Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 4443
Decret 32/2019, de 10 de maig, pel qual s’aprova el Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

L’article 31.11 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, d’acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de protecció civil i emergències.

D’acord amb la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del sistema nacional de protecció civil, la protecció civil és un servei públic, en l’organització, el funcionament i l’execució del qual participen les diferents administracions públiques i, també, els ciutadans, mitjançant el compliment dels deures corresponents i la prestació de la seva col·laboració voluntària. En virtut d’aquesta norma, corresponen a les diferents administracions públiques la competència per exercir la promoció i el suport de la vinculació voluntària i desinteressada dels ciutadans a la protecció civil, per mitjà d’organitzacions que s’han d’orientar, principalment, a la prevenció de situacions d’emergència i, també, al control d’aquestes situacions, amb caràcter previ a l’actuació dels serveis de protecció civil o en col·laboració amb aquests serveis.

En data 10 de maig de 2003, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears.

Aquest Reglament es va dictar a l’empara de la Llei 2/1998, de 13 de març, d’ordenació d’emergències de les Illes Balears, que regula, en els articles 28 i següents, el concepte i els principis d’actuació que han de regir l’activitat del voluntariat de protecció civil, i remet al Govern de les Illes Balears l’obligatorietat d’establir el marc reglamentari corresponent.

Posteriorment a l’aprovació d’aquest Reglament, es va aprovar la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears, la qual regula aspectes puntuals del voluntariat de protecció civil, com la col·laboració del personal voluntari amb les administracions públiques, mitjançant agrupacions de voluntaris de protecció civil, i la seva formació, entre altres qüestions.

Els canvis normatius en matèria d’emergències que s’han esdevingut des de l’aprovació del Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears, com l’esmentada Llei de gestió d’emergències de les Illes Balears, o el Decret 40/2014, de 29 d’agost, pel qual s’aprova el Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, unit a l’experiència adquirida després de la creació de les diferents agrupacions de voluntaris de protecció civil, i la necessitat d’adaptar la participació del voluntariat als sistemes actuals de comandament i control, susciten la necessitat de dictar un nou decret pel qual s’aprovi el nou Reglament del personal voluntari de protecció civil, més adaptat a les necessitats actuals.

Aquest Decret s’adequa als principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de les administracions públiques, conforme al que estableix l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en la mesura que queden prou justificats els següents principis: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma deroga i substitueix el Decret 44/2003, en desplegament de la Llei 2/1998 i altres normes concordants abans esmentades; de proporcionalitat, ja que la regulació és la imprescindible en la matèria; de seguretat jurídica, en la mesura que la norma s’insereix, de manera coherent, en el marc normatiu aplicable a la matèria que regula; de transparència, pel qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans del procés d’elaboració de la norma i durant aquest procés; i, finalment, d’eficiència, ja que es regula, amb caràcter general, l’exercici del voluntariat de protecció civil a les Illes Balears.

D’acord amb l’article 2.3.d) del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques l’exercici de la competència en matèria d’emergències i protecció civil.

Per tot això, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, d’acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 10 de maig de 2019,

 

 

DECRET

Article únic

Aprovació del Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears

S’aprova el Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears, amb els seus annexos, el qual s’insereix a continuació.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s’oposin al que disposa aquest Decret i, concretament:

a) El Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears.

b) L’Ordre del conseller d’Interior de 20 de desembre de 2006 per la qual es crea el Consell Assessor del Voluntariat de Protecció Civil de les Illes Balears.

c) L’Ordre de regulació de les condicions d’uniformitat, emblemes, equips i acreditacions dels voluntaris de protecció civil (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 14 d’octubre de 2004).

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 10 de maig de 2019

 

La presidenta

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques

Francesca Lluch Armengol i Socias

Catalina Cladera i Crespí

 

  

REGLAMENT DEL PERSONAL VOLUNTARI DE PROTECCIÓ CIVIL DE LES ILLES BALEARS

TÍTOL I

OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ

Article 1

Objecte

1. Aquest Reglament té per objecte, ordenar i fomentar la col·laboració voluntària i solidària de la ciutadania de les Illes Balears en les tasques de protecció civil.

2. A aquests efectes, són personal voluntari de protecció civil les persones que col·laboren regularment amb els serveis públics en tasques pròpies de protecció civil de manera altruista, solidària i desinteressada, tant en la fase de prevenció com en la d’intervenció.

3. L’actuació del personal voluntari s’ha d’efectuar de manera integrada amb els dispositius i directrius establerts des de l’administració, i la seva actuació no ha de representar en cap cas ideologia política, sindical ni religiosa.

Article 2

Àmbit territorial

L’àmbit d’aplicació del present Reglament és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

 

TÍTOL II

DE LES AGRUPACIONS DE VOLUNTARIS

  

Capítol I

Organització i funcions

Article 3

Aspectes generals

1. Per poder actuar, el personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears s’ha d’integrar en una agrupació municipal o en un grup especialitzat autonòmic.

2. L’organització i funcionament de les agrupacions s’ha de regir per allò que estableix aquest Reglament, pels seus propis estatuts aprovats per la corporació local respectiva, així com per les instruccions i directrius que, a efectes de coordinació general, puguin dictar les autoritats competents en matèria d’emergències i protecció civil.

Article 4

Agrupacions de voluntaris de protecció civil municipals

1. L’agrupació municipal de voluntaris de protecció civil és la que té com a objecte una col·laboració desinteressada i altruista en tasques de protecció civil, depèn directament del batle o batlessa, i actua sota la responsabilitat d’aquest en el seu terme municipal com a màxim responsable de la protecció civil local.

2. La constitució, així com l’aprovació dels estatuts de les agrupacions municipals de protecció civil, l’han d’efectuar els plens de les corporacions locals, previ informe de la Comissió d’Emergències i Protecció Civil respecte a l’adequació d’aquests.

3. L’aprovació final pel Ple de la Corporació Local s’ha de comunicar a la direcció general competent en matèria d’emergències, la qual ha d’inscriure d’ofici a l’agrupació en el Registre de Serveis d’Emergència i Urgència.

4. Les agrupacions de voluntaris de protecció civil són responsabilitat exclusiva de la corporació local de què depenguin. Del seu batle o batlessa depèn la dotació de mitjans per afrontar les seves comeses, i el Govern de les Illes Balears pot habilitar partides pressupostàries per complementar aquesta dotació de mitjans.

5. El Govern de les Illes Balears, amb la finalitat d’homogeneïtzar la formació i estandarditzar els procediments d’actuació que permetin una correcta integrabilitat de les diferents agrupacions en dispositius d’àmbit autonòmic, ha d’establir un pla formatiu destinat al personal voluntari de protecció civil, de conformitat amb allò que estableix l’article 15 del present Reglament.

6. La dissolució de l’agrupació l’ha d’efectuar el Ple de la corporació local, el qual ha de remetre l’acord de dissolució a la Direcció General d’Emergències i Interior. Una vegada dissolta l’agrupació, el municipi respectiu ha de retornar a la Direcció General d’Emergències i Interior tot el material i equips que aquesta hagués cedit temporalment per a les tasques pròpies de voluntariat.

Article 5

Estructura i organització de les agrupacions de voluntaris

1. Les agrupacions de voluntaris funcionen de manera democràtica i participativa en la presa de decisions.

2. El cap d’agrupació és el representant i portaveu de l’agrupació davant de les administracions públiques. Rep les instruccions del batle o batlessa de la corporació i dirigeix els operatius.

El batle o batlessa ha de nomenar el cap o la cap de l’agrupació de voluntaris, per un període de quatre anys, a proposta de l’agrupació reunida en assemblea, que l’elegeix entre els membres de ple dret.

3. El cap o la cap de l’agrupació de voluntaris cessa en les seves funcions per acabament del mandat, per pèrdua de confiança del batle o batlessa, oïts els membres de l’agrupació respectiva reunits en assemblea, o per dimissió, de la qual ha d’informar prèviament a l’assemblea de voluntaris.

4. El cap o la cap de l’agrupació de voluntaris pot ser auxiliat en les seves funcions per un segon cap d’agrupació. Aquest substitueix el cap de l’agrupació en cas d’absència, malaltia o vacant. El seu nomenament l’efectua el batle o batlessa del municipi a proposta del cap de l’agrupació, i cessa amb el nomenament d’un nou cap d’agrupació, o per pèrdua de confiança del cap de l’agrupació.

5. Les agrupacions de voluntaris s’organitzen, en funció del nombre de persones voluntàries que conformin l’agrupació, en:

a) Equips. Conformats per un mínim de dues persones voluntàries, i un màxim de quatre. Tots els membres de l’equip han d’anar equipats de manera idèntica i exercir la mateixa funció.

b) Grups. Conformats per dos equips amb la mateixa funció específica.

c) Seccions. Integrades per diferents grups o equips de la mateixa naturalesa, els quals tenen una mateixa missió específica i es constitueixen quan aquestes actuen a requeriment de la Direcció General d’Emergències i Interior en els termes que estableix l’article 9 d’aquest Reglament.

Atenent a la seva naturalesa les seccions poden ser de: logística, intervenció, gestió i comunicacions, entre d’altres.

6. Els equips, grups i seccions actuen dirigits per un responsable. Aquest el designa el cap o la cap de l’agrupació de voluntaris en els termes que estableixen els estatuts de cada agrupació.

Article 6

Funcions del cap o la cap d’agrupació

1. Correspon al cap o la cap de l’agrupació la direcció, la coordinació i la supervisió de les actuacions operatives assignades, prenent les mesures necessàries per garantir la seguretat dels voluntaris i l’eficàcia de les seves actuacions.

2. El cap o la cap de l’agrupació tindrà responsabilitat sobre l’organització interna ordinària de l’agrupació, i s’ha de comprometre a la consecució de les funcions que es relacionen a continuació:

a) Exigir a tot el personal voluntari el compliment dels deures.

b) Decidir, planificar i supervisar les tasques per realitzar.

c) Informar els membres de l’organització de tot el que pugui ser del seu interès, ja sigui en els preventius, en els simulacres o en la formació, entre d’altres.

d) Comunicar les altes i baixes dels membres de l’agrupació a la Direcció General d’Emergències i Interior als efectes del que disposa l’article 14 d’aquest Reglament.

e) Motivar els integrants de l’organització quant a la consecució dels objectius, delegant les funcions que siguin possibles perquè tots se sentin partícips d’un mateix projecte.

f) Complir i fer complir la normativa i les instruccions rebudes de l’autoritat competent en matèria d’emergències i protecció civil, i la que preveuen en els diferents plans.

g) Controlar el bon ús i manteniment del material de l’organització, així com l’actualització del seu inventari.

h) Elaborar la memòria anual de les actuacions de l’organització i atendre les funcions administratives pròpies de la seva funció.

i) Elevar als tècnics responsables les propostes de formació del personal voluntari de l’organització.

j) Proposar al batle o batlessa la concessió de distincions quan el personal de l’organització en sigui mereixedor.

k) Proposar al batle o batlessa, o a l’òrgan competent per a això, l’inici de procediments sancionadors als membres de la seva organització, quan sigui procedent segons els estatuts de cada agrupació.

l) Realitzar els informes sobre el funcionament i l’organització dels serveis que li siguin requerits pel batle o batlessa.

m) L’assistència com a representant de la seva organització en el si de les diferents reunions i actes programats pels diferents organismes.

n) Formar part dels òrgans col·legiats que es determinin reglamentàriament en representació de la seva organització.

 

​​​​​​​Article 7

Grups especialitzats autonòmics

1. Els grups especialitzats autonòmics s’han de crear a fi d’integrar professionals qualificats i especialistes que, de manera altruista i solidària, vulguin participar en alguns aspectes tècnics concrets que s’hagin de posar en marxa amb l’activació d’un Pla Especial d’Emergència.

2. Aquests grups seran responsabilitat de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i s’han de coordinar pel Servei de Coordinació d’Emergències de la Direcció General d’Emergències i Interior.

3. La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques podrà signar convenis de col·laboració amb els col·legis professionals per posar en marxa aquests grups.

Capítol II

Consell Assessor del Voluntariat de Protecció Civil

Article 8

Consell Assessor del Voluntariat de Protecció Civil

1. Als efectes de facilitar el trasllat de les inquietuds i necessitats de les agrupacions de voluntaris de protecció civil a les màximes autoritats competents en matèria d’emergències, es regula el Consell Assessor del Voluntariat de Protecció Civil.

2. El Consell Assessor és un òrgan col·legiat assessor i de consulta, adscrit a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, que assumeix les funcions d’assessorament i orientació tècnica de totes les qüestions relatives al voluntariat de protecció civil i les seves agrupacions. S’ha de reunir com a mínim una vegada a l’any i ha d’estar compost per:

a) La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, com a òrgan competent en matèria d’emergències, en qualitat de presidenta.

b) El director general d’Emergències i Interior, en qualitat de vicepresident.

c) Els vocals següents:

— El cap o la cap del Departament d’Emergències.

— El cap o la cap del Servei de Coordinació d’Emergències.

— La coordinadora o coordinador de voluntaris de protecció civil, que a més ha d’ostentar la secretaria de l’òrgan.

— Sis caps d’agrupacions de voluntaris de l’illa de Mallorca, escollits entre tots els caps i les caps de les agrupacions de l’illa.

— Dos caps d’agrupació de voluntaris de Menorca, escollits entre tots els caps i les caps de les agrupacions de l’illa.

— Dos caps d’agrupació de voluntaris d’Eivissa, escollits entre tots els caps i les caps de les agrupacions de l’illa.

— El cap d’agrupació de voluntaris de Formentera.

— Un representant de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB).

Els caps d’agrupació de voluntaris de protecció civil que siguin membres del Consell Assessor de Voluntaris i quan actuïn en el si d’aquest, ho fan en representació de totes les agrupacions, defensant els interessos del col·lectiu, i no els de la seva pròpia agrupació.

3. Els caps d’agrupació de voluntaris membres del Consell Assessor s’elegeixen en assemblea insular, mitjançant la votació directa de tots els assistents entre aquells voluntaris que han presentat prèviament una candidatura, i els nomena la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per un període de quatre anys.

Així mateix, d’entre els candidats s’han de nomenar el mateix nombre de suplents. A més, es podran nomenar representants insulars d’entre els vocals de cada illa.

4. En els casos de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, el president o presidenta serà substituït pel vicepresident o vicepresidenta o, si s’escau, pel vocal designat expressament pel president o presidenta.

5. Per a la vàlida constitució és necessària, en primera convocatòria, l’assistència del president o presidenta, secretari o secretària, o els qui els substitueixin, i de la meitat almenys dels membres. En segona convocatòria és suficient, a més del president i del secretari, l’assistència d’un terç dels membres.

6. Les despeses que es derivin del trasllat i allotjament, si s’escau, per la participació dels membres del Consell Assessor, les ha d’assumir la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.

7. Els membres del Consell Assessor no rebran cap remuneració per exercir les seves funcions, tret de les dietes i indemnitzacions que per raó del servei els corresponguin d’acord amb els articles 22 i 30 del Decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.

8. El Consell Assessor pot actuar en ple o en grups de treball. La creació i designació dels grups de treball l’ha de dur a terme el director general d’Emergències i Interior.

9. En allò que no estigui previst en aquest article és d’aplicació el que estableix la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, respecte dels òrgans col·legiats, sense perjudici de les particularitats organitzatives previstes en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Capítol III

Funcions d’activació d’emergència i/o preventives

Article 9

Funcions

1. L’actuació de les agrupacions de voluntaris de protecció civil ha de ser fonamentalment de tipus preventiu i de suport a la intervenció dels serveis públics d’emergència, sota les instruccions dels responsables dels operatius i/o del director tècnic d’Operacions en cas d’activar-se un pla d’emergència de la comunitat autònoma.

2. L’actuació de les agrupacions, en els seus àmbits territorials, en situacions d’emergències en les quals no hagin arribat els serveis professionals s’ha d’efectuar sota la responsabilitat del batle o batlessa del municipi al qual pertanyi l’agrupació, i aquesta intervenció únicament es pot efectuar si el personal voluntari compta amb l’adequada formació en l’àmbit de l’emergència, els corresponents equips de protecció individual, i conformen una unitat mínima d’actuació; s’entén com a tal quan hi participin almenys dues persones voluntàries. En aquests casos la primera actuació de l’agrupació de voluntaris de protecció civil ha de ser la d’informar el SEIB112 de l’existència del sinistre i comunicar la seva actuació.

3. Quan arribin els serveis professionals, la persona responsable de la unitat de voluntaris actuants ha d’informar el comandament del grup intervinent sobre els aspectes rellevants de l’emergència i sobre la intervenció efectuada, i s’ha de posar immediatament a disposició d’allò que aquest requereixi o necessiti.

4. Quan l’actuació de les agrupacions s’efectuï sota responsabilitat de la conselleria competent en matèria d’emergències, en el marc de l’activació d’un pla d’emergència autonòmic, la comprovació de capacitats, assignació de credencials i seccions operatives, s’ha d’efectuar des del Centre de Recepció de Mitjans en la forma que estableix cada un dels plans d’emergència.

5. L’actuació de les agrupacions municipals fora del seu àmbit ha de ser sempre a sol·licitud de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques al batle o batlessa de l’ajuntament del qual depenguin, a través del SEIB112, i coordinat pels serveis tècnics d’emergències en el marc de l’activació del Pla Territorial de la Comunitat Autònoma o d’un pla especial activat.

6. L’actuació del personal voluntari en operatius liderats per la Comunitat Autònoma s’ha d’interrompre quan el responsable de seguretat de l’equip d’intervenció consideri que no està garantida la integritat d’aquest.

7. En l’àmbit preventiu, les agrupacions municipals de voluntaris de protecció civil col·laboraran amb els serveis municipals corresponents en la implantació del Pla d’Emergència Municipal, els plans d’acció local i els plans d’autoprotecció de competència municipal. Alhora, les agrupacions de voluntaris de protecció civil poden participar en les activitats multitudinàries, festejos i proves esportives organitzades pels seus propis municipis o que col·laborin en aquests, en suport als serveis municipals, i seguint les directrius de qui designi el mateix batle o batlessa.

8. Extraordinàriament, les agrupacions de voluntaris poden participar en activitats preventives fora del seu terme municipal. Per a això, el batle o batlessa del municipi amfitrió ha de cursar una petició argumentada a la direcció general competent en matèria d’emergències amb prou antelació, la qual ha de gestionar la petició i ha de coordinar aspectes de seguretat.

9. Quant als grups especialitzats autonòmics, aquests col·laboraran en la implantació dels plans especials, aportaran coneixements tècnics específics, especialment en les fases d’anàlisi de l’emergència, i participaran activament en l’organització de jornades i seminaris.

 

​​​​​​​TÍTOL III

DEL PERSONAL VOLUNTARI DE PROTECCIÓ CIVIL

  

Capítol I

Disposicions generals

Article 10

Requisits

1. Per pertànyer a una agrupació de voluntaris de protecció civil, els aspirants han de complir les condicions següents:

a) Ser major d’edat.

b) No tenir antecedents penals pels delictes següents: homicidi i contra la integritat física, violència de gènere, contra la llibertat, contra la llibertat i la indemnitat sexuals, contra la seguretat col·lectiva, contra la salut pública i terrorisme.

c) No haver perdut la condició de voluntari d’alguna agrupació de voluntaris de protecció civil en aplicació de les sancions establertes en els seus estatuts.

d) Estar empadronat en un municipi de les Illes Balears, tant per adherir-se a una agrupació municipal, com al Grup Especialitzat Autonòmic.

2. Els aspirants que compleixin les condicions assenyalades en el punt anterior han de formalitzar la sol·licitud en la forma que estableixen els estatuts de l’agrupació corresponent i posteriorment han de superar una formació bàsica i les pràctiques establertes.

3. Cada corporació local pot establir proves psicotècniques o d’una altra índole, per comprovar la idoneïtat de la persona aspirant.

Article 11

Incorporació

1. Les persones que vulguin formar part d’una agrupació municipal de voluntaris de protecció civil han de trametre la sol·licitud d’ingrés a l’ajuntament del qual depengui l’agrupació de voluntaris.

2. Juntament amb la sol·licitud, han de trametre un certificat d’antecedents penals i una altra certificació de delictes de naturalesa sexual, o prestar el seu consentiment perquè aquests certificats siguin sol·licitats per l’administració competent.

3. Una vegada comprovats els requisits que estableix l’article 10 d’aquest Reglament, el municipi ha de remetre la llista de persones voluntàries que han sol·licitat la seva incorporació a l’agrupació a la Direcció General d’Emergències i Interior a fi que en gestioni l’admissió en el curs bàsic que donarà l’Escola Balear d’Administració Pública o sota la seva homologació directa.

4. La superació del curs bàsic té com a missió familiaritzar l’aspirant amb els conceptes bàsics que operen en l’entorn del voluntariat de protecció civil, i és el que el convertirà en personal voluntari en pràctiques, situació en la qual ha de romandre durant sis mesos i/o 50 hores de servei en l’agrupació.

Article 12

Categories

1. Es considera aspirant a voluntari o voluntària tota persona que sol·licita la integració en una organització de voluntaris de protecció civil i que, en compliment dels requisits exigits per a l’ingrés, encara no hagi superat el curs de formació bàsica inicial. Aquests únicament poden realitzar activitats auxiliars i formatives en el si de l’organització, i no poden participar activament en emergències ni simulacres, ni en situacions que puguin suposar un risc.

2. Es considera voluntari o voluntària en pràctiques tot aspirant que hagi superat la formació bàsica inicial o les proves establertes per l’Escola Balear d’Administració Pública, però que no hagi realitzat o completat el període de pràctiques que estableix aquest Reglament.

El personal voluntari en pràctiques té els mateixos drets i obligacions que els de ple dret. No obstant això, i en cas d’emergència, totes les accions que realitzin les ha de supervisar una persona voluntària de ple dret, i fora de les zones o situacions de risc.

3. Es considera voluntari o voluntària de ple dret tota persona voluntària que, després de superar la formació bàsica i el període de pràctiques, és nomenada, atenent l’àmbit d’actuació de l’actuació de l’organització a la qual s’integra, per l’òrgan competent de l’ajuntament.

Article 13

Suspensió de l’activitat

En els termes que prevegin els estatuts o normes de règim intern de la seva organització respectiva, qualsevol persona voluntària pot romandre en situació de suspensió de l’activitat quan, per motius personals o de salut, no pugui complir amb les seves obligacions de forma regular. Igualment, es troben en aquesta situació les persones que, en aplicació de les sancions establertes que siguin procedents, queden temporalment apartades de l’organització respectiva.

Article 14

Pèrdua de la condició de voluntari o voluntària

El voluntari o voluntària perd la seva condició per les següents causes:

a) A petició de la persona interessada, mitjançant un escrit.

b) Per incompliment de qualssevol de les condicions a què es refereixen les lletres b i d de l’article 10.1 d’aquest Reglament o per la concurrència d’alguna circumstància que la impossibiliti per exercir-ne les funcions.

c) En els casos en què així sigui procedent, en aplicació de les sancions establertes corresponents previstes en els mateixos estatuts.

d) Per mort.

Capítol II

Formació

Article 15

Formació i entrenament

1. Un dels objectius prioritaris dels responsables de les agrupacions de voluntaris de protecció civil ha de ser l’adequada preparació dels efectius perquè compleixin les missions amb criteris d’eficiència i efectivitat i amb les màximes garanties de seguretat.

2. Les agrupacions poden, per si mateixes, accedir a cursos de formació homologats, i aquests cursos s’han de tenir en consideració pel sistema d’emergències de les Illes Balears, sempre que formin part del catàleg d’activitats formatives prèviament identificades per l’Administració autonòmica.

En aquest catàleg d’activitats formatives s’han d’establir totes les activitats de formació que es considerin oportunes per incorporar-se a operatius d’emergència, les quals s’han d’estructurar per nivells d’especialització i de perfeccionament.

3. El Govern de les Illes Balears contribuirà, per a la consecució dels requeriments identificats en el punt 1 d’aquest article, organitzant una formació inicial bàsica que atorgui als aspirants la categoria de voluntari o voluntària en pràctiques, i altres nivells formatius específics que s’aniran concretant en funció de les necessitats que progressivament es vagin identificant.

4. La durada, continguts i estructura de tots els cursos de formació els han de definir l’EBAP i la Direcció General d’Emergències i Interior, i acreditaran al personal voluntari de protecció civil per a la intervenció en cada tipus d’emergència, en els termes que estableixi reglamentàriament la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a cada pla especial, tenint en compte la necessitat de formar part dels reciclatges pertinents establerts per part de la direcció i del personal voluntari.

5. Amb la finalitat d’incrementar habilitats, la Direcció General d’Emergències i Interior pot integrar les agrupacions de voluntaris en les pràctiques i simulacres que realitzi periòdicament.

 

​​​​​​​Capítol III

Drets i deures del personal voluntari

Article 16

Drets

El personal voluntari de protecció civil té dret a:

a) Ser reintegrat en les despeses de manutenció, transport i allotjament que es puguin produir en ocasió de la prestació d’un servei.

b) Estar assegurat contra els possibles riscos derivats de l’exercici de l’activitat com a voluntari o voluntària, mitjançant una assegurança d’accidents que prevegi indemnitzacions per disminució física, invalidesa temporal o permanent, mort i assistència mèdica i farmacèutica, i comptar a més amb una assegurança de responsabilitat civil.

c) Disposar d’una acreditació identificativa de la condició de persona voluntària de protecció civil, tal com estableix l’annex 4 d’aquest Reglament.

d) Utilitzar vestuari, emblemes i distintius corresponents a la seva categoria en totes les actuacions en les quals siguin requerits. A l’efecte d’identificar-se, en casos d’intervenció, emergències o calamitats, l’ús d’aquests és obligatori.

e) Estar adequadament equipat i que s’adoptin les mesures necessàries que evitin situacions de perill.

f) Ser degudament informat sobre els treballs i les missions per realitzar.

g) Efectuar les peticions, suggeriments i reclamacions que consideri necessàries.

h) Sol·licitar els certificats de serveis prestats.

Article 17

Assegurança del personal voluntari i responsabilitat de l’Administració

1. Els danys i els perjudicis que pugui patir el personal voluntari com a conseqüència de la seva actuació, així com els danys produïts a tercers, s’han de cobrir mitjançant una assegurança de responsabilitat civil.

2. Per mitjà de convenis de col·laboració entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ajuntaments, directament o mitjançant les organitzacions que els representin, s’han de determinar les modalitats de les pòlisses de les assegurances, les quanties de les indemnitzacions que corresponguin als membres de les agrupacions de voluntaris de protecció civil en l’exercici de les seves funcions, el règim d’actualització de les quanties de les assegurances i el règim de distribució de responsabilitat entre l’Administració de la Comunitat Autònoma i els ajuntaments per les actuacions de les agrupacions locals de voluntaris en els àmbits municipals corresponents.

3. L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pagarà les primes de les assegurances, sempre que hi hagi una dotació suficient a la partida pressupostària corresponent.

En cas contrari, les primes de les assegurances seran a càrrec de les administracions de les quals depenguin les agrupacions de voluntaris de protecció civil.

4. El personal voluntari en pràctiques té dret a estar cobert per les assegurances que li corresponen, en les mateixes condicions que el personal voluntari de ple dret.

5. Si en el transcurs d’un any natural es produeixen modificacions en els membres que integren les agrupacions locals, i que figuren en la Direcció General d’Emergències i Interior en aquesta situació, aquestes modificacions han de ser comunicades per l’ajuntament, en el termini de 15 dies naturals a partir de la modificació, per a la inclusió o per a la baixa en la pòlissa de l’assegurança.

6. En tot cas, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es responsabilitza de cap activitat d’aquestes persones fins que no se n’hagi produït l’alta en la pòlissa d’assegurança.

Aquesta circumstància s’ha de comunicar a l’ajuntament com a requisit indispensable perquè les persones interessades tinguin la condició de voluntari o voluntària.

 

​​​​​​​Article 18

Deures

1. El personal voluntari de protecció civil està obligat, en l’exercici de les tasques i funcions de col·laboració voluntària amb la Protecció Civil pública, a:

a) Respectar l’estructura jeràrquica de l’organització a la qual pertanyen, o a què s’adhereixin en l’activació d’un pla d’emergències, i col·laborar amb aquesta per aconseguir-ne la major eficàcia.

b) Acatar, en l’exercici de la seva activitat, la direcció dels membres del departament competent en matèria d’emergències i de la resta d’organismes professionals competents en emergències. Igualment, han de complir allò que estableixen el Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els plans territorials i especials, i la resta de normativa en matèria d’emergències.

c) Desenvolupar la tasca amb la màxima diligència, esforç i interès.

d) Cobrir el mínim d’hores anuals de serveis que estableixen els estatuts o la normativa de règim intern de l’organització.

e) Posar en coneixement dels responsables de l’organització o de les autoritats l’existència de fets que puguin suposar riscos per a les persones, per als béns o per al medi ambient.

f) Guardar secret professional sobre la informació a què tinguin accés per raó del desenvolupament de les seves activitats, en el marc de la legislació general en matèria de protecció de dades personals.

g) Participar en les activitats de formació que s’organitzin, amb la finalitat de capacitar-los per a un millor acompliment de les seves tasques.

h) Utilitzar adequadament i de la forma que estableixen les normes vigents la uniformitat, emblemes i distintius de la categoria que li corresponguin en tots els actes públics en els quals siguin requerits.

i) Mantenir en perfectes condicions d’ús el material, vestuari i equip que els sigui confiat. En qualsevol cas, tot el material en poder de la persona voluntària s’ha de tornar a la seva organització si es modifiquen les circumstàncies que van aconsellar o van habilitar tal dipòsit, i l’ajuntament pot, en cas contrari, exercir les accions que consideri oportunes.

j) No actuar, en cap cas, com a personal voluntari o col·laborador de protecció civil fora dels actes de servei fent servir emblemes i vestuari. No obstant això, podrà intervenir amb caràcter estrictament personal, i sense cap vinculació amb el voluntariat de protecció civil, en els supòsits relacionats amb el seu deure com a ciutadà, fent servir els coneixements i experiències derivades de la seva activitat voluntària.

k) No consumir ni estar sota els efectes de drogues ni begudes alcohòliques estant de servei.

l) No utilitzar l’organització per realitzar activitats o tasques que no estiguin relacionades amb les labors pròpies de protecció civil.

m) Actuar amb absolut respecte envers la ciutadania.

n) Abstenir-se d’efectuar apologia o propaganda de tipus polític o religiós quan actuï com a personal voluntari de protecció civil.

o) No publicar fotos en xarxes socials mentre estigui en acte de servei, excepte les que siguin publicades a les pàgines oficials de les agrupacions, i que comptin amb el vistiplau del cap de l’agrupació.

2. Sense perjudici del règim sancionador que preveu la legislació en matèria d’emergències, els estatuts o normes de règim intern de les organitzacions de voluntaris de protecció civil establiran el règim disciplinari aplicable al personal voluntari per l’incompliment de les seves obligacions.

Article 19

Distintius i uniformitat

1. Els membres de totes les organitzacions de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears estan obligats a utilitzar els elements d’uniformitat, insígnies identificatives i distintius comuns que es descriuen a l’annex 1 d’aquest Reglament.

2. Els elements descrits en l’apartat anterior no poden modificar-se per les corporacions locals o organitzacions de voluntaris unilateralment.

Article 20

Valoració de conductes

1. L’activitat altruista, solidària i no lucrativa duta a terme pel personal voluntari exclou tota remuneració, però no impedeix el reconeixement dels seus mèrits i, per tant, de la constatació d’aquests a efectes honorífics.

2. Al costat d’aquestes conductes meritòries, també s’han d’estudiar les possibles faltes comeses pel personal voluntari que portaran aparellades les corresponents amonestacions que tipifiquin els estatuts de cada agrupació.

3. Les conductes relacionades en el punt anterior s’han d’anotar a l’expedient personal de l’interessat.

4. L’òrgan competent de l’ajuntament, a proposta del cap o la cap de l’organització, és l’encarregat de valorar les conductes meritòries, així com les que, si s’escau, siguin objecte de retret.

Article 21

Recompenses

La valoració de les conductes meritòries s’ha de realitzar a través de reconeixements públics, diplomes o medalles, a més d’altres distincions que pugui concedir l’ajuntament o altres administracions públiques.

Article 22

Registre personal

1. A través del Registre de personal voluntari de protecció civil, cada persona voluntària ha de quedar identificada amb un número, el qual ha de figurar en un lloc visible a l’uniforme, i s’ha de vincular al seu expedient personal.

2. L’objecte del Registre és la gestió de l’expedient personal de cada persona voluntària, i en aquest s’hi ha de fer constar la informació necessària per a un adequat funcionament dels aspectes que preveu aquest Reglament.

3. L’òrgan competent per a la gestió del Registre de personal voluntari de protecció civil és la Direcció General d’Emergències i Interior.

4. El número ha de constar de dues lletres en majúscules (identificatiu de l’illa), seguit de dos números (identificatiu del municipi), seguit de tres números (identificatiu del voluntari/ària), és a dir, codi illa, més codi municipi (00), més codi voluntari (000), d’acord amb la taula que figura en l’annex 3.

Disposició transitòria primera

Adaptació d’estatuts o reglaments interns

Les organitzacions de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears tenen un termini d’un any per adaptar els seus estatuts o reglaments interns a allò que preveu aquest Reglament.

Disposició transitòria segona

Adaptació dels voluntaris en actiu als requisits

Els voluntaris en actiu han de complir els mateixos requisits que la resta de voluntaris de nova incorporació; per això, els que ja formin part d’una agrupació de voluntaris de protecció civil han d’aportar, en el termini de sis mesos, els certificats que indica l’article 11 o, si s’escau, han de prestar el seu consentiment per escrit perquè l’administració competent ho sol·liciti.

Disposició transitòria tercera

Adaptació de vestuari i emblemes

Les organitzacions de voluntaris de les Illes Balears disposen de 3 anys a partir de l’entrada en vigor d’aquest Reglament per adaptar el seu vestuari i emblemes a la nova regulació.

Documents adjunts