Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 163489
Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut
El 7 de juliol de 2018 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. Aquest Decret va suposar un salt qualitatiu en la normativa de joventut i lleure perquè, d'una banda, va actualitzar una regulació que, en alguns casos, tenia una antiguitat de més de 30 anys; i, de l'altra, va unificar en un únic reglament tota la normativa de principis generals sobre l'oci educatiu a les Illes Balears.
Tot i ser una norma fruit d'anys de treball de camp i precedida per un procés participatiu molt ampli (hi va haver reunions sectorials per debatre'n el contingut abans que s'iniciés el procediment i es varen realitzar dos tràmits d'audiència i d'informació pública abans d'aprovar-se), hi ha dues raons fonamentals que avui, gairebé tres anys després de publicar-se, aconsellen la modificació de la norma.
La primera i més recent, i que ha motivat que aquesta modificació normativa s'hagi tramitat per la via d'urgència, és la situació de pandèmia a causa de la COVID-19 declarada a tot el món i que, a l'Estat espanyol, ha desembocat en l'aprovació de dos estats d'alarma, el primer per mitjà del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, amb les seves pròrrogues successives; i el segon, mitjançant del Reial Decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.
El primer estat d'alarma va suposar la pràctica paralització de l'activitat social i econòmica durant diversos mesos i va tenir un greu impacte en el món del lleure educatiu, el qual va haver de suspendre tota activitat de lleure durant les vacances escolars de Setmana Santa, les quals, juntament amb les de l'estiu i el Nadal, conformen els períodes d'activitat més àlgids per al sector.
Poc abans de l'estiu, les Illes Balears van poder entrar en una fase de nova normalitat i es va poder reprendre gran part d'aquesta activitat, si bé amb nombroses restriccions, adaptades a cada sector específic.
Per adequar el lleure infantil i juvenil a la nova normalitat, un grup de feina integrat per representants de les conselleries d'Afers Socials i Esports i (en aquell moment) d'Educació, Universitat i Recerca; de l'Institut Balear de la Joventut; de les direccions generals de Salut Pública i de Planificació, Ordenació i Serveis del Govern de les Illes Balears; pels responsables en matèria de joventut dels consells insulars, i per representants de l'Ajuntament de Palma i de la FELIB va consensuar l'Estratègia d'adequació de les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil i de les instal·lacions juvenils per a l'estiu de 2020.
Les mesures que contenia aquesta Estratègia es van considerar les imprescindibles per recuperar l'activitat de lleure d'una manera ordenada i segura, però exigien canvis en la normativa de joventut i lleure que limitessin o flexibilitzessin, segons el cas, les condicions per dur a terme activitats d'educació en el temps lliure infantil o posar en funcionament una instal·lació juvenil.
La necessitat de modificar la normativa al més aviat possible per introduir aquestes mesures durant l'estiu de 2020 va dur a la consellera d'Afers Socials i Esports a dictar, el dia 26 de maig de 2020, la Resolució per la qual ordenava l'inici del procediment per modificar el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, per la via d'urgència prevista a l'article 61 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
Així mateix, la Resolució va implicar l'adopció d'un seguit de mesures urgents i provisionals, d'acord amb l'article 57 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, que varen consistir en el següent: es van deixar sense efectes les previsions contingudes en els apartats 2 i 4 de l'article 48 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, relatives a la possibilitat d'admetre fraccions de participants sense haver-hi d'afegir un altre monitor o monitora, i l'apartat 7 del mateix article, relatiu a la restricció que el personal en pràctiques dels cursos de monitor/a d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil computi en la ràtio de personal dirigent per participants que s'exigeix.
Aquestes mesures urgents varen ser prolongades mitjançant Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 4 d'agost de 2020 per la qual es confirmen les mesures provisionals en matèria d'activitats d'educació de temps lliure infantil i juvenil i se sotmet al tràmit d'informació pública el Projecte de Decret de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut i fins a l'aprovació d'aquest Decret encara continuaven vigents.
En l'actualitat, la pandèmia encara es troba lluny d'estar superada. L'aprovació d'un nou estat d'alarma, l'octubre de 2020, amb una vigència fins al 9 de maig de 2021, posa de manifest que la comunitat autònoma no està exempta d'haver de prendre noves restriccions i que continua present la necessitat de dotar els consells insulars dels instruments necessaris per regular el sector del lleure en aquesta situació. Tot això en el marc d'allò establert a l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19; i al Decret 18/2020, de 27 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'actualitzen les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària.
Per tant, és necessari que s'acceleri el procediment per modificar el Decret, a fi d'acabar, a la major brevetat, amb la provisionalitat d'unes mesures que es consideren imprescindibles per recuperar la normalitat i que no han deixat de ser necessàries, així com per donar seguretat jurídica a entitats i empreses del món del lleure educatiu.
Aquesta modificació se suma a la realitzada mitjançant el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; posteriorment aprovat com a Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, que va introduir al Decret 23/2018 una nova disposició addicional setena per permetre als consells insulars, en circumstàncies com les actuals, autoritzar les escoles d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a impartir íntegrament a distància part o la totalitat dels mòduls teòrics dels cursos de director/a i de monitor/a d'activitats d'educació de temps lliure infantil i juvenil que s'hagin comunicat degudament o que s'hagin iniciat en el moment de declarar-se aquestes situacions, sense els límits prevists en l'apartat 1 de l'article 27 de la mateixa norma. Mitjançant la mateixa Llei 2/2020 es va modificar la disposició addicional primera del Decret 23/2018 per atorgar a la disposició addicional setena caràcter de principi general.
En termes similars, aquest Decret modifica el Decret 23/2018 hi incorpora dues noves disposicions addicionals, la vuitena i la novena, en exercici de la potestat del Govern de dictar principis generals en competències que són pròpies dels consells insulars, d'acord amb l'article 58.3 de l'Estatut d'Autonomia, les quals, precisament, volen permetre als consells insulars, en circumstàncies excepcionals, suspendre els efectes dels apartats 2, 4 i 7 de l'article 48 del Decret 23/2018, en els sentits abans esmentats.
En aquest sentit, s'ha considerat adient modificar la disposició addicional primera del Decret 23/2018, relativa a la distribució competencial, perquè les noves disposicions vuitena i novena, a l'igual que va ocórrer amb la disposició addicional setena, adoptin la consideració de principis generals, a fi donar a tots els consells, per igual, la potestat de dictar mesures extraordinàries quan sigui necessari en el seu territori respectiu; i per garantir la protecció de la salut del conjunt de la ciutadania de les Illes.
La segona raó fonamental que aconsella la modificació del Decret 23/2018 és que en aquests gairebé tres anys de vigència s'han detectat alguns aspectes que han resultat tenir una escassa utilitat o que aporten confusió a l'hora d'aplicar la norma.
Així, pel que fa a les escoles d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, es considera necessari aclarir, en l'article 8, apartat 2, que els claustres dels centres comptin amb un mínim de tres docents. L'objectiu és garantir la qualitat i la multidisciplinarietat d'aquesta formació i ser coherent amb altres articles del Decret, on s'exigeix professorat amb diferents nivells de titulació, segons el mòdul que s'ha d'impartir.
Quant als cursos conduents als diplomes de monitor/a, es modifica l'apartat 1 de l'article 24 per rebaixar a 17 anys l'edat mínima per poder cursar el diploma de monitor/a, a fi de facilitar la realització de la part teòrica abans de la majoria d'edat, si bé es manté que per fer les pràctiques s'han de tenir complerts els 18 anys.
