Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 12239
Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel qual es regulen el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i els principis generals del procediment per al reconeixement del grau de dependència i es modifica el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en l'article 30.15, assigna a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva, entre altres matèries, en acció i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i polítiques d'atenció a les persones dependents.

D'altra banda, l'article 70.4 de l'Estatut d'autonomia atribueix als consells insulars la competència en matèria de polítiques d'atenció a les persones dependents i polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de necessitat social. No obstant això, cal remarcar, en primer lloc, que encara no s'ha produït el traspàs de mitjans per possibilitar l'assumpció real de competències en aquest àmbit i, si bé l'assumpció de competències és directament executiva, existeix nombrosa jurisprudència que afirma que aquesta executivitat es limita als casos en què la transferència és una condició indispensable per a l'exercici de la competència, com és aquest cas. En segon lloc, l'article 58.3 de l'Estatut faculta el Govern de les Illes Balears per dictar principis generals en les competències que siguin pròpies dels consells insulars, sempre que se n'asseguri l'autonomia, amb la finalitat de garantir el principi d'igualtat a tota la ciutadania de les Illes Balears.

Pel que fa a la valoració, la qualificació i el reconeixement del grau de discapacitat, l'article 31.12 de l'Estatut estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de seguretat social, exceptuant les normes que en configuren el règim econòmic.

Mitjançant el Reial decret 2153/1996, de 27 de setembre, es traspassaren a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis de l'Institut Nacional de Serveis Socials (Inserso) de la Seguretat Social.

El 26 de gener de 2000 es publicà en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, modificat pel Reial decret 1169/2003, de 12 de setembre; pel Reial decret 1856/2009, de 4 de desembre, i pel Reial decret 1364/2012, de 27 de setembre. L'article 6 estableix la competència de les comunitats autònomes amb funcions transferides en la matèria per al reconeixement del grau de discapacitat, així com per a la determinació de la necessitat d'ajuda de tercera persona i de la dificultat per utilitzar transports públics col·lectius, als efectes de les prestacions, els serveis o els beneficis públics establerts.

En l'àmbit autonòmic, el 13 de juny de 2000 es publicà l'Ordre per la qual s'estableix el procediment que ha de seguir l'Institut Balear d'Afers Socials en la tramitació dels expedients per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, en desplegament del Reial decret 1971/1999.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en l'article 6, assenyala que entre les necessitats d'atenció prioritària es troben la discapacitat física, psíquica o sensorial. Així mateix, l'article 7, sobre drets de les persones destinatàries dels serveis socials, recull el dret d'aquestes persones a rebre una valoració de la seva situació.

L'article 17 de la Llei 4/2009 disposa que formen part dels serveis socials especialitzats els equips tècnics de valoració, que tenen com a funció principal valorar i diagnosticar les situacions de necessitat social. L'article 21.4.d), entre les prestacions tècniques dels serveis socials, assenyala la valoració singularitzada i el diagnòstic social. Aquesta és precisament la funció dels equips de valoració de la discapacitat de les persones.

En desplegament de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, es dictà el Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, pel qual s'aprova el barem de valoració de la situació de dependència, que estableix un nou instrument de valoració de la necessitat del concurs d'una altra persona per al reconeixement i la qualificació del grau de discapacitat. Aquesta modificació normativa en la determinació de la necessitat d'ajuda de tercera persona posteriorment és recollida en el Reial decret 1364/2012, que estableix que s'ha de fer mitjançant l'aplicació del barem establert d'acord amb el que disposa l'article 27.2 de la Llei 39/2006, previst en el Reial decret 174/2011.

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en l'article 12, estableix la naturalesa i les funcions dels equips multiprofessionals d'atenció a la discapacitat. La norma empra genèricament la denominació equips multiprofessionals d'atenció a la discapacitat i els atorga la funció de garantir la inclusió i la participació plena en la societat de les persones amb discapacitat, i alhora empra el terme equips multiprofessionals de qualificació i reconeixement del grau de discapacitat i els atorga, en aquest cas, la funció de valorar i qualificar les situacions de discapacitat per al reconeixement oficial. D'aquesta manera, atorga a aquests equips una missió genèrica que, en bona part, ja duen a terme els diferents programes i serveis de serveis socials que gestionen les entitats i els programes que desenvolupen les administracions —la inclusió i la participació plena, l'orientació per a l'habilitació i la rehabilitació—, però específicament els confereix la funció de qualificar i reconèixer el grau de discapacitat. Així, quan estableix les funcions dels equips, en l'apartat 3 de l'article 12, determina que els correspon, entre d'altres, emetre dictàmens sobre les deficiències, i valorar i qualificar la situació de discapacitat, amb la determinació del tipus i el grau.

D'altra banda, pel que fa al procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la Llei 39/2006 i la Llei 4/2009 estableixen com a via d'accés als serveis socials, i en concret als d'atenció a la dependència, els serveis socials comunitaris. En desplegament d'aquesta normativa, i en virtut de la competència exclusiva en matèria de serveis socials que li atorga l'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears. Aquest Decret ha estat modificat per la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2013, i pel Decret 5/2016, de 5 de febrer.

La importància que té actualment el desenvolupament de dos sistemes relacionats clarament, el d'atenció a la dependència i el d'atenció a la discapacitat, fa recomanable reconsiderar els sistemes d'atenció per facilitar a la ciutadania el reconeixement de drets derivats de la seva condició de persones amb dependència i/o discapacitat, evitant duplicar processos d'atenció per a persones que presenten situacions de necessitat de la mateixa naturalesa.

En aquest sentit, és necessari aprovar una nova norma que s'adapti als darrers canvis normatius i, amb l'objectiu de garantir la màxima agilitat i eficàcia en els procediments de reconeixement del grau de discapacitat, escometre la sectorització dels equips per apropar-los al territori. També es pretén procurar la coordinació efectiva de les unitats dependents de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, especialment amb el procediment per al reconeixement del grau de dependència, així com la implantació dels mitjans tècnics actuals amb vista a la tramitació electrònica, i així consolidar els drets de les persones amb discapacitat.

En definitiva, l'objecte d'aquest Decret és regular, en l'àmbit autonòmic, el procediment per al reconeixement i la revisió dels graus de discapacitat i de dependència; l'organització i el funcionament dels òrgans tècnics competents per fer-ne la valoració, així com la composició i les funcions de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència de les Illes Balears que es crea mitjançant aquest Decret.

D'altra banda, s'ha de tenir en compte que, mitjançant la disposició derogatòria única i la disposició final segona d'aquest Decret, resulta afectada la normativa següent: el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, i l'Ordre de la consellera de Serveis Socials de 13 de juny de 2000 per la qual s'estableix el procediment que ha de seguir l'Institut Balear d'Afers Socials en la tramitació dels expedients per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, atès que aquest Decret passa a regular conjuntament el procediment per al reconeixement de la discapacitat i de la dependència.

