Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 4123
Decret 31/2019, de 3 de maig, d’aprovació dels Estatuts de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL)
L’article 40.2 de la Constitució estableix com a principi rector de la política social i econòmica el deure de vetlar per la seguretat i la higiene en el treball. Aquest mandat es va desenvolupar mitjançant la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, i per la normativa que la desplegava. Cal tenir present les disposicions de la Unió Europea sobre la matèria i els compromisos internacionals contrets per Espanya a partir de la ratificació del Conveni núm. 155 de l’Organització Internacional del Treball, sobre seguretat i salut dels treballadors i medi ambient de treball.
En el marc de l’execució de la legislació laboral de l’Estat, l’article 27.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, redactat de conformitat amb la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que, en l’àmbit de les seves competències, les administracions públiques de les Illes Balears han d’impulsar la formació permanent, l’accés gratuït als serveis públics d’ocupació i a l’ocupació estable i de qualitat, en els quals es garanteixin la seguretat, la dignitat i la salut en el treball. Per altra banda, d’acord amb els articles 30.1 i 32.11 de l’Estatut d’autonomia esmentat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva per regular l’organització, el règim i el funcionament de les seves institucions pròpies i competències executives en legislació del treball i formació professional contínua.
La Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, va crear l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL), amb la naturalesa jurídica d’organisme autònom dels que preveu la lletra a) de l’article 2.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. De conformitat amb la primera de les normes esmentades, modificada en aquest punt per la disposició final cinquena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019, l’organisme autònom esmentat, per dur a terme les funcions i les activitats establertes, pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, incloses la potestat sancionadora i la de foment, excepte l’expropiatòria, per mitjà dels òrgans que estableixin els seus Estatuts.
Posteriorment, la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, dugué a terme el desplegament normatiu i fixà el règim jurídic bàsic de l’Institut esmentat, de tal manera que el configura com a òrgan cientificotècnic en matèria de prevenció de riscs laborals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La creació de l’IBASSAL, tal com es deixa constància en l’exposició de motius de la Llei 7/2018, ve motivada pel fet que les Illes Balears presenten uns índexs de sinistralitat molt elevats, per la qual cosa un dels objectius essencials de la societat balear ha de ser reduir-los, tot tenint en compte que la defensa i la protecció de la salut en el treball constitueixen un valor essencial que s’ha d’enfocar de manera que es prioritzi la prevenció davant la reparació.
La Llei de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears estableix la regulació bàsica de l’IBASSAL, amb inclusió de les funcions, la participació dels agents econòmics i socials més representatius de les Illes Balears i els principis rectors de l’organització i de l’estructura, a més de fer referència a l’aprovació d’uns estatuts que despleguin les previsions legals establertes. L’objecte d’aquesta norma és aprovar els Estatuts esmentats en el marc establert per l’article 35.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol. Aquests Estatuts, conjuntament amb la Llei 7/2018, aspiren a ser una eina útil per reduir la sinistralitat, incidint especialment en la coordinació necessària entre els diferents ens implicats en matèria de prevenció de riscs laborals.
Cal assenyalar que la regulació que ens ocupa s’adapta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació prevists en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l’article 49 de la recent Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. Als efectes assenyalats, cal recordar que ens trobam davant el desenvolupament parcial de la Llei 7/2018, que ja s’adequava als principis establerts per la normativa bàsica al·ludida.
En efecte, pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, aquest Decret recull mesures de naturalesa interdisciplinària amb l’objectiu de fomentar, potenciar i augmentar la seguretat i la salut en el treball mitjançant la coordinació i la cooperació entre els diferents òrgans que s’integren dins l’Administració autonòmica amb competències sobre la matèria que ens ocupa, tot optimitzant els recursos disponibles.
Quant al principi de proporcionalitat, en desplegament de la Llei 7/2018, perfila el marc en el qual s’han de desenvolupar les actuacions dels diferents òrgans autonòmics, i resulta proporcionada a la complexitat indiscutible d’una matèria que pot ser qualificada de polièdrica.
En relació amb el principi de seguretat jurídica, es preveu un marc garantista i amb aspiracions d’estabilitat que asseguri i millori la seguretat i la salut dels treballadors en el desenvolupament de la seva tasca diària, tot respectant les competències estatals. El reglament que ens ocupa resulta conforme amb el principi de transparència, atès que el seu caràcter autoorganitzatiu fa que estigui eximit de part dels tràmits prevists en el procediment d’elaboració de normativa ordinari, entre d’altres, la consulta prèvia i l’audiència i informació pública.
Pel que fa als principis d’eficiència i simplificació, no s’imposen noves càrregues administratives a les actuals i, a més, es potencien les comunicacions electròniques entre l’IBASSAL i les diferents entitats amb representació en els òrgans d’aquest.
Finalment, pel que fa al principi de qualitat, aquesta norma conté tota una sèrie de previsions per tal de garantir que tant les facultats i competències adjudicades als diferents òrgans que integren l’Institut com la comunicació entre aquest i els diferents ens que l’integren coadjuvin a un funcionament àgil i eficient que matisi l’assoliment dels objectius de l’IBASSAL.
El capítol I conté les disposicions relatives a la naturalesa jurídica i l’àmbit d’actuació de l’IBASSAL. Aquí cal destacar que la seva naturalesa d’organisme autònom suposa la subjecció al règim administratiu, al mateix temps que el dota d’una autonomia, sota l’autoritat superior de la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i amb dependència funcional de la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut laboral per a la consecució de les finalitats pròpies, que s’estima necessària per tal d’optimitzar els recursos preventius disponibles. Per la seva banda, cal dir que l’àmbit d’actuació de l’Institut es defineix en termes amplis. En efecte, hi inclou totes les branques d’activitat econòmica amb persones treballadores, incloses les administracions públiques, del territori de les Illes Balears, i hi afegeix les cooperatives, amb les peculiaritats pròpies i la promoció de la prevenció entre els treballadors autònoms.
En el capítol II es regulen les finalitats, funcions i potestats administratives de l’Institut. A aquest efecte, es parteix de la norma de creació, recentment modificada, i de la Llei que desplega el règim jurídic de l’organisme autònom que ens ocupa. En aquests Estatuts, com no pot ser d’altra manera, s’hi incorporen les finalitats determinades en la Llei 7/2018, així com les funcions i activitats establertes en la norma de creació, en relació amb la Llei esmentada, tot afegint-hi diversos aspectes no prevists anteriorment. Pel que fa a les potestats administratives, segons s’ha anticipat, l’IBASSAL posseeix totes les potestats administratives que la normativa actual permet als organismes públics per a la consecució de les finalitats establertes, fent especial incidència, per la seva importància, en la sancionadora i en la de foment.
