Secció I. Disposicions generals
PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 4631
Decret 3/2020, de 7 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s’estableixen mesures de flexibilització, regulació i graduació de determinades restriccions en l’àmbit de Illes Balears establertes durant la declaració de l’estat d’alarma, en aplicació de la fase III del Pla per a la transició cap a una nova normalitat
I
Com a conseqüència de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, a escala nacional i internacional, el Govern de l'Estat, a l'empara d'allò que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, va declarar, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma en tot el territori espanyol. L'estat d'alarma s'ha prorrogat sis vegades. La darrera, mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins les 00:00 hores del dia 21 de juny de 2020, en els termes expressats en l'esmentada norma.
L'article 4.2.d) del Reial decret 463/2020, va determinar que, per a l'exercici de les funcions que s'hi regulaven, i sota la superior direcció del president del Govern, el Ministre de Sanitat tenia la condició d'autoritat competent delegada. D'acord amb l'article 4.3 d'aquest Reial decret, el Ministre de Sanitat quedava habilitat per dictar les ordres, resolucions, disposicions i instruccions interpretatives que, dins del seu àmbit d'actuació com a autoritat delegada, fossin necessàries per a garantir la prestació de tots els serveis, ordinaris o extraordinaris, amb vista a la protecció de persones, béns i llocs, mitjançant l'adopció de qualsevol de les mesures previstes en l'article 11 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny. Més endavant, l'article 6 del Reial decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma, va designar el Ministre de Sanitat com a única autoritat competent delegada en el període corresponent a la nova pròrroga.
En aplicació del previst en els articles 7 i 10 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, el Ministre de Sanitat, en atenció a l'evolució de l'emergència sanitària, ha dictat diverses ordres i instruccions en relació amb les activitats i desplaçaments, com també quant a la modificació de les mesures de contenció en l'àmbit d'establiments i locals comercials, activitats d'hostaleria i restauració, o arxius i museus, entre altres, amb l'abast territorial corresponent.
II
En el moment actual, el nostre país ha iniciat un procés de reducció gradual de les mesures extraordinàries de restricció de la mobilitat i del contacte social establertes amb la declaració de l'estat d'alarma.
El passat 28 d'abril de 2020 el Consell de Ministres va aprovar el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, en què s'estableixen els principals paràmetres i instruments per a la consecució de la normalitat. Aquest procés, articulat en quatre fases, de la 0 a la 3, havia de ser gradual i adaptable als canvis d'orientació necessaris en funció de l'evolució de les dades epidemiològiques i de l'impacte de les mesures adoptades. L'objectiu fonamental de l'esmentat Pla és aconseguir que, preservant la salut pública, es recuperi gradualment la vida quotidiana i l'activitat econòmica, minimitzant els riscos que representa l'epidèmia per a la població i evitant el desbordament de les capacitats dels sistemes de salut.
Així mateix, segons la previsió de l'article 3 del Reial decret 537/2020, de 22 de maig, en aplicació del citat Pla, el Ministre de Sanitat, a proposta, en el seu cas, de les comunitats autònomes i de les ciutats autònomes, i a la vista de l'evolució dels indicadors sanitaris, epidemiològics, socials, econòmics i de mobilitat, pot acordar la progressió de les mesures aplicables en un determinat àmbit territorial. La regressió de les mesures s'ha de fer, si escau, seguint el mateix procediment.
El Ministre de Sanitat han dictat, entre d'altres, l'Ordre SND/387/2020, de 3 de maig, per la qual es regula el procés de cogovernança amb les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla per a la transició a una nova normalitat, i davant l'evolució epidemiològica positiva i l'oportú compliment dels criteris establerts, procedeix aprovar les corresponents mesures de flexibilització a aplicar en totes aquelles unitats territorials que estiguin en la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
L'illa de Formentera va assolir la fase 3 a partir de les 00:00 hores del dia 1 de juny de 2020, d'acord amb l'Ordre ministerial SND 458/2020, de 30 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a la nova normalitat. Així mateix, s'han aplicat a totes les Illes Balears les previsions que se contenen a l'Ordre ministerial SND 487/2020, d'1 de juny per la qual s'estableixen les condicions a aplicar en les fases 2 i 3 del Pla per a la transició cap a la nova normalitat en matèria de serveis aeris i marítims.
A partir de dia 8 de juny, les Illes de Mallorca, Menorca i Eivissa accedeixen també a la fase 3, de manera que la nostra comunitat autònoma constitueix ja una única unitat territorial a l'efecte del que s'estableix a l'Ordre ministerial SND/507/2020, de 6 de juny, per la qual se modifiquen diverses ordres amb la finalitat de flexibilitzar determinades restriccions d'àmbit nacional i establir les unitats territorials que progressen a las fases 2 i 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
III
En el moment en què totes les illes es troben ja en fase 3, i d'acord amb l'establert en el l'article 6 del el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorroga l'estat d'alarma, durant el període de vigència d'aquesta pròrroga l'autoritat competent delegada per a l'adopció, supressió, modulació i execució de mesures corresponents a la fase 3 del pla de desescalada és, en l'àmbit de les Illes Balears, exclusivament, la presidenta de la Comunitat Autònoma, excepte per a les mesures vinculades a la llibertat de circulació que excedeixin l'àmbit territorial de les Illes Balears.
La presidenta queda habilitada, així mateix, per decidir, conformement a criteris sanitaris i epidemiològics, la superació de la fase 3 en les diferents illes que conformen el nostre arxipèlag i, per tant, per donar entrada a la nova normalitat.
En conseqüència, en el context exposat resulta indispensable que la Presidència de la Comunitat Autònoma, mitjançant decret, assumeixi la responsabilitat de completar i innovar el marc normatiu corresponent a la fase 3 de la desescalada, proporcionant així als ciutadans certesa jurídica i claredat respecte de les limitacions actuals a la vida social i a l'activitat econòmica que segueix imposant la situació de crisi.
Per això, aquest decret té per objecte adoptar, en l'àmbit de les Illes Balears, les mesures de flexibilització, regulació i graduació de les restriccions fins ara establertes en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
IV
Aquest decret consta de disset capítols, seixanta articles, dues disposicions addicionals i quatre disposicions finals.
El capítol primer estableix una sèrie de disposicions generals i està dividit en dues seccions. La primera s'ocupa de l'objecte i de l'àmbit d'aplicació i la segona conté mesures generals d'higiene i prevenció, en la línia de les establertes a la normativa estatal.
El capítol II recull mesures de flexibilització quant a la llibertat de circulació, que ara resulta plenament permesa tant en l'illa de referència com entre illes, sense perjudici de les excepcions que justifiquin el desplaçament a una altra part del territori espanyol, com també mesures relatives a vetlles i enterraments, llocs de culte i cerimònies nupcials.
El capítol III estableix les condicions per al desenvolupament de l'activitat en establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats i en permet l'obertura, amb independència de la seva superfície útil d'exposició i venda, sempre que es limiti el seu aforament en el percentatge que s'hi estableix.
Es permet així mateix l'obertura al públic de les zones comunes i les zones recreatives dels centres i parcs comercials, limitant el seu aforament al quaranta per cent. Així mateix, l'aforament dels locals i establiments comercials situats en els mateixos es fixa també en un cinquanta per cent.
El capítol IV estableix les condicions per a la prestació del servei en els establiments d'hostaleria i restauració, i permet el consum en barra sempre que es garanteixi el manteniment de la distància de seguretat entre clients o, en el seu cas, grups de clients, de dos metres. D'aquesta manera, s'estableix un règim equivalent al permès per al consum en taula, per al qual es manté una distància de dos metres entre taules o agrupacions de taules. Així mateix, es permet que les terrasses a l'aire lliure obrin al setanta-cinc per cent de la seva capacitat permesa.
El capítol V estableix les condicions per a la reobertura de les zones comunes d'hotels i allotjaments turístics i en permet l'obertura al públic sempre que no superin el seixanta per cent del seu aforament.
El capítol VI estableix mesures de flexibilització en l'àmbit de la cultura i es divideix en quatre seccions. La primera regula les condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat de les biblioteques, la segona les condicions en què es pot dur a terme l'activitat dels museus i sales d'exposicions, la tercera les condicions en què pot tenir lloc la visita a monuments i altres equipaments culturals i la quarta les condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat de cinemes, teatres, auditoris circs de carpa i espais similars, així com dels recintes a l'aire lliure i d'altres locals i establiments destinats a actes i espectacles culturals.
El capítol VII s'ocupa de les condicions en les quals s'ha de desenvolupar l'activitat esportiva i destaca el fet que es permeten els entrenaments de caràcter mitjà en lligues no professionals federades, així com la celebració d'espectacles i activitats esportives.
El capítol VIII regula les condicions per al desenvolupament de les activitats turístiques i de l'activitat de guia turístic. Quant a les activitats de turisme actiu i de naturalesa, es flexibilitzen les condicions per a la seva pràctica i es permet amb grups de fins a trenta persones. Per contra no es permet reobrir al públic els centres recreatius turístics, excepte parcs zoològics i aquaris, i el capítol IX estableix les condicions per a la reobertura d'aquests darrers, que és permesa amb un aforament màxim del cinquanta per cent.
El capítol X s'ocupa de les condicions per a la celebració de congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments i s'estableix un límit de vuitanta assistents.
En el capítol XI es permet la reobertura al públic dels casinos, establiments de jocs col·lectius de diners i d'atzar, salons de joc, salons recreatius, rifes i tómboles, locals específics d'apostes i altres locals i instal·lacions assimilables als d'activitat recreativa de jocs i apostes, sempre que no se superi el trenta per cent de l'aforament permès i es compleixin les mesures d'higiene i prevenció previstes en aquest decret.
El capítol XII regula les condicions per a la realització d'activitats de temps lliure dirigides a la població infantil i juvenil, inclosa l'obertura d'albergs i hostals juvenils, que es permeten, sempre que es compleixin les condicions establertes per resolució de la consellera competent.
El capítol XIII estableix les condicions per al trànsit i permanència a les platges de les Illes Balears, que es permet en grups de fins a vint persones. També s'hi permet la pràctica d'activitats esportives, professionals o d'esbarjo, sempre que es puguin desenvolupar individualment o en parella, en el cas d'activitats esportives, sense contacte físic, i mantenint una distància mínima de dos metres entre els participants.
En el capítol XIII es permet la reobertura dels parcs naturals, com també l'ús de les taules instal·lades a les àrees recreatives d'aquests.
El capítol XV s'ocupa de les condicions de reactivació de serveis i prestacions en matèria de serveis socials d'atenció a persones grans, a persones en situació de dependència, amb discapacitat, diagnòstic de salut mental i atenció primerenca. També conté un règim de visites i sortides als serveis socials de tipus residencial. Estableix que els serveis d'atenció a les dones, assistència, assessorament, casals i centres d'acollida per víctimes de violència masclista, han de garantir un mínim del cinquanta per cent de serveis amb atenció presencial i finalment, diu que els serveis de centres de menors, habitatges supervisats i d'execució de mesures privatives de llibertat s'han de continuar prestant, amb l'aplicació de les mesures sanitàries aprovades pel Ministeri de Sanitat i les que estableixin les instruccions o protocols interns de l'òrgan competent.
El capítol XVI conté mesures relatives al transport comercial regular i transport turístic interinsular així com d'activitats nàutiques i aeronàutiques d'esbarjo d'àmbit particular i professional, entre illes.
Finalment, en el capítol XVII s'hi troben les condicions per a la prestació de serveis en els centres educatius no universitaris i s'hi contenen mesures relatives a la realització de tràmits administratius, que sempre que sigui possible s'han de dur a terme de manera telemàtica; mesures relatives a l'obertura dels centres educatius i a les activitats educatives de caràcter presencial, i la incorporació del personal docent dels centres educatius no universitaris.
Per tot això, d'acord amb l'habilitació establerta a l'article 6 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, dict el següent
DECRET
CAPÍTOL I* Disposicions generals
Secció 1 Objecte i àmbit d'aplicació
Article 1
Objecte
Aquest decret té per objecte establir les condicions per a la flexibilització, regulació i graduació de determinades restriccions en l'àmbit de les Illes Balears establertes per l'estat d'alarma, en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
Article 2
Àmbit d'aplicació
1. Aquest decret és d'aplicació a les activitats que s'hi assenyalen, que es duguin a terme en el territori de les Illes Balears, així com a les persones que hi resideixin o s'hi trobin, d'acord amb el que es preveu en l'apartat segon de l'article 3 del Reial decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.
2. Les persones vulnerables a la COVID-19 també poden fer ús de les habilitacions previstes en aquest decret, sempre que la seva condició clínica estigui controlada i ho permeti, mantenint rigoroses mesures de protecció.
No poden fer ús d'aquestes habilitacions, ja sigui per a reincorporar-se al seu lloc de treball o per a acudir als locals, establiments, centres o realitzar les activitats a què es refereix aquest decret, les persones que presentin símptomes o estiguin en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per COVID-19, o que es trobin en període de quarantena domiciliària per haver tingut contacte estret amb alguna persona amb símptomes o diagnosticada de COVID-19.
Secció 2a Mesures d'higiene i prevenció
Article 3
Foment dels mitjans no presencials de treball
1. Sempre que sigui possible, s'ha de fomentar la continuïtat del teletreball per a aquells treballadors que puguin realitzar la seva activitat laboral a distància.
2. Això no obstant, les empreses poden elaborar protocols de reincorporació presencial a l'activitat laboral, sempre d'acord amb la normativa laboral i de prevenció de riscos laborals, que han d'incloure mesures i recomanacions sobre l'ús dels equips de protecció adequats al nivell de risc, la descripció de les mesures de seguretat a aplicar, la regulació de la volta al treball amb horari escalonat per al personal, sempre que això sigui possible, així com la conciliació de la vida laboral i familiar.
Article 4
Mesures d'higiene i prevenció per al personal treballador dels sectors d'activitat prevists en aquest decret
1. Sense perjudici del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i de la normativa laboral, el titular de l'activitat econòmica o, en el seu cas, el director dels centres i entitats previstes en aquest decret ha d'adoptar les accions necessàries per complir les mesures d'higiene i prevenció per al personal treballador dels sectors d'activitat establerts en aquest decret.
En aquest sentit, s'ha d'assegurar que tots els treballadors tenguin permanentment a la seva disposició en el lloc de treball aigua i sabó, o gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat per a la neteja de mans. Així mateix, quan no es pugui garantir la distància de seguretat interpersonal d'aproximadament dos metres, s'ha d'assegurar que els treballadors disposin d'equips de protecció adequats al nivell de risc. En aquest cas, tot el personal ha d'estar format i informat sobre el correcte ús dels equips de protecció.
El que disposa el paràgraf anterior és aplicable també a tots els treballadors d'empreses que presten serveis en els centres, entitats, locals o establiments als quals resulta d'aplicació aquest decret, ja sigui amb caràcter habitual o de manera puntual.
2. El fitxatge amb empremta dactilar s'ha de substituir per qualsevol altre sistema de control horari que garanteixi les mesures higièniques adequades per a la protecció de la salut i la seguretat dels treballadors, o bé s'ha de desinfectar el dispositiu de fitxatge abans i després de cada ús, advertint als treballadors d'aquesta mesura.
3. La disposició dels llocs de treball, l'organització dels torns i la resta de condicions de treball existents en els centres, entitats, locals i establiments s'han de modificar, en la mesura necessària, per garantir la possibilitat de mantenir la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre els treballadors, sent això responsabilitat del titular de l'activitat econòmica o, en el seu cas, del director dels centres i entitats, o de la persona en qui aquests deleguin.
4. Així mateix, les mesures de distància previstes en aquest decret s'han de complir, en el seu cas, en els vestuaris, taquilles i banys dels treballadors, així com en qualsevol altra zona d'ús comú.
5. Si un treballador comença a tenir símptomes compatibles amb la malaltia, ha de contactar immediatament amb el telèfon habilitat per a aquest fi per la comunitat autònoma o centre de salut corresponent i, en el seu cas, amb el corresponent servei de prevenció de riscos laborals. El treballador s'ha de col·locar una mascareta, i ha d'abandonar, en tot cas, el seu lloc de treball fins que la seva situació mèdica sigui valorada per un professional sanitari.
Article 5
Mesures per a prevenir el risc de coincidència massiva de persones en l'àmbit laboral
1. Sense perjudici de l'adopció de les necessàries mesures de protecció col·lectiva i individual, els centres han de realitzar els ajustos en l'organització horària que resultin necessaris per a evitar el risc de coincidència massiva de persones, treballadores o no, en espais o centres de treball durant les franges horàries de previsible màxima afluència o concentració, atesa la zona geogràfica de la qual es tracti, i de conformitat amb el que es recull en els apartats següents.
2. S'ha de considerar que existeix risc de coincidència massiva de persones quan no hi ha expectatives raonables que es respectin les distàncies mínimes de seguretat, particularment en les entrades i sortides del treball, tenint en compte tant la probabilitat de coincidència massiva de les persones treballadores com l'afluència d'altres persones que sigui previsible o periòdica.
3. Els ajustos als quals es refereix l'apartat anterior s'han d'efectuar tenint en compte les instruccions de les autoritats competents, així com, en el seu cas, el que es preveu en la normativa laboral i convencional que resulti d'aplicació.
Article 6
Mesures d'higiene exigibles a les activitats previstes en aquest decret
1. El titular de l'activitat econòmica o, en el seu cas, el director dels centres i entitats, ha d'assegurar que s'adopten les mesures de neteja i desinfecció adequades a les característiques i intensitat d'ús dels centres, entitats, locals i establiments previstos en aquest decret.
2. En les tasques de neteja s'ha de prestar especial atenció a les zones d'ús comú i a les superfícies de contacte més freqüents com a poms de portes, taules, mobles, passamans, sòls, telèfons, penjadors, i altres elements de similars característiques, conforme a les pautes següents:
a) S'han d'utilitzar desinfectants com a dilucions de lleixiu (1.50) acabada de preparar o qualsevol dels desinfectants amb activitat viricida que es troben en el mercat i que han estat autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat. En l'ús d'aquest producte s'han de respectar les indicacions de l'etiqueta.
b) Després de cada neteja, els materials emprats i els equips de protecció utilitzats s'han de rebutjar de manera segura i procedir posteriorment a la rentada de mans.
Les mesures de neteja s'han d'estendre també, en el seu cas, a zones privades dels treballadors, com ara vestuaris, taquilles, banys, cuines i àrees de descans.
Així mateix, quan existeixin llocs de treball compartits per més d'un treballador, s'ha de realitzar la neteja i la desinfecció del lloc després de la finalització de cada ús, amb especial atenció al mobiliari i altres elements susceptibles de manipulació.
3. En el cas que s'emprin uniformes o roba de treball, s'ha de procedir a la neteja i desinfecció regular d'aquests, seguint el procediment habitual.
4. S'han de fer tasques de ventilació periòdica en les instal·lacions i, com a mínim, de manera diària i durant el temps necessari per a permetre la renovació de l'aire.
5. Quan en els centres, entitats, locals i establiments previstos en aquest decret hi hagi ascensor o muntacàrregues, el seu ús s'ha de limitar al mínim imprescindible i s'han d'utilitzar preferentment les escales. Quan sigui necessari utilitzar-los, l'ocupació màxima dels mateixos ha de ser d'una persona, tret que sigui possible garantir la separació de dos metres entre elles, o en els casos de persones que puguin requerir assistència, en els quals es permet la utilització conjunta.
6. Quan d'acord amb el que es preveu en aquest decret l'ús dels banys, vestuaris, emprovadors, sales de lactància o similars estigui permès per clients, visitants o usuaris, la seva ocupació màxima ha de ser d'una persona per a espais de fins a quatre metres quadrats, excepte en aquells supòsits de persones que puguin requerir assistència, cas en el qual també es permet la utilització pel seu acompanyant. Per a banys de més de quatre metres quadrats que comptin amb més d'una cabina o urinari, l'ocupació màxima ha de ser del cinquanta per cent del nombre de cabines i urinaris que tingui l'estada i s'ha de mantenir durant el seu ús una distància de seguretat de dos metres. S'ha de reforçar la neteja i la desinfecció dels banys garantint sempre l'estat de salubritat i higiene d'aquests.
7. S'ha de fomentar el pagament amb targeta o altres mitjans que no suposin contacte físic entre dispositius, evitant, en la mesura que sigui possible, l'ús de diners en efectiu. S'ha de netejar i desinfectar el datàfon després de cada ús, així com el TPV si l'empleat que l'utilitza no és sempre el mateix.
8. S'ha de disposar de papereres en les quals poder dipositar mocadors i qualsevol altre material d'un sol ús. Aquestes papereres han de ser netejades de manera freqüent, i almenys una vegada al dia.
9. El que es preveu en aquest article s'ha d'aplicar sense perjudici de les especificitats en matèria de neteja i desinfecció establertes en aquest decret per a sectors concrets.
CAPÍTOL II Flexibilització de mesures de caràcter social
Article 7
Llibertat de circulació
1. Es pot circular per l'illa de referència i entre illes, a l'efecte del procés de desescalada, sense perjudici de les excepcions que justifiquin el desplaçament a una altra part del territori espanyol per motius sanitaris, laborals, professionals o empresarials, de retorn al lloc de residència familiar o per assistència i cura de majors, dependents o persones amb discapacitat, causa de força major o situació de necessitat o qualsevol altra d'anàloga naturalesa.
No queda reservada cap franja horària a cap col·lectiu. En el cas de contacte social amb persones que es troben dins dels grups considerats vulnerables a la COVID-19, s'han d'extremar les mesures de seguretat i higiene.
2. En tot cas, s'han de respectar les mesures de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la COVID-19, i, en particular, les relatives al manteniment d'una distància mínima de seguretat d'almenys dos metres, o, en defecte d'això, mesures alternatives de protecció física, d'higiene de mans i etiqueta respiratòria. A aquest efecte, els grups haurien de ser d'un màxim de vint persones, excepte en el cas de persones convivents.
Article 8
Vetlles i enterraments
1. Les vetlles es poden realitzar en tot tipus d'instal·lacions, públiques o privades, amb un límit màxim, en cada moment, de cinquanta persones en espais a l'aire lliure o de vint-i-cinc persones en espais tancats, siguin o no convivents.
2. La participació en la comitiva per a l'enterrament o comiat per a cremació de la persona morta es restringeix a un màxim de cinquanta persones, entre familiars i afins, a més de, en el seu cas, el ministre de culte o persona assimilada de la confessió respectiva per a la pràctica dels ritus funeraris de comiat del difunt.
3. En tot cas, s'han de respectar les mesures de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la COVID-19, relatives al manteniment d'una distància mínima de seguretat de dos metres, higiene de mans i etiqueta respiratòria.
Article 9.
Llocs de culte
1. Es permet l'assistència a llocs de culte sempre que no se superi el setanta-cinc per cent de l'aforament. L'aforament màxim ha d'estar publicat en un lloc visible de l'espai destinat al culte. S'han de complir les mesures generals de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries.
2. Són d'aplicació els requisits prevists a l'article 9, apartats 2 i 3 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
Article 10
Cerimònies nupcials
1. Les cerimònies nupcials es poden realitzar en tot tipus d'instal·lacions, públiques o privades, ja sigui en espais a l'aire lliure o espais tancats, sempre que no se superi el setanta-cinc per cent del seu aforament, i en tot cas un màxim de cent cinquanta persones en espais a l'aire lliure o de setanta-cinc persones en espais tancats.
Durant la celebració de les cerimònies s'han de complir les mesures d'higiene i prevenció establertes per les autoritats sanitàries relatives al manteniment de la distància social, higiene de mans i etiqueta respiratòria.
2. Les celebracions que poguessin tenir lloc després de la cerimònia i que impliquin algun tipus de servei d'hostaleria i restauració, s'han d'ajustar al que es preveu en el capítol IV.
3. El que es preveu en aquest article és aplicable a altres celebracions religioses de caràcter social.
CAPÍTOL III Condicions per al desenvolupament de l'activitat en establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats
Article 11
Condicions que han de complir els establiments i locals comercials minoristes i d'activitats de serveis professionals oberts al públic, que no tinguin la condició de centres i parcs comercials
1. Els establiments i locals comercials minoristes i d'activitats de serveis professionals que, amb independència de la seva superfície útil d'exposició i venda, obrin al públic han de complir tots els requisits següents:
a) Que es redueixi al cinquanta per cent l'aforament total en els establiments i locals. En el cas d'establiments o locals distribuïts en diverses plantes, la presència de clients en cadascuna d'elles ha de guardar aquesta mateixa proporció.
En qualsevol cas, s'ha de garantir una distància mínima de dos metres entre clients. En els locals en els quals no sigui possible mantenir aquesta distància, es permet únicament la permanència dins del local d'un client.
b) Que s'estableixi un horari d'atenció amb servei prioritari per a majors de 65 anys.
c) Que es compleixin addicionalment les mesures que se recullen en aquest capítol, a excepció d'allò que preveuen els articles 12 i 13.
2. El que es disposa en aquest decret, a excepció de les mesures de seguretat i higiene que es preveuen en els articles 4, 13 i 14, no és aplicable als establiments i locals comercials detallistes que ja estaven oberts al públic d'acord amb l'article 10.1 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, per als productes o seccions esmentats en el citat article.
3. Tots els establiments i locals oberts al públic segons el que es disposa en aquest capítol poden establir, en el seu cas, sistemes de recollida en l'establiment dels productes adquirits per telèfon o Internet, sempre que garanteixin una recollida escalonada que eviti aglomeracions a l'interior del local o en el seu accés.
4. Es pot establir un sistema de repartiment a domicili preferent per a col·lectius determinats.
5. En el cas dels mercats que desenvolupen la seva activitat en la via pública a l'aire lliure o de venda no sedentària, comunament anomenats mercats ambulants, que ja haguessin reiniciat la seva activitat conforme al que es disposa en l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, en l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, o la reiniciïn per decisió de l'Ajuntament corresponent a partir de l'entrada en vigor d'aquest decret, s'ha de garantir la limitació a la meitat dels llocs habituals o autoritzats, limitant l'afluència de clients de manera que s'asseguri el manteniment de la distància social de dos metres.
Els Ajuntaments poden augmentar la superfície habilitada o habilitar nous dies per a l'exercici d'aquesta activitat, de manera que es produeixi un efecte equivalent a la citada limitació.
A l'hora de determinar els comerciants que poden exercir la seva activitat, l'Ajuntament pot prioritzar aquells que comercialitzen productes alimentaris i de primera necessitat, assegurant que no es manipulin els productes comercialitzats en els mateixos per part dels consumidors. Els Ajuntaments han d'establir requisits de distanciament entre llocs i condicions de delimitació del mercat amb l'objectiu de garantir la seguretat i distància entre treballadors, clients i vianants.
Article 12
Condicions que han de complir els centres i parcs comercials oberts al públic
Únicament poden obrir al públic els centres i parcs comercials, incloses les seves zones comunes i recreatives, que garanteixin el compliment dels requisits següents:
a) Que, conforme als aforaments determinats en el Pla d'Autoprotecció de cada centre o parc comercial, es limiti l'aforament de les seves zones comunes i recreatives al quaranta per cent.
b) Que es limiti al cinquanta per cent l'aforament en cadascun dels establiments i locals comercials situats en ells.
c) Que es garanteixi, en tot cas, el manteniment de la distància interpersonal de dos metres i s'evitin les aglomeracions de persones que comprometin el compliment de la mateixa en les zones comunes i recreatives, com poden ser zones infantils, ludoteques o àrees de descans.
d) Que es compleixin les mesures d'higiene establertes en aquest capítol per als establiments i locals comercials minoristes, a més de les específiques que s'estableixen en l'article 17.
Article 13
Mesures d'higiene exigibles als establiments i locals amb obertura al públic
1. Els establiments i locals que obrin al públic en els termes de l'article 11 han de realitzar, almenys dues vegades al dia, una neteja i desinfecció de les instal·lacions, amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents com a poms de portes, taulells, mobles, passamans, màquines dispensadores, sòls, telèfons, penjadors, carros i cistelles, aixetes, i altres elements de similars característiques, conforme a les pautes següents:
a) Una de les neteges s'ha de realitzar en finalitzar el dia, o bé abans de la represa de l'activitat l'endemà.
b) Són aplicables les indicacions de neteja i desinfecció previstes en l'article 6.1.a) i b). Per a aquesta neteja es pot realitzar, al llarg de la jornada i preferentment al migdia, una pausa de l'obertura dedicada a tasques de manteniment, neteja i reposició. Aquests horaris de tancament per neteja s'han de comunicar al consumidor per mitjà de cartelleria visible o missatges per megafonia.
Així mateix, s'ha de realitzar una neteja i desinfecció dels llocs de treball en cada canvi de torn, amb especial atenció a taulells i taules o altres elements dels llocs en mercats ambulants, mampares en el seu cas, teclats, terminals de pagament, pantalles tàctils, eines de treball i altres elements susceptibles de manipulació, prestant especial atenció a aquells utilitzats per més d'un treballador.
Quan en l'establiment o local hi romangui més d'un treballador atenent el públic, les mesures de neteja s'han d'estendre no únicament a la zona comercial, sinó també, en el seu cas, a les zones privades dels treballadors, com ara vestuaris, taquilles, banys, cuines i àrees de descans.
2. S'ha de revisar cada hora el funcionament i la neteja dels sanitaris, aixetes i poms de porta dels banys en els establiments i locals amb obertura al públic.
3. En el cas de la venda automàtica, màquines expenedores, bugaderies autoservei i activitats similars, el titular de les mateixes ha d'assegurar el compliment de les mesures d'higiene i desinfecció adequades tant de les màquines com dels establiments i locals, així com informar els usuaris del seu correcte ús mitjançant la instal·lació de cartelleria informativa. En tot cas, són aplicables les mesures previstes en l'article 6 d'aquest decret.
Article 14
Mesures d'higiene i prevenció per al personal treballador dels establiments i locals que obrin al públic
La distància entre el venedor o proveïdor de serveis i el consumidor durant tot el procés d'atenció al consumidor ha de ser d'almenys un metre quan es compti amb elements de protecció o barrera, o d'aproximadament dos metres sense aquests elements.
Així mateix, la distància entre els llocs dels mercats a l'aire lliure o de venda no sedentària en la via pública i els consumidors ha de ser de dos metres en tot moment.
En el cas de serveis que no permetin el manteniment de la distància de seguretat interpersonal, com poden ser les perruqueries, centres d'estètica o fisioteràpia, s'ha d'utilitzar l'equip de protecció adequat al nivell de risc que asseguri la protecció tant del treballador com del client, havent d'assegurar en tot cas el manteniment de la distància de dos metres entre un client i un altre.
Article 15
Mesures relatives a la higiene dels clients a l'interior d'establiments i locals i en els mercats a l'aire lliure o de venda no sedentària en la via pública.
1. El temps de permanència en els establiments i locals ha de ser l'estrictament necessari perquè els clients puguin realitzar les seves compres o rebre la prestació del servei.
2. Els establiments i locals, així com els mercats a l'aire lliure o de venda no sedentària en la via pública, han d'assenyalar de manera clara la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre clients amb marques en el sòl o mitjançant l'ús de balises, cartelleria i senyalització per a aquells casos en els quals sigui possible l'atenció individualitzada de més d'un client al mateix temps, que no es pot realitzar de manera simultània pel mateix treballador.
3. Els establiments i locals han de posar a la disposició del públic dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat, en tot cas en l'entrada del local, que han d'estar sempre en condicions d'ús, sent recomanada la posada a disposició d'aquests dispensadors també en els voltants dels mercats a l'aire lliure o de venda no sedentària en la via pública.
4. En els establiments i locals, així com els mercats a l'aire lliure o de venda no sedentària en la via pública, que comptin amb zones d'autoservei, el servei l'ha de prestar un treballador de l'establiment o local o mercat a l'aire lliure o de venda no sedentària en la via pública, amb la finalitat d'evitar la manipulació directa dels productes per part dels clients.
5. No es poden posar a disposició dels clients productes de prova no destinats a la venda com cosmètics, productes de perfumeria i similars que impliquin manipulació directa per successius clients.
Així mateix, no es poden col·locar en els establiments comercials productes de telecomunicacions per a ús i prova dels clients sense supervisió d'un treballador que, de manera permanent, pugui procedir a la seva desinfecció immediata després de la manipulació per part de cada client.
6. En els establiments del sector comercial tèxtil i d'arranjaments de roba i similars, els emprovadors s'han d'utilitzar per una única persona i després del seu ús s'han de netejar i desinfectar.
En cas que un client es provi una peça que posteriorment no adquireixi, el titular de l'establiment ha d'implementar mesures perquè la peça sigui higienitzada abans que sigui facilitada a altres clients. Aquesta mesura ha de ser també aplicable a les devolucions de peces que realitzin els clients.
Article 16
Mesures en matèria d'aforament per als establiments i locals oberts al públic
1. Els establiments i locals han d'exposar al públic l'aforament màxim de cada local i assegurar que aquest aforament, així com la distància de seguretat interpersonal de dos metres, es respecta en el seu interior.
2. Per a això, els establiments i locals han d'establir sistemes que permetin el recompte i control de l'aforament, de manera que aquest no sigui superat en cap moment, el qual ha d'incloure als propis treballadors.
3. L'organització de la circulació de persones i la distribució d'espais s'ha de modificar, quan sigui necessari, amb l'objectiu de garantir la possibilitat de mantenir la distància de seguretat interpersonal de dos metres exigida pel Ministeri de Sanitat. Preferiblement, sempre que un local disposi de dues o més portes, es pot establir un ús diferenciat per a l'entrada i la sortida, reduint així el risc de formació d'aglomeracions.
4. En els establiments i locals que disposin d'aparcaments propis per als seus treballadors i clients, quan l'accés a les instal·lacions amb els lectors de «tiquets» i targetes de treballadors no es pugui realitzar de manera automàtica sense contacte, aquest ha de ser substituït per un control manual i continu per part del personal de seguretat, per a millor seguiment de les normes d'aforament.
Aquest personal també ha de supervisar que es compleixen les normes d'arribada i sortida escalonada dels treballadors al i des del seu lloc de treball, segons els torns establerts pel centre.
En el seu cas, i tret que estrictes motius de seguretat recomanin el contrari, les portes que es trobin en el recorregut entre el «pàrquing» i l'accés a l'establiment o els vestuaris dels treballadors han de romandre obertes per a evitar la manipulació dels mecanismes d'obertura.
Article 17
Mesures addicionals aplicables a centres comercials i parcs comercials.
A més del que es disposa en l'article 12, els centres i parcs comercials oberts al públic han de complir les condicions següents:
a) L'ús de banys familiars i sales de lactància s'ha de restringir a una única família, no podent simultaniejar el seu ús dues unitats familiars i s'ha de procedir a la neteja i desinfecció d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.5.
b) L'ús del banys i sales de lactància comunes dels centres i parcs comercials ha de ser controlat pel personal d'aquests i s'han de netejar i desinfectar d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.5.
S'ha de procedir diàriament a la neteja i desinfecció de les zones comunes i zones recreatives dels centres i parcs comercials, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6, tant abans de l'obertura al públic i després del tancament, com de manera regular durant l'horari d'obertura, prestant especial atenció a les àrees de contacte de les zones comunes, com ara sòls, taulells, jocs de les zones infantils, i bancs o cadires.
c) El personal de seguretat ha de vetllar perquè es respecti la distància mínima interpersonal de dos metres i ha d'evitar la formació de grups nombrosos i aglomeracions, prestant especial atenció a les zones d'escales mecàniques, ascensors, zones comunes de pas i zones recreatives.
d) En la zona d'aparcament, a més de la desinfecció continuada dels punts de contacte habituals i posada a l'abast del client de gel hidroalcohòlic, s'ha de fomentar el pagament per mitjans electrònics sense contacte d'acord amb el que es preveu en l'article 6.6.
e) En cas necessari, s'han d'utilitzar tanques o sistemes de senyalització equivalents per a un millor control dels accessos i gestió de les persones a l'efecte d'evitar qualsevol aglomeració.
Preferiblement, sempre que el centre o parc comercial disposi de dos o més accessos, es pot establir un ús diferenciat per a l'entrada i la sortida, reduint així el risc de formació d'aglomeracions.
f) S'han d'establir sistemes que permetin el recompte i control de l'aforament, de manera que aquest no sigui superat en cap moment, el qual ha d'incloure als propis treballadors.
CAPÍTOL IV Condicions per a la prestació del servei en els establiments d'hostaleria i restauració
Article 18
Obertura d'establiments d'hostaleria i restauració
1. Els establiments d'hostaleria i restauració poden obrir al públic per a consum en el local, sempre que no se superi el setanta-cinc per cent del seu aforament i es compleixin les condicions previstes en aquest capítol.
No es permet l'obertura dels locals de discoteca i bars d'oci nocturn, encara que formin part d'altres establiments amb obertura permesa.
2. El consum dins del local es pot realitzar assegut en taula, o agrupacions de taules, preferentment mitjançant reserva prèvia. S'ha d'assegurar el manteniment de la distància física de dos metres entre les taules o, en el seu cas, agrupacions de taules. La taula o agrupació de taules que s'utilitzin per a aquest fi, han de ser concordes al nombre de persones, permetent que es respecti la distància mínima de seguretat interpersonal.
3. Està permès el consum en barra sempre que es garanteixi una separació mínima de dos metres entre clients o, en el seu cas, grups de clients.
4. Es poden obrir al públic les terrasses a l'aire lliure dels establiments d'hostaleria i restauració limitant-ne l'aforament al setanta-cinc per cent de les taules permeses.
A l'efecte d'aquest decret es consideren terrasses a l'aire lliure tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estigui envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.
En el cas que l'establiment d'hostaleria i restauració obtingués el permís de l'Ajuntament per a incrementar la superfície destinada a la terrassa a l'aire lliure, es pot incrementar el nombre de taules previst en el paràgraf anterior, respectant, en tot cas, una proporció del setanta-cinc per cent entre taules i superfície disponible i duent a terme un increment proporcional de l'espai per als vianants en el mateix tram de la via pública en el qual se situï la terrassa.
En tot cas, s'ha d'assegurar que es manté la distància física d'almenys dos metres entre les taules o, en el seu cas, agrupacions de taules. L'ocupació màxima serà de vint persones per taula o agrupació de taules. La taula o agrupació de taules que s'utilitzin per a aquest fi, han de ser concordes al nombre de persones, permetent que es respecti la distància mínima de seguretat interpersonal.
5. No es permet l'autoservei per part dels clients als establiments d'hostaleria i restauració.
Article 19
Mesures d'higiene i prevenció en la prestació del servei
En la prestació del servei en els locals d'hostaleria i restauració als quals es refereix l'article anterior, s'han de respectar les mesures d'higiene i prevenció següents:
a) Neteja i desinfecció de l'equipament, en particular taules, cadires, barra, així com qualsevol altra superfície de contacte, entre un client i un altre. Així mateix, s'ha de procedir a la neteja i desinfecció del local almenys una vegada al dia d'acord amb el que es preveu en l'article 6.
b) S'ha de prioritzar la utilització d'estovalles d'un sol ús. En el cas que això no fos possible, s'ha d'evitar l'ús de les mateixes estovalles o estalvis per diferents clients, optant per materials i solucions que facilitin el seu canvi entre serveis i la seva rentada mecànica en cicles de rentada entre 60 i 90 graus centígrads.
c) S'ha de posar a la disposició del públic dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat, en tot cas en l'entrada de l'establiment o local i a la sortida dels banys, que sempre han d'estar en condicions d'ús.
d) S'ha d'evitar l'ús de cartes d'ús comú, optant per l'ús de dispositius electrònics propis, pissarres, cartells o altres mitjans similars.
e) Els elements auxiliars del servei, com la vaixella, cristalleria, coberteria o estovalles, entre altres, s'han d'emmagatzemar en recintes tancats i, si això no fos possible, lluny de zones de pas de clients i treballadors.
f) S'han d'eliminar productes d'autoservei com a portatovallons, portaescuradents, vinagreres, setrills, i altres utensilis similars, prioritzant monodosis d'un sol ús o el seu servei en altres formats sota petició del client.
g) S'ha d'establir en el local un itinerari per evitar aglomeracions en determinades zones i prevenir el contacte entre clients.
h) L'ús dels banys pels clients s'ha d'ajustar al que es preveu en l'article 6.5.
i) El personal treballador que realitzi el servei en taula i en barra ha de garantir la distància de seguretat amb el client i aplicar els procediments d'higiene i prevenció necessaris per a evitar el risc de contagi. En qualsevol cas, s'ha de garantir una distància mínima de dos metres entre clients.
CAPÍTOL V Condicions per a la reobertura de les zones comunes d'hotels i allotjaments turístics
Article 20
Reobertura de zones comunes d'hotels i allotjaments turístics
1. Es poden reobrir al públic les zones comunes dels hotels i allotjaments turístics que haguessin suspès la seva obertura al públic en virtut de l'Ordre ministerial SND/257/2020, de 19 de març, per la qual es declara la suspensió d'obertura al públic d'establiments d'allotjament turístic, sempre que no se superi el seixanta per cent del seu aforament. Als serveis d'hostaleria i restauració dels hotels i allotjaments turístics se'ls ha d'aplicar el que s'estableix en el capítol IV.
2. El que es preveu en aquest decret s'ha d'entendre sense perjudici del que s'estableix en l'Ordre ministerial TMA/277/2020, de 23 de març, per la qual es declaren serveis essencials a determinats allotjaments turístics i s'adopten disposicions complementàries.
Article 21. Mesures d'higiene i prevenció exigibles a les zones comunes dels hotels i allotjaments turístics
1. Cada establiment ha de determinar els aforaments dels diferents espais comuns, així com aquells llocs en els quals es poden realitzar esdeveniments i les condicions més segures per a la seva realització conforme a l'aforament màxim previst en l'article anterior i d'acord amb les mesures d'higiene, protecció i distància mínima assenyalades.
2. Aquells espais tancats on es celebrin esdeveniments, activitats d'animació o gimnasos, s'han de ventilar dues hores abans del seu ús.
3. Les activitats d'animació o classes grupals s'han de dissenyar i planificar amb un aforament màxim de vint persones. S'ha de respectar la distància mínima de seguretat entre les persones que assisteixin a l'activitat i entre aquests i l'animador o entrenador. En cas que no puguin respectar aquesta distància, s'han d'utilitzar màscares. Les activitats d'animació o classes grupals s'han de realitzar preferentment a l'aire lliure i s'ha d'evitar l'intercanvi de material.
4. S'ha de realitzar la corresponent desinfecció d'objectes i material utilitzat en les activitats d'animació després de cada ús i s'ha de disposar de gel hidroalcohòlic o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat i desinfectant de superfícies
5. En el cas d'instal·lacions esportives s'han d'aplicar les mesures d'higiene i prevenció previstes en els articles 42 i 43 de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig, i en l'article 41 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig.
Així mateix, per a les piscines i spas l'establiment ha de determinar les directrius i recomanacions per al seu ús, d'acord amb les normes de prevenció i higiene establertes per les autoritats sanitàries, i sent aplicable el que es preveu en el capítol X de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig.
CAPÍTOL VI Mesures de flexibilització en l'àmbit de la cultura
Secció 1a Condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat de les biblioteques
Article 22
Serveis autoritzats a les biblioteques.
1. Les biblioteques, tant de titularitat pública com privada, han de prestar els serveis establerts en l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, en l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig, i els expressament prevists en aquest article.
2. Es poden realitzar activitats culturals a les biblioteques, sempre que no se superi el cinquanta per cent de l'aforament autoritzat. En tot cas, s'ha de mantenir una distància de seguretat interpersonal de dos metres entre els assistents.
3. Es pot permetre l'estudi en sala, sempre que es donin les condicions necessàries segons la direcció de la biblioteca, i no se superi el cinquanta per cent de l'aforament autoritzat. Igualment, s'ha de mantenir la distància de seguretat interpersonal prevista en l'apartat anterior.
4. Les biblioteques poden continuar prestant els serveis establerts en l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, i en l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig, incrementant-ne l'aforament màxim permès fins al cinquanta per cent.
5. Són aplicables les mesures d'higiene, prevenció i d'informació previstes en els articles 24 i 25 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig.
Secció 2a Condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat dels museus i sales d'exposicions
Article 23
Visites públiques i activitats culturals en els museus i mesures de control d'aforament
1. Els museus, de qualsevol titularitat i gestió, poden acollir tant les visites del públic a la col·lecció i a les exposicions temporals, com la realització d'activitats culturals o didàctiques.
S'ha de reduir al cinquanta per cent l'aforament permès per a cadascuna de les seves sales i espais públics.
2. Pel que fa a les activitats culturals, en aquells esdeveniments que impliquin concurrència de diverses persones en un mateix espai, com ara activitats educatives, conferències, tallers, concerts i, en general, programes públics, s'ha de limitar l'assistència al nombre de persones que permeti mantenir la distància de seguretat interpersonal de dos metres. Igualment, s'ha d'informar del límit de participants en la convocatòria de l'activitat.
3. Les activitats que tinguin lloc a les sales de col·lecció o exposicions del museu, i que impliquin agrupament dels assistents, com ara visites guiades, xerrades entorn de peces o altres similars, es poden suspendre fins que se superin totes les fases previstes en el Pla per a la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per a fer front a la pandèmia de la COVID-19.
4. S'han de promoure aquelles activitats que evitin la proximitat física entre els participants i han de prevaler les activitats de realització autònoma.
Així mateix, quan el format de l'activitat ho permeti, s'han d'habilitar canals de participació no presencial, com ara la retransmissió en directe o l'enregistrament per a comunicació pública digital.
S'ha de reforçar el disseny de recursos educatius, científics i divulgatius de caràcter digital, que permetin al museu complir la seva funció com a institució educativa i transmissora de coneixement, per mitjans alternatius als presencials.
5. Les visites poden ser de grups de fins a vint persones, sempre que es mantingui la distància de seguretat interpersonal de dos metres.
6. Són aplicables les condicions per a la realització de les visites públiques als museus, així com les mesures de control d'aforament previstes en l'article 26 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, en tots aquells aspectes que no s'oposin o contradiguin a l'assenyalat en aquest article.
Article 24
Mesures preventives higienicosanitàries per al públic visitant
Són aplicables les mesures higienicosanitàries per al públic visitant previstes en l'article 27 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig.
Article 25
Mesures de prevenció de riscos laborals en relació amb el personal dels museus.
Sense perjudici de l'aplicació immediata d'aquest decret, els titulars o gestors dels museus han d'establir les mesures de prevenció de riscos necessàries per a garantir que els treballadors, ja siguin públics o privats, poden exercir les seves funcions en les condicions adequades, sent en tot cas d'aplicació les mesures generals de prevenció i higiene enfront de la COVID-19 indicades per les autoritats sanitàries.
Article 26
Visites públiques a les sales d'exposicions
Són aplicables les condicions de visita pública definides per a les sales d'exposicions en els articles 26 a 30 de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig, si bé es permet l'ocupació d'un cinquanta per cent del seu aforament autoritzat, sempre que els espais disponibles permetin respectar la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre els visitants.
Secció 3.ª Condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat de visita a monuments i altres equipaments culturals
Article 27
Condicions per a la realització de la visita
Els monuments i altres equipaments culturals afectats per les mesures de contenció previstes en l'article 10.1 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, han de ser accessibles per al públic sempre que les visites no superin la meitat de l'aforament autoritzat i amb subjecció als requisits establerts en aquest decret.
Els responsables dels immobles han de permetre únicament les visites individuals, de convivents o de grups de fins a vint persones, evitant la realització d'activitats paral·leles o complementàries alienes a la pròpia visita.
En cap cas es poden desenvolupar en ells altres activitats culturals diferents de les visites.
Article 28
Mesures de control d'aforament
1. La reducció a la meitat de l'aforament, establerta en l'article anterior, s'ha de calcular respecte de l'aforament previst en el corresponent Pla d'Autoprotecció de l'immoble o recinte per als seus espais tancats i lliures.
2. El límit previst en l'apartat anterior ha de ser objecte de control tant en la venda en taquilles com en la venda online d'entrades, així com pels serveis d'atenció al públic. Per a això, si fos necessari, cada monument o equipament cultural posarà a la disposició del públic un nombre màxim d'entrades per trams horaris.
3. Quan les característiques de l'immoble impliquin que la restricció de l'aforament a la meitat no permeti complir amb la distància recomanable, ha de prevaler l'aplicació de la distància de seguretat interpersonal com a criteri per a determinar l'aforament màxim permès.
Article 29
Altres mesures aplicables
Són d'aplicació a les visites que es duguin a terme a monuments i altres equipaments culturals allò que preveuen els articles 32 a 35, com també els apartats 2 i 3 de l'article 26 de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig.
Secció 4a Condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat de cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com dels recintes a l'aire lliure i d'altres locals i establiments destinats a actes i espectacles culturals
Article 30
Activitat dels cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com dels recintes a l'aire lliure i d'altres locals i establiments destinats a actes i espectacles culturals.
1. Tots els cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars d'espectacles poden desenvolupar la seva activitat en els termes previstos en aquest decret, sempre que comptin amb butaques preassignades i no superin la meitat de l'aforament autoritzat en cada sala.
2. En el cas de locals i establiments diferents dels previstos en els apartats anteriors, destinats a actes i espectacles culturals, la represa de l'activitat s'ha de subjectar als requisits següents:
a) Si se celebra en llocs tancats, no es pot superar el cinquanta per cent de l'aforament autoritzat, ni reunir més de vuitanta persones.
b) Si es tracta d'activitats a l'aire lliure, el públic ha de romandre assegut, guardant la distància necessària i no es pot superar el cinquanta per cent de l'aforament autoritzat, ni reunir més de vuit-centes persones.
3. Són d'aplicació en al desenvolupament de les activitats previstes en els apartats anteriors els requisits i mesures que se contenen en els articles 34 a 37 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, amb les especialitats establertes a l'article 38 de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig.
CAPÍTOL VII Condicions en les quals s'ha de desenvolupar l'activitat esportiva
Article 31
Regulació de les activitats de les entitats registrades en el registre d'Entitats esportives de les Illes Balears i els seus esportistes
1. Les activitats de les entitats registrades al registre d'Entitats esportives de les Illes Balears i els seus esportistes s'han de regir per les normes establertes en aquest capítol i per les que es dictin en desplegament d'aquest.
2. No és d'aplicació, a les Illes Balears, la Resolució de 4 de maig de 2020, de la Presidència del Consell Superior d'Esports, per la qual s'aprova i publica el Protocol bàsic d'actuació per a la tornada als entrenaments i el reinici de les competicions federades i professionals.
Article 32
Entrenament mitjà en lligues no professionals federades
1. Els esportistes integrats en clubs participants en lligues no professionals federades poden realitzar entrenaments de tipus mitjà, consistents en l'exercici de tasques individualitzades de caràcter físic i tècnic, així com en la realització d'entrenaments tàctics no exhaustius dirigits a la modalitat esportiva específica, en petits grups de diversos esportistes fins a un màxim de vint, mantenint les distàncies de seguretat de dos metres de manera general i, evitant en tot cas, situacions en les quals es produeixi contacte físic. Per a això, poden utilitzar les instal·lacions que tinguin a la seva disposició, complint les mesures establertes per les autoritats sanitàries.
2. Si s'opta pel règim d'entrenament en concentració s'ha de complir amb les mesures específiques establertes per a aquest tipus d'entrenament per les autoritats sanitàries i el Consell Superior d'Esports. Tant si es requereix el servei de residència com l'obertura dels serveis de restauració i cafeteries s'han de complir les mesures establertes per a aquest tipus d'establiments.
3. Les tasques d'entrenament s'han de realitzar sempre que sigui possible per torns, evitant superar el seixanta per cent de la capacitat que per a esportistes tingui la instal·lació, amb la finalitat de mantenir les distàncies mínimes necessàries per a la protecció de la salut dels esportistes.
4. Pot assistir a les sessions d'entrenament el personal tècnic necessari per al desenvolupament d'aquestes, per a això han de mantenir les mesures generals de prevenció i higiene enfront de la COVID-19 indicades per les autoritats sanitàries. Entre aquest personal tècnic s'ha de nomenar un responsable que ha d'informar de les incidències al coordinador de l'entitat esportiva.
5. Es poden utilitzar els vestuaris, respectant el que es disposa a aquest efecte en les mesures generals de prevenció i higiene enfront de la COVID-19 indicades per les autoritats sanitàries. A aquest efecte, s'ha d'estar al que es disposa en l'article 6.6.
6. A les sessions d'entrenament no poden assistir-hi mitjans de comunicació.
7. Es poden realitzar reunions tècniques de treball amb un màxim de vint participants, i sempre mantenint la corresponent distància de seguretat i l'ús de les mesures de protecció necessàries. A aquest efecte, s'entén per reunions tècniques de treball aquelles sessions teòriques relatives al visionat de vídeos o xerrades tècniques de revisió d'aspectes de caràcter tècnic, tàctic o esportiu vinculades a les posteriors sessions d'entrenament que realitza l'entrenador amb els esportistes.
8. Les sessions d'entrenament no han de comptar amb presència de personal auxiliar, ni d'encarregats de material, i s'ha de reduir el personal del centre d'entrenament al número mínim suficient per prestar el servei.
9. En tot cas s'han de seguir les mesures de prevenció i protecció establertes per les autoritats sanitàries.
10. S'ha de realitzar una neteja i desinfecció periòdica de les instal·lacions conforme al que es preveu en l'article 6. Així mateix, s'ha de netejar i desinfectar el material utilitzat pels esportistes en finalitzar cada torn d'entrenament i a la finalització de la jornada.
11. Per a l'ús de materials i gimnasos és necessari aplicar les adequades mesures de protecció per a esportistes i tècnics. Amb caràcter general, els esportistes no poden compartir cap material. Si això no fos possible, qualsevol equip o material utilitzat per a exercicis tàctics o entrenaments específics o de manteniment mecànic i de material o equipament de seguretat, ha de ser desinfectat després de cada ús.
Article 33
Celebració d'espectacles i activitats esportives
La celebració d'espectacles i/o activitats esportives a l'aire lliure o en instal·lacions esportives obertes o tancades, s'ha d'ajustar al que es disposa en l'article 41 de l'Ordre ministerial SND 414/2020, de 16 de maig.
Article 34
Flexibilització de les mesures relatives a l'obertura d'instal·lacions esportives a l'aire lliure, tancades i centres esportius
1. En les instal·lacions esportives a l'aire lliure a les quals es refereix l'article 41 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, es pot realitzar activitat esportiva en grups de fins a vint persones, sense contacte físic, i sempre que no se superi el seixanta per cent de l'aforament màxim permès. A aquest efecte, serà aplicable el règim d'accés, torns i neteja establert en l'article 41 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig. No obstant això, els esportistes poden accedir a les instal·lacions acompanyats d'una persona distinta del seu entrenador.
2. En les instal·lacions i centres esportius als quals es refereix l'article 42 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 16 de maig, així com l'article 42 de l'Ordre ministerial SND/ 414/2020, de 16 de maig, es pot realitzar activitat esportiva en grups de fins a vint persones, sense contacte físic i sempre que no se superi el seixanta per cent de l'aforament màxim permès. A aquest efecte, serà aplicable el règim d'accés, torns i neteja establert en l'article 42 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, i en l'article 42 de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig. No obstant això, els esportistes poden accedir a les instal·lacions acompanyats d'una persona diferent del seu entrenador.
3. Sempre que sigui possible, durant la pràctica de l'activitat esportiva a la qual es refereix aquest article, s'ha de mantenir una distància de seguretat de dos metres.
4. No és necessària la concertació de cita prèvia per a la realització de les activitats esportives en les instal·lacions i centres a les quals es refereix aquest article.
5. Es permet la utilització dels vestuaris i zones de dutxes. A aquest efecte, s'ha d'estar al que es disposa en l'article 6.6.
Article 35
Celebració de competicions esportives
Es permet la celebració de competicions d'esports individuals en els que no es produeix contacte físic, sense públic i amb l'autorització prèvia de la consellera d'Afers Socials i Esports.
Els organitzadors han de presentar un protocol de desenvolupament de la competició que garanteixi el seguiment de totes les mesures d'higiene i distanciament i qualsevol altra norma establerta per part de les autoritats.
Article 36
Condicions d'ús de les piscines per ús esportiu
1. No es pot superar el límit del quaranta per cent de capacitat d'aforament d'ús esportiu a cada piscina, tant en el que fa referència a l'accés, com durant la pròpia pràctica.
2. No és necessària la concertació de cita prèvia
CAPÍTOL VIII Condicions per al desenvolupament de determinades activitats turístiques
Article 37.
Condicions per al desenvolupament de les activitats de turisme actiu i naturalesa
A l'efecte del que es disposa en l'article 47 de l'Ordre ministerial SND/399/2020, de 9 de maig, es poden realitzar activitats de turisme actiu i de naturalesa per a grups de fins a un màxim de trenta persones, i en les mateixes condicions que les establertes en l'esmentat article.
Article 38
Condicions per al desenvolupament de l'activitat de guia turístic
1. Es permet la realització de l'activitat de guia turístic en les condicions previstes en els següents apartats.
2. Aquestes activitats s'han de concertar, preferentment, mitjançant cita prèvia i els grups han de ser d'un màxim de vint persones. Durant el desenvolupament de l'activitat s'ha d'evitar el trànsit per zones o llocs susceptibles de generar aglomeracions. Així mateix, s'han de respectar les condicions en què s'ha de desenvolupar l'activitat de visita a monuments i altres equipaments culturals, segons el que s'estableix en aquest decret.
3. S'han de respectar les mesures de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la COVID-19 i, en particular, les relatives al manteniment d'una distància mínima de seguretat d'almenys dos metres o, en defecte d'això, la utilització de mesures alternatives de protecció física, d'acord amb el que s'estableix en l'Ordre ministerial SND/422/2020, de 19 de maig.
4. Durant el desenvolupament de l'activitat no es poden subministrar audioguies, fullets o un altre material anàleg.
Article 39
Centres recreatius turístics
No es permet reobrir al públic els centres recreatius turístics, excepte parcs zoològics i aquaris, que poden reobrir d'acord amb les condicions establertes en el capítol següent.
CAPÍTOL IX Condicions per a la reobertura dels parcs zoològics i aquaris
Article 40
Condicions per a la reobertura al públic de parcs zoològics i aquaris
1. Es permet la reobertura al públic dels parcs zoològics i aquaris, sempre que es garanteixin totes les condicions següents:
a) Que es limiti l'aforament total dels mateixos al cinquanta per cent.
b) Que es limiti a un terç l'aforament en les atraccions i llocs tancats.
2. Les zones comercials dels parcs zoològics i aquaris han de complir amb les condicions i mesures d'higiene i/o prevenció establertes en el capítol III d'aquest Decret.
3. Els establiments d'hostaleria i restauració dels parcs zoològics i aquaris han de complir amb les condicions i mesures d'higiene i/o prevenció establertes en el capítol IV.
Article 41
Mesures en matèria d'aforament dels zoològics i aquaris
1. Els aquaris i parcs zoològics han d'exposar al públic l'aforament màxim de cada local d'acord amb el que es preveu en l'article anterior i assegurar que aquest aforament, així com la distància de seguretat interpersonal de dos metres es respecta en el seu interior.
2. Per a això, els parcs zoològics i aquaris han d'establir sistemes que permetin el recompte i control de l'aforament, de manera que aquest no sigui superat en cap moment i que ha d'incloure als propis treballadors.
L'organització de la circulació de persones i la distribució d'espais s'ha de modificar, quan sigui necessària, amb l'objectiu de garantir la distància de seguretat interpersonal de dos metres. Preferiblement, sempre que el centre disposi de dos o més portes, es pot establir un ús diferenciat per a l'entrada i la sortida, reduint així el risc de formació d'aglomeracions. El personal de seguretat ha de controlar que es respecta la distància mínima interpersonal i ha de dispersar els grups nombrosos i aglomeracions que es puguin formar.
3. En els parcs zoològics i aquaris que disposin d'aparcaments propis per als seus treballadors i clients, quan l'accés a les instal·lacions amb els lectors de «tiquets» i targetes de treballadors, no es pugui realitzar de manera automàtica sense contacte, aquest ha de ser substituït per un control manual i continu per part del personal de seguretat, per a millor seguiment de les normes d'aforament. En el seu cas, i tret que estrictes motius de seguretat recomanin el contrari, les portes que es trobin en el recorregut entre el «pàrquing» i l'accés als establiments o els vestuaris dels treballadors han de romandre obertes per a evitar la manipulació dels mecanismes d'obertura.
Article 42
Mesures relatives a la higiene dels clients i personal treballador dels parcs zoològics i aquaris
1. S'ha de garantir la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre clients en les zones de cua, amb marques en el sòl, o mitjançant l'ús de balises, cartelleria i senyalització. En els espais interiors també s'ha de respectar aquesta distància de seguretat, no s'ha de realitzar la reobertura d'aquelles seccions interiors i activitats on no sigui possible mantenir-la.
2. Els parcs zoològics i aquaris han de posar a la disposició del públic dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat, en tot cas en l'entrada de cada servei d'entreteniment, que han d'estar sempre en condicions d'ús.
3. La distància entre els treballadors i els clients durant tot el procés d'atenció al client ha de ser d'almenys un metre quan es compti amb elements de protecció o barrera, o de dos metres si no es compta amb aquests elements.
En el cas de serveis que no permetin el manteniment de la distància de seguretat interpersonal s'ha d'utilitzar l'equip de protecció adequat al nivell de risc que asseguri la protecció tant del treballador com del client.
Article 43
Mesures d'higiene exigibles als parcs zoològics i aquaris
Els parcs zoològics i aquaris que obrin al públic en els termes de l'article 36 han de realitzar, almenys dues vegades al dia, una neteja i desinfecció de les instal·lacions amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents com a atraccions, màquines d'entreteniment, poms de portes, taulells, passamans, màquines dispensadores, sòls, telèfons, aixetes, i altres elements de similars característiques, conforme a les següents pautes:
a) Una de les neteges s'ha de realitzar en finalitzar el dia, o bé abans de la represa de l'activitat l'endemà. Les altres neteges es poden realitzar al llarg de la jornada i, preferentment, una d'elles al migdia. Les activitats requereixen d'una pausa per a la realització i desenvolupament d'aquestes labors de manteniment i neteja. Els horaris de tancament per neteja s'han de comunicar al client per mitjà de cartelleria visible o missatges per megafonia.
Així mateix, s'ha de realitzar una neteja i desinfecció dels llocs de treball en cada canvi de torn, amb especial atenció a atraccions, taulells i taules, mampares en el seu cas, teclats, terminals de pagament, pantalles tàctils, eines de treball i altres elements susceptibles de manipulació, prestant especial atenció a aquells utilitzats per més d'un treballador.
Quan en l'establiment hi romangui més d'un treballador atenent el públic, les mesures de neteja s'han d'estendre no sols a la zona d'ús comú, sinó també, en el seu cas, a les zones privades dels treballadors, com ara vestuaris, taquilles, banys, cuines i àrees de descans.
b) S'ha de revisar cada hora el funcionament i la neteja de sanitaris, aixetes i poms de les portes dels banys, per a la neteja de les quals s'han d'aplicar les mesures establertes en l'article 6.5.
c) L'ús de banys familiars i sales de lactància es restringeix a una única família. No poden simultaniejar-ne l'ús dues unitats familiars. L'ús ha de ser controlat pel personal d'aquests i s'ha de dur a terme la neteja i la desinfecció freqüent, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.
d) En el cas de la venda automàtica, màquines expenedores, posats de venda de menjar i activitats similars, el titular de les mateixes ha d'assegurar el compliment de les mesures d'higiene i desinfecció adequades tant de les màquines com dels establiments i locals, així com informar els usuaris del seu correcte ús mitjançant la instal·lació de cartelleria informativa. En tot cas, són aplicables les mesures previstes en l'article 6.
CAPÍTOL X Condicions per a la celebració de congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments
Article 44
Celebració de congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments
A l'efecte del que es disposa en l'article 48 de l'Ordre ministerial SND/414/2020, de 16 de maig, es permet la realització de congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments promoguts per qualsevol entitat de naturalesa pública o privada, sense superar en cap cas la xifra de vuitanta assistents, i en les mateixes condicions que les establertes en aquest article.
El que es preveu en el paràgraf anterior és igualment d'aplicació a la realització, per part de persones físiques i jurídiques, públiques i privades, d'activitats i tallers informatius i de divulgació en l'àmbit de la recerca científica i tècnica, el desenvolupament i la innovació, dirigits a tot tipus de públic, i que tinguin per objecte l'aprenentatge i la divulgació de continguts relacionats amb la I+D+I.
CAPÍTOL XI Condicions per a la reobertura dels establiments i locals de joc i apostes
Article 45
Reobertura dels locals i establiments en els quals es desenvolupin activitats de jocs i apostes
1. Es poden reobrir al públic els casinos, establiments de jocs col·lectius de diners i d'atzar, salons de joc, salons recreatius, rifes i tómboles, locals específics d'apostes i altres locals i instal·lacions assimilables als d'activitat recreativa de jocs i apostes conforme estableixi la normativa sectorial en matèria de joc. Aquesta reobertura queda condicionada al fet que no se superi el trenta per cent de l'aforament autoritzat i al fet que no hi hagi, en cap cas, a l'interior del local o establiment més de cinquanta persones en total, incloent als treballadors del local o establiment. Així mateix, s'han de complir les restants condicions i requisits previstos amb caràcter general en aquest decret.
2. Els establiments i locals en els quals es desenvolupin activitats de jocs i apostes han d'establir sistemes que permetin l'estricte recompte i control de l'aforament establert en l'apartat 1, de manera que aquest no sigui superat en cap moment.
3. La disposició i l'ús de les màquines o de qualsevol altre dispositiu de joc en els locals i establiments en els quals es desenvolupin activitats de jocs i apostes han de garantir el manteniment de la distància de seguretat interpersonal mínima de seguretat de dos metres.
4. Es pot reobrir al públic el servei de restauració situat en els establiments o locals de joc, d'acord amb el que es preveu en el capítol IV.
Article 46
Mesures d'higiene i/o prevenció en locals i establiments en els quals es desenvolupin activitats de jocs i apostes
En els locals i establiments en els quals es desenvolupin activitats de jocs i apostes s'han de dur a terme les següents mesures d'higiene i/o prevenció:
a) S'han de posar a disposició dels clients dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat, en tot cas a l'entrada de l'establiment o local i en cada taula de joc, han d'estar sempre en condicions d'ús.
b) Entre un client i un altre s'ha de procedir a la neteja i desinfecció de qualsevol tipus de màquina o dispositiu a través del qual s'ofereixen activitats de joc, així com de cadires, taules o qualsevol altra superfície de contacte.
c) S'han d'establir els mecanismes i processos oportuns per a garantir la higienització, cada dues hores, de les fitxes de casino, cartes o qualsevol altre element de joc que s'intercanviï entre jugadors.
d) S'han de fer tasques de ventilació periòdica en les instal·lacions, com a mínim dues vegades al dia.
e) Els usuaris de les activitats de joc en les quals s'intercanviïn diners en efectiu, fitxes de casino, cartes o qualsevol altre element de joc entre jugadors, així com els treballadors que interactuïn amb aquests clients, han d'usar de manera recurrent durant el desenvolupament d'aquests jocs, els gels hidroalcohòlics o desinfectants previstos en el paràgraf a).
f) Sempre que sigui possible, s'ha d'evitar l'ús de qualsevol material d'ús comú entre clients, optant per l'ús de dispositius electrònics propis, pissarres, cartells o altres mitjans similars.
CAPÍTOL XII Condicions per a la realització d'activitats de temps lliure dirigides a la població infantil i juvenil
Article 47
Activitats de temps lliure destinades a la població infantil i juvenil
1. Es poden realitzar activitats de temps lliure destinades a la població infantil i juvenil, inclosa l'obertura d'albergs i hostals juvenils, sempre que es duguin a terme d'acord amb les condicions establertes per resolució de la consellera competent.
2. Les activitats s'han de dur a terme a l'aire lliure o a espais coberts amb ventilació constant, amb un màxim de seixanta participants de 6 a 16 anys d'edat.
3. Les activitats s'han de dur a terme per grups de fins a deu participants més un monitor, evitant el contacte entre diferents grups, fins i tot durant el temps lliure.
4. L'ús d'espais comuns ha de ser per torns, extremant les mesures d'higiene i prevenció definides en els protocols de prevenció de la COVID-19 a l'àmbit del lleure educatiu.
CAPÍTOL XIII Condicions per al trànsit i permanència a les platges
Article 48
Condicions per al trànsit i permanència a les platges
1. El trànsit i la permanència a les platges de les Illes Balears s'ha de realitzar respectant les mesures de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la COVID-19, i, en particular, les relatives al manteniment d'una distància mínima de seguretat d'almenys dos metres. A aquests efectes, els grups han de ser d'un màxim de vint persones, excepte en el cas de persones convivents.
2. Es permet la pràctica d'activitats esportives, professionals o d'esbarjo a les platges de les Illes Balears, sempre que es puguin desenvolupar individualment o, en el cas d'activitats esportives, també en modalitat en parella, i sense contacte físic, i que es mantengui una distància mínima de dos metres entre els participants.
CAPÍTOL XIV Reobertura dels parcs naturals
Article 49
Reobertura dels parcs naturals
1. Es poden reobrir els parcs naturals. Als parcs naturals que reobrin els són d'aplicació els apartats 2 a 4 de l'article 47 de l'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig.
2. Es permet l'ús de les taules instal·lades a les àrees recreatives.
CAPÍTOL XV Condicions de reactivació de serveis i prestacions en matèria de serveis socials
Article 50
Reactivació de serveis i prestacions en matèria de serveis socials
1. La reactivació dels serveis socials d'atenció a persones grans, a persones en situació de dependència, amb discapacitat, diagnòstic de salut mental i atenció primerenca durant el període d'alarma ocasionada per la COVID-19 s'ha de realitzar de forma progressiva.
2. Quant als serveis d'estades diürnes per persones majors, per persones en situació de dependència o amb discapacitat, als serveis ocupacionals per persones amb discapacitat o amb diagnòstic de salut mental, s'estableixen les condicions següents:
a) Les instal·lacions de servei diürn, integrats en els espais d'una residència, han de romandre tancades a les persones usuàries.
b) Els serveis han de continuar procurant suport a les persones usuàries, sempre que sigui possible, en coordinació́ amb els serveis socials comunitaris, els serveis de salut i, especialment, amb els serveis d'ajuda a domicili en aquells casos en els que la persona sigui usuària. Aquest suport pot ser telemàtic o presencial.
c) S'ha de procurar donar suport presencial almenys una vegada al dia i preferentment a l'entorn comunitari o al domicili de la persona.
d) L'atenció́ ha de ser de més intensitat en aquells casos en què es valori tècnicament que l'absència de suport familiar o d'entorn afectiu pot provocar una situació de desatenció de la persona.
e) En els casos ens què es realitzi l'activitat a les instal·lacions dels serveis, s'han de prioritzar aquells casos amb més necessitat, major grau de dependència i necessitat de conciliació de la vida laboral dels seus cuidadors.
f) En tots aquells casos on el servei preveu l'alimentació a la persona usuària, s'ha de mantenir aquesta, sempre que sigui necessari i possible.
3. Quan les intervencions en aquests servei siguin en modalitat presencial, tant si són al domicili de la persona usuària, a les instal·lacions del servei o a un espai comunitari:
a) Han de seguir sempre les mesures de seguretat que recomani en cada moment l'autoritat sanitària.
b) Han de ser individuals i, sempre que sigui possible, realitzades pel mateix professional.
c) El servei ha de fer un control estricte, amb l'objectiu de facilitar i agilitzar el seguiment de contactes en cas de possibles contagis de la COVID-19, que reflecteixi: el nom, llinatges i DNI de l'usuari i el nom, llinatges, DNI i telèfons del professional que realitza la intervenció.
d) Abans de començar una intervenció s'ha de demanar a la persona usuària si té simptomatologia compatible amb la COVID-19. En cas de que la persona presenti simptomatologia compatible, no es pot realitzar la intervenció presencial i s'ha de donar avís al 061.
e) La persona usuària ha de conèixer les mesures de seguretat i seguir-les, per això és necessari que rebin formació en matèria de mesures de seguretat: distància entre persones igual o superior a 2 metres, rentat de mans i ús de mascareta amb tècnica adequada per tal de garantir la seguretat.
4. Quan les intervencions en qualsevol dels serveis descrits anteriorment es realitzin a les instal·lacions del servei, a més de les mesures descrites a l'apartat anterior:
a) Aquestes s'han d'acordar prèviament amb un sistema de cita prèvia.
b) Per tal de garantir les mesures de distanciament, l'ocupació del centre no pot superar el cinquanta per cent del seu aforament i ha de garantir que sempre se respecti la distancia mínima de seguretat que marca l'autoritat sanitària.
c) Prèviament a l'entrada de l'usuari al servei s'han de prendre les mesures següents:
i. Prendre la temperatura a la persona usuària que ha de rebre el servei i al seu acompanyament, quan sigui necessari en el cas d'atenció primerenca. Es recomana que es faci mitjançant un termòmetre làser per evitar el contacte. En cas que la persona presenti una temperatura corporal de 37,5 ºC o superior, no es permet la seva entrada.
ii. El centre ha de proporcionar a l'usuari i al seu acompanyant, quan sigui necessari en el cas d'atenció primerenca, el material de protecció recomanat per l'autoritat sanitària.
iii. Sempre que sigui possible, la intervenció a les instal·lacions dels serveis s'ha de realitzar a espais amplis i amb bona ventilació, que tenguin un espai per la neteja de mans i un poal amb tapa i pedal per rebutjar el material de seguretat un cop finalitzi la intervenció.
5. No s'han de realitzar intervencions presencials en els casos següents:
a) A persones amb la COVID-19.
b) A persones amb simptomatologia compatible amb la COVID-19, com són: febre, simptomatologia respiratòria aguda, tos seca, cansament, mal de coll, diarrea o pèrdua del sentit de l'olfacte o del gust.
c) A persones que hagin estat en contacte amb persones afectades per la COVID-19 en els catorze dies anteriors al de la intervenció.
d) A persones amb una temperatura corporal superior o igual al 37,5ºC.
e) A domicilis on hi hagi algun cas actiu de la COVID-19, ja sigui de la persona usuària o del seu entorn.
6. Els serveis d'estades diürnes han de disposar d'un pla de contingències per tal de garantir el compliment de les mesures de seguretat i higiene recomanades per l'autoritat sanitària, per tal d'impedir la disseminació del virus SARS-CoV-2. El pla s'haurà d'aprovar per l'autoritat sanitària.
7. No es permet que els usuaris facin ús del serveis de transports dels seus serveis.
8. En cas que els serveis detectin situacions de manca de cobertura de les necessitats bàsiques, han de ser posades en coneixement del serveis socials comunitaris.
En cas que es detectin situacions de necessitats relacionades amb tecnologia de la comunicació per a persones que potencialment en podrien fer ús i a la teleassistència, s'han de posar en coneixement del titular de la prestació del servei.
9. Aquestes mesures s'estableixen amb caràcter general per a tots els centres i serveis mentre els consells insulars no en dictin de pròpies.
Article 51
Règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial.
1. Les visites als serveis socials de tipus residencial per a persones grans, persones en situació de dependència i/o persones amb discapacitat es poden a dur a terme d'acord amb les condicions següents:
a) Les visites s'han d'acordar prèviament amb el centre amb un sistema de cita prèvia. Cada resident pot rebre un màxim de dues visites setmanals, d'una sola persona i per un temps màxim de 30 minuts.
b) El procediment a seguir és el previst a la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports d'11 de maig de 2020 (BOIB núm. 80, de 12 de maig) i la seva modificació mitjançant Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 25 de maig de 2020 (BOIB núm. 94, de 27 de maig)
2. No estan permeses les visites en els casos següents:
a) Als centres on hi hagi un o més casos actius o en estudi de la COVID-19.
b) A persones amb la COVID-19.
c) A persones que presentin símptomes d'infecció respiratòria, com tos, febre o sensació de manca d'aire, o altres símptomes atípics, sospitosos de COVID-19, com mal de coll, pèrdua de l'olfacte o del gust, dolors musculars, diarrees, dolor toràcic o cefalees.
d) A persones que hagin estat en contacte amb persones afectades per la COVID-19 els darrers catorze dies.
e) A persones amb una temperatura corporal superior o igual al 37,5 ºC.
3. En relació amb les mesures de seguretat, el procediment per realitzar les visites, serà el que recomani en cada moment l'autoritat sanitària. La responsabilitat del seu compliment és de la direcció del centre.
4. En qualsevol cas, i previ a l'entrada de la persona visitant al centre, s'han de prendre les mesures següents:
a) Demanar als visitants si tenen simptomatologia compatible amb la COVID-19 com la descrita al punt 2.c). En cas que la persona presenti simptomatologia compatible, no es permetrà la seva entrada.
b) Prendre la temperatura a la persona que vol visitar el centre. Es recomana que es faci mitjançant un termòmetre làser per evitar el contacte. En cas que la persona presenti una temperatura corporal de 37,5 ºC o superior, no es permetrà la seva entrada.
c) Dur un control estricte de les visites, amb l'objectiu de facilitar i agilitzar el seguiment de contactes en cas de possibles contagis de la COVID-19. El control de visites ha de reflectir:
d) Donar formació tant a les persones residents al centre com a les seves visites sobre les mesures de seguretat: distància mínima de dos metres entre persones, rentat de mans i ús de mascareta amb tècnica adequada per tal de garantir una visita segura. La persona visitant ha de conèixer les mesures de seguretat i seguir-les, de la mateixa manera que la persona resident quan sigui possible.
e) Proporcionar a les persones que realitzin la visita, el material de protecció recomanat per l'autoritat sanitària.
5. Totes les visites han de ser supervisades per part del personal del centre per tal de garantir el seguiment de les mesures de seguretat dictades per l'autoritat sanitària. Sempre que sigui possible, s'han de dur a terme en espais amplis i amb bona ventilació, que tenguin un espai per la neteja de mans i un poal amb tapa i pedal per dipositar el material de seguretat un cop finalitzi la visita.
Només es permeten les visites a les habitacions de les persones residents quant aquestes es trobin enllitades per problemes de salut o prescripció mèdica. En cas que les visites es facin a l'habitació és imprescindible respectar les mateixes mesures de seguretat.
6. En supòsits excepcionals i relacionats amb l'acompanyament al final de la vida, la direcció del centre, prèvia sol·licitud a l'autoritat competent, pot autoritzar visites a centres amb casos actius de la COVID-19 o per un nombre de vegades o temps superior al descrit a l'apartat 1, amb aplicació de mesures de màxima prevenció, dins del marc de les instruccions de l'autoritat sanitària.
En aquests casos, es recomana seguir el document tècnic de la Conselleria de Salut i Consum, de recomanacions per a l'acompanyament de persones al final de vida a les residències de persones majors i discapacitat davant l'epidèmia de la COVID-19 a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. Es permeten les sortides als residents dels centres que no tenguin cap cas actiu o en estudi de la Covid-19 amb els termes següents:
a) Possibilitar les sortides terapèutiques, sempre que aquestes siguin acompanyades pel personal del centre i segueixin les mesures d'higiene i seguretat marcades per l'autoritat sanitària.
b) Els serveis socials de tipus residencial i els habitatges supervisats per a persones amb discapacitat o diagnòstic de salut mental poden autoritzar les sortides dels seus residents, sempre que aquests hagin rebut la formació sobre les mesures d'higiene i seguretat i estiguin en condicions d'entendre-les i complir-les.
8. Aquestes mesures s'estableixen amb caràcter general per a tots els centres i serveis mentre els consells insulars no en dictin de pròpies.
Article 52
Serveis d'atenció a les dones
Els serveis d'atenció a les dones, assistència, assessorament, casals i centres d'acollida per a víctimes de violència masclista, han de garantir un mínim del cinquanta per cent dels serveis amb atenció presencial.
Article 53
Règim d'ingressos i visites als centres de menors i d'execució de mesures judicials de menors
Els serveis dels centres de menors, habitatges supervisats i d'execució de mesures privatives de llibertat s'han de continuar prestant, amb l'aplicació de les mesures sanitàries aprovades pel Ministeri de Sanitat i les que estableixin les instruccions o protocols interns de l'òrgan competent.
CAPÍTOL XVI Mesures relatives al transport comercial regular i transport turístic interinsular així com d'activitats nàutiques i aeronàutiques d'esbarjo d'àmbit particular i professional, entre illes
Article 54
Mesures en matèria de transport regular comercial
1. Es permet la mobilitat interinsular en transport regular comercial tant aeri com marítim.
2. El retorn de les persones residents a les illes, des de la península, en vaixells o aeronaus de línia regular, es pot realitzar a qualsevol de les Illes Balears i no necessàriament a l'illa de residència.
Article 55
Mesures en matèria de transport turístic interinsular i activitats nàutiques i aeronàutiques d'esbarjo d'àmbit particular i professional, entre illes
1. Es permet la mobilitat interinsular, en els vols d'aviació general, els d'instrucció, els privats i els de treball d'àmbit particular i professional.
2. Es permeten les activitats nàutiques d'esbarjo d'àmbit particular i professional entre illes, les quals es poden realitzar amb les limitacions establertes en l'Ordre ministerial SND/487/2020 de 1 de juny per a la fase III.
3. Es permet el transport turístic de passatgers amb una limitació d'ocupació dels vaixells i embarcacions del setanta-cinc per cent del número de passatgers que constin en els seus corresponents certificats.
4. Els empresaris i professionals que duguin a terme vols privats, així com els que duguin a terme activitats nàutiques d'esbarjo d'àmbit professional, i els que realitzen l'activitat de transport turístic de passatgers, han d'assegurar que els passatgers i les persones a bord compleixen les mesures de protecció de la salut.
5. Es prohibeix el servei de menjar i begudes a les embarcacions dedicades al transport turístic de passatgers.
CAPÍTOL XVII Condicions per a la prestació de serveis en els centres educatius no universitaris
Article 56
Realització de tràmits administratius
Els tràmits administratius, sempre que sigui possible, s'han de dur a terme de manera telemàtica.
Es pot donar suport amb cita prèvia als usuaris que tenen problemes per dur a terme de manera telemàtica els tràmits d'escolarització i d'altres processos administratius, amb les mesures de distanciament individual i col·lectiva, d'higiene i de protecció establertes en aquest decret.
Article 57
Obertura dels centres educatius
Els centres educatius no universitaris situats en qualsevol de les illes que hagin accedit a la Fase 3 han de mantenir obertes les seves instal·lacions almenys entre les 9.00 i les 13.00 hores (en torn de matí) i entre les 15.00 i les 19.00 (en torn d'horabaixa).
Article 58
Activitats educatives de caràcter presencial
A l'educació infantil de segon cicle, l'educació primària, l'educació especial, l'ESO, el batxillerat, l'FP, l'educació de persones adultes i als ensenyaments de règim especial, s'han de dur a terme les activitats adreçades a l'alumnat, amb les mesures de distanciament, higiene i protecció establertes en aquest decret, fins a la finalització del curs 2019-2020, per part dels diferents professionals i especialistes dels centres educatius, següents:
a) Tutories d'orientació o de matèria i activitats de reforç per a l'alumnat de qualsevol curs dels nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional, ensenyaments de persones adultes i ensenyaments de règim especial, amb cita prèvia, individuals o en grups d'un màxim de deu alumnes al segon cicle d'educació infantil, i de quinze alumnes en els altres nivells educatius, sempre que es pugui mantenir la capacitat de quatre metres quadrats per alumne.
b) Intervenció, orientació i suport a l'alumnat amb NESE i d'altres que hagin patit una situació d'especial dificultat (problemes greus de convivència, desregulació emocional, situacions de maltractament, aïllament social, escletxa digital,..) a tots els centres educatius, durant el període de suspensió de les activitats presencials, amb cita prèvia, individual o en grups d'un màxim de cinc alumnes, per part dels tutors o dels diferents professionals de suport del centre (inclosos TISOC, fisioterapeutes i ATE). S'han de dur a terme aquestes intervencions a totes les etapes, nivells i modalitats educatives, a petició de les famílies o dels professors i equips directius dels centres quan es constati una situació de vulnerabilitat que ho faci aconsellable.
c) Obertura dels centres de 0-3 anys dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, que reprendran les activitats educatives presencials, amb les ràtios màximes que s'indiquen a continuació i aplicant amb les mesures de distanciament, higiene i protecció establertes en aquest decret. Les ràtios màximes per grup, sempre que es pugui mantenir la capacitat de 4 m2 per alumne, han de ser:
- 0-1: 4 nadons
- 1-2: 6 infants
- 2-3: 9 infants
- Aules mixtes: 50% de la ràtio abans de l'estat d'alarma, segons la taula del decret 58/2019.
En aquests centres, en cas d'haver-hi més sol·licituds que la ràtio permesa, els titulars dels centres han d'establir els criteris per a la incorporació de l'alumnat, sempre donant preferència a les famílies amb dificultats de conciliació, amb vulnerabilitat socioeconòmica i en situacions de protecció del menor.
d) Els centres que imparteixen formació professional, poden realitzar de forma presencial entre el 15 i el 30 de juny les proves lliures per a l'obtenció dels títols de tècnic o de tècnic superior de formació professional, amb les mesures de distanciament, higiene i protecció establertes en aquest decret.
e) Els Centres d'Educació de Persones Adultes (CEPA) poden realitzar de forma presencial les proves de competències clau del SOIB els dies 16 i 17 de juny, amb les mesures de distanciament, higiene i protecció establertes en aquest decret.
f) La direcció dels centres ha d'organitzar l'horari de les activitats presencials i ha de determinar el professorat que ha d'acudir als centres, amb una antelació mínima de 24h (48h en el cas del professorat resident en una illa diferent a la de destinació), en els dies i hores que s'estableixin, per a la realització de les tasques indicades en els punts anteriors.
g) S'han d'evitar les aglomeracions. Les visites de pares, mares o altres persones a les instal·lacions dels centres no estan permeses amb caràcter general, excepte per a la realització de gestions que necessàriament s'hagin de fer de manera presencial, les quals s'han de gestionar amb cita prèvia o per indicació del professorat, o de l'equip directiu, respectant sempre les mesures de prevenció i higiene establertes en aquets decret.
h) En aquesta fase continua la suspensió del servei de menjador i de transport escolar si bé, en el cas de centres de primer cicle d'educació infantil, es pot dur a terme el servei de menjador en un recinte d'ús exclusiu per als infants i sempre que es garanteixin les mesures higièniques i de distanciament estipulades amb caràcter general.
Article 59
Obertura dels centres 0-3 privats o de titularitat municipal o dels consells insulars
Els centres 0-3 privats o de titularitat municipal o dels consells insulars, poden obrir per decisió dels seus titulars i realitzar activitats educatives en les mateixes condicions assenyalades per als centres dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Article 60
Incorporació del personal docent dels centres educatius no universitaris
A partir de dia 19 de juny, un cop finalitzat el curs escolar i fins al dia 30 de juny, tot el personal docent s'ha de reincorporar al centre de manera presencial, per torns i amb les mesures sanitàries establertes en aquest decret.
Disposició addicional primera.
Control del compliment de les mesures d'aquest decret
Els serveis d'inspecció municipals, insulars i autonòmics, com també la policia local, en l'àmbit de les seves competències, sense perjudici de l'eventual sol·licitud d'auxili de les forces i cossos de seguretat de l'Estat, són els encarregats de vigilar el compliment de les mesures recollides en aquest decret, corresponent la instrucció dels procediments sancionadors que procedeixin a les autoritats competents d'acord amb la legislació sectorial aplicable.
Disposició addicional segona.
Mesures per a les accions comercials o de promoció
Les accions comercials o de promoció que duguin a terme els establiments i locals comercials han d'estar acompanyades de mesures destinades a assegurar que no es generin aglomeracions que impedeixin el manteniment de la distància de seguretat, el compliment dels límits d'aforament, o comprometin la resta de mesures establertes en aquest decret, havent d'adoptar les mesures adequades per a evitar-les, incloent el cessament immediat de les esmentades accions comercials o de promoció si resultés necessari.
Disposició final primera
Desplegament
Les previsions que se contenen en aquest decret poden ser objecte de desplegament per part dels membres del Govern, competents per raó de la matèria, mitjançant resolució.
Disposició final segona
Règim de supletori
En allò que no disposi aquest decret i no el contradigui, són d'aplicació les normes estatals vigents que estableixen mesures en aplicació de la fase III del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
Disposició final tercera
Règim de recursos.
Contra aquest decret es pot interposar recurs contenciós-administratiu en el termini de dos mesos a partir del dia següent al de la seva publicació, davant la Sala Contenciosa-administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, de conformitat amb el que disposen els articles 8.2 i 11.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa- administrativa.
Disposició final quarta
Vigència i efectes
Aquest Decret produeix efectes des de les 00:00 hores del dia 8 de juny de 2020 i manté l'eficàcia mentre sigui vigent l'estat d'alarma.
Palma, 7 de juny de 2020
La presidenta Francesca Lluch Armengol i Socias