Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 10124
Decret 83/2019, d’11 d’octubre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Institut Balear de l’Energia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El canvi climàtic és un dels principals reptes que té la humanitat a escala global. Des de fa dècades el Grup Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic alerta de forma reiterada dels riscs del canvi climàtic i de la necessitat de reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle dràsticament (mitigació) i d'adaptació als efectes ja notoris del canvi climàtic.

La concentració de gasos d'efecte hivernacle en l'atmosfera i l'augment de les temperatures globals estan produint un canvi en el clima global que amenaça greument la vida en el nostre planeta així com l'hem coneguda fins ara. Els experts ens indiquen que, si no s'actua ràpidament i de forma decidida, la distorsió climàtica impactarà de manera clara elements clau com ara l'accés a l'aigua o l'alimentació; la salut o l'economia en seran fortament impactades si no hi posam remei.

Les Illes Balears, com a territori insular de la Mediterrània occidental, som encara més vulnerables als efectes del canvi climàtic. L'augment de les temperatures i del nivell del mar reduirà el litoral de les nostres illes, els recursos hídrics disponibles, augmentarà els riscs d'incendi i afectarà de forma negativa el principal motor econòmic de les Illes Balears, el turisme.

Emparats en el mandat de l'Acord de París de lluita contra el canvi climàtic i conscients de la importància global d'una acció coordinada per part de tots els governs i els territoris, el passat 12 de febrer s'aprovà la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, que estableix un calendari per a la descarbonització de l'economia balear i dota el Govern de les Illes Balears dels instruments per fer possible una transició energètica en el nostre territori.

Un d'aquests instruments és l'Institut Balear de l'Energia, que crea l'article 8 de la mateixa Llei, com a entitat pública empresarial a l'empara de l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, adscrit a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.

L'Institut Balear de l'Energia té entre les seves finalitats bàsiques el foment i l'execució d'actuacions en matèria d'eficiència, gestió i estalvi energètics, com també d'energies renovables, la comercialització d'energia d'acord amb la normativa aplicable, l'elaboració d'estudis i anàlisis en matèria de canvi climàtic i transició energètica, així com la intervenció per fomentar la iniciativa energètica pública en tots els àmbits institucionals. Ateses les seves funcions, aquest ens esdevé una peça fonamental per a l'assoliment dels objectius i de les fites que estableix la mateixa Llei 10/2019.

D'acord amb l'article 35 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon al Consell de Govern l'aprovació dels Estatuts de l'Institut Balear de l'Energia mitjançant un decret.

Segons l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

El Decret que aprova els Estatuts de l'Institut Balear de l'Energia s'adequa als principis esmentats. Així, els de necessitat i eficàcia estan justificats per l'entrada en vigor de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, que disposa la creació de l'Institut Balear de l'Energia, i estableix que té com a finalitats bàsiques el foment i l'execució d'actuacions en matèria d'eficiència, gestió i estalvi energètics, entre d'altres. Així mateix, la norma s'adequa al principi de proporcionalitat, atès que la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir, i al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s'exerceix en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic. Respecte del principi de transparència, s'ha de dir que aquest Decret té caràcter organitzatiu, per la qual cosa està exclòs de ser sotmès a audiència i a informació pública. Finalment, la norma s'adequa al principi d'eficiència perquè, per tal de racionalitzar la gestió dels recursos públics, el Decret no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.

Per tot això, a proposta del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió d'11 d'octubre de 2019,

 

DECRET

Article únic

Aprovació dels Estatuts de l'Institut Balear de l'Energia

S'aproven els Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut Balear de l'Energia, creada mitjançant l'article 8 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, els quals consten com a annex d'aquest Decret.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 11 d'octubre de 2019

 

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius,

Juan Pedro Yllanes Suárez

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius,

Juan Pedro Yllanes Súarez

(Per suplència d'acord amb l'article 2 del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears)

  

ANNEX

ESTATUTS DE L'INSTITUT BALEAR DE L'ENERGIA

 

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1

Denominació, naturalesa i objecte

1. L'Institut Balear de l'Energia és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela amb l'Administració de la Comunitat Autònoma.