El capítol III s’ocupa de la composició i el funcionalment de l’organisme. A aquest efecte, inicialment determina els principis que informen del seu funcionament, per continuar amb la regulació dels òrgans que l’integren de conformitat amb la Llei 7/2018. En aquest punt, cal subratllar que s’ha optat per dur a terme un desenvolupament limitat, posposant el desenvolupament de l’òrgan d’assessorament legalment previst (la Unitat de Malalties Professionals), atès que la complexitat derivada de la seva configuració en la Llei que desplega l’IBASSAL aconsella un període de reflexió previ per tal d’assolir una regulació acurada de l’òrgan esmentat, circumstància incompatible amb la urgència en aprovar els Estatuts per possibilitar la posada en marxa de l’IBASSAL.
El capítol IV se centra a definir les àrees de l’IBASSAL. Aquest punt s’entén com a particularment important, atès que l’organisme autònom esmentat s’ha creat ex novo, amb l’única adscripció dels funcionaris de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que, a l’entrada en vigor de la Llei 7/2018, ocupaven llocs de treball les funcions dels quals passava a exercir-les l’organisme autònom, amb un perfil professional directament relacionat amb les competències sectorials del centre directiu esmentat. Per aquest motiu, és necessari establir una estructura administrativa, que es complementarà amb l’aprovació de la relació de llocs de feina pertinent en els termes que estableix la Llei 7/2018, de manera que, tot plegat, permeti el funcionament autònom adequat de l’Institut.
El capítol V s’ocupa del règim jurídic de l’IBASSAL. En primer terme, es reafirma l’aplicació del règim jurídic establert per l’Administració de la Comunitat Autònoma en els actes dictats pels diversos òrgans de l’Institut, tot determinant quins d’aquests actes exhaureixen la via administrativa i, per tant, els òrgans competents per resoldre els recursos corresponents. També es preveu l’òrgan competent per resoldre tant la revisió d’actes nuls com la declaració de lesivitat d’actes anul·lables. Finalment, de conformitat amb la normativa vigent, es preveu que la representació i la defensa en judici de l’Institut la dugui a terme l’Advocacia de la Comunitat Autònoma.
El capítol VI, que regula el règim econòmic i financer, completa el marc normatiu pel qual es regeix el funcionament de l’IBASSAL en la mesura que n’aborda el règim del pressupost, els recursos econòmics, el patrimoni i la contractació. Els preceptes que s’hi inclouen estableixen peculiaritats determinades en el marc de la legislació d’aplicació en l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El capítol VII, dedicat al règim del personal, preveu la possibilitat que l’IBASSAL compti amb personal funcionari i laboral. Aquest personal s’ha de regir, en el marc de la normativa reguladora del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per la legislació en matèria de funció pública. En aquest punt cal destacar, per la seva particular importància, la preocupació per garantir la formació especialitzada del personal adscrit a l’Institut.
Finalment, el capítol VIII, que s’ocupa de la dissolució de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral, culmina el marc normatiu de l’Institut en els termes que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
De conformitat amb les previsions de la Llei 7/2018, la proposta d’Estatuts ha estat vista pel Consell Rector en la reunió de data 11 de març de 2019, i el Consell de Direcció, en la sessió del dia 3 d’abril de 2019, ha acordat elevar-la a la Presidència per a la seva aprovació.
Per tot això, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 3 de maig de 2019,
DECRET
Article únic
S’aproven els Estatuts de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL), que figuren en l’annex d’aquest Decret.
Disposició transitòria única
La representació dels consells insulars en el Consell de Direcció ha de tenir lloc en els termes que indica l’article 13.3.i) d’aquests Estatuts. No obstant això, per tal de fer coincidir els torns establerts amb anys naturals, el primer torn, independentment de la data d’entrada en vigor d’aquesta norma, conclou el 31 de desembre de 2019.
Disposició final primera
Autorització de desplegament normatiu
S’autoritza la persona titular de la conselleria d’adscripció a dictar totes les disposicions que consideri necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor el primer dia del mes següent de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data en què, de conformitat amb les previsions que indica la disposició transitòria segona de la Llei 7/2018, ha de tenir lloc la posada en funcionament efectiva de l’Institut.
Palma, 3 de maig de 2019
|
La presidenta |
El conseller de Treball, Comerç i Indústria |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Iago Negueruela i Vázquez |
|
ANNEX
Estatuts de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL)
Capítol I
Naturalesa i àmbit d’actuació
Article 1
Naturalesa jurídica
1. L’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL) és un organisme autònom dels prevists en l’article 2.1.a de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creat per la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018 i desenvolupat per la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, que es configura com a òrgan cientificotècnic en matèria de prevenció de riscs laborals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. L’IBASSAL es regeix, a més de per les lleis esmentades en el punt anterior, per aquests Estatuts i per la resta de normativa que hi resulti d’aplicació.
3. L’Institut té personalitat jurídica i plena capacitat d’obrar per al compliment de les seves finalitats, resta adscrit a la conselleria competent en matèria de treball, sota la superior autoritat de la persona titular d’aquesta i amb dependència funcional de la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut laboral.
Article 2
Àmbit d’actuació
1. L’IBASSAL estén la seva actuació arreu del territori de les Illes Balears, a totes les branques de l’activitat econòmica en què hi hagi persones treballadores ocupades, amb inclusió de les administracions publiques.
Així mateix, estén la seva actuació a les cooperatives, amb les particularitats derivades de la seva normativa específica.
2. L’Institut també du a terme activitats de promoció de la prevenció de riscs laborals en relació amb les persones treballadores autònomes.
Capítol II
Finalitats, funcions i potestats administratives
Article 3
Finalitats
1. L’IBASSAL, de conformitat amb la norma que el creà, té la finalitat general de coordinar els diferents agents per reduir la sinistralitat laboral i de promoure la seguretat i la salut en el treball.
2. Amb caràcter específic, de conformitat amb la Llei 7/2018, té les finalitats següents:
a. Gestionar les polítiques en matèria de seguretat, higiene, ergonomia, psicosociologia, clima i salut laboral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tendents a l’eliminació o reducció en l’origen de les causes dels riscs inherents a les condicions de treball, i promocionar-ne totes les millores orientades a elevar el nivell de seguretat i salut del personal treballador.
b. Realitzar l’activitat preventiva gestionant els serveis corresponents.
c. Desenvolupar la investigació i la formació en matèria de prevenció de riscs laborals. Garantir, addicionalment, la presència als diversos nivells del sistema educatiu d’objectius i valors referits a la seguretat i la salut en el treball.
d. Assessorar, col·laborar i donar el suport tècnic en matèria de salut laboral a les empreses, el personal treballador, els agents socials i els organismes administratius.
e. Dur a terme la diagnosi del mercat de treball de les Illes Balears i la identificació de les especificitats que presenta respecte de la problemàtica de la seguretat en el treball, com a tasca preliminar i orientadora de les polítiques de prevenció.
f. Dur a terme el seguiment i l’avaluació de les actuacions tecnicopreventives necessàries en matèria de seguretat i salut laboral, i la promoció de l’adopció de les mesures preventives necessàries per al seu funcionament correcte.
g. Executar els plans i els programes, en desenvolupament de polítiques en aquesta matèria, assignats pel Consell Rector de Salut Laboral i la conselleria competent en matèria de treball.
h. Coordinar les competències públiques en matèria de seguretat i salut de les conselleries competents en matèria de salut i salut pública, d’acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals; la Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de sanitat; la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears; l’article 35 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears, i la normativa de desenvolupament.
i. Dur a terme les funcions de col·laboració pericial, assessorament tècnic i comprovació de les condicions de seguretat i seguretat i salut, en col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social, així com amb l’Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball.
j. Promoure la integració del principi d’igualtat entre dones i homes en la política de salut i prevenció de riscs laborals, d’acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol.
k. Establir els mecanismes necessaris per a una adequada assistència i integració social de les víctimes d’accidents de treball i de malalties professionals.
l. Possibilitar la participació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els procediments penals incoats per la comissió de delictes derivats de la infracció de normes de prevenció de riscs laborals en la forma i els supòsits prevists en la legislació estatal.
Article 4
Funcions i activitats
D’acord amb l’article 38.2 de la Llei 13/2017, redactat de conformitat amb la disposició final cinquena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019, i en relació amb l’article 6 de la Llei 7/2018, per al desenvolupament eficaç de les finalitats contingudes en l’article anterior, l’IBASSAL té encomanades les funcions i activitats següents:
1. La gestió de les polítiques en matèria de seguretat, higiene, medi ambient i salut laboral de la comunitat autònoma de les Illes Balears, tendents a l’eliminació o reducció de l’origen de les causes dels riscs inherents a les condicions de treball, mitjançant la promoció de totes les millores d’aquestes orientades a augmentar el nivell de seguretat i de la salut dels treballadors.
2. L’execució de l’activitat preventiva, mitjançant la gestió dels serveis corresponents.
3. El desenvolupament de la informació, la investigació i la formació en matèria de prevenció de riscs laborals.
4. L’assessorament, la col·laboració i el suport tècnic a les empreses, els treballadors, els agents socials i els organismes administratius.
5. El seguiment i l’avaluació de les actuacions tecnicopreventives necessàries en matèria de seguretat i salut laboral, per mitjà de la promoció de l’adopció de les mesures preventives necessàries per al correcte funcionament d’aquestes actuacions.
6. La millora de la detecció de les malalties d’origen professional, mitjançant la coordinació de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. L’execució dels plans i els programes, en desenvolupament de les polítiques en aquesta matèria, que li assigni el Consell de Salut Laboral de les Illes Balears i la conselleria d’adscripció de l’IBASSAL.
8. La coordinació de les competències públiques en matèria de seguretat i salut de les conselleries competents en aquestes matèries, d’acord amb el que preveuen la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals; la Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de sanitat, i la normativa de desplegament.
9. L’exercici de les funcions de col·laboració pericial, d’assessorament tècnic, i de comprovació de les condicions de seguretat i salut, en col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social, així com l’evacuació d’informes al respecte.
10. La realització de programes de prevenció de riscs i promoció de la seguretat i la salut laboral.
11. L’elaboració de programes específics d’intervenció general o sectorial en funció de les patologies laborals i dels estudis, la informació, l’anàlisi estadística i epidemiològica i la investigació que es realitzi.
12. L’anàlisi i la investigació de les causes dels accidents de treball i les malalties professionals, així com de tots els danys que es puguin derivar de l’activitat laboral. De manera global les dades de l’anàlisi es difondran per tal d’ajudar a combatre la sinistralitat.
13. Les actuacions de millora en les condicions de seguretat en el treball, higiene industrial, ergonomia, psicosociologia i medicina en el treball, prestant suport i assessorament, i en la coordinació necessària entre les conselleries competents en matèria de treball i de salut.
14. L’establiment d’un protocol de seguiment de l’evolució general de la seguretat i la salut laboral a les Illes Balears que fixi objectius i continguts del seguiment, defineixi fonts i registres, mètodes de tractament de la informació, instruments i suports, i estructura i terminis temporals per a la generació d’informes.
15. La promoció de la incorporació de la perspectiva de gènere en la prevenció de riscs laborals, així com la promoció de la protecció de la maternitat i l’adopció de mesures perquè hi hagi un entorn laboral lliure d’assetjament, d’acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol.
16. L’elaboració de mapes de riscs laborals que detallin les necessitats i limitacions que hi pugui haver, tant en l’àmbit territorial com en el sectorial.
17. L’atenció tecnicosanitària en salut laboral, investigació de malalties professionals i psicosociologia laboral.
18. L’estudi dels factors de risc psicosocial de l’ambient laboral.
19. La investigació, l’estudi i el control de les malalties professionals, tenint en compte la incidència que hi pot tenir el gènere.
20. La promoció de l’establiment d’un protocol d’actuació conjunta per a la detecció, la notificació i el control de malalties professionals i l’exercici de la funció de promoció de la coordinació entre els diferents òrgans responsables en la tramitació d’incapacitats temporals.
21. El control de qualitat dels serveis de prevenció amb seu central fora de les Illes Balears i amb activitat dins la comunitat autònoma de les Illes Balears.
22. La participació en el disseny i la posada en funcionament de protocols d’exàmens de salut periòdics i de risc per al personal treballador, en coordinació amb la direcció general competent en matèria de salut pública.
23. La realització d’estudis epidemiològics per a la identificació i la prevenció de les patologies que puguin afectar la salut del personal treballador, en coordinació amb la direcció general competent en matèria de salut pública, com a òrgan competent de la vigilància epidemiològica en l’àmbit laboral, quan així es determini pel nombre i la naturalesa de casos de malaltia detectats en el medi laboral. En la realització dels estudis epidemiològics s’ha de tenir en consideració el teixit productiu i econòmic de les Illes Balears.
24. La comunicació a l’efecte oportú, com a òrgan competent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, prevista en l’article 5 del Reial decret 1299/2006, de 10 de novembre, pel qual s’aprova el quadre de malalties professionals en el sistema de la Seguretat Social i s’estableixen criteris per a la notificació i registre, quan els facultatius del Sistema Nacional de Salut, en ocasió de les seves actuacions professionals, s’assabentin de l’existència d’una malaltia de les incloses en l’annex 1 que podria ser qualificada com a professional, o bé de les recollides en l’annex 2, i l’origen professional de la qual se sospita.
25. L’estudi sobre les condicions de treball que puguin resultar nocives o insalubres durant els períodes de reproducció, embaràs, maternitat i lactància.
