Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 147897
Decret 24/2021, de 3 de maig, de creació de la Comissió de Garantia i Avaluació del Dret a la Prestació d’Ajuda per Morir de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Preàmbul

La Llei orgànica 3/2021, de 24 de març, de regulació de l'eutanàsia, aprovada a l'empara de l'article 149.1.1a i 16a de la Constitució, atribueix a l'Estat la competència per a la regulació de les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat de tots els espanyols en l'exercici dels drets i el compliment dels deures constitucionals, i sobre les bases i la coordinació general de la sanitat.

L'article 13 de la norma esmentada inclou en la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional de la Salut la prestació d'ajuda per morir, i garanteix el dret a aquesta prestació a través dels serveis públics de salut, els quals han d'aplicar les mesures necessàries per a això.

D'altra banda, l'article 17 preveu l'existència en cadascuna de les comunitats autònomes, així com en les ciutats de Ceuta i Melilla, d'una comissió de garantia i avaluació, que han de crear i constituir els governs autonòmics en el termini màxim de tres mesos des de l'entrada vigor d'aquest precepte, que és l'endemà de la publicació de la Llei orgànica en el Butlletí Oficial de l'Estat, els quals n'han de determinar també el règim jurídic.

L'article 31.4 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i en els termes que estableixi, el desplegament legislatiu en matèria de salut i sanitat. Per la seva banda, l'article 30.48 li atribueix competències en matèria d'organització, funcionament i control dels centres sanitaris públics i dels serveis de salut, planificació dels recursos sanitaris, coordinació de la sanitat privada amb el sistema sanitari públic i promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.

Per tant, l'aprovació d'aquest Decret respon al mandat legal que preveu la Llei orgànica a fi de garantir a través de la comissió esmentada l'accés a la prestació d'ajuda per morir en els supòsits i requisits que s'hi estableixen.

Atès el reduït termini que atorga la Llei estatal per a la creació i constitució de la Comissió de Garantia i Avaluació, s'ha considerat oportú optar per una fórmula organitzativa de caràcter urgent i provisional que implica l'ús dels recursos ja existents a l'Administració de la Comunitat Autònoma, la qual serà vigent fins que s'aprovi pel procediment ordinari el decret que reguli la Comissió i la doti dels recursos propis per al desenvolupament de les seves funcions.

Aquest Decret compleix els principis de bona regulació que exigeixen l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'ha respectat el principi de necessitat, ja que s'ha atès l'obligatorietat legal derivada de la norma estatal; els principis d'eficàcia i proporcionalitat, perquè es crea i configura una comissió que s'ajusta a un format adequat a les seves finalitats; el principi de seguretat jurídica, atès que es respecta la normativa reguladora dels òrgans col·legiats de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma, i s'ha seguit el procediment establert per a l'elaboració normativa de les disposicions reglamentàries de caràcter organitzatiu que preveu la Llei 1/2019 del Govern de les Illes Balears; el de transparència, doncs s'han seguit els mandats legals prevists per a la creació de la comissió, i finalment el d'eficiència i simplificació, atès que es compleix la previsió normativa creant una comissió adequada a les finalitats previstes i adscrita a l'Administració de la Comunitat Autònoma sense que això suposi assignar recursos nous als ja existents.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, estableix que la Conselleria de Salut i Consum, a través de la Direcció general de Prestacions i Farmàcia, exerceix les competències en matèria de definició de la cartera de serveis i prestacions sanitàries.

Per tot això, a proposta de la Consellera de Salut i Consum, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 3 de maig de 2021,

 

DECRET

Article 1

Creació

1. Es crea la Comissió de Garantia i Avaluació per al Dret a la Prestació d'Ajuda per Morir en els termes que preveu la Llei orgànica 3/2021, de 24 de març, de regulació de l'eutanàsia, en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. La Comissió actua amb autonomia funcional i independència de criteri en l'exercici de les seves funcions. Els seus membres no poden rebre ordres o indicacions de cap autoritat en l'àmbit material que regula aquest Decret.

3. Les resolucions que dicti la Comissió han de ser motivades i s'han d'adoptar exclusivament d'acord amb l'ordenament jurídic. Contra les resolucions només és possible la impugnació en via contenciosa administrativa en els termes que preveu la disposició addicional cinquena de la Llei reguladora de l'eutanàsia.

4. La Comissió s'adscriu, a l'efecte del suport administratiu i sense dependència jeràrquica, a la Conselleria de Salut i Consum, com a competent en matèria de prestacions de la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional de Salut.

Article 2

Funcions

Són funcions de la Comissió de Garantia i Avaluació les que preveu l'article 18 de la Llei 3/2021, de 24 de març, de regulació de l'eutanàsia.

Article 3

Composició

1. La Comissió està formada per nou membres de competència reconeguda, quatre dels quals han de ser professionals de la medicina i un ha de ser professional d'infermeria, que estiguin o hagin estat almenys cinc anys en el Servei de Salut de les Illes Balears, i els altres quatre han de ser juristes amb més de cinc anys d'experiència en el seu àmbit professional.

Per als casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal, s'han de nomenar tres persones suplents, una per a cadascun dels grups professionals que integren la Comissió.

2. Els membres de la Comissió s'han de nomenar per acord del Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum, per un període d'un any, prorrogable fins a un any més, i poden ser elegits o designats novament per a mandats posteriors.

3. Els membres de la Comissió han d'elegir d'entre ells el president i suplent en la primera sessió constitutiva.

4. Ha de prestar assistència a la Comissió, amb veu però sense vot, un secretari designat per la consellera de Salut i Consum entre el personal funcionari i estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears, que acrediti la llicenciatura o el grau en Dret i pertanyi al grup A1.

Article 4

Funcionament

1. En tot allò que no preveu aquest Decret, el funcionament de la Comissió es regeix per les normes que regulen els òrgans col·legiats en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. El president ha d'assignar els assumptes als membres de la Comissió per ordre estricte d'entrada en el registre de la Conselleria de Salut i Consum.

Article 5

Seu de la Comissió i suport administratiu

1. La seu de la Comissió és la de la Conselleria de Salut i Consum, com a competent en matèria de prestacions sanitàries del Sistema Nacional de Salut.

2. Correspon a la Direcció General de Prestacions i Farmàcia de la Conselleria de Salut i Consum donar suport administratiu a la Comissió.

 

​​​​​​​Article 6

Defensa judicial

La defensa judicial dels actes de la Comissió correspon a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.

Article 7

Règim d'indemnitzacions

Els membres de la Comissió i la persona que exerceix les funcions de secretaria tenen dret a les indemnitzacions per assistència en els termes que estableix el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 de maig de 2021

La consellera de Salut i Consum  Patricia Gómez Picard Per suplència (art. 7 Llei 1/2019, de 31 de gener del Govern de les Illes Balears) La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez