Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 11988
Decret 88/2019, de 29 de novembre, de modificació de la disposició addicional primera del Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
L'exercici de les funcions de representació i defensa en judici i d'assessorament jurídic del més alt nivell, que des dels orígens de l'etapa autonòmica s'han atribuït als serveis jurídics centrals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, són objecte de regulació legal de caràcter general en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (articles 70 i següents).
El Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desplega i concreta el règim jurídic de l'organització i del funcionament de l'Advocacia i, a més, estableix un marc normatiu estable per a l'exercici més eficaç de les funcions que li corresponen en matèria d'assessorament jurídic, de coordinació dels diversos serveis jurídics i de representació i defensa judicial de l'Administració de la Comunitat Autònoma i dels ens que en depenen.
L'apartat 1 de la disposició addicional primera del Decret 74/2016 estableix l'estructura de l'Advocacia, que actualment està organitzada en:
a) El Departament d'Assumptes Consultius i Qualitat Normativa
b) El Departament d'Assumptes Judicials
c) El Departament de Coordinació dels Serveis Jurídics de les Conselleries i dels Ens Instrumentals
d) El Departament d'Assumptes Generals i Coordinació Tècnica
e) L'Àrea de Lluita contra el Frau
f) L'Àrea Social i de Coordinació
g) L'Àrea Civil i Mercantil
h) Les secretaries administratives i de suport processal
i) La resta d'unitats administratives i de llocs de treball que s'hi integren
Aquesta organització responia a l'estructuració d'àrees materials que, en atenció a les disponibilitats de recursos humans de l'Advocacia, es van crear per a la coordinació d'assumptes relacionats amb tres jurisdiccions concretes (la jurisdicció penal —Àrea de Lluita contra el Frau—, la jurisdicció social —Àrea Social i de Coordinació—, i la jurisdicció civil —Àrea Civil i Mercantil—), amb la finalitat d'incrementar l'operativitat i d'assegurar una prestació més eficaç dels serveis d'assessorament jurídic i defensa judicial.
Actualment es veu la necessitat de replantejar-la quant a les àrees materials d'actuació per tal d'adaptar-la millor, d'una banda, a la càrrega de feina que suporta actualment l'Advocacia i a la necessitat de redistribuir-la i, de l'altra, a l'adaptació de la nostra estructura a l'organització jurisdiccional del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, que té una Sala Civil i Penal, una Sala Contenciosa Administrativa i una Sala Social.
Per això, i sobre la base de l'experiència de funcionament dels darrers anys, aquest Decret disposa l'estructuració de les tres àrees de l'Advocacia en:
— Àrea Civil i Penal
— Àrea Contenciosa Administrativa
— Àrea Social
Amb aquesta nova estructura, la fins ara Àrea de Lluita contra el Frau passaria a ser l'Àrea Civil i Penal, en atenció al fet que han minvat considerablement els assumptes penals vinculats a la lluita contra la corrupció, en els quals intervé l'Advocacia. Per contra, l'activitat a la jurisdicció penal, en aquests darrers anys, s'ha incrementat substancialment amb la intervenció de l'Advocacia en defensa de les dones víctimes de violència de gènere i també en la defensa del personal funcionari, estatutari i laboral d'acord amb els plans d'assistència jurídica als empleats públics (personal sanitari, personal docent o un altre tipus d'empleats públics) per les agressions que poden sofrir com a conseqüència de l'acompliment de les seves funcions. Així mateix, aquesta Àrea intervé també en determinats assumptes de competència dels jutjats de menors. Tot això determina la necessitat de singularitzar la jurisdicció penal, en lloc de mantenir la vinculació nominativa de l'àrea només a un aspecte d'aquesta jurisdicció, que ha sofert una minva considerable de càrrega de feina.
D'altra banda, la minva d'assumptes vinculats a la lluita contra la corrupció, amb la consegüent minva de càrrega de feina, aconsellen incrementar les funcions d'aquesta Àrea amb l'assumpció de la coordinació d'assumptes de naturalesa civil, la qual cosa ens permetrà la conversió de la fins ara Àrea Civil i Mercantil en l'Àrea Contenciosa Administrativa, tan necessària per a la nostra organització pel fet que aquesta és, amb diferència, la jurisdicció que ens ocupa amb major mesura en la tasca de representació i defensa de l'Advocacia.
Per tot això, en el marc de les previsions dels apartats 2 i 3 de l'article 70 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma, a proposta de la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 29 de novembre de 2019,
DECRET
Article únic
Modificació de la disposició addicional primera del Decret 74/2016
Es modifica la disposició addicional primera del Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que passa a tenir el contingut següent:
1. La Direcció de l'Advocacia s'estructura en les unitats administratives següents:
a) El Departament d'Assumptes Consultius i Qualitat Normativa
b) El Departament d'Assumptes Judicials
c) El Departament de Coordinació dels Serveis Jurídics de les Conselleries i dels Ens Instrumentals
d) El Departament d'Assumptes Generals i Coordinació Tècnica
e) L'Àrea Civil i Penal
f) L'Àrea Contenciosa Administrativa
g) L'Àrea Social
h) Les secretaries administratives i de suport processal
i) La resta d'unitats administratives i de llocs de treball que s'hi integren
2. L'apartat anterior fixa l'ordre de prelació dels departaments, a l'efecte de la suplència prevista en l'article 4.5 d'aquest Decret.
Disposició final primera
Correspon a la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, i a la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, adoptar les mesures que pertoquin per a l'execució de les disposicions que estableix aquest Decret.
Disposició final segona
Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 29 de novembre de 2019
|
La presidenta |
La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Pilar Costa i serra |
|