També es preveu, en l'apartat 1a) de l'article 3, que els consells insulars puguin acceptar les pràctiques que es realitzen a centres d'esplai que no tenguin l'activitat setmanal mínima per estar sotmeses a la normativa, sempre i quan estiguin degudament comunicades. La raó és que són nombrosos els centres i casals que, tot i no tenir una durada setmanal mínima de tres dies, realitzen una tasca cabdal de formació de futurs directors i directores i monitors i monitores, que no es pot desaprofitar.
També es modifica l'apartat 3 de l'article 48, relatiu a la formació de l'equip dirigent d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, per fer-lo més comprensible. En concret, es proposa modificar el percentatge del 50% pel terme "la meitat".
Així mateix, es refà la redacció l'apartat 9 de l'article 48, referit al personal monitor addicional que han de tenir les activitats en què participin persones amb un grau de dependència reconegut, a fi d'adaptar-lo a les previsions de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, així com d'ampliar el catàleg de titulacions disponibles per actuar com a monitor o monitora quan hi ha persones amb un Grau III de dependència reconegut.
En matèria d'instal·lacions juvenils, s'exclou de l'apartat 3c) de l'article 59 l'obligació de les que no tenen allotjament a tenir un llibre de registre de persones usuàries, atesa la dificultat que comportava aquest requisit i la seva escassa utilitat.
Igualment, es modifica la disposició transitòria quarta per aclarir que a les instal·lacions juvenils que ja estaven en funcionament abans de l'entrada en vigor del Decret també els són aplicables les previsions del capítol IV del títol IV, relatiu a les característiques i condicions bàsiques de totes les instal·lacions juvenils, amb excepció del requisit de tenir un accés directe des de la via pública, només vigent a partir de l'entrada en vigor de la nova norma.
Aquests canvis exigeixin l'aprovació d'un reglament de modificació perquè siguin efectius, en aplicació del principi de jerarquia normativa que preveu l'apartat 3 de l'article 9 de la Constitució i l'apartat 3 de l'article 128 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així mateix, i atès que la població final destinatària de la regulació del lleure són infants i joves, mereixedors d'una protecció especial, es considera necessari que aquestes noves pautes tenguin rang de reglament, per garantir-ne l'aplicació general.
La tramitació de la norma que modifica el Decret 23/2018 per la via d'urgència no eximeix de l'obligació que el reglament se sotmeti als principis de bona regulació normativa que exigeixen els articles 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; i 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, el compliment dels quals queda acreditat de la manera següent:
a) Principi de necessitat i eficàcia: la iniciativa normativa queda justificada en aquest preàmbul, i s'hi identifiquen els fins perseguits, que són, d'una banda, la necessitat de donar instruments als consells insulars per adaptar el lleure a situacions excepcionals com la sorgida per la COVID-19; i de l'altra, corregir les deficiències que s'han detectat en la pràctica de l'aplicació del Decret en aquests gairebé tres anys de vigència.
b) Principi de proporcionalitat: l'instrument normatiu és adequat a la finalitat que es proposa, ja que el que es pretén modificar un decret, amb la qual cosa s'ha d'emprar la figura del decret, novament. Així mateix, atès que les persones destinatàries del lleure són infants i joves, es considera necessari, per a la seva protecció i seguretat, que les obligacions que s'hi estableixin es faci per mitjà d'una norma d'obligat compliment.
c) Principi de seguretat jurídica: la normativa es fa per decret i la regulació és un text coherent amb la resta de la normativa vigent en matèria de joventut i lleure. A més, pretén acabar amb la provisionalitat d'unes mesures per fer front a la COVID-19 que poden tornar a ser necessàries en contextos tan excepcionals com els actuals.
d) Principi de transparència: els objectius i els fonaments de la regulació estan clarament definits en aquesta norma; d'altra banda, en relació amb la participació activa en la seva elaboració, el projecte, a més de l'audiència a les persones interessades, ha estat sotmès a informació pública; s'hi ha pogut accedir de manera senzilla i universal mitjançant el web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i s'ha facilitat la presentació de suggeriments de forma telemàtica.
e) Principi d'eficiència: no es creen noves càrregues administratives i, en relació amb la racionalització de la gestió dels recursos públics, l'objecte de la norma no suposa crear una nova organització, si bé sí que s'han previst ajudes al sector del lleure per compensar els sobrecost que suposen les noves exigències derivades de la COVID-19.
f) Qualitat: tot i ser una norma de rang reglamentari, a l'hora d'elaborar aquest Decret s'han tengut en compte les Directrius sobre la forma i l'estructura dels avantprojectes de llei, aprovades mitjançant Acord del Consell de Govern de 29 de desembre de 2002, així com el Llibre d'estil del Govern de les Illes Balears.
g) Simplificació: la unificació en un únic reglament de la normativa de desplegament de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut és una de les grans fites del Decret 23/2018, de 6 de juliol. Es dona continuïtat a aquesta aposta amb una modificació que manté aquest criteri.
L'article 30 de l'Estatut d'Autonomia atorga a les Illes Balears la competència exclusiva en les matèries següents: esport i lleure; foment, planificació i coordinació de les activitats esportives i d'oci (apartat 12) i joventut; disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut (apartat 13).
Les competències en matèria de joventut i lleure són, d'acord amb l'article 70, apartats 9 i 16, de l'estatut, pròpies dels consells insulars, i actualment estan transferides mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure; i el Decret 26/2018, de 3 d'agost, de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquesta institució insular que exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de joventut i lleure, respectivament.
No obstant això, l'article 58, apartat 3, disposa que en les competències que, d'acord amb aquest Estatut, els consells insulars hagin assumit com a pròpies, el Govern de les Illes Balears podrà establir els principis generals sobre la matèria, garantint l'exercici de la potestat reglamentària per part dels consells insulars.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, per mitjà de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, les competències següents: promoció i informació de les activitats juvenils; programes de mobilitat juvenil; participació i associacions juvenils; promoció dels joves artistes; instal·lacions juvenils; i anàlisi i estudi de la realitat dels joves.
A l'hora d'elaborar aquest Decret, s'han tengut en compte les aportacions efectuades durant els tràmits d'audiència i d'informació pública, així com les realitzades pel Consell Econòmic i Social.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 10 de maig de 2021,
DECRET
Article únic
Modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut
1. L'apartat 2 de l'article 8 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, queda modificat de la manera següent:
2. Les escoles han de disposar d'un equip docent, format per un mínim de tres persones, que compleixi els requisits de titulació acadèmica establerts en l'apartat 4 de l'annex I del Reial decret 1537/2011, de 31 d'octubre, pel que fa al curs de monitor/a, i en l'apartat 4 de l'annex II del Reial decret 1697/2011, de 18 de novembre, pel que fa al curs de director/a. El requisit de tenir el certificat de professionalitat de nivell 3 de l'àrea professional Activitats Culturals i Recreatives de la família professional Serveis Socioculturals i a la Comunitat, quan escaigui, segons els annexos esmentats, pot ser substituït pel requisit de tenir el diploma de director/a d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil.
2. El primer paràgraf de l'apartat 1 de l'article 24 del Decret 23/2018 queda modificat de la manera següent:
1. Per matricular-se al curs de monitor/a, l'alumnat ha de tenir 17 anys i haver complert 18 anys abans de l'inici de l'etapa de formació en pràctiques, i no estar inscrit en el Registre central de delinqüents sexuals, regulat pel Reial decret 1110/2015, d'11 de desembre (BOE núm. 312, de 30 de desembre). A més, ha de complir algun dels requisits següents:
3. La lletra a) de l'apartat 1 de l'article 31 del Decret 23/2018 queda modificada de la manera següent:
1. Les activitats de pràctiques han de reunir els requisits següents:
a) Ser considerades activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil o formar part de l'activitat continuada d'un moviment, associació o centre que realitzi activitats continuades d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, segons el que estableix el títol III d'aquest Decret.
No obstant això, cada consell insular pot considerar vàlides les pràctiques que es realitzin en activitats continuades que no compleixin la durada mínima setmanal establerta en l'article 37, apartat 3, sempre i quan estiguin degudament comunicades, en els termes de l'article 46.
4. L'apartat 3 de l'article 48 del Decret 23/2018 queda modificat de la manera següent:
3. Excloent el director o directora, com a mínim la meitat del personal monitor —arrodonint la fracció resultant del càlcul al nombre enter superior— ha de tenir alguna de les titulacions que detalla l'article 52 d'aquest Decret. El percentatge restant, que en tot cas ha de ser de persones també majors d'edat, pot exercir tenint un títol d'estudis universitaris o de formació professional de grau superior, o equivalents, relacionats amb l'educació, l'esport o el lleure, o amb l'activitat específica que es dugui a terme.
5. L'apartat 9 de l'article 48 del Decret 23/2018 queda modificat de la manera següent:
Quan a les activitats que regula aquest Decret hi hagi participants amb un grau de dependència reconegut, a l'equip dirigent se li ha d'afegir, a més, personal monitor addicional amb la proporció i la formació que s'indica, sens perjudici que s'hagi d'ampliar per necessitats concretes de l'activitat o de les persones participants, sota la responsabilitat de l'entitat o persona promotora:
a) Participants en situació reconeguda de dependència moderada (Grau I) o dependència severa (Grau II): un mínim d'un monitor o monitora addicional amb alguna de les titulacions de l'article 52 d'aquest Decret per cada tres participants d'aquestes característiques.
b) Participants en situació reconeguda de gran dependència (Grau III): un mínim d'un monitor o monitora amb alguna de les titulacions que s'indiquen al paràgraf següent, per a cada participant d'aquestes característiques.
Aquest monitor o monitora addicional ha de tenir qualsevol titulació de caràcter oficial que inclogui les qualificacions professionals SSC089_2 (Atenció sociosanitària a persones en el domicili), SSC320_2 (Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials), SSC090_3 (Educació d'habilitats d'autonomia personal i social), SSC323_3 (Inserció laboral de persones amb discapacitat), SSC444_3 (Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en centres educatius), SSC447_3 (Mediació entre la persona sordcega i la comunitat), SSC449_3 (Promoció, desenvolupament i participació de la comunitat sorda), SSC450_3 (Promoció i intervenció socioeducativa amb persones amb discapacitat) i altres equivalents; així com les titulacions de grau en infermeria, fisioteràpia, teràpia ocupacional o educació social, mestre en educació especial, llicenciatura en pedagogia i pedagogia terapèutica i psicologia, psicopedagogia i similars.
6. El punt deu del subapartat c) de l'apartat 3 de l'article 59 del Decret 23/2018 queda modificat de la manera següent:
- El llibre de registre o qualsevol altre mitjà de control de les persones usuàries a la seva arribada a l'establiment, en el cas de les instal·lacions amb allotjament. En aquest fitxer hi ha de constar el nom complet, el número de document nacional d'identitat i la data de naixement de cada una de les persones usuàries i la possessió, si escau, del carnet d'alberguista.
7. L'apartat 8 de la disposició addicional primera del Decret 23/2018 queda modificada de la manera següent:
8. Són principis generals els preceptes continguts en les disposicions addicionals primera, segona, tercera, quarta, setena, vuitena i novena, en les disposicions transitòries primera, segona, tercera, quarta, cinquena i vuitena, i en les dues disposicions finals. Es dicten en aplicació de les competències reservades al Govern de les Illes Balears les disposicions addicionals cinquena i sisena i les disposicions transitòries sisena i setena.
8. S'introdueix al Decret 23/2018 una nova disposició addicional, la vuitena, en els termes que s'indiquen:
Disposició addicional vuitena
Mesures excepcionals relatives a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil en cas de situacions extraordinàries derivades d'estats d'alarma o de circumstàncies excepcional, o per pal·liar-ne els efectes
En cas de situacions extraordinàries derivades d'estats d'alarma o d'altres circumstàncies excepcionals declarades per l'Estat, el Parlament o el Govern de les Illes Balears, o per pal·liar-ne els efectes, l'òrgan competent de cada consell insular, si escau, i d'acord amb el marc jurídic competencial i material que reguli la situació extraordinària, pot deixar sense efecte o flexibilitzar temporalment les previsions contingudes en els apartats 2, 4 i 7 de l'article 48 d'aquest Decret, de manera que:
- Se suprimeixi la possibilitat d'admetre fraccions de fins a 4 participants més, en el cas de les activitats puntuals, o de fins a 7 participants més, en el cas de les activitats continuades, sense haver-hi d'afegir un altre monitor o monitora, prevista en els apartats 2 i 4 de l'article 48.
- El personal en pràctiques del curs de monitor/a d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil pugui computar en la ràtio de personal dirigent per participants que s'exigeix, sense que sigui d'aplicació allò previst al segon paràgraf de l'apartat 7 de l'article 48.
Durant aquestes situacions excepcionals, els consells insulars, mitjançant resolució o acord de l'òrgan competent, poden limitar temporalment el nombre màxim de persones participants que pot tenir una activitat o establir mesures addicionals en matèria de protecció i seguretat. Així mateix, pot limitar la celebració d'activitats en llocs o espais que puguin suposar un risc per a la salut pública.
El manteniment d'aquestes mesures s'ha de circumscriure al temps mínim imprescindible per pal·liar els efectes de les situacions extraordinàries abans esmentades. En tot cas, quedaran sense efecte si passats dos meses des de l'adopció no es prorroguen expressament, mitjançant resolució o acord de l'òrgan competent de cada consell insular.
9. S'introdueix al Decret 23/2018 una nova disposició addicional, la novena, en els termes que s'indiquen:
Disposició addicional novena
Mesures excepcionals relatives a les instal·lacions juvenils en cas de situacions extraordinàries derivades d'estats d'alarma o de circumstàncies excepcionals, o per pal·liar-ne els efectes
En cas de situacions extraordinàries derivades d'estats d'alarma o d'altres circumstàncies excepcionals declarades per l'Estat, el Parlament o el Govern de les Illes Balears, o per pal·liar-ne els efectes, l'òrgan competent de cada consell insular, si escau, i d'acord amb el marc jurídic competencial i material que reguli la situació extraordinària, pot limitar temporalment el nombre màxim de persones usuàries que pot tenir la instal·lació juvenil o la utilització de determinats espais.
El manteniment d'aquestes mesures s'ha de circumscriure al temps mínim imprescindible per pal·liar els efectes de les situacions extraordinàries abans esmentades. En tot cas, quedaran sense efecte si passats dos meses des de l'adopció no es prorroguen expressament, mitjançant resolució o acord de l'òrgan competent de cada consell insular.
10. L'apartat 2 de la disposició transitòria quarta del Decret 23/2018 queda modificada com s'indica:
2. Les instal·lacions juvenils que en el moment que entri en vigor aquest Decret hagin presentat la declaració responsable segons el que preveu el Decret 58/2011, de 20 de maig, pel qual s'estableixen els principis generals en matèria d'instal·lacions juvenils radicades a les Illes Balears, s'han de continuar regint per aquesta normativa, pel que fa a les característiques tècniques de les instal·lacions, si bé els és totalment aplicable el que es preveu en els capítols I, II, III, IV (amb excepció d'allò previst a l'apartat 3 de l'article 68) i VII del títol IV d'aquest Decret. No obstant això, si presenten una nova declaració responsable o duen a terme una reforma que afecti el nombre de places, s'han de regir totalment per la nova normativa.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de maig de 2021
|
La presidenta |
La consellera d'Afers Socials i Esports |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Fina Santiago Rodríguez |
|