Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 11588
Decret 34/2020, de 23 de novembre, pel qual es fixen els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears i s’inclouen les varietats Esperó de gall, N. Callet negrella, N. i Mancès de Tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears
PREÀMBUL I
El Reglament (UE) 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual es crea l'organització de comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els Reglaments (CEE) 922/72, (CEE) 234/79, (CE) 1037/2001 i (CE) 1234/2007, estableix a partir de l'1 de gener de 2016 un nou sistema per a la gestió de plantacions de vinya a la UE basat en autoritzacions, que substitueix el sistema de drets de replantació de vinya aplicable fins al 31 de desembre de 2015.
A més, complementen aquesta norma el Reglament delegat (UE) 2015/560 de la Comissió, de 15 de desembre de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, i el Reglament d'execució (UE) 2015/561 de la Comissió, de 7 d'abril de 2015, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya.
El Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, ha estat modificat pel Reglament (UE) 2017/2393 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de desembre de 2017, pel qual es modifica el Reglament (UE) 1305/2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), el Reglament (UE) 1306/2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna; el Reglament (UE) 1307/2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la política agrícola comuna; el Reglament (UE) 1308/2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris, i el Reglament (UE) 652/2014, pel qual s'estableixen disposicions per a la gestió de les despeses relatives a la cadena alimentària, la salut animal i el benestar dels animals, i relatives a la fitosanitat i als materials de reproducció vegetal, i s'han introduït canvis en algunes disposicions sobre el sistema d'autoritzacions de vinya.
A més, el Reglament (UE) 2017/2393 introdueix noves disposicions en la concessió d'autoritzacions de noves plantacions, en especial sobre la possibilitat d'aplicar un nou criteri d'admissibilitat, d'afegir la condició de jove a algun criteri de prioritat i d'aplicar un límit màxim de superfície admissible per la persona sol·licitant.
Posteriorment, els reglaments de desplegament de la Comissió han estat substituïts pel Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017, pel qual es completa el Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, el registre vitícola, els documents d'acompanyament, la certificació, el registre d'entrades i sortides, les declaracions obligatòries, les notificacions i la publicació de la informació notificada, i pel qual es completa el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als controls i les sancions pertinents. Per aquest Reglament, així mateix, es modifiquen els Reglaments (CE) 555/2008, (CE) 606/2009 i (CE) 607/2009 de la Comissió i pel qual es deroguen el Reglament (CE) 436/2009 de la Comissió i el Reglament delegat (UE) 2015/560 de la Comissió, i el Reglament d'execució (UE) 2018/274 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017, pel qual s'estableixen les normes de desplegament del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, la certificació, el registre d'entrades i sortides, les declaracions obligatòries i les notificacions, i del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als controls pertinents, i pel qual es deroga el Reglament d'execució (UE) 2015/561 de la Comissió.
II
En l'àmbit estatal, la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i el vi, estableix l'ordenació bàsica sobre la vinya en el marc de la normativa de la Unió Europea, així com el seu règim d'infraccions i sancions, i el Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, i que ha estat modificat pel Reial decret 536/2019, de 20 de setembre i pel Reial decret 450/2020, de 10 de març.
Quant a les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, el Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, desenvolupa les facultats normatives d'aplicació conferides als estats membres en aquest àmbit, establint les declaracions de presentació obligada i els models amb les dades mínimes que han de contenir les declaracions del sector vitivinícola. Una de les qüestions de més importància regulades pel Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, és la creació d'un sistema d'informació de mercats del sector vitivinícola (INFOVI) que contindrà el Registre General d'Operadors del Sector Vitivinícola (REOVI) i la informació de mercats resultant de les declaracions obligatòries mensuals. L'INFOVI està adscrit al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA).
Aquest Reial decret ha estat modificat pel Reial decret 313/2016, de 29 de juliol, pel qual es modifica el Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, i el Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, i es modifica el Reial decret 1079/2014, de 19 de desembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2014-2018 al sector vitivinícola, i introdueix modificacions per a clarificar la informació que han de contenir les declaracions obligatòries a realitzar per productors i magatzemistes del sector vitivinícola.
III
Pel que fa a l'àmbit de les Illes Balears, amb el Decret 31/2014, de 18 de juliol, es van fixar els principis generals en matèria de plantacions i replantacions de vinya, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, recollint en una única norma la regulació del control en matèria del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i de les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola.
Alhora, el marc normatiu autonòmic s'ha de completar amb la Llei 1/1999, de 17 de març, de l'Estatut dels productors i industrials agroalimentaris de les Illes Balears, atès que té com a destinataris els productors agraris.
Per tant, les modificacions de la normativa estatal i europea amb posterioritat a l'aprovació del Decret 31/2014 esmentat, fan necessària l'adaptació de la normativa autonòmica al nou règim pel qual la persona viticultora que vulgui dur a terme una plantació de vinya ha de disposar prèviament d'una autorització, bé transformant els drets dels quals és titular en el Registre Vitícola en una autorització de plantació o bé mitjançant l'arrabassada, amb sol·licitud prèvia, d'una superfície equivalent a la seva explotació (replantació).
A més, es preveu que les persones titulars puguin obtenir autoritzacions de nova plantació mitjançant el mecanisme de salvaguarda, pel qual cada any s'han de posar a disposició autoritzacions corresponents, com màxim, a l'1 % de la superfície plantada de vinya de la campanya anterior en l'àmbit nacional. A aquest efecte, s'estableixen les normes relatives a la concessió d'autoritzacions per a noves plantacions i es fixen els criteris d'admissibilitat i prioritat a aplicar-hi.
En l'elaboració d'aquest Decret s'ha consultat el sector afectat i, molt especialment, els consells insulars.
Alhora, i a petició de l' Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera, mitjançant aquest decret s'inclouen les varietats d'Esperó de gall, N. Callet negrella, N. i Mancès de Tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears.
IV
Amb relació a l'anàlisi competencial, l'article 30.10 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, com també de qualitat, traçabilitat i condicions dels productes agrícoles i ramaders i dels productes alimentaris que en deriven. L'exercici d'aquestes competències s'ha de fer d'acord amb l'ordenació general de l'economia.
L'article 70.12 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears de 2007 reconeix l'agricultura com a competència pròpia dels consells insulars, dins la qual s'inclou el control del potencial de producció vitícola, el Registre Vitícola i les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, però alhora l'article 58.3 permet que el Govern de les Illes Balears estableixi els principis generals sobre les competències pròpies dels consells insulars, sempre que els en garanteixi la potestat reglamentària.
Així mateix, la regulació d'aquesta matèria troba també fonament en els articles 72 i 84.2 de l'Estatut d'autonomia, mitjançant la previsió de normes complementàries o connexes, a l'efecte de coordinar l'activitat dels consells insulars en les competències que tenen atribuïdes com a pròpies i possibilitar prima facie l'execució correcta i mínima de la competència en aquesta matèria, d'acord amb l'interès general i per garantir la unitat i la plenitud de l'ordenament jurídic autonòmic i evitar llacunes legals. Aquestes disposicions, per tant, poden ser desplaçades a cada illa per la normativa que els consells insulars dictin en execució de les competències pròpies. La disposició final primera estableix la distribució del contingut dispositiu del Decret entre els principis generals, les normes connexes i les normes dictades a l'empara de la suprainsularitat.
En aquest marc competencial sorgeix l'oportunitat i la necessitat d'aprovar aquest Decret, en l'elaboració i la tramitació del qual el Govern ha comptat en tot moment amb la participació dels consells insulars, als quals es garanteix l'exercici de la potestat reglamentària. El Decret estableix un marc jurídic bàsic aplicable a l'àmbit de les Illes Balears i els principis generals per a aquesta matèria, alhora que regula tot un seguit d'aspectes relatius al control del potencial de producció vitícola, al Registre Vitícola i a les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, que poden ser desplaçats per la normativa que, en l'exercici de les competències pròpies, aprovi cada consell insular (normes complementàries o connexes).
L'exposició de motius de la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, estableix que a l'illa de Mallorca les competències en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania són titularitat del Govern de les Illes Balears, inclosa l'activitat registral. A més, l'article 3.11 d'aquesta Llei reserva al Govern de les Illes Balears la potestat relativa als registres interinsulars.
D'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, queden suficientment justificats els principis de bona regulació següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma és l'instrument més adequat per regular els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears; de proporcionalitat, atès que aquest Decret conté els principis generals per regular aquesta matèria, sense perjudici de la potestat reglamentària dels consells insulars; de seguretat jurídica, atès que es tracta d'una norma que s'insereix amb caràcter estable al marc normatiu autonòmic; de transparència, en relació amb el qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, atès que la iniciativa normativa no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries.
Finalment, el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, exerceix, entre d'altres, la competència en matèria d'agricultura.
Per tot d'això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho deliberat el Consell de Govern en la sessió del dia 23 de novembre de 2020, dict el següent,
DECRET
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquest Decret és fixar els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, a l'àmbit de les Illes Balears, en desplegament de la normativa europea i estatal.
Capítol II Règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya a partir de l'1 de gener de 2016
Article 2
Règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya
1. Des de l'1 de gener de 2016 i fins al 31 de desembre de 2030, les plantacions de vinya de raïm de vinificació es poden plantar o replantar únicament si es concedeix una autorització de conformitat amb les condicions que estableixen el Reglament (UE) 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell; el Reglament (UE) 2017/2393 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de desembre de 2017, el Reglament d'execució (UE) 2018/274 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017, el Reglament delegat 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017, i aquest Decret.
2. Les autoritzacions de plantació concedides en virtut d'aquest Decret s'entenen sense perjudici del degut compliment, per a l'exercici de la plantació, de la resta de normativa aplicable, en especial en matèria vitivinícola, mediambiental, de sanitat vegetal i de plantes de viver.
Article 3
Superfícies exemptes del règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya
En virtut de l'article 3 del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, de 13 de desembre de 2017, el règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya no s'aplicarà en els casos següents:
a) Plantació o replantació de superfícies destinades a fins experimentals o vinyes mares d'empelts:
i. Abans d'efectuar la plantació o replantació, la persona interessada ha de presentar una comunicació prèvia, d'acord amb l'annex I, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la on es vol plantar o replantar. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. En la comunicació hi haurà de figurar el període durant el qual tindrà lloc l'experiment o el període de producció de vinyes mares d'empelts i, en el cas que es tracti de superfícies destinades a fins experimentals, haurà d'adjuntar una memòria descriptiva detallada de l'objecte de l'experimentació.
ii. Un cop executada la plantació o replantació, la persona interessada ho ha de comunicar, d'acord amb l'annex II, abans d'acabar la campanya vitícola en la qual s'hagi duit a terme. Aquesta comunicació s'ha d'adreçar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la on s'ha plantat o replantat. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
iii. El raïm produït i els productes vinícoles obtinguts no es podran comercialitzar durant els períodes durant els quals tingui lloc l'experiment o el període de producció de vinyes mares d'empelts.
iv. En el termini dels períodes esmentats, el productor haurà d'efectuar els passos següents:
‒ obtenir una autorització, d'acord amb els capítols III o V d'aquest Decret, per a la superfície de què es tracti, perquè es pugui comercialitzar el raïm produït en aquesta superfície i els productes vitícoles obtinguts a partir d'aquest raïm
o bé
‒ arrabassar aquesta superfície assumint-ne el cost.
Les superfícies destinades a l'experimentació o al cultiu de vinyes mares d'empelts plantades abans de l'1 de gener de 2016, després de la concessió de drets de nova plantació, seguiran complint després d'aquesta data totes les condicions definides per a la utilització d'aquests drets fins al final del període experimental o de producció de vinyes mares d'empelts pel qual foren concedits. Un cop expirats aquests períodes, s'aplicaran les normes establertes al punt 1 i 2.
b) La plantació o replantació de superfícies de vinya per a la producció de vi o productes vinícoles que estiguin destinats exclusivament a l'autoconsum estaran subjectes a les condicions següents:
i. Un cop executada la plantació, la persona ho ha de comunicar, d'acord amb l'annex II, abans de final de la campanya vitícola en la qual s'hagi duit a terme. Aquesta comunicació s'ha d'adreçar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la on s'ha plantat. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
ii. La superfície no pot excedir de 0,10 ha, ha d'estar perfectament delimitada i no podrà tenir continuïtat amb altres plantacions.
iii. La persona que du a terme la plantació per autoconsum no es pot dedicar a la producció de vi i d'altres productes vitícoles amb finalitats comercials.
c) La plantació o replantació de superfícies de vinya per al consum en fresc, raïm de taula o pansificació estaran subjectes a les condicions següents:
Un cop executada la plantació, la persona ho ha de comunicar, d'acord amb l'annex II, abans de final de la campanya vitícola en la qual s'hagi efectuat. Aquesta comunicació s'ha d'adreçar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la on s'ha plantat. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
d) Superfícies per a les noves plantacions resultants d'expropiacions per causa d'utilitat pública dutes a terme a l'empara de la legislació nacional:
i. Una persona que hagi perdut una determinada superfície de vinya per aquest motiu tindrà dret a plantar una nova superfície de vinya, sempre que aquesta superfície nova plantada no excedeixi el 105 % de la superfície perduda en termes de cultiu pur.
ii. La persona de la plantació expropiada disposarà de les cinc campanyes següents a la data de l'acta d'ocupació o la fi de l'ocupació temporal, segons correspongui, per a poder realitzar la plantació equivalent a la que li ha estat expropiada. Un cop transcorregut aquest termini, la plantació s'haurà de sotmetre al règim d'autoritzacions. En el cas de concentracions parcel·làries, el termini anterior es computarà des de la data de l'acta de reorganització de la propietat.
iii. Per a fer la inscripció de la plantació en el Registre Vitícola de les Illes Balears un cop executada la plantació, s'ha de comunicar, d'acord amb l'annex II, abans de final de la campanya vitícola en la qual s'hagi duit a terme. Aquesta comunicació s'ha d'adreçar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la on s'ha plantat o replantat. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Juntament amb la comunicació de plantació, s'haurà d'adjuntar l'acta d'ocupació, el preu just o les actes de reorganització de la propietat.
Capítol III Noves plantacions
Article 4
Autoritzacions per a noves plantacions de vinya
1. D'acord amb el procediment establert a l'article 6 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, abans del 30 de desembre de l'any anterior, fixa cada any la superfície que es podrà concedir per a autoritzacions per a noves plantacions, que haurà de ser superior al 0 % i, com a màxim, de l'1 % en l'àmbit nacional de la superfície plantada de vinya a 31 de juliol de l'any anterior i, si escau, les possibles limitacions que es puguin aplicar per autoritzacions a la zona geogràfica delimitada d'una denominació d'origen protegida, recollides a l'article 7 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
2. Abans de la data que estableix l'apartat 1, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació publica al Butlletí Oficial de l'Estat, mitjançant una resolució de la Direcció General de Produccions i Mercats Agraris, la decisió sobre la superfície que es podrà concedir per a autoritzacions per a noves plantacions. Així mateix, es faran públiques a través de la pàgina web del Ministeri, les limitacions que es puguin aplicar per autoritzacions a la zona geogràfica delimitada d'una denominació d'origen protegida.
Article 5
Criteri d'admissibilitat de sol·licituds
Perquè una sol·licitud d'autorització per a noves plantacions es consideri admissible, la persona ha de complir els requisits següents:
a) Tenir a la seva disposició en la data d'obertura del termini de sol·licituds, per poder efectuar una plantació de vinya, en propietat, o en règim d'arrendament o amitjeria o qualsevol altra forma conforme a dret que pugui demostrar mitjançant un document liquidat dels tributs corresponents, la superfície agrària per a la qual sol·licita l'autorització fins al moment de la comunicació de la plantació, que s'ha d'efectuar d'acord amb el que estableix l'article 6.17 d'aquest Decret. L'autoritat competent ha de verificar aquesta circumstància, almenys, en el moment de la presentació de la sol·licitud i en el moment de la comunicació de la plantació.
No s'ha de validar la sol·licitud d'autorització per a les noves plantacions de vinya quan l'ús de la superfície agrària sobre la qual se sol·licita l'autorització en la data d'obertura del termini de sol·licituds requereixi algun permís o autorització administrativa per efectuar el canvi d'ús o la plantació de la vinya que no es tingui fins a aquella data.
No es consideren admissibles les superfícies per a les quals ja s'hagi concedit una autorització de nova plantació de vinya en virtut de l'article 6 d'aquest Decret en convocatòries anteriors o per a les quals s'hagi concedit una autorització de replantació o per conversió, encara que no s'hagi procedit encara a la plantació d'aquesta autorització. Per a això, no es tenen en compte les superfícies que hagin estat objecte de les renúncies a què es refereix l'article 6.14 d'aquest Decret.