26. La programació, la coordinació i el suport d’accions formatives sobre seguretat i salut en el treball, amb especial atenció als col·lectius de persones treballadores en situació de més risc, així com l’ajuda en les iniciatives de promoció de salut laboral que duguin a terme la direcció general competent en matèria de salut pública i la direcció general competent en matèria d’educació.
27. La realització d’activitats divulgatives i informatives en general sobre la prevenció de riscs laborals, la vigilància de la salut i la millora de l’ambient laboral.
28. El foment, el suport i la promoció d’activitats desenvolupades pels col·lectius empresarials i les persones treballadores, i les seves respectives organitzacions representatives amb vista a la millora de les condicions de seguretat i salut en el treball, la reducció de riscs laborals i la investigació i posada en funcionament de noves formes de protecció o de tecnologies encaminades a reduir l’accidentabilitat.
29. La programació de controls generals i sectorials que permetin el seguiment de les actuacions preventives que es realitzin en les empreses per a la consecució dels objectius prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
30. La realització de totes les funcions, activitats i tasques que impliquin assessorar i auxiliar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i col·laborar-hi, dins el marc de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
31. La coordinació amb la direcció general competent en matèria de salut pública en les actuacions que aquesta ha de dur a terme d’acord amb l’article 33.2 de la Llei 33/2011, de 4 d’octubre, general de salut pública, i amb l’article 6.2.o) de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears. La coordinació també s’ha de dur a terme amb el sistema sanitari de les Illes Balears per desenvolupar les funcions previstes en l’article 35 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears.
32. Informar sobre les conclusions, els documents, les actes i les propostes del Grup de Treball de Salut Laboral de la Comissió Nacional de Salut Pública del Ministeri de Sanitat als directors tècnics dels serveis de prevenció i als agents socials.
33. L’exercici de la potestat sancionadora en matèria de seguretat i salut laboral.
34. La gestió del registre de les actes de designació de delegats de Prevenció i de constitució dels comitès de Seguretat i Salut, regulat mitjançant Decret 48/2001, de 30 de març, pel qual s’estableix l’obligació de registre i dipòsit de les actes de designació de delegats de Prevenció i de constitució dels comitès de Seguretat i Salut.
35. La gestió de les sol·licituds d’habilitació de llibres de subcontractació competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb el Reial decret 1109/2007, de 24 d’agost, pel qual es desplega la Llei 32/2006, de 18 d’octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció.
36. La gestió del registre d’empreses acreditades en el sector de la construcció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, establert per la Llei 32/2006, de 18 d’octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció.
37. La tramitació de les acreditacions dels serveis de prevenció aliens, i de les entitats formatives i auditors en matèria de prevenció de riscs laborals, amb la comprovació prèvia que compleixen els requisits reglamentaris, i la tutela i el control de les actuacions.
38. La gestió d’aquells registres administratius relatius a les activitats dels diversos agents implicats en la prevenció de riscos laborals, inclosos els treballadors, que oportunament es creïn.
39. Amb caràcter general, totes les activitats que siguin necessàries per al compliment dels objectius de promoció i prevenció en matèria de seguretat i salut en el treball.
Article 5
Potestats administratives
D’acord amb l’article 38.3 de la Llei 13/2017, i de conformitat amb la disposició final cinquena de la Llei 14/2018, per dur a terme les funcions i activitats mencionades, l’IBASSAL pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, incloses la potestat sancionadora i la de foment, excepte l’expropiatòria, per mitjà dels òrgans que estableixin aquests Estatuts.
Capítol III
Composició i funcionament
Article 6
Principis generals
1. L’IBASSAL s’ajustarà al principi d’instrumentalitat respecte de les finalitats i objectius establerts en aquests Estatuts.
2. Els òrgans de l’Institut en el seu funcionament ordinari s’adequaran als principis establerts per la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la normativa bàsica estatal i, en particular, als de legalitat, objectivitat, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
3. L’IBASSAL en l’exercici de les seves competències promourà la integració del principi d’igualtat entre dones i homes en la política de salut i prevenció de riscs laborals.
4. L’Institut, amb motiu de les campanyes de sensibilització que realitzi, promourà en l’activitat preventiva de riscs laborals tant l’accessibilitat de les persones amb discapacitat com la incorporació de la perspectiva sobre l’orientació sexual i la identitat de gènere per garantir el principi d’igualtat i no discriminació de les persones LGTBI.
Article 7
Organització
Sense perjudici del previst en l’article 7.c de la Llei 7/2018, l’IBASSAL està integrat pels òrgans unipersonals i col·legiats esmentats a continuació:
a) Òrgans unipersonals:
la presidència
la vicepresidència
la direcció
b) Òrgans col·legiats:
el Consell de Direcció
el Consell Rector de Salut Laboral
Article 8
La presidència
1. La presidència és l’òrgan superior de direcció unipersonal, que exerceix la representació legal i ordinària de l’IBASSAL i les funcions que té encomanades.
2. La presidència la tindrà la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball.
Article 9
Funcions de la presidència
1. Són funcions de la presidència:
a. Representar l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
b. Proposar al Consell de Govern el nomenament i el cessament del director o la directora de l’Institut, prèvia comunicació al Consell Rector de Salut Laboral.
c. Presentar l’avantprojecte de pressupost de l’Institut al Consell de Direcció per a la seva aprovació.
d. Executar els acords del Consell de Govern en el marc de les seves competències.
e. Subscriure convenis i acords de col·laboració i cooperació amb altres administracions públiques, entitats públiques i privades, corporacions, universitats, centres d’investigació i empreses.
f. Ser l’òrgan de contractació de l’IBASSAL.
g. Presidir les reunions tant del Consell de Direcció com del Consell Rector de Salut Laboral, moderar el desenvolupament dels debats, així com representar ordinàriament els òrgans col·legiats esmentats.
h. Autoritzar i disposar despeses, contreure obligacions i proposar pagaments, d’acord amb la normativa autonòmica vigent en matèria de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i. Convocar i concedir ajuts i subvencions de conformitat amb la normativa reguladora corresponent.
j. Fixar les convocatòries de les reunions del Consell de Direcció i del Consell Rector de Salut Laboral, tant ordinàries com extraordinàries, així com determinar l’ordre del dia corresponent, tenint en compte les peticions de les vocalies, presentades amb una antelació mínima de deu dies a la convocatòria.
k. Tenir el vot de qualitat en cas d’empat en les votacions del Consell de Direcció i del Consell Rector de Salut Laboral.
l. Exercir la superior direcció del personal, la iniciativa i la inspecció de tots els serveis.
m. Dictar les instruccions i circulars que consideri necessàries per a la prestació adequada del servei.
n. Acompanyar les propostes de modificació de l’estructura i organització de l’Institut d’una memòria descriptiva de la seva necessitat i la valoració de l’impacte pressupostari que suposen.
o. Nomenar d’entre el personal funcionari de l’IBASSAL les persones encarregades d’instruir els expedients sancionadors en la matèria atribuïda a l’Institut esmentat, i resoldre tant els expedients mencionats com els recursos de reposició que se’n presentin.
p. Trametre al Consell de Direcció una proposta de resolució en relació amb els procediments de revisió d’ofici dels actes nuls i la declaració de lesivitat dels actes anul·lables dels òrgans unipersonals de l’IBASSAL.
q. Nomenar, a proposta de les organitzacions empresarials i sindicals indicades en l’article 13.7 d’aquests Estatuts, les persones que tenguin les vocalies en representació d’aquestes, així com els suplents respectius.
r. Resoldre els recursos d’alçada interposats davant dels actes dictats per la direcció o per la vicepresidència de l’IBASSAL.
s. Resoldre els procediments de revisió d’ofici dels actes nuls i la declaració de lesivitat dels actes anul·lables del Consell de Direcció.
t. La gestió patrimonial dels béns mobles i immobles i el manteniment de l’inventari de l’Institut.
u. Resoldre les reclamacions de responsabilitat patrimonial derivades de l’actuació de l’Institut.
v. En matèria de relacions amb els tribunals, l’exercici de totes les actuacions que calguin i, en particular, la tramesa d’expedients administratius i els actes d’execució de sentències.
w. Qualsevol altra atribuïda a l’IBASSAL que no correspongui específicament a un altre òrgan de l’Institut.
2. La presidència, per raons d’eficiència, pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, funcions pròpies en la vicepresidència o en la direcció de l’Institut, així com en la persona que ocupi la Direcció General competent en matèria de salut laboral.
Article 10
La vicepresidència i les seves funcions
1. La vicepresidència l’exercirà la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut.
2. La vicepresidència de l’Institut assumirà les funcions atribuïdes a la presidència en cas d’absència, vacant o malaltia de la persona que ocupi la presidència i les delegades de conformitat amb l’article 9.2 d’aquests Estatuts.
Article 11
La direcció. Naturalesa i règim de provisió
1. La direcció és l’òrgan de gestió i execució de les competències atribuïdes a l’Institut.
2. La persona titular, que tengui la condició d’alt càrrec assimilat a director/a general, desenvoluparà la direcció tècnica de l’IBASSAL, sota l’autoritat superior de la presidència i amb dependència funcional de la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut laboral.
3. El nomenament i el cessament de la persona titular de la direcció es farà mitjançant acord del Consell de Govern, a proposta de la Presidència, prèvia comunicació al Consell Rector de Salut Laboral, i l’emissió per part de la direcció general competent en matèria de pressuposts i la direcció general competent en matèria de Funció Pública i Administracions Públiques dels informes prevists en l’article 20.5 de la Llei 7/2010, i d’acord amb l’article 21.1 de la mateixa Llei.
4. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, les funcions de la direcció de l’Institut les assumirà, temporalment, la persona que ocupi la direcció general competent en matèria de salut laboral, llevat que la presidència de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral en designi un altra persona.
Article 12
Funcions de la direcció
Són funcions de la direcció:
1. La direcció tècnica i administrativa dels serveis i la direcció del personal.
2. L’elaboració i la redacció de l’avantprojecte de pressupost de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral, així com el control de la seva execució.
3. L’elaboració de la memòria anual d’activitats i la seva tramesa al Consell de Direcció.
4. La prestació d’assistència tècnica, informació i assessorament a la presidència, la vicepresidència, el Consell de Direcció, el Consell Rector de Salut Laboral i l’autoritat laboral quan sigui requerit a tal efecte.
5. La programació i la planificació d’activitats d’acord amb els plans i programes que s’estableixin en matèria de prevenció de riscs laborals.
6. El control i la supervisió de les activitats que dugui a terme l’Institut i dels procediments establerts per acomplir-les eficaçment.
7. La gestió econòmica i pressupostària, sense perjudici del previst en l’article 9.8 d’aquests Estatuts.
8. La gestió ordinària de les matèries contingudes en els punts 34 a 38 de l’article 4 d’aquests Estatuts.
9. Exercir les funcions de secretaria tant del Consell Rector de Salut Laboral com del Consell de Direcció. A tal efecte assistirà a les reunions d’aquests òrgans amb veu i sense vot.
10. Auxiliar la presidència o la vicepresidència en les activitats pròpies per complir les funcions de l’Institut.
11. Vetllar per la utilització racional i eficient dels mitjans materials de l’Institut.
12. Gestionar els assumptes generals, dels recursos humans i jurídics de l’Institut.
13. Informar la presidència sobre les qüestions que es refereixin a la gestió de l’Institut.
14. Executar les funcions delegades per altres òrgans de l’Institut.
15. Elevar proposta de resolució respecte de les reclamacions de responsabilitat patrimonial motivades pel funcionament de l’Institut.
16. Dur a terme la gestió ordinària del patrimoni de l’ens.
17. Qualsevol altra que li atribueixin les lleis i els reglaments o li siguin encomanades.
Article 13
El Consell de Direcció. Naturalesa i composició
1. El Consell de Direcció és l’òrgan superior col·legiat de l’IBASSAL i està integrat per la persona que exerceixi la presidència, la que exerceixi la vicepresidència i onze vocals.
2. La presidència i la vicepresidència són les de l’IBASSAL, previstes de conformitat amb els articles 8.2 i 10.1, respectivament, d’aquests Estatuts.
3. Els vocals i les vocals del Consell de Direcció són els següents:
a. La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.
b. La persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública.
c. La persona titular de la direcció general competent en matèria de salut pública.
d. La persona titular de la direcció general competent en matèria de salut laboral.
e. La persona titular de la direcció general del Servei de Salut de les Illes Balears (IBSALUT).
f. Dues persones en representació de les organitzacions sindicals més representatives en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en proporció amb el nombre de components que s’assignin a cadascuna de les organitzacions sindicals a la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
g. Dues persones en representació de les organitzacions empresarials més representatives en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en proporció amb el nombre de components que s’assignin a cada una de les organitzacions empresarials a la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
h. Una persona en representació de la Federació d’Entitats Locals de les Illes (FELIB).
i. Una persona en representació dels consells insulars. Aquesta representació s’exercirà per les institucions representatives de cada una de les illes per períodes d’un any de manera rotatòria amb el següent ordre: el primer any, Mallorca; el segon, Eivissa; el tercer, Menorca; el quart, Formentera, i així successivament.
4. Exercirà les funcions de secretaria del Consell de Direcció la persona que ocupi la direcció de l’Institut o qui la substitueixi, que assistirà a les sessions amb veu i sense vot.
5. Ha d’assistir a les sessions per a tasques d’assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu i sense vot, una persona en representació de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici que aquesta pugui delegar les funcions en una persona membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
6. Les persones titulars de la conselleria competent en matèria de treball, per una banda, i en matèria de salut, per l’altra, hi adquireixen la condició de membres i són nomenats de forma automàtica quan accedeixen al càrrec corresponent.
La resta de membres que representen l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hauran de nomenar una altra persona que pugui assistir en el seu nom quan no puguin ser-hi per absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal. Als efectes indicats, en el termini màxim d’un mes des de la respectiva presa de possessió, adreçaran un ofici a la presidència de l’IBASSAL mitjançant el qual, a més de designar la persona que pugui exercir la suplència en els termes indicats, indicaran un correu electrònic per a la pràctica de les comunicacions derivades del funcionament del Consell de Direcció.
7. Les persones que representin les organitzacions empresarials i sindicals més representatives seran nomenades o cessades com a vocals mitjançant resolució de la presidència, a proposta de les organitzacions respectives, que mantindran actualitzada la relació de representants.
Aquesta proposta es comunicarà per escrit a la presidència de l’IBASSAL, amb indicació d’un correu electrònic per a la pràctica de les comunicacions derivades del funcionament del Consell de Direcció i una relació de persones que puguin exercir la suplència per absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal de les titulars.
8. Tant la FELIB com el consell insular que correspongui, de conformitat amb el punt 3.i d’aquest article, comunicaran per escrit a la presidència de l’IBASSAL la identitat dels seus respectius representants, amb indicació d’una adreça de correu electrònic per a la pràctica de les comunicacions derivades del funcionament del Consell de Direcció i les persones que puguin exercir la suplència per absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal de les titulars.
9. Els membres del Consell de Direcció que tenguin el domicili fora de l’illa on tenguin lloc les reunions tenen dret al reembors de les despeses de desplaçament que es puguin produir per assistència a les sessions i de les dietes corresponents, d’acord amb el que determini la normativa aplicable al funcionament dels òrgans col·legiats de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del seu sector instrumental.
10. En la composició del Consell de Direcció s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.
11. Els membres del Consell de Direcció cessen automàticament com a tals en el moment que cessin en el càrrec per al qual foren nomenats. La plaça ha de romandre vacant al Consell de Direcció fins que es faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d’algun dels membres, aquest no s’ha de tenir en compte en el càlcul del quòrum de constitució i de votació del Consell de Direcció.
Article 14
Atribucions i funcionament del Consell de Direcció
1. Les següents actuacions són competència del Consell de Direcció:
a) Aprovar el pla d’actuació de l’IBASSAL i elevar-lo a la presidència.
b) Aprovar la memòria anual de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
c) Proposar a la Conselleria d’adscripció l’aprovació o la modificació del règim jurídic i els Estatuts de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
d) Aprovar l’avantprojecte de pressuposts de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
e) Resoldre els procediments de revisió d’ofici dels actes nuls i la declaració de lesivitat dels actes anul·lables dels òrgans unipersonals de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
f) Aprovar anualment l’inventari del patrimoni de l’IBASSAL.
g) Qualsevol altra que li atribueixin les lleis i els reglaments.
2. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d’acords del Consell de Direcció és el que estableixen, amb caràcter general, per als òrgans col·legiats, els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 17 i següents de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. L’IBASSAL prendrà les mesures necessàries per tal que el Consell de Direcció es pugui reunir i prendre acords, tant de forma presencial a les diferents illes de l’arxipèlag, com telemàtica.
4. Per a la constitució vàlida del Consell de Direcció en primera convocatòria, a efectes de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords es requereix l’assistència, presencial o a distància, del president i del secretari o, si escau, de qui els supleixin, i la de, com a mínim, set vocals.
Als efectes indicats, el Consell es podrà constituir vàlidament en segona convocatòria si hi assisteixen, de forma presencial o a distància, com a mínim el president, el secretari i cinc vocals, o els seus suplents respectius. La segona convocatòria no podrà començar abans de 30 minuts des de l’hora prevista per a la primera.
5. Quan estiguin reunits, de manera presencial o a distància, el secretari i tots els membres del Consell de Direcció o, si s’escau, les persones que els supleixin, aquests es podran constituir vàlidament com a òrgan col·legiat per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d’acords, sense necessitat de convocatòria prèvia, quan així ho decideixin tots els membres.
Article 15
El Consell Rector de Salut Laboral. Naturalesa i composició
1. El Consell Rector de Salut Laboral és l’òrgan col·legiat de participació tripartit i paritari de l’IBASSAL, on tenen representació tant les administracions com els agents econòmics i socials més representatius de les Illes Balears. Es configura com l’òrgan assessor, consultiu i de participació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de seguretat i salut en el treball.
2. Els components del Consell Rector de Salut Laboral amb veu i vot són:
a) La persona que ocupi la presidència, en els termes de l’article 8.2 d’aquests Estatuts.
b) La persona que ocupi la vicepresidència, de conformitat amb l’article 10.1 d’aquests Estatuts.
c) Per l’administració, deu persones que representaran, respectivament, a:
1r. la direcció general competent en matèria de salut laboral.
2n. la direcció general competent en matèria de salut pública.
3r. la direcció general competent en matèria d’educació.
4t. l’IBSALUT.
5è. la direcció general competent en matèria de funció pública.
6è. el Consell Insular de Mallorca.
7è. el Consell Insular de Menorca.
8è. el Consell Insular d’Eivissa.
9è. el Consell Insular de Formentera.
10è. la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB).
d) Dotze representants de les organitzacions sindicals més representatives en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en proporció amb el nombre de components que s’assignin a cadascuna de les organitzacions sindicals a la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
e) Dotze representants de les organitzacions empresarials més representatives en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en proporció amb el nombre de components que s’assignin a cada una de les organitzacions empresarials a la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
3. Exercirà les funcions de secretària del Consell Rector la persona que ocupi la direcció de l’Institut, o qui la substitueixi, que assistirà a les sessions amb veu i sense vot.
4. Les persones que representin les organitzacions empresarials i sindicals més representatives seran nomenades o cessades com a vocals mitjançant resolució de la presidència a proposta de les organitzacions respectives. La relació de representants s’ha de mantenir actualitzada. Aquesta proposta serà comunicada per escrit a la presidència de l’IBASSAL, amb indicació d’una adreça de correu electrònic per a la pràctica de les comunicacions que siguin necessàries, i una relació de persones que puguin exercir la suplència per absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal de les titulars.
5. Igualment hi assistiran, amb veu i sense vot, la persona que designin les mútues d’accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social, i la designada per les associacions de serveis de prevenció aliens amb representativitat a les Illes Balears, respectivament, en representació de les organitzacions indicades.
6. També hi assistirà, amb veu i sense vot, la persona que designi la Inspecció de Treball i Seguretat Social, en representació d’aquesta.
7. Així mateix, hi assistiran dues persones en representació de la Societat Balear de Medicina del Treball i Salut Laboral. Aquestes tindran veu, però no vot.
8. Les designacions de les persones incloses en els apartats 5, 6 i 7 d’aquest article, així com els seus respectius suplents i una adreça de correu electrònic per a la pràctica de les comunicacions que siguin necessàries, es comunicaran a l’IBASSAL mitjançant escrit adreçat a la presidència d’aquest.
9. Per iniciativa pròpia o a petició d’almenys la meitat dels membres del Consell Rector, la presidència pot convidar a les reunions, amb veu i sense vot, persones la intervenció de les quals consideri convenient d’acord amb els punts inclosos en l’ordre del dia, a raó dels seus coneixements, preparació, prestigi o altres circumstàncies.
10. En cap cas les persones que exerceixin com a vocals no es poden atribuir la representació o les facultats del Consell Rector de Salut Laboral, tret que expressament se’ls hagi atorgat per acord de l’òrgan col·legiat per a cada cas concret i així consti en l’acta de la sessió corresponent.
11. En la composició del Consell Rector s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.
Article 16
Funcions del Consell Rector de Salut Laboral
Són funcions del Consell Rector de Salut Laboral les següents:
a) Amb caràcter previ a la seva aprovació, conèixer els programes i els plans d’actuació que, en matèria de seguretat i salut, hagi d’executar el Govern de les Illes Balears, i informar-ne.
b) Conèixer l’avantprojecte de pressupost anual de l’IBASSAL.
c) Conèixer la proposta de nomenament i cessament de la persona que ocupi la direcció.
d) Conèixer la proposta d’estatuts i les seves modificacions.
e) Impulsar les activitats de planificació i programació pròpies de l’Institut.
f) Realitzar funcions de seguiment sobre l’execució dels programes i la gestió dels serveis. A tal efecte, el director o la directora de l’Institut li proporcionarà la informació que necessiti.
g) Elevar propostes i peticions a les conselleries que exerceixin competències en matèria de prevenció de riscs laborals.
h) Actuar com a òrgan consultiu de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en totes les qüestions relacionades amb la prevenció de riscs laborals competència de l’administració autonòmica.
i) Proposar criteris i directrius d’actuació en matèria de seguretat i salut en el treball, en el marc dels plans d’actuació que s’estableixin.
j) Avaluar el grau d’implantació i els programes d’aplicació de la Llei de prevenció de riscs laborals i les seves normes de desplegament a la comunitat autònoma.
k) Efectuar el seguiment i l’avaluació del pla d’acció anual.
l) Efectuar el seguiment de les actuacions públiques en matèria de salut laboral.
m) Proposar i impulsar les mesures necessàries per al millor compliment de les finalitats assignades a l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
n) Proposar el desenvolupament del sistema de formació i informació d’estudis, investigació i estadístiques relacionades amb la salut laboral.
o) Informar sobre tots els projectes d’elaboració de disposicions normatives en matèria de salut laboral.
p) Proposar processos d’investigació encaminats a la identificació i la prevenció de riscs laborals, la seva divulgació i formació en matèria preventiva.
q) Qualssevol altres facultats que li atribueixin les lleis i els reglaments.
Article 17
Funcionament
1. El Consell Rector de Salut Laboral funciona en ple i en comissió de grups de treball.
2. El Consell Rector pot constituir els grups de treball que estimi necessaris en els àmbits de la seva competència. Aquests, que podran ser temporals o permanents, tindran el caràcter temàtic, sectorial o insular que el Consell Rector estimi necessari per al compliment de les seves finalitats.
Així mateix, el ple podrà acordar la constitució d’una comissió permanent. La composició d’aquesta serà proporcional a la del ple i s’ocuparà d’aquells assumptes de naturalesa ordinària que, per raons de agilitat o eficiència, li encomani expressament l’acord de creació o les seves modificacions.
3. La creació, la regulació de la composició i del funcionament dels grups de treball es faran mitjançant acord del Consell Rector de Salut Laboral que contindrà, necessàriament, com a mínim la denominació, la composició, la duració i l’àmbit territorial i funcional del grup de treball en qüestió.
4. Les reunions plenàries del Consell Rector de Salut Laboral s’han de convocar, amb caràcter ordinari, dues vegades l’any, i amb caràcter extraordinari, quan la importància o la urgència dels assumptes així ho requereixi, per iniciativa de la presidència o de les dues terceres parts del conjunt dels vocals del ple.
5. Per a la constitució vàlida tant del Consell Rector, dels grups de treball i de la comissió permanent prevists en l’apartat 2 d’aquest article, a l’efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requereix la presència de la meitat més una de les persones amb dret a vot que l’integren.
No obstant això, la constitució al·ludida es podrà fer vàlidament en segona convocatòria si hi assisteixen, de forma presencial o a distància, com a mínim el president, el secretari i un terç dels seus integrants, sempre que hi estiguin representades totes les entitats incloses en el punt 2 de l’article 15 d’aquests Estatuts. La segona convocatòria no podrà començar abans de 30 minuts des de l’hora prevista per a la primera.
6. La convocatòria del Consell Rector s’ha d’efectuar per la presidència amb una antelació mínima de 48 hores i cal indicar-hi el dia, l’hora i el lloc de la reunió, així com l’ordre del dia, i incloure-hi, si escau, la documentació necessària per al desenvolupament de la reunió.
Per la seva banda, la convocatòria dels grups de treball que es creïn es durà a terme de conformitat amb les previsions de l’acord esmentat en el punt 3 d’aquest article.
Amb caràcter ordinari, les comunicacions es duran a terme mitjançant el correu electrònic que els membres facilitaran per escrit a la direcció de l’IBASSAL a tal efecte. Les organitzacions representades són les responsables de mantenir actualitzats tant la relació de les persones que les representen com de les adreces de correu electrònic per dur a terme les comunicacions corresponents.
6. Els acords del ple del Consell Rector i els dels grups de treball s’adopten per majoria simple dels representats.
7. De cada sessió que se celebri en el ple del Consell Rector s’estendrà una acta, que signarà la persona que n’exerceixi la secretaria en els termes d’aquests Estatuts i visarà la persona que n’exerceixi la presidència. En tot cas, han de constar en l’acta els vots discrepants i el seu fonament quan així ho sol·licitin oportunament els membres disconformes.
8. Els membres del Consell Rector que tenguin el domicili fora de l’illa on es facin les reunions tenen dret al reemborsament de les despeses de desplaçament que es puguin produir per assistència a les sessions i de les dietes corresponents, d’acord amb el que determini la normativa aplicable al funcionament dels òrgans col·legiats de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del seu sector instrumental.
S’han d’adoptar les mesures necessàries per possibilitar la participació de forma telemàtica i amb plens efectes dels vocals del Consell Rector que no resideixin a l’illa on es facin les reunions.
9. El Consell Rector, motivadament, també podrà acordar la creació de comissions cientificotècniques per al desenvolupament de recerques i anàlisis específiques en atenció a les característiques especials concurrents. L’acord de creació tindrà el contingut mínim del punt 3 d’aquest article.
Capítol IV
Àrees de gestió administrativa
Article 18
Àrees de l’IBASSAL
1. L’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral s’estructura, sota la dependència de la direcció, en les àrees següents:
a) Àrea juridicoadministrativa, encarregada de donar suport a la direcció en general en matèria juridicoadministrativa i, en particular, en els aspectes següents: tramitació dels expedients derivats de convenis de col·laboració, subvencions, contractes, gestió pressupostària i de personal; direcció i control dels registres competència de l’Institut; patrimoni i assumptes generals; tramitació dels expedients sancionadors per infraccions en matèria de salut laboral; elaboració de la normativa corresponent, emissió d’informes jurídics i administratius en coordinació amb la Conselleria d’adscripció, i col·laboració amb els organismes amb competències en prevenció de riscs laborals en matèries de la seva competència.
b) Àrea tècnica, encarregada de donar suport tècnic a la Direcció, en general, en matèria de salut laboral i, en particular, en els següents aspectes: coordinació de l’activitat tècnica en matèria de salut laboral; estudi del medi laboral; vigilància de la salut, la seguretat i la higiene en el treball; estadística de seguretat i salut laboral; control d’accidents laborals i malalties professionals; prevenció i investigació de riscs i accidents laborals; impuls i desenvolupament de les polítiques d’igualtat en l’àmbit laboral; organització i direcció dels equips tècnics de prevenció; elaboració i direcció de les campanyes en matèria de salut laboral, i impartir formació i dur a terme la tasca de sensibilització.
2. La relació de llocs de feina de l’IBASSAL ha de delimitar les unitats administratives que s’han d’integrar en cadascuna de les àrees a què es refereix l’apartat anterior, les quals han d’exercir les funcions que s’estableixin.
Capítol V
Règim jurídic
Article 19
Actes administratius
1. El règim jurídic que s’aplica en els actes de l’Institut és, en el marc de la normativa bàsica estatal, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Els actes dictats per la vicepresidència en exercici de les funcions expressament delegades no exhaureixen la via administrativa i, per tant, s’hi pot interposar un recurs d’alçada davant la presidència. Tampoc no exhaureixen la via administrativa els actes dictats per la direcció en exercici de les funcions pròpies o expressament delegades de conformitat amb aquests Estatuts.
3. Els actes dictats per la presidència i pel Consell de Direcció de l’Institut en l’exercici de les seves competències exhaureixen la via administrativa i, per tant, s’hi pot interposar, potestativament, recurs de reposició o directament un recurs contenciós administratiu o demanda, segons correspongui, davant la jurisdicció competent.
4. La competència per resoldre els procediments de revisió d’ofici dels actes nuls i la declaració de lesivitat dels actes anul·lables dels òrgans unipersonals de l’IBASSAL correspon al Consell de Direcció i, respecte dels actes dictats pel Consell de Direcció, a la persona titular de la conselleria d’adscripció.
5. En matèria de responsabilitat patrimonial, l’IBASSAL es regirà per les normes estatals de caràcter bàsic vigents, i per la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Article 20
Representació i defensa en judici
La representació i la defensa en judici de l’Institut correspon als advocats de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, de conformitat amb la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Capítol VI
Règim econòmic i financer
Article 21
Pressupost
1. El pressupost de l’Institut s’ha d’incloure en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de manera diferenciada com a secció pressupostària.
2. L’IBASSAL gaudirà del mateix tractament fiscal que la Comunitat Autònoma per la seva condició d’ens autònom del sector públic instrumental.
Article 22
Recursos econòmics
Els recursos econòmics de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral, de conformitat amb la Llei 7/2018, estan constituïts per:
a) Les consignacions específiques previstes en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) Les transferències, corrents o de capital, que procedeixin d’altres administracions o organismes públics.
c) Els béns i valors, productes i rendes que provinguin del patrimoni que li adscrigui la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre.
e) Les subvencions, aportacions i donacions que rebi de qualsevol organisme públic o de particulars.
f) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.
Article 23
Patrimoni
1. Constitueix el patrimoni de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral:
a. Els béns i drets la titularitat dels quals correspongui a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o qualsevol persona jurídica pública, que siguin adscrits a l’IBASSAL per a l’acompliment de les seves finalitats.
b. Els béns i drets necessaris per acomplir les finalitats pròpies que adquireixi l’IBASSAL amb fons procedents del seu pressupost i dels ingressos que hi pugui percebre.
c. Els béns i drets que, per qualsevol títol, pugui adquirir de la Comunitat Autònoma, d’altres administracions, d’entitats públiques o privades o de particulars.
2. Els béns i el patrimoni que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears adscrigui a l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral conserven la seva qualificació jurídica originària i s’hauran de destinar exclusivament a les finalitats pròpies de l’Institut.
3. El règim patrimonial és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 25 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
4. El patrimoni de l’Institut quedarà reflectit en l’inventari corresponent, que ha de ser revisat i aprovat anualment pel Consell de Direcció.
Article 24
Contractació
1. La contractació de l’Institut s’ajustarà a les prescripcions de la normativa bàsica en matèria de contractació de les administracions públiques i a la normativa autonòmica sobre la matèria.
2. L’òrgan de contractació és la presidència de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral.
Capítol VII
Règim del personal
Article 25
Règim del personal
1. El personal de l’Institut està integrat pel personal funcionari o laboral de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que li sigui adscrit, així com pel personal de nou ingrés que s’incorpori d’acord amb la normativa vigent en matèria de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La plantilla de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral, en cas de necessitat, estarà desconcentrada territorialment per a cada illa tot garantint una dotació mínima de personal.
3. El règim jurídic del personal és el que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol; la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i les normes que les despleguen.
4. La selecció i provisió del personal de l’Institut s’ajustarà als sistemes i procediments que estableix la Llei 3/2007, de 27 de març, i a les normes que la despleguen.
5. Per tal de garantir l’especialització i la necessària actualització de coneixements derivada dels canvis constants que experimenten els diversos sectors productius de la societat balear, l’Institut promourà, de forma activa, la formació contínua del personal al seu servei en les matèries de la seva competència, bé en el marc de les accions formatives realitzades per l’EBAP o l’INAP, bé en altres instàncies o empreses especialitzades, quan es consideri necessari als efectes indicats.
Capítol VIII
Dissolució
Article 26
Causes
L’entitat s’extingirà en els termes establerts en l’article 37 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma.