Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2315
Decret 20/2019, de 15 de març, pel qual es regula la bonificació en les tarifes dels serveis regulars de transport marítim interinsular per a les persones residents a la comunitat autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

 

La legislació sobre reduccions tarifàries per raó de residència a les persones usuàries de serveis de transport regular de persones viatgeres es dicta conforme al principi de solidaritat establert en l’article 2 de la Constitució espanyola i al d’atenció de les circumstàncies particulars del fet insular, que recull l’article 138.1 de la norma suprema, com també estableix l’article 3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

 

La Llei 30/1998, de 29 de juliol, del règim especial de les Illes Balears, va reconèixer el fet insular i va establir un conjunt de mesures, entre les quals es preveia la reducció de tarifes de transport de persones viatgeres per a les persones residents a les Illes Balears.

 

El Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, estableix en l’article 51 (ajudes de caràcter social per al transport a favor de residents en regions allunyades) que la intensitat de l’ajuda no ha d’excedir del 100 % dels costs subvencionables.

 

L’aportació que la Comunitat Autònoma fa ve regulada en dues normes: en el Decret 43/2008, d’11 d’abril, regulador de la bonificació a les tarifes dels serveis regulars de transport marítim interinsular per als residents a la comunitat autònoma de les Illes Balears; i en el Decret 42/2008, d’11 d’abril, regulador de la bonificació a les tarifes dels serveis regulars de transport marítim entre les illes d’Eivissa i Formentera per als residents a l’illa de Formentera.

 

Cal fer esment també a les previsions de la Llei 11/2010, de 2 de novembre, d’ordenació del transport marítim de les Illes Balears, especialment les establertes en l’apartat 2 de l’article 28, pel que fa als drets dels residents a Formentera, i les establertes en la disposició addicional cinquena, sobre les bonificacions a usuaris de transport marítim residents a les Illes Balears.

 

La regulació estatal de les bonificacions es conté principalment en la disposició addicional tretzena de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2013 (amb les modificacions posteriors corresponents), i en el Reial decret 1316/2001, de 30 de novembre, pel qual es regula la bonificació en les tarifes dels serveis regulars de transport aeri i marítim per als residents en les comunitats autònomes de Canàries i les Illes Balears i en les ciutats de Ceuta i Melilla.

 

Amb l’entrada en vigor de la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2017, que modifica la Llei 17/2012, es va aconseguir que l’aportació estatal per als serveis regulars de transport marítim de persones en els trajectes interinsulars pujàs fins al 50 %.

 

Fins a l’entrada en vigor de la Llei 3/2017, el règim de bonificacions preveia una bonificació general, a càrrec de l’Estat, del 25 % per a les persones amb ciutadania espanyola, dels altres estats membres de la Unió Europea o dels estats signataris de l’Acord sobre l’Espai Econòmic Europeu o de Suïssa, els seus familiars nacionals de tercers països beneficiaris del dret de residència o del dret de residència permanent, i els ciutadans nacionals de tercers països residents de llarga durada; i un 25 % addicional a càrrec de la Comunitat Autònoma. A més, la Comunitat Autònoma augmentava en un 39 % aquesta aportació als residents a Formentera en el trajecte a Eivissa. Cal esmentar que la bonificació autonòmica per als residents a Formentera s’aplicava a la totalitat de residents.

 

Així, la publicació de normes estatals posteriors als decrets autonòmics ha anat produint divergències, tant en els percentatges de bonificació com en els beneficiaris, que poden fer difícil la interpretació coherent del règim de bonificacions.

 

Tot i aquest nou marc legal, la voluntat del Govern de les Illes Balears és continuar contribuint a aquestes bonificacions per oferir uns preus assequibles en aquests desplaçaments.

 

Un altre canvi important ha estat l’aprovació de la Llei 8/2017, de 3 d’agost, d’accessibilitat universal de les Illes Balears, que disposa que les persones titulars d’una targeta autoritzada d’estacionament amb residència a les Illes Balears que utilitzin els serveis regulars de transport marítim de persones viatgeres, quan es tracti de trajectes interinsulars dins l’arxipèlag balear, tenen dret que s’apliqui la bonificació de resident sobre la tarifa corresponent al seu vehicle. Així doncs, en aquesta norma es recull aquest manament legal.

 

Tots aquests canvis normatius requereixen l’actuació de la Comunitat Autònoma per tal d’aconseguir una interpretació coherent del sistema de bonificacions i incorporar la nova bonificació de la Llei 8/2017.

 

Amb la nova redacció de la normativa autonòmica, es pretén, en la mesura del que sigui possible, adoptar una visió de complementarietat de la norma estatal per tal que noves modificacions d’aquesta no tornin a deixar sense sentit o amb incoherències l’aplicabilitat de la normativa autonòmica.

 

La manera més senzilla de regularitzar i adaptar la norma reglamentària per contribuir a millorar la simplicitat i transparència del règim de bonificacions és dictar una nova norma que reculli tot el règim de bonificacions i que derogui les autonòmiques anteriors (Decret 42/2008 i Decret 43/2008), per evitar les remissions contínues que la modificació d’articles suposa i la necessitat d’acudir a dues normes autonòmiques, a les quals s’ha d’afegir la normativa estatal, per tal d’interpretar o aplicar el règim de bonificació autonòmica.

 

Així mateix, cal dir que les previsions d’aquest Decret s’ajusten als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència; principis de bona regulació que estableix l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

En aquest sentit d’adequació als principis de bona regulació, l’entrada en vigor de la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2017, requereix l’actuació de la Comunitat Autònoma per aconseguir una interpretació coherent de les tres normes (Decret 42/2008, Decret 43/2008 i Llei 3/2017), ja que la normativa autonòmica es va redactar sota el prisma d’un règim d’aportació estatal diferent del recentment aprovat, cosa que dificulta fer una interpretació adequada i coherent de la normativa autonòmica en el nou marc establert per aquesta Llei. Igualment, la Llei 8/2017, quant al dret de bonificació que estableix, requereix el desplegament reglamentari corresponent per fer-lo efectiu.

 

D’aquesta manera, l’elaboració d’aquest Decret és l’adequada per tal d’aconseguir la finalitat que el justifica, tenint en compte que l’objectiu és establir un marc normatiu coherent, principalment després de la publicació d’aquestes normes.

 

S’ha optat per l’elaboració d’un nou decret en lloc de la modificació parcial de l’anterior normativa autonòmica amb la intenció de consolidar un marc reglamentari complementari i amb vocació de permanència de la normativa estatal, per tal que noves modificacions d’aquesta no tornin a deixar sense sentit o amb incoherències l’aplicabilitat de la normativa autonòmica.

 

En el procés seguit s’ha de destacar la participació d’institucions, associacions i organismes que s’han de veure afectats pel Decret, ja que s’ha sotmès al tràmit d’audiència i participació de totes les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els consells insulars, la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears i altres organitzacions o associacions afectades per la norma; i ha passat per la Mesa de Transport Marítim de les Illes Balears i el Consell Econòmic i Social. Així mateix, el Decret s’ha sotmès al tràmit d’informació i audiència pública.

 

L’aprovació d’aquest Decret no suposa el naixement de cap nova obligació per a la ciutadania o per a les navilieres, excepte la justificació de la titularitat de la targeta d’estacionament i la tramesa de la sol•licitud de liquidacions en els mateixos termes en què s’està practicant.

 

Igualment, cal esmentar que l’augment de la participació estatal en el règim de bonificacions suposarà un estalvi per a la Comunitat Autònoma que permet l’adopció de la mesura a favor de les persones amb discapacitat, per la qual cosa aquesta norma no suposa un increment de despesa per a l’Administració autonòmica.

 

L’article 30.6 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears recull com a competència exclusiva de la Comunitat Autònoma el transport marítim exclusivament entre ports i punts de la comunitat autònoma, sense connexió entre altres ports o punts d’altres àmbits territorials.

 

D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre les matèries que són objecte de la competència de la Direcció General de Ports i Aeroports de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, hi ha l’ordenació i la planificació del transport marítim entre ports o punts de la comunitat autònoma sense connexió amb altres ports o punts d’altres àmbits territorials.

 

Atès el que disposa l’apartat primer de l’article 2.1a) de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, aquest ha emès el dictamen corresponent sobre la norma.

 

Per tot això, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 15 de març de 2019, dict el següent

  

DECRET

  

Article 1

Objecte

 

1. L’objecte d’aquest Decret és regular el règim de bonificació en les tarifes dels serveis de transport marítim regular interinsular per a les persones residents a les Illes Balears.

 

2. El règim de bonificacions preveu:

 

Un règim general, per a totes les persones residents a les Illes Balears.

Un règim específic, per a les persones residents a Formentera.

Un règim específic, per a les persones residents amb discapacitat que siguin titulars d’una targeta autoritzada d’estacionament.

 

Article 2

Persones beneficiàries

 

1. Són persones beneficiàries com a residents a les Illes Balears, i d’acord amb la normativa estatal, les persones amb ciutadania espanyola, dels altres estats membres de la Unió Europea o d’altres estats signataris de l’Acord sobre l’Espai Econòmic Europeu o de Suïssa, els seus familiars nacionals de tercers països beneficiaris del dret de residència o del dret de residència permanent, i els ciutadans nacionals de tercers països residents de llarga durada, que acreditin la seva condició de resident a la comunitat autònoma de les Illes Balears i que utilitzin els serveis regulars de transport marítim de persones viatgeres quan es tracti de trajectes interinsulars dins l’arxipèlag balear.

 

2. Són persones beneficiàries del règim específic de bonificació en els trajectes entre Eivissa i Formentera totes les persones residents a l’illa de Formentera amb independència de la seva nacionalitat.

 

3. Són persones beneficiàries del règim específic de bonificació previst en l’article 4 les persones amb discapacitat que siguin titulars d’una targeta autoritzada d’estacionament, i que estiguin incloses en els supòsits dels punts 1 i 2 anteriors.

 

4. La bonificació autonòmica es configura com a complementària, tant en el seu règim com en la participació econòmica que fa la Comunitat Autònoma, de la configuració i l’aportació estatal, en els supòsits prevists per aquesta.

 

Aquestes bonificacions són complementàries i acumulatives amb qualsevol altre règim de bonificació que hi hagi o hi pugui haver, i no poden superar el 100 % en cap cas.

 

Article 3

Quantia de la bonificació

 

1. La quantia de la bonificació general és com a màxim del 25 % de la tarifa corresponent al trajecte i acomodació de què es tracti en cada cas, i fins a aconseguir com a màxim un 75 % de bonificació després de l’aplicació de la bonificació estatal.

 

2. La quantia de la bonificació específica per a les persones residents a Formentera ha de ser:

 

a) Com a màxim del 14 % de la tarifa corresponent al trajecte i acomodació de què es tracti en cada cas, per a les persones residents objecte de la bonificació general, la qual cosa, sumada a la bonificació del 25 % que ja es rep de la Comunitat Autònoma, suposa una reducció tarifària total a càrrec de la Comunitat Autònoma de fins al 39 %, i fins a arribar a un màxim del 89 % després de l’aplicació de la bonificació estatal.

 

b) Com a màxim fins al 39 % per a les persones residents no comunitàries no incloses en el punt 1 de l’article 2, no objecte de la bonificació general.

 

Article 4

Bonificació dels vehicles

 

1. Les persones amb discapacitat que siguin titulars d’una targeta autoritzada d’estacionament i beneficiàries de les bonificacions regulades en aquest Decret tenen dret que s’apliqui la bonificació de resident sobre la tarifa corresponent al vehicle amb el qual viatgin.

 

2. La bonificació que s’ha d’aplicar al vehicle ha d’arribar als mateixos percentatges que la bonificació a què tengui dret la persona titular de la targeta. La reducció tarifària és a càrrec de la Comunitat Autònoma, sens perjudici del que s’estableix en el punt 3 de l’article 2.

 

Article 5

Procediment

 

1. La gestió de la reducció tarifària que regula el Decret, el procediment que s’ha de seguir per aplicar-lo, la forma d’acreditar la condició de beneficiari, la documentació que periòdicament han de presentar les navilieres per al reintegrament dels descomptes efectuats i la verificació i les comprovacions que faci la Direcció General de Ports i Aeroports, són els establerts amb caràcter general en el Reial decret 1316/2001, de 30 de novembre, pel qual es regula la bonificació en les tarifes dels serveis regulars de transport aeri i marítim per als residents en les comunitats autònomes de Canàries i les Illes Balears i a les ciutats de Ceuta i Melilla, i els que conté la disposició addicional 13a de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2013.

