Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6661
Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s’aprova el Text consolidat del Decret d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Preàmbul
La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en l'apartat primer de l'article 62 estableix que: «Els texts consolidats de reglaments s'han d'aprovar seguint els tràmits del procediment simplificat que regula aquest article. Als efectes d'aquest procediment, s'entén per text consolidat d'un reglament el que reuneix en una única versió el text inicial del reglament, amb la substitució de les disposicions modificades, l'eliminació de les derogades expressament i la incorporació de les addicionades».
El text actual del Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, des que es va publicar, s'ha modificat nombroses vegades, la qual cosa en fa necessària la consolidació formal en un nou decret. Concretament, l'han afectat els decrets següents:
Decret 79/2015, de 4 de setembre, pel qual es modifiquen els Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 132, de 5 de setembre de 2015). Aquest Decret va ser derogat expressament pel Decret 6/2018, de 16 de març, pel qual es modifica el Decret 37/2015.
Decret 37/2016, de 8 de juliol, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 87, de 9 de juliol de 2016).
Decret 51/2016, de 5 d'agost, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 100, de 6 d'agost de 2016).
Decret 6/2018, de 16 de març, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 17 de març de 2018).
D'aquesta manera, amb la consolidació del Decret 37/2015 s'aconsegueix unificar en un únic text tot el contingut normatiu d'aquest Decret que resulta de la redacció inicial i de les successives modificacions posteriors, esmentades abans, i això sens perjudici, evidentment, de les limitacions inherents a aquest procediment específic de consolidació, que tan sols permet fer retocs puntuals en el text des d'un punt de vista estrictament gramatical, terminològic o d'estil, per raons de correcció lingüística, la qual cosa implica, entre altres aspectes, que els aplicadors del dret hagin d'extrapolar les diverses referències legals i orgàniques que conté el text a les normes vigents en cada cas i als òrgans que en cada moment siguin els competents.
Així mateix, s'actualitzen les referències a altres lleis que es fan en determinats articles, com passa respecte de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals; el Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació i la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
Per tot això, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, consultat el Consell de Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears en la sessió ordinària de dia 29 de juny de 2020 i haver-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 24 de juliol de 2020,
DECRET
Article únic
Aprovació del text consolidat
S'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, que s'incorpora com a annex.
Disposició addicional única
Remissions normatives
Totes les referències al Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, s'han d'entendre fetes en aquest Decret.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquest Decret, el contradiguin o hi siguin incompatibles, i, en especial:
a) El Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
b) El Decret 37/2016, de 8 de juliol, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
c) El Decret 51/2016, de 5 d'agost, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
d) El Decret 6/2018, de 16 de març, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 24 de juliol de 2020
|
La presidenta |
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Marc Isaac Pons i Pons |
|
(per suplència art. 1 del Decret 11/2019 de 2 de juliol de la presidenta de les Illes Balears) |
ANNEX Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'article 30.1 i 32.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, té competència exclusiva per regular l'organització, el règim i el funcionament de les seves institucions pròpies, i té competències executives en legislació del treball i formació professional contínua.
D'altra banda, l'article 27 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix el deure de les administracions públiques de les Illes Balears d'impulsar la formació permanent, l'accés gratuït als serveis públics d'ocupació i a l'ocupació estable i de qualitat en la qual es garanteixin la seguretat, la dignitat i la salut en el treball.
En l'exercici d'aquestes competències es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, per mitjà de la qual es crea un organisme autònom, gratuït, d'accés universal, que té com a finalitats planificar, gestionar i coordinar les polítiques actives d'ocupació, amb funcions concretes d'informació, orientació i intermediació en el mercat laboral, de foment de l'ocupació en tots els seus vessants i de desenvolupament de la formació professional per a l'ocupació.
Aquesta Llei s'ha modificat en diverses ocasions, concretament mitjançant la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública; la Llei 9/2009, de 21 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2010; el Decret llei 4/2011 de 5 d'agost, de modificació de la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i la darrera mitjançant la disposició final setena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015.
Mitjançant el Decret 37/2015, de 22 de maig, s'aprovaren els Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en compliment de la disposició transitòria segona de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que assenyala que l'adaptació dels ens que, a l'entrada en vigor d'aquesta llei, integren el sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears s'ha de fer per decret del Consell de Govern, en el cas d'organismes públics, o s'ha d'autoritzar per acord del Consell de Govern, en la resta de casos, a proposta de la persona titular de la conselleria d'adscripció i amb l'informe favorable de les conselleries competents en matèria de relacions institucionals i d'hisenda i pressuposts.
D'acord amb l'article 30.2 de la Llei 7/2010, els organismes autònoms s'adscriuen a la conselleria a la qual correspon la direcció, l'avaluació i el control dels resultats de la seva activitat. En coherència amb aquesta disposició, l'article 1 dels Estatuts del SOIB adscriu aquest ens a la conselleria competent en matèria de treball, atès que la finalitat primordial del SOIB és la planificació, la gestió i la coordinació de les polítiques actives d'ocupació.
La norma actual té un article únic pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB, una disposició addicional, una disposició derogatòria, i també una disposició final. D'altra banda, conté un annex en el qual es preveu el contingut dels Estatuts, estructurat en un capítol preliminar i sis capítols específics.
Dins el contingut de l'annex pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts de l'entitat, en el capítol preliminar que recull les disposicions generals, es regulen la naturalesa i finalitats, accions i actuacions, finalitats i principis d'organització i funcionament, i formes de gestió.
En el capítol I amb la denominació “Organització”, estableix els òrgans que integren l'ens, i consta de quatre seccions: en la primera diferencia com a òrgans superiors de direcció el Consell de Direcció i la Presidència; en la segona, com a òrgans unipersonals de direcció i gestió, la Vicepresidència i la Direcció; en la tercera defineix com òrgan de participació i assessorament, la Comissió Assessora, i d'altra banda, determina els òrgans de seguiment i control, i en la quarta regula el càrrec de coordinador o coordinadora.
El capítol II, delimita l'estructura general del Servei amb la identificació de les àrees i deixa la definició de les unitats administratives que la formen i les funcions respectives a la relació de llocs de treball i a l'ordre de funcions.
El capítol III, amb la denominació “Règim econòmic i financer”, es dedica al patrimoni del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, el règim patrimonial, el pressupost de l'entitat, la gestió comptable i el control financer i els recursos econòmics dels quals es proveeix el Servei.
El capítol IV, titulat “Règim del personal del Servei”, fa referència al personal que integra el Servei d'Ocupació de les Illes Balears i el seu règim jurídic.
El capítol V, estableix el règim jurídic que s'aplica als actes del SOIB, els recursos que es poden interposar contra aquests actes i la revisió dels actes en via administrativa. També fa referència a la representació i defensa en judici dels actes administratius del Servei i al règim de contractació pel qual es regeix l'entitat.
El capítol VI fa referència a la dissolució i remet a la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental.
Per tot això, a proposta del conseller d'Economia i Competitivitat, consultat el Consell de Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en la sessió ordinària de dia 20 d'abril de 2015; informat favorablement per les conselleries competents en matèria de relacions institucionals i d'hisenda i pressuposts, d'acord amb el Consell Consultiu i haver-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 22 de maig del 2015, i haver considerat el Consell de Govern les modificacions posteriors en les sessions de 8 de juliol de 2016, de 5 d'agost de 2016 i 16 de març de 2018,
DECRET
Capítol preliminar Disposicions generals
Article 1
Naturalesa i finalitats
1. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom, dotat de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, adscrit a la Conselleria competent en matèria de treball. El seu àmbit d'actuació territorial és el de les Illes Balears.
2. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears té com a finalitat primordial la planificació, la gestió i la coordinació de les polítiques actives d'ocupació, amb funcions concretes d'informar, orientar i fer d'intermediari en el mercat laboral, fomentar l'ocupació en tots els vessants i desenvolupar la formació professional per a l'ocupació.
3. El desenvolupament d'aquestes finalitats s'ha de fer en coherència amb el contingut de les matèries transferides, o que es puguin transferir, per l'Estat a través del Servei Públic d'Ocupació Estatal o que procedeixin de serveis d'ocupació internacionals.
4. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el seu àmbit territorial, assumeix com a orientacions institucionals prioritàries la definició i els objectius generals que ha de perseguir la política d'ocupació, recollits en els articles 1 i 2 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació.
5. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha d'estar dotat dels mitjans materials i personals necessaris per acomplir les seves finalitats, de conformitat amb la normativa vigent.
Article 2
Accions i actuacions
L'entitat pot dur a terme, en coordinació amb altres unitats administratives de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears competents en matèria de treball i formació, les accions que consideri convenients per a l'adequat desenvolupament i acompliment dels seus fins i, en particular, amb caràcter enunciatiu i no limitador, les actuacions següents:
1. Exercir les funcions necessàries per gestionar la intermediació laboral i, per tant, desenvolupar el conjunt d'accions que tenen per objecte posar en contacte les ofertes de treball amb les persones demandants d'ocupació per aconseguir-ne la col·locació.
2. Exercir les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i a millorar les condicions dels treballadors.
3. Programar, gestionar i avaluar les iniciatives de formació que conformen el subsistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb la normativa d'aplicació.
4. Proporcionar la informació i l'orientació professional, com també la gestió d'altres accions de millora de la col·locació amb tendència a aconseguir la total ocupació.
5. Coordinar i gestionar els programes públics destinats a promoure l'autoocupació.
6. Expedir els certificats de professionalitat i les acreditacions parcials acumulables, d'acord amb la normativa general d'aplicació.
7. Registrar els contractes de treball subscrits en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears i informar-ne al Consell de Direcció i a la Comissió Assessora a efectes estadístics.
8. Exercir les competències que sobre agències de col·locació i empreses de treball temporal a les Illes Balears atribueix la legislació vigent a les autoritats laborals i als serveis públics d'ocupació.
9. Col·laborar en les actuacions i en el seguiment dels programes i projectes europeus relacionats amb les polítiques actives d'ocupació.
10. Establir els mecanismes de col·laboració oportuns i de participació amb les corporacions insulars i locals, amb els agents econòmics i socials més representatius i amb les associacions sense ànim de lucre per executar programes i mesures de polítiques actives d'ocupació.
11. Proporcionar informació relativa al mercat laboral que contribueixi a millorar la planificació, l'execució i el seguiment de la formació professional per a l'ocupació com a instrument per afavorir la inserció laboral.
12. Examinar i garantir la qualitat del servei prestat, amb la detecció i la sanció de les irregularitats de funcionament dels centres associats i col·laboradors.
13. Promocionar els serveis prestats per l'entitat, i permetre que totes les persones usuàries potencials en coneguin l'existència i les prestacions, així com desenvolupar funcionalment el sistema i adaptar-se a les situacions canviants de l'entorn.
14. Dur a terme les activitats d'avaluació, seguiment i control de les iniciatives de formació finançades mitjançant una bonificació a les quotes a la Seguretat Social, quan les empreses tinguin tots els seus centres de treball radicats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
15. Qualsevol altra activitat relacionada o complementària amb les assenyalades en els apartats anteriors o atorgada per la normativa vigent.
Article 3
Finalitats i principis d'organització i funcionament
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears està integrat en el Sistema Nacional d'Ocupació i, en coherència amb els articles 7 i 13 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, ha de garantir el compliment de les finalitats i els principis organitzatius següents:
1. Participació de manera tripartida i paritària de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en els òrgans col·legiats de caràcter consultiu.
2. Fomentar l'ocupació i donar suport a la creació de llocs de treball, en especial els dirigits a persones amb dificultats d'inserció laboral.
3. Oferir un servei d'ocupació públic i gratuït i d'accés universal a treballadors i empresaris, capaç de captar les ofertes d'ocupació del mercat de treball, sobre la base d'una atenció eficaç i de qualitat amb vista a incrementar progressivament les taxes d'intermediació laboral.
4. Facilitar la informació necessària que permeti a les persones demandants d'ocupació trobar una feina o millorar-ne les possibilitats d'ocupació, i als ocupadors, contractar els treballadors adequats a les seves necessitats, assegurant el principi d'igualtat en l'accés dels treballadors i empresaris a les prestacions del servei públic d'ocupació.
5. Aplicar les polítiques actives d'ocupació i d'intermediació laboral, de conformitat amb els principis d'igualtat i no discriminació, en els termes que preveu l'article 9 de la Constitució i els articles 34 i 35 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, i promoure la superació dels desequilibris territorials.
6. Garantir l'aplicació de les polítiques actives d'ocupació i, en l'àmbit de les seves competències, de l'acció protectora per atur.
7. Assegurar, respecte del seu àmbit territorial, la unitat del mercat de treball a tot el territori espanyol i la seva integració en el mercat únic europeu, així com la lliure circulació dels treballadors.
8. Impulsar un sistema integral de formació de manera conjunta i coordinada amb la conselleria competent en matèria d'educació.
9. Impulsar la cooperació del Servei Públic d'Ocupació amb la conselleria competent en matèria d'educació, amb les empreses i els agents econòmics i socials més representatius en les accions de polítiques actives i qualificació professional que duguin a terme i que puguin ser efectives per a la integració laboral, la intermediació laboral, la formació o la requalificació de les persones desocupades.
10. Afavorir la col·laboració pública i privada en la intermediació laboral i en el desenvolupament de les polítiques actives d'ocupació.
11. Comptar amb la participació de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, d'acord amb el que preveu la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i el present Decret.
12. Garantir la transparència en el funcionament del mercat de treball i establir les polítiques necessàries per assegurar-ne la lliure circulació de treballadors per raons d'ocupació o formació, tenint en compte els elements essencials següents:
a) La integració, compatibilitat i coordinació dels sistemes d'informació. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears i el Servei Públic d'Ocupació Estatal han de col·laborar en la creació, l'explotació i el manteniment d'un sistema d'informació comú que s'ha d'organitzar amb una estructura informàtica integrada i compatible. Això ha de permetre dur a terme de manera adequada les funcions d'intermediació laboral sense barreres territorials, el registre d'atur, les estadístiques comunes, la comunicació del contingut dels contractes i el seguiment i control de la utilització de fons procedents de l'Administració general de l'Estat o europea per justificar-los.
b) L'existència d'un lloc comú a la xarxa telemàtica que possibiliti el coneixement de la ciutadania de les ofertes, demandes d'ocupació i oportunitats de formació existents a tot el territori de l'Estat, així com a la resta dels països de l'Espai Econòmic Europeu, respectant el que estableix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
13. Assumir, en els termes que estableix el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, l'execució de les polítiques actives d'ocupació, sense perjudici que es puguin establir instruments de col·laboració amb altres entitats que han d'actuar sota la seva coordinació. Aquestes entitats han de respectar els principis d'igualtat i no discriminació i se n'ha de garantir la plena transparència en el seu funcionament. La col·laboració d'aquestes entitats s'orienta en funció de criteris objectius d'eficàcia, qualitat i especialització en la prestació del servei encomanat, d'acord amb el que estableix la normativa corresponent. La col·laboració dels interlocutors socials s'ha de considerar de manera específica.
14. Afavorir l'impuls i la millora permanent del Servei d'Ocupació de les Illes Balears amb qualitat en la prestació del servei per adaptar-se a les necessitats del mercat de treball, amb aprofitament de les noves tecnologies com a element dinamitzador del canvi, amb prou dotació de recursos humans i materials que possibilitin una atenció especialitzada i personalitzada tant als demandants d'ocupació com a les empreses.
15. Transparència i publicitat en l'actuació administrativa.
Article 4
Formes de gestió
Per acomplir les finalitats, les activitats i les accions, el Servei pot desenvolupar les seves actuacions en forma de gestió directa, indirecta o mixta, que pot dur a terme mitjançant la signatura de convenis, concerts, contractes, acords o qualsevol altre instrument jurídic vàlid en dret, amb les condicions i els límits que estableix la legislació vigent.
Capítol I Organització
Article 5
Òrgans
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears està integrat pels òrgans següents:
a) Òrgans superiors de direcció
1. El Consell de Direcció
2. La Presidència
b) Òrgans unipersonals de direcció i gestió
1. La Vicepresidència
2. La Direcció
c) Òrgans de participació i assessorament
La Comissió Assessora
Secció 1a Òrgans superiors de direcció
Article 6
El Consell de Direcció. Naturalesa i composició
1. El Consell de Direcció és l'òrgan superior de direcció col·legiat que estableix les línies bàsiques d'actuació del Servei. De composició pluripersonal, garanteix la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en el Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
2. El Consell de Direcció està integrat pel president o la presidenta del SOIB i dotze vocals:
− El vicepresident o la vicepresidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
− El director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
− El director o la directora general de la conselleria d'adscripció amb competències de coordinació de polítiques actives d'ocupació.
− Un o una representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.
− Un o una representant de la conselleria competent en matèria d'educació.
− Un o una representant de la direcció general competent en matèria de treball.
− Un o una representant del consell insular de la manera rotatòria següent: durant el primer any de la legislatura s'ha de nomenar un o una representant del Consell Insular de Mallorca; el segon any, un o una representant del de Menorca; el tercer, un o una representant del d'Eivissa, i el quart, un o una del de Formentera.
− Un o una representant de la FELIB.
− Dos representants de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de les Illes Balears designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d'acord amb el que estableixen els articles 6.2 i 7.1 de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.
− Dos representants de les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit de les Illes Balears, designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d'acord amb el que estableix la disposició addicional sisena del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.
3. El nomenament de les persones que han de formar part del Consell de Direcció, designades per cadascuna de les entitats esmentades en el punt anterior, ha de respectar la presència equilibrada d'homes i dones, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
4. El president o la presidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears també ho és del Consell de Direcció i, en cas de vacant, absència o malaltia o una altra causa legal, l'ha de substituir el vicepresident o la vicepresidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
5. Tots els vocals tenen dret a veu i vot en les sessions del Consell de Direcció. En cas que hi hagi empat a l'hora d'adoptar acords, la persona que ocupa la Presidència i, en la seva absència, la persona que és vicepresidenta, decidirà amb el seu vot de qualitat.
6. Els membres de les organitzacions empresarials i sindicals tindran vot ponderat en proporció al percentatge de representativitat que tenguin reconegut a les Illes Balears, d'acord amb la normativa d'aplicació.
7. Ha d'assistir a les sessions, amb tasques d'assessorament jurídic, amb veu però sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que pugui delegar-ne les funcions en un o una membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.
8. Així mateix, ha d'assistir a les sessions, amb veu però sense vot, el coordinador o coordinadora.
9. S'ha de nomenar un o una suplent de cadascun dels membres del Consell de Direcció que han de substituir els titulars en els supòsits de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, proposats de la mateixa manera que els membres titulars.
10. El president o la presidenta, per raó de la matèria, pot convidar a qualsevol dels directors generals de la conselleria d'adscripció que no siguin membres del Consell de Direcció, que hi assistiran amb veu però sense vot.
11. El secretari o la secretària del Consell de Direcció és un funcionari o una funcionària del Servei d'Ocupació de les Illes Balears designat per la Presidència a proposta de la Direcció, i ha d'assistir a les reunions del Consell, amb veu però sense vot. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, se l'ha de substituir per un altre funcionari o funcionària designat per la Presidència a proposta de la Direcció del Servei.
12. Els membres titulars i suplents del Consell de Direcció han de ser nomenats i cessats per resolució de la persona titular de la conselleria d'adscripció, excepte els que ho siguin per raó del càrrec que ocupen.
13. Cadascuna de les organitzacions sindicals i empresarials amb representació en el Consell de Direcció hi poden assistir amb un assessor o una assessora, amb veu però sense vot.
Article 7
Funcions
Són funcions del Consell de Direcció:
a) Elaborar els criteris d'actuació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
b) Emetre un informe previ a l'aprovació del Pla d'Ocupació de les Illes Balears.
c) Aprovar el Pla d'Actuació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears en el seu àmbit competencial i elevar-lo a la persona titular de la conselleria d'adscripció de l'ens.
d) Aprovar l'avantprojecte de pressuposts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i elevar-lo a la conselleria d'adscripció.
e) Aprovar la memòria anual del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
f) Proposar i elevar a la conselleria d'adscripció la modificació del règim jurídic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
g) Elaborar i elevar a la conselleria d'adscripció, perquè l'aprovi, el reglament intern del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
h) Proposar a la conselleria d'adscripció projectes normatius relatius a qüestions compreses en l'àmbit de competències del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
Article 8
Règim de funcionament
1. El Consell de Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'ha de reunir en sessió ordinària almenys una vegada cada sis mesos i sempre que ho consideri el president o la presidenta, o quan ho sol·licitin, almenys, la tercera part dels membres.
2. Per desenvolupar millor les seves funcions, el Consell de Direcció pot delegar, per una majoria qualificada de dos terços, competències en la persona que ocupa la Presidència, la Vicepresidència o la Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i també pot concedir apoderaments especials per a casos concrets, sense limitació del nombre de persones.
Article 9
La Presidència. Naturalesa i funcions
1. La Presidència és l'òrgan superior de direcció unipersonal. Correspon a la Presidència la màxima representació de l'ens i presidir a la vegada el Consell de Direcció.
2. La persona que ocupa la Presidència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears és el titular de la conselleria d'adscripció.
3. El president o presidenta assumeix la representació institucional del Servei i cap altre membre se'n podrà arrogar la representació, llevat que el president o presidenta ho autoritzi expressament.
4. Són funcions del president o la presidenta:
a) Exercir la representació superior del Servei i presidir el Consell de Direcció.
b) Exercir l'autoritat superior sobre el personal del Servei.
c) Exercir les funcions que siguin inherents a la condició de president o presidenta del Consell de Direcció.
d) Dirigir, coordinar i gestionar l'activitat del Servei.
e) Dirigir l'elaboració i l'execució del Pla d'Actuació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
f) Coordinar les actuacions del Servei amb les administracions públiques implicades en les polítiques d'ocupació i en la formació professional per a l'ocupació i, sobretot, amb el Servei Públic d'Ocupació Estatal.
g) Autoritzar despeses, contreure obligacions i proposar pagaments del Servei, d'acord amb la normativa autonòmica vigent en matèria de finances de la Comunitat Autònoma.
h) Subscriure convenis de col·laboració en les matèries de competència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i ser-ne l'òrgan de contractació.
i) Concedir ajuts i subvencions.
j) Convocar i presidir el Consell de Direcció, fixar l'ordre del dia, dirigir els debats, dirimir els empats amb el seu vot de qualitat, així com vetllar pel compliment dels acords adoptats.
k) Signar les actes de les reunions del Consell de Direcció i visar les certificacions expedides pel secretari o secretària.
l) Conèixer les qüestions que han de ser sotmeses a la deliberació o decisió del Consell de Direcció.
m) Adoptar les mesures necessàries per al control i funcionament del Servei.
n) Expedir els certificats de professionalitat.
o) Exercir la competència per iniciar i resoldre els procediments sancionadors, excepte que la normativa sectorial aplicable a les infraccions n'assigni la competència a un altre òrgan.
p) Qualsevol altra que no correspongui a un altre òrgan o li sigui atribuïda legalment o reglamentàriament.
5. La persona que ocupa la Presidència pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, determinades funcions que li siguin pròpies en la persona que ocupa la Vicepresidència i/o la Direcció del Servei, així com concedir poders especials, per a casos concrets, sense limitació del nombre de persones.
Secció 2a Òrgans unipersonals de direcció i gestió
Article 10
La Vicepresidència
1. La Vicepresidència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears és l'òrgan unipersonal de direcció encarregat de la gestió dels serveis comuns. El càrrec l'ocupa el titular de la Secretaria General de la conselleria d'adscripció.
2. Les funcions de la Vicepresidència són:
a) Substituir el president o la presidenta en casos d'absència, vacant, malaltia i qualsevol altra circumstància que li impedeixi exercir-ne les funcions.
b) La gestió patrimonial dels béns mobles i immobles i el manteniment de l'inventari del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
c) La gestió dels assumptes generals del Servei: règim interior, manteniment d'instal·lacions i similars.
d) La gestió dels recursos humans, econòmics i jurídics del Servei.
e) L'elaboració de l'Avantprojecte de pressuposts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i el control de la gestió del pressupost.
f) La gestió del Registre General.
3. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, les funcions de la Vicepresidència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears les assumirà, temporalment, la Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i, en cas que coincideixi en el director o la directora del Servei la condició de vicepresident o vicepresidenta, la persona que designi la Presidència de l'ens autònom.
Article 11
La Direcció
1. La Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears és l'òrgan unipersonal encarregat de l'administració, la direcció i la gestió ordinària de l'ens, sota les directrius i els acords del Consell de Direcció i de la Presidència.
2. El nomenament del càrrec de director o directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'ha de dur a terme mitjançant acord del Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d'adscripció que tengui atribuïdes les competències de direcció de les polítiques actives d'ocupació, oït prèviament el Consell de Direcció, i té la consideració d‘alt càrrec.
3. En el cas de vacant, absència o malaltia de la persona titular de la Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, les seves funcions han de ser exercides, temporalment, per la persona que ocupa la Vicepresidència.
4. Són funcions del director o la directora:
a) Auxiliar el president o la presidenta en les activitats per complir les funcions del Servei.
b) Dirigir la intermediació en el mercat laboral de les Illes Balears.
c) Elevar al Consell de Direcció i a la conselleria d'adscripció el Pla Anual d'Actuació del SOIB a què es refereix l'article 17.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també dirigir-ne l'execució i controlar-ne el compliment adequat.
d) Elevar al Consell de Direcció i a la conselleria d'adscripció l'informe anual d'activitats i la declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats dutes a terme l'any anterior, tal com exigeix l'article 18.2 de la Llei 7/2010.
e) Executar els acords del Consell de Direcció i vetlar perquè es compleixin.
f) Exercir les facultats que li delegui el president o la presidenta o el Consell de Direcció.
g) Presidir les reunions del Consell de Direcció i de la Comissió Assessora en absència del president o la presidenta i del vicepresident o la vicepresidenta.
h) Resoldre les queixes i les reclamacions en relació amb la funció d'intermediació que duen a terme les oficines del Servei.
i) Expedir les acreditacions parcials acumulables.
j) Informar el president o la presidenta i el Consell de Direcció sobre les qüestions que es refereixin a la gestió del Servei.
k) En general, executar totes les funcions que li encarregui el president o la presidenta.
5. Així mateix, la persona titular de la Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha d'exercir les funcions enumerades en l'article 15 bis d'aquests Estatuts en el cas que el Consell de Direcció no creï el càrrec de coordinador o coordinadora o en el cas d'absència, vacant o malaltia del coordinador o coordinadora.
Secció 3a Òrgans de participació i òrgans de seguiment i control
Article 12
La Comissió Assessora. Naturalesa i composició
1. La Comissió Assessora és l'òrgan col·legiat de participació tripartit i paritari per al seguiment i l'assessorament de l'actuació ordinària del Servei, que permet a les organitzacions empresarials i sindicals més representatives l'anàlisi d'actuacions concretes del Servei d'Ocupació de les Illes Balears. Aquest òrgan actua per l'impuls i sota la direcció del Consell de Direcció i la Presidència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears. La Comissió Assessora, en haver acabat l'anàlisi que se li hagi encarregat, pot elevar les seves propostes a la Presidència de l'ens autònom. En cap cas, les propostes elevades tenen caràcter vinculant.
2. La Comissió Assessora està integrada per:
− El president o la presidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
− El vicepresident o la vicepresidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
− El director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
− El director o la directora general de la conselleria d'adscripció amb competències de coordinació de polítiques actives d'ocupació.
− Quatre representants de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de les Illes Balears, designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d'acord amb el que estableixen els articles 6.2 i 7.1 de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.
− Quatre representants de les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit de les Illes Balears, designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d'acord amb el que estableix la disposició addicional sisena del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.
3. El nomenament de les persones que han de formar part de la Comissió Assessora, designades per cadascuna de les entitats esmentades en el punt anterior, ha de respectar la presència equilibrada d'homes i dones, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
4. Tots els vocals tenen dret a veu i vot en les sessions de la Comissió Assessora. En cas que hi hagi empat a l'hora d'adoptar acords, la persona que ocupi la Presidència i, en la seva absència, la persona que és vicepresidenta, decidirà amb el seu vot de qualitat.
5. S'ha de nomenar un o una suplent de cadascun dels membres de la Comissió Assessora que han de substituir els titulars en els supòsits de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, proposats de la mateixa manera que els membres titulars.
6. Ha d'assistir a les sessions de la Comissió Assessora, amb veu però sense vot, el coordinador o coordinadora.
7. El president o la presidenta, per raó de la matèria, pot convidar qualsevol dels directors generals de la conselleria d'adscripció que no siguin membres de la Comissió Assessora, que hi assistiran amb veu però sense vot.
8. El secretari o la secretària de la Comissió Assessora és la mateixa persona que la del Consell de Direcció, i ha d'assistir a les reunions de la Comissió, amb veu però sense vot. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, s'ha de substituir per un funcionari o una funcionària designat per la Presidència a proposta de la Direcció del Servei.
9. Els membres titulars i suplents de la Comissió Assessora han de ser nomenats i cessats per resolució de la persona titular de la conselleria d'adscripció, excepte els que ho siguin per raó del càrrec que ocupen.
Article 13
Funcions
Són funcions de la Comissió Assessora:
a) Proposar la definició de les línies d'actuació que han de regir el funcionament ordinari, d'acord amb les directrius i els objectius marcats pel Consell de Direcció.
b) Seguir i avaluar els programes d'actuació del Servei, així com la gestió integral i territorial a l'efecte d'assessorar el Consell de Direcció.
c) Proposar les mesures que siguin necessàries per complir millor les finalitats del Servei.
d) Qualsevol altra funció de consulta i assessorament que li encarregui el Consell de Direcció o la Presidència.
Article 14
Règim de funcionament
La Comissió Assessora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'ha de reunir en sessió ordinària almenys una vegada cada tres mesos i sempre que la convoqui el president o la presidenta, o quan ho sol·licitin, almenys, la tercera part dels membres.
Article 15
Els òrgans de seguiment i control
L'activitat financera i de foment del Servei d'Ocupació de les Illes Balears queda sota el control dels òrgans de seguiment i control següents:
a) El Servei Públic d'Ocupació Estatal, pel que fa als fons que pel seu origen romanguin sota el seu control.
b) Els òrgans de direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, segons la seva naturalesa i funcions.
c) La Inspecció de Treball i Seguretat Social.
d) La Intervenció General de l'Estat i la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
e) La Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.
f) Els òrgans de la Unió Europea corresponents, respecte dels fons que hi estiguin cofinançats.
g) El Comitè d'Auditoria, sempre que el pressupost de despeses ultrapassi els 30 milions d'euros, d'acord amb el que disposa la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Secció 4a El coordinador o coordinadora
Article 15 bis
El coordinador o coordinadora
1. El Consell de Direcció del SOIB pot crear el càrrec de coordinador o coordinadora amb funcions vinculades amb els objectius generals que s'enumeren en l'apartat 2 d'aquest article, d'acord amb el que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En aquest cas, el coordinador o coordinadora ha de dependre orgànicament de la Direcció del SOIB i funcionalment de la Direcció i de la Vicepresidència, i ha d'estar sotmès a la relació laboral especial d'alta direcció.
2. En aquest cas, són funcions del coordinador o coordinadora:
a) Exercir la direcció tècnica i administrativa i el control dels serveis i activitats del SOIB.
b) Elaborar el Pla Anual d'Actuació i l'informe anual d'activitat del SOIB, i subscriure la declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats duites a terme l'any anterior, tal com exigeixen els articles 17.2 i 18.2 de la Llei 7/2010.
c) Executar el Pla Anual d'Actuació del SOIB i impulsar l'adopció de les mesures que calguin perquè el Pla es dugui a terme d'una manera efectiva.
d) Dirigir i coordinar el personal, d'acord amb les directrius de la Vicepresidència i de la Direcció, i també identificar-ne les necessitats i elevar-les a la Vicepresidència o a la Direcció.
e) Informar la resta d'òrgans sobre les qüestions que es refereixin a la gestió del Servei.
f) Complir amb l'obligació de subministrament d'informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i, en general, amb la resta d'obligacions que la Llei esmentada imposa als òrgans unipersonals o equivalents de les entitats instrumentals del sector públic autonòmic.
g) Proposar a la Direcció i a la Vicepresidència, en l'àmbit de les competències respectives, totes les qüestions que requereixi la gestió de les funcions del SOIB.
h) Fer el seguiment de la gestió econòmica i pressupostària del SOIB.
i) Vetlar per la utilització racional i eficient dels mitjans materials del Servei.
j) Dirigir, coordinar, planificar i controlar les activitats materials del Servei necessàries per complir els fins i les funcions que té assignats.
k) Auxiliar la Direcció del SOIB en les activitats per complir les funcions del Servei.
l) Coordinar i impulsar la implementació de l'administració digital en el SOIB, per donar compliment a les exigències legals sobre l'aplicació de les noves tecnologies a l'Administració.
m) Coordinar i impulsar la política de comunicació del SOIB.
n) Gestionar el procés de modernització del SOIB a través de les noves tecnologies i les aplicacions informàtiques corporatives.
o) Qualsevol altra funció emmarcada en les seves competències que li sigui encarregada pels òrgans unipersonals o col·legiats del Servei.
Capítol II Àrees de gestió administrativa
Article 16
Àrees del Servei
1. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'estructura en les àrees següents:
- Assumptes generals
- Intermediació laboral
- Foment de l'ocupació
- Formació per a l'ocupació
- Orientació per a l'ocupació i l'autoocupació
2. La relació de llocs de feina del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha de delimitar les unitats administratives que s'han d'integrar en cadascuna de les àrees a què es refereix l'apartat anterior, les quals han d'exercir les funcions que s'estableixin per mitjà d'una ordre de la persona titular de la conselleria d'adscripció del Servei.
3. Les funcions de l'àrea d'assumptes generals es podran dur a terme amb la col·laboració dels òrgans i de les corresponents unitats administratives de la secretaria general de la conselleria d'adscripció.
Capítol III Règim econòmic i financer
Article 17
Patrimoni
Constitueix el patrimoni del Servei d'Ocupació de les Illes Balears:
a) Els béns i drets de tota mena, la titularitat dels quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i que s'adscriuen al Servei d'Ocupació de les Illes Balears per al desenvolupament dels fins que li corresponen.
b) Els béns i drets que adquireixi amb fons procedents del pressupost i dels ingressos.
c) Els béns i drets que, per qualsevol títol, pugui rebre de la Comunitat Autònoma, d'altres administracions, entitats públiques o privades, o de particulars.
Article 18
Règim patrimonial
1. Els béns que s'adscriuen a l'entitat conserven la seva qualificació jurídica original i s'han d'utilitzar únicament per acomplir els fins prevists.
2. El règim patrimonial és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'article 25 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 19
Pressupost
1. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha d'elaborar anualment un programa d'actuació en què ha d'indicar els objectius per a l'exercici corresponent, les aportacions o els recursos que esperi obtenir per finançar les seves activitats i les inversions que s'hi faran, de conformitat amb el que disposen la normativa autonòmica vigent en matèria de finances de la Comunitat Autònoma i les lleis de pressuposts generals de les Illes Balears de cada exercici.
2. El pressupost del Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'ha d'incloure en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de manera diferenciada com a secció pressupostària.
3. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha de gaudir del mateix tractament fiscal que la Comunitat Autònoma per la seva condició d'ens autònom del sector públic instrumental.
Article 20
Recursos econòmics
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'ha de finançar amb els recursos següents:
a) Les assignacions pressupostàries que li corresponen amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) Les subvencions i aportacions de qualsevol tipus que li concedeixin els organismes, les entitats, les empreses o les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, de caràcter nacional o internacional.
c) Els ingressos extraordinaris que pot rebre legalment.
d) Les participacions o ingressos que provenen dels convenis o concerts que subscrigui amb qualsevol organisme, entitat, empresa o persones jurídiques o privades.
e) Qualsevol altre ingrés de dret públic o privat que li correspongui d'acord amb el que disposa la legislació vigent.
Article 21
Control financer i gestió comptable
1. El règim econòmic i financer de comptabilitat, intervenció i control del Servei d'Ocupació de les Illes Balears és el que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
2. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears està subjecte al règim general establert en la normativa econòmica i financera de la CAIB i en la resta de normes legals i reglamentàries aplicables per als organismes autònoms.
3. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears està subjecte al Pla de Comptabilitat Pública de la CAIB o a l'adaptació que en pertoqui.
4. La direcció general competent en matèria de tresoreria ha d'exercir la coordinació i el control de la gestió de la tresoreria del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
5. El control intern ordinari de l'entitat el du a terme la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, d'acord amb el que estableix la normativa autonòmica vigent en matèria de finances.
Capítol IV Règim de personal del Servei
Article 22
Personal del Servei d'Ocupació de les Illes Balears
1. El personal del Servei d'Ocupació de les Illes Balears està integrat per:
a) Personal laboral i funcionari que pertany a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i que s'adscriu al Servei per prestar-hi serveis.
b) Personal que s'incorpori al Servei d'acord amb la normativa vigent.
c) Personal procedent del Servei d'Ocupació Públic Estatal i d'altres administracions públiques que s'hi integrin en les condicions previstes en la normativa d'aplicació.
Article 23
Règim jurídic del personal
1. El règim jurídic del personal esmentat en l'article anterior és el que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en les normes que la despleguen.
2. La selecció i provisió del personal del SOIB s'ha d'ajustar als sistemes i procediments que estableix la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de les normes que la despleguen.
Capítol V Règim jurídic
Article 24
Actes administratius
1. El règim jurídic que s'aplica en els actes del Servei d'Ocupació de les Illes Balears és el que estableix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Els actes dictats pel director o la directora i pel vicepresident o vicepresidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears no exhaureixen la via administrativa i s'hi pot interposar un recurs d'alçada davant el president o la presidenta del SOIB.
3. Els actes dictats pel president o la presidenta i pel Consell de Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears en l'exercici de les seves competències exhaureixen la via administrativa i s'hi pot interposar, potestativament, recurs de reposició o directament recurs contenciós administratiu davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
4. El termini i el règim dels recursos és l'establert, amb caràcter general, per la normativa vigent en matèria de procediment administratiu, sense perjudici de les especialitats de la legislació laboral.
5. Les reclamacions prèvies a la via civil o laboral s'han de resoldre pel titular de la conselleria d'adscripció.
6. La competència per resoldre els procediments de revisió d'ofici dels actes nuls i la declaració de lesivitat dels actes anul·lables dels òrgans unipersonals del Servei d'Ocupació de les Illes Balears correspon al Consell de Direcció i, respecte dels actes dictats pel Consell de Direcció, al titular de la conselleria d'adscripció, d'acord amb l'article 33 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 25
Representació i defensa en judici
La representació i la defensa en judici del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon als advocats de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.
Article 26
Contractació
1. El règim de contractació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears és el que estableix la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, o la norma que la substitueixi.
2. A aquest efecte, l'òrgan de contractació de l'entitat correspon al president o la presidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
3. La Mesa de Contractació és presidida per qui designi la Presidència del Servei i, almenys, n'ha de formar part un o una vocal representant de la Intervenció de les Illes Balears, un o una vocal representant de l'assessoria jurídica del SOIB i un o una vocal de l'àrea promotora de l'expedient. El o la cap de la unitat administrativa que ha tramitat l'expedient de contractació —que ha de ser personal funcionari del SOIB— n'és el secretari o secretària.
Capítol VI Dissolució
Article 27
Causes
L'entitat s'extingirà per les causes previstes en l'article 37 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma.
Disposició addicional primera
Caràcter gratuït de l'assistència a les sessions dels òrgans col·legiats
L'assistència a les reunions dels membres que formen els diversos òrgans col·legiats del SOIB no té caràcter retribuït.
Disposició addicional segona
Competència per declarar els centres propis
A l'efecte del que disposa el subapartat tercer de l'article 9 a) del Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, correspon al Consell de Govern declarar centres propis els centres i les entitats de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que disposin de les instal·lacions i dels equipaments adequats per impartir formació professional per a l'ocupació.
Disposició transitòria única
1. Els centres propis Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears, el centre de formació per a l'ocupació Blancadona i el centre Es Pinaret declarats com a tals en l'article 34 del Decret 11/2000, de 4 de febrer, pel qual es regulen els programes de formació professional en l'àmbit de les Illes Balears, mantenen aquesta condició.
2. Així mateix, mantenen l'estatus jurídic els centres propis declarats pel Consell de Govern a l'empara de l'article 34 esmentat.
Disposició derogatòria única
1. Queden derogades expressament les disposicions següents i les normes que les despleguen:
a) El Decret 30/2001, de 23 de febrer, de constitució i règim jurídic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
b) El Decret 11/2000, de 4 de febrer, pel qual es regulen els programes de formació professional en l'àmbit de les Illes Balears.
c) L'Ordre del conseller de Treball i Formació de dia 26 de juliol de 2001 per la qual es dicten normes de desplegament del Decret 11/2000, de 4 de febrer, pel qual es regulen els programes de formació professional ocupacional en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en relació amb els serveis d'orientació i actuacions complementàries.
d) L'Ordre del conseller de Treball i Formació de dia 9 d'agost de 2002 per la qual es dicten normes de desplegament del Decret 11/2000, de 4 de febrer, pel qual es regulen els programes de formació professional ocupacional en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en relació amb els serveis d'orientació i dels projectes d'itineraris integrats d'inserció.
2. Queden derogades les altres normes de rang igual o inferior que contravinguin el que disposa aquest Decret.
Disposició final primera
Autorització de desplegament normatiu
S'autoritza la persona titular de la conselleria d'adscripció per dictar totes les disposicions que consideri necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor el mateix dia d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.