Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 8695
Decret 28/2020 de 21 de setembre, de principis generals dels procediments de reconeixement de la condició de família monoparental i de la condició de família nombrosa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Constitució espanyola, en l'article 39, estableix que els poders públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família. D'altra banda, l'article 16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en l'àmbit de la defensa i la promoció dels drets socials dels ciutadans de les Illes Balears, estableix que l'actuació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha de centrar primordialment, entre d'altres, en els àmbits corresponents a la defensa integral de la família; la protecció específica i la tutela social del menor; l'assistència social a les persones que pateixin marginació, pobresa o exclusió social, així com la protecció social contra la violència, especialment la violència de gènere.

La família és el principal agent socialitzador en la infància per a tots els individus que la componen i és l'agent responsable de l'atenció a les persones amb les capacitats limitades per malaltia, discapacitat o edat. Aquest paper s'ha anat ajustant o modulant segons els canvis socials, culturals i polítics que s'han produït en els darrers anys. La transformació no només ha afectat l'estructura de les famílies, sinó també els models familiars i les dificultats amb què desenvolupen les funcions corresponents.

Els canvis socials i econòmics que s'han produït en els darrers anys han afectat l'estructura de les famílies, atès que s'han reduït el nombre de membres a conseqüència de la baixa natalitat així com el nombre de famílies en què conviuen tres generacions, mentre que s'ha incrementat el nombre de famílies monoparentals, en què un únic adult, majoritàriament una dona, assumeix la responsabilitat sobre els infants.

La Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, regula amb caràcter general per a tot l'Estat el concepte de família nombrosa, així com les condicions que ha de complir, les diferents categories i els beneficis comuns o mínims, si bé remet a la comunitat autònoma de residència de la persona sol·licitant la competència per al reconeixement de la condició de família nombrosa, així com per a l'expedició i la renovació del títol que acredita aquesta condició i la categoria. El Reial decret 1621/2005, de 30 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 40/2003, disposa que correspon a les comunitats autònomes desplegar el procediment per a la sol·licitud i l'expedició del títol de família nombrosa així com per renovar-lo, modificar-lo o deixar-lo sense efecte.

Posteriorment, la disposició final cinquena de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció de la infància i l'adolescència, va modificar l'article 6 de la Llei 40/2003, fet que suposa un canvi significatiu respecte a la normativa anterior, atès que la vigència del títol de família nombrosa passa a mantenir-se mentre almenys un dels fills  compleixi els requisits per ser beneficiari d'aquesta condició.

En l'àmbit autonòmic, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que regula i ordena el sistema de serveis socials de les Illes Balears per promoure i garantir l'accés universal i contribuir al benestar i a la cohesió social, en l'article 3 disposa que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups.

 La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, recull per primera vegada el concepte de família monoparental en resposta a la realitat familiar actual, i remet el procediment d'acreditació de família monoparental i la distinció entre les famílies monoparentals de caràcter general i les de categoria especial a un reglament que ha d'elaborar el Govern de les Illes Balears. D'altra banda, l'article 6 d'aquesta Llei amplia el concepte de famílies nombroses i estableix que s'inclouen en aquesta categoria les famílies monoparentals amb un fill amb discapacitat reconeguda del 33 % o superior.

Finalment, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, en l'article 24 estableix expressament que s'ha de prestar una atenció especial a les necessitats de les persones menors d'edat de les famílies monoparentals, de mares víctimes de violència de gènere amb la custòdia i de famílies que pertanyen als grups menys afavorits o que viuen en situació de pobresa. L'article 25, en relació amb el suport a la maternitat i la paternitat i a la conciliació de la vida familiar i laboral, estableix que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències respectives, han d'oferir als pares i mares i a les persones que tenguin atribuïda la tutela o la guarda de les persones menors d'edat, en especial a les famílies en situació de protecció especial, els mitjans d'informació, suport i formació adequats amb la finalitat de fer possible el compliment de les seves responsabilitats.

Vista la competència de la Comunitat Autònoma per regular la matèria d'acord amb l'article 30.16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte igualment l'article 70.4 del mateix text normatiu, que estableix com a competències pròpies dels consells insulars els serveis socials i l'assistència social.

A més, l'article 72.1 de l'Estatut d'autonomia disposa que els consells insulars exerceixen la potestat reglamentària de les competències que els són atribuïdes com a pròpies.

D'altra banda, l'apartat a) de l'article 1 de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars, atribueix als consells insulars de Mallorca, Menorca i Eivissa i Formentera les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de concessió i renovació dels títols de família nombrosa. Pel que fa a les famílies monoparentals, l'article 7.6 in fine de la Llei 8/2018 disposa que, en tot cas, els consells insulars han de gestionar el procediment d'acreditació.

L'article 58.3 de l'Estatut d'autonomia estableix que en les competències que, d'acord amb aquest Estatut, els consells insulars hagin assumit com a pròpies, el Govern de les Illes Balears pot establir el principi general sobre la matèria, garantint l'exercici de la potestat reglamentària per part dels consells insulars.

Per tant, d'acord amb la normativa esmentada, l'objecte d'aquest Decret és regular els principis generals i les normes complementàries del procediment per al reconeixement de la condició de família monoparental, així com regular alguns aspectes del reconeixement de les famílies nombroses, en el marc de la normativa estatal en la matèria.

El Decret 21/2019, de 19 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació la planificació de la política de serveis socials, així com l'elaboració de normativa en matèria de serveis socials, i a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, les polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència, així com la protecció de les famílies.

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, atès que, d'acord amb la Llei estatal 40/2003 i la Llei autonòmica 8/2018, es pretén desplegar el procediment aplicable al reconeixement dels títols de família monoparental i de família nombrosa, així com la possible renovació, modificació i extinció d'aquests títols; de proporcionalitat, atès que, d'acord amb la normativa esmentada, és un reglament de principis generals del Govern de les Illes Balears el que ha de regular aquesta matèria; de seguretat jurídica, per completar l'ordenament jurídic donant contingut a la previsió legal esmentada i garantint una regulació comuna bàsica que determini els trets essencials de la matèria i que permeti als consells insulars exercir-ne la potestat reglamentària; de transparència, pel qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, així com la fixació dels requisits objectius en una disposició de caràcter general i la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; d'eficiència i simplificació, atès que la regulació estableix el procediment per poder accedir als títols esmentats, respectant el procediment administratiu comú i amb les mínimes càrregues administratives per comprovar l'accés i el manteniment del dret, i de qualitat, perquè el procediment d'aprovació d'aquesta norma s'ha ajustat als processos definits legalment per donar resposta a les necessitats ciutadanes, al cost més baix possible i garantint la intervenció dels consells insulars en l'elaboració de la norma des de la redacció del text inicial fins al tràmit d'audiència i informació pública.

Ateses la matèria objecte de la norma i les dades de caràcter personal que inevitablement s'han de facilitar per obtenir el títol de família monoparental o nombrosa, s'han tingut molt presents la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reglament general de protecció de dades –Reglament (UE) 2016/679– i la resta de normativa aplicable, tal com recull expressament l'article 11 d'aquest Decret, relatiu a la comunicació i la cessió de dades, i d'acord amb les referències que s'inclouen en els articles 8.2 i 9.6 en relació amb el dret que té la persona interessada a manifestar l'oposició expressa a la consulta i l'obtenció de dades.

Finalment, cal destacar l'estudi d'aquesta norma per part del Consell de Serveis Socials de les Illes Balears, òrgan consultiu i de participació social en l'àmbit dels serveis socials, regulat en els articles 53 i següents de la Llei 4/2009. Així mateix, en data 29 d'abril de 2020, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears ha emès un dictamen sobre aquesta norma, d'acord amb la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, d'acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 21 de setembre de 2020,

DECRET

Capítol I Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte regular els principis generals i les normes complementàries dels procediments en relació amb el reconeixement i l'expedició del títol de família monoparental, així com regular els principis generals i les normes complementàries d'alguns aspectes dels procediments derivats del reconeixement i l'expedició del títol de família nombrosa, en el marc de la normativa estatal en la matèria, i en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 2

Concepte de família monoparental

1. Als efectes d'aquest Decret, es consideren famílies monoparentals les famílies que compleixin els requisits establerts en l'article 3 d'aquest Decret i que s'incloguin en un dels supòsits següents:

a) Les famílies formades per un o més fills  que depenen econòmicament d'una sola persona progenitora, tutora, acollidora permanent o adoptant.

b) Les famílies en què el progenitor o progenitora amb fills  a càrrec conviu alhora amb una altra persona o persones amb qui no té cap relació matrimonial o d'unió estable de parella, d'acord amb la legislació civil.

c) Les famílies en què el progenitor o progenitora que té la guarda dels fills  no percep cap pensió d'aliments establerta judicialment per a aquests fills  i té interposada la denúncia o reclamació civil o penal corresponent. Excepcionalment, en els casos de violència masclista, l'òrgan competent, amb l'informe previ individualitzat de les circumstàncies concurrents emès per l'Institut Balear de la Dona, pot exceptuar l'obligació de la reclamació judicial de pensions d'aliments.

d) Les famílies en què el progenitor o progenitora amb fills a càrrec ha patit abandonament de família per part de l'altre progenitor o progenitora o convivent.

e) Les famílies amb un o més fills que només estan reconeguts legalment per un sol progenitor o progenitora.

f) Les famílies constituïdes per una persona vídua o en situació equiparada, amb un o més fills  que en depenen econòmicament, sense tenir en compte, a aquest efecte, la percepció de pensions de viduïtat o d'orfandat.

g) Les famílies en les quals una persona acull de manera permanent una o més persones menors d'edat, per mitjà de la resolució administrativa o judicial corresponent.

2. Als efectes d'aquest Decret, tenen la mateixa condició que els fills o les persones sotmeses a tutela o acolliment familiar permanent o preadoptiu legalment constituït. Les persones menors d'edat que hagin estat en alguna d'aquestes situacions, quan arribin a la majoria d'edat i continuïn en la unitat familiar, conservaran la condició de fills  d'acord amb el que estableix l'article 3 d'aquest Decret.

3. Als efectes d'aquest Decret, s'entén per persona amb discapacitat aquella que tengui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, i per incapacitat per treballar, la situació en què una persona tengui reduïda la capacitat de treball en un grau equivalent al de la incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa.

4. No pot obtenir la condició de persona beneficiària del títol de família monoparental, en cap cas, la persona vídua o en situació equiparada que hagi estat condemnada, per sentència ferma, per la comissió d'un delicte dolós d'homicidi en qualsevol de les seves formes, quan la víctima sigui el cònjuge o excònjuge o la persona que hagi estat lligada a ella per una relació d'afectivitat anàloga.

Article 3

Condicions i requisits de les famílies monoparentals

Per al reconeixement i el manteniment de la condició de família monoparental, els fills  han de complir les condicions següents:

a) Tenir menys de 21 anys. Aquest límit d'edat s'amplia fins als 25 anys inclosos si es cursen estudis d'educació universitària, de formació professional o encaminats a obtenir un lloc de treball. Aquests límits no s'aplicaran als fills  que tenguin reconeguda una discapacitat o una incapacitat per treballar.

b) Conviure amb el progenitor o progenitora, o la persona que tengui al seu càrrec la tutela o l'acolliment familiar permanent dels fills. S'entén que la separació transitòria motivada per raó d'estudis o treball per un període igual o inferior a cinc anys, tractament mèdic, rehabilitació o altres causes semblants, inclosos els supòsits de força major, privació de llibertat del progenitor o progenitora o dels fills, internament, d'acord amb la normativa reguladora de la responsabilitat penal de les persones menors d'edat, o declaració de situació de desemparament, no trenca la convivència entre el progenitor o progenitora i els fills, encara que suposi un trasllat temporal a l'estranger.

c) Dependre econòmicament del progenitor o progenitora, o la persona que tengui al seu càrrec la tutela o l'acolliment familiar permanent dels fills . Es considera que hi ha dependència econòmica sempre que cadascun dels fills no hagi obtingut durant els darrers dos anys uns ingressos superiors, en còmput anual, a 1,37 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) vigent, incloses les pagues extraordinàries. Aquest límit no opera en el cas d'ingressos derivats de pensions i prestacions públiques, ni quan el progenitor o progenitora estigui en situació d'inactivitat, per atur, jubilació o incapacitació, sempre que els seus ingressos no siguin superiors, en còmput anual, al salari mínim interprofessional (SMI) vigent, incloses les pagues extraordinàries.

 

 

Article 4

Concepte de família nombrosa, condicions i requisits

1. Als efectes d'aquest Decret, es consideren famílies nombroses les establertes en l'article 2 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, i en l'article 6 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

2. Per al reconeixement i el manteniment de la condició de família nombrosa, els fills o germans han de complir les condicions que estableix l'article 3 de la Llei 40/2003.

3. Als efectes d'aquest Decret, ningú no pot ser computat en dues unitats familiars al mateix temps.

Article 5

Categories de les famílies monoparentals

1. Les famílies monoparentals es classifiquen en dues categories: especial i general.

2. S'inclouen en la categoria especial les famílies següents:

a) Les famílies monoparentals amb dos o més fills.

b) Les famílies monoparentals en les quals o bé el progenitor o progenitora o bé algun fill  tengui reconeguda una discapacitat igual o superior al 33 % o una incapacitat per treballar.

3. S'inclouen en la categoria general les famílies monoparentals que no es trobin en cap de les situacions descrites en l'apartat anterior.

4. Cada fill amb discapacitat o incapacitat per treballar (en els termes definits en l'article 2.3 d'aquest Decret) computa com a dos.

Article 6

Categories de les famílies nombroses

Les famílies nombroses es classifiquen en les categories general i especial d'acord amb les condicions que estableix l'article 4 de la Llei 40/2003.

 

Capítol II Procediments en relació amb el reconeixement i l'expedició del títol de família monoparental i del títol de família nombrosa així com amb la modificació, la renovació i l'extinció d'aquests títols

Secció 1a. Procediment per al reconeixement i l'expedició del títol de família monoparental i del títol de família nombrosa

Article 7

Administració competent

1. Correspon als consells insulars la competència per reconèixer i expedir el títol de família monoparental i el títol de família nombrosa, així com per modificar, renovar, suspendre o extingir aquests títols.

2. La competència per resoldre el procediment correspon al consell insular corresponent a l'illa del municipi en què estiguin empadronats els progenitors de la unitat familiar o les persones que tenguin al seu càrrec la tutela o l'acolliment familiar dels fills.

Article 8

Inici del procediment i presentació de sol·licituds

1. Els procediments de reconeixement i expedició dels títols de família monoparental i de família nombrosa s'iniciaran a instància de qualsevol membre de la unitat familiar amb capacitat legal o persona autoritzada.

2. Les sol·licituds de reconeixement dels títols de família monoparental i de família nombrosa s'han de formalitzar mitjançant impresos normalitzats, d'acord amb el model que el consell insular corresponent posi a disposició de les persones interessades a les seves oficines d'informació i a la seva seu electrònica. Aquests models han d'incloure un apartat que permeti a la persona interessada manifestar expressament la seva oposició a la consulta o l'obtenció de dades i documents per part de l'Administració pública.

3. Les sol·licituds, juntament amb la documentació que estableixen els articles 9 i 10 d'aquest Decret, es poden presentar en el registre electrònic del consell insular competent o a qualsevol dels llocs que indica l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 9

Documentació comuna per obtenir el títol de família monoparental i el títol de família nombrosa

1. La persona sol·licitant ha de presentar la sol·licitud amb la documentació següent:

a) Documentació acreditativa de les dades personals:

— En el cas de persones amb nacionalitat espanyola, còpia del document nacional d'identitat de la persona sol·licitant i de tots els membres que formen part de la unitat familiar, sempre que tenguin més de 14 anys.

— En el cas de residents comunitaris o d'algun dels estats inclosos en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu, acreditació de la inscripció en el Registre de ciutadans de la Unió Europea i passaport o targeta d'identitat d'estranger (TIE) del país d'origen, en vigor, de tots els membres de la unitat familiar.

— En el cas de persones estrangeres, còpia de la targeta d'identitat d'estranger de totes les persones que integren la unitat familiar.

b) Documentació acreditativa de la condició de la unitat familiar, segons el cas: còpia del llibre o llibres de família complets o, si escau, certificats del Registre Civil de cada membre; certificat d'inscripció en el Registre de parelles estables; sentència que afecti la unitat familiar; acta notarial o resolució administrativa o judicial d'adopció, tutela o acollida familiar permanent. Les parelles que no estiguin casades ni registrades com a parella de fet han d'aportar un document que n'acrediti la convivència en els darrers dos anys.

c) Certificat d'empadronament de totes les persones que integren la unitat familiar en el mateix domicili.

d) Certificat de convivència de la unitat familiar en la data de presentació de la sol·licitud.

2. A més, la persona sol·licitant ha d'aportar la documentació que s'indica a continuació en cadascun dels supòsits següents:

a) En els supòsits d'interrupció temporal de la convivència pels motius que disposa l'article 3 d'aquests Decret, ha d'aportar la documentació acreditativa d'aquesta situació.

b) En el cas de fills de 21 anys o més que formen part de la unitat familiar, n'ha d'aportar el certificat d'estudis i la matrícula abonada de l'any en curs.

c) Per acreditar la dependència econòmica dels fills, si escau, i el nivell de renda de la unitat familiar, ha d'aportar la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques o certificats tributaris oficials de l'exercici anterior a la presentació de la sol·licitud.

d) En cas de defunció d'un dels progenitors, n'ha d'aportar el certificat de defunció, llevat que la defunció ja consti en el llibre de família.

e) En cas de separació de fet o divorci matrimonial, ha d'aportar el codi de referència de la sentència o una còpia de la resolució judicial o el conveni regulador acreditatiu de la guarda i custòdia i de la pensió d'aliments.

f) Si escau, ha d'aportar el certificat de discapacitat o d'incapacitat per treballar dels membres de la unitat familiar afectats.

g) En cas d'abandonament de família, ha d'aportar una còpia de la resolució d'admissió a tràmit del procediment judicial que determini l'abandonament, així com la reclamació de la guarda i custòdia dels fills menors per la persona que encapçala la unitat familiar, o una còpia de la resolució judicial derivada dels processos judicials instats.

3. En el cas de documents emesos per autoritats estrangeres, han d'estar legalitzats o postil·lats.

4. En el cas que presenti la sol·licitud una persona autoritzada, s'ha d'indicar aquesta circumstància en la sol·licitud i adjuntar-hi el DNI, el passaport o la TIE de la persona autoritzada.

5. En el cas de no disposar de la documentació requerida, es poden aportar altres documents acreditatius de les diferents circumstàncies familiars o personals, i l'òrgan que correspongui en valorarà la idoneïtat.

6. Sempre que es disposi de les eines informàtiques adients, l'Administració comprovarà les dades i obtindrà per mitjans electrònics la documentació que indiquen els apartats primer i segon d'aquest article, llevat que les persones interessades s'hi oposin expressament.

Article 10

Documentació específica per al reconeixement de la condició de família monoparental

A més de la documentació esmentada en l'article anterior, en la sol·licitud per al reconeixement de la condició de família monoparental, la persona sol·licitant ha de presentar la documentació següent:

a) Declaració responsable de no constituir unió estable de parella ni haver contret matrimoni amb una altra persona.

b) En cas de separació de fet o divorci matrimonial, a més de la documentació indicada en l'aparat anterior, còpia de la denúncia o la resolució judicial ferma d'impagament d'aliments, llevat dels casos de violència masclista, en què, excepcionalment, l'òrgan competent, amb l'informe previ individualitzat de les circumstàncies concurrents emès per l'Institut Balear de la Dona, pot exceptuar l'obligació de la reclamació judicial de pensions d'aliments.

 

Article 11

Comunicació i cessió de dades

1. Les dades de caràcter personal que s'hagin de facilitar per a l'obtenció dels títols de família monoparental i de família nombrosa se sotmetran a la protecció que determinen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa aplicable.

2. Es considerarà que les persones interessades que hagin signat la sol·licitud donen el consentiment perquè les administracions i organismes públics, en els termes prevists en la legislació reguladora de la protecció de dades de caràcter personal, comuniquin als consells insulars aquestes dades i, en concret, les relatives a la identificació personal, el padró, les dades de naixement, la matrícula universitària,  la situació laboral, el cobrament de pensions o prestacions públiques, si s'escau, la situació de discapacitat i la situació civil i de parentiu, pròpia i dels descendents menors d'edat.

3. Quan la situació econòmica patrimonial de les persones interessades s'hagi d'acreditar mitjançant certificats amb dades econòmiques de transcendència tributària emesos per l'Administració tributària estatal, les persones interessades han d'autoritzar els consells insulars per sol·licitar i consultar directament aquests documents.

Article 12

Revisió i esmena de la sol·licitud

1. L'òrgan instructor ha de comprovar que tant la sol·licitud com la documentació adjunta són completes i correctes. Així mateix, pot sol·licitar a altres organismes les dades i els informes que calguin per resoldre adequadament l'expedient.

2. Si la sol·licitud no compleix els requisits o no s'hi adjunta la documentació necessària per acreditar les circumstàncies previstes en els articles 5, 6 i 7 d'aquest Decret, es requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació del requeriment, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei.

Article 13

Resolució del procediment

1. La resolució del procediment, que exhaureix la via administrativa, s'ha de dictar en el termini de tres mesos des de l'entrada de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat i notificat la resolució, la sol·licitud s'ha d'entendre estimada per silenci administratiu.

2. La resolució ha d'incloure el títol acreditatiu de la condició de família monoparental o de família nombrosa amb el contingut que determina l'article 14 o bé la denegació de la sol·licitud en el cas que no es compleixin els requisits i les condicions que determina aquest Decret.

Article 14

Expedició del títol i del carnet individual

1. Per acreditar la condició de família monoparental o de família nombrosa, s'expedeix un títol col·lectiu per a tota la família i una targeta individual per a cadascuna de les persones que la componen, amb la finalitat d'accedir als beneficis associats a aquesta condició. Els títols de família monoparental i de família nombrosa s'expedeixen i es lliuren a la persona sol·licitant o autoritzada.

2. Els títols de família monoparental i de família nombrosa, que s'han d'ajustar al model que consta en l'annex d'aquest Decret, han d'incloure, com a mínim, la informació següent:

a) El número del títol.

b) La categoria en què s'inclou la unitat familiar: general o especial.

c) La identificació de cada una de les persones que integren la unitat familiar i, en el cas dels fills  i els germans , a més, la data de naixement.

d) La data d'expedició del títol i, si escau, la data de la darrera renovació.

e) La identificació i el logotip del consell insular emissor.

f) La signatura de la persona competent per a l'emissió.

g) La vigència del títol.

h) L'àmbit d'aplicació: estatal, per als títols de família nombrosa, o autonòmic, per als títols de família monoparental.

i) Una referència expressa a l'expedició de conformitat amb el que estableixen la Llei 40/2003 i la Llei 8/2018, segons cada cas.

3. El carnet individual ha d'incloure el nom i els llinatges i el número de DNI o NIE de la persona titular, el període de vigència, i les dades recollides en les lletres a), b), e), g) i h) de l'apartat anterior.

4. A les famílies que tenen dret al reconeixement de la condició de família nombrosa i, alhora, al reconeixement de la condició de família monoparental, se'ls expedirà dos títols i carnets independents.

5. En el supòsit de custòdies compartides, s'aplicarà el principi que cap persona no pot disposar de dos carnets individuals vinculats a un mateix títol de família nombrosa o de família monoparental.

Article 15

Àmbit d'aplicació dels títols

1. L'àmbit d'aplicació dels títols que reconeixen la condició de família nombrosa s'estén a tot el territori de l'Estat espanyol, d'acord amb l'article 5.2 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.

2. L'àmbit d'aplicació dels títols que reconeixen la condició de família monoparental es limita al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'article 1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, sens perjudici que les normes d'altres administracions en reconeguin la validesa, d'acord amb la disposició addicional cinquena de la Llei 8/2018.

Article 16

Vigència dels títols i dels carnets

1. El títol de família monoparental o nombrosa manté els seus efectes durant tot el període a què es refereix la concessió o la renovació, o fins al moment en què es modifiqui la categoria de la unitat familiar o deixin de concórrer les condicions exigides per tenir la condició de família monoparental o de família nombrosa.

2. Amb caràcter general, la vigència dels títols és des de la data de presentació de la sol·licitud fins que la persona de menys edat de la unitat familiar compleixi 21 anys. A partir d'aquesta data, sempre que se'n sol·liciti la renovació i es compleixin els requisits, la vigència serà anual.

3. Amb caràcter específic, s'estableix la vigència següent per als títols de les unitats familiars que es trobin en les situacions que es detallen a continuació:

a) Per a les unitats familiars amb un títol de família nombrosa o monoparental que depèn del grau de discapacitat d'un dels membres, reconegut mitjançant un certificat amb data de revisió, la vigència es mantindrà fins a sis mesos després de la data de revisió prevista en el certificat.

b) Per a les unitats familiars amb un títol de família nombrosa o monoparental en què el progenitor o progenitora  s'identifiqui amb el NIE, la vigència del títol es mantindrà fins a sis mesos després de la data de caducitat del document acreditatiu de la residència.

c) En el cas que l'atorgament del títol o la categoria depenguin de la comprovació de rendes dels membres de la unitat familiar, la vigència del títol serà anual. En aquest cas, la vigència dels carnets individuals dels fills que aporten rendes a la unitat familiar també serà anual.

d) Per a les famílies en què el progenitor  o progenitora que té la guarda dels fills  no percep cap pensió d'aliments establerta judicialment per a aquests fills  i té interposada la denúncia o la reclamació civil o penal corresponent, la validesa del títol serà d'un any, prorrogable fins que s'aporti la sentència ferma en què consti l'impagament de la pensió. En cas de sentència ferma d'impagament de la pensió d'aliments, la vigència del títol serà bianual, i, per a les renovacions successives, s'hauran d'aportar les resolucions judicials en què es determini que l'impagament del deute continua. L'òrgan competent pot exceptuar l'obligació de presentar la denúncia o la reclamació civil o penal de pensions d'aliments en els casos de violència masclista, amb l'informe previ individualitzat de les circumstàncies concurrents emès per l'Institut Balear de la Dona.

e) Per a les unitats familiars amb fills de més de 20 anys amb certificat de discapacitat, sempre que la resolució de reconeixement de discapacitat estableixi una data de revisió, la vigència del títol serà la que determini aquesta data.

 

 

​​​​​​​Article 17

Compatibilitat dels títols

Les unitats familiars i els seus membres que compleixen els requisits corresponents a la categoria de família monoparental i a la categoria de família nombrosa poden disposar de les dues acreditacions, si bé no poden gaudir com a família monoparental de beneficis o avantatges ja obtinguts com a família nombrosa.

 

Secció 2a Modificació, renovació i extinció dels títols de família monoparental i de família nombrosa

Article 18

Modificació i renovació dels títols

1. S'ha de sol·licitar la modificació dels títols de família monoparental i de família nombrosa quan variï el nombre de membres de la unitat familiar o quan alguna de les persones que formen part de la unitat familiar deixi de complir els requisits establerts, sempre que aquestes modificacions no suposin canviar la categoria en què està classificada la unitat familiar.

2. S'ha de sol·licitar la renovació dels títols de família monoparental i de família nombrosa quan se n'hagi exhaurit el període de validesa o quan els canvis en la unitat familiar puguin suposar canviar la categoria en què està classificada la família monoparental o nombrosa. Aquests fets donen lloc a la renovació dels carnets individuals.

Article 19

Procediment

1. Les sol·licituds de renovació o de modificació dels títols de família monoparental i de família nombrosa s'han de formalitzar mitjançant un model específic, que estarà disponible en els consells insulars i en les seus electròniques corresponents.

2. Les persones interessades únicament han d'aportar la documentació acreditativa de la circumstància que motiva la sol·licitud de renovació o de modificació del títol, tenint en compte els documents assenyalats en els articles 9 i 10 d'aquest Decret a l'hora d'acreditar els canvis en les circumstàncies.

3. La tramitació dels procediments de modificació i de renovació dels títols de família monoparental i de família nombrosa s'ha d'ajustar al procediment general de reconeixement i expedició del títol de família monoparental o nombrosa.

Article 20

Extinció dels títols i dels carnets individuals

1. El títol de família monoparental o nombrosa s'extingeix quan desapareix qualsevol de les condicions que hagin donat lloc a l'expedició del títol, o quan s'exhaureix la vigència del títol sense que la persona interessada n'hagi sol·licitat la renovació.

2. El carnet individual s'extingeix quan un membre de la unitat familiar deixa de conviure-hi o quan un dels fills deixa de tenir dependència econòmica respecte a la unitat familiar o compleix 21 o 26 anys, segons els cas.

3. En tot cas, el títol continuarà vigent mentre un dels fills compleixi les condicions previstes en els articles 3 i 4 d'aquest Decret. No obstant això, en aquests casos, la vigència del títol s'entendrà exclusivament respecte dels membres que continuïn complint les condicions per formar part de la unitat familiar i no resultarà aplicable als fills  que ja no les compleixin.

 

Capítol III Pèrdua del títol, obligacions de les persones titulars, revocació i règim sancionador

Article 21

Desaparició o pèrdua del títol

En cas de desaparició o pèrdua del títol o d'algun dels carnets individuals, se'n pot sol·licitar un duplicat al consell insular que l'hagués expedit, mitjançant el model de sol·licitud corresponent, que estarà disponible en els consells insulars i en les seus electròniques corresponents. De cada expedició, se n'ha de deixar constància en l'expedient administratiu.

 

 

​​​​​​​Article 22

Obligacions de comunicació i presentació de documentació

1. Els membres amb capacitat legal o la persona autoritzada d'unitats familiars a les quals s'hagi reconegut el títol de família monoparental o nombrosa estan obligats a comunicar al consell insular respectiu, en el termini màxim de tres mesos, les variacions de les circumstàncies familiars o personals, sempre que s'hagin de tenir en compte als efectes de la modificació o l'extinció del dret al títol.

2. Així mateix, estan obligats a presentar, dins el primer trimestre de cada any, una declaració expressa dels ingressos de la unitat familiar obtinguts al llarg de l'any anterior, excepte quan ja estiguin a disposició de l'Administració, sempre que s'hagin tingut en compte per a l'obtenció o el manteniment del títol o per a la determinació de la categoria de la unitat familiar.

Article 23

Facultats de comprovació i revocació

1. Els diferents consells insulars poden comprovar, en qualsevol moment, el manteniment de les circumstàncies i dels requisits que hagin determinat el reconeixement i l'expedició del títol de família monoparental o nombrosa.

2. Si, com a conseqüència de la comprovació, es detecten canvis en les condicions que havien donat lloc a l'expedició del títol i dels carnets individuals, el consell insular que va reconèixer i expedir inicialment el títol serà el competent per iniciar d'ofici el procediment de revocació total o parcial del títol de família monoparental o nombrosa, que es resoldrà amb l'audiència prèvia de la persona interessada.

Article 24

Tramitació del procediment sancionador

1. El procediment sancionador en la matèria objecte d'aquest Decret s'ajusta al procediment previst en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.

2. El règim d'infraccions i sancions és el previst en la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, i en la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

Article 25

Mesures de caràcter provisional

L'òrgan competent per iniciar o resoldre el procediment, quan existeixin indicis que no es mantenen les condicions per tenir el títol, pot adoptar les mesures provisionals necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució final que pugui recaure d'acord amb l'article 56 de la Llei 39/2015.

Disposició addicional única

Mesures, serveis i prestacions de suport a la família

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears adoptarà les mesures necessàries perquè les famílies amb títol de família monoparental o nombrosa puguin gaudir, d'acord amb la seva tipologia o categoria, de les mesures, els serveis i les prestacions de suport a la família que preveuen la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, i la resta de normativa aplicable. Així mateix, en els àmbits sectorials respectius, promourà que les empreses privades apliquin avantatges i beneficis per a aquests col·lectius.

Disposició transitòria única

Títols de família nombrosa ja existents

Els títols de família nombrosa atorgats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest Decret continuaran plenament vigents fins que s'extingeixin, sempre que es mantenguin els requisits per al reconeixement de la condició de família nombrosa. No obstant això, la renovació, la modificació o la revocació d'aquests títols seguirà els procediments que estableix aquest Decret.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret, el contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.

 

​​​​​​​Disposició final primera

Habilitació competencial

1. De conformitat amb l'article 58.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, amb l'objecte de garantir la igualtat de les persones usuàries dels serveis regulats i la seguretat jurídica de l'ordenament jurídic autonòmic, sens perjudici de la potestat reglamentària pròpia dels consells insulars en la matèria, tenen caràcter de principis generals els preceptes següents:

— El capítol I, relatiu a les disposicions generals.

— Els articles 7, 8, 14, 15, 16, 17, 18 i 20.

— Els articles 21, 23, 24 i 25 del capítol III, relatiu a la pèrdua del títol, la revocació i el règim sancionador.

— La disposició transitòria única.

2. La resta d'articles tenen caràcter de normes complementàries o connexes a l'efecte de garantir l'execució de la competència en la matèria, i són desplaçables per la normativa que dictin els consells insulars, els quals els aplicaran mentre no duguin a terme aquest desplegament reglamentari.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor un mes després de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de setembre de 2020

 

La presidenta

La consellera d'Afers Socials i Esports

Francesca Lluch Armengol i Socias

Fina Santiago Rodríguez

 

Documents adjunts