Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 11756
Decret 87/2019, de 22 de novembre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’entitat pública empresarial Gestió d’Emergències de les Illes Balears
L'article 45 de la Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2016, crea l'ens del sector públic instrumental Gestió d'Emergències de les Illes Balears, com una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que té com a fins generals gestionar les emergències dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'acord amb els seus estatuts.
D'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2010 esmentada, les entitats públiques empresarials són organismes públics als quals s'encarrega la realització d'activitats de prestació, gestió de serveis o producció de béns d'interès públic susceptibles de contraprestació.
L'article 35 de la Llei 7/2010 disposa que, un cop en vigor la llei de creació de l'organisme, el Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d'adscripció i amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts n'ha d'aprovar els estatuts per decret.
D'altra banda, l'article 45.6 de la Llei 12/2015 estableix que, una vegada aprovats els estatuts de la nova entitat, s'ha d'extingir l'empresa pública Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU, mitjançant la cessió global d'actius i passius, sense liquidació, en els termes que preveu la Llei 3/2009, de 3 d'abril, de modificacions estructurals de les societats mercantils.
Aquest Decret s'adequa als principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de l'Administració autonòmica, conforme a l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en la mesura en què queden suficientment justificats els principis aplicables següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma aplica allò que preveu l'article 35 de la Llei 7/2010, en relació amb l'article 45 de la Llei 12/2015 abans esmentada; de proporcionalitat, atès que la regulació és la imprescindible; de seguretat jurídica, en la mesura en què la norma s'insereix, de manera coherent, en el marc normatiu aplicable a la matèria que regula; de transparència, perquè en la seva tramitació s'ha garantit la participació de la representació dels treballadors de l'empresa pública Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU, i d'eficiència, qualitat i simplificació, tot tenint en compte que la finalitat de la norma és l'aprovació dels estatuts d'un organisme públic.
D'acord amb l'article 2.11.c) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització l'exercici de la competència en matèria d'emergències i protecció civil.
Per tot això, amb l'informe favorable de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 22 de novembre de 2019,
DECRET
Article únic
Aprovació dels Estatuts de l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears
S'aproven els Estatuts de l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears, creada per l'article 45 de la Llei 12/2015, els quals s'adjunten com a annexos a aquest Decret.
Disposició addicional única
Extinció de la societat mercantil Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU
S'autoritza els òrgans col·legiats competents de l'entitat mercantil Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU, i de l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears, perquè adoptin els acords corresponents per dur a terme l'extinció de la primera, mitjançant la cessió global d'actius i passius prevista en l'article 45.6 de la Llei 12/2015.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de novembre de 2019
|
La presidenta |
La consellera d'Administracions Públiques i Modernització |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Isabel Castro Fernández |
|
ANNEX Estatuts de Gestió d'Emergències de les Illes Balears
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Denominació, finalitat, naturalesa i adscripció
1. Gestió d'Emergències de les Illes Balears és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes.
2. Gestió d'Emergències de les Illes Balears té com a fins generals gestionar les emergències dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'acord amb aquests Estatuts.
3. Gestió d'Emergències de les Illes Balears es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans, en l'exercici de les potestats administratives que té atribuïdes i en allò que preveuen la Llei 7/2010, una altra norma amb rang de llei o aquests Estatuts. En la resta d'aspectes, es regeix pel dret privat.
4. Gestió d'Emergències de les Illes Balears s'adscriu inicialment a la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, per mitjà de la Direcció General d'Emergències i Interior, sense perjudici dels canvis d'adscripció que determini la presidenta de les Illes Balears per mitjà dels decrets d'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Corresponen a aquesta Conselleria la direcció, l'avaluació i el control dels resultats de l'activitat de l'entitat.
Article 2
Principis generals
1. Gestió d'Emergències de les Illes Balears se sotmet als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència i s'ha d'ajustar al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.
2. Així mateix, pel que fa a l'organització i funcionament, s'ha de regir pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, preveu el capítol III del títol I de la Llei 7/2010.
Article 3
Potestats administratives
1. L'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears és un organisme públic creat sota la dependència o la vinculació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per dur a terme activitats d'execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.
2. L'entitat té les potestats administratives necessàries per acomplir els seus fins i les seves competències, fins i tot la potestat de foment.