2. L'Institut Balear de l'Energia té com a finalitats bàsiques el foment i l'execució d'actuacions en matèria d'eficiència, gestió i estalvi energètics, com també d'energies renovables, la comercialització d'energia d'acord amb la normativa aplicable, l'elaboració d'estudis i anàlisis en matèria de canvi climàtic i transició energètica, així com la intervenció per fomentar la iniciativa energètica pública en tots els àmbits institucionals.

3. L'Institut Balear de l'Energia s'adscriu a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius per mitjà de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. Corresponen a aquesta Conselleria la direcció, l'avaluació i el control dels resultats de l'activitat de l'entitat.

4. L'Institut Balear de l'Energia pot fer servir, així mateix, l'acrònim IBE.

Article 2

Principis generals i règim jurídic

1. L'IBE se sotmet als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s'ha d'ajustar al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

2. L'IBE es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans, en l'exercici de les potestats administratives que té atribuïdes i en el que preveuen la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, una altra norma amb rang de llei o aquests Estatuts. En la resta d'aspectes, es regeix pel dret privat.

3. Així mateix, pel que fa a l'organització i al funcionament, s'ha de regir pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, preveu el capítol III del títol I de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 3

Potestats administratives

1. L'entitat pública empresarial IBE és un organisme públic creat sota la dependència o vinculació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per dur a terme activitats d'execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.

2. L'entitat té les potestats administratives necessàries per acomplir els seus fins i les seves competències, inclosa la de foment. En tot cas, l'ens pot exercir les potestats incloses en l'article 8.5 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, així com totes les altres que estableixin aquests Estatuts.

3. L'activitat de foment, d'acord amb la previsió de l'article 42.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha de tenir un caràcter accessori i complementari respecte de l'activitat, la finalitat o l'objecte principals de l'IBE. En cap cas no li correspon la potestat d'expropiació.

4. Les potestats administratives atribuïdes a l'IBE, les han d'exercir el president o la presidenta, el vicepresident o la vicepresidenta i el Consell d'Administració de l'entitat.

Article 4

Funcions

1. Les funcions i les competències d'aquest organisme, tant de caràcter material com jurídic, d'acord amb el que estableixen aquests Estatuts i el marc de les competències del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'energia i canvi climàtic, són les següents:

a) Promoure i gestionar sistemes de producció d'energia renovable, sistemes d'emmagatzematge o gestió d'energia i sistemes de recàrrega de vehicle elèctric en el territori de les Illes Balears.

b) Crear o participar en societats mercantils amb l'objectiu de comercialitzar energia elèctrica en règim de lliure competència, gestionar la venda d'excedents energètics d'instal·lacions d'autoconsum, recollida i anàlisi de les dades de consum i participar en la gestió intel·ligent de la demanda i en altres serveis del sistema elèctric.

c) Establir o gestionar programes de subvencions i línies d'ajuts públics que contribueixin a la reducció de gasos d'efecte hivernacle, la transició energètica i la democratització de l'energia.

d) Promoure actuacions i inversions públiques i privades en matèria d'absorció de diòxid de carboni, de la preservació i millora dels embornals de carboni i d'adaptació al canvi climàtic.

e) Fomentar la democratització de l'energia entre la ciutadania i oferir assessorament i eines formatives i tècniques a la ciutadania en matèria energètica.

f) Obrir a la participació ciutadana els projectes energètics que promogui l'ens, tant en el seu disseny com en el seu finançament.

g) Promoure campanyes d'informació i sensibilització ciutadana sobre el canvi climàtic i l'ús de l'energia, que inclogui la col·laboració amb les administracions públiques, en el marc previst legalment.

h) Elaborar estudis i models predictius i emetre informes tècnics sobre tecnologies i sistemes energètics, hàbits de consum energètic, l'evolució del canvi climàtic i la vulnerabilitat dels diferents sectors econòmics, així com sobre el compliment dels objectius i les mesures del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic.

i) Fomentar la recerca, el desenvolupament, la formació i la reorientació professionals en matèria energètica.

j) Participar en projectes competitius d'àmbit autonòmic, estatal o internacional per tal de posar en marxa iniciatives relacionades amb els objectius de la Llei 10/2019 o les funcions de l'Institut.

k) Proporcionar suport tècnic als gestors energètics i a les unitats de contractació de les diferents administracions públiques, elaborar programes de racionalització de l'ús de l'energia i promocionar l'aprofitament de recursos energètics renovables en l'àmbit del sector públic.

l) Proporcionar suport tècnic als municipis per a la redacció, execució i revisió dels plans d'acció per al clima i l'energia sostenible.

m) Assessorar les institucions i les administracions públiques que ho sol·licitin sobre instruments fiscals utilitzables per avançar en la consecució de les finalitats de la Llei 10/2019.

n) Promoure actuacions i inversions públiques i privades en projectes d'R+D+I en l'àmbit de la transició energètica i la lluita contra el canvi climàtic.

o) Exercir les funcions que li encomani la direcció general competent en matèria de canvi climàtic, en el marc dels Estatuts de l'ens.

2. En el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels ajuntaments, l'entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació que preveu la legislació, especialment convenis de col·laboració i plans i programes conjunts.

Article 5

Forma de gestió

Per aconseguir els fins propis, l'IBE pot dur a terme actuacions, accions i activitats mitjançant la gestió directa, indirecta o mixta, i participar en la constitució de negocis, societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades de conformitat amb la normativa aplicable.

 

TÍTOL II

ORGANITZACIÓ

 

Capítol I

Estructura orgànica

 

Article 6

Òrgans de direcció

1. Els òrgans de direcció de l'IBE són els següents:

1.1. Els òrgans superiors de direcció:

a) La Presidència

b) La Vicepresidència

c) El Consell d'Administració

1.2. La Gerència

2. En la composició dels òrgans de direcció s'ha de fomentar la presència equilibrada d'homes i dones.

 

Capítol II

La Presidència

 

Article 7

La Presidència

La Presidència és l'òrgan unipersonal superior de direcció de l'IBE. Aquest càrrec recau en la persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic.

Article 8

Funcions

1. Les funcions del president o la presidenta de l'IBE són les següents:

a) Exercir la màxima representació de l'entitat, sens perjudici de la representació ordinària, que correspon al director o la directora gerent.

b) Exercir l'alta direcció i la inspecció de l'entitat.

c) Presidir el Consell d'Administració; convocar i aixecar les sessions, fixar-ne l'ordre del dia, moderar-les, dirigir les deliberacions i dirimir els empats amb el vot de qualitat.

d) Assegurar el compliment de les lleis i la regularitat de les deliberacions, i vetllar perquè es compleixin els acords adoptats.

e) Representar l'entitat i el Consell d'Administració en els judicis, actes o contractes, sens perjudici que per a un supòsit concret i mitjançant una resolució del president o la presidenta o un acord del Consell d'Administració s'atorgui aquesta representació a la persona titular de la Vicepresidència o la Gerència.

f) Exercir, per raons d'urgència o circumstàncies especials, qualsevol facultat que correspongui al Consell d'Administració i donar-li'n compte a l'efecte de la ratificació.

g) Signar les actes i els convenis conformement als acords adoptats en el Consell d'Administració, sens perjudici que pugui delegar la signatura.

h) Actuar com a òrgan de contractació, sens perjudici de la delegació o la desconcentració.

i) Resoldre els recursos de reposició interposats contra els actes administratius propis.

j) Iniciar els expedients disciplinaris.

k) Exercir les facultats que li delegui el Consell d'Administració.

