Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 13088
Decret 38/2020, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament d’organització i funcionament del Consell Consultiu de les Illes Balears
El Consell Consultiu de les Illes Balears el creà la Llei 5/1993, de 15 de juny, una vegada que la Sentència del Tribunal Constitucional 204/1992, de 26 de novembre, obrí la porta a la possibilitat que les comunitats autònomes disposassin dels seus propis òrgans consultius. Aquesta Llei autonòmica es desplegà amb el Decret 24/2003, de 28 de març, pel qual s'aprova el Reglament orgànic del Consell Consultiu de les Illes Balears, disposició reglamentària dictada després de les dues primeres reformes de la Llei 5/1993 i del reconeixement d'aquest òrgan superior de consulta com una institució autonòmica de rellevància estatutària segons la Llei orgànica 3/1999, de 8 de gener, de reforma de la Llei orgànica 2/1983, d'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
El Reglament orgànic aprovat pel Decret 24/2003 ha esdevingut obsolet a causa de la derogació de la Llei 5/1993 amb la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 22 de juny), així com per les modificacions que de la Llei 5/2010 han fet la Llei 7/2011, de 20 d'octubre (BOIB núm. 159, de 22 d'octubre); la Llei 5/2015, de 23 de març, de racionalització i simplificació de l'ordenament legal i reglamentari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 28 de març), i la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer). De fet, la disposició final primera de la Llei 5/2010 ja va preveure la necessitat d'aprovar un nou reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu a proposta d'aquesta institució. D'altra banda, s'ha de tenir en compte la Llei 1/2018, de 5 de març, de cossos i escales propis del Consell Consultiu de les Illes Balears, respecte a les funcions del Ple i del president en matèria de personal.
També cal fer esment, en l'àmbit estatal, de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Aquesta darrera, a més a més, regula en els articles 15 i següents el funcionament electrònic dels òrgans col·legiats de les administracions públiques. La disposició addicional vint-i-unena estableix que les disposicions d'aquesta Llei relatives als òrgans col·legiats no s'han d'aplicar als òrgans col·legiats del Govern de la nació, els òrgans col·legiats de govern de les comunitats autònomes i els òrgans col·legiats de govern de les entitats locals; per tant, la Llei 40/2015 és aplicable respecte al funcionament del Consell Consultiu, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives establertes en la Llei 5/2010 i en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Igualment, s'han de tenir presents la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Aquestes reformes legislatives fan indispensable derogar el Reglament orgànic del Consell Consultiu i aprovar-ne un altre que adeqüi el seu funcionament a les noves previsions legals i a les necessitats d'aquesta institució. En compliment de les normes esmentades, el Consell Consultiu disposa actualment d'una aplicació informàtica interna que permet tenir la informació necessària per oferir als integrants del Ple la documentació adequada per assegurar el desenvolupament de les sessions amb les garanties que la Llei 5/2010 i la Llei 40/2015 exigeixen.
A poc a poc s'ha anat ampliant i s'ha fet més operatiu el funcionament electrònic del Consell Consultiu i això ha suposat posar en marxa el Ple sense papers. El Ple sense papers és una denominació que fa referència a la manera de dur a terme, electrònicament, les tasques relacionades amb les sessions plenàries, entre d'altres, les comunicacions o les notificacions i la tramesa de la documentació per a cada reunió (convocatòria de la sessió, assignació de ponències, disposició de les còpies digitalitzades dels expedients, accés a les ponències per possibilitar-ne l'estudi abans de la sessió plenària, etc.). A més a més, s'ha de regular la celebració de les sessions plenàries per via telemàtica, en el context de la Llei 40/2015.
D'altra banda, amb aquest Reglament d'organització i funcionament el Consell Consultiu vol reforçar encara més les exigències d'actuar d'acord amb els principis d'objectivitat i imparcialitat en el decurs de la missió institucional que l'Estatut d'autonomia li ha encomanat, i accentuar la transparència com a eix vertebrador de la funció consultiva amb l'única finalitat d'actuar d'acord amb l'interès general.
D'aquesta manera, es dona compliment als principis de bona regulació exigits per l'article 49 de la Llei 1/2019 i l'article 129 de la Llei 39/2015: el principi de necessitat, per adaptar el Reglament a les exigències derivades de la normativa vigent; el d'eficàcia, en el sentit d'articular mesures que facin més àgil el funcionament de la institució; el de proporcionalitat, perquè el nou Reglament no comporta noves càrregues administratives en comparació amb l'actual; el de seguretat jurídica, ja que es desenvolupen les exigències normatives de la Llei 5/2010; el de transparència, atès que es té en compte la previsió normativa de la Llei 19/2013; i, finalment, el d'eficiència, perquè es compleix la previsió de disposar dels mitjans tècnics, així com de reutilitzar sistemes i dades que puguin proporcionar l'Administració autonòmica i altres administracions públiques.
El Decret que aprova el nou Reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu de les Illes Balears s'estructura en un article únic ―que disposa l'aprovació del Reglament―, dues disposicions addicionals ―la primera estableix l'auxili de l'Administració autonòmica per a la gestió i l'execució de competències en matèria del personal propi, i per al bon funcionament de la institució; la segona preveu que la forma no marcada quant al gènere, que coincideix formalment amb la masculina, s'ha d'entendre referida al masculí o al femení segons la identitat de gènere de la persona titular de qui es tracti―, dues disposicions transitòries ―la primera estableix un règim transitori per a la tramesa de les consultes fins a la implantació efectiva de l'Administració electrònica; la segona fixa també un règim transitori fins a l'entrada en funcionament de l'arxiu electrònic―, una disposició derogatòria única ―que expressament deroga el Decret 24/2003―, una disposició final única ―que fixa l'entrada en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears― i un annex ―que comprèn el text del Reglament.
Aquest Reglament conté vuit títols, que es refereixen a les disposicions generals, relatives a la naturalesa de la institució i al caràcter de les consultes i dels dictàmens (títol I); les disposicions comunes per als membres del Consell Consultiu (títol II); la regulació de la composició i les funcions del Ple, del president, del conseller secretari i dels consellers (títol III, subdividit en quatre capítols); el funcionament de les sessions del Ple (títol IV); el procediment per fer consultes i per demanar una ampliació o un aclariment dels dictàmens, i el termini per resoldre (títol V); el pressupost i el règim econòmic (títol VI); l'elaboració i l'aprovació de la memòria anual de l'activitat consultiva (títol VII), i l'Administració electrònica i la gestió documental en la institució (títol VIII).
Finalment, es fa menció expressa que l'article 8.b de la Llei 5/2010 confereix al Ple del Consell Consultiu de les Illes Balears la potestat d'aprovar el propi projecte de Reglament orgànic i de funcionament.
Fent ús d'aquesta atribució, el Ple de l'òrgan superior de consulta de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la sessió d'11 de novembre de 2020, a proposta unànime de tots els membres, va aprovar el Projecte de reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu.
Seguidament, i de conformitat amb el que preveu la disposició final primera de la Llei 5/2010, el Consell Consultiu, per conducte del president, ha tramès a l'executiu de les Illes Balears el Projecte de reglament orgànic esmentat, perquè l'aprovi mitjançant un decret.
Correspon vehicular l'elevació de la proposta de decret a la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, en virtut del que estableix la lletra d del punt 2 de l'article 2 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per això, a proposta de la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 28 de desembre de 2020,
DECRET
Article únic
Mitjançant aquest Decret s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu de les Illes Balears en els termes que figuren en l'annex.
Disposició addicional primera
En les actuacions i els procediments per a la gestió i l'execució de competències en matèria de personal propi, així com en les referides al bon funcionament de la institució, el Consell Consultiu ha de ser auxiliat pel personal i pels òrgans directius de l'Administració autonòmica.
Disposició addicional segona
En aquest Decret s'utilitza la forma no marcada quant al gènere, que coincideix formalment amb la masculina, en totes les referències a òrgans, càrrecs i funcions, de manera que s'han d'entendre referides al masculí o al femení segons la identitat de gènere de la persona titular de qui es tracti.
Disposició transitòria primera
Fins a la implantació efectiva de l'Administració electrònica en el Consell Consultiu, s'ha d'admetre la tramesa mixta de les consultes ―en paper i en suport digital o electrònic― de l'Administració activa, de conformitat amb l'article 31 d'aquest Reglament.
En el cas que es presenti l'expedient en paper i quan el dictamen tengui per objecte un avantprojecte de disposició legal o un projecte de disposició reglamentària, l'autoritat o l'òrgan consultant ha de trametre, a més de la documentació que es menciona en l'article 31.2 del Reglament, quatre còpies autoritzades de la versió final de l'avantprojecte o del projecte, dues en cada una de les dues llengües oficials de les Illes Balears. Una s'ha d'acompanyar amb els antecedents i la documentació que s'hagin fet servir per redactar-lo i ha de quedar arxivada en el Consell Consultiu.
Disposició transitòria segona
Fins que el Ple no aprovi les disposicions que han de regular l'Arxiu i no s'implanti de manera efectiva l'arxiu electrònic, ha d'integrar l'Arxiu del Consell Consultiu tota la documentació en paper o en altres suports físics generada per aquesta institució.
Disposició derogatòria única
Queda derogat el Decret 24/2003, de 28 de març, pel qual s'aprova el Reglament orgànic del Consell Consultiu. Així mateix, queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix el present Decret.
Disposició final única
Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 28 de desembre de 2020
|
La presidenta |
La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Pilar Costa i Serra |
|
ANNEX REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL CONSULTIU DE LES ILLES BALEARS
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Definició i naturalesa del Consell Consultiu
1. El Consell Consultiu és l'òrgan superior de consulta de les Illes Balears. Actua amb autonomia orgànica i funcional per garantir l'exercici, amb objectivitat i independència, de les funcions que li corresponen.
Per raó de l'autonomia orgànica, el Consell Consultiu ha de prendre les decisions que li pertoquen amb total independència dels òrgans que assessora.
Per raó de l'autonomia funcional, el Consell Consultiu administra els crèdits que li concedeix el pressupost de la Comunitat Autònoma en la secció específica que té atribuïda, i exerceix les funcions de prefectura del personal propi i no propi.
2. En l'exercici de la funció consultiva, el Consell Consultiu vetla per l'observança de la Constitució, l'Estatut d'autonomia i la resta de l'ordenament jurídic, i els dictàmens que emet no poden contenir valoracions d'oportunitat o de conveniència, llevat que, conformement a l'article 4.2 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears, així ho sol·liciti expressament l'autoritat consultant.
Article 2
Caràcter de les consultes i els òrgans consultants
1. La consulta d'aquest òrgan és preceptiva en els casos que estableix la Llei 5/2010 o altres lleis, i facultativa en la resta de supòsits.
2. El president de les Illes Balears, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol dels membres del Govern, ha de sol·licitar preceptivament el dictamen quan la legislació ho estableixi i pot demanar-lo facultativament en els casos fixats en l'article 19 de la Llei 5/2010.
3. El Parlament, d'acord amb el que determini el seu Reglament, ha de sol·licitar de manera preceptiva el dictamen del Consell Consultiu en els supòsits prevists en els apartats 1 i 3 de l'article 18 de la Llei 5/2010, i pot demanar-lo facultativament en els regulats en la lletra a de l'article 19 de la mateixa Llei.
4. Els presidents dels consells insulars han de sol·licitar l'emissió del dictamen quan sigui preceptiu de conformitat amb l'article 18 de la Llei 5/2010 o amb qualsevol altra disposició legal. Així mateix, poden demanar facultativament el dictamen en els casos regulats en les lletres d, e i f de l'article 19 de la Llei 5/2010; la consulta facultativa, a més dels antecedents de l'assumpte, si n'hi hagués, ha d'incloure:
a) un informe sobre la consulta i, si escau, una proposta d'acord o de resolució;
b) la motivació específica tant de la rellevància notòria de l'assumpte sotmès a consulta com de l'afectació directa de l'àmbit competencial del consell insular consultant.
5. Els batles dels municipis de les Illes Balears han de sol·licitar l'emissió de dictamen únicament quan sigui preceptiu segons l'article 18 de la Llei 5/2010 o qualsevol altra disposició legal.
6. Els rectors de les universitats públiques i les persones que ocupin la representació d'altres corporacions, entitats o organismes públics han de demanar preceptivament el dictamen en els casos prevists en l'article 18 de la Llei 5/2010 o en qualsevol altra disposició legal.
Article 3
Dictàmens i fórmula ritual
1. Els dictàmens del Consell Consultiu no són vinculants, llevat dels casos en què s'estableix legalment.
2. Els dictàmens del Consell Consultiu tenen caràcter final, per això els assumptes que han estat objecte d'aquests dictàmens no es poden sotmetre a l'informe de cap altre òrgan o organisme de les Illes Balears o d'altres administracions públiques, inclòs el Consell d'Estat.
3. Les disposicions i les resolucions respecte de les quals ha emès dictamen el Consell Consultiu han d'expressar si s'adopten d'acord amb aquest dictamen o si se'n separen. En el primer cas, s'ha d'usar la fórmula «d'acord amb el Consell Consultiu»; en el segon, «oït el Consell Consultiu».
TÍTOL II DISPOSICIONS COMUNES PER ALS MEMBRES DEL CONSELL CONSULTIU
Article 4
Nomenament dels membres
Una vegada designats els membres del Consell Consultiu segons el que disposa l'article 6 de la Llei 5/2010, el president de les Illes Balears els nomena consellers amb un decret que es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El nomenament es fa per un període de quatre anys.
Article 5
Declaració de no estar incurs en cap causa d'incompatibilitat
1. Abans de prendre possessió del càrrec, els consellers nomenats pel decret del president de les Illes Balears han de presentar davant l'autoritat que els hagi designat, el Parlament o el Consell de Govern, una declaració en què es manifesti que no incorren en cap de les incompatibilitats que figuren en l'article 13 de la Llei 5/2010.
2. El president de les Illes Balears o la Mesa del Parlament han de resoldre sobre les incompatibilitats en relació amb les persones que hagin designat, respectivament, el Govern o el Parlament. Aquesta resolució s'ha de dictar també abans de la presa de possessió.
Article 6
Presa de possessió
1. Els membres del Consell Consultiu prenen possessió del càrrec en un acte públic davant el president de les Illes Balears i el president del Parlament, en què juren o prometen guardar fidelitat a la Constitució, a l'Estatut d'autonomia i a la resta de l'ordenament jurídic, com també exercir el càrrec d'acord amb la seva consciència i guardar secret sobre el contingut de les reunions.
2. El termini per prendre possessió ha de ser com a màxim de vint dies hàbils des del nomenament.
Article 7
Sessió constitutiva
1. El mateix dia de la presa de possessió dels consellers, i de forma immediata a la finalització d'aquest acte públic, té lloc a la seu del Consell Consultiu la sessió constitutiva.
2. Presideix aquesta sessió el conseller que correspongui seguint l'ordre de nomenament.
3. Exerceix les funcions de conseller secretari en la sessió constitutiva el conseller de més antiguitat o de més edat, per aquest ordre.
4. Aquesta sessió té dos únics punts de l'ordre del dia: el primer es refereix a la votació secreta del càrrec de president, i el segon, a la votació secreta del càrrec de conseller secretari.
5. El conseller que presideix la sessió ha de comunicar al president de les Illes Balears els noms dels consellers elegits president i conseller secretari, perquè pugui dictar el decret de nomenament d'aquests càrrecs.
Article 8
Elecció del president i del conseller secretari
1. Els membres del Consell Consultiu trien d'entre ells el president i el conseller secretari de la institució. Aquestes dues votacions són secretes i per majoria absoluta dels membres.
2. En el supòsit que cap dels membres no obtengui aquesta majoria, es repeteix l'elecció, en el termini de quaranta-vuit hores des de la primera, entre els dos candidats més votats, i és elegit el que finalment aconsegueix més vots. Si en la segona votació es manté l'empat, és elegit president el conseller que correspongui seguint l'ordre de nomenament del decret del president de les Illes Balears, i conseller secretari el membre de més antiguitat en el Consell o de més edat, per aquest ordre, entre els candidats.
3. Si només s'ha presentat un candidat i no obté la majoria absoluta en la primera votació, es fa també una segona votació en el termini de quaranta-vuit hores des de la primera, i és elegit president o conseller secretari si obté més vots a favor que en contra. Si no s'aconsegueix la dita majoria, s'ha d'entendre elegit president el conseller que correspongui segons l'ordre de prelació del decret de nomenament del president de les Illes Balears, i conseller secretari el membre de més antiguitat en el Consell o de més edat, per aquest ordre.
Article 9
Drets i prerrogatives dels membres del Consell Consultiu
1. El Consell Consultiu i els membres que l'integren gaudeixen d'honors, precedències i tractament, d'acord amb la categoria que els correspon dins els òrgans de la comunitat autònoma.
2. Els membres del Consell Consultiu tenen dret al rescabalament de totes les despeses de desplaçament i d'estada que els originin l'exercici i el compliment de les seves funcions, com també a les dietes corresponents per l'elaboració i la defensa de les ponències i per l'assistència a les sessions que es duguin a terme, d'acord amb les quanties fixades en la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Tots els membres del Consell Consultiu reben el tractament de senyor o senyora.
Article 10
Deure de secret
El secret a què estan obligats els membres del Consell Consultiu s'estén als assumptes de què s'ha tractat i als acords que s'han adoptat. En cap cas no poden manifestar els termes de les deliberacions ni el sentit dels vots emesos.
Article 11
Abstenció i recusació
1. Els membres del Consell Consultiu s'han d'abstenir en tots els assumptes en què pertoqui de conformitat amb el que disposa l'article 14 de la Llei 5/2010.
2. Si un conseller considera que està incurs en una causa d'abstenció en el moment en què rep l'encàrrec del president per elaborar una ponència, li ho ha de comunicar formalment perquè tengui l'opció d'encomanar-la a un altre conseller. En aquest cas, el president pot revocar la primera comanda i fer-ne una de nova a un altre conseller. Aquesta revocació s'ha de comunicar al conseller afectat per la causa d'abstenció i al Ple.
3. En el cas anterior o quan durant les sessions plenàries un conseller considera que està incurs en una causa d'abstenció, el Ple ha de resoldre si l'accepta o no pel que fa a la deliberació i la votació en la sessió en què es plantegi.
4. Qualsevol part interessada pot promoure la recusació dels membres del Consell Consultiu conformement a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 12
Suspensió de les funcions dels membres del Consell Consultiu
1. El president de les Illes Balears, a proposta del Ple del Consell Consultiu, per majoria absoluta, i havent oït prèviament el Consell de Govern o la Mesa del Parlament, segons l'origen de la designació, pot suspendre de l'exercici del càrrec qualsevol membre durant el temps indispensable per resoldre sobre la concurrència d'alguna de les causes de cessament previstes en l'article 13 d'aquest Reglament.
2. Es produirà la suspensió cautelar automàtica en cas que es dicti una interlocutòria de processament o d'obertura de judici oral.
Article 13
Cessament dels membres del Consell Consultiu
1. El cessament en el càrrec de membre del Consell Consultiu es fa efectiu, mitjançant un decret del president de les Illes Balears, per alguna de les causes següents:
a) Renúncia.
b) Defunció.
c) Expiració del termini de nomenament.
d) Incompatibilitat sobrevinguda.
e) Incompliment greu de les funcions.
f) Condemna per delicte en virtut de sentència ferma.
g) Incapacitat declarada per decisió judicial ferma.
h) Inhabilitació per a l'exercici de càrrec públic i dels drets polítics.
i) Pèrdua de la condició política de ciutadà de la comunitat autònoma.
2. La renúncia es pot fer per escrit davant el Ple del Consell Consultiu. El president ha de comunicar formalment aquesta renúncia a la Presidència de les Illes Balears, que n'ha de donar trasllat immediatament a la institució que en cada cas correspongui, segons qui hagi proposat el nomenament.
3. En els casos prevists en les lletres d i e de l'apartat 1 d'aquest precepte s'ha de requerir l'audiència de la persona interessada en el termini de quinze dies davant el Ple, que, a continuació, ha d'elaborar un informe sobre l'assumpte en el termini d'un mes, amb l'abstenció de la persona afectada. Aquest informe s'ha de remetre al Consell de Govern de les Illes Balears o a la Mesa del Parlament, segons l'origen de la designació del conseller, perquè s'hi pronunciï.
4. Si es produeix el cessament pel supòsit previst en les lletres a o c, s'ha de continuar en l'exercici de les funcions corresponents fins que es produeixi una nova designació i presa de possessió del càrrec.
5. En el cas del cessament per la causa inclosa en la lletra c, expiració del termini de nomenament, el president del Consell Consultiu ha de comunicar aquesta circumstància, abans que finalitzi el mandat i com a mínim amb un mes d'antelació, tant al president de les Illes Balears com al president del Parlament.
TÍTOL III COMPOSICIÓ I FUNCIONS
Capítol I Del Ple
Article 14
El Ple
1. El Consell Consultiu, constituït per deu membres, ha d'actuar sempre amb caràcter plenari.
2. El Ple està integrat pel president, el conseller secretari i els consellers, amb l'assistència, amb veu i sense vot, del lletrat en cap o lletrat que el substitueixi.
3. Són funcions del Ple elaborar, debatre i aprovar els dictàmens i els acords.
4. També té les funcions següents:
a) Aprovar l'avantprojecte de pressupost del Consell Consultiu.
b) Exercir les facultats sancionadores respecte dels funcionaris dels cossos propis del Consell Consultiu en els supòsits que la legislació reservi al Govern de les Illes Balears i resoldre els recursos interposats en via administrativa en aquesta matèria.
c) En els casos d'incompatibilitat sobrevinguda d'un conseller o d'incompliment greu de les funcions que li corresponen, rebre en audiència el conseller afectat i elaborar un informe en el termini d'un mes i remetre'l a l'autoritat competent que l'hagi designat.
d) Proposar la suspensió cautelar de la condició de conseller en els supòsits prevists en l'article 17 de la Llei 5/2010.
e) Resoldre les qüestions sobre les causes d'abstenció o recusació dels membres del Consell Consultiu relatives a la deliberació i la votació dels assumptes de què conegui el Ple.
f) Aprovar el projecte de reglament orgànic del Consell Consultiu i les modificacions que se'n facin i remetre'l, per conducte del president, al Consell de Govern, perquè aprovi el reglament amb un decret.
g) Emetre informe sobre la separació del càrrec dels membres del Consell Consultiu, quan correspongui.
h) Acordar per unanimitat i a proposta del president la inclusió en l'ordre del dia dels assumptes que no hi figurin.
i) Decidir per majoria l'ajornament dels assumptes que requereixin més estudi.
j) Aprovar la regulació de la seu electrònica, el registre electrònic i el funcionament digital de la institució.
k) Aprovar la manera de presentar i tramitar digitalment les consultes.
l) Aprovar la memòria de l'activitat de la institució.
m) Aprovar i modificar, a proposta del president, la plantilla i la relació de llocs de treball del Consell Consultiu.
n) Aprovar i modificar l'oferta pública d'ocupació.
o) Aprovar les bases reguladores per a la selecció i l'ingrés de nou personal i les corresponents a la provisió de llocs de treball de la institució.
p) Aprovar els acords i els pactes sobre les condicions laborals, a proposta del president.
q) Ampliar el termini per emetre dictamen, a proposta del president.
r) Aprovar, abans que el president els subscrigui, els convenis i els protocols d'actuació que es proposin per al bon funcionament de la institució.
s) Aprovar les instruccions sobre els criteris que s'han de seguir per a la protecció de dades de caràcter personal en la publicació de la doctrina.
t) Dictar, a proposta del president, les bases reguladores de les subvencions i les beques l'atorgament de les quals pugui decidir el Consell Consultiu.
u) Acordar la constitució de comissions o ponències especials.
v) Aprovar la política de gestió documental de la institució.
w) Adoptar altres actes necessaris respecte del funcionament de la institució.
x) Ratificar la convocatòria de les sessions plenàries telemàtiques que, de manera motivada, hagi de dur a terme el president.
Capítol II Del president
Article 15
El president: nomenament i substitució
1. El conseller elegit president el nomena el president de les Illes Balears amb un decret, i pren possessió del càrrec davant el president de les Illes Balears i el president del Parlament mitjançant jurament o promesa.
2. En cas de vacant, absència, malaltia o altra causa legal, l'ha de substituir el conseller que correspongui seguint l'ordre de nomenament.
3. En el supòsit de cessament dels consellers per la causa de la lletra c de l'apartat 1 de l'article 13 d'aquest Reglament, durant el període que hi ha entre la presa de possessió dels nous consellers i la presa de possessió del càrrec de president ha d'exercir les funcions pròpies d'aquest càrrec el president electe en la sessió constitutiva.
Article 16
Funcions del president
1. Les funcions del president són:
a) Representar el Consell Consultiu davant terceres persones, físiques o jurídiques, públiques o privades.
b) Convocar les sessions plenàries, amb determinació del lloc, la data i l'hora de la reunió, com també l'ordre del dia corresponent.
c) Obrir i aixecar les sessions.
d) Dirigir la deliberació, interpretant i aplicant el reglament orgànic, i suspendre-la, si escau.
e) Proposar al Ple la inclusió en l'ordre del dia dels assumptes que no hi figurin.
f) Decidir els empats amb el seu vot de qualitat.
g) Distribuir els assumptes entre els membres del Consell Consultiu, atenent les especialitats de cadascun. Exercir aquesta distribució és una facultat discrecional del president, si bé s'ha de respectar la paritat en el nombre d'assumptes que siguin encomanats als consellers.
h) Autoritzar amb la seva signatura els dictàmens i els acords del Consell Consultiu, així com les memòries de l'activitat de la institució.
i) Visar les actes i les certificacions que emet el conseller secretari.
j) Executar els acords del Consell Consultiu.
k) Autoritzar amb la seva signatura qualsevol comunicació adreçada a òrgans i institucions de la comunitat autònoma, al Consell d'Estat o els consells consultius d'altres comunitats autònomes o a qualsevol altra Administració pública.
l) Proposar al Ple la constitució de comissions i ponències especials que agrupin diversos membres del Consell Consultiu, per la complexitat o el caràcter interdisciplinari de determinats assumptes.
m) Reclamar a l'autoritat consultant els antecedents, els informes o la documentació addicional necessaris per a la integritat deguda de l'expedient.
n) Sol·licitar, havent-ho acordat el Ple, el parer d'institucions, entitats o persones amb competència tècnica notòria en les matèries relacionades amb els assumptes sotmesos a consulta.
o) Exercir la funció de cap del personal i dels serveis.
p) Executar el pressupost del Consell Consultiu, amb l'autorització i la disposició de les despeses, el reconeixement de les obligacions i l'ordenació dels pagaments, d'acord amb el que estableixen la normativa de finances de la Comunitat Autònoma i les lleis de pressuposts corresponents.
q) Contractar en nom de la institució en els termes prevists en la normativa de contractació.
r) Convocar processos selectius per a l'ingrés en els cossos propis del Consell Consultiu i, pel que fa al personal propi, exercir totes les funcions que atribueix al conseller competent en matèria de funció pública la normativa corresponent.
s) Proposar al Ple l'aprovació i la modificació de la relació de llocs de treball del Consell Consultiu.
t) Exercir la inspecció superior dels serveis, de la seu i de les dependències del Consell Consultiu.
u) Resoldre, amb caràcter definitiu en via administrativa, els recursos interposats pel personal del Consell Consultiu contra els actes que ell ha dictat.
v) Resoldre en tots els casos les sol·licituds de compatibilitat del personal propi del Consell Consultiu de conformitat amb la normativa que s'hagi d'aplicar.
w) Proposar al Ple l'ampliació del termini per emetre dictamen, quan el volum o la complexitat d'un expedient ho aconsellin, i comunicar-ho a l'autoritat consultant.
x) Encomanar la gestió i l'execució de funcions específiques a un o a diversos consellers quan el bon funcionament del Consell Consultiu així ho aconselli.
y) Subscriure, després que el Ple n'hagi aprovat el text, convenis de col·laboració per al bon funcionament de la institució, especialment pel que fa a la gestió en matèria de personal, a la implantació de l'Administració electrònica i al desenvolupament de les funcions del delegat de protecció de dades de caràcter personal.
z) Exercir les funcions en matèria de transparència, resoldre les sol·licituds d'accés a la informació pública i donar-ne compte al Ple.
aa) Elaborar les ponències en la seva condició de membre del Consell Consultiu.
2. Les competències descrites en aquest article que tenguin contingut pressupostari s'han d'exercir d'acord amb les previsions habilitades per a cada exercici en la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de conformitat amb el procediment establert a aquest efecte.
3. Li correspon, així mateix, qualsevol altra facultat o competència no atribuïda de forma expressa a cap altre òrgan del Consell Consultiu.
Capítol III Del conseller secretari
Article 17
El conseller secretari: nomenament i substitució
1. El conseller elegit secretari el nomena el president de les Illes Balears amb un decret, i pren possessió del càrrec davant el president de les Illes Balears i el president del Parlament mitjançant jurament o promesa.
2. En cas d'absència, malaltia o altra causa legal, l'ha de substituir el conseller de menys antiguitat o, si l'antiguitat és la mateixa, el de menys edat. En cas de vacant, aquest mateix conseller ha d'ocupar el càrrec fins que es duguin a terme una nova elecció i un nou nomenament. En el supòsit de cessament dels consellers perquè es dona la causa de la lletra c de l'apartat 1 de l'article 13 d'aquest Reglament, durant el període que hi ha entre la presa de possessió dels nous consellers i la presa de possessió del càrrec de conseller secretari ha d'exercir les funcions pròpies del càrrec el conseller secretari electe.
3. A l'efecte de computar l'antiguitat, s'ha de tenir en compte també el temps exercit com a conseller amb anterioritat al nou mandat.
Article 18
Funcions del conseller secretari
Les funcions del conseller secretari són:
a) Preparar i cursar l'ordre del dia de les sessions del Ple, havent-lo sotmès prèviament a l'aprovació del president.
b) Estendre les actes de les reunions del Ple.
c) Signar, amb l'autorització del president, els dictàmens i els acords del Consell, així com les memòries de l'activitat de la institució.
d) Expedir certificacions d'actes, d'acords, de dictàmens i de les còpies d'aquests, amb el vistiplau del president.
e) Portar els llibres d'actes del Consell Consultiu, degudament foliats, visats pel president.
f) Portar un registre de les disposicions legislatives que afectin el Consell i un altre de les resolucions recaigudes en els expedients sotmesos a la seva consulta.
g) Redactar, seguint les instruccions del president, i sotmetre a l'aprovació del Ple el projecte de la memòria que, en compliment de l'article 20 de la Llei 5/2010, s'ha d'elevar anualment al president de les Illes Balears i a la Mesa del Parlament.
h) Custodiar la documentació pròpia del Consell Consultiu.
i) Tenir cura del Registre d'entrada i sortida de la documentació.
j) Tenir cura de la publicació dels dictàmens i dels serveis d'arxiu i biblioteca.
k) Auxiliar directament el president en les qüestions de personal, de contractació i de gestió econòmica, i en la preparació de l'avantprojecte de pressupost.
l) Contestar les queixes i els suggeriments relatius al Consell Consultiu i donar-ne compte al Ple.
m) Exercir les funcions que el president li hagi delegat.
Capítol IV Dels consellers
Article 19
Nomenament i compatibilitats dels consellers
1. Els membres del Consell Consultiu els nomena el president de les Illes Balears amb un decret i prenen possessió d'acord amb l'article 6.1 d'aquest Reglament.
2. El càrrec de conseller és compatible amb l'exercici de la seva professió, però en cap cas es pot compatibilitzar amb els càrrecs indicats en l'article 13 de la Llei 5/2010.
3. Aquesta mateixa compatibilitat s'estén als càrrecs de president i de conseller secretari.
Article 20
Funcions dels consellers
Les funcions dels consellers són:
a) Assistir, amb veu i vot, a les sessions del Consell Consultiu.
b) Elaborar les ponències que els corresponguin i sotmetre-les a l'aprovació del Ple.
c) Formular un vot particular en el cas de discrepar del parer de la majoria. També es poden formular vots concurrents.
d) Discutir els dictàmens que se sotmeten al Ple i proposar que es modifiquin, s'acceptin o es desestimin, que siguin retirats o bé que quedin sobre la taula o que se n'ampliïn els antecedents.
e) Dur a terme la gestió i l'execució de les funcions específiques que el president els hagi encarregat per al bon funcionament del Consell Consultiu, d'acord amb la lletra x de l'apartat 1 de l'article 16 d'aquest Reglament.
TÍTOL IV FUNCIONAMENT
Article 21
Convocatòria del Ple
1. El Consell Consultiu actua sempre en Ple.
2. Les sessions del Ple les convoca el president, a iniciativa pròpia o a sol·licitud de tres membres, amb cinc dies d'antelació, com a mínim, tret de casos urgents, apreciats pel president, en què es limita a quaranta-vuit hores. El conseller secretari, en nom del president, n'ha de cursar la convocatòria amb l'ordre del dia, i l'ha de dirigir a l'adreça de correu electrònic que els membres hagin facilitat a aquest efecte a la Secretaria del Consell Consultiu. La convocatòria ha d'indicar el lloc, el dia i l'hora de la reunió.
3. Fora d'aquest supòsit no es poden prendre acords vàlidament, llevat que hi hagi la totalitat dels membres i així es decideixi per unanimitat. En aquest cas, l'acord s'ha d'estendre als assumptes de què s'ha de tractar. D'altra manera, s'han de posposar fins a la reunió següent, en què s'han d'incloure en l'ordre del dia.
4. El Consell Consultiu duu a terme les sessions en la seva seu, si bé, excepcionalment, es pot reunir en un altre lloc del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears. La decisió correspon en tot cas al president, oït el Ple.
5. El president pot convocar de manera motivada una sessió plenària telemàtica. La convocatòria ha de ser ratificada pel Ple.
Article 22
Assistència al Ple
1. L'assistència ordinària dels consellers a les sessions plenàries és presencial, si bé també pot ser telemàtica quan hi hagi una causa justificada. L'assistència a la sessió constitutiva ha de ser, en tot cas, presencial.
2. A les sessions plenàries que es facin per via telemàtica, els membres hi poden assistir des de qualsevol lloc que garanteixi el secret de les deliberacions i les votacions. En tot cas, s'han d'assegurar per mitjans electrònics —considerats també com a tals els telefònics i els audiovisuals— la identitat dels membres, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i la intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió.
3. El conseller que no pugui assistir presencialment al Ple del Consell Consultiu per una causa justificada ho ha de comunicar al president, a fi que s'habilitin, si és possible, els mitjans necessaris per a l'assistència telemàtica. Aquesta circumstància s'ha de fer constar en l'acta.
4. Assisteix al Ple, amb veu i sense vot, el lletrat en cap. En el cas que no pugui participar en alguna sessió, hi ha d'anar el lletrat de més antiguitat o el lletrat que designi el president.
Article 23
Quòrum d'assistència i votació
1. Per a la constitució vàlida del Ple a l'efecte de dur a terme les sessions, les deliberacions i la presa d'acords, es requereix l'assistència, presencial o telemàtica, del president i del conseller secretari, o dels qui legalment els substitueixin, i d'un nombre de membres que amb els esmentats constitueixin la majoria absoluta del Ple. En conseqüència, per determinar la majoria absoluta, el president i el conseller secretari s'han de tenir en compte a l'efecte del còmput. Si el president o el conseller secretari són substituïts per un conseller en aplicació dels articles 7.3 i 11.3, respectivament, de la Llei 5/2010, el que els substitueixi és tingut en compte per a aquest còmput pel càrrec que ocupa en la substitució, però no com a conseller.
2. Els absents no poden delegar la representació, però sí que poden adreçar al president un escrit en què manifestin la seva posició, que s'ha de comunicar als membres reunits. A aquesta opinió, no s'hi ha de donar, en cap cas, la consideració de vot.
3. Els acords s'han d'adoptar per majoria de vots dels assistents. En cas d'empat, el president el decideix amb el seu vot de qualitat. Si el president o el conseller secretari són substituïts per un conseller en aplicació dels articles 7.3 i 11.3, respectivament, de la Llei 5/2010, el conseller que els substitueixi vota com a president o conseller secretari; en conseqüència, no pot votar com a conseller.
4. Els acords, un cop adoptats, es notifiquen a l'Administració consultant, moment a partir del qual tenen efectes.
Article 24
Presidència i secretaria de les reunions
Les reunions les dirigeix i coordina el president del Consell Consultiu o qui el substitueixi reglamentàriament, i hi actua de conseller secretari el conseller que ocupa aquest càrrec o qui el substitueixi.
Article 25
Sessions plenàries
1. Una vegada oberta la sessió, el conseller secretari llegeix l'acta de la darrera reunió perquè sigui aprovada amb les rectificacions necessàries, si n'hi ha.
2. El conseller secretari ret compte de les excuses d'assistència i de les notificacions que s'han rebut sobre les disposicions i les resolucions adoptades en relació amb els procediments en què ha emès dictamen el Consell Consultiu.
3. A continuació, el president pot comunicar al Ple la informació que consideri rellevant.
4. Seguidament, es duen a terme la deliberació i la votació de la resta d'assumptes que figuren en l'ordre del dia.
5. Les ponències s'han de presentar com a mínim amb cinc dies d'antelació a la sessió.
6. La deliberació i la discussió sobre les ponències s'han de desenvolupar de manera lliure, amb la intervenció dels membres del Consell que ho sol·licitin, sota la direcció del president, que condueix el debat i atorga la paraula.
7. Una vegada acordat el text definitiu del dictamen, se sotmet a votació per aprovar-lo. Els consellers han d'emetre el vot a favor o en contra; en cap cas no es poden abstenir de votar. Aquest deure només decau quan el conseller estigui incurs en una causa d'abstenció o recusació i el Ple l'hagi acceptada.
8. Quan el Consell Consultiu apreciï la necessitat d'advertència, de correcció disciplinària o d'incoació d'expedient de responsabilitat per culpa contra algun funcionari, ho ha de fer constar mitjançant un acord, de manera separada del cos del dictamen. Aquest acord no s'ha de publicar, sinó que s'ha de trametre a l'Administració corresponent perquè incoï l'expedient oportú.
9. Qualsevol membre del Consell pot demanar que un assumpte que figura en l'ordre del dia s'ajorni. Correspon al Ple aprovar per majoria l'ajornament de l'assumpte fins a la propera sessió, en què necessàriament ha de ser objecte de deliberació.
10. Si un conseller vol ser present per via telemàtica a una sessió i per raons tecnològiques no és possible, el president, amb l'auxili del conseller secretari, ha de prendre les mesures necessàries perquè pugui participar en la deliberació i la votació. En el cas que no sigui possible per raons tecnològiques, el president pot suspendre la sessió plenària quan les circumstàncies ho aconsellin.
11. El lletrat en cap, o el lletrat que el substitueixi en la sessió, duu a terme l'assistència tecnicoadministrativa del Ple.
Article 26
Ponències especials
Si la proposta de dictamen és rebutjada, el president ha de nomenar una ponència especial d'entre els membres que hi han votat en contra, perquè la tornin a redactar. La nova proposta s'ha de votar en la pròxima reunió.
Article 27
Vots particulars
1. Qualsevol membre del Consell pot presentar un vot particular a l'acord de la majoria, que s'ha de formular per escrit en un termini no superior a cinc dies comptadors des de l'aprovació del dictamen. En els casos en què el dictamen s'hagi demanat amb caràcter urgent, el termini per emetre el vot particular és de quaranta-vuit hores. Si es tracta d'assumptes de gran complexitat o volum, el president pot ampliar el termini per emetre el vot particular, a petició del conseller o consellers que el formulin.
2. El vot particular s'ha d'anunciar en la mateixa sessió en què s'aprovi el dictamen de què es tracti, i s'hi han d'anunciar també els fonaments jurídics.
3. Qualsevol membre es pot adherir, en el termini esmentat abans, a un vot particular formulat per un altre conseller. També s'ha d'anunciar en la mateixa sessió.
4. Una vegada elaborat el vot particular, s'ha d'afegir a continuació del dictamen i en forma part.
Article 28
Trasllat dels dictàmens a l'entitat consultant
1. El dictamen s'ha de trametre a l'entitat consultant signat pel president i el conseller secretari. Ha d'incloure els noms dels membres assistents a la sessió i indicar si ha estat aprovat per unanimitat o per majoria o empat decidit pel vot del president; a més, s'ha d'acompanyar amb el vot o vots particulars, si n'hi ha.
2. Dictada la disposició o la resolució objecte de dictamen, l'òrgan competent n'ha de donar compte al Consell Consultiu en el termini de quinze dies i li ha de comunicar si ha emprat la fórmula «d'acord amb el Consell Consultiu» o «oït el Consell Consultiu» de l'article 4.3 de la Llei 5/2010.
Article 29
Arxivament dels dictàmens
El dictamen definitiu i els vots particulars, si n'hi ha, s'han d'arxivar juntament amb la ponència i amb la comunicació de la disposició que s'ha aprovat en el procediment o de l'acord o resolució que hi ha recaigut.
Article 30
Actes de les sessions
1. En l'acta de la sessió s'hi han de consignar succintament les deliberacions que hagin precedit la decisió definitiva.
2. El conseller secretari estén les actes de les reunions, en les quals ha de fer constar la llista dels assistents, les qüestions de què s'ha tractat, els punts principals de la deliberació i els acords adoptats. Si algun membre ho sol·licita, s'hi han de fer constar les opinions que hagi mantingut.
3. Les actes les ha de signar el conseller secretari, amb el vistiplau del president.
4. Les actes s'han d'aprovar en la sessió següent. Qualsevol conseller pot demanar una rectificació de l'acta. L'acta de la darrera sessió abans de l'acabament del mandat de quatre anys es pot aprovar en la mateixa sessió.
5. Amb els requisits esmentats en els apartats anteriors, s'entén que les actes reflecteixen el desenvolupament de la reunió.
6. En l'elaboració de l'acta, el conseller secretari és assistit pel lletrat en cap o pel lletrat que participi en la sessió plenària.
TÍTOL V PROCEDIMENT
Article 31
Procediment per fer les consultes
1. La sol·licitud de dictamen al Consell Consultiu l'acorda l'autoritat consultant.
2. A la consulta, que s'ha de presentar clarament expressada, s'hi han d'adjuntar l'expedient íntegre i la documentació necessària, encapçalats per un índex numerat, com també la proposta de resolució o d'acord sobre la qual es demana el dictamen.
3. Quan el dictamen tengui per objecte una consulta facultativa, l'autoritat consultant ha d'aportar un informe jurídic sobre la qüestió plantejada elaborat pels serveis jurídics corresponents. A la consulta s'hi han d'adjuntar tant l'informe com tots els antecedents i els fonaments que han servit per elaborar-lo.
4. En el cas de presentació telemàtica o electrònica s'han de seguir, a més a més, els requeriments tècnics que indiqui la normativa de seu electrònica i registre electrònic.
5. Es considera formulada la consulta quan es registra d'entrada al Consell Consultiu la petició de dictamen que presenten els òrgans que estiguin legitimats de conformitat amb l'article 21 de la Llei 5/2010.
Article 32
Audiència de les persones interessades
1. Poden ser oïdes pel Consell Consultiu les persones directament interessades en els assumptes sotmesos a consulta. L'audiència l'ha d'acordar el Ple, d'ofici o a instància de part, amb la vista de l'expedient en la seu del Consell, per un termini màxim de cinc dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat l'acord amb què s'atorga aquest tràmit. En casos d'urgència, el president de forma motivada pot concedir l'audiència i n'ha de donar compte al Ple en la pròxima sessió.
2. El mateix termini que es concedeix és hàbil per admetre les al·legacions que la persona interessada vulgui presentar.
3. L'audiència s'ha d'inadmetre si la consulta ja figura en l'ordre del dia de la sessió plenària.
4. Del resultat de l'audiència se n'ha de donar trasllat immediat a l'Administració activa.
Article 33
Assessorament tècnic al Consell Consultiu
El Consell Consultiu pot acordar que el president sol·liciti el parer d'institucions, d'entitats o de persones amb competència tècnica notòria en les matèries relacionades amb els assumptes sotmesos a la seva consulta. S'ha d'atorgar per a això un termini màxim de quinze dies durant els quals queda interromput el termini per resoldre la consulta.
Article 34
Integritat dels expedients
1. El president pot requerir que es completin l'expedient administratiu i la documentació tramesa, amb tots els antecedents, els informes o les proves que estimi necessaris. En aquest cas s'ha de donar un termini de fins a un màxim de quinze dies per complir el requeriment.
2. Una vegada que el president rep la documentació requerida, es reinicia novament el termini per emetre dictamen.
3. En el cas que no es rebi la documentació en el termini esmentat, el president pot decidir retornar la consulta sense que s'hagi emès dictamen. En aquest supòsit, l'Administració consultant no pot emprar cap de les fórmules rituals a què es refereix l'article 4.3 de la Llei 5/2010.
Article 35
Forma dels dictàmens
1. Els dictàmens, després de l'encapçalament corresponent, han de contenir de manera separada els antecedents, les consideracions jurídiques i les conclusions.
2. En les conclusions s'han de distingir les observacions substancials i les que no ho són, a l'efecte d'emprar la fórmula ritual «d'acord amb el Consell Consultiu» o «oït el Consell Consultiu».
Article 36
Termini per resoldre les consultes
1. El Consell Consultiu ha de resoldre les consultes en el termini d'un mes, comptador des de la recepció de la sol·licitud de dictamen.
2. En el supòsit previst en l'article 18.12.a de la Llei 5/2010, el termini per resoldre és de dos mesos. Si es tracta d'un procediment administratiu en matèria de responsabilitat patrimonial de tramitació simplificada, l'autoritat consultant pot demanar que el dictamen s'emeti en el termini de quinze dies.
3. En els casos inclosos en els apartats 1, 5, 6, 7 i 8 de l'article 18 de la Llei 5/2010 i en les lletres b, d, e i f de l'article 19 de la mateixa Llei, el termini és de trenta dies.
4. Quan l'ordre de remissió dels expedients la dicta el president de les Illes Balears o la Mesa del Parlament i es fa constar la urgència del dictamen, el termini és de quinze dies.
5. En els supòsits en què el dictamen no tengui caràcter vinculant i hagin transcorregut els terminis establerts anteriorment sense que s'hagi emès, s'ha de considerar complert el tràmit de consulta preceptiva.
6. Així mateix, quan l'Administració activa desisteixi de la petició de dictamen o quan hagi aprovat la norma o hagi dictat la resolució sobre l'assumpte sotmès a consulta, cessa el deure del Consell Consultiu d'emetre el dictamen sol·licitat. En aquests casos l'Administració ho ha de comunicar al president del Consell Consultiu per conducte oficial, mitjançant el mateix òrgan consultant, i de manera immediata.
7. Si el volum o la complexitat d'un expedient aconsellen una ampliació del termini inicialment previst per emetre el dictamen, el president del Consell Consultiu pot proposar ampliar-lo pel mateix període. Aquesta ampliació l'ha d'acordar el Ple i s'ha de comunicar a l'autoritat consultant amb un ofici del president.
Article 37
Ampliació i aclariment del dictamen
1. L'òrgan consultant pot sol·licitar l'ampliació del dictamen, i per fer-ho ha de seguir els tràmits per formular la consulta que s'indiquen en l'article 31 d'aquest Reglament.
2. També pot sol·licitar l'aclariment de les conclusions en el termini de cinc dies hàbils, que s'han de computar a partir de la data del registre d'entrada del dictamen en l'òrgan consultant de l'Administració activa.
Article 38
Publicació dels dictàmens
1. El Consell Consultiu ha de publicar les recopilacions de la doctrina legal resultant dels dictàmens que emet.
2. Els dictàmens i els vots particulars han de ser de coneixement públic per via telemàtica l'endemà d'haver-los rebut l'òrgan sol·licitant. Per donar compliment a l'apartat següent, només es poden publicar en el lloc web o en la seu electrònica quan s'hagin eliminat les dades de caràcter personal.
3. En la publicació s'ha de complir la legislació sobre protecció de dades de caràcter personal. A aquest efecte, el Consell Consultiu ha de disposar d'unes instruccions aprovades pel Ple sobre els criteris que s'han de tenir en compte per a la protecció de dades de caràcter personal en la publicació dels dictàmens.
TÍTOL VI PRESSUPOST I RÈGIM ECONÒMIC
Article 39
Avantprojecte de pressupost
El Consell Consultiu ha d'elaborar l'avantprojecte del seu pressupost, que figura com a secció específica en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 40
Elaboració de l'avantprojecte de pressupost
1. Correspon al president del Consell Consultiu, amb la col·laboració i l'auxili del conseller secretari, elaborar l'avantprojecte de pressupost, documentat degudament, que ha d'elevar al Ple perquè l'aprovi.
2. Posteriorment, el president del Consell Consultiu ha de remetre l'avantprojecte al president de les Illes Balears perquè el trameti al conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, a fi que l'inclogui en el projecte de llei de pressuposts, i la tramitació ulterior s'ha d'ajustar a la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 41
Fiscalització dels comptes del Consell Consultiu
1. La Intervenció de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'exercir, en relació amb el Consell Consultiu, les funcions de control intern que la Llei 14/2014 li atribueix quant a l'Administració autonòmica.
2. El Consell Consultiu està sotmès al control de la Sindicatura de Comptes, en els termes establerts per la Llei 14/2014 i per la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.
Article 42
Funcions
El president, de conformitat amb el que disposa l'article 9.j de la Llei 5/2010, exerceix les funcions d'autoritzar i disposar les despeses, reconèixer les obligacions i ordenar els pagaments, d'acord amb la Llei 14/2014 i les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les funcions anteriors poden ser delegades en el conseller secretari o en un altre conseller mitjançant una resolució del president que ha de ser publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
TÍTOL VII MEMÒRIA ANUAL
Article 43
Elaboració i aprovació de la memòria anual
1. El Consell Consultiu anualment i en el primer semestre de l'any següent ha d'elevar al president de les Illes Balears i a la Mesa del Parlament una memòria que reculli l'activitat duta a terme durant l'exercici. A més, pot comprendre les observacions sobre el funcionament dels serveis públics que resultin dels assumptes objecte de consulta i els suggeriments de disposicions generals o mesures per adoptar que, a judici del Consell Consultiu, coadjuvin a millorar el funcionament de l'Administració emissora.
2. El projecte de memòria l'ha de redactar el conseller secretari seguint les instruccions del president i l'ha d'aprovar el Ple del Consell Consultiu.
3. Aquesta memòria s'ha de comunicar al president de les Illes Balears i al president del Parlament i s'ha de presentar en un acte solemne.
TÍTOL VIII ADMINISTRACIÓ ELECTRÒNICA I GESTIÓ DOCUMENTAL
Article 44
Punt d'accés electrònic i seu electrònica
1. El punt d'accés electrònic del Consell Consultiu és el portal d'Internet que permet l'accés a la informació publicada i, si és el cas, a la seu electrònica corresponent.
2. El Consell Consultiu ha de disposar, d'acord amb els mitjans que li faciliti la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'una seu electrònica a través de la qual les altres administracions públiques i la ciutadania s'hi puguin relacionar de forma digital o telemàtica, de conformitat amb els principis d'accessibilitat, interoperabilitat i seguretat. L'òrgan titular de la seu electrònica és el president del Consell Consultiu.
3. El Consell Consultiu ha de publicar els dictàmens en el punt d'accés electrònic i en la seu electrònica d'acord amb les mesures organitzatives a què es refereix l'article 38.3 d'aquest Reglament. De la mateixa manera s'ha de donar publicitat a les memòries del Consell Consultiu.
Article 45
Transparència i queixes i suggeriments
1. El punt d'accés electrònic i la seu electrònica han d'oferir amb actualització periòdica la informació relativa a la composició, funcions, funcionament i normativa del Consell Consultiu, i també les informacions que exigeix la normativa de transparència.
2. Les queixes i els suggeriments es poden presentar a través de la seu electrònica amb el formulari que s'hi publiqui. Correspon al conseller secretari contestar-los i donar-ne compte al Ple.
Article 46
Registre electrònic
En la seu electrònica del Consell Consultiu ha de ser operatiu el registre electrònic únic de la institució, a través del qual, de conformitat amb la normativa, s'hi han de relacionar les administracions i les persones interessades en els procediments i els dictàmens del Consell Consultiu.
Article 47
Sistemes d‘identificació i signatura electrònica
1. Per a la identificació i la signatura electrònica, el Ple ha d'establir i publicar la relació dels òrgans administratius que disposen de segell electrònic i els seus titulars.
2. El contingut de l'apartat anterior s'ha de fer conformement als mitjans tècnics que li proporcioni la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d'acord amb els principis d'interoperabilitat, seguretat, qualitat i neutralitat.
3. Així mateix, el Ple ha de designar, de manera actualitzada i amb la publicitat que pertoqui, els empleats públics que en el Consell Consultiu disposen de signatura electrònica per a les funcions públiques que tenen assignades.
Article 48
Tramitació electrònica dels procediments
1. El Consell Consultiu ha d'utilitzar els mitjans electrònics per tramitar les consultes formulades, en la mesura que els mitjans tècnics que tengui al seu abast ho possibilitin.
2. El president pot proposar al Ple l'aprovació de convenis o protocols de col·laboració amb altres administracions públiques, o fins i tot amb persones privades, a fi de disposar d'aquests mitjans idonis, tenint en compte sempre els principis d'accessibilitat, seguretat, interoperabilitat i qualitat, així com la reutilització dels sistemes i les dades que puguin proporcionar l'Administració autonòmica i altres administracions públiques.
Article 49
Gestió documental
El Ple del Consell ha d'aprovar la política de gestió documental adequada a les peculiaritats de la institució, en particular ha de determinar quin òrgan és el responsable i per quin període de temps regeix.
Article 50
Arxiu del Consell Consultiu
1. L'Arxiu del Consell Consultiu comprèn tota la documentació en paper o en altres suports físics generada per la institució. Així mateix, comprèn la documentació electrònica que es generi a partir de la incorporació d'actuacions electròniques.
2. El Ple del Consell Consultiu ha d'aprovar, d'acord amb la política de gestió documental de la institució i la normativa d'arxius, les instruccions que regulen l'Arxiu.
3. Per exercir les funcions de l'Arxiu, el Consell Consultiu pot demanar la col·laboració dels òrgans de l'Administració autonòmica especialitzats en aquesta matèria.