguiment entre el personal funcionari adscrit a la Conselleria
2. Les funcions del secretari o secretària de la Comissió de Seguiment són les següents:
a) Assistir a les reunions, amb veu però sense vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre de la presidenta.
c) Rebre els actes de comunicació dels membres de la Comissió, siguin notificacions, peticions, rectificacions o qualsevol altre tipus d'escrit.
d) Preparar el despatx d'assumptes i redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificats de les consultes, els dictàmens i els acords.
f) Exercir qualsevol altra funció que sigui inherent a la condició de secretari o secretària.
Article 8
El Ple
1. El Ple és l'òrgan superior de decisió de la Comissió de Seguiment i està integrat pels membres següents:
a) President o presidenta: la consellera d'Afers Socials i Esports.
b) Vicepresident o vicepresidenta: el conseller o la consellera competent en matèria d'infància i adolescència del consell insular que correspongui segons l'ordre rotatori a què fa referència l'article 6.1 d'aquest Decret.
c) Quinze vocals: titulars de les direccions generals i els organismes implicats en el compliment dels objectius del Protocol marc, proposats pels titulars de les conselleries o organismes implicats respectius, en la proporció següent:
El director o directora general amb competències en matèria d'infància i adolescència.
Un director o directora general amb competències en matèria de salut.
Un director o directora general amb competències en matèria d'educació.
El director o directora general amb competències en matèria de coordinació de policies locals.
El director o directora general amb competències en matèria d'igualtat.
El director o directora de l'Institut Balear de la Dona.
Els consellers de cadascun dels consells insulars amb competències en matèria d'infància i adolescència, llevat del que ocupi la vicepresidència en cada moment.
El regidor o regidora de l'Ajuntament de Palma amb competències en matèria de serveis socials.
Tres persones en representació de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, en representació dels ajuntaments de les Illes Balears que han de ser regidors o regidores competents en matèria de serveis socials, de manera que quedin representades cadascuna de les illes, llevat l'illa de Formentera, ja representada pel Consell Insular.
Un representant de Delegació del Govern de l'Estat a les Illes Balears.
2. Les funcions del Ple són les següents:
a) Acomplir les funcions que estableix l'article 3 d'aquest Decret.
b) Proposar la modificació d'aquest Decret.
c) Aprovar, si escau, la memòria anual de la Comissió de Seguiment, segons el que disposi el reglament de règim intern.
d) Conèixer tots els assumptes relacionats amb la seva competència que qualsevol dels membres decideixi sotmetre a consideració.
e) Aprovar el seu reglament de règim intern.
Article 9
Funcionament del Ple
1. El Ple s'ha de reunir, com a mínim, una vegada l'any amb caràcter ordinari i, amb caràcter extraordinari, quan ho considerin oportú el president o presidenta, un dels consells insulars o una tercera part dels membres.
2. El president o presidenta ha d'establir la convocatòria de les sessions ordinàries amb una antelació mínima de quinze dies naturals, i de vuit dies naturals en el cas de les sessions extraordinàries. La convocatòria ha d'especificar el lloc, la data i l'hora de la sessió, així com l'ordre del dia.
3. Per a la constitució vàlida del Ple, als efectes de la realització de sessions i deliberacions i la presa d'acords, es requereix, en primera convocatòria, l'assistència presencial o a distància del president o presidenta o del secretari o secretària o, si escau, de les persones que els supleixin, i la d'almenys la meitat dels membres. Si no hi ha quòrum suficient, el Ple s'ha de constituir en segona convocatòria mitja hora després, i, en aquest cas, és necessària l'assistència d'una tercera part dels membres.
4. El president o presidenta pot convocar a les sessions persones expertes en la matèria de què s'hi hagi de tractar. Igualment, pot convidar a assistir-hi a persones en representació de les conselleries del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars o dels municipis, i persones en representació de les entitats privades que treballen en l'àmbit dels serveis socials. En aquests casos, aquestes persones tenen dret a veu però no a vot.
5. Els acords s'han de prendre per majoria de vots. En cas d'empat, el president o presidenta té vot de qualitat.
Article 10
La Comissió Tècnica
1. La Comissió Tècnica ha de seguir, d'una manera permanent, el desenvolupament de la gestió i la programació de les actuacions en matèria d'infància i adolescència en el marc del Protocol.
2. Les funcions de la Comissió Tècnica s'han de determinar en el reglament de règim intern que aprovi el Ple, el qual també ha de regular la relació entre el Ple de la Comissió de Seguiment i la Comissió Tècnica així com la resta de comissions temporals o grups de treball que es puguin crear d'acord amb el que estableix l'apartat 4. En tot cas, ha de tenir les funcions següents:
a) Fer el seguiment de l'aplicació del Protocol i resoldre els problemes. d'interpretació que pugui plantejar la seva aplicació.
b) Prestar l'assessorament jurídic i tècnic requerit pels òrgans o el personal tècnic dels àmbits implicats.
c) Donar el suport tècnic necessari a la Comissió de Seguiment.
d) Elaborar els estudis, els informes i els plans que la Comissió de Seguiment li encomani.
e) Elaborar els documents i els informes que siguin necessaris o adients per a l'aplicació del Protocol.
f) Elevar propostes als òrgans competents per a la millora de l'aplicació del Protocol.
g) Aquelles altres indicades en el reglament de règim intern.
3. La Comissió Tècnica estarà integrada per dos tècnics o dues tècniques de la conselleria competent en matèria d'infància i adolescència i un tècnic o tècnica de cadascuna de la resta d'administracions i àmbits amb representació en el Ple de la Comissió de Seguiment. La composició ha de ser paritària. L'elecció i les funcions dels òrgans corresponents s'han de determinar en el reglament de règim intern.
4. Per acord del Ple, es poden crear comissions temporals o grups de treball per deliberar sobre projectes concrets que siguin competència de la Comissió de Seguiment. La composició i les funcions es determinaran en l'acord de creació.
5. Per acord del Ple, poden formar part de la Comissió Tècnica o de les comissions temporals o grups de treball altre personal tècnic d'àmbits implicats en el Protocol marc, encara que no tenguin representació en la Comissió de Seguiment. En tot cas, s'hi convidaran persones en representació de l'àmbit de l'Administració de justícia, com ara del Ministeri Fiscal, l'Oficina d'Assistència a les Víctimes del Delicte i la Clínica Medicoforense.
Article 11
Col·laboració amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports
La Conselleria d'Afers Socials i Esports ha d'informar periòdicament la Comissió de Seguiment sobre qualsevol circumstància, dificultat o novetat respecte de la implantació i l'aplicació del Protocol marc o d'altres protocols específics que s'enquadrin en el Protocol marc.
Disposició addicional primera
Constitució de la Comissió de Seguiment i designació de la vicepresidència
1. La Comissió de Seguiment s'ha de constituir de conformitat amb el que estableix aquest Decret en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. En la primera sessió del Ple s'ha d'establir per unanimitat dels consellers o de les conselleres competents en matèria d'infància i adolescència dels consells insulars l'ordre rotatiu de la vicepresidència. En cas de no haver-hi consens, es procedirà a un sorteig per determinar l'ordre rotatiu d'aquesta.
Disposició addicional segona
Conselleria competent
La referència en aquest Decret a la Conselleria d'Afers Socials i Esports s'ha d'entendre referida a la conselleria que tengui atribuïdes les competències en matèria de ordenació de la protecció de menors, en virtut de les competències de la presidenta del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'article 10.d) de la Llei 1/2019, del Govern de les Illes Balears.
Disposició transitòria única
Composició de la Comissió Tècnica en el moment de la creació de la Comissió de Seguiment
Transitòriament, i mentre no s'aprovi el reglament de règim intern de Comissió de Seguiment, els membres de la comissió tècnica a què es refereix l'article 10 s'elegiran en el primer ple.
Disposició final primera
Composició paritària
Tots els òrgans col·legiats que preveu aquest decreti han de respectar el principi de paritat i han de cercar una composició equilibrada entre dones i homes.
Disposició final segona
Modificació del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
L'apartat 1 de l'article 64 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, queda modificat de la manera següent:
1. Sense perjudici de les competències que, d'acord amb la normativa vigent, corresponguin a les recaptacions de zona com a òrgans de la Comunitat Autònoma, per acord del Consell de Govern, i a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda, es pot encomanar a aquests òrgans la realització de determinades funcions materials relatives a la gestió, liquidació, inspecció, recaptació i revisió de tributs propis i cedits i de qualsevol altre ingrés de la hisenda pública autonòmica, i també les relatives a l'execució de la finalitat dels ingressos que requereixi la intervenció de l'Agència Tributària de les Illes Balears. En aquest acord s'han de fixar igualment les retribucions a favor dels titulars de la recaptació de zona per la realització de les funcions encomanades, les quals poden consistir en una quantia fixa, en una quantitat resultant d'aplicar una tarifa, o en una combinació d'ambdós procediments, d'acord amb la naturalesa i les característiques de les funcions que hagin de realitzar.
Disposició final tercera
Entrada en vigor
Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 31 de maig de 2021
|
La presidenta |
La consellera d'Afers Socials i Esports |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Fina Santiago Rodríguez |
|