Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 54290
Decret 16/2021, de 15 de març, pel qual es regula la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d’Inversions Estratègiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19 en la salut i en l'economia requereixen respostes ràpides i coordinades dels poders públics per protegir la salut de les persones i pal·liar i revertir l'impacte econòmic i social.

Per això, el Consell Europeu va acordar, el 21 de juliol de 2020, un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea. Aquestes mesures s'articulen mitjançant dues vies: l'Instrument Europeu de Recuperació, també anomenat Next Generation EU, amb una dotació de 750.000 milions d'euros; i el marc financer pluriennal (MFP) per als exercicis 2021-2027.

La disposició addicional desena, primer apartat, de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, preveu que el Govern ha de fer les actuacions que calguin per tal de reorganitzar el Centre Balears Europa, a fi d'ampliar les seves funcions en l'àmbit de l'acció exterior, i també en l'àmbit de la gestió dels fons europeus i de l'avaluació de l'eficàcia i l'eficiència de les despeses i les inversions públiques a què fa referència l'apartat següent, i a fi d'agilitar el seu funcionament i la dotació dels recursos humans i materials que calguin per a això mitjançant, si escau, la cessió global dels actius i passius del Centre a una nova fundació del sector públic autonòmic.

Així mateix, el segon apartat de la mateixa disposició addicional estableix que el Govern de les Illes Balears, per mitjà dels òrgans i les unitats competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma, i amb el suport material de l'ens instrumental esmentat en l'apartat anterior, ha de reforçar i consolidar un sistema de gestió, avaluació i control de l'aplicació dels fons que rebi la comunitat autònoma de les Illes Balears en concepte de l'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa (REACT-EU), del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR) i, en general, del conjunt dels fons europeus.

En compliment d'aquest darrer apartat s'ha creat la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques, que es regula en aquest Decret, com a l'òrgan que ha de desenvolupar aquestes funcions, que comptarà, si s'escau, amb el suport de la nova fundació del sector públic autonòmic la creació de la qual es preveu en l'apartat primer de la disposició addicional desena de la Llei 3/2020.

L'Instrument Europeu de Recuperació es fonamenta, al seu torn, en tres pilars:

a) El Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MMR), destinat a recolzar els esforços dels estats membres per recuperar-se, reparar els danys i sortir reforçats de la crisi.

b) L'ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa (REACT-EU), el qual es canalitza a través dels fons FEDER, FSE i FEAD, i que pretén una recuperació ecològica, digital i resilient.

c) El reforçament dels projectes claus de la Unió Europea per a extreure les ensenyances de la crisi, enfortir el mercat únic i accelerar la doble transició digital i ecològica.

Cada estat membre ha d'elaborar un projecte de país. En l'Estat espanyol, aquest projecte és el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, al qual es refereix el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i mitjançant el qual s'han de canalitzar els fons europeus.

En aquest context, les comunitats autònomes també han d'organitzar-se per assegurar la gestió dels fons de reconstrucció amb agilitat i eficiència, per la qual cosa l'article 2.8 in fine del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, ha creat, en la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques, assimilada en rang a un òrgan directiu de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la regulació de la qual s'ha d'establir reglamentàriament.

D'acord amb el Decret esmentat, correspon a la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques, assimilada en rang a un òrgan directiu de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'impuls del projectes de transformació econòmica que el Govern es proposa que rebin finançament dels fons Next Generation EU; el suport al conseller competent en la matèria de Fons Europeus en la interlocució amb entitats i amb la resta d'administracions per fer efectiva l'execució dels fons esmentats; com també la planificació, l'avaluació, la coordinació i el seguiment de les inversions estratègiques promogudes pel Govern i la resta d'institucions i agents socials de les Illes Balears que li siguin encomanades.

Per tot això, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 15 de març de 2021,

DECRET

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest Decret és regular i determinar l'estructura de la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques.

Article 2

Funcions de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques

1. Són funcions de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques:

a. La coordinació de l'elaboració d'un pla estratègic que defineixi els àmbits concrets en els quals cal centrar l'esforç inversor.

b. La planificació, l'avaluació, la coordinació, i el seguiment de les inversions estratègiques promogudes pel Govern, així com donar suport a les inversions promogudes per la resta d'institucions i agents socials de les Illes Balears.

c. L'impuls dels projectes de transformació econòmica que el Govern es proposa que rebin finançament dels fons Next Generation EU.

d. La promoció d'altres projectes susceptibles de rebre finançament comunitari més enllà dels presentats per les conselleries, incloent les inversions impulsades pel sector privat.

e. El suport a tots els consellers en la interlocució amb entitats i amb la resta d'administracions per fer efectiva l'execució dels fons esmentats.

f. La proposta de definició dels criteris de selecció dels projectes que seran aprovats per consell de govern, de la documentació que cal aportar i dels mecanismes de presentació.

g. L'assessorament i anàlisi dels informes d'impacte econòmic, social, mediambiental i d'altres que sigui preceptiu elaborar i emetre'n opinió.

h. La implementació de sistemes d'informació i d'indicadors que facilitin el seguiment, l'avaluació i la millora dels projectes.

i. el suport als membres del Govern i altres institucions o entitats en el procés de negociació dels projectes que el Govern es proposa que rebin finançament dels fons Next Generations EU.

j. La coordinació d'estratègies per a la presentació de projectes en xarxa conjuntament amb altres comunitats autònomes o institucions.

k. L'execució de projectes estratègics propis de l'Oficina, o que li siguin encomanats pel Consell de Govern, a proposta d'una conselleria.

l. El suport a les conselleries o als ens que en depenen, en el disseny o en la coordinació de l'execució de projectes estratègics.

m. Qualsevol altra que se li pugui encomanar en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

2. Aquestes funcions no substitueixen les que corresponen a la Direcció General de Fons Europeus.

Article 3

Estructura de la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques

1. La Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques s'estructura en les unitats següents:

a. Coordinació i Direcció Adjunta

b. Seguiment de Projectes

c. Anàlisi Tècnica

d. Avaluació d'Impacte

e. Anàlisi Jurídica

2. A les unitats relacionades a l'apartat anterior els corresponen les funcions següents:

a. Coordinació i Direcció Adjunta: el suport al director en la coordinació de les relacions de l'Oficina amb la resta d'àrees del Govern, amb altres institucions, entitats i empreses, i amb les unitats de l'oficina, així com actuar en delegació del director quan així es determini.

b. Seguiment de Projectes: el seguiment de l'estat de situació dels projectes i la implantació d'un sistema de control que permeti conèixer en tot moment la fase en què es troben per tal de poder prendre les mesures necessàries dins el termini i en la forma escaient, i preparació de documents i presentacions destinats a la rendició de comptes.

c. Anàlisi Tècnica: l'avaluació tècnica dels projectes des del punt de vista del seu caràcter realment innovador, del progrés tecnològic que representen, de la seva factibilitat tècnica o de les possibles solucions alternatives.

d. Avaluació d'Impacte: l'avaluació de l'impacte econòmic dels projectes, tant des del punt de vista de la creació de llocs de treball i de la generació de valor afegit com del seu encaix amb les prioritats estratègiques respecte a la transformació del model econòmic, i l'avaluació de l'impacte social i mediambiental.

e. Anàlisi Jurídica: la valoració de l'encaix jurídic de les solucions proposades dels diferents projectes, plantejament d'alternatives legals per dur-los a terme, incloent les fórmules de col·laboració publico privades i considerant la minimització dels terminis de tramitació.

Al capdavant de les unitats relacionades en aquest article hi pot haver personal funcionari en llocs de naturalesa directiva o personal directiu professional.

Article 4

Adscripció i suport

1. La Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques, està adscrita a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.

2. La Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques rep el suport administratiu de la Direcció General de Fons Europeus i de la Secretaria General de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.

Article 5

Règim del director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques i del personal al capdavant de les unitats en què s'estructura

1. El director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques té la condició d'alt càrrec, amb la retribució anual establerta a la Llei de pressuposts per a l'Interventor General, distribuïts per mesos, amb els mateixos conceptes retributius establerts per a aquest òrgan.

2. El director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques està sotmès al règim d'incompatibilitats dels alts càrrecs de l'Administració autonòmica.

3. El personal al capdavant de les unitats en les quals s'estructura l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques té la condició de personal funcionari en llocs de naturalesa directiva o personal directiu professional, amb la retribució anual establerta que correspon, com a regla general, per als caps de departament d'acord amb les previsions que es contenen a la relació de llocs de feina de personal funcionari de l'Administració autonòmica i a la Llei de pressuposts, distribuït per mesos, amb els mateixos conceptes retributius establerts per al personal funcionari.

Disposició addicional única

Dotació econòmica i de personal

S'autoritza les conselleres de Presidència, Funció Pública i Igualtat, i d'Hisenda i Relacions Exteriors a fer les adaptacions pressupostàries i de personal necessàries per donar compliment al que estableix aquest Decret.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Això no obstant, té efectes des del mateix dia de l'aprovació pel Consell de Govern.

Palma, 15 de març de 2021

 

El vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura

Juan Pedro Yllanes Súarez

Miquel Company i Pons

(Per suplència d'acord amb l'article 4 del Decret 8/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears)