Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 7027
Decret 23/2020 de 31 de juliol, pel qual s’aprova el Text Consolidat del Decret pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, ha estat modificat dues vegades des que es va aprovar, mitjançant l'aprovació pel Consell de Govern del Decret 78/2008 d'1 de juliol i el Decret 58/2019, de 26 de juliol, publicats respectivament  en el BOIB de 19 de juliol de 2008 i  27 de juliol de 2019.

Aquesta segona vegada, la modificació incloïa disposicions addicionals i transitòries i, tal com indicava el Consell Consultiu en el Dictamen 78/2019, esdevé necessari integrar totes aquests canvis en una norma clara, assequible, fàcilment comprensible i coherent amb la resta de l'ordenament jurídic. Per això es recomana dur a terme la tramitació d'un text consolidat que inclogui l'harmonització i aclariment dels texts que es consoliden, d'acord amb el que estableix l'article 62 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

A més, les regles de bona tècnica legislativa recomanen que, si una disposició normativa s'ha modificat diverses vegades i en moments temporals diversos, esdevé necessari que es formuli la disposició normativa íntegra incorporant-hi els preceptes nous i eliminant-ne els derogats o substituïts. 

Així mateix, esdevé necessari, a l'hora de consolidar aquest Decret, introduir uns aclariments que, de fet, des de l'entrada en vigor del Decret 60/2008 o de la seva modificació pel Decret 58/2019, de 2 d'abril, s'han anat aplicant a l'hora d'autoritzar l'obertura de centres, concretament els següents:

-En l'apartat 5.g) de la disposició addicional primera se substitueix aula per espai, en coherència amb els apartats e), f) i h) del mateix punt 5 d'aquesta disposició. I en l'apartat k) se substitueix certificat per informe, en coherència amb el que s'estableix en l'apartat 1 de la mateixa disposició addicional primera in fine.

-A la disposició addicional primera apartat 3, es corregeix un error material de la taula de ràtios que es deriva pels centres singulars, per això, en relació al grup mixt de fins a 2 anys s'elimina el darrer apartat on preveu un agrupament en 0 alumnes, una previsió materialment impossible.  

-A més, se suprimeix la disposició transitòria sisena, atès que els terminis que s'establien per dur a terme certes actuacions ja s'han esgotat i, pel mateix motiu, també s'eliminen el paràgraf tercer de la disposició transitòria primera i el paràgraf primer de la disposició transitòria segona. 

D'aquesta manera, amb la consolidació del Decret 60/2008 esmentat s'aconsegueix unificar-ne tot el contingut normatiu en un únic text. 

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 31 de juliol de 2020,

 

 

DECRET

Article únic

Aprovació del text consolidat

S'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil. El text s'incorpora seguidament, com a annex. Així, el Text consolidat del decret pel qual s'estableixen els requisits mínims de centres de primer cicle d'educació infantil, conté un preàmbul, vint articles distribuïts en cinc capítols, set disposicions addicionals, vuit disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

 

Disposició addicional primera

Denominacions

Totes les denominacions d'òrgans, càrrecs, professions i funcions que en aquest Decret apareixen en gènere masculí s'han d'entendre referides al masculí o al femení segons el sexe del titular o de la persona de qui es tracti.

Disposició addicional segona

Remissions normatives

Totes les referències al Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, s'han d'entendre fetes al present Decret.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret, el contradiguin o en siguin incompatibles i, en especial:

a) El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.

b) El Decret 78/2008, d'1 de juliol, i el Decret 58/2019, de 2 d'abril, pels quals es modifica el Decret 60/2008, de 2 de maig. 

 

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 31 de juliol de 2020

 

 

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March i Cerdà

Vist i plau

El vicepresident, president per suplència del Consell de Govern

Juan Pedro Yllanes Súarez

(Art. 2 del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears)

 

 

ANNEX Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil

Preàmbul

L'article 36.2 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que en matèria d'ensenyament no universitari correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), estableix a l'article 14.7 que les administracions educatives han de determinar els continguts educatius del primer cicle d'educació infantil i han de regular els requisits que han de complir els centres que imparteixen aquest cicle, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de places escolars.

Així mateix, l'article 118.7 de la Llei esmentada disposa que correspon a les administracions educatives adaptar el que estableix el títol V de la Llei (referent a la participació, autonomia i govern dels centres) a les característiques dels centres que imparteixen únicament el primer cicle d'educació infantil. Aquesta adaptació ha de respectar, en tot cas, els principis d'autonomia i participació de la comunitat educativa recollits en aquest article. 

La Comissió Europea va publicar la Recomanació als estats membres de 20 de febrer de 2013, sobre la pobresa infantil, titulada «Invertir en la infància: trencar el cicle dels desavantatges». Aquesta Recomanació considera que invertir en l'educació de la primera infància i en uns serveis de qualitat per a aquesta etapa és una inversió eficaç per fer front a la desigualtat i als reptes als quals han d'enfrontar-se els infants desfavorits. Aquesta Recomanació és un instrument fonamental perquè els estats membres abordin la pobresa infantil des de les polítiques públiques. 

Quatre anys després, el 2017, la Xarxa Europea de Política Social va analitzar el desenvolupament de la Recomanació en 35 països europeus i va publicar un informe detallat en el qual s'especifiquen els avenços, les reculades i les modificacions que s'han fet a cada país. A la vista d'aquestes dades, l'informe conclou que és necessari augmentar l'accessibilitat i la qualitat dels serveis de l'educació infantil, així com abordar les desigualtats i els problemes d'accés a les escoles infantils.

En el cas concret d'Espanya, es recomana establir com a prioritat política l'educació infantil des de les primeres etapes de la vida, com a instrument per facilitar la conciliació de la vida familiar i la laboral, reduir les desigualtats socials i millorar les oportunitats dels infants procedents dels entorns socials, econòmics i culturals més vulnerables.

Per garantir una educació de qualitat i equitativa a l'etapa de 0 a 3 anys, la Comissió d'Assumptes Socials i Drets Humans del Parlament de les Illes Balears va aprovar, en la sessió de 26 de febrer de 2018, la Proposició no de llei RGE núm. 16956/17, relativa a l'educació de 0 a 3 anys. Entre altres acords, el Parlament de les Illes Balears va acordar instar el Govern de les Illes Balears i els consells insulars perquè, des de l'àmbit de la Conferència de Presidents, s'impulsàs la creació d'una comissió tècnica de treball encarregada d'elaborar un document marc on s'analitzàs la realitat dels infants de 0-3 anys a les Illes Balears. 

En aquest sentit, la Comissió Tècnica de Treball de 0 a 3 anys (PNL 16956-17), en la qual participen experts en la matèria, va aprovar en data 30 de juliol de 2018 un document sobre mesures urgents per a l'equitat a l'etapa de 0 a 3 anys.

A més, el dia 9 d'octubre de 2018, aquesta mateixa Comissió Tècnica va aprovar el document «Recomanacions en relació amb els centres d'educació infantil privats i els centres no autoritzats (0-3)», en què, entre altres aspectes, es recomana incentivar de manera urgent l'adaptació dels centres actualment no autoritzats o la reconversió d'aquests centres en centres d'educació infantil degudament autoritzats. El dia 10 de gener de 2019 aquesta Comissió Tècnica unànime ratificava els acords ressenyats i els incloïa en el document marc «L'educació dels infants de 0 a 3 anys i la necessària equitat».

La Comissió Tècnica de Treball ha elaborat unes propostes de modificació de la normativa i de mesures urgents per a l'equitat que recullen les principals consideracions i recomanacions orientades a garantir l'accés dels infants al primer cicle de l'educació infantil, en què es remarca la necessitat de garantir una inversió suficient per consolidar i promoure una etapa educativa de 0 a 3 anys de qualitat i, fonamentalment, en condicions d'equitat.

En aquest sentit, amb la modificació del Decret 60/2008 (que fou modificat pel Decret 78/2008, d'11 de juliol i pel Decret 58/2019, de 2 d'abril, es pretén augmentar l'accessibilitat i la qualitat dels serveis de l'educació infantil, així com permetre que també puguin rebre ajuts els centres privats i les guarderies o centres assistencials que es vulguin convertir en centres d'educació infantil de primer cicle. Aquests centres han de constituir una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per garantir el dret a l'educació dels infants, sempre que subscriguin el conveni corresponent i compleixin el que s'estableix en la disposició addicional segona del Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, després de la modificació establerta mitjançant el Decret 16/2019, de 15 de març (BOIB núm. 35, de 16 de març).

El text consolidat, de la mateixa manera que les modificacions del decret 60/2008 abans referides, s'adequa als principis de bona regulació continguts en l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears: està justificada per raons d'interès general, atesa la finalitat que persegueix; conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que pretén satisfer; és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic nacional i de la Unió Europea, s'adequa als principis de qualitat i simplificació i no estableix tràmits addicionals o diferents dels prevists en la Llei esmentada.

Així mateix, el text consolidat  és conforme amb els articles 28 i 29 de la Convenció sobre els drets de l'infant, promulgada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989, atès que, per una banda, es reconeix el dret de l'infant a l'educació i, en particular, s'assegura l'exercici d'aquest dret progressivament i, per una altra, s'afavoreix el desenvolupament integral des de les primeres etapes de la vida.  I també es conforme a la llei balear 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de dia 31juliol de 2020,

 

 

DECRET

Capítol I Àmbit i principis generals del primer cicle d'educació infantil

Article 1

Àmbit i objecte

1. El primer cicle d'educació infantil comprèn l'educació dels infants de 0 a 3 anys, d'acord amb els objectius i continguts educatius establerts, té caràcter voluntari i s'organitza per donar resposta a les necessitats educatives i als drets dels infants i de les seves famílies.

2. El primer cicle d'educació infantil té per objecte atendre el desenvolupament equilibrat de les capacitats afectives, motrius, cognitives i de la comunicació i el llenguatge, així com l'inici de les pautes elementals de convivència i relació social i de la descoberta del propi entorn físic i social. També té per objecte facilitar als infants la construcció d'una imatge positiva i equilibrada d'ells mateixos i l'inici de la pròpia autonomia.

3. Aquest Decret constitueix el desplegament per al primer cicle d'educació infantil del que disposa el títol I, capítol I, de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

4. Aquest Decret és d'aplicació en als centres públics i privats de primer cicle d'educació infantil de les Illes Balears.

Article 2

Principis generals

El primer cicle d'educació infantil assumeix els principis d'actuació següents:

a. Els centres han de garantir els drets de l'infant i s'han de centrar en el seu desenvolupament i benestar.

b. Els centres han de disposar d'instal·lacions suficients i adequades a les condicions d'espai, d'ambient i de materials per oferir suficients possibilitats educatives, d'higiene i seguretat per a la consecució dels objectius educatius.

c. L'infant ha de ser atès per professionals qualificats en nombre suficient, i amb l'objectiu de proporcionar una educació de qualitat.

d. L'Administració educativa ha de garantir l'educació de l'infant amb necessitats educatives específiques i la seva detecció primerenca

e. L'Administració educativa ha d'assegurar una actuació preventiva i compensatòria per tal de garantir les condicions més idònies per a l'escolarització dels infants amb situacions desfavorables per accedir a l'educació i possibilitar un desenvolupament sa.

f. Les unitats o centres d'educació infantil de primer cicle han d'estar en estreta coordinació amb les unitats o centres del segon cicle d'educació infantil.

g. Els centres d'educació infantil de primer cicle han de possibilitar la cooperació i l'intercanvi regular d'informació entre les famílies i el centre per garantir un desenvolupament harmoniós en el procés educatiu de l'infant, així com incentivar la comunicació, integració i cooperació entre totes les famílies, sigui quina sigui la seva configuració, origen i condició.

h. La llengua de comunicació i d'ensenyament d'aquests centres ha de ser la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears.

 

Article 3

Oferta de places de primer cicle d'educació infantil

1. Les administracions públiques han de promoure l'oferta suficient de places de primer cicle d'educació infantil, d'acord amb les necessitats de cada nucli de població. A tal fi, han de determinar les condicions en les quals poden establir-se convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades sense ànim de lucre i cooperatives.

2. En la creació de places als centres públics de primer cicle d'educació infantil s'han de prioritzar les zones socialment desfavorides i s'ha de respectar l'equilibri territorial.

3. El Govern de les Illes Balears, els ajuntaments i, en el seu cas, els consells insulars han d'informar les famílies de l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i, en el seu cas, de l'oferta que és objecte de sosteniment total o parcial amb fons públics.

Article 4

Admissió d'alumnat als centres públics

1. El règim d'admissió d'infants als centres de primer cicle d'educació infantil als centres públics és el que estableix la normativa general d'aplicació a aquest tipus d'alumnat.

2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de vetllar per una adequada i equilibrada escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

 

Capítol II Dels centres de primer cicle d'educació infantil

Article 5

Centres de primer cicle d'educació infantil

1. Els centres de primer cicle d'educació infantil són els centres que atenen els infants fins als tres anys d'acord amb el que estableix aquest Decret.

2. Els centres de primer cicle d'educació infantil, en funció de la seva titularitat, són públics o privats. Són centres públics aquells en els quals el titular és una administració pública i centres privats aquells en els quals el titular és una persona física o jurídica de caràcter privat.

3. Per raons de protecció a la infància, els centres privats que acullen regularment infants d'edats corresponents al primer cicle d'educació infantil queden sotmesos al principi d'autorització administrativa a què es refereixen els articles 23 i 24.2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

4. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha d'inscriure en el registre de centres aquells que hagin estat autoritzats per impartir el primer cicle d'educació infantil.

Article 6

Denominació genèrica, específica i publicitat

1. Els centres que únicament imparteixen el primer cicle d'educació infantil tindran una denominació genèrica que ha de ser escola infantil pública, si és un centre de titularitat pública, i centre d'educació infantil privat, si la titularitat és privada. Es pot mantenir l'expressió escoleta en la denominació específica del centre.

2. Els centres autoritzats han de fer constar la seva denominació genèrica en els documents. Aquestes denominacions no les poden emprar els establiments no autoritzats per impartir el primer cicle d'educació infantil.

3. En la publicitat exterior s'ha de fer constar que el centre està autoritzat per impartir primer cicle d'educació infantil i el codi del centre.

Article 7

Centres singulars

Es poden crear o autoritzar centres singulars de primer cicle d'educació infantil incomplets i/o amb unitats que agrupin infants de diferents edats, d'acord amb la disposició addicional primera. Aquests centres s'han d'autoritzar encara que no atenguin infants de tots el trams d'edat corresponents al primer cicle d'educació infantil.

Les unitats a què es fa referència en el paràgraf anterior, si estan distribuïdes en espais separats, poden agrupar-se per constituir un sol centre, que gaudirà de plena capacitat acadèmica, organitzativa i de gestió i que tindrà el nom d'escola infantil pública agrupada o bé centre d'educació infantil privat agrupat. Cada un dels espais i equipaments separats d'aquestes escoles o centres ha de complir els requisits mínims establerts en aquest Decret.

Article 8

Condicions de seguretat, sanitat i accessibilitat

Les condicions de seguretat, de mesures d'autoprotecció i accessibilitat dels centres, així com les condicions sanitàries i de control sanitari del personal i dels infants dels centres de primer cicle d'educació infantil s'han de regir per la normativa vigent establerta per les administracions competents.

 

 

​​​​​​​Capítol III Dels requisits dels centres de primer cicle d'educació infantil

Article 9

Requisits d'espais i instal·lacions

1. El primer cicle de l'educació infantil es pot oferir en centres que comprenguin el cicle complet o una part del cicle. Els que ofereixen el cicle complet han de comptar amb un mínim de tres unitats, una per a cada tram d'edat, sense perjudici de les unitats agrupades que es preveuen en l'article 7 i a les disposicions addicionals primera i tercera d'aquest Decret.

2. Els centres que ofereixen el cicle complet han de complir els requisits següents referits a espais i instal·lacions:

a. Ubicació en locals d'ús exclusiu i amb accés independent des de l'exterior i situats lluny de qualsevol causa de possible contaminació ambiental o risc per a la salut.

b. L'adaptació de les dependències i equipaments a les característiques físiques i psicosocials dels infants, com també a les dels infants amb necessitats educatives especials.

c. Una aula per unitat que, en qualsevol cas, ha de tenir, com a mínim, 40 m² i ha de complir les condicions següents:

1r.   L'aula per a infants de 0-1 any ha de tenir un espai per a jocs amb una superfície mínima de 2,5 m2 per infant, un espai separat de la zona de joc amb aïllament acústic suficient per al descans dels nadons amb 1,2 m2 mínim per infant; un espai diferenciat per a la preparació de biberons amb una superfície total mínima d'1,8 m2, i un espai diferenciat per al canvi de bolquers amb una superfície total mínima d'1,8 m2. La persona docent ha de poder tenir sota control permanent el conjunt dels espais.

2n.  L'aula d'infants d'1-2 anys ha de tenir un espai per a jocs amb una superfície mínima de 2,5 m2 per infant; un espai separat de la zona de joc amb aïllament acústic suficient per al descans dels infants amb una superfície mínima total de 8 m2; i un espai diferenciat per al canvi de bolquers amb una superfície total mínima d'1,8 m2. La persona docent ha de poder tenir sota control permanent el conjunt dels espais.

3r.   L'aula per als infants de 2-3 anys ha de tenir una superfície mínima de 2 m2 per infant, així com un espai per a canvi de bolquers.

d. Una cambra de bany per a cada aula per a infants de 2-3 anys, que ha de comptar, com a mínim, amb dos lavabos i dos inodors. Les cambres de bany poden ser compartides per dues aules duplicant la dotació de lavabos i inodors. Cada dues aules han de disposar d'una instal·lació idònia per a la neteja de cos sencer (banyera, pica o plat de dutxa) adequats a l'edat dels infants, i amb visibilitat des de cada aula. La cambra de bany ha de tenir accés directe des de cada una de les aules.

e. Uns espais adequats per a la preparació i manipulació d'aliments i amb capacitat per als equipaments i l'adequada a les condicions de seguretat i higiene que determini la normativa vigent.

f. Uns espais tancats i diferenciats per emmagatzemar els medicaments i els estris o productes de neteja, no accessibles als infants.

g. Un espai d'activitats  múltiples d'almenys 40 m² als centres amb més d'una unitat que, si escau, pot ser usat com a menjador.

h. Espais oberts per a l'esplai i d'ús exclusiu del centre de primer cicle d'educació infantil amb una superfície total no inferior a 100 m² i almenys amb 2 m² per infant major d'un any. Ha de ser un espai preferentment assolellat i disposar de porxos, arbres o elements similars per alternar amb zones d'ombres.

i. Una cambra de bany per a ús exclusiu del personal i persones adultes, separada de les aules i dels serveis sanitaris dels infants, que ha de comptar amb lavabo, inodor i dutxa.

j. Una sala de despatx, que pot servir per a usos de direcció, de secretaria i de sala de reunions, amb una superfície mínima de 10 m2.

k. Els centres amb sis unitats o més han de disposar de sala del professorat d'un mínim de 16 m2.

l. L'edifici ha de comptar amb instal·lacions de climatització.

m. A cada espai hi pot haver més d'una unitat, sempre que es respecti el nombre d'infants per unitat, els docents que li corresponen, les superfícies i la resta de condicions assenyalades per a cada unitat.

3. Quan el primer cicle d'educació infantil estigui integrat dins un centre educatiu on s'imparteixi també segon cicle d'educació infantil, els espais destinats a cambra de bany del personal, sala d'usos múltiples, sala de despatx, secretaria i sales de reunions, poden ser compartits amb la resta de nivells, sempre que disposin de capacitat suficient. El pati que utilitzin els infants del primer any de vida ha de ser d'ús exclusiu; els alumnes de segon i tercer any de vida poden utilitzar el pati destinat al segon cicle d'educació infantil, sempre que no sigui d'ús simultani i compleixi les condicions especificades en aquest Decret.

Article 10

Unitats escolars i nombre màxim d'infants

1. El nombre màxim d'infants per unitat ha de ser:

· Unitat de 0-1 any: 7.

· Unitat d'1-2 anys: 12.

· Unitat de 2-3 anys: 18.

2. Les agrupacions s'han de fer per trams d'edat no superiors a un any de diferència. Qualsevol altra agrupació ha de ser autoritzada per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, tret de les previstes en la disposició addicional primera.

3. La capacitat màxima simultània de cada centre s'ha de disposar en el corresponent conveni o disposició pel qual es crea o autoritza el centre, tenint en compte el nombre màxim d'infants per unitat que s'estableix en l'apartat 1 d'aquest article, les dimensions dels espais que estableix l'apartat 2 de l'article 9 i l'article 7.

4. No es poden agrupar a la mateixa unitat infants de primer cicle d'educació infantil amb infants de segon cicle d'educació infantil, amb excepció d'aquells infants amb necessitats educatives especials a qui els sigui convenient, els quals han de ser autoritzats pel Departament d'Inspecció Educativa o per qui determini la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

Article 11

Qualificació dels professionals

1. L'atenció educativa directa als infants del primer cicle d'educació infantil correspon al personal qualificat que estigui en possessió d'alguna de les titulacions o acreditacions següents:

a. Professionals en posició del títol de mestre amb l'especialitat d'educació infantil o títol de grau equivalent.

b. Títol de tècnic superior en educació infantil o titulació equivalent acadèmicament i professionalment.

c. Certificat de professionalitat d'educació infantil.

d. Certificació de les unitats de competència que componen la qualificació d'educació infantil.

e. Qualsevol altre títol o acreditació declarats equivalents a algun dels anteriors o que hagin estat habilitats per a l'atenció a infants de 0-3 anys.

f. Tots aquests professionals han de complir els requisits de capacitació lingüística recollits en la Llei 3/1986 de normalització lingüística de les Illes Balears i la normativa que la desplega.

En qualsevol cas, l'elaboració i el seguiment de la proposta pedagògica ha d'estar sota la responsabilitat d'un professional amb el títol de mestre d'educació infantil o títol de grau equivalent.

2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha d'assessorar els centres públics a través dels equips d'orientació educativa i psicopedagògica d'atenció primerenca o d'altres serveis d'atenció educativa primerenca que es puguin crear dins l'àmbit de les seves funcions,  especialment per a la detecció i diagnosi de les dificultats evolutives dels infants.

Els centres privats, per tal de donar compliment al que disposa l'article 74 de la Llei orgànica 2/2006, d'educació, podran rebre l'esmentat assessorament de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, prèvia la corresponent sol·licitud.

3. El conjunt dels professionals inclosos en l'apartat 1 constitueix el claustre de professorat.

Article 12

Nombre de professionals docents

1. Els centres de primer cicle d'educació infantil han de comptar amb els professionals qualificats als quals es refereix l'apartat 1 de l'article 11. El nombre mínim d'aquests professionals amb presència simultània ha de ser igual al nombre d'unitats en funcionament simultani més un per cada tres unitats. Quan el centre disposi només d'una o dues unitats també ha de comptar amb un professional de més.

2. Cada centre ha de tenir, com a mínim, un mestre amb l'especialitat d'educació infantil. El nombre d'aquests professionals ha de ser, en tot cas, d'un per cada tres unitats.

3. A cada unitat a què es refereix l'apartat 1 de l'article 10 o la disposició addicional primera hi ha d'haver un mestre amb l'especialitat d'educació infantil o tècnic superior en educació infantil, que n'ha de ser el tutor.

4. En el cas dels centres que comptin únicament amb unitats de primer cicle d'educació infantil, la persona que faci les tasques de direcció del centre ha de ser un professional amb el títol de mestre d'educació infantil o equivalent, o una persona autoritzada, segons el que preveu la disposició transitòria tercera. El director ha de tenir dedicació al centre en jornada laboral completa, d'acord amb la normativa educativa i laboral que sigui d'aplicació i, si s'escau, amb el conveni col·lectiu corresponent, sempre que aquesta no superi l'horari de funcionament del centre. Tant aquest com la resta de càrrecs unipersonals han de disposar del temps no lectiu que estableix la normativa per a aquestes funcions.

 

Capítol IV De l'autonomia pedagògica i dels òrgans de govern dels centres de primer cicle d'educació infantil públics

Article 13

Autonomia dels centres

1. Els centres han de disposar de la necessària autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió, d'acord amb la normativa vigent per als centres d'educació infantil.

2. Els centres han d'estar dotats dels recursos humans i materials necessaris per garantir un ensenyament de qualitat.

3. L'autonomia ha d'anar acompanyada de procediments d'avaluació, interna i externa.

4. El pla general anual de centre dels centres públics ha d'incloure un pla específic de coordinació dels projectes educatius entre el primer i el segon cicle d'educació infantil o, en el seu cas, amb el centre amb segon cicle d'educació infantil assenyalat per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per fer efectiva la transició dels infants, així com la bona comunicació entre els dos cicles.

El pla general anual de centre també ha d'incloure mesures per facilitar la transició dels infants en el procés de canvi de centre i l'intercanvi d'informació respecte a l'alumnat entre els centres.

Article 14

Òrgans de govern de les escoles infantils de titularitat pública de primer cicle d'educació infantil

1. Els òrgans de govern són els establerts en la normativa vigent per als centres docents públics.

2. L'òrgan de participació de la comunitat educativa dels centres públics de primer cicle d'educació infantil és el consell escolar, amb les particularitats previstes per a aquests centres.

3. Els membres electes del consell escolar s'han d'escollir d'acord amb el procediment establert amb caràcter general per als consells escolars dels centres públics.

4. Les competències del director, que, en tot cas, ha de ser un mestre d'educació infantil o equivalent, o persona autoritzada, segons el que preveu la disposició transitòria tercera a l'efecte, i les dels altres càrrecs unipersonals, del claustre i del consell escolar són les establertes de manera general a la LOE i les que estableix la normativa que regula el funcionament dels centres públics.

5. El director ha de disposar, com a mínim, de quatre hores setmanals sense docència per realitzar les tasques de gestió del centre i, en general, tant aquest com la resta de càrrecs unipersonals han de disposar del temps no lectiu que estableix la normativa per a aquestes funcions.

Article 15

Òrgans de coordinació dels centres de titularitat pública

1. Als centres de primer cicle d'educació infantil s'ha de crear l'equip docent integrat pels professionals a què fa referència l'article 11, en l'apartat 1.

2. Les funcions del claustre són les previstes en la normativa vigent per als centres d'educació infantil de titularitat pública.

3. Als centres públics s'han de crear els òrgans de coordinació docent prevists en la normativa aplicable als centres d'educació infantil.

Article 16

Calendari i horari dels centres de titularitat pública

1. Els centres han d'oferir els seus serveis de manera regular, continuada i sistemàtica, amb freqüència diària i amb un mínim de cinc dies a la setmana, a grups estables d'infants, durant deu o més mesos a l'any, amb excepció del que es preveu en la disposició addicional sisena del present Decret.

a. Cada escola ha d'establir un horari específic per al temps d'adaptació dels infants que assisteixen per primera vegada a l'escola.

b. Els horaris d'entrada i sortida han de ser flexibles dins els marges que permeten el funcionament estable de cada grup d'infants.

2. Els centres han d'aprovar per a cada curs acadèmic la programació dels serveis educatius, tot respectant els límits establerts en els apartats anteriors.

Capítol V ​​​​​​​Relació amb les famílies i supervisió i avaluació dels centres

Article 17

Informació, cooperació i col·laboració de les mares i pares dels infants

1. Els progenitors o tutors dels infants tenen dret d'estar informats del desenvolupament, l'evolució, la maduració i la integració social i educativa del seus fills.

2. Cada centre ha d'establir el procediment mitjançant el qual s'ha de dur a terme la informació esmentada en el paràgraf anterior. Com a mínim, s'ha de realitzar anualment una entrevista personal amb els progenitors o els tutors legals i, sempre, una abans de l'inici de la primera escolarització, així com una reunió anual amb tot el col·lectiu de pares i mares de cada grup.

3. Així mateix, s'ha de mantenir la família informada del procés evolutiu i de la vida quotidiana de l'infant al centre.

4. Els centres han d'establir els mecanismes oportuns per garantir la informació, cooperació, i col·laboració dels pares i mares o tutors dels infants en la vida del centre educatiu i en l'educació del seu fills.

5. Als centres de titularitat pública s'ha de garantir la participació dels pares, mares o tutors en la gestió del centre. Així mateix, el pla general anual de centre ha de reflectir el previst en aquest article.

Article 18

Associacions de mares i pares d'alumnes

Als centres de primer cicle d'educació infantil es poden constituir associacions de pares i mares d'alumnes, que s'han de regir per la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i pel Decret 188/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les associacions de pares i mares d'alumnes i les federacions i confederacions d'aquestes. En el cas dels centres de primer cicle d'educació infantil ubicats en espais compartits amb centres amb segon cicle d'educació infantil, l'associació de pares i mares pot ser la mateixa, si així ho accepta la junta o assemblea corresponent.

Article 19

Supervisió

1. El Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar i controlar, des del punt de vista pedagògic i organitzatiu, el funcionament dels centres de primer cicle d'educació infantil. El pla anual d'inspecció ha d'establir les condicions i la periodicitat per tal d'afavorir una progressiva normalització del funcionament educatiu d'aquests centres.

2. La inspecció i control, pel que fa a la part sanitària dels centres de primer cicle d'educació infantil, s'ha d'exercir pels serveis competents en la matèria.

Article 20

Avaluació interna i externa dels centres de primer cicle d'educació infantil

Els centres de primer cicle d'educació infantil són competents per avaluar-se d'acord amb les característiques pròpies dels seus projectes: educatiu, lingüístic, programació general anual, etc.; de la tasca docent, i les necessitats dels infants a fi de millorar l'organització i funcionament del centre i l'educació dels infants. Aquests centres estan sotmesos al pla d'avaluació de centres que estableix l'Administració educativa competent per als centres amb educació infantil.

Disposició addicional primera

Centres singulars

1. Són considerats centres singulars els centres ubicats en nuclis de població resident reduïda, inferior a 2.500 habitants; els centres ubicats dins barriades amb especials característiques de privació social; els centres amb una taxa de natalitat considerablement més baixa que la mitjana de la de la comunitat autònoma; els centres situats dins el nucli antic de la localitat; els centres situats en una zona de la localitat consolidada de tal manera que suposi una greu dificultat comptar amb solars o edificis amb suficient superfície que permeti la construcció o l'adaptació d'un centre amb un mínim de tres unitats i així ho informi l'administració competent.

2. Els centres singulars s'autoritzaran com a centres d'educació infantil de primer cicle complet o incomplet, amb o sense unitats agrupades, d'acord amb els requisits establerts en aquesta disposició addicional primera.

3. Per raons organitzatives i pedagògiques, que s'han de justificar i incorporar a la proposta pedagògica del centre, els centres singulars poden fer agrupacions amb infants d'edats heterogènies quan les edats dels infants agrupats no superin l'interval de dos anys i es respectin les necessitats d'un espai diferenciat per als nadons (0-1 any) no accessible directament per als altres infants. En aquest cas, el nombre màxim d'infants per unitat ha d'estar d'acord amb la proporció següent:

· 0-1 any: 1/6 per cada infant

· 1-2 anys: 1/11 per cada infant

· 2-3 anys: 1/16 per cada infant

Per calcular el nombre d'alumnes de cada grup, s'ha d'atribuir a cada infant el valor de la fracció que li correspongui segons la seva edat. El nombre màxim d'alumnes per unitat és el que correspon com a màxim al valor 1 (unitat), resultant de la suma de les fraccions que representi cada infant. La taula de ràtios que se'n deriva per als centres singulars és la següent: 

Grup mixt de 1 a 3 anys

Grup mixt de 0 a 2 anys

Si d'1 a 2 anys hi ha...

De 2 a 3 hi pot haver...

Si fins a 1 any hi ha...

D'1 a 2 hi pot haver...

1 infant

14 infants

1 infant

9 infants

2 infants

13 infants

2 infants

7 infants

3 infants

11 infants

3 infants

5 infants

4 infants

10 infants

4 infants

3 infants

5 infants

8 infants

5 infants

1 infant

6 infants

7 infants

 

 

7 infants

5 infants

 

 

8 infants

4 infants

 

 

9 infants

2 infants

 

 

10 infants

1 infant

 

 

4. Els centres a què es refereix aquesta disposició han de complir els següents requisits pel que fa al personal qualificat:

a. El nombre de professionals qualificats és el previst en aquest Decret.

b. La titulació acadèmica que ha de posseir el personal qualificat d'aquests centres és la prevista en aquest Decret.

5. Els centres als quals es refereix aquesta disposició addicional han de tenir, com a mínim, els següents requisits d'espais i d'instal·lacions:

a. Ubicació en locals d'ús exclusiu i amb accés independent des de l'exterior i situats lluny de qualsevol causa de possible contaminació ambiental o risc per a la salut.

b. S'ha de tenir en compte l'adaptació de les dependències a les característiques físiques i psicosocials dels infants, com també a les dels infants amb necessitats educatives especials.

c. Una aula per unitat, que, en qualsevol cas, ha de tenir, com a mínim, 30 m² i un mínim de 2 m2 per infant, i ha de complir la resta de condicions establertes segons les edats dels infants que es recull en l'article 9.2.c) d'aquest Decret.

d. Una cambra de bany per a cada aula amb infants de dos a tres anys, que ha de constar, com a mínim, d'un lavabo, un vàter, una instal·lació idònia per a la neteja de cos sencer (banyera, pica o plat de dutxa) adequats a l'edat dels infants, i amb visibilitat des de l'aula. Pot tenir l'accés directe des de l'aula o just a l'accés de la mateixa aula.

En el cas que el centre disposi de dues unitats per a infants de dos a tres anys, la cambra de bany pot ser compartida sempre que disposi de dos vàters i que també disposi de dues piques d'aigua destinades a l'ús dels infants, o que una sola pica faciliti l'ús simultani per part de dos o més infants. També ha de disposar d'una instal·lació idònia per a la neteja del cos sencer. En el cas de cambra de bany compartida, aquesta ha de ser accessible des d'ambdues aules.

e. Uns espais adequats per als aliments i la seva preparació, amb capacitat per als equipaments i l'adequada a les condicions de seguretat i higiene que determini la normativa vigent.

f. Uns espais tancats i diferenciats per emmagatzemar els medicaments i els estris o productes de neteja, no accessibles als infants. 

g. Un espai d'activitats múltiples d'almenys 30 m² als centres amb més d'una unitat que, si escau, pot ser usat com a menjador.

h. Espais oberts per a l'esplai i d'ús exclusiu del centre de primer cicle d'educació infantil, amb una superfície total no inferior a 75 m² i almenys amb 2 m² per infant major d'un any. Ha de ser un espai preferentment assolellat i disposar de porxos, arbres o elements similars per alternar amb zones d'ombra.

i. Una cambra de bany per a ús exclusiu del personal i usuaris adults, separada de les aules i dels serveis sanitaris dels infants, que ha de comptar amb lavabo, inodor i dutxa.

j. Una sala de despatx, que pot servir per a usos de direcció, de secretaria i de sala de reunions amb una superfície mínima de 10 m2.

k. Als centres ubicats en entorns urbans en els quals hi hagi moltes dificultats per disposar d'espais oberts propis, circumstància que ha d'informar l'ajuntament, l'espai a què es refereix l'apartat 5.h) d'aquesta disposició addicional primera pot ser considerat adequat si reuneix les condicions següents: un espai obert de joc, que ha d'estar delimitat i ha de garantir la seguretat dels infants, d'ús exclusiu durant la utilització, amb una superfície no inferior a 45 m² si el centre només té una o dues unitats i estan destinades a infants menors de dos anys. Si només té una o dues unitats i alguna d'aquestes acull infants de dos a tres anys, aquest espai ha de tenir un mínim de 60 m². Si el centre té entre tres i sis unitats, aquest espai no pot ser inferior a 75 m². S'ha d'incrementar en 10 m² per cada unitat que superi les sis.

 

Disposició addicional segona

Subvencions i ajudes

Amb l'objecte de fomentar una oferta de centres d'educació infantil de primer cicle, les subvencions i ajudes convocades per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca destinades a centres que atenguin infants menors de tres anys s'han de destinar exclusivament als centres autoritzats per impartir educació infantil de primer cicle.

Disposició addicional tercera

Centres incomplets de primer cicle d'educació infantil

Als centres que hagin sol·licitat autorització educativa o acreditin tenir llicència administrativa per acollir infants d'edats corresponents al primer cicle d'educació infantil abans de dia 28 de juliol de 2019, data d'entrada en vigor del Decret 58/2019, encara que no tenguin com a mínim una unitat per a cada tram, tal com s'estableix en l'article 9, se'ls ha d'autoritzar si compleixen la resta de requisits corresponents que s'estableixen en aquest Decret. En aquests centres no es poden obrir ni autoritzar altres unitats de les mateixes edats fins a poder acollir infants de totes les edats de 1er cicle d'educació infantil. 

Disposició addicional quarta

Mapa escolar

En el termini de dos anys a partir de la publicació del present Decret, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en coordinació, si escau, amb els consells insulars, ha de configurar un mapa escolar de l'educació infantil de primer cicle a les nostres Illes. Aquest mapa ha de ser actualitzat, com a mínim, cada quatre anys.

Disposició addicional cinquena

Serveis d'atenció primerenca

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de garantir que els plans anuals dels equips d'orientació educativa i psicopedagògica d'atenció primerenca i, si escau, dels serveis educatius d'atenció primerenca, prevegin la col·laboració amb els centres públics i, si escau, amb les associacions de pares i mares d'alumnes d'aquests centres per a la seva formació, cooperació entre elles i per a l'enfortiment de la funció tutorial.

Disposició addicional sisena

Adaptació del temps anual de funcionament d'alguns centres de titularitat pública o de titularitat privada

Excepcionalment, s'autoritzaran centres o unitats de primer cicle d'educació infantil que ofereixin servei de manera regular, continuada i sistemàtica, amb freqüència diària i amb un mínim de cinc dies a la setmana, a grups estables d'infants, durant menys de deu mesos i un mínim de cinc mesos a l'any, sempre que compleixin la resta de requisits que estableix l'article 16 en els punts 1.a), 1.b) i 2, i justifiquin que no hi ha suficient demanda de places per a infants durant la resta del període fins al mínim de deu mesos de funcionament previst en l'article 16 d'aquest Decret.

Disposició addicional setena

Condicions de funcionament dels centres docents que atenen infants de primer i segon cicle d'educació infantil

Els centres que atenen infants de primer i segon cicle d'educació infantil han de complir els requisits establerts en el Reial decret 1004/91, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments escolars de règim general no universitari, per a les unitats d'educació infantil de segon cicle.

Les unitats d'educació infantil de primer cicle han de complir les condicions establertes en el present Decret, amb la consideració que l'accés al centre, els espais per als aliments, per a la seva preparació i per a l'emmagatzemament dels medicaments i els estris o productes de neteja, així com la sala d'usos múltiples, espai per a direcció i secretaria i l'espai obert per a l'esplai, poden ser els mateixos per al primer cicle i el segon cicle d'educació infantil, sempre que els horaris d'aquests espais exteriors d'ús siguin diferents, si escau.

 

​​​​​​​Disposició transitòria primera

Adaptació dels centres ja autoritzats per impartir educació infantil de primer cicle

Els centres docents que, a l'entrada en vigor d'aquest Decret, estiguin autoritzats per impartir el primer cicle d'educació infantil, s'entén que també estan autoritzats per impartir l'educació infantil en els termes que es prescriuen en el present decret.

El que estableix aquesta disposició no eximeix els centres de l'obligació d'adaptar-se al que preveu el present Decret pel que fa al nombre màxim de places escolars, relació professor-unitat i titulació i acreditació dels professionals docents.

Disposició transitòria segona

Adaptació dels centres que hagin sol·licitat l'autorització abans de la data d'entrada en vigor del present Decret

Pel que fa a l'adaptació del nombre màxim de places escolars, relació professor-unitat i titulació i acreditació dels professionals docents, els és d'aplicació el que estableix l'anterior disposició transitòria primera.

Disposició transitòria tercera

Professionals sense titulació suficient

Poden prestar serveis amb les funcions previstes per al personal a què es refereix l'article 11.1.a) del present Decret les persones que, en la data de publicació del Decret 58/2019, puguin acreditar estar treballant o haver treballat desenvolupant funcions  docents un mínim de quatre anys als centres a què es refereix la disposició transitòria cinquena del present Decret; que estiguin en possessió del títol de tècnic superior en educació infantil, mestre, psicòleg, pedagog, psicopedagog o algun dels declarats professionalment equivalents per la normativa vigent a qualsevol d'aquests, i sempre que en el termini de quatre anys compleixin el requisit d'haver cursat i aprovat un dels cursos convocats per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca amb aquesta finalitat.

Disposició transitòria quarta

Personal amb funció docent sense cap titulació ni acreditació professional

Poden prestar serveis amb les funcions previstes per al personal a què es refereix l'article 11.1.b) del present Decret les persones que el dia 28 de juliol de 2019,data d'entrada en vigor del Decret 58/2019, puguin acreditar estar treballant o haver treballat desenvolupant funcions docents un mínim de dos anys als centres a què es refereix la disposició transitòria cinquena del present Decret i que compleixin abans de quatre anys algun dels requisits següents:

1. Acreditar haver superat el procés d'idoneïtat convocat amb aquesta finalitat.

2. Acreditar dues unitats de competències corresponents a la qualificació professional d'educació infantil.

3. Acreditar haver cursat i superat els cursos que siguin autoritzats o convocats amb aquesta finalitat per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i que, en tot cas, han d'implicar un mínim de 250 hores i ajustar-se als continguts de les unitats de competència assenyalades en el punt anterior.

​​​​​​​

Disposició transitòria cinquena

Període d'adaptació a la normativa de titulacions o acreditacions

Sense perjudici d'allò que disposa l'article 11 del present Decret, poden continuar prestant serveis als centres d'educació infantil de primer cicle, aquelles persones que, sense cap de les titulacions indicades, estiguin treballant com a educadores a centres que atenguin menors de tres anys i que tenguin autorització per al seu funcionament independentment de quina sigui la normativa, docent o no, per la qual s'ha atorgat l'esmentada autorització. Aquestes persones disposen d'un termini màxim de quatre anys, comptats des del dia 28 de juliol de 2019, data d'entrada en vigor del Decret 58/2019, per complir els requisits exigits en la present normativa.

Disposició transitòria sisena

Autorització provisional

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca pot concedir  una autorització provisional de funcionament per quatre anys als centres que compleixin tots els requisits establerts en aquest Decret, menys els referits a la titulació del personal, sempre que aquests estiguin en condicions de complir els requisits prevists en les disposicions transitòries tercera o quarta del present Decret.

Disposició transitòria setena

Centres no autoritzats amb llicència municipal d'activitats

1. Els centres que atenen infants menors de tres anys  que en la data d'entrada en vigor del Decreto 58/2019 disposaven de llicència municipal d'activitats, però no estan autoritzats com a centres d'educació infantil poden ser considerats centres singulars i els ha de ser d'aplicació el que estableix la disposició addicional primera del present Decret i poden ser autoritzats com a tals sempre que ho sol·licitin davant la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en el marge de dos anys a comptar des del dia 28 de juliol de 2019, data d'entrada en vigor del Decret 58/2019, de modificació del Decret 60/2008. Cal, així mateix, que assoleixin l'autorització a què es refereix aquest Decret en el termini màxim de quatre anys comptadors també des de l'entrada en vigor d'aquesta modificació.

2. Als centres prèviament autoritzats per impartir el nivell de segon cicle d'educació infantil i, si s'escau, nivells superiors, i que no estiguin autoritzats com a centres d'educació infantil de primer cicle, però que disposin de la llicència d'activitats preceptiva, la determinació del compliment dels requisits mínims del centre per part de l'Administració educativa a l'efecte d'atorgar l'autorització de primer cicle s'ha de limitar exclusivament a les unitats d'aquest cicle.

Disposició transitòria vuitena

Centres pendents d'autorització o amb llicència administrativa

Als centres que hagin sol·licitat autorització educativa o que acreditin tenir llicència administrativa per acollir infants d'edats corresponents al primer cicle d'educació infantil abans de dia 28 de juliol de 2019, data d'entrada en vigor del Decret 58/2019, de modificació del Decret 60/2008, i que es vulguin integrar dins el sistema educatiu, els són d'aplicació:

a. La disposició addicional tercera, relativa a centres incomplets de primer cicle d'educació infantil.

b. La disposició transitòria tercera, relativa a professionals sense titulació suficient.

c. La disposició transitòria cinquena, relativa al període d'adaptació a la normativa de titulacions o acreditacions.

d. La disposició transitòria sisena, d'autorització provisional 

Disposició derogatòria

Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret.

Disposició final primera

Aplicació i desplegament

Es faculta el  conseller d'Educació, Universitat i Recerca per dictar les disposicions necessàries per desplegar i executar aquest Decret.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.​​​​​​​