Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 7870
Decret 64/2019 de 2 d’agost, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dret a ser escolaritzat correspon al menor i obliga els poders públics a procurar, i assegurar com a tasca pròpia, l'educació a la qual tothom té dret. No es tracta únicament d'un procés de transmissió de coneixements, sinó que aspira a possibilitar el lliure desenvolupament de la personalitat i de la capacitació dels alumnes i llur formació integral per esdevenir ciutadans responsables, convidats a participar en els processos que es desenvolupin en el marc d'una societat plural, en condicions d'igualtat i tolerància i amb ple respecte envers els drets i llibertats de la resta dels seus membres.

La Declaració dels drets del nin, de 20 de novembre de 1959, reconeix en el principi 7è el dret del nin a rebre una educació adequada.

La Constitució espanyola de 1978 estableix a l'article 27 el dret a l'educació com un dels drets fonamentals de la persona i reconeix la llibertat d'ensenyament, així com també estableix l'obligació dels poders públics de garantir aquest dret a l'educació mitjançant una programació general de l'ensenyament, amb participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents. D'acord amb l'article 10 de la Constitució Espanyola, les normes relatives als drets fonamentals que s'hi reconeixen, entre els quals figuren els drets educatius, s'han d'interpretar de conformitat amb la Declaració Universal de Drets Humans i els tractats i acords internacionals sobre aquestes matèries ratificats per Espanya, entre els quals cal destacar el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals, de 19 de desembre de 1966, de l'Assemblea General de l'ONU.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer estableix a l'article 36.2 que correspon a la Comunitat Autònoma la competència del desenvolupament legislatiu i execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució espanyola i de l'alta inspecció per al seu compliment i garantia.

El Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, estableix a l'article 1 el traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les funcions i serveis de l'Administració de l'Estat, així com els mitjans a ells adscrits en matèria d'ensenyament no universitari.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix al capítol III del títol II, article 84.1, que les administracions educatives regularan l'admissió d'alumnat en centres públics i privats concertats de forma que es garanteixi el dret a l'educació, l'accés en condicions d'igualtat i la llibertat d'elecció de centre per pares, mares o tutors/es legals i que, en tot cas, s'atendrà a una adequada i equilibrada distribució entre els centres escolars de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (NESE), que es mantindrà al llarg de tot el procés d'escolarització. 

Així mateix, l'article 84.2 estableix els criteris prioritaris que hauran de regir el procés d'admissió d'alumnat en cas que el nombre de places sol·licitades sigui superior al nombre de places disponibles als centres docents, els quals es varen veure afectats com a conseqüència de l'aprovació de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a la adolescència en relació a l'acolliment familiar, i del Decret 91/2015, de 13 de novembre, que regula la condició d'esportista d'alt nivell de les Illes Balears.

També l'article 87 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 maig, d'educació, estableix que, amb la finalitat d'assegurar la qualitat educativa per a tots, la cohesió social i la igualtat d'oportunitats, s'ha de garantir una escolarització equilibrada de l'alumnat amb necessitats educatives de suport educatiu (NESE) i de l'alumnat de necessitats educatives especials (NEE). Així mateix, s'han de garantir els recursos personals i econòmics necessaris per oferir el suport esmentat. A tal efecte, l'esmentat article preveu una reserva de places per aquest col·lectiu d'alumnes fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula establerts anualment.

La comunitat autònoma balear, degut a l'activitat turística generadora de riquesa, rep anualment centenars de famílies de la resta de l'Estat i de l'estranger amb cultura, idioma i valors diferents, els quals han de tenir garantida l'escolarització del seus fills amb els recursos humans i materials disponibles per a la seva òptima integració.

Per tot això és imprescindible una escolarització equitativa i equilibrada entre els alumnes que requereixen una atenció educativa diferenciada a l'ordinària (alumnat NESE i alumnat NEE) per tal d'aconseguir una educació inclusiva que afavoreixi la cohesió social i la igualtat d'oportunitats a les Illes Balears i que eviti desequilibris a determinats centres o zones escolars tant des del punt de vista quantitatiu, com des del punt de vista qualitatiu.  

Igualment l'article 88 de la Llei orgànica 2/2006 reflecteix que l'escolarització ha de ser sense discriminació per motius socioeconòmics i per això cap centre pot percebre quantitats per ensenyaments gratuïts, ni imposar l'obligació d'aportacions a fundacions o associacions, ni establir serveis obligatoris associats als ensenyaments que requereixin aportació econòmica per part de les famílies, o tutors legals de l'alumnat.

En aquest context, esdevé responsabilitat de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca assegurar i garantir que el procediment d'accés al sistema gaudeixi de la màxima transparència, conjugant la llibertat d'elecció de centre de les famílies amb l'accés de tots els alumnes a un sistema educatiu de qualitat i cohesionador que tengui cura de l'interès general, fent un ús racional i sostenible dels recursos disponibles. 

Mitjançant el present decret s'harmonitza el dret a la lliure elecció de centre dels alumnes amb NESE respecte a les recomanacions dels informes d'avaluació psicopedagògica i dictàmens d'escolarització, amb la finalitat de possibilitar l'escolarització en els centres docents que millor puguin atendre les particulars necessitats de cada cas concret.

Davant això, i en compliment de les atribucions abans esmentades, es fa necessari regular un nou procés d'admissió d'alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Pel que fa als principis establerts en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret dona compliment als principis de necessitat i eficàcia.  A més a més, la iniciativa en l'elaboració d'aquest Decret s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, d'acord amb els principis de proporcionalitat i seguretat jurídica.

En aplicació del principi de transparència, es va dur a terme la consulta pública prèvia prevista en l'article 133 de la Llei 39/2015 i s'ha posat a disposició dels ciutadans tota la documentació de la seva elaboració en els termes de l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. D'acord amb el principi d'eficiència, aquest Decret no genera cap càrrega administrativa respecte de la normativa anterior.

S'ha d'assenyalar que el procediment de tramitació ha inclòs la sol·licitud i la valoració de l'informe preceptiu del Consell Escolar de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de 2 d'agost de 2019.

DECRET

Capítol I Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1. El present Decret té per objecte regular el procés i els criteris d'admissió d'alumnat a cada un dels centres docents i etapes  sostingudes amb fons públics de les Illes Balears que imparteixin els ensenyaments de segon cicle d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial conforme a la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2. S'entenen com a centres docents sostinguts amb fons públics els centres públics i els privats en aquells ensenyaments que són objecte de concert educatiu.

3. L'admissió d'alumnes per cursar ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments d'adults a centres sostinguts amb fons públics, ha d'atendre la regulació que, en el marc dels principis generals que estableix el present decret, determini a aquests efectes la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

Article 2

Principis generals

1. Tot l'alumnat té dret a una plaça escolar en centres sostinguts amb fons públics en les etapes i nivells obligatoris que constitueixen l'ensenyament bàsic, així com en el segon cicle d'educació infantil.

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca vetllarà a fi de fer efectiu aquest dret mitjançant la programació general de l'ensenyament i l'oferta anual de places escolars en els ensenyaments del paràgraf anterior, les quals han de garantir una adequada i equilibrada distribució dels alumnes amb NESE entre els centres escolars sostinguts totalment o parcialment amb fons públics d'un mateix municipi o àrea d'escolarització.

2. El règim d'admissió de l'alumnat als centres docents es fonamenta en el dret a la lliure elecció de centre per part dels pares, les mares o els tutors legals, o per part dels alumnes en cas que siguin majors d'edat, el qual queda condicionat pel nombre anual de places ofertades per part de l'Administració educativa i per part dels titulars dels centres privats concertats.

El dret a escollir centre docent fa referència a les places escolars  existents tant en centres públics com privats d'acord amb el concert corresponent.

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca garantirà la gratuïtat dels ensenyaments en els termes establerts a l'article 88 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en la redacció donada per la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

3. En l'admissió d'alumnat no es podran establir criteris discriminatoris per raons de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. En conseqüència, llevat que hi hagi previsió legal, no es podran exigir declaracions que poden afectar la intimitat, les creences o les conviccions dels qui sol·liciten prendre part en el procés.

4. L'admissió de l'alumnat no es pot condicionar al resultat de proves o exàmens, llevat d'aquells que estiguin prevists en aquest Decret o en la normativa reguladora dels ensenyaments corresponents.

5. Els centres públics o privats concertats no podran rebre quantitats de les famílies en concepte de matrícula o per reserva de plaça. Tampoc podran imposar a les famílies l'obligació de fer aportacions a fundacions o associacions.

No es podrà exigir l'adquisició de material o equipament escolar en establiments determinats ni al propi centre educatiu, ni la utilització de serveis obligatoris, associats als ensenyaments, que requereixin aportacions econòmiques per part de les famílies.

Queden excloses d'aquesta gratuïtat les activitats extraescolars, les complementàries, i els serveis escolars, que en tot cas tendran caràcter voluntari i no lucratiu.

S'exceptuen els ensenyaments de nivell no obligatori amb concert singular, els quals s'atendran al que disposa el concert subscrit amb l'Administració educativa, segons l'establert al Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017-2018.

6. La matriculació d'alumnat a un centre públic o privat concertat suposarà respectar el seu projecte educatiu, i si escau, el seu caràcter propi, sense perjudici dels drets reconeguts a l'alumnat i a les seves famílies en les lleis i en el punt 3 del present article.

7. Una vegada matriculat un alumne en un centre sostingut amb fons públics, hi queda garantida la seva permanència sempre que sigui el mateix règim econòmic fins al final de l'ensenyament obligatori i batxillerat, si en disposa, llevat que es produeixi un canvi de centre voluntari o per l'aplicació d'algun supòsit previst a la normativa sobre drets i deures de l'alumnat.

8. L'Administració educativa ha d'assegurar l'escolarització immediata de l'alumnat que voluntàriament sol·liciti un canvi de centre afectat per actes de violència masclista, d'assetjament escolar, un canvi sobrevingut per causes de salut que afecti a la integritat personal de l'alumne i/o per circumstàncies familiars rellevants que hauran de ser valorades per l'administració educativa.

Article 3

Requisits

1. Un alumne ha de ser admès en un centre docent quan compleixi els requisits d'edat i acadèmics exigits per l'ordenament jurídic vigent, i el centre disposi de places suficients, sense condicionar l'admissió a la pertinença a cap mena d'entitat ni a cap tipus d'aportació econòmica o personal. En conseqüència, cal que el centre confirmi que l'alumne compleix els requisits esmentats per a formalitzar-ne la matrícula.

2. Aquells alumnes que cursin simultàniament ensenyaments reglats de música o dansa i ensenyament d'educació secundària, tindran prioritat per ser admesos en els centres que imparteixin el programa d'ensenyament integrat de música (PEI). El mateix tractament s'aplicarà als alumnes que segueixin programes esportius d'alt rendiment en relació als centres que es determini a  la resolució anual. 

3. L'exercici de les prioritats anteriors exigirà la sol·licitud expressa d'incorporació als respectius ensenyaments. En cas de no existir places suficients per acollir en un centre tots els alumnes provinents de centres adscrits, s'establirà la prelació entre aquests alumnes d'acord amb els criteris establerts en aquest decret i normes que el desenvolupin.

4. Els centres especialment dotats i adaptats per atendre determinades discapacitats han de donar prioritat en l'admissió d'alumnes amb NEE associades a la tipologia pròpia.

Article 4

Informació facilitada per part dels centres educatius.

1. Els centres docents han de facilitar al pare, mare o tutor, o a l'alumne en el cas que sigui major d'edat, informació objectiva i completa sobre el seu projecte educatiu, incloent les normes d'organització i funcionament del centre, el projecte lingüístic, altres projectes, programes i activitats que se'n derivin, el seu caràcter propi, si escau, i si hi ha o no adscripció a altres centres escolars.

2. Així mateix, informaran sobre el règim legal de les aportacions econòmiques, especialment del seu caràcter voluntari i no associat a l'escolarització, així com del nombre de vacants de què disposa i de les que es vagin generant fins a l'inici del curs.

A aquest efecte, els centres adoptaran els procediments que considerin més adients. En tot cas, el centre hi farà una exposició pública en el tauler d'anuncis amb anterioritat a l'inici del període de presentació de sol·licituds, que es mantindrà fins a l'acabament d'aquest i s'incorporarà a l'expedient d'admissió.

D'igual manera, tota aquesta informació serà publicada a la pàgina web del centre educatiu, si en té.

3. Sense perjudici de l'anterior, i a fi de facilitar la decisió de les famílies en els processos d'elecció, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, mitjançant les oficines d'escolarització i en col·laboració amb les administracions locals, proporcionarà una informació objectiva sobre els centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Aquesta informació inclourà, almenys, la previsió de places escolars ofertades, les zones d'influència, les adscripcions dels centres i el seu caràcter propi si és el cas.

Es facilitarà així mateix la informació necessària perquè el pare o la mare, tutors i l'alumnat, si és el cas, puguin obtenir, directament i per mitjans electrònics, la normativa aplicable, els procediments vigents i el model oficial d'instància per a sol·licitar plaça escolar.

Article 5

Admissió d'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (NESE)

1. En l'escolarització de l'alumnat NESE, així com per a aquell que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca determini pel fet de necessitar suport educatiu, s'atendrà a allò que estableixi la normativa (art. 71.2 de la LOE).

2. L'article 19 del Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, i l'article 13 del Decret 67/2008, de 6 de juny de 2008, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, consideren alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu els que requereixen una intervenció educativa que transcendeix l'atenció ordinària perquè presenten:

- Necessitats educatives especials derivades d'una discapacitat, de trastorns greus de conducta o emocionals o de trastorns generalitzats de desenvolupament que requereixen, durant un període d'escolarització o durant tota l'escolarització, determinats suports i atencions educatives específiques.

- Dificultats específiques d'aprenentatge causades per trastorns de l'aprenentatge, trastorns per dèficit d'atenció amb hiperactivitat o sense i trastorns greus del llenguatge oral.

- Altes capacitats intel·lectuals.

- Un desfasament curricular de dos cursos o més per condicions personals greus de salut o derivades de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics o ètnics.

- Una incorporació tardana al sistema educatiu.

- Alumnat amb desconeixement de les dues llengües oficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Per a l'escolarització de l'alumnat NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà establir la reserva d'un nombre determinat de places escolars fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula, tant ordinària com extraordinària, d'acord amb els criteris i el procediment establert a tal efecte a la normativa que desenvolupi el present decret.

4. L'escolarització de l'alumnat NESE es farà de forma equilibrada i equitativa entre els centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics,  vetllant perquè el nombre d'alumnes NESE no superi el 30% de l'alumnat total de centre i perquè el nombre total d'aquests alumnes, no excedeixi en un 10% la mitjana d'alumnes NESE de la resta de centres educatius de la seva zona d'escolarització. L'Administració dotarà als centres educatius de recursos suficients i necessaris per poder afrontar l'escolarització de forma correcta.

5. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà limitar l'escolarització fora de termini d'alumnat NESE en determinats centres amb un elevat nombre de famílies en situació de desavantatge social.

Article 6

Admissió d'alumnat amb necessitat educatives especials (NEE)

1. S'entén per alumnat amb necessitats educatives especials aquell que requereix, durant un període de la seva escolarització o al llarg de tota l'escolarització, determinats suports i atencions educatives específiques derivades d'una discapacitat, de trastorns greus de conducta o emocionals o de trastorns generalitzats de desenvolupament.

2.  L'alumne NEE serà escolaritzat de forma preferent en centres ordinaris, en funció de les seves característiques i necessitats educatives, atenent els informes psicopedagògics i els corresponents dictàmens d'escolarització emesos pels serveis d'orientació educativa competents en la matèria i oïts els progenitors o tutors legals; i excepcionalment en unitats educatives específiques en centres ordinaris (UEECO), o en centres d'educació especial, en modalitat d'escolarització combinada o completa, amb la finalitat de garantir la seva escolarització en les condicions més apropiades, quan les seves necessitats educatives siguin de caire greu i permanent.

3. Per a la promoció de curs acadèmic el propi centre educatiu podrà fer una reserva de places per al seus alumnes quan vagin d'educació especial infantil a educació especial bàsica, d'educació especial bàsica a transició a la vida adulta i finalment des de l'escolarització ordinària a una aula UEECO.

4. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca establirà un barem específic per sol·licitar plaça en una unitat educativa específica en centre ordinari (UEECO) o a un centre d'educació especial, en el desplegament normatiu d'aquest Decret.

5. Es promourà l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de discapacitat motòrica o auditiva, en centres ordinaris de referència quan la resposta a les seves necessitats educatives requereixi recursos personals o materials de difícil generalització

 

Capítol II Programació de l'oferta educativa

Article 7

Oferta d'ensenyaments i places escolars.

1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca planificarà anualment l'oferta d'ensenyaments pels diferents centres educatius i de places escolars per a cada centre, per cursos i grups sostingudes total o parcialment amb fons públics que se'n derivin.

2. La programació atendrà la distribució de l'oferta per àrees d'influència i l'adscripció dels centres docents.

3. En la programació es tendran en compte les necessitats socials d'escolarització, les demandes de les famílies, les consignacions pressupostàries existents i s'atendrà als principis d'eficiència i economia en l'ús dels recursos públics.

Article 8

Zones escolars

1. A l'efecte d'aplicar el criteri de proximitat domiciliària que s'inclou en els criteris d'admissió establerts al present decret, així com per vetllar per l'escolarització equitativa i equilibrada de l'alumnat amb NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca amb la consulta prèvia als consells escolars insulars i, si escau, als consells escolars municipals, podrà definir i delimitar zones escolars.

A partir de les zones escolars se'n derivaran les àrees d'influència i les àrees limítrofes dels diferents centres docents.

S'entendrà com a àrea d'influència la zona geogràfica o conjunt d'adreces cadastrals, conformada pels llocs de residència de l'alumnat o lloc de feina dels pares o de l'alumne si és major d'edat, que s'atribueix, si és el cas, a un centre docent als efectes previstos en aquest decret.

2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà sol·licitar a les corporacions locals la col·laboració precisa per a l'aplicació del que disposa aquest article.

3. Aquestes àrees d'influència s'han de fer públiques abans de l'inici del procés d'adscripció/admissió i no poden modificar-se una vegada iniciat aquest.

4. Tenen la consideració d'àrea limítrofa aquelles zones escolars que siguin contigües a l'àrea d'influència del centre educatiu dins el mateix municipi o municipis colindants , sense perjudici que es puguin establir excepcions en la resolució anual corresponent.

Article 9

Adscripció entre centres educatius

1. A efectes d'admissió d'alumnes, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà adscriure cada un dels centres sostinguts amb fons públics d'educació infantil (de 3 a 6 anys) a un o varis centres d'educació primària i aquests a la vegada a un o varis centres d'educació secundària tenint en compte les àrees d'influència i possibilitant la lliure elecció de centre.  

2. Les adscripcions entre centres d'origen i centres receptors sostinguts totalment o parcialment amb fons públics es formalitzarà per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres mitjançant resolució anual, en funció de les necessitats d'escolarització del moment.

3. Addicionalment, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca utilitzarà el criteri de l'escolarització  equitativa i equilibrada de l'alumnat amb NESE per decidir sobre les adscripcions entre centres.

4. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca resoldrà, a petició dels titulars i amb la presentació del corresponent conveni, l'adscripció entre els centres privats concertats. Si la petició és referida a centres de la mateixa titularitat, se substituirà el conveni per una manifestació de voluntat. L'adscripció entre centres privats concertats es podrà referir als diferents nivells objecte de concert, corresponents a l'educació preobligatòria, obligatòria i postobligatòria, sempre que tenguin el mateix règim econòmic, i es garanteixi un nombre suficient de places per assegurar la continuïtat dels alumnes provinents del centre adscrit.