Aquest Decret consta de 34 articles agrupats en tres capítols, una disposició addicional, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.

El capítol I, dividit en tres seccions, regula l'objecte i l'àmbit d'aplicació del Decret i les competències i les funcions dels equips tècnics de valoració de la discapacitat i de la dependència, i de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència.

El capítol II, dividit en quatre seccions, regula el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i de dependència en les fases d'iniciació, instrucció i terminació, i estableix una regulació específica en la secció 4a per a supòsits especials.

El capítol III regula la revisió de la qualificació del grau de discapacitat i de dependència.

Cal esmentar l'article 18 del Decret, que disposa el sentit desestimatori del silenci en el procediment de reconeixement del grau de discapacitat i de dependència, atès que es tracta d'un dels supòsits excepcionals que preveu l'article 24.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques —per remissió a l'article 51 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com a procediment pel qual es transfereixen al sol·licitant facultats relatives als serveis públics (en aquest cas, al sistema públic de serveis socials de les Illes Balears).

La disposició addicional única preveu la possibilitat que té el personal tècnic de valoració de la discapacitat i de la dependència d'accedir a la història clínica electrònica de les persones i estableix les condicions d'aquest accés i la coordinació dels procediments i l'actualització dels formularis.

La disposició derogatòria única deroga els capítols II i III del Decret 83/2010, que fan referència al procediment per al reconeixement de la situació de dependència, atès que, d'acord amb els motius exposats, la matèria queda regulada en aquesta norma. Per tant, l'objecte del Decret 83/2010 passa a ser regular el procediment per al reconeixement del dret a les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència (SAAD), establir la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitats entre les prestacions i els serveis, i crear i establir la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència (XPAD), tal com indica la disposició final segona, l'objecte de la qual és modificar el títol i l'article 1 del Decret 83/2010. D'altra banda, es deroga expressament l'Ordre per la qual s'estableix el procediment que ha de seguir l'Institut Balear d'Afers Socials en la tramitació dels expedients per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, atès que aquest Decret passa a regular conjuntament el procediment per al reconeixement de la discapacitat i de la dependència.

S'inclou una disposició final en la qual s'especifiquen els articles del Decret que es consideren principis generals, de conformitat amb el que preveu l'article 58.3 de l'Estatut d'autonomia, pel que fa al repartiment competencial entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars.

Es compleixen els principis de bona regulació de l'article 129 de la Llei 39/2015, i de l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears:

— Principi de necessitat i eficàcia. Aquesta disposició respon a l'interès general, atès que pretén simplificar els procediments de valoració i de reconeixement que afecten els col·lectius de persones dependents i de persones amb discapacitat, i suposa, a més, evitar duplicitats, atès que amb una única sol·licitud es podrà sol·licitar el reconeixement d'ambdues situacions.

— Principi de proporcionalitat. Aquesta disposició reglamentària és adequada per assolir la finalitat que la justifica, tenint en compte que l'objectiu és establir un procediment unificat per al reconeixement de les situacions de dependència i de discapacitat. La Llei 1/2019, en l'article 46, atribueix la potestat reglamentària al Govern; així mateix, l'article 47 determina que aquest tipus de disposicions han d'adoptar la forma de decret.

— Principi de seguretat jurídica. S'ha optat per un decret que reguli conjuntament el procediment de valoració, reconeixement i declaració de les situacions de dependència i de discapacitat que modifica parcialment l'ordenament jurídic vigent i en deroga una part. Amb aquest Decret, es consolidarà un marc reglamentari, entre altres aspectes, respecte de l'organització i el funcionament dels òrgans de valoració de la discapacitat i de la dependència, del procediment per al reconeixement i la qualificació del grau de discapacitat i de dependència, i de la revisió d'aquesta qualificació.

— Principi de transparència. S'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma. En atenció a la previsió recollida en el Pla Normatiu del Govern de les Illes Balears per al 2017 i abans de l'elaboració del projecte de decret, s'ha duit a terme la consulta pública establerta en l'article 133.1 de la Llei 39/2015 per recollir l'opinió dels subjectes i les organitzacions potencialment afectats per la norma. D'altra banda, atesa la naturalesa de la norma, s'han sol·licitat els informes preceptius del Consell de Serveis Socials de les Illes Balears —d'acord amb l'article 54.1 de la Llei 4/2009 i l'article 3 del Decret 61/2010, de 23 d'abril, pel qual es regulen la composició, l'organització i el funcionament del Consell de Serveis Socials de les Illes Balears—, i del Consell Econòmic i Social —d'acord amb l'article 2.1.a) de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears. Així mateix, s'ha sotmès la norma a informació pública, d'acord amb l'article 58 de la Llei 1/2019.

— Principi d'eficiència i simplificació. Es considera que les càrregues administratives que suposen la presentació de sol·licituds o la justificació de les situacions de dependència i de discapacitat resulten proporcionades a les finalitats que es pretenen assolir i als beneficis obtinguts a conseqüència de l'obtenció del reconeixement d'aquestes situacions. A més, no només no s'afegeixen noves càrregues, sinó que poden disminuir en el cas de la sol·licitud conjunta de la valoració de les situacions de discapacitat i de dependència.

— Principi de qualitat. La norma redueix el cost administratiu del reconeixement de les situacions de dependència i de discapacitat per satisfer de manera eficaç i eficient les demandes ciutadanes, alhora que adapta els procediments a la nova normativa.

Finalment, cal destacar l'estudi d'aquesta norma per part del Consell de Serveis Socials de les Illes Balears, òrgan consultiu i de participació social en l'àmbit dels serveis socials, regulat en els articles 53 i següents de la Llei 4/2009. Així mateix, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears va emetre dictamen sobre aquesta norma en data 5 de febrer de 2019, d'acord amb la Llei 10/2000.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, oït el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 5 de desembre de 2019,

DECRET

Capítol I Disposicions generals

Secció 1a Objecte i àmbit d'aplicació

Article 1

Objecte

Aquest Decret té com a objecte regular el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i els principis generals del procediment per al reconeixement del grau de dependència; l'organització i el funcionament dels òrgans tècnics competents per fer-ne la valoració a la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com la composició i les funcions de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència de les Illes Balears.

