Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2845
Decret 13/2020, de 13 de març, pel qual es crea i es regula la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies de les Illes Balears
La Declaració universal dels drets humans defineix la família com l'element natural i fonamental de la societat i estableix l'obligació que la societat i l'Estat la protegeixin.
L'article 39 de la Constitució espanyola disposa que els poders públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família i també la protecció integral dels fills. L'article 148.1.20 possibilita a les comunitats autònomes assumir competències en aquesta matèria.
L'article 30.16 de l'Estatut d'autonomia, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en protecció social de la família. D'altra banda l'article 16.4 especifica que les administracions públiques, en el marc de les competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.
Així doncs, les famílies constitueixen una unitat essencial de la nostra comunitat i són l'estructura a través de la qual es configura el nostre desenvolupament social, econòmic, polític i cultural. Desenvolupen un paper insubstituïble com a factor de vertebració i instrument de cohesió social; tenen una funció no només socialitzadora sinó també d'inserció en la vida social i comunitària i de desenvolupament personal.
Per tot això, el Parlament de les Illes Balears, en el marc de les competències esmentades, va aprovar la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.
La Llei 8/2018 té per objecte establir el marc legal que permeti dissenyar i desenvolupar la política de suport i protecció a les famílies i als seus membres residents a les Illes Balears, així com determinar els drets i les prestacions destinades a donar-los suport.
A més, cal assenyalar alguns elements de la normativa complementària. En primer lloc, la Llei 14/2010, de 9 de desembre, de mediació familiar de les Illes Balears, modificada per la Llei 13/2019, de 29 de març, desplega el sistema públic de mediació per intervenir en les problemàtiques diverses que afecten les famílies, entre les quals destaquen els conflictes familiars. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, estableix la corresponsabilitat d'homes i dones en les responsabilitats familiars, les tasques domèstiques i l'atenció de les persones en situació de dependència, com un principi que ha de regir les actuacions de les administracions públiques. Finalment, la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, és especialment sensible en la garantia del reconeixement de la diversitat del fet familiar en igualtat de condicions i en tots els àmbits.
Així, amb la finalitat de donar compliment a l'article 37 de la Llei 8/2018, mitjançant aquest Decret es pretén crear la comissió interdepartamental esmentada i regular-ne la composició, l'organització i el funcionament.
Finalment, d'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè mitjançant aquesta norma s'acompleix el que disposa l'article 37 de la Llei 8/2018; de proporcionalitat, atès que la norma conté la regulació imprescindible per complir l'obligació establerta en l'article 37 de la Llei 8/2018; de seguretat jurídica, perquè la norma s'adapta a la normativa autonòmica; de transparència, principi pel qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, atès que, mitjançant aquesta norma, es garanteix el compliment dels objectius que estableix la Llei 8/2018.
Així mateix, segons el que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, aquest Decret s'ajusta als principis de qualitat i simplificació, atès que el contingut s'hi expressa de forma clara i precisa, sense estendre's en la redacció, per facilitar-ne la comprensió.
Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, i havent-ho considerat el Consell de Govern, en la sessió del dia 13 de març de 2020,
DECRET
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Creació i adscripció
Es crea la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, com a òrgan col·legiat amb la funció de garantir el compliment dels principis i els objectius que estableix la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.
Article 2
Règim jurídic
1. Quant a les actuacions, la composició i el funcionament, la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies s'ha d'ajustar al que disposa aquest Decret.
2. En tot el que no regula aquest Decret, s'ha d'aplicar el que disposen en matèria d'òrgans col·legiats el capítol II, secció 3a, del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i el capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 3
Funcions
Correspon a la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies, sempre que estiguin relacionades amb seu àmbit d'actuació, les funcions següents:
a) Vetlar perquè tots els òrgans implicats duguin a terme les mesures d'actuació respectives.
b) Vetlar perquè aquestes mesures es dirigeixin a l'acompliment dels objectius que estableix la Llei 8/2018.
c) Establir les fases de desenvolupament dels objectius i d'implantació de les actuacions i els programes i fer-ne el seguiment.
d) Debatre sobre els projectes de normativa general autonòmica i els projectes de plans d'actuació, plans sectorials i plans estratègics que tenguin incidència sobre la família i fer les propostes, recomanacions i suggeriments sobre els mateixos que estimi oportuns.
e) Formular propostes i recomanacions per millorar la prestació de serveis a les famílies.
f) Deliberar sobre les qüestions que el conseller o consellera d'Afers Socials i Esports sotmeti a la consideració de l'òrgan.
g) Fer públics els informes que elabori.
h) Valorar l'evolució de les diferents mesures adoptades.
Capítol II Composició
Article 4
Composició
1. La Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies s'estructura en òrgans unipersonals i òrgans col·legiats.
2. Els òrgans unipersonals són:
a) El president o presidenta.
b) El vicepresident o vicepresidenta.
c) El secretari o secretària.
3. Els òrgans col·legiats són:
a) El Ple.
b) La Comissió Tècnica i les comissions temporals que es creïn d'acord amb el que disposa l'article 12.4 d'aquest Decret.
Article 5
El president o presidenta
1. El conseller o consellera d'Afers Socials i Esports presidirà la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies.
2. Les funcions del president o presidenta de la Comissió són les següents:
a) Representar la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies i exercir-ne de portaveu.
b) Establir la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia, tenint en compte les peticions dels altres membres de la Comissió, sempre que es formulin amb l'antelació suficient.
c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causa justificada.
d) Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.
e) Visar les actes i els certificats dels acord de l'òrgan.
f) Exercir qualsevol altra funció que sigui inherent a la condició de president o presidenta.
3. En cas de vacant, absència, malaltia o per qualsevol altra causa legal, el president o presidenta serà substituït pel vicepresident o vicepresidenta i, si no hi és, pel membre de l'òrgan col·legiat de més jerarquia, antiguitat i edat, per aquest ordre.
Article 6
El vicepresident o vicepresidenta
1. El càrrec de vicepresident o vicepresidenta l'ocuparà preferentment el director o directora general d'Infància, Joventut i Famílies. En cas contrari, el conseller o consellera d'Afers Socials i Esports nomenarà vicepresident o vicepresidenta el membre de la Comissió que consideri idoni.
2. Les funcions del vicepresident o vicepresidenta de la Comissió són les següents:
a) Assistir a les reunions, amb veu i vot.
b) Exercir totes les funcions que siguin inherents al càrrec.
c) En cas de substitució, exercir, a més de les seves funcions, les de la persona que supleixi, fins i tot el vot.
d) Nomenar els membres de les comissions tècniques.
Article 7
El secretari o secretària
1. El conseller o consellera d'Afers Socials i Esports nomenarà el secretari o secretària entre el personal funcionari adscrit a la Conselleria.
2. Les funcions del secretari o secretària de la Comissió són les següents:
a) Assistir a les reunions, amb veu però sense vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president o presidenta.
c) Rebre els actes de comunicació dels membres de la Comissió, siguin notificacions, peticions, rectificacions o qualsevol altre tipus d'escrit.
d) Preparar el despatx d'assumptes i redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificats de les consultes, els dictàmens i els acords.
f) Exercir qualsevol altra funció que sigui inherent a la condició de secretari o secretària.
Article 8
El Ple
1. El Ple és l'òrgan superior de decisió de la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies i està integrat pels membres següents:
a) President o presidenta: el conseller o consellera d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
b) Vicepresident o vicepresidenta: la persona que designi el conseller o consellera d'Afers Socials i Esports.
c) Set vocals: titulars de les direccions generals i organismes implicats en el compliment dels principis i els objectius que estableix la Llei 8/2018, proposats pels titulars de les conselleries respectives, en la proporció següent:
1 vocal de la conselleria que tengui atribuïdes competències en matèria de família
1 vocal de la conselleria que tengui atribuïdes competències en matèria de salut.
1 vocal de la conselleria que tengui atribuïdes competències en matèria d'educació.
1 vocal de la conselleria que tengui atribuïdes competències em matèria de treball.
1 vocal de la conselleria que tengui atribuïdes competències en matèria d'habitatge.
1 vocal de la conselleria que tengui atribuïdes competències en matèria d'igualtat.
1 vocal de l'Institut Balear de la Dona.
2. Les funcions del Ple són les següents:
a) Acomplir les funcions que estableix l'article 3 d'aquest Decret.
b) Proposar la modificació d'aquest Decret.
c) Aprovar, si escau, la memòria anual de la Comissió, segons el que disposi el reglament de règim intern.
d) Conèixer tots els assumptes relacionats amb la seva competència que qualsevol dels membres decideixi sotmetre a consideració.
Article 9
Funcionament del Ple
1. El Ple s'ha de reunir, com a mínim, una vegada l'any amb caràcter ordinari i, amb caràcter extraordinari, quan ho considerin oportú el president o presidenta o una tercera part dels membres.
2. El president o presidenta ha d'establir la convocatòria de les sessions ordinàries amb una antelació mínima de quinze dies naturals, i de vuit dies naturals en el cas de les sessions extraordinàries. La convocatòria ha d'especificar el lloc, la data i l'hora de la sessió, així com l'ordre del dia.
3. Per a la constitució vàlida del Ple, als efectes de la realització de sessions i deliberacions i la presa d'acords, es requereix, en primera convocatòria, l'assistència presencial o a distància del president o presidenta o del secretari o secretària o, si escau, de les persones que els supleixin, i la d'almenys la meitat dels membres. Si no hi ha quòrum suficient, el Ple s'ha de constituir en segona convocatòria mitja hora després, i, en aquest cas, és necessària l'assistència d'una tercera part dels membres.
4. El president o presidenta pot convocar a les sessions persones expertes en la matèria de què s'hi hagi de tractar. Igualment, pot convidar a assistir-hi representants de les conselleries del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars o dels municipis, i representants de les entitats privades que treballen en l'àmbit dels serveis socials. En aquests casos, aquestes persones tenen dret a veu però no a vot.
5. Els acords s'han de prendre per majoria de vots. En cas d'empat, el president o presidenta té vot de qualitat.
6. El Ple es regeix per les seves normes de funcionament i, en tot el que no s'hi estableixi, per les disposicions de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 10
Adquisició de la condició de vocal
1. El conseller o consellera d'Afers Socials i Esports ha de nomenar els vocals de la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies a proposta dels titulars de les conselleries esmentades en l'article 8.1.c).
2. Els vocals de la Comissió Interdepartamental seran nomenats per un termini de quatre anys, llevat que hi concorri alguna de les causes de cessament de la condició d'aquest càrrec previstes en l'article 11. Els membres de la Comissió Interdepartamental són reelegibles.
3. Els òrgans encarregats de proposar al conseller o consellera d'Afers Socials i Esports el nomenament dels vocals de la Comissió Interdepartamental també poden emetre les propostes de cessament corresponents.
4. Els vocals de la Comissió Interdepartamental poden ser suplerts, amb caràcter excepcional i per causa justificada, per la persona que el titular de la conselleria corresponent designi, de la qual cosa s'ha d'informar prèviament el secretari o secretària de la Comissió.
Article 11
Pèrdua de la condició de vocal
1. Els membres del Ple cessen per les causes següents:
a) Renúncia o defunció.
b) Incapacitació civil declarada judicialment.
c) Incompatibilitat sobrevinguda o inhabilitació per a l'exercici de càrrecs públics.
d) Condemna per delicte dolós mitjançant sentència ferma.
e) Absència injustificada en dues sessions seguides o en quatre d'alternes en un mateix any.
f) Revocació del nomenament per part de l'òrgan competent.
2. L'acord de cessament d'un membre i de nomenament de la persona que l'ha de substituir per a la resta del mandat s'ha de prendre segons el procediment de nomenament de vocals del Ple.
Article 12
La Comissió Tècnica
1. La Comissió Tècnica ha de seguir, d'una manera permanent, el desenvolupament de la gestió i la programació de les actuacions en matèria de família.
2. Les funcions de la Comissió Tècnica s'han de determinar en el reglament de règim intern que aprovi el Ple, el qual, així mateix, ha de regular la relació entre el Ple i la resta de comissions que es puguin crear d'acord amb el que estableix l'apartat 4. En tot cas, ha de tenir les funcions següents:
a) Donar el suport tècnic necessari a la Comissió Interdepartamental.
b) Col·laborar en l'elaboració de l'informe d'avaluació a què es refereix la disposició addicional primera de la Llei 8/2018.
c) Elaborar els estudis, els informes i els plans que la Comissió Interdepartamental li encomani.
3. La Comissió Tècnica estarà integrada per dos tècnics de la conselleria competent en matèria de família, un tècnic o tècnica de cadascuna de la resta de conselleries amb representació en el Ple de la Comissió Interdepartamental i un tècnic o tècnica de l'Institut Balear de la Dona. La seva composició haurà de ser paritària. L'elecció i les funcions dels òrgans corresponents s'han de determinar en el reglament de règim intern.
4. Per acord del Ple, es poden crear comissions temporals per deliberar sobre projectes concrets que siguin competència de la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies de les Illes Balears. La seva composició i funcions seran determinades en l'acord de creació.
Article 13
Col·laboració amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports
La Conselleria d'Afers Socials i Esports ha d'informar periòdicament la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies sobre les sancions greus i molt greus imposades per incompliment dels requisits, les condicions i les obligacions que han de complir les persones beneficiàries dels serveis prevists en el pla interinstitucional de coordinació previst a la disposició addicional novena de la Llei 8/2018.
Disposició addicional única
Constitució de la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies
La Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies s'ha de constituir de conformitat amb el que estableix aquest Decret en un termini màxim de tres mesos comptadors des de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Disposició transitòria única
Composició de la Comissió Tècnica en el moment de la creació de la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies de les Illes Balears
Transitòriament, i mentre no s'aprovi el reglament de règim intern de la Comissió Interdepartamental de Suport a les Famílies de les Illes Balears, els membres de la comissió tècnica a què es refereix l'article 12 s'elegiran en el primer ple de la Comissió Interdepartamental i en els plens de renovació consegüents.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de març de 2020
|
La presidenta |
La consellera d'Afers Socials i Esports |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Fina Santiago Rodríguez |
|