Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 5030
Decret 42/2019, de 24 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de salons de joc a la comunitat autònoma de les Illes Balears
L’article 30.29 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de casinos, jocs i apostes, amb exclusió de les apostes mútues esportivobenèfiques. Així mateix, l’article 30.12 atribueix competències a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la promoció de l’esport i de l’adequada utilització del lleure.
En virtut del Reial decret 123/1995, de 27 de gener, es van traspassar les funcions i els serveis en matèria de casinos, jocs i apostes de l’Administració General de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre, relativa als serveis en el mercat interior, exclou del seu àmbit d’aplicació el joc per diners que impliqui apostes de valor monetari en jocs d’atzar, incloent-hi les loteries, el joc als casinos i les apostes, atesa l’especificitat d’aquestes activitats, que comporten a càrrec dels estats l’aplicació de polítiques relacionades amb l’ordre públic i la protecció del col·lectiu de consumidors.
La Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, estableix una sèrie de principis sobre el lliure accés a les activitats de servei i el seu exercici que s’han d’aplicar a qualsevol activitat econòmica que s’hagi de desenvolupar al territori nacional.
El règim d’autoritzacions contingut en aquesta norma podria afectar el principi de necessitat i proporcionalitat de les actuacions recollit en l’article 5 de la Llei 20/2013, si bé el dit article recull l’excepcionalitat d’aquesta intervenció sempre que estigui motivada en la salvaguarda d’alguna raó imperiosa d’interès general de les compreses en l’article 3.11 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, com poden ser: l’ordre públic, la seguretat pública, la salut pública, la seguretat i la salut del col·lectiu de consumidors, la protecció del medi ambient i de l’entorn urbà, o la lluita contra el frau, entre d’altres.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa, de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, la competència referida a casinos, jocs i apostes.
En desplegament de les competències estatutàries, es va aprovar la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes a les Illes Balears, que va entrar en vigor el dia 8 d’agost de 2014, i va omplir així el buit normatiu legal existent fins al moment en el sector.
L’article 11 de la Llei 8/2014 estableix que tenen la condició de salons de joc els establiments específicament autoritzats per instal·lar màquines de tipus B. Així mateix, s’hi poden practicar, amb prèvia autorització, altres jocs dels inclosos en el Catàleg de jocs i apostes de les Illes Balears que no siguin exclusius de cap altre tipus d’establiment. Les condicions, el nombre de màquines i les obligacions de les persones titulars s’han d’establir reglamentàriament.
D’altra banda, la disposició final primera de la Llei 8/2014 estableix que, mentre el Govern de les Illes Balears no faci ús de les seves facultats reglamentàries per al desplegament d’aquesta Llei, s’han d’aplicar les disposicions autonòmiques vigents i, si no n’hi ha, les disposicions generals de l’Estat en tot allò que no s’oposi al que disposa aquesta Llei.
En l’actualitat, i d’acord amb la disposició final primera de la Llei 8/2014, el règim jurídic d’aquest tipus d’establiments de joc està regulat principalment pel Decret 55/2009, d’11 de setembre, pel qual es regula el règim jurídic de les sales de joc, si bé el Decret ha quedat desvirtuat atès que no s’adapta, en la seva totalitat, als preceptes de la dita Llei, per la qual cosa es fa necessari, fent ús de les facultats de desplegament reglamentari, aprovar un nou decret que s’adapti a les seves prescripcions.
El 1992 l’Organització Mundial de la Salut reconeixia la ludopatia com un trastorn i la incloïa en la Classificació internacional de malalties. Anys després, el manual Diagnòstic i estadística de trastorns mentals identificava la ludopatia com una autèntica addicció mancada de substància. Avui nombrosos assajos clínics demostren que es tracta d’una condició que afecta greument no només l’individu, sinó tot el seu entorn familiar, laboral i d’amistats, amb conseqüències econòmiques i emocionals que sobrepassen el mateix malalt.
Per tant, un dels objectius bàsics d’aquesta norma és protegir els col·lectius més vulnerables establint els mecanismes necessaris que garanteixin la imprescindible protecció de les persones menors d’edat i de les persones que hagin sol·licitat voluntàriament la no participació en el joc; qüestió aquesta darrera que, si bé està recollida en la Llei 8/2014, no ho està en el Decret 55/2009.
El Govern de les Illes Balears és conscient que el joc és una activitat més de lleure sempre que es faci de forma responsable; però, si es fa de forma irresponsable, pot produir ludopatia, per la qual cosa és imprescindible que els salons de joc disposin d’un servei de control i admissió que exigeixi la identificació dels jugadors.
Precisament, per tal de protegir les persones menors d’edat, i d’acord amb les previsions que indica la Llei 8/2014, la norma estableix limitacions respecte a la instal·lació d’aquests establiments de joc a la zona d’influència de centres d’ensenyament de persones menors d’edat, zones de lleure infantil i centres permanents d’atenció a les persones menors d’edat.
Aquesta norma pretén també donar una seguretat jurídica més gran a les persones o entitats titulars de les autoritzacions d’explotació dels salons de joc, per la qual cosa regula un nou règim d’autoritzacions administratives en relació amb la instal·lació i l’obertura dels salons de joc en consideració als interessos generals que es puguin veure afectats.
Per sol·licitar l’autorització d’obertura d’un saló de joc s’ha d’adjuntar un certificat tècnic que justifiqui les distàncies existents entre el local on es pretén aquesta autorització i el més pròxim ja autoritzat.
Tot això, afegit a la necessitat que el saló de joc tengui obert al públic sis mesos en un any natural, implica que l’Administració no pot autoritzar noves peticions plantejades per tercers per sol·licitar l’obertura d’un saló de joc en aquesta mateixa zona i durant un període de temps determinat, la qual cosa ha provocat nombrosos conflictes, alguns dels quals han estat resolts en via contenciosa administrativa.
Precisament, partint de tot això i per evitar possibles fraus de llei, s’introdueix en aquesta norma una disposició perquè, en el supòsit d’extinció de l’autorització per voluntat de la persona o entitat titular de l’autorització, abans de l’obertura del saló al públic, no s’admetin a tràmit noves sol·licituds per al mateix local fins que no hagin transcorregut un mínim de sis mesos.
A més del Reglament que s’aprova en l’article únic, el contingut del qual es descriu a continuació, el Decret consta de tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals. El Reglament consta de trenta-un articles, articulats en cinc capítols.
El capítol I conté sis disposicions de caràcter general.
El capítol II conté els preceptes reguladors de les condicions i els requisits dels locals i les instal·lacions.
El capítol III regula el règim d’intervenció administrativa.
El capítol IV estableix el règim de funcionament.
El capítol V fa referència a la inspecció i el règim sancionador.
Aquesta disposició reglamentària s’ajusta als principis de bona regulació prevists en l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En relació amb els principis de necessitat i eficàcia, la norma resol els defectes de la normativa actual i regula de manera exhaustiva el règim de les autoritzacions administratives per a la instal·lació de salons de joc i els límits de distàncies als quals estan sotmesos els salons de joc en consideració a la protecció dels col·lectius més vulnerables, com també la necessitat de disposar d’un sistema de control i admissió, en nom, precisament, de la protecció de les persones menors d’edat i les persones autoprohibides.
Així mateix, i amb relació al principi de proporcionalitat, la norma és proporcional a la complexitat de la matèria que regula. Amb relació al principi de seguretat jurídica, aquest Decret s’hi ajusta i desplega les bases definides prèviament en la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes a les Illes Balears.
El Decret s’ajusta també al principi de transparència, ja que aquesta iniciativa normativa s’ha sotmès a la consulta pública prèvia de participació de la ciutadania en l’elaboració de la norma; se n’ha informat en data 16 de maig de 2018 la Comissió del Joc de les Illes Balears, creada mitjançant el Decret 48/2014, de 28 de novembre, i s’ha sotmès als tràmits d’audiència i informació pública corresponents.
D’altra banda, el Decret s’ajusta també al principi d’eficiència, ja que les càrregues administratives imposades als operadors del sector no són superiors a les que, fins ara, suportaven.
Finalment, el text ha estat sotmès al procediment d’informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i de reglaments relatius als serveis de la societat de la informació, previst en la Directiva 2015/1535/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de setembre, per la qual s’estableix un procediment d’informació en matèria de reglamentacions tècniques i de regles relatives als serveis de la societat de la informació, així com en el Reial decret 1337/1999, de 31 de juliol, pel qual es regula la remissió d’informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i reglaments relatius als serveis de la societat de la informació.
El 18 de febrer de 2019 el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears ha emès un dictamen sobre el Projecte de decret.
Per tot això, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 24 de maig de 2019,
DECRET
Article únic
Aprovació del Reglament de salons de joc a la comunitat autònoma de les Illes Balears
S’aprova el Reglament de salons de joc a la comunitat autònoma de les Illes Balears, el text del qual s’insereix a continuació.
Disposició transitòria primera
Expedients en tramitació
Els expedients que estiguin en tramitació davant la conselleria competent en matèria de joc en la data d’entrada en vigor del Reglament que s’aprova s’han d’ajustar als requisits, les condicions i els tràmits que s’estableixen en aquesta norma, a excepció de les limitacions contingudes en l’article 8 del Reglament en els termes prevists en l’article 19.2.
Perquè les sol·licituds d’autorització i renovacions de salons de joc puguin adequar-se als requisits que es preveuen en el Reglament, se suspendrà la tramitació del procediment durant tres mesos a fi que puguin adaptar-se als nous requeriments.
Disposició transitòria segona
Salons de joc de tipus mixt amb autorització vigent
Els salons de joc de tipus mixt autoritzats anteriorment a l’entrada en vigor d’aquest Decret mantindran aquesta condició fins que n’acabi la vigència. Dins el termini dels dos mesos anteriors a l’acabament de la vigència, hauran de sol·licitar la renovació i la reconversió com a salons de joc, i adaptar-se a les condicions establertes en el Reglament que s’aprova.
Disposició transitòria tercera
Titulars d’autoritzacions per exercir l’activitat d’explotació de salons de joc que no disposen de garantia
Les persones o entitats titulars d’autoritzacions per a l’explotació de salons de joc que actualment no disposen de garantia per exercir la dita activitat tenen un termini màxim de sis mesos per constituir-la en la quantia i els termes exposats en els articles 5 i 6 del Reglament. La no constitució de la garantia dins el termini indicat suposarà l’inici del procediment de revocació corresponent.
Les garanties actualment vigents en concepte d’inscripció com a titulars d’explotació de salons de joc s’entenen en concepte d’autorització per explotar salons de joc.
Disposició transitòria quarta
Servei de control i admissió
El servei de control i admissió, previst en l’article 25 d’aquest Decret, no és exigible fins al dia 18 de novembre de 2019.
Disposició derogatòria única
Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin a aquest Decret i, en especial, el Decret 55/2009, d’11 de setembre, sobre règim jurídic de les sales de joc, i el Decret 132/2001, de 30 de novembre, de mesures reguladores en matèria de joc.
Disposició final primera
Habilitació del conseller
S’autoritza el conseller de Treball, Comerç i Indústria a modificar, mitjançant una resolució, els annexos 1 a 7 del Reglament de salons de joc.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 24 de maig de 2019
|
La presidenta |
El conseller de Treball, Comerç i Indústria |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Iago Negueruela Vázquez |
|
Reglament de salons de joc
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte
Aquest Reglament té per objecte establir en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears les normes que regulen la instal·lació, el funcionament i l’explotació dels establiments destinats a salons de joc a què es refereix l’article 11 de la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes a les Illes Balears, així com els requisits que han de complir les persones físiques o jurídiques titulars dels establiments.
Article 2
Definició
Entenem per salons de joc, d’acord amb l’article 11 de la Llei 8/2014, els establiments específicament autoritzats per instal·lar-hi màquines de tipus B. Així mateix, es poden practicar, amb prèvia autorització, altres jocs dels inclosos en el Catàleg de Jocs i Apostes de les Illes Balears que no siguin exclusius de cap altre tipus d’establiment.
En aquests establiments també es poden instal·lar i explotar maquines recreatives o activitats de mer entreteniment no subjectes al Reglament.
Article 3
Llista de salons de joc
A l’efecte establert en l’article 8, la Direcció General de Comerç i Empresa ha de disposar d’una llista de salons de joc, actualitzada, en la qual constin els punts següents:
a) Adreça del saló de joc, que ha d’incloure el carrer, el número, els locals sol·licitats, si s’escau, i el municipi corresponent.
b) Empresa o entitat sol·licitant.
c) Data de la sol·licitud d’instal·lació.
d) Data de la resolució de l’autorització d’instal·lació o de denegació.
e) Data de la sol·licitud d’obertura i funcionament.
f) Data de la resolució d’obertura i funcionament, amb indicació de la data exacta per dur a terme l’obertura, o bé de denegació.
Article 4
Publicitat i promoció
1. L’activitat publicitària, de patrocini i de promoció s’ha d’ajustar a la Llei 34/2002, d’11 de juliol, de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic, i a la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual, i ha de respectar, en tot cas, la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei d’enjudiciament Civil, i la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l’atenció i els drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears.
2. Tota forma de publicitat, sigui com vulgui el mitjà utilitzat, necessita una autorització administrativa prèvia, a excepció dels supòsits prevists en el paràgraf següent.
S’entenen autoritzades sense necessitat de petició prèvia, les activitats següents:
a) La instal·lació d’un o diversos rètols lluminosos a la façana de l’edifici o en l’accés a l’edifici o recinte on s’ubiqui l’establiment.
b) La instal·lació de rètols indicatius dels accessos a l’establiment autoritzat per a la pràctica de les apostes i tanques publicitàries, tot això amb subjecció a les ordenances municipals i a la normativa de publicitat en carreteres.
c) L’elaboració de fullets publicitaris de l’establiment autoritzat per a la pràctica de les apostes i dels seus serveis complementaris, que podran dipositar-se a hotels, agències de viatge, restaurants, aeroports o establiments turístics en general.
d) La publicació en suport paper, en pàgines web i en xarxes socials de contingut purament comercial.
e) L’elaboració i l’obsequi d’objectes publicitaris d’escàs valor econòmic amb l’anagrama de l’establiment, com clauers, cendrers, capses de llumins i altres de semblants.
f) La informació sobre els jocs que es poden practicar així com la celebració de tornejos.
3. Es consideren actes de promoció, i no requereixen autorització administrativa prèvia, els obsequis i les invitacions d’escassa quantia que es puguin oferir a les persones jugadores dins dels establiments autoritzats per a la pràctica de les apostes a fi de donar a conèixer l’activitat.
4. Els establiments autoritzats per a la pràctica de les apostes han de tenir a disposició dels usuaris fullets informatius facilitats per l’associació o associacions que tractin sobre la prevenció i el tractament de les ludopaties i els centres de rehabilitació.
Article 5
Garanties
1. Les persones titulars d’autoritzacions per a l’explotació de salons de joc, abans de l’inici de l’activitat, han de constituir una garantia a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per import de 30.000 euros, que s’ha de dipositar davant la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni.
2. La garantia s’ha de constituir en diners efectius, aval o assegurança de caució. En el supòsit que s’opti per aval o per una assegurança de caució s’ha de fer en els termes exposats en l’article següent.
3. La garantia quedarà afecta a les responsabilitats econòmiques en què les empreses puguin incórrer a raó del que preveu aquest Reglament i, sempre, en compliment de les obligacions establertes en l’article 18 de la Llei 8/2014.
4. La garantia s’ha de mantenir actualitzada en la quantia màxima de l’import exigible. Si es produeix una disminució de la quantia, l’obligat a constituir-la l’ha de completar en la quantia obligatòria en el termini de dos mesos. La no reposició de la garantia suposa la cancel·lació de la inscripció i la revocació de l’autorització atorgada.
5. Únicament s’autoritzarà la retirada de la garantia constituïda quan desapareguin les causes que en van motivar la constitució i no estigui pendent la resolució d’expedients administratius de què puguin derivar-se responsabilitats econòmiques o si ha transcorregut el termini màxim de prescripció d’aquestes responsabilitats.
6. Quan es tracti d’avals o assegurances de caució, per poder verificar la representació, l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears n’ha de validar, prèviament i per una sola vegada, els poders i, en el contingut de l’aval o del certificat de l’assegurança de caució, s’ha de fer referència al compliment d’aquest requisit.
Article 6
Aval i assegurança
1. En el supòsit en què les persones titulars d’autoritzacions d’explotació de salons de joc hagin optat per constituir un aval, els avals, a l’efecte d’aquest Decret, han de complir els requisits següents:
a) Per ser admesos com a garantia, els avals han de ser atorgats per un banc, caixa d’estalvis, cooperativa de crèdit, establiment financer de crèdit o societat de garantia recíproca que compleixi els requisits següents:
1r. Disposar d’una autorització administrativa oficial per operar a Espanya en vigor.
2n. Estar inscrita en el Registre Oficial d’Entitats de Crèdit del Banc d’Espanya.
3r. No estar en situació de mora davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o dels seus ens del sector públic com a conseqüència de l’impagament d’obligacions derivades d’execucions d’avals anteriors. A aquest efecte, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni pot rebutjar l’admissió d’avals provinents d’entitats que mantinguin impagats els imports d’avals executats una vegada finalitzat el termini d’ingrés al qual fa referència la Llei general tributària per a deutes en període voluntari.
La declaració d’aquesta situació de mora requereix la prèvia tramitació d’un expedient contradictori en el qual es doni audiència a l’entitat avaladora.
4t. No estar en situació de concurs de creditors.
El compliment d’aquests requisits s’ha de fer constar en el document de l’aval.
b) Els avals han de complir les característiques següents:
1r. Han de ser solidaris respecte a l’obligació principal, la qual cosa implica que l’avalador ha de renunciar als beneficis d’excussió i divisió.
2n.S’han de constituir al primer requeriment, la qual cosa implica que l’avalador ha de renunciar al benefici d’ordre i que la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni pot requerir-li que pagui el deute directament, sense necessitat de requerir-lo prèviament a l’obligació principal i, fins i tot, malgrat l’oposició de l’obligat principal.
3r. Han d’estar vigents des de la data d’atorgament i fins que la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni retorni el document de l’aval.
4t. Els avals han d’estar signats per apoderats de l’entitat amb prou poder per obligar-la. L’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears n’ha de verificar la representació.
2. En el supòsit que les persones titulars d’autoritzacions per a l’explotació de salons de joc hagin optat per contractar una pòlissa d’assegurança de caució, a l’efecte d’aquest Decret, han de complir els requisits següents:
a) Ha d’atorgar l’assegurança de caució una entitat asseguradora autoritzada per operar a Espanya en la branca de les assegurances de caució.
b) Les entitats asseguradores autoritzades per operar a Espanya han de complir, a més, els requisits següents:
1r. No trobar-se en situació de mora davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o dels seus ens del sector públic com a conseqüència de l’impagament d’obligacions derivades d’execucions d’antigues assegurances de caució. A aquest efecte, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni pot rebutjar l’admissió d’assegurances de caució provinents d’entitats que mantinguin impagats els imports corresponents a contractes d’assegurances una vegada finalitzat el termini d’ingrés de la Llei general tributària per a deutes en període voluntari.
2n. No trobar-se en situació de concurs de creditors.
3r. No trobar-se suspesa o extingida l’autorització administrativa per a l’exercici de l’activitat.
El compliment d’aquests requisits s’ha de fer constar en el certificat de l’assegurança de caució al qual es refereix l’apartat 3 d’aquest article.
4t. No trobar-se sotmesa a cap mesura de control especial.
c) El contracte de l’assegurança de caució ha de tenir les característiques següents:
1r. La persona dipositant de la garantia té la condició de prenedor de l’assegurança, i l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la condició d’assegurat.
2n. Cal fer-hi constar de forma expressa:
- Que l’entitat assegura solidàriament, fet que implica renúncia als beneficis d’excussió i divisió.
- Que es constitueix el compromís de pagament al primer requeriment de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, la qual cosa suposa la renúncia al benefici d’ordre, malgrat l’oposició del prenedor de l’assegurança.
- Que la companyia d’assegurances no pot oposar a l’assegurat les excepcions que puguin correspondre-li davant el prenedor de l’assegurança.
- Que la falta de pagament de la prima, sigui única, primera o següents, no dona dret a la companyia d’assegurances a resoldre el contracte, ni aquest queda extingit, ni la cobertura de la companyia d’assegurances suspesa, ni la companyia d’assegurances queda alliberada de la seva obligació, en el supòsit que la companyia d’assegurances hagi de fer efectiva la garantia.
- Que l’assegurança de caució és de durada indefinida i que estarà vigent fins que la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni retorni el certificat a què es fa referència en l’apartat 3.
3. La garantia s’haurà de constituir en forma de certificat individual, amb la mateixa extensió i garanties que els resultants del contracte d’assegurança. Els certificats han d’estar signats per apoderats de l’entitat amb prou poder per obligar-la.
Aquesta representació ha de ser verificada per l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears prèviament al registre de la garantia.
Capítol II Condicions i requisits dels locals i les instal·lacions
Article 7
Condicions i requisits
Els salons de joc s’han d’ajustar a les condicions tècniques establertes en l’annex d’aquest Reglament.
Article 8
Limitacions d’ubicació
1. En cap cas no es pot autoritzar la instal·lació de salons de joc en una zona inferior a cent metres, mesurats radialment des del límit més proper a l’edificació dels centres que imparteixin ensenyament a les persones menors d’edat, zones de lleure infantil i centres permanents d’atenció a les persones menors d’edat.
2. A l’efecte d’aquest Reglament, es consideren:
a) Centres que imparteixen ensenyament a les persones menors d’edat, els centres autoritzats d’ensenyament de persones menors d’edat d’acord amb la normativa sectorial educativa.
b) Zones de lleure infantil, les zones recreatives infantils ubicades en parcs públics i zones esportives destinades a la infantesa i joventut incloses en el planejament municipal.
c) Centres permanents d’atenció a les persones menors d’edat, tots els centres inclosos en la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l’atenció i els drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears.
3. Tampoc no es pot autoritzar la instal·lació de salons de joc quan n’hi hagi un altre de ja autoritzat o en tramitació a una distància inferior a cinc-cents metres, en el terme municipal de Palma, i a dos-cents cinquanta metres, en la resta de municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquestes limitacions operen respecte a d’altres salons del mateix terme municipal del sol·licitat, no respecte a salons existents en d’altres termes municipals.
4. Les limitacions establertes en aquest article s’han d’acreditar de la forma següent:
a) Respecte a les limitacions contingudes en l’apartat 1 d’aquest article, certificat tècnic que acrediti que entre la porta principal d’entrada al saló de joc i el límit més proper a l’edificació de centres que donen ensenyaments a persones menors d’edat, zones de lleure infantil i centres permanents d’atenció a les persones menors d’edat, mesurats radialment, hi ha una distància superior a 100 m.
b) Respecte a les limitacions contingudes en l’apartat 3 d’aquest article, certificat tècnic que acrediti que entre la porta principal d’entrada al saló de joc sol·licitat i la porta principal del saló de joc de tipus B més proper, mesurats radialment, hi ha una distància superior a 500 metres o 250 metres, segons es tracti del terme municipal de Palma o d’un altre municipi.
Ambdós certificats s’entenen vigents des de l’expedició i presentació juntament amb la sol·licitud d’instal·lació fins a la data d’obertura i funcionament del saló de joc, dins els terminis establerts en aquest Reglament.
Article 9
Servei de bar o cafeteria
1. Als salons de joc es pot autoritzar la instal·lació d’un servei de bar o cafeteria, com a servei complementari del saló de joc, sempre que així figuri en la llicència municipal d’obertura o document equivalent d’acord amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, i que l’ús sigui exclusiu per als jugadors. Tot això sense perjudici de les altres llicències que els siguin exigibles.
2. El servei de bar no pot excedir del 30 % de la superfície total destinada a la zona de jocs i s’ha de delimitar mitjançant elements físics que en permetin el mesurament. A aquest efecte, entenem per superfície del bar l’espai destinat al despatx propi de l’activitat i les dependències annexes, així com l’espai destinat a taules i cadires.
3. La zona d’influència de la barra del bar o cafeteria ha de ser de 0,60 m des del perímetre exterior d’aquesta en la totalitat de la barra i, en tot cas, ha de complir la normativa sectorial aplicable. Se n’exceptuen, si n’hi ha a la zona d’influència o a la zona de la barra, els elements fixos estructurals i la zona d’accés a la barra per al personal propi del saló de joc.
4. Les terrasses exteriors dels salons de joc, destinades al servei de bar o cafeteria, no són objecte de l’autorització administrativa a càrrec de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, sense perjudici que hagin de disposar de les autoritzacions administratives corresponents.
Capítol III Règim d’intervenció administrativa
Secció 1a Empreses titulars de salons de joc
Article 10
Autorització per a la gestió i explotació de salons de joc
La gestió i explotació de salons de joc pot ser a càrrec de les persones físiques o jurídiques que compleixin els requisits d’aquest Reglament i siguin autoritzades pel conseller de Treball, Comerç i Indústria.
Article 11
Requisits de les empreses titulars d’autoritzacions de salons de joc
Per poder ser titular de l’autorització per a la gestió i explotació de salons de joc, s’han de complir els requisits següents:
a) En el cas que es tracti de persones jurídiques, s’han de constituir sota la forma de societat mercantil d’acord amb la legislació vigent, amb el capital social mínim exigit en cada cas per la normativa específica que li sigui d’aplicació, que ha d’estar totalment desemborsat i representat per accions o participacions nominatives. Així mateix han de tenir per objecte social l’explotació de salons de joc.
b) Tenir la nacionalitat de qualsevol dels estats membres de la Unió Europea o signants de l’Acord de l’espai econòmic europeu.
c) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.
d) No trobar-se incurs en cap de les circumstàncies establertes en l’article 3.8 i 9 de la Llei 8/2014.
Article 12
Sol·licitud d’autorització i documentació a presentar
1. El procediment administratiu per a l’autorització com a empresa titular de salons de joc s’inicia a sol·licitud de les persones o entitats interessades, d’acord amb el model normalitzat disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, que s’adjunta com a annex 1.
2. La sol·licitud s’ha d’adreçar a la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i pot presentar-se en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst a l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
a) En el cas de persones jurídiques, original, còpia degudament compulsada, o testimoni notarial de l’escriptura de constitució de la societat i dels seus estatuts socials, amb constància fefaent de la inscripció en el registre mercantil corresponent, i la identitat i l’acreditació de representant de la persona que signa la sol·licitud.
b) Justificant de l’alta de l’impost d’activitats econòmiques en l’epígraf corresponent o bé acta censal corresponent.
c) Fotocòpia del número d’identificació fiscal.
d) Fotocòpia del DNI, NIE o equivalent del representant legal de l’empresa, així com del president o presidenta, els administradors o administradores i els consellers o conselleres.
e) Memòria justificativa dels mitjans tècnics, materials i personals de què disposen per dur a terme la seva activitat en la comunitat autònoma de les Illes Balears.
f) Certificat del Registre Central de Penats i Rebels, juntament amb la declaració complementària a la qual es fa referència en la Llei 68/1980, d’1 de desembre, sobre expedició de certificats i informes de conducta ciutadana, o bé autoritzar la Direcció General de Comerç i Empresa a poder fer les consultes pertinents en relació amb les prohibicions contingudes en els apartats 8 i 9 de l’article 3 de la Llei 8/2014.
g) Certificat d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, o bé autoritzar la Direcció General de Comerç i Empresa a poder fer les consultes pertinents.
h) Document acreditatiu d’haver formalitzat la garantia en la quantia, la forma i els supòsits establerts en els articles 5 i 6.
i) Document acreditatiu del pagament de la taxa administrativa corresponent.
En la sol·licitud s’ha d’indicar, de forma obligatòria, l’adreça electrònica de la persona o entitat titular de l’autorització, a l’efecte de notificacions, així com del seu representant, si s’escau.
Article 13
Tramitació i resolució de les sol·licituds
1. Una vegada revisada la documentació presentada, i en el supòsit que quedi acreditat el compliment dels requisits establerts en aquest Reglament, el conseller de Treball, Comerç i Indústria atorgarà l’autorització per a la gestió i explotació de salons de joc. D’ofici, s’efectuarà la inscripció de la persona física o jurídica en el Registre General del Joc de les Illes Balears.
2. Si no es presenta tota la documentació prevista en l’article 12, es requerirà la persona o entitat interessada perquè ho esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut el termini sense que s’hagi notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
4. La resolució ha de contenir, com a mínim, les especificacions següents:
a) Titular de l’autorització.
b) Si s’escau, domicili, capital social de l’empresa autoritzada, participació social en aquest capital, així com la composició dels òrgans d’administració i direcció.
c) Número d’inscripció en el Registre General del Joc de les Illes Balears.
d) Període de vigència de l’autorització.
Article 14
Vigència i renovació de l’autorització
1. L’autorització per a la gestió i explotació de salons de joc té caràcter reglat i es concedeix per un període màxim de deu anys. L’autorització es pot renovar per períodes d’igual durada, sempre que es compleixin els requisits establerts en la normativa vigent en el moment de la renovació, prèvia sol·licitud de la persona titular, amb una antelació mínima de tres mesos a l’expiració de l’autorització vigent; tot això sense perjudici de la possible revocació per les causes establertes en l’article 16 d’aquest Reglament.
2. La sol·licitud de renovació, adreçada al conseller de Treball, Comerç i Indústria, s’ha de presentar en el model normalitzat que estarà disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, que s’adjunta com a annex 2. La sol·licitud ha d’anar acompanyada del justificant de pagament de la taxa administrativa corresponent. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut el termini sense que s’hagi notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
Article 15
Modificació de l’autorització
1. Qualsevol modificació de les dades que consten en la resolució d’autorització, excepte en allò previst en l’apartat 4.a) de l’article 13, ha de comunicar-se a la Direcció General de Comerç i Empresa en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data en què va tenir lloc. Si no es comunica dins aquest termini s’iniciarà un expedient sancionador en virtut de l’article 29.e) de la Llei 8/2014, d’1 d’agost.
2. La comunicació de modificació, adreçada al conseller de Treball, Comerç i Indústria, ha de presentar-se en el model normalitzat que estarà disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i que s’adjunta com a annex 3. La Direcció General de Comerç i Empresa ha d’emetre un document de conformitat en el termini màxim de tres mesos.
3. En qualsevol cas, el canvi de titularitat necessita una autorització administrativa prèvia.
Article 16
Extinció i revocació de l’autorització
1. Les autoritzacions per a la gestió i explotació de salons de joc s’extingeixen en els supòsits següents:
a) A sol·licitud de la persona titular.
b) Per caducitat, per haver transcorregut el termini de vigència de l’autorització sense que se n’hagi sol·licitat la renovació dins el termini i la forma previstos, amb prèvia tramitació de l’expedient corresponent.
2. L’autorització es revocarà, amb prèvia tramitació del procediment administratiu corresponent, en els supòsits següents:
a) Dissolució de l’empresa titular de l’autorització o cessament definitiu de l’activitat objecte d’autorització.
b) Incompliment de les obligacions tributàries en matèria de joc i apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
c) Falsedat en les dades aportades en la sol·licitud d’autorització o de modificació.
d) Incompliment de l’obligació de mantenir les garanties vigents i actualitzades, en els termes previstos en aquest Reglament i en l’article 18 de la Llei 8/2014.
e) Per sanció ferma en la via administrativa en matèria de joc que comporti la revocació de l’autorització.
f) Per la pèrdua d’alguna de les condicions o dels requisits legals que s’hagin necessitat per a l’atorgament de l’autorització corresponent.
g) Per no constituir la garantia dins el termini indicat en la disposició transitòria tercera.
3. L’extinció o revocació de l’autorització suposa la cancel·lació automàtica de la inscripció de l’empresa en el Registre General del Joc de les Illes Balears.
Secció 2a Instal·lació de salons de joc
Article 17
Autorització d’instal·lació de salons de joc
1. L’autorització per a la instal·lació de salons de joc, l’ha de sol·licitar, davant la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, una empresa autoritzada per a la gestió i explotació de salons de joc inscrita en el Registre General de Joc de les Illes Balears. La sol·licitud ha de complir els requisits exigits en l’article 66 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i s’ha de presentar en el model normalitzat disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que s’adjunta com a annex 4.
2. La sol·licitud s’ha d’acompanyar amb la documentació següent:
a) Document que acrediti la titularitat o disponibilitat del local, vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
b) Projecte bàsic de les obres i instal·lacions del local, redactat per un tècnic competent.
El projecte ha de contenir com a mínim:
1r. Memòria descriptiva de les instal·lacions en relació amb el compliment de les condicions tècniques contingudes en l’annex d’aquest Reglament.
2n. Certificat de compliment de normativa vigent en matèria de joc.
3r. Plànol d’emplaçament del local.
4t. Plànol de situació del local on es pretén instal·lar el saló, a escala 1/1000.
5è. Plànol de secció i façana acotat.
6è. Plànols de planta amb la zona de joc perfectament delimitada, zona destinada a bar, servei de control i admissió, lavabos, mesures de seguretat, protecció contra incendis, enllumenat d’emergència i altres instal·lacions, a escala 1/50, amb les cotes i superfícies corresponents.
7è. Dos plànols de planta de la sala de joc a escala 1/100 per segellar.
c) Certificat, subscrit per personal tècnic competent, de les distàncies a les quals fa referència l’article 8 d’aquest Reglament.
d) Justificant del pagament de la taxa administrativa corresponent.
3. Si amb la sol·licitud no es presenta tota la documentació exigida en l’apartat anterior, s’ha de requerir la persona o entitat interessada perquè l’esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015, i no s’ha d’entendre iniciat el procediment fins que no s’aporti tota la documentació requerida.
4. Un cop presentada la sol·licitud i la documentació completa, la Direcció General de Comerç i Empresa pot practicar les inspeccions i comprovacions tècniques que consideri oportunes i resoldre expedint o denegant l’autorització sol·licitada.
5. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de la presentació completa de la documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud. Una vegada transcorregut el dit termini sense que s’hagi notificat cap resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
6. L’autorització d’instal·lació ha de contenir, com a mínim, les dades següents:
a) Entitat titular i domicili.
b) Localització del saló.
c) Existència o no de servei de bar o cafeteria, i superfície total de la zona destinada a bar.
d) Superfície útil de la sala de joc.
e) Capacitat.
f) Nombre màxim de màquines de joc a instal·lar al saló.
g) Vigència de l’autorització amb indicació de la data exacta de l’extinció.
Article 18
Obertura dels salons de joc
1. Una vegada atorgada l’autorització d’instal·lació, i dins un termini no superior a un any des de la notificació de la resolució corresponent, s’han d’executar les obres d’adaptació dels locals d’acord amb els projectes aportats. Es podrà atorgar una pròrroga de la meitat del termini concedit inicialment.
2. Abans de l’acabament del termini indicat en l’apartat anterior o, si s’escau, de la pròrroga atorgada, la persona o entitat titular de l’autorització d’instal·lació haurà de comunicar a la Direcció General de Comerç i Empresa l’obertura del saló de joc, i aportar la documentació següent:
a) Còpia acarada de la llicència d’obertura de l’establiment o document equivalent d’acord amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
b) Certificat subscrit per personal tècnic competent que acrediti que les obres de construcció, reforma o adaptació del local en qüestió corresponen exactament al projecte bàsic pel qual es va concedir l’autorització d’instal·lació. Si no hi coincideixen, s’ha de presentar un nou projecte amb les modificacions realitzades, abans dels tres mesos de l’acabament del termini fixat i s’ha de tramitar d’acord amb l’article 20.
3. En el supòsit d’extinció de l’autorització per voluntat de la persona o entitat titular de l’autorització, abans de l’obertura al públic de la sala de joc, no s’admetran a tràmit noves sol·licituds per a aquest mateix local fins que no hagi transcorregut un mínim de sis mesos.
Article 19
Vigència i renovació de l’autorització d’instal·lació de salons de joc
1. L’autorització pot tenir una vigència màxima de deu anys, i no pot ser mai superior al termini acreditat de disponibilitat del local on pretengui desenvolupar-se l’activitat.
2. L’autorització pot ser renovada per períodes d’idèntica durada, sempre que es compleixin els requisits establerts en la normativa vigent en matèria de joc en el moment de la renovació, llevat del que preveu el paràgraf següent. La sol·licitud de renovació s’ha de presentar en el model normalitzat disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, que s’adjunta com a annex 5, dins els tres mesos anteriors a l’expiració de l’autorització vigent. Si no se sol·licita la renovació de l’autorització dins termini, se’n produirà la caducitat, amb la tramitació prèvia de l’expedient administratiu corresponent.
Les limitacions contingudes en els apartats 1 i 3 de l’article 8 no són d’aplicació per a la renovació d’autoritzacions de salons de joc o la renovació i reconversió de salons mixtos de joc concedides anteriorment a la vigència d’aquest Decret i respecte a les quals no s’exigia el compliment de les limitacions.
3. La sol·licitud de renovació de l’autorització s’ha de presentar davant la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria dins el termini indicat en l’apartat 2, acompanyada de la documentació següent:
a) Document que acrediti la titularitat o disponibilitat del local, vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
b) Memòria descriptiva de les instal·lacions en relació amb el compliment de les condicions tècniques contingudes en l’annex d’aquest Reglament.
c) Certificat de compliment de la normativa vigent en matèria de joc.
d) Plànol de planta amb la distribució prevista per a zona de joc perfectament delimitada, zona destinada a bar, servei de control i admissió, lavabos, mesures de seguretat, protecció contra incendis, enllumenat d’emergència i altres instal·lacions, a escala 1/50, amb les cotes i superfícies corresponents.
e) Dos plànols de planta de la sala de joc a escala 1/100 per segellar.
f) Justificant de pagament de la taxa administrativa corresponent.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut el termini sense que s’hagi notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
Article 20
Modificació de l’autorització d’instal·lació de salons de joc
1. Sense perjudici de l’obtenció de les llicències sectorials corresponents, requereixen autorització administrativa prèvia de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria les modificacions de l’autorització d’instal·lació de saló de joc que impliquin algunes de les circumstàncies següents:
a) Ampliació o disminució de la superfície del saló.
b) Ampliació o disminució de la superfície útil destinada a joc i a servei de bar o cafeteria.
c) Variació del servei de control i admissió.
2. Les sol·licituds d’autorització de modificació s’han d’adreçar a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, d’acord amb el model normalitzat que estarà disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que s’adjunta com a annex, i han d’acompanyar-se amb la documentació següent:
a) Memòria descriptiva de la modificació sol·licitada.
b) Certificat de compliment de la normativa vigent en matèria de joc, i especialment de les previsions contingudes en aquest Reglament, signat per personal tècnic competent.
c) Dos plànols de planta a escala 1/100 per segellar i un plànol de planta a escala 1/50, delimitat per revisar, signats pel tècnic competent.
d) Justificant del pagament de la taxa administrativa corresponent.
3. Si la sol·licitud no s’acompanya amb tota la documentació referida en l’apartat anterior, s’ha de requerir la persona o entitat interessada perquè ho esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut el termini sense que s’hagi notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
Article 21
Extinció de l’autorització d’instal·lació de salons de joc
1. Són causes d’extinció de l’autorització les següents:
a) Per voluntat del titular de l’autorització, manifestada per escrit davant la Direcció General de Comerç i Empresa.
b) Per caducitat, en els casos següents:
1r. Per la falta de la renovació de l’autorització.
2n. Per no comunicar l’obertura del saló de joc en la forma i dins els terminis indicats en l’article 18 d’aquest Reglament.
c) La revocació, que tindrà lloc en els casos següents:
1r. Per la comprovació d’inexactituds essencials tendents a eludir el control de l’Administració, apreciades per la Direcció General de Comerç i Empresa, en alguna de les dades o els documents aportats amb la sol·licitud, i molt especialment pel que fa a la superfície útil de la sala de joc.
2n. Per l’alteració del projecte bàsic aprovat en l’autorització d’instal·lació, sense la prèvia autorització de modificació atorgada per la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
3r. Quan s’imposi com a sanció d’acord amb la Llei 8/2014.
4t. Quan s’imposi com a sanció el tancament definitiu del local d’acord amb la Llei 8/2014.
5è. Per la pèrdua d’alguna de les condicions o dels requisits legals que s’hagin necessitat per a l’atorgament de la corresponent autorització.
6è. Per no romandre obert al públic un mínim de 6 mesos en un any natural.
7è. Quan cessi l’explotació del saló mitjançant sentència judicial ferma.
2. L’extinció de l’autorització es produirà quan es presenti alguna de les causes assenyalades en l’apartat anterior, i serà declarada mitjançant una resolució motivada del conseller de Treball, Comerç i Indústria, amb prèvia tramitació del procediment administratiu corresponent, en tots els supòsits, i en el supòsit de la caducitat tindrà efectes retroactius a la data d’acabament de la vigència de l’autorització.
Article 22
Transmissió de les autoritzacions
1. L’autorització d’instal·lació del saló de joc només pot transmetre’s a una altra empresa autoritzada per a l’explotació de salons de joc, amb prèvia autorització atorgada pel conseller de Treball, Comerç i Indústria.
2. La sol·licitud d’autorització de transmissió, que ha d’estar subscrita per les persones que exerceixin la representació legal de les empreses transmitent i adquirent, s’ha de presentar dins el mes següent a la data del negoci jurídic, d’acord amb el model normalitzat disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, i que s’adjunta com a annex 7.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut el termini sense que s’hagi notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
4. En cas de ser atorgada l’autorització, la seva eficàcia es condicionarà a la presentació dins el termini màxim de quinze dies de la documentació següent:
a) Document que acrediti la titularitat o disponibilitat del local, vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
b) Document acreditatiu de la constitució de la garantia per a la nova empresa.
c) Justificant del pagament de la taxa administrativa corresponent.
5. El nou titular se subroga en tots els drets i obligacions derivats de la transmissió.
Capítol IV Règim de funcionament
Article 23
Obligacions
1. Els salons de joc han de complir les obligacions següents:
a) Tenir col·locat a l’entrada i de forma visible un rètol amb indicació del seu caràcter.
b) Exhibir l’autorització administrativa de funcionament del local.
c) Fer constar de forma visible a l’entrada del local la prohibició d’accés a les persones menors d’edat.
d) Situar en un lloc visible un cartell amb la indicació que la pràctica abusiva dels jocs i apostes pot produir ludopatia.
2. Una vegada obert l’establiment al públic, hi ha de romandre un mínim de sis mesos en un any natural. Si no roman obert al públic en el període abans esmentat, es produirà la revocació de l’autorització, amb prèvia tramitació de l’expedient administratiu corresponent.
3. Sempre que el saló romangui tancat al públic per un temps superior a tres mesos, s’haurà de comunicar aquesta circumstància a la Direcció General de Comerç i Empresa indicant el període de tancament i obertura, en el model normalitzat disponible en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
Article 24
Prohibicions
1. A les sales de joc està prohibit l’accés i el joc a:
a) Les persones menors d’edat i les persones impossibilitades legalment o per resolució judicial ferma.
b) Les persones que voluntàriament hagin sol·licitat que els sigui prohibit l’accés als establiments de joc, mitjançant la inscripció en la secció de prohibicions d’accés del Registre General del Joc.
2. Així mateix, està prohibit el joc al personal funcionari que tingui atribuïdes les funcions d’inspecció i control en matèria de joc, i a les persones sancionades per infraccions greus o molt greus en aplicació de les disposicions de la Llei 8/2014.
Article 25
Servei de control i admissió
Els salons de joc han de comptar amb un servei de control i admissió, que ha d’exigir la identificació dels jugadors i impedir l’entrada i el joc a les persones menors d’edat, les persones impossibilitades legalment o per resolució judicial ferma i als qui voluntàriament hagin sol·licitat la prohibició d’accés.
El dret d’admissió als salons de joc s’ha de subjectar a la normativa vigent en matèria d’espectacles públics i activitats recreatives.
Article 26
Reclamacions de les persones usuàries
A les sales de joc hi ha d’haver a disposició de les persones usuàries fulls de reclamacions o denúncies segons el model previst en el Decret 46/2009, de 10 de juliol, sobre fulls de reclamació o denúncia en matèria de consum. En aquests fulls de reclamacions o denúncies es recullen les queixes i les denúncies que les persones usuàries desitgin formular sobre el funcionament de les màquines instal·lades així com de la sala de joc en general.
Article 27
Nombre mínim de màquines de tipus B a instal·lar i ubicació
1. Als salons de joc han d’instal·lar-se un mínim de 9 màquines de joc de tipus B, en la forma i les condicions establertes en l’annex d’aquest Reglament.
2. Les màquines de joc de tipus B a què es refereix l’apartat anterior, en virtut de l’article 13.5 de la Llei 8/2014, no poden situar-se a les terrasses dels salons de joc que ocupin la via pública ni en cap altre espai d’aquests salons que ocupi la via pública.
Article 28
Instal·lació de zones o àrees d’apostes als salons de joc
1. Als salons de joc es poden autoritzar zones o àrees determinades per al joc d’apostes, d’acord amb els requisits i les condicions establerts en el Decret 42/2017, de 25 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. D’acord amb l’article 21 del Decret 42/2017, la superfície destinada a l’explotació d’apostes ha de constituir una zona diferenciada, separada de la destinada a l’explotació de la resta de jocs autoritzats i, en cap cas, no pot ser superior al cinquanta per cent de la superfície dedicada al joc en sentit estricte al saló de joc, excloent-ne la superfície dedicada a activitats diferents del joc.
Article 29
Instal·lació de mobiliari auxiliar
A les zones destinades a joc en sentit estricte dels salons de joc es poden instal·lar mobles auxiliars, tauletes, tamborets i d’altres de similars, sense que en cap cas puguin col·locar-se als passadissos d’evacuació.
Capítol V Inspecció i règim sancionador
Article 30
Inspecció
La inspecció, la vigilància i el control del que estableix aquest Reglament correspon a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, que ha de desenvolupar-la amb mitjans propis del personal funcionari amb competències inspectores, o amb la col·laboració de l’Administració general de l’Estat prestada per personal funcionari designat a l’efecte en el conveni corresponent; tot això de conformitat amb els articles 25 i 26 de la Llei 8/2014.
Article 31
Infraccions i sancions
Els incompliments de les prescripcions que regula aquest Reglament donen lloc a les responsabilitats administratives corresponents i a l’aplicació del règim sancionador que estableix la Llei 8/2014.
ANNEX Condicions tècniques dels salons de joc
Aquest Reglament es complementarà amb les disposicions vigents en matèria de protecció contra incendis.
Les condicions tècniques i els requisits dels locals i les instal·lacions són els següents:
Primer
Superfície
A l’efecte d’aquest Decret, s’entén per superfície útil del saló l’àrea destinada a la instal·lació de màquines recreatives de joc tipus B i dels elements als quals es refereix l’article 29 d’aquest Reglament, i si n’hi ha, del servei de recepció o control, que en tot cas ha d’ocupar el perímetre definit, per la cara interior dels murs, els envans, els plafons que en delimiten l’espai, els elements estructurals verticals i les canalitzacions o conductes.
S’exclouen de la superfície útil de la sala de joc, a l’efecte d’aquest Decret, les superfícies que ocupen armaris, distribuïdors, rampes, escales, banys, servei de bar o cafeteria i la seva zona d’influència, oficines, magatzems i qualsevol altre espai destinat a activitats diferents de l’explotació de màquines de joc i dels elements als quals es refereix l’article 29.
La superfície útil mínima dels salons de joc és de 120 m2. Als salons on hi hagi instal·lades màquines recreatives o activitats de mer entreteniment, la superfície útil mínima de la zona de joc de màquines del tipus B no ha de ser inferior a 50 m2, i s’ha de determinar d’acord amb els apartats anteriors.
En cas que hi hagi en un mateix saló de joc dues plantes o més, cal tenir en compte que la zona destinada a joc de la planta amb menor superfície ha de ser com a mínim del 30 % de la superfície respecte a la planta de més superfície.
Les terrasses dels salons de joc que no ocupin la via pública, i en les quals els titulars de les autoritzacions d’instal·lació i obertura i funcionament garanteixin el compliment de l’obligació continguda en l’article 25 d’aquest Reglament, es consideraran com a superfície útil dels salons de joc; tot això sense perjudici de la resta d’autoritzacions administratives corresponents.
Segon
Entrades i sortides
Tots els salons de joc han de disposar d’alguna sortida i de façana a la via pública, o d’un espai obert i comunicat directament amb la via pública que satisfaci les condicions de seguretat i les distàncies que fixa la normativa en vigor aplicable a aquests supòsits.
En tot cas, ha d’especificar-se i ha de quedar acreditat en el plànol de planta l’entrada principal del saló de joc a l’efecte de la limitació de distàncies contingudes en l’article 8 d’aquest Reglament.
A l’efecte del que disposa aquest apartat, cal aplicar la normativa vigent sobre mobilitat, accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques.
Tercer
Altres mesures de seguretat
Pel que fa a classificació, condicions de compartició i materials, vies d’evacuació i la seva senyalització, sortides d’emergència, escales, mesures de protecció contra incendis, instal·lacions d’alarma i, en general, normes de seguretat dels locals, són d’aplicació les disposicions vigents establertes en el codi tècnic de l’edificació o una altra normativa vigent sobre això, i les de protecció contra incendis, així com, amb caràcter particular, les condicions establertes per la normativa aplicable en matèria de contaminació acústica als establiments dedicats a les activitats recreatives.
No obstant això, a l’efecte de dimensionar les vies d’evacuació i les altres condicions de l’establiment, s’ha de considerar una ocupació màxima d’una persona per cada 1,5 metres quadrats i d’una màquina de joc per cada 3 metres quadrats.
Quart
Lavabos
Tots els salons de joc han de disposar, com a mínim, d’un lavabo diferenciat per a cada sexe compost almenys de lavabo i inodor.
Cinquè
Capacitat
La capacitat és d’una persona per cada 1,5 m2 de superfície útil del saló de joc.
Sisè
Nombre de màquines i altres elements de joc, distribució i ubicació
El nombre de màquines que es poden instal·lar i explotar és com a mínim de 9 màquines de tipus B i com a màxim d’1 màquina per cada 3 m2 de superfície útil de la sala destinada a joc, entenent per aquesta la superfície a la qual es fa referència en la condició primera d’aquest annex. No obstant això, quan es tracti de màquines multiestació s’ha de tenir en compte la proporció d’un lloc per cada 2 m2.
Les màquines s’han de col·locar de manera que ni elles ni els seus espais d’utilització no obstaculitzin els passadissos i les vies de circulació que, en tot cas, han de tenir una amplada mínima d’1,20 m. De la mateixa forma, els elements de joc a què es refereix l’article 29 s’han de col·locar de manera que no envaeixin els passadissos i les vies de circulació a què es fa referència en el paràgraf anterior.
En tot cas, la instal·lació de màquines i d’altres elements de joc han de complir tota la normativa vigent en matèria de seguretat, protecció contra incendis i supressió de barreres arquitectòniques.
Setè
Senyalització
1. S’han de col·locar de forma visible en un suport indeleble a una altura mínima d’1,5 metres i màxima de 2 metres a l’interior del saló, les indicacions següents:
a) Als salons de joc o de tipus B: la capacitat i el nombre màxim autoritzat de màquines de joc.
b) Exposat en un lloc visible del saló de joc, el plànol signat per personal tècnic competent, segellat per la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, en el qual quedin recollits tots els punts prevists en aquest Reglament.
c) Situar en un lloc visible un cartell amb la indicació que la pràctica abusiva dels jocs i apostes perjudica la salut i pot produir ludopatia.
2. A totes les entrades des de l’exterior als salons de joc, s’ha d’indicar la prohibició d’entrada a les persones menors d’edat de 18 anys.
Vuitè
Instal·lació elèctrica i il·luminació
És d’aplicació el Reglament electrotècnic per a baixa tensió i qualsevol altra normativa aplicable en aquesta matèria.
Novè
Pla d’Emergència
És d’aplicació la normativa en vigor referent al Pla d’Emergència.
Desè
Dades que ha de contenir el plànol a exposar
1. En el plànol al qual es fa referència en l’apartat setè d’aquest annex han de quedar representades les dades següents:
a) El passadís principal d’evacuació, els passos de circulació secundaris, el recorregut d’evacuació, i les sortides d’emergència.
b) La zona reservada a la instal·lació de màquines de joc i dels elements definits en els articles 28 i 29 d’aquest Reglament.
c) La zona reservada al servei de bar o cafeteria amb la zona d’influència.
d) Els mitjans d’extinció i seguretat contra incendis, indicant-ne les característiques.
e) El servei de control i admissió.
f) Els lavabos i sanitaris.
2. Així mateix, en el plànol cal indicar:
a) La capacitat màxima autoritzada de públic.
b) La capacitat d’evacuació.
c) El nombre màxim autoritzat de màquines de tipus B, o d’altres que requereixin autorització d’instal·lació.
d) La superfície útil del saló.
e) La superfície útil destinada a zona de joc.
f) La superfície útil total del servei de bar o cafeteria.
g) La llegenda explicativa dels símbols continguts en el plànol.
3. La mida del plànol no ha de ser inferior a UNE-A3, a escala 1:50 o 1:100.