Article 2

Àmbit d'aplicació subjectiu

1. Poden sol·licitar el reconeixement del grau de discapacitat i/o dependència les persones nacionals dels estats membres de la Unió Europea que resideixin en un municipi de la comunitat autònoma de les Illes Balears i que compleixin, en la data del registre d'entrada de la sol·licitud, els requisits que disposa aquest Decret i els que s'estableixen, en matèria de dependència, en l'article 5.1 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, i, en matèria de discapacitat, en el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, pel qual es regula el procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, així com la resta de normativa aplicable.

2. Les persones estrangeres no comunitàries poden ser titulars dels drets que regula aquest Decret sempre que acreditin la seva residència en un municipi de la comunitat autònoma de les Illes Balears i compleixin els requisits que estableix aquest Decret i la resta de normativa aplicable en matèria de dependència i de discapacitat.

 

Secció 2a Equips tècnics de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència

Article 3

Organització dels equips tècnics de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència

1. El personal tècnic de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència depèn funcionalment de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i orgànicament de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques, i es determinarà en la relació de llocs de treball de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

2. El personal tècnic de valoració i orientació de la discapacitat s'integra en un equip bàsic format, com a mínim, per tres persones, titulades en psicologia, treball social i medicina, i es pot ampliar amb altres professionals.

3. El personal tècnic de valoració i orientació de la dependència ha de tenir la formació mínima de grau o equivalent en les àrees de coneixement social i de salut.

4. El personal que integra els equips tècnics de valoració i orientació s'ha d'identificar degudament mitjançant l'exhibició d'un carnet acreditatiu.

5. El personal tècnic de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència s'organitza en equips tècnics territorialitzats, d'acord amb les zones que descriu l'article 6.

6. Segons les necessitats d'atenció a la ciutadania i la cobertura territorial que es determini, es poden crear equips específics de valoració de la discapacitat, equips específics de valoració de la dependència i equips per a la valoració conjunta de les situacions de dependència i de discapacitat. Els equips conjunts i els específics poden exercir les funcions de valoració de la discapacitat i de la dependència en els casos i els procediments que els assigni la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

7. Quan en un territori no es puguin cobrir les places de l'equip bàsic de valoració de la discapacitat, la Conselleria d'Afers Socials i Esports, mentre duri aquesta circumstància, pot reconèixer, amb l'acord previ de les administracions implicades, de manera explícita i temporal, els professionals de les xarxes públiques de salut i de serveis socials per emetre informes mèdics, psicològics i socials, que seran objecte de consideració per emetre dictamen. Els perfils i els requisits d'aquest personal valorador, així com el procediment per a l'autorització de professionals i per a la validació de les valoracions, es determinaran mitjançant un acord entre les entitats interessades de conformitat amb aquest Decret.

8. La Conselleria d'Afers Socials i Esports, amb l'acord previ amb el Servei de Salut o amb els titulars dels centres residencials, pot autoritzar puntualment els professionals dels serveis de salut d'atenció primària i dels equips tècnics dels serveis residencials que compleixin els requisits i la formació adients per fer la valoració de la situació de dependència. Els perfils i els requisits d'aquest personal valorador, així com el procediment per a l'autorització de professionals i per a la validació de les valoracions, es determinaran mitjançant un acord entre les entitats interessades de conformitat amb aquest Decret.

9. La coordinació dels equips tècnics de valoració i orientació correspon a la cap del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència.

Article 4

Criteris per a la valoració i l'orientació de la discapacitat i de la dependència

1. La valoració i l'orientació de la dependència es farà generalment en el domicili o l'entorn de la persona sol·licitant, llevat que les circumstàncies concretes de cada cas aconsellin que la valoració es faci a un lloc diferent.

2. En el cas que la persona interessada sol·liciti el reconeixement conjunt de la discapacitat i de la dependència, la Direcció General d'Atenció a la Dependència ha de garantir la valoració simultània d'ambdues situacions.

3. Per contribuir a determinar les valoracions de discapacitat i de dependència, els diferents equips de valoració poden fer ús de la informació recollida en els dos sistemes de valoració de la discapacitat i de la dependència.

Article 5

Funcions dels equips tècnics de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència

1. Són funcions comunes dels equips tècnics de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència:

a) Fer el reconeixement de les persones sol·licitants de la valoració de la discapacitat i de la dependència.

b) Examinar els factors socials complementaris relatius, entre altres aspectes, a l'entorn familiar i la situació laboral, educativa, cultural i d'accessibilitat a la comunicació i a la informació que dificultin la integració social de les persones sol·licitants, d'acord amb els informes socials corresponents i la resta de la documentació de l'expedient.

c) Sol·licitar informes o proves complementàries necessaris per a la valoració.

d) Informar, orientar i assessorar les persones amb discapacitat o dependència i els familiars o tutors que ho sol·licitin.

e) Coordinar la intervenció amb els professionals dels serveis socials, de salut i d'educació de la zona.

2. Són funcions específiques dels equips tècnics en relació amb la valoració de la discapacitat:

a) Elaborar els informes tècnics, referents al diagnòstic, la valoració i l'orientació de situacions de discapacitat que li requereixi la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

b) Dur a terme les funcions referents al diagnòstic, la valoració i l'orientació de situacions de discapacitat, atribuïdes per la legislació, tant estatal com autonòmica.

 

Article 6

Zonificació dels equips de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència

Els equips s'organitzen en zones territorials, distribuïts entre les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa i Formentera, de conformitat amb els criteris següents:

a) A l'illa de Mallorca s'estableix, com a mínim, un equip per cada 200.000 habitants, compost per l'equip bàsic de valoració i orientació de la discapacitat (treballador o treballadora social, metge o metgessa i psicòleg o psicòloga) i tres tècnics valoradors de la dependència.

b) S'ha de garantir, com a mínim, la presència d'un equip de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència d'atenció comarcal als municipis de Manacor i Inca.

c) S'ha de garantir, com a mínim, la presència d'un equip de valoració i orientació de la discapacitat i de dos tècnics valoradors de la dependència a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera.

d) S'ha de garantir la valoració efectiva de les situacions de dependència i de discapacitat de les persones residents a l'illa de Formentera.

e) Per a la zonificació dels equips, s'ha de tenir en compte la divisió territorial dels sistemes de salut i serveis socials.

 

Secció 3a Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència

Article 7

Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència

L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència és un òrgan col·legiat únic per a tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, adscrit a la Direcció General d'Atenció a la Dependència, que té com a finalitat la valoració i l'assessorament en matèria de discapacitat i dependència, en coordinació amb les actuacions dels equips de valoració i orientació.

Article 8

Composició i funcionament

1. L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència estarà integrat per personal tècnic amb perfil social i sanitari de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, nomenat pel director general d'Atenció a la Dependència, d'acord amb la relació de llocs de treball.

2. La composició de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència és la següent:

a) Presidència: la cap del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, en condició de membre nat de l'òrgan.

b) Vocalies: un metge o metgessa, un psicòleg o psicòloga i un treballador o treballadora social.

c) Secretaria: un funcionari o funcionària de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

3. Una vegada el director general d'Atenció a la Dependència nomeni els membres de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència, el president o presidenta ha de convocar la primera sessió de l'òrgan per constituir-lo formalment i fixar-ne el règim de funcionament i la periodicitat de les sessions, la qual, com a mínim, ha de ser setmanal.

4. En els aspectes relatius a l'organització i el règim de funcionament de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència que no reguli expressament aquest Decret, s'aplicarà supletòriament l'article 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com la secció 3a del capítol II de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Concretament, s'ha de garantir que les comunicacions, la documentació, les convocatòries, les sessions i la resta d'actuacions de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència es facin mitjançant l'ús de mitjans electrònics, com ara el correu electrònic, audioconferències i videoconferències.

Article 9

Funcions

1. L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència, amb els informes previs que, si escau, han d'emetre els equips tècnics insulars o municipals de valoració, de caràcter preceptiu i no vinculant, té les funcions següents:

a) Emetre els dictàmens tècnics facultatius per a la qualificació del grau de discapacitat, la revisió per agreujament o millora i la determinació del termini a partir del qual es pot revisar el grau de discapacitat, d'acord amb el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat.

b) Emetre els dictàmens tècnics facultatius per determinar el grau de dependència i especificar l'assistència que la persona necessita, als efectes de l'article 27 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

c) Determinar el grau de discapacitat i la valoració de les diferents situacions exigides per tenir de dret a les prestacions socials i econòmiques que preveu la normativa.

d) Determinar el grau de discapacitat i la necessitat del concurs d'una altra persona, als efectes de les prestacions d'invalidesa en la modalitat no contributiva i de protecció familiar per fill o filla a càrrec amb discapacitat, regulades en el Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de la Seguretat Social.

e) Determinar l'existència de dificultats de mobilitat per utilitzar transports col·lectius, així com dictaminar sobre la mobilitat reduïda permanent i certificar el compliment dels requisits que donen accés a les targetes d'accessibilitat i als diferents serveis i prestacions, als efectes prevists en la Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears, i la normativa de desplegament.

f) Sol·licitar informes o proves complementàries que avalin la valoració del personal tècnic o siguin necessaris per al compliment de les seves funcions.

g) Emetre els dictàmens tècnics facultatius prevists en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques, i altres normes tributàries, en relació amb situacions de discapacitat.

h) Emetre dictàmens tècnics normalitzats sobre les deficiències i les limitacions per dur a terme activitats, i sobre les barreres en la participació social, que recullin les capacitats i les habilitats per a les quals la persona necessita suport.

i) Emetre els informes de compatibilitat amb l'acompliment del lloc de treball de les persones que tenguin la condició de persones amb discapacitat, a instància de la persona interessada i segons l'article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social.

j) Emetre els dictàmens i els certificats en relació amb l'acreditació de la compatibilitat funcional i de la condició de persona amb discapacitat, d'acord amb l'article 3 del Decret 36/2004, de 16 d'abril, pel qual es regula l'accés, la promoció interna i la provisió de llocs de treball de persones amb discapacitat a la funció pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

k) Orientar la persona amb discapacitat i/o dependència per a l'habilitació i la rehabilitació, amb ple respecte a la seva autonomia, i proposar les necessitats, les aptituds i les possibilitats de recuperació, així com fer-ne el seguiment i la revisió.

l) Elevar a la consellera d'Afers Socials i Esports una proposta de resolució que contengui el dictamen sobre el grau de dependència, amb l'especificació dels serveis i les prestacions prevists en la Llei 39/2006 que la persona pugui requerir.

m) Prestar assistència tècnica i assessorament a la Conselleria d'Afers Socials i Esports en els procediments contenciosos dels quals sigui part.

n) Dur a terme altres funcions referents al diagnòstic, la valoració i l'orientació de situacions de discapacitat o dependència, atribuïdes per la legislació, tant estatal com autonòmica.

o) Vetlar per la igualtat de criteris en la determinació del grau de discapacitat o de dependència.

2. Quan sigui procedent, els dictàmens tècnics facultatius per determinar el grau de discapacitat i de dependència han d'establir, d'acord amb les circumstàncies concurrents, el termini màxim en què s'ha d'efectuar, si escau, la primera revisió del grau dictaminat. Les propostes de grau seran definitives sempre que no es prevegi una milloria raonable.

3. Per facilitar les valoracions conjuntes del grau de discapacitat i de dependència, correspon a l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència:

a) Determinar els supòsits de valoració de casos mitjançant informes facultatius, sense necessitat de citar la persona valorada, a la qual posteriorment es donarà audiència, amb caràcter previ a la proposta de resolució.

b) Determinar les equivalències en la valoració entre graus de discapacitat i de dependència.

4. Amb l'objectiu d'assegurar la transparència en la informació sobre el procés de valoració i una aplicació objectiva per a tota la ciutadania, les decisions que prengui l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència en relació amb el contingut del punt 4 d'aquest article s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports mitjançant una instrucció informativa dictada pel director general d'Atenció a la Dependència i seran d'aplicació a partir d'aquesta publicació.

Article 10

Funcions de la presidència de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència

1. Correspon a la persona titular de la presidència:

a) Representar l'òrgan.

b) Disposar la convocatòria de les sessions ordinàries i de les extraordinàries, i fixar-ne l'ordre del dia.

c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre-les per causes justificades.

d) Dirimir els empats amb el seu vot, a l'efecte d'adoptar acords.

e) Assegurar el compliment de les lleis.

f) Visar les actes i els certificats dels acords de l'òrgan.

g) Exercir les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de titular de la presidència de l'òrgan.

2. En els casos de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, substituirà la persona titular de la presidència el membre de l'òrgan de més antiguitat i edat, per aquest ordre, entre les persones que el componen.

Article 11

Funcions de la secretaria de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència

1. Correspon a la persona titular de la secretaria:

a) Assistir a les sessions de l'òrgan, amb veu però sense vot.

b) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.

c) Efectuar la convocatòria de les sessions de l'òrgan per ordre del president o presidenta i citar-hi els membres.

d) Exercir les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de titular de la secretaria de l'òrgan.

2. En els casos de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, el director general d'Atenció a la Dependència nomenarà un secretari o secretària suplent, que ha de ser un funcionari o funcionària de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

 

Capítol II Procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i de dependència

Secció 1a Normes comunes sobre el procediment

Article 12

Inici del procediment

El procediment per al reconeixement de la situació de discapacitat i/o dependència s'inicia a instància de les persones interessades o de les persones físiques o jurídiques que les representin, mitjançant la presentació del model oficial de sol·licitud.

Article 13

Sol·licitud

1. Les sol·licituds s'han de presentar d'acord amb un model específic, disponible a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears.

2. El model de sol·licitud ha de permetre que la persona interessada pugui sol·licitar mitjançant un únic formulari el reconeixement del grau de discapacitat o de dependència o ambdós alhora, així com la revisió del grau.

3. El model de sol·licitud ha d'incloure una relació de la documentació bàsica necessària per iniciar el procediment.

4. El model de sol·licitud ha d'incloure un apartat en què la persona interessada pugui manifestar, si escau, l'oposició a l'accés a la documentació o a la consulta de les dades necessàries per resoldre l'expedient, així com un apartat relatiu a l'autorització expressa de la persona interessada a l'Administració per accedir al seu historial clínic, d'acord amb la disposició addicional única d'aquest Decret, i sens perjudici de les limitacions derivades de la normativa específica aplicable en matèria de protecció de dades de caràcter personal. En el cas que la persona interessada manifesti l'oposició, ha d'adjuntar la documentació acreditativa de les circumstàncies que estableix l'article 14.

5. Les sol·licituds es poden presentar en qualsevol dels registres assenyalats en l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i s'han d'adreçar a la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

Article 14

Documentació

1. Amb caràcter general, i tenint en compte el que preveuen l'apartat 4 de l'article 13 i la normativa reguladora de la protecció de dades, a la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació que acrediti les circumstàncies següents:

a) Identitat de la persona sol·licitant.

b) Residència de la persona interessada en un municipi de la comunitat autònoma en el moment de presentar la sol·licitud.

c) Representació legal de la persona interessada.

d) Possible situació de discapacitat o dependència, mitjançant la presentació de la documentació mèdica, psicològica o social corresponent.

2. En el cas que la persona interessada sol·liciti el reconeixement i la qualificació del grau de dependència, ha d'acreditar, a més de les circumstàncies previstes en el punt 1 d'aquest article, els ingressos anuals de la persona en situació de dependència i de les persones que en depenen.

3. La Direcció General d'Atenció a la Dependència publicarà a la pàgina web una relació actualitzada de la documentació que les persones interessades han d'aportar per acreditar les circumstàncies previstes en els apartats anteriors.

4. La Direcció General d'Atenció a la Dependència ha de garantir el compliment adequat de l'article 28 de la Llei 39/2015, quant a l'exigència de presentar determinats documents.

5. La Direcció General d'Atenció a la Dependència ha d'habilitar els mitjans per obtenir la documentació acreditativa de les circumstàncies assenyalades en aquest article electrònicament, de conformitat amb el punt 2 de l'article 28 de la Llei 39/2015.

Article 15

Coordinació dels procediments

A l'efecte de garantir la màxima celeritat de la tramitació, així com una gestió eficient, els sistemes de gestió dels procediments per al reconeixement del grau de discapacitat i del grau de dependència han d'estar integrats per compartir la informació necessària en la tramitació d'ambdós. Concretament, es tracta de la informació relativa als informes socials corresponents, la informació econòmica de la persona sol·licitant i dels seus convivents, la informació d'empadronament i convivència, l'informe de salut i el barem establert normativament per al reconeixement del grau de dependència així com per a la valoració de la necessitat de tercera persona.

Article 16

Dades de caràcter personal

De conformitat amb la normativa aplicable en matèria de protecció de dades de caràcter personal, les dades personals recollides en la tramitació dels procediments de valoració de la discapacitat i de la dependència s'inclouran en un registre d'activitats de tractament l'objecte del qual és gestionar aquests procediments i informar les persones interessades sobre l'estat de la tramitació.

Article 17

Esmena de sol·licituds

1. Si la sol·licitud no compleix els requisits o no s'hi adjunta la documentació necessària per acreditar les circumstàncies previstes en l'article 14 d'aquest Decret, es requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la recepció de la notificació del requeriment, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei.

2. En el cas que, una vegada examinada la sol·licitud i la documentació adjunta, es comprovi que la persona interessada pot ser reconeguda com a persona discapacitada i dependent simultàniament però únicament ha sol·licitat el reconeixement i la qualificació d'una de les dues situacions, se l'informarà d'aquesta circumstància i se li oferirà la possibilitat de modificar la sol·licitud en els termes que estableix l'article 68.3 de la Llei 39/2015.

Article 18

Termini per resoldre el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i de dependència

1. El procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i de dependència es resoldrà en el termini màxim de tres mesos des de la data d'entrada de la sol·licitud corresponent en el Registre de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

2. En el supòsit que venci el termini màxim establert sense una resolució expressa, les persones interessades poden entendre desestimada la seva sol·licitud per silenci administratiu, sens perjudici de la resolució que l'Administració ha de dictar en la forma prevista en l'article 24.3 de la Llei 39/2015.

Article 19

Desistiment i renúncia

1. En qualsevol fase del procediment, la persona sol·licitant o, si escau, qui n'exerceixi la representació, pot desistir de la seva sol·licitud o bé renunciar als drets reconeguts en una resolució prèvia.

2. El desistiment o la renúncia es poden formular per qualsevol mitjà que en permeti la constància, sempre que inclogui les signatures que corresponguin d'acord amb la normativa aplicable. La persona interessada pot comparèixer a les dependències de la Direcció General d'Atenció a la Dependència per tal de manifestar el desistiment o la renúncia. En aquest darrer supòsit, l'òrgan competent n'ha de redactar la diligència, que ha de signar la persona interessada.

3. Una vegada formalitzat el desistiment o la renúncia, l'Administració l'acceptarà i declararà finalitzat el procediment, d'acord amb l'article 94 de la Llei 39/2015.

 

Secció 2a Competència i instrucció del procediment

Article 20

Competència

L'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i de dependència és el director general d'Atenció a la Dependència.

Article 21

Ordre de prelació en la tramitació de les sol·licituds

1. Els procediments s'iniciaran per ordre d'entrada de les sol·licituds.

2. Excepcionalment, es pot alterar l'ordre d'entrada previst en el punt anterior, en el cas de sol·licituds de reconeixement del grau de discapacitat que es presentin per accedir a l'ocupació i als ensenyaments reglats en què hi hagi reserva de places per a persones amb discapacitat, en el cas de sol·licituds de subvenció o ajuts sotmesos a termini, o en el cas de certificats de discapacitat amb data de revisió, quan la no renovació del grau pugui implicar la pèrdua d'un lloc de treball protegit o d'una ocupació associada a mesures de contractació de persones amb discapacitat.

Article 22

Citació

1. L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència, una vegada completada la documentació, comunicarà a la persona interessada, en el número de telèfon o en el mitjà telemàtic o electrònic indicat expressament en la sol·licitud, el dia, la franja horària i el lloc en què es farà el reconeixement.

2. Quan es produeixi una paralització del procediment per causa imputable a la persona interessada que impedeixi concretar la cita i fer el reconeixement a què es refereix el punt 1 d'aquest article, se l'advertirà que, transcorreguts tres mesos, se'n produirà la caducitat i l'arxivament de les actuacions practicades, d'acord amb l'article 95 de la Llei 39/2015.

3. No obstant el punt anterior, si en el moment de la citació existeixen condicions de salut objectivament motivades que impedeixen el reconeixement de la persona interessada, se suspendrà la tramitació de l'expedient fins que es donin les circumstàncies que en possibilitin la valoració, amb un límit de tres mesos i sempre amb la sol·licitud prèvia de la persona interessada.

Article 23

Reconeixement i proposta de dictamen del grau de discapacitat

1. La cap del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, a partir del triatge duit a terme per l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència, ha de determinar el perfil del personal tècnic de valoració necessari per dur a terme el reconeixement de la persona interessada segons les seves característiques clíniques.

2. Quan, en vista dels informes mèdics o psicològics que s'adjuntin a la sol·licitud, es pugui determinar clarament que les característiques clíniques de la persona interessada no impliquen el reconeixement de cap grau de discapacitat, l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència pot proposar directament la desestimació de la sol·licitud.

3. El personal tècnic de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència ha de reconèixer les persones sol·licitants del grau de discapacitat d'acord amb el barem aplicable que estableix el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat.

4. Quan les característiques clíniques de la persona interessada ho aconsellin o els informes mèdics o psicològics aportats amb la sol·licitud resultin insuficients, el personal tècnic de valoració de la discapacitat pot sol·licitar altres informes i la pràctica de proves i exploracions complementàries per part de centres i institucions sanitaris, o d'altres que es considerin oportuns.

5. L'equip tècnic de valoració, mitjançant el coordinador o coordinadora, ha de donar trasllat de l'expedient a l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència una vegada finalitzada la fase de reconeixement i incorporats els informes pertinents, perquè n'emeti el dictamen tècnic facultatiu.

Article 24

Reconeixement i proposta de dictamen del grau de dependència

1. L'equip tècnic de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència ha de reconèixer les persones sol·licitants del grau de dependència a partir de l'aplicació del barem de valoració de la dependència (en endavant, BVD) o de l'escala de valoració específica per a les persones de menys de tres anys (EVE), establerts mitjançant el Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, pel qual s'aprova el barem de valoració de la situació de dependència.

2. Per aplicar el BVD o l'EVE a la persona interessada, s'han de tenir en compte l'informe de salut a què es refereix l'article 14.1.d) d'aquest Decret, l'informe sobre l'entorn en què viu i, si escau, les ajudes tècniques, les ortesis i les pròtesis que se li hagin prescrit.

3. L'equip tècnic de valoració ha de donar trasllat de l'expedient a l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència una vegada finalitzada la fase de reconeixement, amb les comprovacions prèvies necessàries, i incorporats els informes pertinents, perquè n'emeti el dictamen tècnic facultatiu.

Article 25

Reconeixement conjunt del grau de discapacitat i del grau de dependència

1. En el supòsit que la persona interessada sol·liciti simultàniament el reconeixement dels graus de discapacitat i de dependència, l'equip tècnic de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència ha de reconèixer ambdues situacions i donar trasllat de l'expedient a l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència una vegada finalitzada la fase de reconeixement i incorporats els informes pertinents, perquè n'emeti el dictamen tècnic facultatiu.

2. Per fer la valoració conjunta dels graus de discapacitat i de dependència, s'ha de seguir el procediment següent:

a) En primer lloc, s'ha de reconèixer el grau de dependència i, segons el resultat de la valoració, es podrà seguir una de les opcions previstes en les lletres següents.

b) En el cas que, de les actuacions encaminades a determinar el grau de dependència, resultin indicis que la persona pot tenir una discapacitat, l'equip tècnic de valoració de la discapacitat practicarà nous reconeixements per determinar-ne un possible grau.

c) En el cas que, de les actuacions encaminades a determinar el grau de dependència, es conclogui que la persona té una discapacitat associada a la seva situació de dependència, l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència determinarà el reconeixement del grau de discapacitat.

3. Com a regla general, s'ha de reconèixer la persona sol·licitant en el seu domicili, on s'ha de procurar recollir el màxim d'informació que permeti el reconeixement de la discapacitat i de la dependència.

Article 26

Contingut del dictamen tècnic de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència

L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència ha de formular el dictamen tècnic per a la qualificació del grau de discapacitat i/o el dictamen proposta per determinar el grau de dependència, d'acord amb els criteris i els barems que estableix la normativa aplicable i conforme als models normalitzats, que han de contenir la informació següent:

1. Dades identificatives de la persona interessada.

2. Deficiències, diagnòstics i etiologies, únicament en el dictamen de discapacitat.

3. Percentatge parcial corresponent a cada tipus de discapacitat. Quan coexisteixin dues o més deficiències en una mateixa persona, s'aplicarà a la taula de valors combinats inclosa al final de l'annex 1A del Reial decret 1971/1999, únicament en el dictamen de discapacitat.

4. Resultat de la combinació dels percentatges obtinguts per deficiències de distints aparells o sistemes, únicament en el dictamen de discapacitat, i puntuació obtinguda en el BVD o en l'EVE, en el cas de valoració de la dependència.

5. Percentatge dels factors socials complementaris.

6. Percentatge total de discapacitat, únicament en el dictamen de discapacitat.

7. Resultat dels barems de dificultats de mobilitat per utilitzar transports públics col·lectius, compliment dels requisits per accedir a la targeta d'accessibilitat i de necessitat d'ajuda de tercera persona, únicament en el dictamen de discapacitat.

8. Recomanacions de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència sobre l'ús de suports i orientació, únicament en el dictamen de discapacitat.

9. Termini de validesa del dictamen en els casos que no siguin permanents i motius que permeten pronosticar una millora substancial del cas.

Secció 3a Finalització

Article 27

Resolució de reconeixement del grau de discapacitat i de dependència

1. La consellera d'Afers Socials i Esports, a proposta de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència, dictarà la corresponent resolució administrativa sobre el reconeixement del grau de discapacitat i de dependència, així com, sobre la puntuació obtinguda en els barems per determinar la necessitat d'ajuda de tercera persona o dificultats de mobilitat. Aquesta resolució té validesa a tot el territori espanyol.

2. La resolució de reconeixement del grau de discapacitat, que tindrà el contingut que disposa l'article 10 del Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, del procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de minusvalidesa, ha de preveure expressament la data en què hagi de tenir lloc la revisió. El reconeixement del grau de discapacitat inclòs en la resolució s'entén referit a la data de presentació de la sol·licitud.

3. La resolució de reconeixement del grau de dependència, que ha de tenir el contingut que disposen els articles 27 i 28 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, ha de preveure expressament la data en què ha de tenir lloc la revisió, així com els serveis o les prestacions a què té dret la persona interessada.

4. El reconeixement del dret contingut en la resolució generarà el dret d'accés a les prestacions del sistema a partir de la data de la resolució per la qual es reconegui la concreta prestació o prestacions que corresponguin a la persona beneficiària.

Article 28

Limitació temporal per formular una nova sol·licitud

1. Les resolucions desestimatòries, perquè no reconeixen cap grau de discapacitat o de dependència o reconeixen un grau de discapacitat inferior al 33 %, generen les limitacions temporals següents per formular una nova sol·licitud:

a) 24 mesos en el cas de resolucions desestimatòries perquè no reconeixen cap grau de discapacitat o reconeixen un grau de discapacitat inferior al 33 %.

b) 6 mesos en el cas de resolucions desestimatòries perquè no reconeixen cap grau de dependència.

2. El límit temporal establert en el punt anterior, que s'ha de comunicar a la persona interessada mitjançant la resolució desestimatòria, s'exceptuarà quan s'acrediti degudament un error en el diagnòstic o en l'aplicació del barem o bé, mitjançant un informe mèdic o psicològic, que la seva situació clínica ha variat substancialment.

Secció 4a Procediment en supòsits especials

Article 29

Règim de recursos

1. Contra la resolució de reconeixement del grau de discapacitat, de reconeixement del grau de dependència, o de reconeixement conjunt d'ambdues situacions, la persona interessada, en el termini màxim de trenta dies des de l'endemà de la notificació, si la resolució és expressa, o de tres mesos des de la data en què s'hauria d'haver dictat en el cas de silenci administratiu, pot interposar una reclamació prèvia a la via jurisdiccional social, d'acord amb l'article 71, en relació amb l'article 2, de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports, la qual l'ha de resoldre en el termini de 45 dies.

2. L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència ha d'emetre un informe amb relació a les reclamacions prèvies a la via jurisdiccional social, sempre que els recursos es fonamentin en aspectes que afectin el dictamen tècnic facultatiu de l'òrgan.

3. Si la persona interessada presenta un recurs en via administrativa, es pot suspendre l'eficàcia immediata de la resolució impugnada, d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada, quan hi concorri alguna de les circumstàncies que preveu l'article 117.2 de la Llei 39/2015. En concret, es pot considerar un perjudici de reparació impossible o difícil, entre d'altres, que la resolució suposi la pèrdua o la disminució del grau de discapacitat o de dependència en algun dels supòsits següents:

a) Quan es tracti de persones ateses en un servei social especialitzat, en un programa d'inserció laboral o de formació específica per a persones amb discapacitat, i la resolució impliqui la baixa en el recurs o programa.

b) Quan es tracti de persones que ocupen un lloc de feina relacionat amb un contracte de treball per a persones amb discapacitat o d'ocupació protegida i la resolució pugui implicar la pèrdua dels requisits per ocupar aquest lloc.

c) Quan es tracti de persones amb discapacitat o dependència l'única font d'ingressos de les quals derivi de la resolució impugnada.

 

Article 30

Mort de la persona sol·licitant

Si es produeix la mort de la persona interessada durant la tramitació de l'expedient de reconeixement de la discapacitat i/o de la dependència, l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència ha d'emetre un dictamen segons les dades que hi constin, als efectes dels drets que puguin correspondre a la comunitat hereditària, sempre que les dades siguin suficients per resoldre el procediment. Si les dades no són suficients, s'arxivarà l'expedient per la impossibilitat material de continuar-lo per causes sobrevingudes, mitjançant una resolució motivada que indiqui aquesta circumstància.

 

Capítol III Revisió de la qualificació del grau de discapacitat i de dependència

Article 31

Revisió del grau de discapacitat

1. La revisió del grau de discapacitat es pot iniciar d'ofici o a instància de part.

2. Quan la revisió s'iniciï a instància de part, per agreujament o millora de la situació, és requisit que la persona interessada presenti una sol·licitud de conformitat amb el que estableix l'article 13 d'aquest Decret i acrediti aquesta situació mitjançant els corresponents informes mèdics o psicològics.

3. En el cas que no existeixin circumstàncies degudament acreditades i justificades que permetin revisar el grau de discapacitat, l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència ha d'emetre un dictamen tècnic en el qual proposarà la desestimació de la sol·licitud de revisió. El dictamen tècnic s'ha d'elevar a la consellera d'Afers Socials i Esports, que dictarà la resolució desestimatòria de la revisió.

4. Sens perjudici dels supòsits de revisió d'actes administratius que preveuen els articles 106 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'Administració pot revisar d'ofici el grau de discapacitat en els casos següents:

a) Quan es compleixi el termini de validesa establert en la resolució, en el cas que el grau de discapacitat s'hagi reconegut amb caràcter revisable.

b) Quan l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència tengui coneixement de la variació de les circumstàncies que donaren lloc al reconeixement del grau de discapacitat mitjançant la documentació aportada per la persona interessada, com a conseqüència de l'emissió d'informes per a la tramitació d'expedients d'accés o manteniment de les condicions de qualsevol de les diferents prestacions o serveis a què té dret.

5. Són aplicables al procediment de revisió les normes del procediment per al reconeixement del grau de discapacitat que estableix aquest Decret.

Article 32

Revisió del grau de dependència

1. Sens perjudici dels supòsits de revisió d'actes administratius que preveuen els articles 106 i següents de la Llei 39/2015, el grau de dependència és revisable per les causes següents:

a) Millora o empitjorament de la situació de dependència.

b) Error de diagnòstic o en l'aplicació del barem corresponent.

c) Compliment del termini assenyalat en la resolució inicial de reconeixement.

2. En els tres casos, el procediment es pot iniciar d'ofici o a instància de part.

3. En cap cas, no es durà a terme d'ofici la revisió del grau quan la persona es trobi ingressada en un servei residencial.

4. Les sol·licituds de revisió del grau de dependència es poden resoldre sense fer una nova valoració quan l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència, una vegada revisat un informe mèdic actualitzat, no apreciï variacions clíniques que evidenciïn un increment del grau de dependència.

5. Correspon a la consellera d'Afers Socials i Esports la resolució dels procediments de revisió del grau de dependència.

6. Són aplicables al procediment de revisió les normes del procediment per al reconeixement del grau de dependència que estableix aquest Decret.

Article 33

Procediment de la revisió i efectes

1. Si del procediment de revisió es deriven quanties de la prestació econòmica percebudes indegudament o una participació insuficient en el cost dels serveis, la persona beneficiària està obligada a reintegrar-les o a abonar-ne la diferència que correspongui, d'acord amb la normativa de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. En el supòsit previst en l'article 32.1.a), els efectes econòmics que es derivin de la resolució del procediment de revisió del grau es produiran a partir de la data en què l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència emeti un nou dictamen.

3. En el supòsit previst en l'article 32.1.b), els efectes econòmics que es derivin de la resolució del procediment de revisió del grau es produiran a partir de la data en què l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència emeti un nou dictamen sobre la revisió de grau.

4. En el supòsit previst en l'article 32.1.c), els efectes econòmics que es derivin de la resolució del procediment de revisió del grau es produiran a partir de l'endemà d'aquesta resolució.

Article 34

Sistema informatiu del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència

El sistema informatiu per a la valoració i l'atenció a la discapacitat i per a l'autonomia i l'atenció a la dependència ha de ser únic, com a part integrant del sistema informatiu de serveis socials, i s'ha de gestionar de conformitat amb les regles següents:

a) La Conselleria d'Afers Socials i Esports ha de posar el sistema informatiu a disposició de les administracions locals i insulars col·laboradores per facilitar la gestió dels expedients de dependència de manera descentralitzada i fiable. S'hi ha de mantenir la privacitat de les dades personals protegides constitucionalment.

b) El sistema informatiu de discapacitat i de dependència s'organitzarà a partir de l'expedient personal.

c) Correspon a la Direcció General d'Atenció a la Dependència registrar en el Sistema d'Informació del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència (SISAAD) la informació dels dictàmens de valoració, la resolució de grau i nivell, l'elaboració dels escenaris i la resolució del programa individual d'atenció (PIA).

d) L'administració general i el manteniment del sistema informatiu corresponen al Govern de les Illes Balears.

 

Disposició addicional única

Accés a la història clínica

1. El personal tècnic de valoració de la discapacitat i de la dependència pot consultar la informació continguda en la història clínica electrònica en l'exercici de les funcions i les competències que tengui reconegudes. Aquest accés ha de respectar, en tot cas, la normativa aplicable en matèria de protecció de dades de caràcter personal i, concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.

2. Així mateix, l'accés ha de respectar la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i deures en matèria d'informació i documentació clínica, i els criteris respecte d'això establerts en la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, i la normativa que la desplega, especialment la que fa referència a la comunicació de dades entre les parts.

3. El model de sol·licitud ha d'incloure una autorització expressa de la persona interessada a l'òrgan gestor per accedir a la història clínica i a la història de salut electròniques. En el cas que la persona interessada no autoritzi aquest accés, està obligada a aportar els informes mèdics o psicològics que acreditin les deficiències al·legades en la sol·licitud, segons el que estableix l'article 14 d'aquest Decret.

4. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de permetre l'accés a la informació continguda en la història clínica electrònica al personal tècnic de valoració de la discapacitat i de la dependència. Aquest accés estarà restringit a les dades imprescindibles per a l'exercici de les seves funcions en relació amb el lloc de treball i ha de respectar el dret a la intimitat personal i familiar dels pacients o usuaris i el que disposen els registres d'activitats de tractament relatius a les dades personals d'història clínica i història de salut.

Disposició transitòria primera

Règim transitori de la competència per resoldre els recursos en matèria de dependència

Fins que s'aprovi la llei que estableixi l'entrada en vigor de l'atribució de competències a la jurisdicció social en relació amb les prestacions derivades de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, d'acord amb el que preveu la disposició final setena, en relació amb l'article 2.o), de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, el règim de recursos en matèria de dependència s'ha de sotmetre a les regles següents:

1. Si la resolució únicament fa referència al reconeixement de la situació de dependència, s'aplicarà el règim de recursos previst en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Si la resolució fa referència al reconeixement conjunt del grau de discapacitat i del grau de dependència, s'aplicarà el règim de recursos que s'estableix en l'article 29.1 d'aquest Decret o el previst en la Llei 39/2015, segons la matèria.

Disposició transitòria segona

Procediments iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor del Decret

Els procediments de reconeixement de la discapacitat i de la dependència iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret es tramitaran d'acord amb la normativa en vigor en la data del registre d'entrada de la sol·licitud.

Disposició derogatòria única

Normativa derogada

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquest Decret i, en particular, les següents:

a) L'Ordre de la consellera de Serveis Socials de 13 de juny de 2000 per la qual s'estableix el procediment que ha de seguir l'Institut Balear d'Afers Socials en la tramitació dels expedients per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat.

b) Els capítols II i III del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears.

 

Disposició final primera

Habilitació competencial

1. Pel que fa al procediment per al reconeixement del grau de dependència, tenen caràcter de principis generals, d'acord amb el que estableix l'article 58.3 de la de la Llei orgànica 2/1983, de 28 de febrer, que aprova l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, els preceptes següents:

— La secció 1a del capítol I, relatiu a l'objecte i l'àmbit d'aplicació.

— El capítol II, relatiu al procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i de dependència.

— L'article 34, relatiu al sistema informatiu del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència.

2. La resta de preceptes d'aquest Decret es dicten d'acord amb la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que li atribueix l'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

 

​​​​​​​Disposició final segona

Modificació del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitats de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència, en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears

1. Es modifica el títol del Decret 83/2010, que passa a tenir la redacció següent:

Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement del dret als serveis i les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència, la intensitat de protecció i el règim de compatibilitats dels serveis i les prestacions, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears

2. Es modifica l'article 1 del Decret 83/2010, que passa a tenir la redacció següent:

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

Aquest Decret té per objecte regular, dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el procediment per al reconeixement del dret als serveis i les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència (SAAD); establir la intensitat de protecció i el règim de compatibilitats entre les prestacions i els serveis, i crear i establir la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears.

Disposició final tercera

Entrada en vigor

Aquest Decret entrarà en vigor l'1 de juny de 2020.

 

Palma, 5 de desembre de 2019

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez

Socias

Vist i plau

El vicepresident, president per suplència del Consell de Govern

Juan Pedro Yllanes Súarez

(Art. 2 del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears)