Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 7556
Decret 58/2019, de 26 de juliol, de modificació del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

L'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que en matèria d'ensenyament no universitari correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), en l'article 14.7 estableix que les administracions educatives han de determinar els continguts educatius del primer cicle d'educació infantil i han de regular els requisits que han de complir els centres que imparteixen aquest cicle, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de places escolars.

Així mateix, l'article 118.7 de la Llei esmentada disposa que correspon a les administracions educatives adaptar el que estableix el títol V de la Llei (referent a la participació, l'autonomia i el govern dels centres) a les característiques dels centres que imparteixen únicament el primer cicle d'educació infantil. Aquesta adaptació ha de respectar, en tot cas, els principis d'autonomia i participació de la comunitat educativa recollits en aquest article.

La Comissió Europea va publicar la Recomanació als estats membres de 20 de febrer de 2013, sobre la pobresa infantil, titulada «Invertir en la infància: trencar el cicle dels desavantatges». Aquesta Recomanació considera que invertir en l'educació de la primera infància i en uns serveis de qualitat per a aquesta etapa és una inversió eficaç per fer front a la desigualtat i als reptes als quals han d'enfrontar-se els infants desfavorits. Aquesta Recomanació és un instrument fonamental perquè els estats membres abordin la pobresa infantil des de les polítiques públiques.

Quatre anys després, el 2017, la Xarxa Europea de Política Social va analitzar el desenvolupament de la Recomanació a 35 països europeus i va publicar un informe detallat en el qual s'especifiquen els avenços, les reculades i les modificacions que s'han produït a cada país. A la vista d'aquestes dades, l'informe conclou que és necessari augmentar l'accessibilitat i la qualitat dels serveis de l'educació infantil, així com abordar les desigualtats i els problemes d'accés a les escoles infantils.

En el cas concret d'Espanya, es recomana establir com a prioritat política l'educació infantil des de les primeres etapes de la vida com a instrument per facilitar la conciliació de la vida familiar i la laboral, reduir les desigualtats socials i millorar les oportunitats dels infants procedents dels entorns socials, econòmics i culturals més vulnerables.

Per garantir una educació de qualitat i equitativa en l'etapa de 0 a 3 anys, la Comissió d'Assumptes Socials i Drets Humans del Parlament de les Illes Balears va aprovar, en la sessió de 26 de febrer de 2018, la Proposició no de llei RGE núm. 16956/17, relativa a l'educació de 0 a 3 anys. Entre altres acords, el Parlament de les Illes Balears va acordar instar el Govern de les Illes Balears i els consells insulars que, des de l'àmbit de la Conferència de Presidents, s'impulsàs la creació d'una comissió tècnica de treball encarregada d'elaborar un document marc per analitzar la realitat dels infants de 0 a 3 anys a les Illes Balears.

En aquest sentit, la Comissió Tècnica de Treball de 0 a 3 Anys (PNL 16956-17), en la qual participen experts en la matèria, en data 30 de juliol de 2018 va aprovar un document sobre mesures urgents per a l'equitat en l'etapa de 0 a 3 anys. A més, el dia 9 d'octubre de 2018 aquesta mateixa Comissió Tècnica va aprovar el document «Recomanacions en relació amb els centres d'educació infantil privats i els centres no autoritzats (0-3)», en què, entre altres aspectes, es recomana incentivar de manera urgent l'adaptació dels centres actualment no autoritzats o la reconversió d'aquests centres en centres d'educació infantil autoritzats degudament. El dia 10 de gener de 2019, aquesta Comissió Tècnica ratificava unànimement els acords ressenyats i els incloïa en el document marc «L'educació dels infants de 0 a 3 anys i la necessària equitat».

La Comissió Tècnica de Treball ha elaborat unes propostes de modificació de la normativa i de mesures urgents per a l'equitat que recullen les principals consideracions i recomanacions orientades a garantir l'accés dels infants al primer cicle de l'educació infantil, en què es remarca la necessitat de garantir una inversió suficient per consolidar i promoure una etapa educativa de 0 a 3 anys de qualitat i, fonamentalment, en condicions d'equitat.

En aquest sentit, amb la modificació del Decret 60/2008 (que va ser modificat pel Decret 78/2008, d'11 de juliol) es pretén augmentar l'accessibilitat i la qualitat dels serveis de l'educació infantil, així com permetre que també puguin rebre ajuts els centres privats i les guarderies o centres assistencials que es vulguin convertir en centres d'educació infantil de primer cicle. Aquests centres constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per garantir el dret a l'educació dels infants, sempre que subscriguin el conveni corresponent i compleixin el que s'estableix en la disposició addicional segona del Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, després de la modificació establerta mitjançant el Decret 16/2019, de 15 de març (BOIB núm. 35, de 16 de març).

La modificació del Decret 60/2008 s'adequa als principis de bona regulació continguts en l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

S'ajusta als principis de necessitat i eficàcia, atès que la finalitat que persegueix està justificada per raons d'interès general i és el millor instrument per garantir el compliment de les recomanacions que es fan des dels diferents àmbits institucionals i, en especial, de la Comissió Tècnica de Treball de 0 a 3 Anys (PNL 16956-17), abans esmentada.

En virtut del principi de proporcionalitat, conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que pretén satisfer. A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de la normativa reguladora de la matèria i de l'ordenament jurídic.

S'ajusta al principi de transparència perquè, amb caràcter previ a l'elaboració d'aquesta norma, s'ha consultat la ciutadania perquè pugui expressar la seva opinió sobre aquesta iniciativa normativa, i s'ha sotmès als tràmits d'audiència i d'informació pública corresponents a fi que els sectors afectats i les persones els interessos de les quals es puguin veure afectats hi hagin pogut formular les al·legacions pertinents. En aplicació del principi d'eficiència, aquest Decret s'adequa als principis de qualitat i simplificació, no genera càrregues innecessàries i racionalitza, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics.

Així mateix, la modificació del Decret 60/2008 és conforme als articles 28 i 29 de la Convenció sobre els drets de l'infant, promulgada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989, atès que, d'una banda, es reconeix el dret de l'infant a l'educació i, en particular, s'assegura l'exercici d'aquest dret progressivament i, de l'altra, s'afavoreix el desenvolupament integral des de les primeres etapes de la vida.

La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, en l'article 4 estableix les modalitats de l'atenció a les persones menors d'edat i, en l'apartat b), estableix el que s'ha d'entendre per vulnerabilitat social. Així mateix, en l'article 37, entre altres aspectes, disposa que el Govern ha de prendre les iniciatives necessàries per assegurar una oferta suficient de places en els serveis educatius per a tots els infants que ho demanin, i que les persones menors que estan en situació de vulnerabilitat social o risc socioeducatiu han de rebre una atenció educativa preferent i han de tenir accés als centres educatius sense cap discriminació. A més, la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, també conté mesures en matèria educativa.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió del dia 26 de juliol de 2019,

DECRET

Article únic

Modificació del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil

El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, es modifica en els termes següents:

a) Es modifica l'article 12 i s'hi afegeix un apartat 4 amb la redacció següent:

4. En el cas dels centres que comptin únicament amb unitats de primer cicle d'educació infantil, la persona que faci les tasques de direcció del centre ha de ser un professional amb el títol de mestre d'educació infantil o equivalent, o una persona autoritzada segons preveu la disposició transitòria tercera. El director ha de tenir dedicació al centre en jornada laboral completa, d'acord amb la normativa educativa i laboral que sigui d'aplicació, i, si s'escau, amb el conveni col·lectiu corresponent, sempre que aquesta no superi l'horari de funcionament del centre. Tant aquest com la resta de càrrecs unipersonals han de disposar del temps no lectiu que estableix la normativa per a aquestes funcions.

b) Es modifiquen el punt 3 i el punt 5.d) de la disposició addicional primera (centres singulars) i s'afegeix l'apartat k) al punt 5:

— Al punt 3 s'hi afegeix una taula, i queda redactat de la manera següent:

3. Per raons organitzatives i pedagògiques, que s'han de justificar i incorporar a la proposta pedagògica del centre, els centres singulars poden fer agrupacions amb infants d'edats heterogènies quan les edats dels infants agrupats no superin l'interval de dos anys i es respectin les necessitats d'un espai diferenciat per als nadons (0-1 anys) no accessible directament per als altres infants. En aquest cas, el nombre màxim d'infants per unitat ha d'estar d'acord amb la proporció següent:

  • 0-1 any: 1/6 per cada infant
  • 1-2 anys: 1/11 per cada infant
  • 2-3 anys: 1/16 per cada infant

Per calcular el nombre d'alumnes de cada grup, s'ha d'atribuir a cada infant el valor de la fracció que li correspongui segons la seva edat. El nombre màxim d'alumnes per unitat és el que correspon com a màxim al valor 1 (unitat), resultant de la suma de les fraccions que representi cada infant. La taula de ràtios que se'n deriva per als centres singulars és la següent:

Grup mixt d'1 a 3 anys

Grup mixt de fins a 2 anys

Si d'1 a 2 anys hi ha...

de 2 a 3 anys hi pot haver...

Si fins a 1 any hi ha...

d'1 a 2 anys hi pot haver...

1 infant

14 infants

1 infant

9 infants

2 infants

13 infants

2 infants

7 infants

3 infants

11 infants

3 infants

5 infants

4 infants

10 infants

4 infants

3 infants

5 infants

8 infants

5 infants

1 infant

6 infants

7 infants

6 infants

0 infants

7 infants

5 infants

 

 

8 infants

4 infants

 

 

9 infants

2 infants

 

 

10 infants

1 infant

 

 

 

— Al punt 5.d) s'hi afegeix un paràgraf i queda modificat amb la redacció següent:

d) Una cambra de bany per a cada aula amb infants de 2 a 3 anys, que ha de constar, com a mínim, d'un lavabo, un vàter, una instal·lació idònia per a la neteja de cos sencer (banyera, pica o plat de dutxa) adequats a l'edat dels infants, i amb visibilitat des de l'aula. Pot tenir l'accés directe des de l'aula o just a l'accés de la mateixa aula.

En el cas que el centre disposi de dues unitats per a infants de 2 a 3 anys, la cambra de bany pot ser compartida sempre que disposi de dos vàters i que també disposi de dues piques d'aigua destinades a l'ús dels infants, o que una sola pica faciliti l'ús simultani per part de dos o més infants. També ha de disposar d'una instal·lació idònia per a la neteja del cos sencer. En el cas de cambra de bany compartida, aquesta ha de ser accessible des d'ambdues aules.

— Al punt 5 s'hi afegeix l'apartat k), amb la redacció següent:

k) En els centres ubicats en entorns urbans en els quals hi hagi moltes dificultats per disposar d'espais oberts propis, circumstància que ha de certificar l'ajuntament, l'espai a què es refereix l'apartat 5.h) de la disposició addicional primera pot ser considerat adequat si reuneix les condicions següents: un espai obert de joc, que ha d'estar delimitat i ha de garantir la seguretat dels infants, d'ús exclusiu durant la utilització, amb una superfície no inferior a 45 m² si el centre només té 1 o 2 unitats i estan destinades a infants menors de 2 anys. Si només té 1 o 2 unitats i alguna d'aquestes acull infants de 2 a 3 anys, aquest espai ha de tenir un mínim de 60 m². Si el centre té entre 3 i 6 unitats, aquest espai no pot ser inferior a 75 m². S'ha d'incrementar en 10 m² per cada unitat que superi les 6.

c) Es modifica el títol de la disposició addicional sisena i se'n modifica el punt 1, que queda amb la redacció següent:

Adaptació del temps anual de funcionament d'alguns centres de titularitat pública o de titularitat privada

Excepcionalment, s'autoritzaran centres o unitats de primer cicle d'educació infantil que ofereixin servei de manera regular, continuada i sistemàtica, amb freqüència diària i amb un mínim de 5 dies a la setmana, a grups estables d'infants, durant menys de 10 mesos i un mínim de 5 mesos a l'any, sempre que compleixin la resta de requisits que estableix l'article 16 en els punts 1.a), 1.b) i 2, i justifiquin que no hi ha suficient demanda de places per a infants durant la resta del període fins al mínim de 10 mesos de funcionament previst en l'article 16 d'aquest Decret.

d) S'hi inclou una disposició transitòria vuitena amb la redacció següent:

Disposició transitòria vuitena

Centres no autoritzats amb llicència municipal d'activitats

1. Els centres que atenen infants menors de 3 anys que en la data de publicació d'aquesta modificació disposen de llicència municipal d'activitats però no estan autoritzats com a centres d'educació infantil poden ser considerats centres singulars si compleixen el que estableix la disposició addicional primera i ser autoritzats com a tals sempre que ho sol·licitin davant la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en el marge de dos anys a comptar des de l'entrada en vigor d'aquesta modificació. Cal, així mateix, que assoleixin l'autorització a què es refereix aquest Decret en el termini màxim de 4 anys comptadors també des de l'entrada en vigor d'aquesta modificació.

2. En els centres prèviament autoritzats per impartir el nivell de segon cicle d'educació infantil i, si s'escau, nivells superiors, i que no estiguin autoritzats com a centres d'educació infantil de primer cicle, però que disposin de la llicència d'activitats preceptiva, la determinació del compliment dels requisits mínims del centre per part de l'Administració educativa a l'efecte d'atorgar l'autorització de primer cicle s'ha de limitar exclusivament a les unitats d'aquest cicle.

e) S'hi inclou una disposició transitòria novena amb la redacció següent:

Disposició transitòria novena

Centres pendents d'autorització o amb llicència administrativa

Als centres que hagin sol·licitat autorització educativa o que acreditin tenir llicència administrativa per acollir infants d'edats corresponents al primer cicle d'educació infantil abans de la data d'entrada en vigor d'aquesta modificació i que es vulguin integrar dins el sistema educatiu, els són d'aplicació:

a) La disposició addicional tercera, relativa a centres incomplets de primer cicle d'educació infantil.

b) La disposició transitòria tercera, relativa a professionals sense titulació suficient.

c) La disposició transitòria cinquena, relativa al període d'adaptació a la normativa de titulacions o acreditacions.

d) La disposició transitòria setena, d'autorització provisional.

Els terminis que es concedeixen són sempre a partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta modificació.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 de juliol de 2019

 

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March i Cerdà

La presidenta

Francesca Lluch Armengol i Socias