5. Els centres privats concertats d'educació infantil podran ser adscrits a col·legis d'educació primària, i els centres privats concertats d'educació primària a instituts d'educació secundària, mitjançant resolució de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, a sol·licitud del centre concertat. Les resolucions que s'adoptin estaran inscrites en el Registre de centres de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

 

Capítol III Procés d'adscripció

Article 10

Concepte

1. El procés d'adscripció és un dels processos que l'Administració educativa convoca anualment per tal de garantir la continuïtat de l'educació de l'alumnat a la nostra comunitat, juntament amb el d'admissió, i amb l'extraordinari (fora de termini). 

2. En aquest procés l'alumnat escolaritzat ja té establert l'itinerari educatiu a seguir durant tota la seva etapa d'ensenyament, atès que els nivells educatius inferiors troben continuïtat en els centres que imparteixen nivells educatius superiors de manera programada, garantint en tot moment que els alumnes que comencen en les etapes educatives inferiors podran acabar la seva etapa educativa seguint l'itinerari establert en virtut de les adscripcions entre centres, autoritzades per l'Administració competent.   

3. Mitjançant la figura de l'adscripció entre centres escolars l'Administració educativa pretén garantir els principis de continuïtat i de permanència dintre del mateix centre educatiu o centres adscrits sense necessitat d'haver de participar cada any en un nou procés d'admissió i així facilitar el recorregut educatiu de l'alumnat.

Article 11

Funcionament i finalitat

1. El procés d'adscripció es podrà dur a terme només en el moment en què es doni un canvi d'etapa o nivell educatiu, o quan el centre actual no tengui oferta en els estudis posteriors.

2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca tendrà configurades abans de l'inici del procés d'adscripció i del procés d'admissió les adscripcions entre centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

3. El procediment d'adscripció sempre es durà a terme abans que el procés d'admissió i per tant l'alumnat que hi participi tendrà prioritat de plaça sobre l'alumnat participant en el procés d'admissió.

4. Les particularitats del procés tant en adscripció única com múltiple seran indicades per l'Administració educativa en la normativa de desenvolupament del present decret.

5. Quan en el procés d'adscripció, tant si és directe com múltiple, no hi hagués places escolars suficients es procedirà en tot cas segons els criteris recollits en el següent capítol. 

6. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca habilitarà els mitjans necessaris per poder fer les sol·licituds d'adscripció mitjançant via telemàtica.

 

Capítol IV Procés d'admissió

Article 12

Oferta de places escolars

1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca notificarà als centres docents, abans de l'inici del procés d'admissió,  l'oferta que poden realitzar en funció de  l'oferta educativa del centre, en el cas dels centres públics, i del corresponent concert, en el cas del centres privats concertats. L'esmentada oferta s'ha de fer pública, conjuntament amb la informació a què fa referència l'article 4 del present Decret.

2. Per facilitar l'escolarització equilibrada i garantir el dret a l'educació de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca reservarà fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula un nombre de places, que es fixarà mitjançant resolució, en els centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

3. Un cop finalitzats els processos d'adscripció i admissió, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà procedir, per mitjà de resolució expressa i motivada, a increments del nombre màxim d'alumnes per aula de determinats centres, dins els límits que estableix l'article 87.2 de la LOE, per promoure una escolarització més equilibrada de l'alumnat NESE i evitar la concentració d'aquest alumnat en determinats centres.

No es podran aplicar ampliacions del nombre màxim d'alumnes per aula no relacionades amb l'escolarització equilibrada d'alumnat NESE quan hi hagi centres a la zona amb places vacants.

Article 13

Convocatòria i sol·licitud

1. Per cursar ensenyaments sostinguts amb fons públics, tant en el cas d'alumnes que accedeixen per primera vegada al sistema educatiu de les Illes Balears, com en el cas d'alumnes que desitgen canviar de centre, es requerirà la presentació de sol·licitud de participació en el procés d'admissió, formalitzada per l'alumne o pels progenitors o tutors legals d'aquell si és menor d'edat.

A la sol·licitud s'indicarà el centre on es pretén l'escolarització en primer lloc, així com d'altres centres per ordre de preferència  als quals optar en cas de no resultar adjudicatari de plaça escolar en el primer, a tal efecte el director del centre corresponent adjudicarà places en funció de la puntuació concreta de cada alumne i en funció de les opcions marcades a la sol·licitud, d'acord amb la plataforma informàtica Gestib. Les llistes resultants seran publicades als centres educatius. Finalment si no obtingués cap plaça se li donarà una cita a l'oficina d'escolarització per cercar alguna vacant.

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca habilitarà els mitjans necessaris per poder fer les sol·licituds d'admissió mitjançant via telemàtica.

2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca determinarà els períodes de sol·licitud de plaça escolar per a cada ensenyament i el model de sol·licitud a formalitzar.

3. Els sol·licitants no estan obligats a aportar documents que hagi elaborat qualsevol Administració, sempre que n'existeixi un conveni d'interoperabilitat entre la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i l'Administració corresponent.

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà dur a terme la consulta o obtenir les dades necessàries tret que l'interessat s'hi oposi.

En cas de no existir conveni d'interoperabilitat entre la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i l'administració corresponent, els sol·licitants hauran de presentar en paper la documentació justificativa dels criteris.  

4. La sol·licitud serà única, tant pel procés d'admissió com pel procés d'adscripció, i es presentarà en el termini i forma que estableixi la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. La presentació de la sol·licitud fora del termini establert, així com la presentació de més d'una sol·licitud en un mateix procés d'escolarització , donarà lloc a la pèrdua dels drets de prioritat que poguessin correspondre a l'alumne. Això no obstant, es podran presentar sol·licituds separades quan es vulgui optar, alternativament o simultàniament, a ensenyaments de règim especial i de règim general; entre batxillerat i cicles formatius de formació professional, i de règim general i educació especial.

Per procedir a la correcta escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials s'haurà de presentar la documentació acreditativa establerta per l'Administració educativa.

5. L'aportació per part del sol·licitant de dades o documents falsos o l'ocultació de la informació requerida per al procés d'admissió donarà lloc a la pèrdua dels drets de prioritat que li puguin correspondre.  Aquesta pèrdua s'ha de declarar mitjançant una resolució recurrible que es dictarà després de l'audiència a l'interessat. En el cas que la detecció de la falsedat o ocultació es doni un cop començat el curs escolar, serà d'obligat compliment pels sol·licitants infractors la participació de nou en el proper procés, perdent els drets sobre la plaça obtinguda de manera irregular. En el cas que no hi participin de forma voluntària, se'ls hi adjudicarà una plaça d'ofici en funció de les vacants existents.

D'altra banda i sense perjudici de l'aplicació del precepte anterior, si l'Administració educativa detecta irregularitats de qualsevol tipus o falsedat a les sol·licituds presentades, actuarà d'ofici contra aquestes persones, posant-ho en coneixement de l'òrgan judicial competent o davant Fiscalia.

Les irregularitats comeses durant el processos d'admissió i/o adscripció per part dels centres públics seran objecte de les corresponents sancions disciplinàries. En el cas de centres concertats podrà ser d'aplicació el previst a l'article 62 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol reguladora del Dret a d'Educació, així com el previst el Reial Decret 2377/1985, de 18 de desembre, pel que s'aprova el Reglament de Normes Bàsiques sobre Concerts Educatius, el qual desenvolupa l'esmentada llei orgànica.

6. Els centres estan obligats a admetre i tramitar totes les sol·licituds en les quals  hi figuren en primera opció, encara que no hi hagi previsió de vacants, dins el termini de presentació establert per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

7. Els centres no podran delegar la recepció i valoració de les sol·licituds. Les actuacions realitzades en aquest sentit per altres entitats seran declarades nul·les de ple dret.

8. El tractament de les dades personals obtingudes en el procés d'admissió es durà a terme d'acord amb la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal.

9. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà determinar un procediment centralitzat de recepció i tramitació de sol·licituds sens perjudici de les facultats dels titulars dels centres privats concertats. 

10. L'incompliment per part del centres de l'establert en aquest Decret quant a admissió de l'alumnat donarà lloc a la incoació del corresponent expedient sancionador i a l'aplicació de les sancions previstes en l'ordenament jurídic vigent.

 

Capítol V Baremació  i llistes d'alumnes

Article 14

Criteris d'admissió

1. En els centres escolars en què hi hagi suficients places disponibles per atendre totes les sol·licituds, s'admetran tots els alumnes que participin en el procés d'admissió.

En el cas que en el centre escolar no existeixin places suficients per atendre totes les sol·licituds, l'admissió es regirà per criteris prioritaris i per criteris complementaris, que s'aplicaran amb caràcter concurrent.

2. Per a l'admissió als ensenyaments d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial seran criteris prioritaris:

a) Existència de germans o germanes matriculats al centre; o pares, mares o tutors legals que hi treballin.

b) Existència de germans o germanes matriculats al centre adscrit; o pares, mares o tutors legals que hi treballin.

c) Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de treball d'algun dels seus pares o tutors legals o, alternativament, del seu lloc de treball si té l'edat legal de treballar.

d) Renda per càpita de la unitat familiar.

e) Pertinença a una família nombrosa.

f) Concurrència de discapacitat en l'alumne o en alguns dels pares o tutors legals o en algun germà o germana.

g) Situació d'acolliment familiar de l'alumne.

h) Condició d'esportista d'alt nivell.

3. Seran criteris complementaris:

a) Concurrència a l'alumne d'una malaltia crònica.

b) Altres circumstàncies rellevants apreciades justificadament pel consell escolar en els centres públics i per la titularitat en els centres privats concertats, oït el consell escolar, d'acord amb criteris objectius establerts al punt VI de l'Annex I d'aquest Decret.

c) Aquells alumnes l'escolarització dels quals véngui motivada pel trasllat de la unitat familiar degut a la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares.

d) Famílies en risc social i víctimes de violència masclista.

e) Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat.

f) Famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial.

4. L'addició dels criteris prioritaris i complementaris es farà d'acord amb les puntuacions que s'indiquen en l'annex 1 del present decret.

5. En cas d'empat es dirimirà atenent la major puntuació obtinguda en els criteris prioritaris tot comparant-los un a un i en l'ordre indicat a continuació:

a) Major puntuació obtinguda en l'apartat de germans o germanes matriculats al centre;  o pares, mares o tutors legals que hi treballin.

b) Major puntuació obtinguda en l'apartat de germans o germanes matriculats a centres adscrits; o pares, mares o tutors legals que hi treballin.

c) Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del domicili de l'alumne.

d) Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del lloc de treball d'algun dels seus progenitors o tutors o del mateix alumne si aquest té l'edat de treballar.

e) Major puntuació obtinguda en l'apartat de la renda per càpita de la unitat familiar.

f) Major puntuació obtinguda en l'apartat de família nombrosa.

g) Major puntuació obtinguda en l'apartat de concurrència d'alguna discapacitat en l'alumne, en els pares o tutors legals o en algun germà o germana.

h) Major puntuació obtinguda en l'apartat d'acolliment familiar de l'alumne.

i) Major puntuació obtinguda en l'apartat d'esportista d'alt nivell.

En cap cas no es podrà tenir en compte l'expedient acadèmic en el procés d'admissió als ensenyaments d'educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria.

Pel que fa a l'accés al batxillerat i altres ensenyaments de règim especial, s'ha d'atendre l'expedient acadèmic de l'alumnat, tot això d'acord amb el que estableixen les administracions competents en matèria educativa.

En tots els casos si persisteix l'empat, per accedir als diferents nivells es procedirà a efectuar un sorteig públic, d'acord amb el que estableixi la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

6. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca determinarà la documentació acreditativa per a l'obtenció de la puntuació per a cada criteri. L'única documentació vàlida serà la que expedeixin els organismes competents en cada matèria, i altra documentació prevista en la normativa de desenvolupament del present decret.

Tota la documentació acreditativa haurà de ser presentada, a efectes de baremació, dintre del període de presentació de sol·licituds. La documentació aportada pels alumnes o les famílies una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds no serà tinguda en compte a efectes de puntuació, sense perjudici de poder fer l'esmena i millora de la sol·licitud conforme amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

 

Article 15

Llistats d'alumnes  i reclamacions

1. Els centres docents publicaran les llistes provisionals de tots els alumnes que hagin presentat una sol·licitud, amb la puntuació detallada per a cada concepte.

2. Un cop publicades les llistes provisionals, s'obrirà un termini per a la presentació de reclamacions al centre, que seran resoltes pel director del centre oït el consell escolar, en el cas de centres públics i pel titular del centre, oït el consell escolar, en els centres concertats.

3. Un cop resoltes les reclamacions, el centre educatiu publicarà la llista definitiva d'alumnes admesos i exclosos, la qual podrà ser impugnada segons el previst a l'ordre que desenvolupa el present decret.

4. Les llistes d'espera d'alumnes que no han obtingut plaça en el centre triat en primera opció podran mantenir la seva vigència un temps determinat davant la possibilitat de poder oferir algunes places que haguessin estat alliberades.

La durada de les llistes d'espera es determinarà per la normativa de desenvolupament d'aquest decret.

Article 16

Formalització de la matrícula

1. Els alumnes que hagin estat admesos en els centres sol·licitats hauran de formalitzar-hi la matrícula dins el termini que estableixi la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. En cas contrari, l'alumne perdrà la reserva de plaça.

2. Abans de tramitar la matrícula del nou alumne el centre de destí haurà de comunicar la circumstància al centre d'origen per tal que dugui a terme la baixa de l'alumne. Un cop finalitzada aquesta gestió, el centre de destí podrà fer efectiva la matrícula.

Artícle 17

Comissions d'escolarització, òrgans dels centres educatius i oficines d'escolarització.

1. Sense perjudici de les competències que li són pròpies, les administracions educatives hauran de constituir comissions d'escolarització, que actuaran com a òrgans de garanties d'admissió, en els processos d'adscripció i d'admissió d'alumnes en aquells municipis, comarques i/o illes que requereixin una proposta d'oferta equilibrada.

A les esmentades comissions d'adscripció o d'admissió se'ls facilitarà tota la informació i documentació que necessiten per a l'exercici de les seves funcions, supervisaran el procés d'admissió d'alumnes, el compliment de les normes que el regulen, quantificaran les places en els centres de la seva zona i proposaran a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca les mesures que considerin adients, dins del que estableix la normativa vigent.

Aquestes comissions o òrgans estaran integrats per representants de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, de l'Administració local, del professorat , dels centres educatius públics i dels privats concertats; i dels pares, mares o tutors. També es podrà requerir l'assistència de tècnics o professionals d'àmbits o programes específics que puguin ajudar en la presa de decisions.

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca establirà la regulació d'aquestes comissions i de la seva representació en la normativa de desenvolupament del present decret.

2. El director de cada centre amb col·laboració del consell escolar serà el competent  per resoldre sobre el procés d'adscripció/admissió de l'alumnat en els centres docents públics , i vetllarà perquè el procés es dugui a terme segons el present decret i altra normativa reguladora.

En els centres privats concertats, correspondrà al titular del centre aquesta competència amb la participació del consell escolar, el qual vetllarà pel compliment de les obligacions previstes en aquest decret i altra normativa de desenvolupament.

3. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca crearà oficines d'escolarització dins cada una de les illes de la nostra comunitat.  

La tasca de les oficines serà la de col·laborar amb l'Administració educativa en totes aquelles funcions relacionades amb l'escolarització i estaran ubicades geogràficament a nuclis urbans de gran població per tal de facilitar l'orientació, la informació i l'assessorament a les famílies en l'escolarització dels seus fills

 

Capítol VI Alumnes que sol·liciten plaça escolar al llarg del curs

Article 18

Sol·licituds presentades fora de termini

1. L'alumnat que sol·liciti plaça escolar durant el curs, fora del període de sol·licitud de plaça per no estar escolaritzat dins el sistema públic educatiu de les Illes Balears, serà escolaritzat a través de l'oficina d'escolarització corresponent prèvia acreditació documental dels motius al·legats.

2. De la mateixa manera els alumnes que sol·licitin un canvi de centre motivat per canvi de domicili familiar a un altre municipi o zona d'escolarització, o per altra causa familiar degudament justificada, seran escolaritzats a través de l'oficina d'escolarització corresponent prèvia acreditació documental dels motius al·legats.

L'escolarització es farà en funció de les places vacants disponibles en aquell moment dins la seva zona d'escolarització, zona limítrofa o dins el municipi, garantint sempre una adequada i equilibrada distribució entre els centres escolars de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

3. Quan un alumne sol·liciti un canvi de centre durant el curs escolar, motivat per un cas d'assetjament escolar,  relacionat amb actes de violència masclista, o circumstàncies familiars rellevants, l'Administració li atorgarà una nova plaça escolar, condicionada a l'existència de vacants, prèvia acreditació documental dels motius al·legats. Aquests casos tindran la consideració de canvi extraordinari de centre atesa la naturalesa excepcional de les causes que ho justifiquen.

4. L'escolarització d'alumnes NESE procedents d'altres comunitats o altres països sense valoració, es realitzarà pels serveis d'orientació competents al centre on s'ha escolaritzat en primera opció o pels orientadors adscrits al servei d'escolarització.

 

Capítol VII Altres ensenyaments

Article 19

Admissió d'alumnat als centres d'educació especial i a les unitats educatives específiques a centres ordinaris (UEECO)

1.  L'admissió de l'alumnat a les unitats educatives especifiques a centres ordinaris (UEECO) i als centres d'educació especial queda restringida exclusivament a l'alumnat amb necessitats educatives especials pel fet de presentar  discapacitats físiques, psíquiques, sensorials o per manifestar greus trastorns de la personalitat o de la conducta, així com d'altres trastorns que contempli la normativa, previ informe psicopedagògic i dictamen d'escolarització, degudament actualitzat, emès pel corresponent  servei d'orientació educativa, amb la conformitat de la família.

2. L'escolarització a l'etapa d'educació infantil s'ha de dur a terme a centres ordinaris i, només en casos molt excepcionals, degudament justificats pels serveis d'orientació educativa competents en la matèria i oïts els progenitors o tutors legals, els alumnes que presentin necessitats educatives especials poden acollir-se a altres modalitats d'escolarització.

3. Quan no existeixin places suficients a les Unitats Educatives Especials a Centres Ordinaris (UEECO) o als centres d'educació especial (sostinguts total o parcialment amb fons públics), si la UEECO o el CEE són l'única oferta específica a la seva zona d'escolarització, ha d'admetre totes les sol·licituds en funció dels recursos disponibles. En el supòsit que no existeixin places, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha d'adoptar les mesures necessàries de suport al centre per garantir la correcta atenció de l'alumnat.

4. Per a les sol·licituds en centres que no siguin l'única oferta específica a la zona, a més d'aplicar els criteris previstos en el present decret, es podran establir altres criteris específics mitjançant la normativa que desenvolupi aquest decret.

Disposició addicional primera.

Sobre mesures aplicables en el casos de falta de places escolars.

Quan en una zona d'escolarització no hi hagi suficients vacants per atendre les sol·licituds d'admissió d'alumnes en etapes o nivells educatius obligatoris, i s'acrediti que en tots els centres docents del corresponent nivell s'han esgotat les places escolars ofertes, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà autoritzar un increment en el nombre màxim d'alumnes per aula a tots els centres de la zona o un increment en el nombre d'unitats, dins dels límits que marca l'ordenament jurídic vigent i de forma que es garanteixi l'escolarització equilibrada de l'alumnat amb NESE. 

Les comissions d'escolarització podran elevar els seus acords a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per tal d'autoritzar una disminució en el nombre d'alumnes per aula a centres concrets per tal d'ajustar l'oferta i la demanda de la zona, o a les Unitats Educatives Especials a Centres Ordinaris (UEECO), en funció de la tipologia d'alumnes.

En el supòsit que un alumne no tengui possibilitats d'ocupar una vacant en el seu municipi o zona d'escolarització, i atesa la impossibilitat d'augment en les ràtios o en el nombre d'unitats, es podran adjudicar places escolars a municipis limítrofes o zones d'escolarització del mateix municipi limítrofes. Aquesta adjudicació durà implícita la garantia de tenir transport escolar o una compensació equivalent.

Disposició addicional segona.

Sobre les dades personals dels usuaris.

Les dades de caràcter personal que siguin aportades per part dels interessats en el desenvolupament d'aquests processos d'escolarització no se cediran a tercers,

 tret que hi hagi obligació legal o d'interès legítim d'acord amb el RGPD (reglament general de protecció de dades) o amb autorització expressa de les persones interessades o els seus representants legals en cas de ser menors d'edat. Les persones responsables de l'accés i del tractament de les esmentades dades quedaran subjectes al deure de sigil. El tractament de les dades ha de garantir la seguretat i la confidencialitat. En qualsevol cas, la recollida, gestió o comunicació d'informació de les dades de caràcter personal queden subjectes al règim de tractament previst al Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril, relatiu a la protecció de les persones físiques en quant al tractament i la lliure circulació de les dades personals.

Disposició addicional tercera.

Sobre les mesures aplicables en aquells centres amb percentatge d'alumnat NESE elevat.

Quan en determinats centres educatius, exceptuant els de primer cicle d'educació infantil, després del procés d'escolarització ordinari de l'alumnat en centres públics i privats concertats, es doni un elevat percentatge d'alumnat amb NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, oïdes les comissions d'escolarització podrà autoritzar una reducció del nombre d'alumnes per unitat escolar en totes o part de les seves unitats o grups.

Disposició addicional quarta.

Sobre l'ús del masculí i del femení.

Quan es fa referència a l'expressió pare es refereix indistintament a pare o mare, de la mateixa manera quan es fa referència a l'expressió fill o alumne s'està fent referència indistintament tant al masculí, com al femení d'ambdues paraules.

Disposició transitòria primera

Reserva de places per a alumnes NESE

Fins que no s'hagi aprovat la normativa de desplegament d'aquesta norma, els centres educatius han de reservar un nombre de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu. Al primer curs de segon cicle d'educació infantil, el centre ha de reservar un mínim de 4 places i un màxim de 5 del nombre total de cada grup, per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu, de les quals una pot ser ocupada per alumnes amb necessitats educatives especials. Aquesta reserva serà com a mínim de 5 places i com a màxim de 7 a la resta de nivells educatius. No obstant això, les comissions d'escolarització podran proposar, a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres una reserva d'alumnat NESE superior entre els grups existents, però en qualsevol dels casos aquesta reserva haurà de ser la mateixa per a tots els centres de la zona escolar.

Excepcionalment, i només quan el nombre total d'aquests alumnes en un centre superi els recursos humans de què està dotat per atendre'ls, el Director General de Planificació, Ordenació i Centres, a proposta del Director General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, podrà reduir l'oferta de places reservades a aquests alumnes al centre per unitat escolar de fins a un 20% en totes o part de les seves unitats o grups , exceptuant els de primer cicle d'educació infantil, després del procés d'escolarització ordinari de l'alumnat en centres públics i privats concertats. Aquest fet s'ha de comunicar abans de la publicació de l'oferta de places.

 

​​​​​​​Disposició derogatòria.

Sobre la derogació de l'anterior decret.

Es deroga expressament el Decret 37/2008, de 4 d'abril, així com també qualsevol altra norma d'igual o inferior rang en tot allò que s'oposi al contingut del present Decret o el contradigui.

Disposició final primera.

Sobre el desplegament normatiu.

S'autoritza el conseller d'Educació i Universitat perquè dicti les disposicions necessàries per al desplegament del present Decret.

Disposició final segona.

Sobre l'entrada en vigor.

El present Decret comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 2 d'agost de 2019

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca   La presidenta Martí X. March Cerdà    Francesca Lluch Armengol i Socias

 

 

ANNEX I Barem de puntuació

CRITERIS PRIORITARIS

I. Existència de germans matriculats al centre o centre adscrit; o pares, mares o tutors que hi treballin: 

En el mateix centre educatiu:

a) Primer germà o germana al centre: 5, 5 punts

b) Per cada un dels germans següents: 4 punts

c) Pel pare, la mare, o tutor/a que treballi al centre: 5,5 punts

d) Si el pare i la mare, o ambdós tutors, treballen al centre: 9,5 punts.

En centre educatiu adscrit:

a) Primer germà o germana al centre adscrit : 3,5 punts

b) Per cada un dels germans següents al centre adscrit: 2 punts

c) Pel pare, la mare o tutor/a que treballi al centre adscrit: 3,5 punts

d) Si el pare i la mare, o ambdós tutors, treballen al centre adscrit: 5,5 punts.

En aquests casos es donarà el mateix tractament per als infants que estiguin en situació d'acolliment familiar, de preadopció o adopció i de guarda familiar. Així també tendrà el mateix tractament l'infant que es trobi en règim d'acolliment residencial.

S'afegiran 2,75 punts més durant la fase de baremació en aquells casos en què es produeixi un canvi de zonificació per part de l'Administració educativa i que això suposi quedar fora de la zona d'influència en relació als dos cursos anteriors, per aquells alumnes que tenguin germà en el centre, pare, mare o tutor que hi treballi.

II. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal, o de l'alumne si té l'edat legal de treballar, dins la zona d'influència del centre sol·licitat:

a) Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal, o de l'alumne si té l'edat legal de treballar, dins la zona d'influència del centre sol·licitat: 2 punts.

b) Per 1 any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona d'influència del centre sol·licitat: 2 punts.

c) Per 2 anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona d'influència del centre sol·licitat: 1,5 punts.

Màxim: 5,5 punts.

Si es produeix un canvi de domicili, o un canvi de lloc de treball dins la mateixa zona es respectarà l'antiguitat del domicili anterior o lloc de feina anterior.

En cap cas no es poden sumar la puntuació obtinguda per domicili i la puntuació obtinguda per lloc de treball.

III. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal o del mateix alumne, si aquest té l'edat legal de treballar, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat:

a) Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal, o de l'alumne si té l'edat legal de treballar, dins la zona limítrofa del centre sol·licitat: 1 punt.

b) Per 1 any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona limítrofa del centre sol·licitat: 1 punt

c) Per 2 anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona limítrofa del centre sol·licitat: 0,75 punts.

El mínim de temps de residència o treball per poder computar la fracció de l'any és de dos mesos complerts.

Màxim: 2,75.

En cap cas no es poden sumar la puntuació obtinguda per domicili i la puntuació obtinguda per lloc de treball.

La puntuació corresponent a l'apartat II i a l'apartat III no es poden sumar.

Si es produeix un canvi de domicili, o un canvi de lloc de treball dins la mateixa zona es respectarà l'antiguitat del domicili anterior o lloc de feina anterior.

IV. Per la resta dels domicilis: 0 punts.

V. Renda per càpita de la unitat familiar: 

a) Renda familiar igual o inferior al salari mínim interprofessional: 1,5 punts.

b) Renda familiar superior al salari mínim i inferior o igual al doble del salari mínim interprofessional: 1 punts.

c) Renda familiar superior al doble del salari mínim i inferior o igual al triple del salari mínim interprofessional: 0,5 punts.

d) Renda superior al triple del salari mínim interprofessional: 0 punts.

VI. Pertinença a família nombrosa:

a) família nombrosa especial: 2 punts.

b) família nombrosa general: 1 punt.

c) família monoparental assimilable a família nombrosa en virtut de la Llei de Suport a les famílies article 7: 1 punt.

La situació de família nombrosa ha d'acreditar-se mitjançant el títol oficial expedit a l'efecte per l'òrgan competent de conformitat amb el que preveu l'article 5 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.

VII. Concurrència de discapacitat en l'alumne o en el pare, la mare, qualque tutor legal o en algun germà:

a) en l'alumne: 1 punt.

b) en el pare, la mare, tutor,  tutora o algun dels germans: 1 punt.

Màxim: 2 punts.

VIII. Acolliment de l'alumne:

Alumne (sol·licitant) en situació d'acolliment familiar: 1 punt

IX. Alumnes esportistes d'alt nivell:

Alumne (sol·licitant) que té la condició d'esportistes d'alt nivell: 1 punt.

CRITERIS COMPLEMENTARIS

I. Concurrència en l'alumne d'una malaltia crònica (1 punt). 

Per valorar la malaltia crònica la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca prendrà en consideració algun dels dos criteris:

1. Que la malaltia crònica de l'alumne consti al llistat de malalties cròniques en pediatria.

Llista de malalties cròniques en pediatria: 

- Errors congènits del metabolisme: fenilcetonúria, deficiència de acil-coenzima A deshidrogenasa de cadena mitjana (MCADD), deficiència de 3hidroaxil-coenzima A hidrogenases de cadena llarga (LCHADD), Acidèmia glutàrica de tipus I (GA-I)

- Reumàtiques: Artritis reumàtica juvenil, lupus eritematós sistèmic (LES)

- Digestives:  malaltia inflamatòria intestinal (Crohn, colitis ulcerosa), pancreatitis

- Respiratòries: fibrosi quística

- Cardiovasculars: cardiopaties congènites que precisen intervenció quirúrgica, tractament farmacològic i/o amb risc de mort sobtada.

- Oncològiques

 - Nefrològiques: - insuficiència renal crònica - trasplantat renal, síndrome nefròtic

- Endocrines: hipotiroïdisme congènit ,hiperplàsia adrenogenital congènita, diabetis mellitus

- Neurològiques: epilèpsia

- Hematològiques: hemofília, anèmia de cèl·lules falciformes

- Espina bífida

- Fissura llavipalatina

- Immunodeficiències

- Al·lèrgia alimentària, làtex i/o himenòpters amb risc alt d'anafilàxia.

2. Que l'alumne tengui una malaltia crònica greu o una malaltia rara que requereixi una intervenció sanitària immediata específica

Per poder aconseguir els punts per aquest criteri s'haurà de presentar per part de la família, o de l'alumne si és major d'edat, un certificat mèdic acreditant que alguna d'aquestes circumstàncies les pateix actualment l'alumne objecte de la sol·licitud de plaça escolar (adscripció/admissió) .

L'acreditació es farà mitjançant certificat mèdic oficial, en el qual constaran la identificació del facultatiu, la seva firma, núm. de col·legiat, la malaltia que pateix l'alumne/a i la data d'expedició del certificat (per a ser vàlid haurà de ser llegible i comprensible). En cas d'al·lèrgia amb risc alt d'anafilàxia s'ha d'entregar un informe de l'especialista hospitalari.

Aquest certificat ha d'anar acompanyat de la clàusula de protecció de dades convenientment signada que ha de facilitar el centre educatiu (annex II d'aquest decret)

L'administració educativa verificarà la validesa del contingut dels certificats mèdics presentats per part de les famílies mitjançant una comissió tècnica de valoració (salut-escolarització).

Les sol·licituds d'admissió seran excloses quan es demostri que en l'emissió del certificat mèdic s'han produït irregularitats o s'ha falsejat les dades, posteriorment el servei d'escolarització atorgarà per a l'alumne una plaça d'ofici a on quedin vacants. 

II. Aquells alumnes l'escolarització dels quals véngui motivada pel trasllat de la unitat familiar degut a la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares (1 punt).

III. Famílies en risc social i víctimes de violència masclista (3 punts).

IV. Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat (2 punts).

V. Famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial (2 punts).

VI. Altres circumstàncies rellevants apreciades justificadament pel consell escolar en els centres públics i per la titularitat en els centres privats concertats, oït el consell escolar, d'acord amb els criteris objectius establerts en el present apartat, que han de ser fets públics pels centres anteriorment a l'inici del procés d'admissió i publicats a les corresponents convocatòries anuals: 1 punt.

Aquestes circumstàncies poden ser:

- Fills de famílies monoparentals (de les no previstes a l'article 7.7 de la Llei de Suport a les famílies, per tal d'evitar una doble puntuació). 

- Germans de parts múltiples que sol·liciten plaça al mateix curs i nivell educatiu.

- Alumnes amb necessitats educatives especials de tipus motrius, sensorials i auditives que optin a ocupar una plaça a algun dels centres especialment dotats i adaptats per atendre les necessitats educatives especials associades a aquestes tipologies, d'acord amb el que preveu la Resolució anual que regula els processos d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts amb fons públics.

-Per al primer curs del segon cicle d'educació infantil, haver estat escolaritzat a una escoleta de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, o a una escoleta de primer cicle d'educació infantil autoritzada (EI, CEI).

 Aquestes circumstàncies han de ser elegides pel consell escolar en els centres públics i per la titularitat en els centres privats concertats, oït el consell escolar. Els centres han d'haver celebrat aquesta reunió del consell escolar abans de la data d'inici de la sol·licitud de reserva de plaça. Els centres poden triar les circumstàncies que considerin pertinents i valorar-les segons el seu criteri, i donar una fracció del punt a dues circumstàncies o més. No es pot atorgar més de 0,5 punts a una sola circumstància.

Tots els centres han de comunicar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres el resultat de l'elecció d'aquestes circumstàncies i el criteri de repartiment del punt abans de l'inici dels processos d'escolarització.

El total màxim que es pot atorgar al sol·licitant de plaça per aquest criteri és 1 punt.

Abans de l'inici del procés d'admissió la Direcció General competent farà públics a la seva web els criteris específics de tots els centres educatius sostinguts amb fons públics de la comunitat autònoma de les Illes Balears en relació als aspectes anteriors.

Documents adjunts