 

2. Per rebre la bonificació del vehicle amb el qual viatja una persona titular de la targeta autoritzada d’estacionament, s’ha d’acreditar davant la naviliera que la persona amb discapacitat o bé és qui adquireix els bitllets o bé que els bitllets de vehicle, de conductor acompanyant i de titular de la targeta, han estat adquirits conjuntament i tots han viatjat, independentment de qui els aboni. La naviliera ha de guardar una còpia de la documentació acreditativa, ja que se li pot reclamar en la liquidació, mentre no s’estableixi un mètode telemàtic de comprovació o verificació, en els mateixos terminis de la resta de documentació acreditativa de les bonificacions als residents.

 

Les dades d’aquesta liquidació sobre els vehicles, com a únicament autonòmica, s’han de presentar directament en els mateixos terminis que les altres liquidacions davant la Direcció General de Ports i Aeroports.

 

3. Per al càlcul i l’abonament de l’import de la bonificació, l’òrgan gestor autonòmic ha de prendre com a base justificativa la documentació acreditativa del reconeixement per part de l’Administració General de l’Estat de l’import a càrrec seu per a cada període. No obstant això, l’òrgan gestor autonòmic està facultat per revisar les liquidacions presentades o sol•licitar qualsevol aclariment.

 

En les liquidacions de residents a Formentera no bonificats per l’Estat i en les de vehicles, l’òrgan gestor autonòmic ha d’efectuar la revisió de la relació de bitllets en els mateixos termes que preveu la normativa estatal per a la resta de bitllets bonificats.

 

4. Les empreses navilieres prestadores dels serveis bonificats han de rebre de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’import dels descomptes efectuats.

 

Article 6

Òrgan gestor de les bonificacions

 

L’òrgan gestor de les bonificacions regulades en aquest Decret és la Direcció General de Ports i Aeroports, que té les competències en matèria de transport marítim de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a la qual corresponen igualment les facultats necessàries per a la inspecció i el control de les bonificacions.

 

Disposició addicional primera

Seguiment del crèdit

 

La Direcció General de Ports i Aeroports, competent en matèria de transport marítim, ha de fer un seguiment de l’evolució del nombre de títols de transport amb dret a bonificació, així com de l’import total de les bonificacions, i ha d’informar el Consell de Govern en el cas que es produeixin variacions importants que puguin donar lloc a una insuficiència de crèdit en la partida de despesa corresponent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, a l’efecte d’adoptar les mesures pertinents.

 

Disposició addicional segona

No aplicabilitat del règim de subvencions

 

Les bonificacions que preveu aquest Decret no estan subjectes al règim de la legislació de subvencions, de conformitat amb el que estableix l’article 2.3.b) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

 

Disposició addicional tercera

Control

 

La Direcció General de Ports i Aeroports pot establir procediments de control, inspecció i verificació mitjançant sistemes electrònics que substitueixin totalment o parcialment els prevists en aquest Decret.

 

Disposició derogatòria única

Normes derogades

 

Queda derogat el Decret 42/2008, d’11 d’abril, regulador de la bonificació a les tarifes dels serveis regulars de transport marítim entre les illes d’Eivissa i Formentera per als residents a l’illa de Formentera; i el Decret 43/2008, d’11 d’abril, regulador de la bonificació a les tarifes dels serveis regulars de transport marítim interinsular per als residents a la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que disposa aquest Decret.

 

Disposició final primera

Disposicions per a l’aplicació

 

S’autoritza el conseller de Territori, Energia i Mobilitat a dictar les disposicions que siguin necessàries per a l’aplicació del que es disposa en aquest Decret.

 

Disposició final segona

Entrada en vigor

 

Aquest Decret entra en vigor als vint dies d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, llevat de les previsions sobre bonificacions que indica l’article 3, que tenen efectes retroactius i s’apliquen des del dia 29 de juny de 2017.

  

Palma, 15 de març de 2019

 

La presidenta

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Francesca l Lluch Armengol i Socias

Marc Pons i Pons