En cas que la persona no sigui la persona propietària de la superfície per a la qual sol·licita l'autorització, el contracte d'arrendament ha d'estar liquidat d'imposts en la data d'obertura del termini de sol·licituds i, a més, la persona sol·licitant ha d'adjuntar a la sol·licitud el consentiment de la persona propietària per poder efectuar la plantació de vinya.
b) Tenir la capacitat i la competència professionals adequades, que es considera complerta si la persona sol·licitant compleix en la data d'obertura del termini de sol·licituds alguna de les condicions següents:
1. Tenir cinc anys d'experiència professional acreditada en els darrers deu anys, que es pot justificar mitjançant una o diverses de les opcions següents: alta en el règim de la Seguretat Social de l'activitat agrària, o com a titular d'explotació en el Registre Interinsular Agrari (RIA) o com a persona viticultora en el Registre Vitícola de les Illes Balears o amb la comprovació de tenir ingressos agraris.
En cas de no poder complir els cinc anys d'experiència professional, es poden acreditar tres dels cinc anys mitjançant la presentació d'un certificat d'assistència a cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada de 30 hores lectives per cada any no acreditat.
2. Haver superat les proves de capatàs agrícola o estar en possessió de títols acadèmics de la branca agrària, com a mínim, del nivell de formació professional del sistema educatiu de tècnic en olis d'oliva i vi, tècnic superior en vitivinicultura, tècnic en producció agropecuària o tècnic superior en paisatgisme i medi rural.
3. Tenir un certificat d'assistència i aprofitament als cursos d'instal·lació a l'empresa agrària i altres cursos complementaris amb una durada mínima de 150 hores.
4. Tenir concedida l'ajuda a la creació d'empreses per a joves agricultors en virtut del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) 1698/2005 del Consell, mitjançant una resolució favorable amb data anterior a l'obertura del termini de sol·licitud de noves plantacions.
5. Tenir una explotació agrària prioritària, segons l'article 15 de la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries, mitjançant una certificació expedida per l'òrgan corresponent, amb data anterior a la d'obertura del termini de sol·licitud de les noves plantacions.
6. Quan la persona sigui una persona jurídica i alguna de les condicions anteriors no es pugui verificar directament, es considerarà que aquesta, independentment de la seva forma jurídica, té la capacitat i la competència professionals adequades quan:
i) El control efectiu sobre la persona jurídica l'exerceixi una persona física o persones físiques que tenen aquesta capacitat i competència de conformitat amb algun dels apartats 1r a 5è. Per a això, la persona física o persones físiques en qüestió han de tenir el poder de decisió dins de la persona jurídica, la qual cosa exigeix que la seva participació en el capital social de la persona jurídica sigui més de la meitat del capital social total d'aquesta i que tingui més de la meitat dels drets de vot dins seu, i, en cas que no hi hagi capital social per la forma jurídica, que tingui més de la meitat dels drets de vot dins de la mateixa.
ii) En el cas concret de la condició del segon apartat, es pot considerar que la persona jurídica la compleix si pot demostrar que, almenys tres dels darrers cinc anys fins a la data d'obertura del termini de sol·licituds, ha tingut contractada de manera contínua una persona física que compleix el segon apartat, o en el cas que tingui un contracte de prestació de serveis, d'almenys tres anys seguits en els darrers cinc anys fins a la data d'obertura del termini de sol·licituds per a l'establiment, el manteniment i el control de la plantació amb una persona jurídica o professional.
7. No obstant això, als efectes que preveu l'apartat b), quan el sol·licitant sigui una persona física, en cas que la superfície per a la qual se sol·licita l'autorització de nova plantació s'ubiqui en una zona delimitada per una DOP per a la qual s'hagi establert una limitació l'any de la sol·licitud, serà obligatori perquè la sol·licitud sigui admissible, i de manera addicional a algun dels requisits dels punts 1r a 5è, que la persona sol·licitant hagi estat donada d'alta en el règim de la Seguretat Social de l'activitat agrària, durant almenys dos anys dins dels cinc anteriors a la presentació de la sol·licitud.
c) Que la persona, en la data d'obertura del termini de sol·licituds i en el moment de concessió de l'autorització, no tingui plantacions de vinya sense autorització, d'acord amb el que estableix l'article 71 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, o sense dret de plantació, d'acord amb el que estableixen els articles 85 bis i 85 ter del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell, de 22 d'octubre de 2007, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'estableixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles (Reglament únic per a les OCM).
Article 6
Presentació i tramitació de les sol·licituds
1. Les persones interessades a obtenir una autorització per a nova plantació en l'àmbit territorial de les Illes Balears han de presentar una sol·licitud, d'acord amb l'annex III, entre el 15 de gener i el darrer dia de febrer de cada any, ambdós inclosos, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de les parcel·les que es volen plantar. La sol·licitud es pot presentar a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
2. El límit màxim de superfície admissible per persona sol·licitant és de cinc hectàrees. Aquest límit màxim només s'ha de tenir en compte quan el total de superfície admissible sol·licitada superi la superfície disponible per a autoritzacions de noves plantacions. En cas que, com a resultat d'aplicar el límit màxim esmentat a tots les persones sol·licitants, la superfície admissible total en l'àmbit nacional sigui inferior a la superfície disponible per a autoritzacions de noves plantacions establerta anualment, s'ha d'anar repetint l'ajust de la superfície admissible de les persones sol·licitants incrementant el límit, de 0,5 en 0,5 hectàrees, fins a aconseguir que la superfície admissible total en l'àmbit estatal no sigui inferior a la superfície disponible establerta.
3. En el supòsit que s'estableixi una limitació per a una DOP de les Illes Balears es procedirà segons el que estableix l'article 9.3 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
4. Quan la persona sol·licitant presenti una sol·licitud per a una superfície total que superi els límits de superfície admissible que estableixen els apartats 2 i 3 o quan les presenti en més d'una comunitat autònoma independentment de la superfície sol·licitada, ha d'indicar l'ordre de preferència per a cada recinte SIGPAC que es recull en la sol·licitud i que s'ha de tenir en compte a l'hora d'aplicar el límit esmentat. Aquest ordre de preferència és sempre únic i ha de considerar tots els recintes SIGPAC sol·licitats, encara que es presenti més d'una sol·licitud.
5. La tramitació de les sol·licituds correspon a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, en el cas que afectin l'àmbit territorial insular de Mallorca, o a l'òrgan competent per raó de la matèria que designin els consells insulars respectius de Menorca, Eivissa i Formentera, en el cas que afectin l'àmbit territorial insular d'aquestes illes. Cada autoritat competent examinarà les sol·licituds rebudes pel que fa a la conformitat amb els criteris d'admissibilitat, i, una vegada acabi el període de presentació de sol·licituds, han de notificar a les persones sol·licitants la sol·licitud de les quals s'hagi exclòs perquè no compleix els criteris d'admissibilitat per mitjà d'una resolució que indiqui els motius pels quals es denega la sol·licitud. Si s'observen defectes o són incompletes les sol·licituds, es requerirà a les persones interessades que en un termini de deu dies hàbils esmenin l'omissió dels requisits exigits en la sol·licitud o incloguin els documents preceptius, amb la indicació, mitjançant una resolució prèvia motivada que serà notificada, que si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la petició.
6. Abans del 31 de març de cada any, els òrgans competents per raó de la matèria dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera remetran a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural la llista de sol·licituds admissibles classificades per ordre de puntuació, en funció del grau de compliment dels criteris de prioritat que estableix l'article 7 d'aquest Decret i la seva valoració segons l'annex III del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre. A més, els òrgans competents han d'indicar l'ordre de preferència de cada recinte SIGPAC de la superfície admissible indicat en la sol·licitud d'acord amb l'apartat 4.
7. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural trametrà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, abans de l'1 de juny de cada any, la llista de sol·licituds admissibles a les Illes Balears classificades per ordre de puntuació en funció del grau de compliment dels criteris de prioritat que estableix l'article 7 d'aquest Decret i la seva valoració segons l'annex III del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, a més, d'establir l'ordre de preferència de cada recinte SIGPAC de la superfície admissible indicat en la sol·licitud d'acord amb l'apartat 4.
8. El Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació aplicarà el límit màxim de superfície que correspongui segons el que estableixen els apartats 2 i 3 i tenint en compte la informació rebuda segons l'apartat 7. En cas que es comprovin duplicitats en l'ordre de preferència de dos o més recintes SIGPAC o que no s'hagi definit un ordre de preferència en la sol·licitud, es donarà prioritat al recinte amb una superfície admissible més gran per aplicar-hi els límits dels apartats 2 i 3, i quan els recintes siguin de la mateixa mida, el límit s'ha d'aplicar a parts iguals entre aquests.
9. Una vegada ordenades totes les sol·licituds admissibles enviades, a cada sol·licitud amb més puntuació es concedirà tota la superfície sol·licitada abans de passar a la sol·licitud següent, fins que s'esgoti la superfície disponible. A les sol·licituds amb una mateixa puntuació per al conjunt de les quals no hi ha prou superfície disponible per satisfer la superfície sol·licitada, se'ls repartirà la superfície disponible a prorrata, tal com defineix l'apartat A de l'annex I del Reglament d'execució (UE) 2018/274, de la Comissió, d'11 de desembre de 2017.
10. En cas que s'hagi limitat la superfície disponible per a autoritzacions en zones geogràfiques delimitades d'una denominació d'origen protegida específica de les Illes Balears en virtut de l'article 7 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, i la superfície sol·licitada en aquestes zones sigui superior a la superfície màxima fixada per a aquesta zona segons l'article 4 d'aquest Decret, aquestes s'han d'atorgar fins a assolir la superfície fixada per a aquesta zona en el procediment de concessió d'autoritzacions de conformitat amb l'apartat 9.
11. El Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació remetrà a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, no més tard de l'1 de juliol, les sol·licituds per a les quals es poden concedir autoritzacions i la superfície per les quals es pot concedir l'autorització.
12. Cada autoritat competent resoldrà les sol·licituds i notificarà les autoritzacions concedides a les persones sol·licitants abans de l'1 d'agost de cada any. En cas que no s'hagi dictat i notificat la resolució corresponent un cop transcorregut el termini esmentat, les persones sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds.
13. Cada autoritat competent informarà les persones sol·licitants les sol·licituds admissibles de les quals no hagin estat totalment satisfetes de quins n'han estat els motius i del recurs que hi correspongui.
14. Les persones sol·licitants a les quals es concedeixi una autorització per menys del 50% de la superfície admissible total de la seva sol·licitud poden renunciar en la seva totalitat el mes següent a la data de la notificació de la resolució, presentant la renúncia d'acord amb el model de l'annex IV. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural comunicarà a la Direcció General de Produccions i Mercats Agraris abans de l'1 d'octubre de cada any la informació sobre superfície objecte de renúncia a què es refereix aquest paràgraf i han d'indicar la regió i la zona de producció on està ubicada la superfície desistida, per a la seva tramesa a la Comissió Europea en compliment de l'article 33.2.a) del Reglament d'execució (UE) núm. 2018/274 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017. La superfície alliberada per renúncies d'un any s'ha de posar a disposició per a la concessió d'autoritzacions de noves plantacions de manera addicional a la superfície màxima disponible que s'estableixi per a l'any següent en virtut de l'article 6.1 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
15. Cada autoritat competent ha de resoldre els recursos estimatoris aplicant a la superfície admissible el mateix prorrateig que s'hauria aplicat a la seva sol·licitud si hagués estat resolta abans de l'1 d'agost de l'any en què es va presentar la sol·licitud i tenint en compte que no se superi la superfície admissible màxima per persona sol·licitant aplicat en el procediment de concessió d'autoritzacions de noves plantacions de l'any en què es va presentar la sol·licitud. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural haurà de comunicar a la Direcció General de Produccions i Mercats Agraris, abans de l'1 d'octubre, de conformitat amb l'annex VI del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, la informació sobre la superfície alliberada per desistiments i errors detectats després de la comunicació per part del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la superfície que s'ha de concedir segons l'apartat 11, i la informació sobre la superfície concedida en els recursos que s'hagin resolt de manera estimatòria fins a aquell moment i per errors, a fi de poder fer un balanç.
El resultat del balanç entre la superfície alliberada per desistiments i errors i la concedida per recursos estimatoris i errors s'ha de tenir en compte a l'hora d'establir la superfície màxima disponible per a l'any següent a què es refereix l'article 4.1.En cas que la superfície que resulti del balanç entre la superfície alliberada per desistiments, renúncies i errors i la concedida per recursos estimatoris i errors sigui superior a la superfície màxima disponible per a autoritzacions de noves plantacions fixada per a una denominació d'origen protegida aquell any, aquesta superfície excedent s'ha de descomptar del límit màxim de superfície disponible que s'ha d'adoptar en la DOP en qüestió per a l'any següent. Per contra, si la que resulta del balanç esmentat és inferior a la superfície màxima disponible, aquesta superfície s'ha d'afegir a la superfície disponible que s'ha d'adoptar en la DOP en qüestió per a l'any següent. Per a això, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació comunicarà a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural el resultat del balanç que han de tenir en compte, abans de l'1 de novembre.
16. Les autoritzacions per a noves plantacions concedides tenen un període de validesa de tres anys comptats a partir de la data de la notificació de la resolució de la sol·licitud de l'autorització. En qualsevol cas, el període de validesa no pot superar el 31 de desembre de 2030.
17. Una vegada executada la plantació de vinya, la persona sol·licitant ho ha de comunicar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la on s'ha plantat la vinya, dins el termini establert al punt anterior i sempre abans de la caducitat de l'autorització.
18. La plantació ha d'estar un període mínim de cinc anys des que s'hagi efectuat la comunicació a què es refereix l'article 6.17 en règim d'explotació i no es pot vendre ni arrendar a cap altra persona física o jurídica, excepte per causa de força major o per les circumstàncies excepcionals que preveu l'article 2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre finançament, gestió i seguiment de la política agrícola comuna.
19. En aplicació del que estableix l'article 60 del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, i de l'article 4.6 del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017, no s'han de concedir autoritzacions de noves plantacions de vinya a persones físiques o jurídiques de les quals es demostri que han creat artificialment les condicions exigides per complir els criteris d'admissibilitat o de prioritat que estableix aquest Decret. A aquest efecte, les autoritats competents duran a terme els controls, les comprovacions i els requeriments que es considerin necessaris, entre d'altres, els que s'estableixen a l'article 12 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
Article 7
Criteris de prioritat de sol·licituds
Per tal de poder obtenir puntuació en els criteris de prioritat, s'ha de complir que en la data d'obertura del termini de sol·licituds no hagi vençut, dins els tres anys anteriors, cap autorització per a nova plantació per no haver estat utilitzada.
0. Els criteris de prioritat per a obtenir autoritzacions per a noves plantacions de vinya són els següents:
a) Que la persona sol·licitant sigui una persona física que l'any de la presentació de la sol·licitud no compleixi més de 40 anys i sigui un nova persona viticultora, o, si es tracta d'una persona jurídica, que tingui com a soci un nova persona viticultora que no compleixi més de 40 anys l'any de presentació de la sol·licitud i exerceixi un control efectiu per ell mateix només o amb un altre o uns altres joves noves persones viticultores en els termes que preveu el paràgraf quart d'aquest apartat.
Per a la comprovació del requisit sobre la plantació per primera vegada, en el moment de l'obertura del termini de sol·licituds s'ha de comprovar que la persona sol·licitant no hagi estat titular de cap parcel·la de vinya en el registre vitícola.
Per a la comprovació de la condició de la persona sol·licitant com a cap d'explotació, s'ha de comprovar que en el moment d'obertura del termini de sol·licituds la persona sol·licitant és qui està assumint el risc empresarial de la seva explotació, per a la qual cosa l'autoritat competent pot sol·licitar tota la documentació que consideri necessària.
Es considera que una persona jurídica, independentment de la seva forma jurídica, compleix aquest criteri de prioritat si reuneix alguna de les condicions que estableixen els punts 1) i 2) de l'apartat A de l'annex II del Reglament delegat (UE) núm. 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017. A aquests efectes s'entén que un nova persona viticultora exerceix el control efectiu sobre la persona jurídica per ell mateix només o amb un altre o uns altres joves noves persones viticultores quan tingui el poder de decisió dins de la persona jurídica, la qual cosa exigeix que la seva participació en el capital social de la persona jurídica sigui més de la meitat del capital social total i que tingui més de la meitat dels drets de vot dins seu, i, en cas que no hi hagi capital social per la forma jurídica, que tingui més de la meitat dels drets de vot dins seu.
b) Que la persona sol·licitant sigui una persona viticultora en la data d'obertura del termini de sol·licituds, una persona física que l'any de la presentació de la sol·licitud no compleixi més de 40 anys, i que, en la data d'obertura del termini de sol·licituds, i en el moment de concessió de l'autorització, no tingui plantacions de vinya sense autorització d'acord amb el que estableix l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, o sense dret de plantació d'acord amb el que estableixen els articles 85 bis i 85 ter del Reglament (CE) núm. 1234/2007 del Consell, de 22 d'octubre de 2007. A més, s'ha de complir que en la data d'obertura del termini de sol·licituds no els hagi vençut cap autorització per a nova plantació concedida anteriorment perquè no ha estat utilitzada, no tingui plantacions de vinya abandonada en el registre vitícola des de fa vuit anys fins a la data d'obertura del termini de sol·licituds i no hagi incomplert algun dels compromisos que indiquen els articles 8.2.b) i 17.3 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, l'article 10.a) del Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, i es modifica el Reial decret 1079/2014, de 19 de desembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2014-2018 al sector vitivinícola, i el 10.1.a) del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, pel qual es regula el potencial productiu vitícola.
c) Que la persona sol·licitant, en el moment de la presentació de la sol·licitud, sigui titular d'una plantació de vinya, sense que es puguin comptabilitzar les acollides a les exempcions previstes a l'article 62.4 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, excepte les plantades a conseqüència d'una expropiació de vinya autoritzada, i que sigui titular d'una explotació petita o mitjana, segons l'annex V del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, sobre la base de les dades extretes de la darrera enquesta disponible sobre l'estructura de les explotacions agrícoles de l'Institut Nacional d'Estadística.
Als efectes d'aquest apartat c), les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud, una relació de les parcel·les que constitueixen la seva explotació amb la identificació SIGPAC i la superfície de cada una, amb indicació del règim de tinença de les diferents parcel·les. En cas de terres arrendades o en amitjeria i respecte de les parcel·les diferents d'aquella o aquelles objecte de sol·licitud d'autorització de nova plantació, se n'han d'haver liquidat, així mateix, si s'escau, els imposts corresponents en la data d'obertura del termini de sol·licituds. Es prendrà com a base per a la comprovació d'aquest criteri el Registre Interinsular Agrari (RIA).
1. La puntuació dels criteris que estableix l'apartat 1 és la que recull l'annex III del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
Capítol IV Replantacions
Article 8
Autoritzacions per a replantacions
1. Per a poder replantar una vinya arrabassada a partir de l'1 de gener de 2016 s'ha d'obtenir una autorització de replantació en els termes i les condicions que estableix l'article 13.1 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre de 2018, i aquest Decret.
2. No es concedirà cap autorització per l'arrabassada de plantacions no autoritzades.
3. Es podran restringir les replantacions de vinya d'acord amb els articles 17 i 18 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre de 2018.
Article 9
Presentació de la sol·licitud d'arrabassada de vinya
1. Les persones viticultores que pretenguin arrabassar una superfície de vinya inscrita al seu nom al Registre Vitícola de les Illes Balears han de presentar una sol·licitud, d'acord amb l'annex V, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol arrabassar. La sol·licitud es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
2. Quan la persona viticultora que pretengui dur a terme l'arrabassada de la superfície de vinya que està inscrita a nom seu en el Registre Vitícola de les Illes Balears no sigui la persona propietària de la parcel·la, ha d'adjuntar la documentació acreditativa del consentiment de l'arrabassada de la persona propietària, llevat que justifiqui degudament davant l'autoritat competent que aquest no és necessari.
3. Després de fer les comprovacions pertinents, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, el d'Eivissa o el de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol arrabassar, emetrà una resolució d'autorització d'arrabassada i, un cop executada l'arrabassada per la persona viticultora, aquest l'ha de comunicar dins la mateixa campanya que se li va autoritzar, d'acord amb l'annex VI, a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o als consells insulars de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, els quals, amb una comprovació prèvia en camp, han d'emetre una resolució de reconeixement d'arrabassada. Cada autoritat competent informarà les persones sol·licitants les sol·licituds de les quals no s'hagin estimat de quins n'han estat els motius i del recurs que hi correspongui.
4. La sol·licitud d'arrabassada per part de la persona viticultora i la notificació de la resolució de reconeixement d'arrabassada per part de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o del Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que s'ha arrabassat, s'ha de produir en la mateixa campanya, als efectes de verificació del que disposa l'apartat 2 de l'article 10 d'aquest Decret.
Article 10
Lloc i termini de presentació de sol·licituds per a autoritzacions per a replantacions
1. La persona titular de l'arrabassada que vulgui dur a terme una plantació de vinya ha de presentar una sol·licitud d'autorització per a replantació, d'acord amb l'annex VII, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol replantar. La sol·licitud es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
2. La sol·licitud s'ha de presentar abans del final de la segona campanya següent a la campanya en què s'hagi notificat la resolució de reconeixement d'arrabassada que indica l'apartat 4 de l'article 9 d'aquest Decret. Si transcorregut aquest termini no s'ha sol·licitat l'autorització per a la replantació, es perd el dret a sol·licitar-la.
3. La persona sol·licitant ha de tenir a la seva disposició, en propietat o en règim d'arrendament, amitjeria o qualsevol altra forma conforme a dret que pugui demostrar mitjançant un document liquidat dels tributs corresponents, la superfície agrària per a la qual sol·licita l'autorització de replantació, des del moment en què presenta la sol·licitud fins al moment de la comunicació de la plantació, que s'ha d'efectuar d'acord amb el que estableix l'apartat 5 de l'article 11 d'aquest Decret. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que s'ha de replantar, verificarà aquesta circumstància, almenys, en el moment de la presentació de la sol·licitud i en el moment de la comunicació de la plantació. Als efectes del compliment d'aquest apartat, es tindrà en compte el que estableixen els paràgrafs primer, segon i quart de l'article 5.1.a) d'aquest Decret.
4. La persona sol·licitant ha de tenir a la seva disposició, per qualsevol règim de tinença previst a l'ordenament jurídic, la superfície agrària per a la qual sol·licita l'autorització de replantació des del moment en què presenta la sol·licitud fins al moment de la comunicació de la plantació que s'ha de dur a terme, d'acord amb el que estableixen els paràgrafs primer, segon i quart de l'article 5.1.a).
Article 11
Autoritzacions de replantació de vinya
1. Les autoritzacions concedides corresponen a l'equivalent de la superfície arrabassada en cultiu pur.
2. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol replantar, ha de resoldre les sol·licituds i notificar les autoritzacions concedides en el termini de tres mesos a partir de la presentació de sol·licituds. El sentit del silenci és estimatori.
3. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, informarà les persones sol·licitants les sol·licituds de les quals no s'hagin satisfet de quins n'han estat els motius i del recurs que hi correspongui.
4. Les autoritzacions concedides tenen un període de validesa de tres anys comptats a partir de la data de la notificació de la resolució de la sol·licitud de l'autorització. En qualsevol cas, el període de validesa no pot superar el 31 de desembre de 2030.
5. Un cop executada la plantació de vinya, la persona sol·licitant ho ha de comunicar, d'acord amb l'annex II, a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, o al Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que s'ha replantat, sempre abans de la caducitat de l'autorització.
6. Es podran concedir autoritzacions per a replantació anticipada de vinya d'acord amb l'article 16 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
7. Per a les autoritzacions de replantació amb reconeixements d'arrabassada procedents d'altres comunitats autònomes, serà necessari aportar les declaracions de collita de les tres campanyes anteriors a la data d'arrabassada i que coincideixi la persona titular de l'arrabassada amb la persona sol·licitant de la replantació, als efectes d'evitar la creació artificial de condicions per a poder incrementar el potencial vitivinícola de les Illes Balears.
Capítol V Conversió de drets de plantació de vinya en autoritzacions
Article 12
Conversió de drets de plantació
1. Els drets de plantació concedits abans del 31 de desembre de 2015, de conformitat amb els articles 85 nonies, 85 decies o 85 duodecies del Reglament 1234/2007, del Consell, de 22 d'octubre de 2007, es poden convertir en autoritzacions per a la plantació de vinya a partir de l'1 de gener de 2016, d'acord amb el que estableix el capítol III del títol I del Reglament (UE) 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre; el Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017; el Reglament d'execució (UE) 2018/274 de la Comissió, d'11 de desembre 2017, i aquest Decret.
2. Per obtenir l'autorització, la persona titular del dret de plantació ha de presentar una sol·licitud de conversió d'un dret de plantació en una autorització entre el 15 de setembre de 2015 i el 31 de desembre de 2020, tots dos inclusivament, d'acord amb l'annex VIII, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol replantar. La sol·licitud es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
3. La persona sol·licitant ha de tenir a la seva disposició, en propietat o en règim d'arrendament o amitjeria o qualsevol altra forma conforme a dret que pugui demostrar mitjançant un document liquidat dels tributs corresponents, la superfície agrària per a la qual sol·licita l'autorització de conversió, des del moment en què presenta la sol·licitud fins al moment de la comunicació de la plantació, que s'ha d'efectuar d'acord amb el que estableix l'apartat 5 de l'article 13 d'aquest Decret. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que s'ha de plantar, verificarà aquesta circumstància, almenys, en el moment de la presentació de la sol·licitud i en el moment de la comunicació de la plantació. A l'efecte del compliment d'aquest apartat, s'ha de tenir en compte el que estableixen els paràgrafs primer, segon i quart de l'article 5.1.a).
Article 13
Autoritzacions de plantació de vinya per conversió d'un dret de plantació
1. El termini de resolució i notificació de les sol·licituds per part de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que s'ha de plantar, per a la persona sol·licitant és, com a màxim, de tres mesos a comptar de la data de la presentació de la sol·licitud. El sentit del silenci és estimatori.
2. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, ha d'informar les persones sol·licitants les sol·licituds de les quals no s'hagin satisfet de quins n'han estat els motius i del recurs que hi correspongui.
3. Les autoritzacions concedides per conversió de drets de plantació tenen el mateix període de validesa que el dret de plantació de procedència. En qualsevol cas, el període de vigència no pot superar el 31 de desembre de 2023.
4. Les autoritzacions concedides d'acord amb aquesta secció les ha d'utilitzar el mateix titular al qual es van concedir en l'explotació pròpia i poden estar subjectes a les restriccions que, si escau, s'estableixin d'acord amb els articles 17 i 18 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
5 Un cop executada la plantació de vinya, la persona sol·licitant ho ha de comunicar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la que s'ha de plantar, sempre abans de la caducitat de l'autorització.
Capítol VI Disposicions comunes al règim d'autoritzacions de plantacions de vinya
Article 14
Modificació de la localització de la superfície per a la qual s'ha concedit una autorització
1. Es podran efectuar modificacions de la localització de la superfície per a la qual s'ha concedit una autorització en casos degudament justificats, sempre que la nova superfície tingui la mateixa mida en nombre d'hectàrees i que l'autorització segueixi sent vàlida, d'acord amb el que disposa l'article 23.1 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
2. Per poder dur a terme una modificació de la localització, la persona titular de l'autorització ha de sol·licitar de manera motivada la modificació de la localització amb anterioritat a l'execució de la plantació. La realització de la plantació ha de ser posterior a la resolució per la qual s'autoritza a plantar a la nova localització.
3. En cas que la nova superfície radiqui en una altra comunitat autònoma diferent de les Illes Balears, la persona titular de l'autorització ha de presentar la sol·licitud de modificació de la localització davant l'autoritat competent on radiqui la nova superfície on es vol plantar. Aquesta autoritat ha de comunicar a l'autoritat competent que va emetre la resolució d'autorització que vol sol·licitar una modificació en una altra comunitat autònoma. En aquest cas, s'ha de vetlar expressament perquè no es produeixi la creació de condicions artificials que especifica l'article 12.2.f) del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
4. La nova superfície agrària ha d'estar a disposició de la persona sol·licitant en propietat, o en règim d'arrendament o parceria, o qualsevol altra forma conforme a dret que pugui demostrar mitjançant un document liquidat dels tributs corresponents, en el moment de la presentació de la sol·licitud de modificació i en el moment de la comunicació de la plantació, que la persona sol·licitant ha d'efectuar d'acord amb el que estableix l'apartat 8. En cas que la sol·licitud sigui per modificar la localització d'una autorització concedida per a una nova plantació en virtut del Capítol III, la persona sol·licitant ha de justificar que en la data d'obertura del termini de presentació de sol·licituds de la concessió de l'autorització a modificar segons l'article 6 tenia a la seva disposició la superfície per a la qual se sol·licita la modificació. A l'efecte del compliment d'aquest apartat, s'ha de tenir en compte el que estableixen els paràgrafs primer, segon i quart de l'article 5.1.a).
5. En cas que la sol·licitud sigui per modificar la localització d'una autorització concedida per replantació o per conversió d'un dret de plantació i la nova superfície estigui localitzada en una zona en la qual s'apliquin restriccions l'any de la sol·licitud de modificació, quedarà sotmesa a les mateixes restriccions.
6. Les sol·licituds es presentaran d'acord amb l'annex IX, adreçades a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol plantar o replantar. La sol·licitud es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'aportar la justificació del canvi sol·licitat. El termini màxim de resolució serà de tres mesos des del moment de presentació de la sol·licitud i el sentit del silenci administratiu serà estimatori.
7. Una vegada executada la plantació de vinya, la persona sol·licitant ho ha de comunicar a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la plantada o replantada.
Article 15
Transferències d'autoritzacions de plantacions de vinya, resolucions d'arrabassada i de drets de plantació
1. No es consideren vàlides, de conformitat amb aquest Decret, les transferències d'autoritzacions de plantació de vinya posteriors a l'1 de gener de 2016 concedides en virtut dels articles 64, 66 i 68 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, ni de drets de replantació de vinya concedits abans del 31 de desembre de 2015.
2. No obstant això, es poden fer transferències d'autoritzacions, resolucions d'arrabassada o de drets de plantació el període de validesa dels quals no s'hagi assolit, en els supòsits i amb les condicions següents:
a) Herència per mortis causa o herència anticipada. En el cas d'heretar una autorització de plantació, l'hereu ha de tenir a la seva disposició la superfície concreta per a la qual es va concedir l'autorització i està obligat a complir els compromisos que es van adquirir en el moment de la concessió de l'autorització.
b) Fusions i escissions de persones jurídiques. En cas que la persona titular de l'autorització de plantació no mantingui la seva personalitat jurídica, les persones jurídiques creades a conseqüència de la fusió o escissió i que prossegueixin amb la producció de vi poden utilitzar-ne les autoritzacions, les resolucions o els drets, i han d'assumir tots els drets i les obligacions de la persona titular al qual es van concedir.
3. Per a dur a terme les transferències d'autoritzacions, resolucions de reconeixement d'arrabassada o de drets de plantació el període de validesa dels quals no s'hagi assolit, de conformitat amb el que estableix l'apartat anterior, s'ha de presentar una sol·licitud, d'acord amb l'annex X, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons la situació de la parcel·la que es vol transferir. La sol·licitud es pot presentar a través de qualsevol dels registres i dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. El termini màxim de resolució serà de tres mesos des del moment de presentació de la sol·licitud i el sentit del silenci administratiu serà estimatori.
Article 16
Canvis de titularitat de parcel·les vitícoles plantades a les Illes Balears amb autoritzacions per a replantació generades fora de les Illes Balears
Les parcel·les vitícoles plantades a les Illes Balears amb autoritzacions per a replantació generades fora de les Illes Balears, provinents de conversió de drets o de reconeixements d'arrabassada, no es podran canviar de titularitat fins que la persona titular no hagi presentat la cinquena declaració de collita comptada des de la data de comunicació del final de plantació de la parcel·la vitícola sobre la qual sol·licita el canvi de titularitat, als efectes d'evitar la creació artificial de condicions per a poder incrementar el potencial vitivinícola de les Illes Balears.
Article 17
Varietats de raïm de vinificació i varietats de portaempelts
1. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural és la responsable de classificar en l'àmbit territorial de les Illes Balears les varietats del gènere Vitis destinades a la producció de raïm de vinificació i a l'obtenció de material de producció vegetativa de la vinya.
2. Les noves plantacions i replantacions de vinya regulades en aquest Decret s'han de fer amb les varietats autoritzades o recomanades per a les Illes Balears que recull l'annex XI i amb les varietats de portaempelts que recull l'annex XII.
3. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural comunicarà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, abans de l'1 d'abril de cada any, les modificacions en la classificació de varietats de raïm de vinificació i portaempelt que figuren als annexos anteriors que s'hagin efectuat en compliment del que preveu l'article 30 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
Capítol VII El Registre Vitícola de les Illes Balears
Article 18
Naturalesa jurídica
1. El Registre Vitícola de les Illes Balears (RVIB) és un registre informàtic únic, de caràcter públic i de naturalesa tecnicoadministrativa en el qual es recullen les informacions obligatòries del sector vitivinícola, tal com es defineixen en l'article 23. Aquest Registre depèn de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, mitjançant la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, i s'ha de gestionar amb els mitjans personals i materials d'aquesta.
2. Els consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera són responsables de gestionar els registres vitícoles corresponents a les parcel·les situades en els àmbits territorials respectius i proporcionar les dades a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que les ha d'incloure al Registre Vitícola de les Illes Balears.
3. El fet que la informació figuri en el Registre Vitícola de les Illes Balears no en pressuposa la validesa i, en conseqüència, no constitueix ni genera drets particulars. Correspon a les persones viticultores obligades, d'acord amb l'article 21, la responsabilitat de la veracitat de les dades inscrites i, si escau, de les al·legacions o els canvis proposats i les declaracions i sol·licituds posteriors que es presentin. A efectes administratius, la condició de titular de la vinya està associada a la inscripció en el Registre Vitícola de les Illes Balears com a persona titular de l'explotació (propietària o persona viticultora), identificada en el Registre Vitícola de les Illes Balears amb el codi d'explotació vitícola (CODEVIB) corresponent.
4. La inclusió d'una vinya en el Registre Vitícola de les Illes Balears no pressuposa pronunciament sobre la seva situació legal, que ve determinada per la possessió dels drets o autoritzacions de plantació corresponents o, excepcionalment, per la regularització.
Article 19
Concepte, objectiu i finalitat
1. El Registre Vitícola de les Illes Balears és una eina tecnicoadministrativa fonamental per a conèixer la informació sobre la situació real del potencial de producció vitícola de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per a mantenir aquesta informació actualitzada i fiable.
2. El Registre Vitícola de les Illes Balears persegueix les finalitats següents:
a) La gestió tecnicoadministrativa de les explotacions vitícoles.
b) El seguiment i el control de l'evolució del potencial de producció vitícola.
c) El manteniment d'una base de dades per a les estadístiques oficials en aquesta matèria i, en particular, per a l'inventari del potencial de producció vitícola de les Illes Balears.
Article 20
Inscripció i informacions obligatòries en el Registre Vitícola de les Illes Balears
1. La inscripció en el Registre Vitícola de les Illes Balears és obligatòria per a les persones viticultores que conreïn una superfície plantada de vinya de 0,1 hectàrees com a mínim o estiguin obligats a presentar una declaració del sector vitivinícola en virtut dels articles 27 i 28 d'aquest Decret o de la reglamentació comunitària o estatal. La inscripció de superfícies exemptes del règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, segons l'article 3, es farà d'ofici un cop rebuda la comunicació de plantació.
2. El Registre Vitícola de les Illes Balears (RVIB) ha de contenir la informació actualitzada, que inclogui, almenys, els detalls i les especificacions que estableixen els annexos III i IV del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017.
3. Les persones viticultores estan obligades a notificar a la unitat encarregada del Registre Vitícola de les Illes Balears els canvis que afectin la informació que hi figura inscrita.
4. A efectes administratius, la parcel·la vitícola està identificada en el Registre Vitícola de les Illes Balears amb una referència alfanumèrica única, constituïda per a tot un recinte o per a part d'un o de diversos recintes, del Sistema d'Informació Geogràfica de Parcel·les Agrícoles (SIGPAC).
Article 21
Accés a la informació
1. De manera general, pel caràcter públic del Registre Vitícola de les Illes Balears, totes les persones interessades hi poden exercir els drets d'accés a la informació pròpia.
2. Per accedir a la informació del Registre Vitícola de les Illes Balears o per cedir aquesta informació, les persones interessades, en la sol·licitud corresponent, s'han de comprometre a tractar les dades obtingudes amb submissió al Reglament UE 2015/679, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en allò que respecta al tractament de les seves dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, accés a la Informació Pública i Bon Govern.
3. En qualsevol cas, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural pot denegar motivadament l'accés a la informació del Registre Vitícola de les Illes Balears o la cessió d'aquesta informació en els supòsits prevists a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i Bon Govern.
Article 22
Conservació de la informació
1. Les dades que figurin en el Registre Vitícola de les Illes Balears s'han de mantenir durant el temps necessari per al seguiment i el control de les mesures a què es refereixen.
2. En qualsevol cas, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha de garantir la conservació de la informació que figuri en el Registre Vitícola de les Illes Balears, com a mínim, durant les cinc campanyes vitivinícoles següents a la qual es refereixin les dades.
Article 23
Actualització de la informació
A fi de mantenir el Registre Vitícola de les Illes Balears amb informació fiable per a complir els fins propis, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural n'ha de garantir l'actualització permanent, incloent-hi les modificacions pertinents a petició de les persones interessades i actualitzant-les regularment, d'ofici, a mesura que disposi de la informació recollida, sense perjudici de comunicar-les a les persones interessades. A aquest efecte, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha d'establir les mesures adequades per desenvolupar les funcions següents:
a) Assessorar les persones viticultores, facilitant-los la informació necessària de les parcel·les vitícoles, de manera que puguin emplenar adequadament les declaracions o les sol·licituds corresponents.
b) Atendre i resoldre les al·legacions que es plantegin.
c) Incorporar a la base de dades les actualitzacions acceptades.
Article 24
Compatibilitat del Registre Vitícola de les Illes Balears amb el SIGPAC
1. El Registre Vitícola de les Illes Balears utilitzarà la informació gràfica i alfanumèrica d'identificació de parcel·les del SIGPAC que preveu el Reial decret 1077/2014, de 19 de desembre, pel qual es regula el sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles.
2. A fi que el Registre Vitícola de les Illes Balears sigui compatible amb el SIGPAC de manera que sigui possible un intercanvi de dades que no plantegi dificultats d'identificació de les parcel·les vitícoles, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha de coordinar les actuacions adequades per establir la correlació de les referències identificatives entre els dos sistemes d'informació geogràfica a l'efecte de garantir:
a) La coherència entre les dades vitícoles disponibles.
b) L'homogeneïtat en l'explotació de les dades.
c) La utilització del SIGPAC com a base gràfica de referència del Registre Vitícola de les Illes Balears.
3. Fins que no acabi l'actualització del Registre Vitícola de les Illes Balears i la correlació posterior de les referències d'identificació gràfica i alfanumèrica de les parcel·les vitícoles disponibles en el Registre Vitícola de les Illes Balears amb les del SIGPAC, es pot continuar utilitzant la informació de referència de les parcel·les del Registre Vitícola de les Illes Balears. En el cas que hi hagi discrepàncies, es pot presentar una sol·licitud d'actualització o modificació de les dades del Registre Vitícola de les Illes Balears o, si escau, del SIGPAC.
Article 25
Inscripció, baixa i modificació o actualització de dades del Registre Vitícola de les Illes Balears
1. Han de sol·licitar la inscripció, la baixa o la modificació o l'actualització de les dades del Registre Vitícola de les Illes Balears les persones viticultores que no figurin en el Registre Vitícola de les Illes Balears i els que hi figurin amb dades que no es corresponguin amb la realitat.
2. Les persones viticultores interessades han de presentar les al·legacions que estimin necessàries per adequar les dades del Registre Vitícola de les Illes Balears a la realitat, bé sigui per errors obvis en la informació que s'hi recull o bé a conseqüència dels canvis produïts pel dinamisme propi de les explotacions vitícoles.
3. De manera general, aquestes al·legacions poden respondre als casos següents:
a) Alta o baixa de parcel·les o d'explotacions vitícoles.
b) Modificació de dades de les parcel·les o de les explotacions vitícoles.
c) Transmissió de la titularitat de les parcel·les o de les explotacions vitícoles.
4. Els consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera són els responsables d'actualitzar els registres vitícoles corresponents a les parcel·les vitícoles situades en els àmbits territorials respectius i de proporcionar les dades actualitzades a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que les ha d'incloure al Registre Vitícola de les Illes Balears.
Article 26
Control de la informació
1. Per garantir que la informació continguda en el Registre Vitícola de les Illes Balears reflecteix en tot moment la situació real de la viticultura de les Illes Balears, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, a més de preveure'n l'actualització permanent per mitjà de la informació obtinguda de les persones viticultores, ha d'adaptar la informació dels expedients d'explotació i producció vitícola a la situació real, com a mínim, cada cinc anys.
2. A aquest efecte, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha d'efectuar els controls referents al potencial productiu que siguin necessaris, els quals poden ser tant administratius com sobre el terreny, mitjançant la inspecció directa de les parcel·les vitícoles.
3. Les persones viticultores, en cas que siguin requerits per al control, han de facilitar la tasca dels tècnics en les inspeccions de camp i la documentació necessària per comprovar la fiabilitat de les dades registrades.
4. El resultat del control dona lloc, si escau, a la rectificació registral pertinent, sense perjudici de les sancions aplicables a les irregularitats que es detectin.
Capítol VIII Declaració de collita, declaracions mensuals dels operadors del sector vitivinícola i altres comunicacions del sector vitivinícola
Article 27
Declaració de collita
1. Tots els colliters han de presentar anualment una declaració de collita de raïm en el formulari que figura en els annexos I.a) i b) del Reial decret 739/2017, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, el qual desplega la normativa comunitària regulada en el Reglament (CE) 436/2009, de la Comissió, de 26 de maig de 2009. Queden exempts de presentar aquesta declaració els colliters que compleixin alguna de les condicions següents:
a) Que destinin la producció total de raïm al consum en estat natural, a la pansificació o a la transformació directa en suc de raïm.
b) Que l'explotació faci menys de 0,1 hectàrees de vinya en producció i no comercialitzin cap part de la collita o bé lliurin tota la collita a un celler cooperatiu o a una agrupació de la qual siguin socis o membres.
2. La declaració de collita s'ha de presentar fins al 10 de desembre de cada any a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
3. Les autoritats competents de cada consell insular han de trametre a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural totes les declaracions de collita rebudes dins el termini de quinze dies des que s'hagin rebut.
Article 28
Declaracions mensuals dels operadors del sector vitivinícola
1. Tots els productors i magatzemistes han de presentar mensualment una declaració detallada per instal·lació d'existències, de producció, d'entrades i sortides i d'envasament del vi i most, directament, abans del dia 20 del mes següent al qual es refereixin les dades, mitjançant el Registre general d'operadors del sector vitivinícola (REOVI), regulat a l'article 4 del Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola.
2. No estan obligats a la presentació de totes les declaracions mensuals els productors següents:
a) Els productors que són colliters exempts de la presentació de la declaració de collita, perquè compleixen les condicions que estableixen els supòsits a) o b) de l'apartat 1 de l'article 27 d'aquest Decret.
b) Els productors que obtinguin en les seves instal·lacions, mitjançant la vinificació de productes comprats, una quantitat de vi inferior a 10 hectolitres (mil litres), no destinada a la comercialització.
c) Els socis o membres d'un celler cooperatiu subjecte a l'obligació de presentar una declaració que lliurin tota la seva producció al celler cooperatiu esmentat, encara que es reservin una petita part per a obtenir, mitjançant vinificació, una quantitat de vi inferior a 10 hectolitres (mil litres) destinada al consum particular.
3. Els productors la producció de vi i most dels quals sigui menor de 1.000 hl han d'elaborar únicament les declaracions dels mesos de desembre, març i agost, d'acord amb l'annex III del Reial decret 739/2017, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola.
A aquests efectes, la producció de vi i most s'ha de calcular com la mitjana de la producció declarada per al conjunt de les seves instal·lacions en les quatre campanyes anteriors a la campanya objecte de declaració, d'acord amb el que estableix la normativa en vigor en el moment de la declaració i el quadre 1, apartat H, i el quadre 2, apartat g), de l'annex III del Reial decret 739/2017, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola. En cas que un productor no n'hagi produït en alguna o algunes de les quatre campanyes anteriors, s'han de tenir en compte les campanyes en les quals n'ha produït realment.
Article 29
Altres comunicacions del sector vitivinícola
1. Els productors obligats a fer les declaracions mensuals a què es refereix l'article 28.1 han de consignar, a més, la informació de l'annex IV.b) del Reial decret 739/2017, de 31 de juliol, relativa a les dades dels proveïdors i els justificants de compravenda de productes.
2. La informació d'aquests annexos s'ha de presentar entre el 30 de novembre i el 10 de desembre de cada any a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons on radiqui la instal·lació. La comunicació es pot presentar a través de qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
Capítol IX Règim sancionador
Article 30
Sancions administratives
1. Als productors que no utilitzin l'autorització que se'ls hagi concedit durant el període de validesa, els és aplicable el règim de sancions que preveu la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i del vi, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que escaiguin.
Aquestes sancions no s'aplicaran en els casos que fixen els apartats a) a d) de l'article 64.2, inclusivament, del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i el Consell, de 17 de desembre, ni quan el que no s'hagi utilitzat durant el període de validesa sigui inferior a un 10 %, fins a un màxim de 0,2 hectàrees.
2. L'incompliment de les condicions essencials de l'autorització concedida determina la suspensió dels efectes de l'autorització o, si escau, la revocació, i s'ha de restablir la situació al moment previ a l'atorgament, sense perjudici del que preveu l'article 30 d'aquest decret. Es consideren incomplertes les condicions essencials de l'autorització concedida en els casos següents:
a) Incompliment de disponibilitat per plantar vinya a la superfície recollida a la sol·licitud d'autorització des que se sol·licita fins que es comunica la plantació.
b) Incompliment del compromís que recull el punt 3 del criteri A) de l'annex II del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017, quan sigui determinant per a la concessió de l'autorització corresponent.
c) Incompliment del compromís que recull la part A) 2.a) i b) de l'annex I del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017, quan sigui determinant per a la concessió de l'autorització corresponent.
d) Creació de condicions artificials d'acord amb el que estableix l'article 12 del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre.
e) Incompliment del que estableix el punt 17 de l'article 6 d'aquest Decret.
3. El que disposa l'apartat 2 s'entén sense perjudici de la sanció que correspongui en cas que aquest incompliment constitueixi una infracció tipificada a la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i del vi, en què preval el que disposa la Llei esmentada.
Article 31
Incompliment de l'obligació de declarar i sancions
1. Els qui estiguin obligats a presentar les declaracions que recull aquest Decret no ho facin en els terminis establerts o no incloguin alguna de les declaracions obligatòries, així com si hi ha errors, inexactituds o omissions que afectin les característiques dels productes o mercaderies consignats, seran sancionats segons la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i del vi.
2. A més del que disposa l'apartat 1, també hi són aplicables, quan correspongui, les sancions que estableix l'article 48 del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017.
Capítol X Mesures complementàries
Article 32
Penalitzacions i recuperació de costs
1. Les plantacions fetes a partir de l'1 de gener de 2016 sense l'autorització corresponent hauran de ser arrabassades per la persona viticultora de la plantació en el termini dels quatre mesos a partir de la notificació de la resolució per la qual s'estableix l'obligació de l'arrabassada.
2. En cas que no es produís l'arrabassada, en el termini de dos anys a partir de la data de finalització del període de quatre mesos, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la sense autorització, garantirà l'arrabassada.
3. D'acord amb l'article 46 del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017, s'ha d'imposar a la persona viticultora una penalització amb els imports mínims següents:
a) 6.000 €/ha, si la totalitat de la plantació no autoritzada és arrabassada en el termini de quatre mesos a partir de la data de notificació de la resolució per la qual s'estableix l'obligació de l'arrabassada.
b) 12.000 €/ha, si la totalitat de la plantació no autoritzada és arrabassada durant el primer any següent a l'expiració del període de quatre mesos.
c) 20.000 €/ha, si la totalitat de la plantació no autoritzada és arrabassada després del primer any següent a l'expiració del període de quatre mesos.
4. En els casos en què s'estimi que els ingressos anuals obtinguts en la superfície en què se situen les vinyes en qüestió superen els 6.000 euros per hectàrea, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la sense autorització, ha d'augmentar els imports mínims proporcionalment a la renda mitjana anual per hectàrea estimada per a aquesta superfície.
5. En el cas que la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o el Consell Insular de Menorca, d'Eivissa o de Formentera, segons la situació de la parcel·la sense autorització, hagi de garantir l'arrabassada de les plantacions no autoritzades per mitjans propis, el cost derivat anirà a càrrec de la persona viticultora, el qual s'afegirà a la sanció aplicable. El cost s'ha de calcular de conformitat amb l'article 46 del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017.
6. Es consideraran també com a plantacions no autoritzades les plantacions de vinya efectuades que incompleixin alguna de les condicions essencials de l'autorització concedida.
Disposició Addicional única
Modificació del Decret 131/2001, de 30 de novembre, de creació de l'Institut de Qualitat Agroalimentària de les Illes Balears
Es modifica l'article 1 del Decret 131/2001, de 30 de novembre, de creació de l'Institut de Qualitat Agroalimentària de les Illes Balears, que tendrà la redacció següent:
Es crea l'Institut de Qualitat Agroalimentària de les Illes Balears, com a òrgan administratiu sense personalitat jurídica pròpia, adscrit a la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària.
Disposició derogatòria única
Normes derogades
Queden derogades totes les normes del mateix rang d'aquest Decret o d'un rang inferior que s'oposin al que s'hi estableix i, especialment, del Decret 31/2014, de 18 de juliol, pel qual es fixen els principis generals en matèria de plantacions i replantacions de vinya, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola i l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 22 de gener de 2007 per la qual es crea la reserva regional de drets de plantació de vinya de les Illes Balears.
Disposició final primera
Principis generals i competències pròpies del Govern de les Illes Balears
1. D'acord amb l'article 58.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, constitueixen principis generals els articles 2 a 13, 19 i 24.
2. La resta de preceptes contenen normes amb vocació suprainsular o d'abast autonòmic, d'acord amb el que preveu l'article 69 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
Disposició final segona
Desplegament normatiu
S'autoritza la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 23 de novembre de 2020
|
La presidenta |
La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Maria Asunción Jacoba Pia de la Concha García-Mauriño |
|