2. El president o la presidenta pot delegar les funcions pròpies en el vicepresident o vicepresidenta o en la persona que ocupi la Gerència, llevat de les que preveuen les lletres b) i f) de l'apartat 1 i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

 

Capítol III

La Vicepresidència

 

Article 9

La Vicepresidència

1. La Vicepresidència de l'IBE recau en la persona titular de la direcció general competent en matèria de canvi climàtic.

2. El vicepresident o la vicepresidenta exerceix les funcions que li delegui la persona titular de la Presidència o el Consell d'Administració.

3. El vicepresident o la vicepresidenta substitueix la persona titular de la Presidència en els casos d'absència, vacant, malaltia o qualsevol altra impossibilitat d'actuar d'aquesta. En el cas que no n'hi hagi, ha de substituir el president o la presidenta la persona titular de l'òrgan directiu de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic de més antiguitat o edat, per aquest ordre.

 

Capítol IV

El Consell d'Administració

 

Article 10

Composició

1. El Consell d'Administració és l'òrgan col·legiat superior de direcció de l'IBE i està format per un mínim de set membres i un màxim de deu. Són membres d'aquest òrgan les persones titulars de la Presidència, la Vicepresidència i les vocalies de l'entitat.

2. Ocupen les vocalies del Consell d'Administració:

a) La persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic.

b) Una persona en representació de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, designada per la persona titular d'aquesta conselleria.

c) Fins a un màxim de sis vocals més, que ha de designar lliurement i atenent criteris de professionalitat la persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic, la qual també pot designar suplents, si ho estima adequat.

3. Les resolucions de nomenament dels vocals que no ho siguin per raó del càrrec que ocupen han d'incloure les persones que han de suplir-los en els casos d'absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal per actuar.

4. La designació i el cessament del secretari, que no pot ser membre del Consell d'Administració i, per tant, té veu però no té vot, s'ha de fer per acord del Consell d'Administració, a proposta del president.

5. Ha d'assistir a les sessions, per a tasques d'assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu però sense vot, una persona en representació de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta pugui delegar aquestes funcions en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'IBE.

6. Així mateix, han d'assistir a les sessions del Consell d'Administració, amb veu però sense vot:

a) El director o la directora gerent.

b) El personal tècnic de l'entitat o de la conselleria a la qual està adscrita relacionat amb els assumptes que s'hagin de tractar d'acord amb l'ordre del dia, per decisió del president o la presidenta, tant si és per iniciativa pròpia com a proposta de qualsevol dels membres del Consell d'Administració.

7. Els acords que adopti el Consell d'Administració per establir les indemnitzacions per raó de l'assistència a les sessions s'han de subjectar al que disposa l'article 20.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i al que estableixi anualment la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

 

​​​​​​​Article 11

Funcions

1. El Consell d'Administració té les funcions següents:

a) Dirigir el funcionament de l'entitat, sens perjudici de les funcions dels altres òrgans de direcció.

b) Aprovar el pla d'actuació anual.

c) Aprovar l'avantprojecte dels pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i financeres que s'hagin de fer o començar durant l'exercici i les propostes de modificacions dels pressuposts i dels projectes d'inversió.

d) Aprovar la memòria de la gestió anual i la liquidació anual del pressupost vençut.

e) Aprovar els comptes anuals.

f) Aprovar el pla financer anual que exigeix l'article 11.4 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

g) Aprovar el nomenament i el cessament del director o directora gerent, a proposta de la persona titular de la Presidència, d'acord amb el procediment que estableix l'article 13.3 d'aquests Estatuts.

h) Aprovar, amb les autoritzacions prèvies pertinents, els emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres per a un finançament adequat de les activitats, amb les limitacions que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

i) Acordar les mesures pertinents per administrar els béns i els drets, i també aprovar l'adquisició, la venda, la permuta, l'arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l'organisme, i en general qualsevol tipus de negoci jurídic sobre aquests, de conformitat amb la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

j) Acordar la subscripció de convenis amb persones o entitats públiques o privades.

k) Proposar que es creïn taxes per a la prestació de serveis en règim de dret administratiu, i proposar que s'aprovin les quanties dels preus públics que estableixi, per mitjà d'una ordre, la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita.

l) Aprovar els preus privats que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat.

m) Decidir la participació en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades per acomplir millor els fins propis, i la constitució d'unes i altres, i fixar-ne les normes i les condicions de conformitat amb la legislació aplicable.

n) Aprovar, a proposta del director o la directora gerent, la relació de llocs de treball d'acord amb la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

o) Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat en el marc de la normativa vigent.

p) Convocar i atorgar subvencions, de conformitat amb les bases reguladores que aprovi, per mitjà d'una ordre, la persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic.

q) Autoritzar i exercir les accions administratives i judicials que corresponguin, llevat dels casos d'urgència.

r) Sol·licitar informació a altres òrgans sobre les actuacions que es duguin a terme per acomplir els acords.

s) Nomenar el membre del Consell d'Administració que ha de formar part del Comitè d'Auditoria, si es constitueix.

t) Resoldre els recursos de reposició interposats contra els actes administratius que hagi dictat.

u) Dictar la resolució dels expedients disciplinaris.

v) Qualsevol altra funció que correspongui o pugui correspondre a l'IBE i que no estigui expressament reservada a altres òrgans.

2. El Consell d'Administració pot delegar les funcions pròpies, amb caràcter permanent o temporal, en les persones titulars de la Presidència, la Vicepresidència o la Gerència, llevat de les que preveuen les lletres b), c), d), e), f), g), h), l), m) i n) de l'apartat 1 i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

 Article 12

Règim de funcionament

1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d'acords del Consell d'Administració és el que preveu per als òrgans col·legiats a la secció 3, del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Amb caràcter general, el Consell d'Administració es reuneix ordinàriament una vegada al mes. També es pot reunir de manera extraordinària a iniciativa del president o la presidenta o a petició del director o la directora gerent per causes organitzatives o de necessitat.

3. El president o la presidenta té vot de qualitat en cas d'empat.

 

 

Capítol V

La Gerència

 

Article 13

La Gerència

1. La Gerència és un òrgan unipersonal de direcció de l'IBE, jeràrquicament inferior a la Presidència i al Consell d'Administració.

2. Correspon al Consell d'Administració, per mitjà d'un acord, nomenar i disposar el cessament del director o la directora gerent, a proposta de la persona titular de la Presidència.

3. La contractació del director o la directora gerent requereix els informes previs que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com la seva comunicació al Consell de Govern i publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el segon paràgraf de l'article 21.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment per actuar del director o la directora gerent, l'ha de substituir la persona que designi el Consell d'Administració a proposta de la persona titular de la Presidència.

Article 14

Funcions de la Gerència

1. En general, corresponen al director o la directora gerent les facultats de direcció, administració i gestió ordinària de l'IBE, i les funcions executives, de conformitat amb els acords del Consell d'Administració, sens perjudici de les funcions reservades a l'òrgan col·legiat i a la persona titular de la Presidència.

2. En particular, el director o la directora gerent té les funcions següents:

a) Auxiliar el president o la presidenta en l'exercici de les seves funcions.

b) Fer-se càrrec de la representació ordinària de l'empresa en els judicis, els actes i els contractes.

c) Exercir la direcció i responsabilitat organitzativa i funcional sobre el personal, la direcció tècnica, la direcció administrativa i la inspecció, vigilància i fiscalització de tots els serveis i les dependències que estan a càrrec seu.

d) Elaborar, i elevar al Consell d'Administració, el pla d'actuació anual, el pla financer anual, l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, el projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals, la relació de llocs de treball i qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell d'Administració.

e) Elevar al Consell d'Administració l'informe sobre els projectes d'activitat, els pressuposts, les adquisicions, els estudis i els serveis que li atribueixi el Consell d'Administració.

f) Proposar al Consell d'Administració la formalització d'emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres que convinguin a l'entitat.

g) Autoritzar les despeses i els pagaments amb els límits que acordi el Consell d'Administració i sens perjudici de les autoritzacions previstes en l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h) Proposar al Consell d'Administració les despeses i els pagaments de quantia superior a la que determini el Consell d'Administració.

i) Proposar al Consell d'Administració l'aprovació dels plecs de condicions generals (plecs de clàusules administratives) i dels plecs de prescripcions tècniques que han de regir la contractació.

j) Vetllar pel cobrament dels cànons, les taxes i els preus que siguin aplicables.

k) Aprovar els projectes d'obres, serveis i subministraments.

l) D'acord amb els instruments de planificació i, si escau, els criteris del Consell d'Administració, atorgar les autoritzacions o emetre els informes pertinents per a l'execució d'obres i activitats en matèria d'energia a l'empara de la legislació vigent.

m) Informar el Consell d'Administració sobre els estudis i les propostes que se li encomanin o s'estableixin reglamentàriament i presentar-los-hi.

n) Informar el president o la presidenta i el Consell d'Administració de totes les qüestions que afectin la gestió de l'entitat.

o) Retre comptes detallats de la gestió al Consell d'Administració.

p) Subministrar a la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat la informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i donar-ne compte al Consell d'Administració.

q) Trametre a la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat el pla d'actuació anual aprovat pel Consell d'Administració.

r) Elaborar l'informe anual d'activitat, presentar-lo davant el Consell d'Administració i la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat, i signar la declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats que exigeix l'article 18 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

s) Contractar el personal, amb les autoritzacions o els informes previs que exigeix la legislació vigent, i extingir les relacions laborals. D'ambdós casos, donar-ne compte al Consell d'Administració.

t) Establir el règim interior dels serveis que en depenguin i proposar l'estructura organitzativa i funcional de l'empresa, com també la seva modificació.

u) Exercir qualsevol altra facultat que el Consell d'Administració o el president o la presidenta li atribueixin expressament o deleguin.

 

 

TÍTOL III

RÈGIM ECONOMICOFINANCER

 

Article 15

Règim juridicofinancer

El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control de l'IBE és el que preveuen:

a) El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Especialment el règim de control permanent de l'article 15.2, relatiu a les autoritzacions prèvies del conseller o del Consell de Govern per al cas de despeses que hagin de superar, respectivament, les quanties de 50.000 euros o de 500.000 euros.

b) Les normes específiques relatives a les entitats públiques empresarials que estableix la legislació economicofinancera.

c) Els preceptes que contenguin les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de cada exercici relatius a l'activitat financera de les entitats públiques empresarials.

d) Les particularitats que preveu aquest títol.

 

Article 16

Recursos econòmics

L'IBE disposa dels recursos econòmics següents:

a) Els béns i els drets que constitueixen el seu patrimoni.

b) Els productes i les rendes d'aquest patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que la normativa vigent li autoritzi a percebre.

d) Les transferències, corrents o de capital, que té assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o en altres administracions o entitats públiques.

e) Els ingressos procedents de preus públics o privats per la prestació dels serveis relacionats amb les finalitats pròpies, i de les taxes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableixi que li pertoquen com a subjecte actiu.

f) Les participacions o els ingressos que procedeixin de convenis o concerts amb altres organismes, entitats o persones públiques o privades.

g) Les subvencions, corrents o de capital, d'administracions o entitats públiques.

h) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, d'entitats privades o particulars.

i) Els ingressos derivats de l'endeutament, a curt o a llarg termini, i altres operacions financeres, en els termes que estableix la normativa vigent.

j) Els ingressos procedents de la recaptació i la inspecció de les fiances de lloguer i subministrament.

k) Qualsevol altre que se li atribueixi.

 

Article 17

Comptes anuals i subministrament d'informació

1. Correspon al director o la directora gerent de l'IBE formular els comptes anuals de l'entitat dins el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici i elevar-los al Consell d'Administració perquè els aprovi. També li correspon trametre'ls a la Intervenció General dins el termini de deu dies des que s'hagin formulat i, posteriorment, dins el termini de deu dies des que s'hagin aprovat.

2. Correspon al Consell d'Administració de l'IBE aprovar els comptes anuals de l'entitat dins el termini màxim de sis mesos comptadors des del tancament de l'exercici, una vegada s'hagi emès i presentat, si escau, l'informe d'auditoria o de control financer corresponent.

3. Així mateix, correspon al director o la directora gerent formular la liquidació del pressupost, elevar-la al Consell d'Administració perquè l'aprovi i trametre-la a la Intervenció General juntament amb els comptes anuals.

4. L'obligació de subministrament d'informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'ha de dur a terme el director o la directora gerent de l'entitat.

 

TÍTOL IV

RÈGIM DE PERSONAL

 

Article 18

Personal de l'entitat

1. El personal al servei de l'IBE pot ser:

a) Personal laboral.

b) Personal funcionari.

2. No es pot nomenar personal eventual.

Article 19

Personal funcionari

1. L'IBE pot disposar del personal funcionari de l'Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li siguin adscrits, i del personal funcionari de qualsevol administració pública que s'hi incorpori mitjançant qualsevol procediment de provisió i d'ocupació de llocs de treball, d'acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma.

2. Aquest personal es regeix pel que disposa la normativa de funció pública.

Article 20

Personal laboral

1. El personal laboral propi de l'IBE es regeix, a més de fer-ho per les disposicions de l'Estatut bàsic de l'empleat públic que li siguin aplicables i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa, per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les normes que la despleguin i les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.

2. La selecció d'aquest personal s'ha d'ajustar als sistemes i procediments que estableix la legislació de funció pública de les Illes Balears.

Article 21

Ordenació dels recursos humans

1. L'IBE ha de disposar d'una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d'ordenació dels recursos humans, que ha d'incloure tot el personal al servei de l'entitat. El Consell d'Administració, a proposta del director o la directora gerent i d'acord amb la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és l'òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball del personal laboral propi. El Consell de Govern ha d'aprovar la relació de llocs de treball del personal funcionari.

2. L'estructura orgànica de l'entitat i les funcions i dependències del personal, les ha de determinar el Consell d'Administració, respectant l'organització bàsica que estableixen aquests Estatuts.

3. L'ordenació dels recursos humans de l'IBE vetllarà per la recerca de la igualtat entre dones i homes i pel compliment de les obligacions de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, amb particular atenció al desenvolupament d'un pla d'igualtat, la inclusió de la perspectiva de gènere i l'establiment de les mesures necessàries perquè hi hagi un entorn laboral lliure d'assetjament sexual i per raó de sexe.

 

TÍTOL V

RÈGIM PATRIMONIAL

 

Article 22

Patrimoni

1. El règim patrimonial de l'IBE és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El patrimoni de l'IBE està constituït pels béns següents:

a) Els béns propis que adquireixi en el curs de la gestió necessaris per acomplir les finalitats pròpies.

b) Els béns que li cedeixi qualsevol persona jurídica pública o privada.

c) Els béns que li adscrigui l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol persona jurídica pública.

3. L'IBE ha de formar un inventari de béns propis i trametre'n una còpia íntegra validada a la direcció general competent en matèria de patrimoni. Les variacions que s'hi produeixin s'han de comunicar a la direcció general esmentada.

 

TÍTOL VI

RÈGIM DE CONTRACTACIÓ

 

Article 23

Règim aplicable

El règim de contractació de l'IBE és el que preveuen la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i la normativa autonòmica sobre contractació, juntament amb el que estableix aquest títol.

Article 24

Òrgan de contractació

L'òrgan de contractació de l'IBE és el president o presidenta, sens perjudici del que estableix la normativa autonòmica en matèria de contractació centralitzada. Les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació es poden desconcentrar o delegar en el vicepresident o vicepresidenta, en els termes que estableix la legislació reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Article 25

Mesa de Contractació

1. La Mesa de Contractació, en els supòsits que s'hagi de constituir, té la composició següent:

a) El director o la directora gerent, que la presideix.

b) La persona responsable de la contractació administrativa de l'entitat, que actua com a secretari o secretària.

c) Una persona en representació de la Intervenció General, o, si no n'hi ha, un membre del servei de l'IBE que tengui assignades les funcions de control econòmic.

d) Una persona en representació de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta delegui un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'entitat.

e) Una persona en representació del servei promotor de l'expedient.

2. En el cas que el president o presidenta desconcentri les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació o les delegui en el director o la directora gerent, ha de presidir la Mesa de Contractació qui designi el president o la presidenta de l'IBE.

​​​​​​​

TÍTOL VII

REVISIÓ D'ACTES EN VIA ADMINISTRATIVA, RECLAMACIONS PRÈVIES I RESPONSABILITAT PATRIMONIAL

 

Article 26

Recursos administratius

1. El règim de recursos administratius és el que preveu la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que estableix aquest article.

2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell d'Administració, pel president o la presidenta, o pel vicepresident o vicepresidenta de l'IBE exhaureixen la via administrativa.

3. Contra els actes dictats pels òrgans de l'entitat en matèria economicoadministrativa, les persones interessades poden interposar una reclamació economicoadministrativa davant la Junta Superior d'Hisenda o un recurs de reposició davant el mateix òrgan que els va dictar.

Article 27

Revisió d'ofici

1. Els procediments de revisió d'actes nuls de ple dret, els ha d'iniciar l'òrgan autor de l'acte, d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada.

2. La competència per resoldre els procediments de revisió d'ofici recau en:

a) La persona titular de la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.

b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la resta d'òrgans de l'entitat.

 

Article 28

Declaració de lesivitat

1. Els procediments de declaració de lesivitat dels actes anul·lables, els ha d'iniciar l'òrgan autor de l'acte.

2. La competència per resoldre els procediments de declaració de lesivitat recau en:

a) La persona titular de la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.

b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la resta d'òrgans de l'entitat.

 

Article 29

Responsabilitat patrimonial

1. Els procediments de reclamació de danys i perjudicis contra l'entitat s'han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre responsabilitat patrimonial.

2. L'inici i la resolució d'aquests procediments corresponen al Consell d'Administració.

​​​​​​​

TÍTOL VIII

RÈGIM D'ASSESSORAMENT JURÍDIC I DE DEFENSA EN JUDICI

 

Article 30

Assessorament jurídic

1. L'assessorament jurídic de l'IBE correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, el qual podrà rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d'adscripció.

2. Això no obstant, la secretaria general de la conselleria a la qual estigui adscrita l'entitat pot demanar a la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma que emeti un informe jurídic en els casos d'especial transcendència, amb l'informe previ del servei jurídic de la conselleria, que s'ha de pronunciar sobre la transcendència de l'assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.

Article 31

Representació i defensa en judici

1. La representació i la defensa en judici de l'IBE correspon a la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma només si s'ha subscrit el conveni d'assistència jurídica corresponent.

2. A manca de conveni, la representació i la defensa en judici es pot encomanar als lletrats assessors dels serveis jurídics de l'entitat o a lletrats col·legiats externs designats per a casos o àmbits concrets, que han d'actuar conformement a les instruccions que el Consell d'Administració fixi a aquest efecte.

TÍTOL IX

EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ

 

Article 32

Causes d'extinció i liquidació

L'extinció i la liquidació de l'IBE es regeixen per l'article 37 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.