Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 83694
Decret 18/2021, de 29 de març, regulador de l’organització i funcionament de la Comissió Tècnica d’Activitats de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 30.31 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix la matèria d'espectacles i d'activitats recreatives a la Comunitat Autònoma com a competència exclusiva, i l'article 31.17 d'aquesta norma li atribueix la matèria d'activitats classificades com a competència de desplegament legislatiu i d'execució.

L'Estatut d'autonomia també estableix com a competències pròpies dels consells insulars les activitats classificades (art. 70.7) i els espectacles públics i les activitats recreatives (art. 70.11), i el seu exercici s'ha d'ajustar, entre d'altres preceptes, al que disposen els articles 58 i 72.

La Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, ha previst, en l'article 34, l'existència de la Comissió Tècnica d'Activitats de les Illes Balears com a òrgan consultiu d'estudi, de coordinació i d'assessorament de les administracions autonòmica, insular i local en la matèria regulada per la Llei 7/2013 esmentada. El mateix article preveu que l'estructura, el funcionament i la composició de la Comissió s'han de desplegar mitjançant un reglament. En aquest precepte s'assenyala, a més, que la seva composició ha de comptar, com a mínim, amb la representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels consells insulars i dels municipis.

Dins aquest marc legal s'insereix l'aprovació d'aquest Decret de naturalesa organitzativa que té per objecte regular la Comissió Tècnica d'Activitats de les Illes Balears com a òrgan consultiu adscrit a l'Administració autonòmica.

Aquest Decret s'adequa als principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de l'Administració autonòmica, conforme a l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació, establerts en la normativa estatal bàsica.

D'acord amb l'article 2.2 d) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General d'Emergències i Interior, l'exercici de la competència en les matèries d'activitats classificades i d'espectacles.

Per tot això, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 29 de març de 2021,

DECRET

Article 1

Objecte i naturalesa

1. Aquest Decret té per objecte establir les funcions, la composició i el règim de funcionament de la Comissió Tècnica d'Activitats de les Illes Balears (d'ara endavant, la CTAIB), creada per l'article 34 de la Llei 7/2013.

2. La CTAIB és l'òrgan consultiu d'estudi, de coordinació i d'assessorament de les administracions autonòmica, insular i local en la matèria regulada per la Llei 7/2013.

Article 2

Funcions

La CTAIB exerceix les funcions següents:

a) L'emissió d'informes sobre les disposicions de caràcter general específiques que s'hagin de dictar en desenvolupament de la Llei 7/2013.

b) La formulació de propostes i d'informes sobre interpretació, aplicació i modificació de les disposicions que regulen les activitats.

c) L'elaboració de recomanacions i guies d'actuació per a les administracions públiques en relació amb les competències sobre activitats classificades i espectacles públics.

d) L'emissió d'informes d'acord amb la disposició transitòria novena de la Llei 7/2013.

e) La gestió, resposta i publicació de les consultes regulades en l'article 5 d'aquest Decret.

 

Article 3

Composició

1. La CTAIB està integrada per:

a) La presidència, que ha d'ocupar el titular de la direcció general competent en matèria d'activitats classificades i espectacles públics.

b) La vicepresidència, que ha d'ocupar un funcionari o funcionària adscrit a la direcció general competent en matèria d'activitats classificades i espectacles públics i que ha de ser designat pel seu titular.

c) Les vocalies, que ha d'ocupar-les personal al servei de l'administració amb un perfil tècnic, i que serà designat de la manera següent:

— Sis vocals, designats per part de les direccions generals competents en matèria d'activitats classificades i espectacles públics, ordenació turística, seguretat industrial, salut pública, medi ambient i arquitectura, un a proposta de cada direcció general.

— Quatre vocals, designats per part dels quatre consells insulars, un a proposta de cada consell.

— Un vocal designat per l'Ajuntament de Palma

— Dos vocals designats per la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, un d'ells en representació de municipis de menys de 10.000 habitants i l'altre en representació de la resta de municipis.

2. La designació dels vocals ha d'anar acompanyada amb la designació de suplents que els substitueixin en els supòsits d'absència, vacant o malaltia, o per qualsevol altra causa justificada.

3. El titular de la direcció general competent en matèria d'activitats classificades i espectacles públics ha de designar, per a la secretaria de la CTAIB, un funcionari o una funcionària adscrit a la direcció general, que actuarà amb veu però sense vot.

4. Poden assistir a la CTAIB, amb la condició de convidades, les persones que, per la seva rellevància o per la condició d'expertes, hagin estat convidades per la presidència en relació amb un o més punts de l'ordre del dia.

Article 4

Règim de funcionament

1. Correspon a la persona que ostenti la secretaria de la CTAIB la convocatòria de les sessions, per ordre de la presidència, en la qual es fixarà el dia, l'hora i l'ordre del dia de cada sessió, així com el lloc o la forma de celebració d'aquesta.

2. LA CTAIB es pot reunir en sessions ordinàries i extraordinàries. Hi ha d'haver almenys una sessió ordinària anual, que s'ha de celebrar preferentment en el primer trimestre de l'any. Les sessions extraordinàries es convocaran per part de la presidència, bé per iniciativa pròpia, bé a petició d'una tercera part dels membres.

3. La sessió es podrà celebrar de forma presencial en un únic lloc o a distància. Quan es celebri a distància, els membres podran trobar-se a llocs diferents sempre que s'asseguri per mitjans electrònics la seva identitat o la de les persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i la intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre d'altres, es consideraran inclosos entre els mitjans electrònics vàlids: el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències.

4. La convocatòria s'ha de trametre als membres de la CTAIB amb una antelació mínima de setanta-dues hores i en ella s'ha d'indicar si se celebra de forma presencial o a distància, i s'ha de fer esment, en aquest darrer cas, dels mitjans electrònics habilitats. En casos d'urgència, la presidència pot convocar la CTAIB amb una antelació de 24 hores, sense que sigui preceptiva la inclusió de l'ordre del dia.

5. La CTAIB ha de considerar-se constituïda amb l'assistència mínima de la persona que ocupi la presidència, la que ocupi la secretaria i la meitat dels seus membres. LA CTAIB es pot constituir en segona convocatòria; en aquest cas, ha de considerar-se constituïda amb la presencia de la persona que ocupi la presidència, la que ocupi la secretaria i una tercera part dels membres.

6. La persona que ocupi la secretaria ha d'aixecar acta de cada sessió que celebri l'òrgan col·legiat. Aquesta ha d'especificar necessàriament els assistents, l'ordre del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i temps que s'ha celebrat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords adoptats.

7. L'acta de cada sessió pot ser aprovada en la mateixa reunió o en la immediatament posterior.

Amb caràcter general, la secretaria ha d'elaborar l'acta amb el vistiplau de la presidència i l'ha de remetre, a través de mitjans electrònics, als membres de l'òrgan col·legiat, els quals podran manifestar, pels mateixos mitjans, si estan conformes amb el text o si hi veuen inconvenients, a efectes de l'aprovació; en cas afirmatiu, es considerarà aprovada en la mateixa reunió.

Als efectes prevists en aquest apartat, amb la remissió de l'acta als membres, la secretaria ha de fixar un termini no inferior a deu dies, transcorregut el qual es considerarà que els membres que no hagin fet cap tipus de manifestació al text estan conformes amb el contingut de l'acta.

Article 5

Formulació i resposta de consultes a la CTAIB

1. La direcció general competent en matèria d'activitats classificades i espectacles públics ha de mantenir un sistema públic de consultes a través de la seva pàgina web . Totes les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, podran fer-ne ús per a formular consultes relacionades amb la interpretació o aplicació de les disposicions que regulen la matèria d'activitats.

2. Correspon a aqueixa direcció general la tramitació administrativa de les consultes, inclosa l'elaboració de les corresponents propostes de resposta que s'elevaran a la consideració de la CTAIB, així com la difusió i publicació de les respostes aprovades. Les respostes de la CTAIB no tenen caràcter vinculant.

3. Les consultes s'han de resoldre, comunicar a la persona que la formuli i publicar en el termini de dos mesos comptadors des de la seva recepció a la direcció general, tret que, en el termini màxim de deu dies i de forma motivada, la direcció general requereixi a la persona que ha formulat la consulta, informació addicional; en aquest cas s'interromprà el termini per resoldre.

4. Una vegada rebuda la consulta, i sense perjudici de poder demanar informació addicional a la persona que formula la consulta, la direcció general podrà:

a) Rebutjar la consulta, ja que es considera aliena a la matèria d'activitats o per haver estat ja contestada abans. En ambdós casos ha de comunicar-se aquesta decisió a la persona que formula la consulta i als membres de la CTAIB.

b) Admetre la consulta i preparar una proposta de resposta, que s'ha de trametre als membres de la CTAIB als efectes prevists a l'apartat següent.

5. La direcció general ha d'elaborar una proposta de resposta per a totes les consultes admeses a la CTAIB, que ha de consistir en la reformulació de la pregunta per tal que la resposta resultant doni una informació genèrica que, alhora que proporciona resposta a allò que s'ha demanat, pugui ser d'interès per al públic en general. Quan la persona que formula la consulta no és una administració pública, ha de vetllar-se perquè, de la resposta, no es pugui deduir la identitat de la persona que ha fet la consulta o el supòsit concret que es tracta.

La proposta elaborada per la direcció general ha de trametre's als membres per mitjans electrònics, per tal que puguin manifestar el seu parer en un termini que no serà inferior a deu dies, tret que, de la pròpia pregunta o a petició de la persona que hagi formulat la consulta, es dedueixi el caràcter d'urgència d'aquesta; en aquest cas el termini pot reduir-se a la meitat.

Transcorregut el termini sense que els membres hagin manifestat objeccions a la resposta o, en cas contrari, si les objeccions s'han incorporat a aquesta, la consulta es considera contestada als efectes de l'apartat 3 anterior, sense perjudici que es reculli en l'acta de la sessió de la CTAIB més immediata, en la qual ha de donar-se compte de les consultes contestades.

No obstant això, quan per la complexitat de la consulta es faci necessari tractar-la en una sessió de la CTAIB, aquesta es podrà convocar per ordre de la presidència o a petició d'almenys una tercera part dels seus membres. Aquesta sessió es podrà convocar amb caràcter d'urgència quan sigui necessari per poder complir amb els terminis fixats a l'apartat 3.

Disposició addicional única

Designació de les vocalies

1. En el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la data d'entrada en vigor d'aquest Decret, s'han de designar les persones que ocupin les vocalies a què es refereix l'article 3.1. d'aquest mateix Decret, així com les persones suplents d'aquestes.

2. En la designació de les persones que ocupin les vocalies de la CTAIB i de les persones que els supleixin s'ha de procurar que hi hagi una representació equilibrada d'acord amb el que estableix l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Disposició derogatòria única

Derogació normativa

Queda derogat el Decret 125/2008, de 21 de novembre, de l'estructura, composició i funcionament de la Junta Autonòmica d'Activitats des les Illes Balears i qualsevol altra disposició del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposi a allò que regula aquest Decret.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 29 de març de 2021

 

La presidenta

La consellera de Presidència,  Funció Pública i Igualtat

Francesca Lluch Armengol i Socias

Mercedes Garrido Rodríguez