Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2512
Decret 11/2020, de 6 de març, pel qual es modifiquen els Estatuts de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, aprovats pel Decret 23/2012, de 23 de març, pel qual s’aproven els nous Estatuts de l’entitat pública empresarial Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

Per mitjà del Decret 110/1997, d'1 d'agost, es va constituir, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'Institut Balear de Desenvolupament Industrial (IDI), com a empresa pública de les definides en l'article 1.b) de la Llei 3/1989, de 29 de març, d'entitats autònomes, empreses públiques i vinculades de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, això és, com a entitat de dret públic amb personalitat jurídica pròpia, que ha d'ajustar la seva activitat a l'ordenament jurídic privat, de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 de la Llei esmentada.

El Decret 110/1997 esmentat ha sofert diverses modificacions, entre les quals cal destacar la produïda mitjançant el Decret 23/2012, de 23 de març, pel qual s'aproven els nous Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears, per tal d'adaptar l'IDI al règim jurídic que preveu la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Decret 69/2016, de 29 de novembre, va modificar l'article 2 dels Estatuts de l'IDI.

II

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix la nova estructura del Govern de les Illes Balears i la creació de la nova Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, a la qual està adscrit l'IDI.

L'objectiu d'aquest Decret és modificar els Estatuts de l'IDI per fixar una estructura interna apropiada als canvis que s'han produït en l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma a l'inici d'aquesta legislatura, que determinin l'adscripció de l'Institut. Per això, és essencial fixar una estructura interna adequada que es mantengui en el temps i que proposi que la vicepresidència de l'IDI correspongui a la persona titular de la secretaria general de la conselleria d'adscripció. A més, la vicepresidència de l'IDI hauria de poder delegar, amb caràcter permanent o temporal, determinades funcions en altres vocals del Consell de Direcció o en la direcció de l'IDI.

III

Segons el que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Direcció de l'IDI ha de tenir un mínim de set membres, entre els quals hi ha d'haver almenys un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts i un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.

S'entén que els vocals del Consell de Direcció haurien de ser:

La persona titular de la direcció general competent en matèria de comerç.

La persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústria.

La persona titular de la direcció general competent en matèria d'innovació i desenvolupament tecnològic.

La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.

Una persona en representació de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.

Aquests cinc vocals, units al fet que la presidència del Consell de Direcció esmentat l'exerceix la persona titular de la conselleria d'adscripció, de conformitat amb el que disposa l'article 13 dels Estatuts i que, quant a la vicepresidència, està previst per l'article 15 que correspongui a la persona titular de la secretaria general de la conselleria d'adscripció de l'ens, completen el mínim de set membres requerit per la Llei esmentada.

D'altra banda, s'hauria d'establir un règim de suplència per als membres del Consell de Direcció.

 

IV

A més, segons l'article 4 dels Estatuts, l'IDI té el caràcter de mitjà propi de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, però no compleix els requisits que estableix l'article 32.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

És poc probable que l'IDI compleixi el requisit de l'apartat b) de l'article 32.2 de la Llei de contractes del sector públic (que més del 80 % de les activitats de l'ens destinatari de l'encàrrec es duguin a terme en l'exercici de les comeses que li han estat confiades pel poder adjudicador que fa l'encàrrec i que el controla), i per ser considerat mitjà propi és necessari complir tots i cada un dels requisits de l'article 32.2 esmentat. Per això, es proposa eliminar l'apartat 2 de l'article 4 dels Estatuts de l'IDI.

V

D'altra banda, segons l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

El Decret pel qual es modifiquen els Estatuts de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears s'adequa als principis esmentats.

Així, els de necessitat i eficàcia estan justificats pels canvis que es produeixen en l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma a l'inici de cada legislatura, que determinen l'adscripció de l'Institut, i per aquest motiu és essencial fixar una estructura interna apropiada.

Així mateix, la norma s'adequa al principi de proporcionalitat i al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s'exerceix en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic.

Respecte del principi de transparència, s'ha de dir que aquest Decret té caràcter organitzatiu, per la qual cosa està exclòs de ser sotmès a audiència i a informació pública.

Finalment, la norma s'adequa al principi d'eficiència perquè, per tal de racionalitzar la gestió dels recursos públics, el Decret no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.

Per tot això, a proposta del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 6 de març de 2020,

DECRET

Article únic

Modificació de l'annex del Decret 23/2012, de 23 de març, pel qual s'aproven els nous Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears

Es modifica l'annex del Decret 23/2012, de 23 de març, pel qual s'aproven els nous Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears, suprimint diversos articles, incorporant-ne d'altres, modificant-ne la redacció d'altres i numerant-los en la mesura que resulta necessari, en els termes que s'expressen en els apartats següents.

U. S'elimina l'incís «i de direcció» del segon paràgraf de l'apartat 2 de l'article 3; s'elimina l'incís «i les reclamacions prèvies a la via civil o laboral» i la darrera frase de l'apartat 3 de l'article 3. L'article 3 queda redactat de la manera següent:

1. L'IDI es regeix per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, per aquests Estatuts i per la resta de disposicions que hi siguin aplicables.

2. L'IDI pot exercir, en règim de dret privat, totes les accions que estimi convenients per al compliment de les seves finalitats, com ara l'estudi i la redacció de projectes i plans; l'adquisició, la venda, la permuta, l'arrendament, la cessió gratuïta o per mitjà de preu, i l'administració dels seus béns; la constitució, la modificació i la cancel·lació d'hipoteques i gravàmens sobre aquests béns; la participació en negocis, societats i empreses; la subscripció de qualsevol tipus d'acord amb institucions científiques, culturals i empresarials interessades en les activitats de l'Institut, sigui quin sigui el seu àmbit territorial, i, en general, qualsevol altra activitat que formi part del seu objecte institucional.

Sens perjudici d'això, l'IDI també pot exercir potestats administratives vinculades amb el compliment dels seus fins, especialment en l'àmbit de l'acció de foment que, amb caràcter accessori, pugui exercir en execució de competències autonòmiques, en l'àmbit de la gestió de béns i drets de caràcter demanial i en l'àmbit de la col·laboració interadministrativa regulada en la legislació de règim jurídic de les administracions públiques, mitjançant els seus òrgans de govern i, si escau, del personal funcionari que hi pugui estar adscrit.

3. El règim d'impugnació i revisió d'actes administratius es regeix pel que preveu l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i pels articles 32 i 33 de la Llei 7/2010.

Dos. S'hi afegeix el nou article 4:

L'IDI té com a objectiu genèric impulsar l'exercici empresarial per a dones per a l'autoocupació i la creació d'empreses i cooperatives, especialment en sectors emergents, innovadors i vinculats amb les tecnologies, i també l'establiment de mesures de formació, assessorament i seguiment que permetin la consolidació dels projectes empresarials.

Tres. S'hi afegeix el nou article 5:

L'IDI exerceix com a agència de desenvolupament regional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Quatre. L'article 4 passa a ser l'article 6, se suprimeix l'apartat 2 i queda redactat de la manera següent:

De conformitat amb l'article 24 de la Llei 7/2010, el règim de contractació de l'IDI és el que preveu la legislació de contractes del sector públic en relació amb les entitats públiques empresarials.

Cinc. L'article 5 passa a ser l'article 7, sense modificacions.

Sis. L'article 6 passa a ser l'article 8, sense modificacions.

Set. L'article 7 passa a ser l'article 9, sense modificacions.

Vuit. L'article 8 passa a ser l'article 10, sense modificacions.

Nou. L'article 9 passa a ser l'article 11, sense modificacions.

Deu. L'article 10 passa a ser l'article 12, sense modificacions.

Onze. L'article 11 passa a ser l'article 13. L'apartat 2 de l'article 13 es modifica amb el contingut següent:

2. La relació de llocs de treball pot preveure l'existència de llocs base, susceptibles d'adscripció a diverses unitats i àrees. En aquest cas, correspon al director gerent o a la directora gerent adscriure els recursos materials i humans que cregui oportuns a cada una de les unitats i àrees, sens perjudici que es puguin adscriure directament a la gerència i sens perjudici de la disponibilitat última de tots aquests recursos a les necessitats pròpies de la gestió per projectes esmentada en l'apartat anterior.

Dotze. L'article 12 passa a ser l'article 14, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

Els òrgans de govern de l'IDI són els següents:

a) La presidència.

b) La vicepresidència.

c) El Consell de Direcció.

Tretze. L'article 13 passa a ser l'article 15, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

1. El president o presidenta de l'IDI és la persona titular de la conselleria d'adscripció.

2. En cas de vacant, absència, malaltia o impediment legítim de la persona titular de la conselleria d'adscripció, exerceix les funcions pròpies del president o presidenta de l'IDI el vicepresident o vicepresidenta de l'IDI.

Catorze. L'article 14 passa a ser l'article 16, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

Les funcions de la presidència són:

a) Representar institucionalment l'IDI.

b) Exercir l'alta inspecció de tots els serveis de l'Institut.

c) Nomenar i contractar el director gerent o la directora gerent.

d) Les altres facultats que li atribueixin aquests Estatuts.

e) Actuar com a òrgan de contractació de l'entitat i subscriure els convenis de col·laboració, sens perjudici de la necessitat de sol·licitar l'autorització prèvia del Consell de Govern, quan sigui procedent, en els termes que preveu l'article 15.2 de la Llei 7/2010.

Quinze. L'article 15 passa a ser l'article 17, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

1. El vicepresident o vicepresidenta de l'IDI és la persona titular de la secretaria general de la conselleria d'adscripció de l'ens.

2. En cas de vacant, absència, malaltia o impediment legítim de la persona titular de la secretaria general de conselleria d'adscripció, exerceix les funcions pròpies del vicepresident o vicepresidenta de l'IDI el vocal en qui delegui la representació.

Setze. L'article 16 passa a ser l'article 18, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

El president o presidenta de l'IDI pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, determinades funcions en el vicepresident o vicepresidenta de l'Institut o en el director gerent o directora gerent.

Disset. L'article 17 passa a ser l'article 19, sense modificacions.

Divuit. L'article 18 passa a ser l'article 20, que es modifica, s'hi afegeix l'apartat 3 i queda redactat de la manera següent:

1. Integren el Consell de Direcció els membres següents:

a) El president o presidenta, que és el president o presidenta de l'IDI.

b) El vicepresident o vicepresidenta, que és el vicepresident o vicepresidenta de l'IDI.

c) Els vocals, que són els següents:

La persona titular de la conselleria competent en matèria de comerç.

La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.

La persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústria.

La persona titular de la direcció general competent en matèria d'innovació i desenvolupament tecnològic.

2. El director gerent o la directora gerent de l'Institut, si n'hi ha, assisteix a les sessions amb veu i sense vot. Correspon al director gerent o a la directora gerent o a qui faci les seves funcions l'exercici de les funcions pròpies de la secretaria del Consell de Direcció.

Així mateix, ha d'assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb veu i sense vot, una persona en representació de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.

3. S'ha de promoure una presència equilibrada de dones i homes en la composició del Consell de Direcció de l'IDI, d'acord amb el que estableix l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Dinou. S'elimina la primera part de l'apartat c) de l'article 19, que diu «Determinar, si escau, el nombre, el règim retributiu i les funcions del personal directiu professional», com també l'incís «si escau, les convocatòries de personal directiu professional», com també l'apartat d) i els apartats f) i g) de l'article 19, que passa a ser l'article 21 i que queda redactat de la manera següent:

1. Corresponen al Consell de Direcció les funcions següents:

a) Aprovar el pla d'actuació i l'avantprojecte de pressuposts a què es refereix l'article 7.1 d'aquests Estatuts.

b) Aprovar els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts en els termes que preveuen l'article 13 de la Llei 7/2010 i les altres normes que hi siguin aplicables, com també censurar la gestió dels altres òrgans de govern i de direcció de l'entitat.

c) Aprovar la relació de llocs de treball de l'IDI, en els termes que preveuen aquests Estatuts i els articles 22.1 i 23.3 de la Llei 7/2010.

d) Aprovar les ofertes d'ocupació i les bases de les convocatòries del personal, en els termes que preveuen els articles 22.2 i 23.5 de la Llei 7/2010.

e) Decidir sobre la participació en activitats, societats i altres entitats o empreses per complir millor el seu objecte social.

f) Acordar, si escau, les operacions de crèdit i d'endeutament necessàries per al finançament de les seves activitats.

g) Organitzar, dirigir i inspeccionar el funcionament de l'IDI.

h) Administrar els béns i els drets de l'entitat, com també autoritzar-ne l'adquisició, la venda, la permuta, la cessió gratuïta o onerosa, o l'establiment de càrregues.

i) Aprovar, amb l'autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d'adscripció, els preus que pugui percebre l'IDI per la realització d'activitats en règim de dret privat i proposar, si escau, als òrgans competents l'establiment de preus públics i taxes per l'aprofitament de béns demanials o la prestació de serveis en règim de dret públic.

j) Exercir accions administratives i judicials, excepte en casos d'urgència, cas en què correspon al president o presidenta de l'IDI, de la qual cosa ha d'informar el Consell de Direcció en la següent sessió que es dugui a terme.

k) Les altres funcions que li atribueixen aquests Estatuts.

2. El Consell de Direcció pot delegar expressament en la presidència, en la vicepresidència o en la direcció de l'Institut, amb caràcter permanent o temporal, les competències que estableix l'apartat anterior, llevat de les esmentades en les lletres a) i b) i de l'autorització prèvia a la subscripció de convenis de col·laboració pel director gerent o per la directora gerent a què es refereix la lletra f). Així mateix, el Consell de Direcció pot conferir apoderaments especials per a casos concrets sense límit de persones.

Vint. L'article 20 passa a ser l'article 22, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

1. El Consell de Direcció es reuneix, amb la convocatòria prèvia de la presidència, a iniciativa seva o a petició, almenys, de tres membres, totes les vegades que sigui necessari per al bon funcionament de l'IDI i, com a mínim, tres vegades l'any, amb la finalitat d'aprovar dins el termini el pla d'actuació, l'avantprojecte de pressuposts i els comptes anuals i la liquidació de l'exercici anterior, de conformitat amb el que estableixen, respectivament, l'article 17.2 de la Llei 7/2010, l'article 66.1 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'article 13.2 de la Llei 7/2010.

2. El Consell de Direcció es pot reunir sense convocatòria prèvia quan, si hi són presents tots els membres, decideixin, per unanimitat, dur a terme la sessió.

3. La convocatòria del Consell de Direcció ha de fixar l'ordre del dia dels assumptes que s'han de tractar, i s'ha de cursar amb quaranta-vuit hores d'antelació, excepte en casos d'urgència apreciada pel president o presidenta.

4. Les sessions del Consell de Direcció queden vàlidament constituïdes si hi assisteixen, almenys, la presidència o la vicepresidència i la meitat dels vocals. Els acords s'adopten per majoria absoluta dels membres assistents a la sessió, amb el vot de qualitat de qui presideix la sessió en el cas que es produeixi un empat en la votació.

5. S'ha d'estendre una acta de cada sessió, que ha de signar el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta, que es pot aprovar en la mateixa sessió o en la següent i, a partir d'aquest moment, els acords del Consell de Direcció tenen força executiva.

Vint-i-u. L'article 23 es modifica i queda redactat de la manera següent:

1. L'òrgan directiu de l'IDI és el director gerent o la directora gerent o la persona que n'exerceixi les funcions d'acord amb el que preveu l'article 24.2.

2. En tot cas, el director gerent o la directora gerent està subordinat a les instruccions emanades dels òrgans de govern de l'entitat.

Vint-i-dos. L'article 24 es modifica, s'afegeix una frase a l'apartat 1 i queda redactat de la manera següent:

1. El president o presidenta de l'IDI pot nomenar un director gerent o una directora gerent, el règim jurídic del qual és el que estableix l'article 21 de la Llei 7/2010.

El nomenament o la contractació i el cessament del director gerent o de la directora gerent s'han de comunicar al Consell de Govern i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu el segon paràgraf de l'article 21.1 de la Llei 7/2010.

2. En casos de vacant, absència, malaltia o impediment legítim, el president o presidenta de l'IDI o el vocal del Consell de Direcció que a aquest efecte designi expressament substitueixen el director gerent o la directora gerent. La persona que substitueix el director gerent o la directora gerent exerceix les funcions pròpies de la gerència sense dret a retribució per aquest concepte.

Vint-i-tres. S'elimina l'apartat e) de l'article 25, que es modifica i queda redactat de la manera següent:

Són funcions del director gerent o de la directora gerent o de la persona que el substitueix:

a) Representar ordinàriament l'IDI.

b) Executar els acords del Consell de Direcció.

c) Exercir la responsabilitat inherent a la gerència sobre el personal de l'Institut, i dirigir-lo i impulsar-lo i inspeccionar-ne totes les activitats.

d) Elaborar el pla d'actuació de l'entitat i l'avantprojecte de pressuposts, i elevar-los al Consell de Direcció perquè els aprovi, com també, en general, proposar qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell de Direcció.

e) Ordenar les despeses de l'Institut i els pagaments corresponents, i informar-ne immediatament el vicepresident o vicepresidenta de l'IDI quan excedeixin els 18.000 euros i no requereixin l'autorització prèvia d'altres òrgans, en els termes que preveu l'article 15.2 de la Llei 7/2010.

f) Formular els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts.

g) Informar el Consell de Direcció i el president o presidenta de l'Institut sobre els actes de gestió més rellevants que afecten l'entitat.

h) Proposar l'adquisició de materials dins els límits pressupostaris.

i) Contractar el personal de l'Institut, quan no correspongui al president o presidenta, d'acord amb els procediments de selecció aplicables i la relació de llocs de treball vigent.

j) Exercir les funcions que li atribueixin el Consell de Direcció i el president o presidenta.

k) Les altres funcions que li confereixin aquests Estatuts.

Vint-i-quatre. Se suprimeix la disposició addicional única.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 6 de març 2020

 

La presidenta

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius

Francesca Lluch Armengol i Socias

Juan Pedro Yllanes Suárez