A aquest efecte, es pot adscriure a l'entitat el personal funcionari de la Direcció General d'Emergències i Interior que sigui necessari per a l'exercici de les potestats administratives, les competències i les funcions que té atribuïdes, d'acord amb el que preveuen els articles 20 b) i 22 d'aquests Estatuts.
L'activitat de foment, d'acord amb la previsió de l'article 42.2 de la Llei 7/2010, ha de tenir un caràcter accessori i complementari respecte de l'activitat, la finalitat o l'objecte principals de Gestió d'Emergències de les Illes Balears.
En cap cas li correspon la potestat d'expropiació.
3. Les potestats administratives atribuïdes a Gestió d'Emergències de les Illes Balears, les han d'exercir el Consell d'Administració, la Presidència i la Vicepresidència de l'entitat.
Article 4
Funcions
Les funcions i les competències de Gestió d'Emergències de les Illes Balears, tant de caràcter material com jurídic, d'acord amb el que estableixen aquests Estatuts i el marc de les competències del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'emergències, són les següents:
a) Gestionar les emergències dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, cosa que implica, entre altres tasques: la prestació de serveis d'atenció al ciutadà, el tractament de la informació rebuda en el sector de la urgència i l'emergència, incloses les activitats d'instal·lació, coordinació, gestió i altres elements tècnics auxiliars necessaris per al desenvolupament del servei, que comprenen, entre d'altres, la consultoria, el disseny, la planificació, el desenvolupament, la instal·lació i implantació, el suport logístic, la direcció i l'execució de projectes i la venda de productes.
b) Prestar assistència tècnica i especialitzada a la realització, l'actualització i el seguiment dels plans territorials i especials de protecció civil.
c) Impartir formació específica en matèria de seguretat i emergències a persones alienes a l'Administració.
d) Prestar assistència tècnica en l'elaboració de protocols d'actuació en matèria d'urgències i emergències.
e) Dur a terme la gestió economicoadministrativa de recursos extraordinaris en el cas d'emergència.
f) Planificar i situar els riscos, com a activitat destinada a l'anàlisi objectiva i a la seva localització en el territori.
g) Prevenir els riscos mitjançant la vigilància i l'autoprotecció.
h) Gestionar la intervenció per anul·lar les causes i pal·liar, corregir i minimitzar els efectes de les catàstrofes i calamitats i prestar socors als afectats.
i) Elaborar programes de recuperació de la normalitat, rehabilitació i reconstrucció de les zones afectades per una catàstrofe o calamitat.
j) Prestar assistència en la supervisió dels sistemes i les mesures d'autoprotecció.
k) Dur a terme la investigació i el desenvolupament en matèria de gestió d'emergències, com també l'adhesió a projectes internacionals relacionats amb aquesta matèria, fonamentalment en el marc de la Unió Europea.
l) Prestar serveis en matèria d'urgències i emergències a entitats públiques i privades.
m) Prestar i coordinar els serveis de telecomunicacions en l'àmbit de les emergències.
n) Executar, controlar i coordinar els projectes d'infraestructures i material en l'àmbit de la gestió d'urgències i emergències.
o) Gestionar les comunicacions i activar els sistemes d'alarmes i avisos a la població.
p) Fer campanyes de formació i sensibilització d'empreses, entitats i ciutadans en general, per prevenir situacions d'emergència.
q) Executar qualsevol altra prestació o servei relacionat amb la protecció civil i l'emergència.
Article 5
Forma de gestió i convenis
1. Per dur a terme les funcions i les competències pròpies a què es refereix l'article anterior, Gestió d'Emergències de les Illes Balears pot dur a terme les actuacions en forma de gestió directa, indirecta o mixta, i també participar en la constitució de societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades, de conformitat amb la normativa aplicable.
2. Així mateix, Gestió d'Emergències de les Illes Balears pot subscriure els convenis que calguin amb altres administracions o entitats públiques o privades per a la consecució d'objectius o finalitats d'interès comú, en el marc del que estableixen els articles 47 a 52 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i 78 a 83 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En particular, en el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels municipis, l'entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació que preveu la legislació relativa als consells insulars i a les entitats locals, especialment els convenis de col·laboració i els plans i els programes conjunts.
Article 6
Mitjà propi personificat
1. D'acord amb el que estableix l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, Gestió d'Emergències de les Illes Balears té caràcter de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'organismes de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que s'hagin de considerar poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017 esmentada, com també dels consells insulars, d'acord amb el que estableix la disposició addicional dissetena de la Llei 7/2010.
2. A aquest efecte, l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol de les
administracions o entitats referides en l'apartat anterior poden encarregar a
Gestió d'Emergències de les Illes Balears l'execució obligatòria, a títol onerós, de qualsevol actuació material inherent a l'exercici de les funcions o les competències pròpies d'aquestes entitats sempre que es tracti d'actuacions relacionades amb les funcions o les competències de Gestió d'Emergències de les Illes Balears a què es refereix l'article 4 d'aquests Estatuts, d'acord amb les instruccions fixades unilateralment per l'entitat que realitza l'encàrrec.
3. La condició de mitjà propi personificat de Gestió d'Emergències de les Illes Balears determina la impossibilitat de participar en licitacions públiques convocades pels poders adjudicadors dels quals sigui mitjà propi, sens perjudici que, quan no hi hagi cap licitador, se li pugui encarregar l'execució de la prestació objecte de les licitacions.
4. La contraprestació a favor de Gestió d'Emergències de les Illes Balears per raó dels encàrrecs que rebi d'aquests poders adjudicadors s'ha d'ajustar a les tarifes aprovades per la conselleria d'adscripció, les quals s'han de calcular tenint en compte els costs reals imputables a l'execució dels projectes, especialment amb la informació que aporti Gestió d'Emergències de les Illes Balears a aquest efecte. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s'han d'aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs per mitjà d'una resolució de la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita l'entitat.
Article 7
Encàrrecs de gestió interadministratius
Els encàrrecs de gestió interadministratius que no tenguin el caràcter onerós propi dels encàrrecs a què es refereix l'article 6 d'aquests Estatuts, es regeixen pel que estableixen l'article 11, en relació amb l'article 48.9, de la Llei 40/2015 i l'article 30 de la Llei 3/2003.
Capítol II Organització
Secció 1a Estructura orgànica
Article 8
Òrgans de direcció
1. Els òrgans superiors de direcció de Gestió d'Emergències de les Illes Balears són els següents:
a) la Presidència
b) la Vicepresidència
c) el Consell d'Administració
2. Gestió d'Emergències de les Illes Balears també compta amb una Gerència, per a la direcció, l'administració i la gestió ordinària de l'ens.
Secció 2a Presidència
Article 9
Presidència
La Presidència és l'òrgan unipersonal superior de direcció de Gestió d'Emergències de les Illes Balears. Aquest càrrec recau en la persona titular de la conselleria competent en matèria d'emergències.
Article 10
Funcions
1. Les funcions de la Presidència de Gestió d'Emergències de les Illes Balears són les següents:
a) Exercir la màxima representació de l'entitat, sens perjudici de la representació ordinària, que correspon a la Gerència.
b) Exercir l'alta direcció i la inspecció.
c) Presidir el Consell d'Administració, convocar-ne les sessions i aixecar-les, fixar l'ordre del dia, moderar les reunions, dirigir les deliberacions i dirimir els empats amb el vot de qualitat.
d) Assegurar l'acompliment de les lleis i la regularitat de les deliberacions, i vetlar perquè es compleixin els acords adoptats.
e) Representar l'entitat i el Consell d'Administració en judici o fora d'aquest, en qualsevol acte o contracte, sens perjudici que, per a un supòsit concret i mitjançant un acord de la Presidència o del Consell d'Administració, s'atorgui aquesta representació a la Vicepresidència o a la Gerència.
f) Exercir, per raons d'urgència o circumstàncies especials, qualsevol facultat que correspongui al Consell d'Administració i donar-n'hi compte a l'efecte de la ratificació.
g) Signar qualsevol classe d'actes i convenis conforme als acords adoptats pel Consell d'Administració, sens perjudici que pugui delegar-ne la signatura.
h) Actuar d'òrgan de contractació i, com a tal, aprovar els plecs de clàusules administratives, de prescripcions tècniques o de condicions que hagin de regir la contractació amb Gestió d'Emergències de les Illes Balears; nomenar els components de les meses de contractació que hagin de constituir-se i signar la documentació i els contractes corresponents.
i) Exercir les facultats que, si escau, li delegui el Consell d'Administració.
2. La Presidència pot delegar les funcions pròpies en la Vicepresidència o en la Gerència, llevat de les que es preveuen en les lletres b) i f) de l'apartat anterior i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.
Secció 3a Vicepresidència
Article 11
Vicepresidència
1. La Vicepresidència de Gestió d'Emergències de les Illes Balears recau en la persona titular de la direcció general competent en matèria d'emergències.
2. La persona titular de la Vicepresidència exerceix les funcions que, si escau, li delegui la Presidència o el Consell d'Administració.
3. La persona titular de la Vicepresidència substitueix la de la Presidència en els casos d'absència, vacant, malaltia o una altra impossibilitat. En els casos d'absència, vacant, malaltia o una altra impossibilitat de la Vicepresidència, l'ha de substituir la persona titular de l'òrgan directiu que s'estableixi en el règim de suplències de la conselleria competent en matèria d'emergències.
Secció 4a Consell d'Administració
Article 12
Composició
1. El Consell d'Administració és l'òrgan col·legiat superior de direcció de Gestió d'Emergències de les Illes Balears. En són membres la persona titular de la Presidència de l'entitat, la de la Vicepresidència i els vocals.
2. Els vocals del Consell d'Administració són:
a) La persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria d'emergències.
b) La persona titular de la direcció del SEIB 112.
c) La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.
d) La persona titular de la direcció general competent en matèria d'extinció d'incendis forestals.
e) La persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública.
f) La persona titular de la direcció general competent en matèria de relacions institucionals.
g) La persona titular de la direcció general competent en matèria de sistemes d'informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
h) La persona titular de la subdirecció general competent en matèria d'atenció a les urgències extrahospitalàries del Servei de Salut de les Illes Balears.
i) La persona titular del Departament d'Emergències.
j) La persona titular del Departament d'Interior.
3. Ha d'assistir a les sessions, per a tasques d'assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu però sense vot, una persona en representació de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que l'Advocacia pugui delegar aquestes funcions en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de Gestió d'Emergències de les Illes Balears.
4. Així mateix, han d'assistir a les sessions del Consell d'Administració, amb veu però sense vot:
a) La persona titular de la Gerència.
b) El personal de l'entitat o de la conselleria d'adscripció relacionat amb els assumptes que s'hagin de tractar d'acord amb l'ordre del dia, per decisió de la Presidència, ja sigui a iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol dels membres del Consell d'Administració.
5. Els acords que, si escau, adopti el Consell d'Administració per establir les indemnitzacions per raó de l'assistència a les sessions s'han de subjectar a allò que disposa l'article 20.3 de la Llei 7/2010 i a allò que estableixi anualment la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 13
Funcions
1. El Consell d'Administració té les funcions següents:
a) Dirigir el funcionament de l'entitat, sens perjudici de les funcions dels altres òrgans de direcció.
b) Aprovar el pla d'actuació anual de l'entitat.
c) Aprovar l'avantprojecte dels pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i financeres que s'hagin de fer o començar durant l'exercici, i també les modificacions dels pressuposts i dels projectes d'inversió, sens perjudici, si escau, de l'autorització prèvia per a les modificacions dels pressuposts que preveu l'article 63 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) Aprovar la memòria de la gestió anual de l'entitat i la liquidació anual del pressupost vençut.
e) Aprovar els comptes anuals.
f) Aprovar el pla financer anual que exigeix l'article 11.4 de la Llei 7/2010.
g) Aprovar, amb les autoritzacions prèvies que pertoquin, els emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres per a un finançament adequat de les activitats de l'entitat, amb les limitacions que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010.
h) Acordar les mesures adequades per administrar els béns i els drets de Gestió d'Emergències de les Illes Balears, i també aprovar l'adquisició, la venda, la permuta, l'arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l'organisme i, en general, qualsevol tipus de negocis jurídics sobre aquests, en els termes de la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i) Autoritzar la subscripció de convenis amb persones o entitats públiques o privades.
j) Proposar que es creïn taxes, i també proposar les quanties dels preus públics que, si escau i per raó de la prestació de serveis en règim de dret administratiu, s'estableixin mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria d'adscripció.
k) Aprovar els preus privats que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat.
l) Decidir la participació de l'entitat en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades per acomplir millor els fins, i també la constitució d'unes i altres, i fixar-ne les normes i les condicions, de conformitat amb la legislació aplicable.
m) Aprovar, a proposta de la Gerència, la relació de llocs de treball de l'entitat d'acord amb la Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de les Illes Balears.
n) Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat en el marc de la normativa vigent.
o) Convocar i atorgar subvencions, de conformitat amb les bases reguladores aprovades, si escau, mitjançant una ordre del conseller competent en matèria d'emergències.
p) Sol·licitar informació a altres òrgans sobre actuacions que es duguin a terme per complir els acords.
q) Nomenar, si escau, el membre del Consell d'Administració que hagi de formar part del Comitè d'Auditoria que, si s'escau, es constitueixi.
r) Resoldre els expedients disciplinaris relatius al personal.
s) Qualsevol altra funció que correspongui a Gestió d'Emergències de les Illes Balears, o que li pugui correspondre, que no estigui expressament reservada a altres òrgans.
2. El Consell d'Administració pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, les funcions pròpies en la Presidència, la Vicepresidència o la Gerència, llevat de les que estableixen les lletres b), c), d), e), f), g), l), m), n), o) i r) de l'apartat anterior i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.
Article 14
Règim de funcionament
1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d'acords del Consell d'Administració és el que preveu per als òrgans col·legiats el capítol V del títol II de la Llei 3/2003 i els preceptes bàsics de la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015.
2. Amb caràcter general, el Consell d'Administració es reuneix ordinàriament una vegada al mes. També es pot reunir de manera extraordinària per iniciativa de la Presidència o a petició de la Gerència per causes organitzatives o de necessitat.
3. La Presidència té vot de qualitat en cas d'empat.
Secció 5a Gerència
Article 15
Gerència
1. La Gerència és un òrgan unipersonal de direcció, administració i gestió ordinària de Gestió d'Emergències de les Illes Balears, sotmès als acords i a les instruccions de la Presidència, la Vicepresidència i el Consell d'Administració.
2. Correspon al Consell d'Administració, per mitjà d'un acord, nomenar i disposar el cessament de la persona titular de la Gerència, a proposta de la Presidència de l'entitat. El nomenament i el cessament s'han de comunicar al Consell de Govern i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 7/2010.
3. El nomenament de la persona que ha de ser titular de la Gerència requereix els informes previs que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010.
4. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment de la persona titular de la Gerència, l'ha de substituir la persona titular de la Vicepresidència o, si s'escau, la persona que designi el Consell d'Administració a proposta de la Presidència.
Article 16
Funcions
1. En general, corresponen a la Gerència les facultats de direcció, administració i gestió ordinària de Gestió d'Emergències de les Illes Balears, i també les funcions executives, de conformitat amb el acords del Consell d'Administració, sens perjudici de les funcions reservades a l'òrgan col·legiat i a la Presidència.
2. En particular, la Gerència té les funcions següents:
a) Auxiliar la Presidència en l'exercici de les seves funcions.
b) Fer-se càrrec de la representació ordinària de l'entitat.
c) Exercir la direcció del personal, i la direcció tècnica, la direcció administrativa i la inspecció de tots els serveis i les dependències de l'entitat.
d) Elaborar, i elevar al Consell d'Administració, el pla d'actuació anual de l'entitat, el pla financer anual, l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals, la relació de llocs de treball i qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell d'Administració.
e) Elevar al Consell d'Administració l'informe sobre els projectes d'activitat, els pressuposts, les adquisicions, els estudis i els serveis de l'entitat que li encarregui el Consell d'Administració.
f) Proposar al Consell d'Administració la formalització d'emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres que convinguin a Gestió d'Emergències de les Illes Balears.
g) Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments, dins els límits pressupostaris, d'acord amb la normativa sobre finances i els límits que acordi el Consell d'Administració.
h) Proposar al Consell d'Administració l'autorització de les despeses i dels pagaments de quantia superior a la que determini el Consell d'Administració.
i) Proposar a la persona titular de la conselleria d'adscripció de l'entitat o, si escau, al Consell de Govern mitjançant una proposta de la conselleria d'adscripció, l'autorització de la iniciació dels expedients de despesa dels quals puguin derivar obligacions econòmiques superiors a les quantitats que, respectivament, fixa l'article 15.2 de la Llei 7/2010.
j) Vetlar pel cobrament dels cànons, les taxes i els preus que siguin aplicables.
k) Aprovar els projectes d'obres, serveis i subministraments.
l) Elaborar els informes sobre els estudis i les propostes que se li encomanin o s'estableixin reglamentàriament, i presentar-los al Consell d'Administració.
m) Informar la Presidència i el Consell d'Administració de totes les qüestions que afectin la gestió de l'entitat.
n) Retre comptes detallats de la gestió al Consell d'Administració.
o) Subministrar a la conselleria d'adscripció la informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, i donar-ne compte al Consell d'Administració.
p) Trametre a la conselleria d'adscripció el pla d'actuació anual aprovat pel Consell d'Administració.
q) Elaborar l'informe anual d'activitat, presentar-lo davant el Consell d'Administració i la conselleria d'adscripció, i signar la declaració de garantia i responsabilitat sobre l'activitat de l'entitat que exigeix l'article 18 de la Llei 7/2010.
r) Contractar el personal de l'entitat, amb les autoritzacions o els informes previs que exigeix la legislació vigent, i extingir les relacions laborals. D'ambdós casos s'ha de donar compte al Consell d'Administració.
s) Qualsevol altra facultat que, si s'escau, el Consell d'Administració o la Presidència li atribueixi expressament o li delegui.
Capítol III Règim econòmic i financer
Article 17
Règim juridicofinancer
El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control de Gestió d'Emergències de les Illes Balears és el que s'estableix en les normes següents:
a) El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010.
b) Les normes específiques que, en relació amb les entitats públiques empresarials, estableix la legislació economicofinancera.
c) Els preceptes que contenguin les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de cada exercici relatius a l'activitat financera de les entitats públiques empresarials.
d) Les particularitats que preveu aquest capítol.
Article 18
Recursos econòmics
Gestió d'Emergències de les Illes Balears disposa dels recursos econòmics següents:
a) Els béns i els drets que en constitueixen el patrimoni.
b) Els productes i les rendes d'aquest patrimoni.
c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que la normativa vigent li autoritzi a percebre.
d) Les transferències, corrents o de capital, que té assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o en altres administracions o entitats públiques.
e) Els ingressos procedents de preus públics o privats per la prestació dels serveis relacionats amb les finalitats pròpies, com també de les taxes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableixi que li pertoquen com a subjecte actiu.
f) Les participacions o els ingressos que procedeixin de convenis o concerts amb altres organismes, entitats o persones públiques o privades.
g) Les subvencions, corrents o de capital, d'administracions o entitats públiques.
h) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, d'entitats privades o particulars.
i) Els derivats de l'endeutament, a curt o a llarg termini, i altres operacions financeres, en els termes que estableix la normativa vigent.
j) Qualsevol altre que se li atribueixi.
Article 19
Comptes anuals i subministrament d'informació
1. Correspon a la Gerència de Gestió d'Emergències de les Illes Balears formular els comptes anuals de l'entitat en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici i elevar-los al Consell d'Administració perquè els aprovi. També li correspon trametre'ls a la Intervenció General en el termini de deu dies des que s'hagin formulat, i, posteriorment, en el termini de deu dies des que s'hagin aprovat.
2. Correspon al Consell d'Administració de Gestió d'Emergències de les Illes Balears aprovar els comptes anuals de l'entitat en el termini màxim de sis mesos comptadors des del tancament de l'exercici, una vegada emès i presentat, si escau, l'informe d'auditoria o de control financer corresponent.
3. Així mateix, correspon a la Gerència formular la liquidació del pressupost, elevar-la al Consell d'Administració perquè l'aprovi i trametre-la a la Intervenció General juntament amb els comptes anuals.
4. L'obligació de subministrament d'informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010 correspon a la Gerència.
Capítol IV Règim del personal
Article 20
Personal de l'entitat
El personal al servei de Gestió d'Emergències de les Illes Balears pot ser:
a) laboral
b) funcionari
Article 21
Personal laboral
1. El personal laboral propi de Gestió d'Emergències de les Illes Balears es regeix, a més de per les disposicions del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que li siguin aplicables i la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa, per la Llei 7/2010 i les normes que la despleguin i per les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.
2. La selecció d'aquest personal s'ha d'ajustar als sistemes i als procediments que estableix la legislació de funció pública de les Illes Balears.
Article 22
Personal funcionari
1. Gestió d'Emergències de les Illes Balears pot disposar del personal funcionari de l'Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li sigui adscrit, i també del personal funcionari de qualsevol administració pública que s'hi incorpori mitjançant qualsevol procediment de provisió i d'ocupació de llocs de treball, d'acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma.
2. Aquest personal es regeix pel que disposa la normativa de funció pública.
Article 23
Ordenació dels recursos humans
1. Gestió d'Emergències de les Illes Balears ha de disposar d'una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d'ordenació dels recursos humans, que ha d'incloure tot el personal al servei de l'entitat.
El Consell d'Administració, a proposta de la Gerència i d'acord amb la Llei 3/2007, és l'òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball.
2. L'estructura orgànica de l'entitat i les funcions i dependències del personal, les ha de determinar el Consell d'Administració, respectant l'organització bàsica que estableixen aquests Estatuts.
Capítol V Règim patrimonial
Article 24
Patrimoni
1. El règim patrimonial de Gestió d'Emergències de les Illes Balears és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El patrimoni de Gestió d'Emergències de les Illes Balears està constituït pels béns següents:
a) Els béns propis que adquireixi en virtut de la cessió global d'actius i passius de la societat mercantil Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU, com també els que adquireixi en el curs de la gestió necessaris per acomplir les finalitats pròpies.
b) Els béns que li cedeixi qualsevol persona jurídica pública o privada.
c) Els béns que li adscrigui l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol persona jurídica pública.
3. Gestió d'Emergències de les Illes Balears ha d'elaborar un inventari de béns propis, i trametre'n una còpia íntegra validada a la direcció general competent en matèria de patrimoni. Les variacions que s'hi produeixin s'han de comunicar a la direcció general esmentada.
Capítol VI Règim de contractació
Article 25
Règim aplicable
El règim de contractació de Gestió d'Emergències de les Illes Balears és el que es preveu en la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i en la normativa autonòmica sobre contractació, juntament amb el que s'estableix en aquest capítol.
Article 26
Òrgan de contractació
L'òrgan de contractació de Gestió d'Emergències de les Illes Balears és la Presidència de l'entitat, sens perjudici del que estableix la normativa autonòmica en matèria de contractació centralitzada.
Capítol VII Revisió d'actes en via administrativa i responsabilitat patrimonial
Article 27
Recursos administratius
1. El règim de recursos administratius és el que preveu la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que estableix aquest article.
2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell d'Administració, per la Presidència o per la Vicepresidència de Gestió d'Emergències de les Illes Balears exhaureixen la via administrativa.
3. Contra els actes dictats pels òrgans de l'entitat en matèria economicoadministrativa, les persones interessades poden interposar una reclamació economicoadministrativa davant la Junta Superior d'Hisenda o un recurs de reposició davant el mateix òrgan que els va dictar.
Article 28
Revisió d'ofici
1. Els procediments de revisió d'actes nuls de ple dret han de ser iniciats d'ofici per l'òrgan autor de l'acte o a sol·licitud de la persona interessada.
2. Són competents per resoldre els procediments de revisió d'ofici els òrgans següents:
a) La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.
b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la Presidència o per la Vicepresidència.
Article 29
Declaració de lesivitat
1. Els procediments de declaració de lesivitat dels actes anul·lables, els ha d'iniciar l'òrgan autor de l'acte.
2. Són competents per resoldre els procediments de declaració de lesivitat els òrgans següents:
a) La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.
b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la Presidència o per la Vicepresidència.
Article 30
Responsabilitat patrimonial
1. Els procediments de reclamació de danys i perjudicis contra l'entitat s'han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre responsabilitat patrimonial.
2. L'inici i la resolució d'aquests procediments corresponen al Consell d'Administració.
Capítol VIII Règim de l'assessorament jurídic i de defensa en judici
Article 31
Assessorament jurídic
1. L'assessorament jurídic de Gestió d'Emergències de les Illes Balears correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, el qual pot rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d'adscripció.
2. Això no obstant, la secretaria general de la conselleria d'adscripció de l'entitat pot demanar a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma que emeti un informe jurídic en els casos d'especial transcendència, amb l'informe previ del servei jurídic de la conselleria, que s'ha de pronunciar sobre la transcendència de l'assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.
Article 32
Representació i defensa en judici
1. La representació i la defensa en judici de Gestió d'Emergències de les Illes Balears corresponen als advocats de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma només si s'ha subscrit el conveni d'assistència jurídica corresponent.
2. A falta de conveni, la representació i la defensa en judici es poden encomanar als lletrats assessors dels serveis jurídics de l'entitat o a lletrats col·legiats externs designats per a casos o àmbits concrets, que han d'actuar conforme a les instruccions que el Consell d'Administració fixi a aquest efecte.
Capítol IX Extinció i liquidació
Article 33
Extinció i liquidació
L'extinció i la liquidació de Gestió d'Emergències de les Illes Balears es regeixen per l'article 37 de la Llei 7/2010.