Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2312
Decret 18/2019, de 15 de març, pel qual es crea i es regula el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL  

Per mitjà del Reial decret 621/1998, de 17 d’abril (BOE núm. 102, de 29 d’abril), l’Administració de l’Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l’ocupació, funcions i serveis que la Comunitat Autònoma va assumir i distribuir mitjançant el Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig); i mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre, es traspassaren les competències en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació, que anteriorment gestionava l’Institut Nacional d’Ocupació (INEM), ambdós de conformitat amb els articles 12.15 i 15.1de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 9/1994, de 24 de març (actualment, tal com disposa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en els articles 32.11 i 36.2).

 

De conformitat amb l’assumpció de competències, es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, modificada en diverses ocasions, la darrera d’elles mitjançant la disposició final setena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, que disposa que el SOIB té com a finalitat la planificació, la gestió i la coordinació de polítiques d’ocupació, amb funcions concretes d’informació, orientació i intermediació en el mercat laboral, el foment de l’ocupació en tots els seus vessants i el desenvolupament de la formació professional per a l’ocupació.

 

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació dins l’àmbit laboral (BOE núm. 217, de 10 de setembre), estableix que cada Administració pública ha de vetlar per la programació, la gestió i el control de la formació professional per a l’ocupació en el seu àmbit competencial, en coherència i coordinació amb la corresponent a altres administracions. D’acord amb aquest precepte legal, en l’àmbit autonòmic, els òrgans o entitats competents per a la programació, la gestió i el control de la formació professional per a l’ocupació han de ser els que determinin les comunitats autònomes.

 

D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), la competència en l’àmbit material de la formació professional per a l’ocupació correspon a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, a la qual s’adscriu el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), d’acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig).

 

També d’acord amb la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació dins l’àmbit laboral, els serveis públics d’ocupació han de vetlar per la qualitat de la formació en els seus àmbits competencials respectius. Precisament, un dels aspectes que determinen la qualitat de la formació professional per a l’ocupació és el nivell de competència de les persones formadores.

 

El desplegament reglamentari de la Llei 30/2015 s’ha fet recentment per mitjà del Reial decret 694/2017, de 3 de juliol (BOE núm. 159, de 5 de juliol). Aquest Reial decret conté únicament algunes disposicions sobre els tutors o tutores - persones formadores que imparteixin formació en la modalitat de teleformació, i es remet, pel que fa a especificitats, a l’ordre ministerial que les estableixi i, en el cas de formació vinculada a certificats de professionalitat, al que s’estableixi per a cada certificat de professionalitat.

 

En el cas concret de la formació conduent a obtenir certificats de professionalitat, el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener) recull les disposicions generals sobre els requisits que han de reunir les persones formadores de titulació, experiència professional i competència docent, tant en modalitat presencial com en teleformació, i també sobre els controls de qualitat a què s’han de sotmetre les entitats de formació, inclosos els controls sobre l’adequació del seu personal formador. Així mateix, aquest Reial decret conté un mandat a les administracions públiques a fi que garanteixin una oferta suficient de formació de persones formadores.

 

Quant a les disposicions específiques sobre requisits de les persones formadores, tal com preveu aquest mateix Reial decret 34/2008, és en els continguts de cadascun dels certificats de professionalitat (que s’aproven per reial decret) en què s’inclouen les prescripcions que s’han de requerir a les persones formadores per impartir cada mòdul formatiu.

 

L’Ordre ESS/1897/2013, de 10 d’octubre (BOE núm. 249, de 17 d’octubre), desplega el Reial decret 34/2008 i, també, els reials decrets pels quals s’estableixen certificats de professionalitat. Aquesta norma conté disposicions específiques sobre la forma d’acreditar els requisits de les persones formadores (que imparteixen formació en modalitat presencial) i dels tutors o tutores - persones formadores (modalitat de teleformació).

 

A la comunitat autònoma de les Illes Balears, els processos de cerca i selecció, i les comprovacions i revisions dels requisits de les persones formadores han estat fins ara tasques conjuntes de les entitats de formació i del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, que ja fa uns quants anys, per simplificar tràmits, va crear una base de dades de persones formadores que imparteixen mòduls formatius de certificats de professionalitat. Precisament, tant amb l’objectiu de simplificar tràmits de presentació de documents com als efectes d’unificar el procediment per comprovar els requisits de les persones formadores, i amb la finalitat última de facilitar l’adequada execució de les accions formatives, es fa necessari crear i regular un registre públic de persones formadores per poder impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears.

 

Així doncs, mitjançant aquest Decret es crea el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears, es recullen les disposicions sobre l’acreditació de requisits i es regula el procediment d’inscripció.

 

Crear i regular aquest Registre suposa un avenç en la millora de l’oferta de la formació professional per a l’ocupació.

 

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

 

En primer lloc, dona compliment als principis de necessitat i eficàcia (article 129.2) pel fet de regular i gestionar la inscripció de les persones formadores interessades a impartir formació professional per a l’ocupació i, alhora, simplificar els tràmits a les entitats interessades a contractar-les per verificar-ne els requisits. Com ja s’ha esmentat abans, fins ara la revisió dels requisits que havien de complir les persones formadores es feia per cadascun dels serveis implicats del SOIB i mitjançant els centres de formació. No es disposava d’un sistema comú de verificació de dades ni d’una eina informàtica que facilitàs la informació pública per garantir la transparència necessària per dur a terme aquesta tasca. Aquest Registre simplificarà els tràmits per presentar els documents, atès que es farà de manera telemàtica i es gestionarà a sol·licitud de les persones interessades.

 

En virtut del principi de proporcionalitat, aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat a cobrir per la norma, un cop s’ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que no imposin menys obligacions a les persones destinatàries (article 129.3). La norma compleix amb aquest principi, atès que les dades recollides són les mínimes i imprescindibles per atendre la finalitat pretesa.

 

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s’ha exercit de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, per generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa, que en faciliti el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l’actuació i la presa de decisions de les persones i empreses (article 129.4).

 

D’acord amb l’article 38.1 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, la potestat reglamentària de l’Administració de les Illes Balears correspon al Govern. Així mateix, l’article 39.1 d’aquesta mateixa Llei estableix que les disposicions normatives aprovades pel Govern han d’adoptar forma de decret.

 

Aquest Decret s’ajusta a la normativa estatal en matèria de formació per a l’ocupació i certificats de professionalitat.

 

En aplicació del principi de transparència, les administracions públiques han de possibilitar l’accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d’elaboració, en els termes que estableix l’article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; han de definir de manera clara els objectius de les iniciatives normatives i la seva justificació en el preàmbul o exposició de motius, i han de possibilitar que els potencials destinataris tenguin una participació activa en l’elaboració de les normes (article 129.5).

 

En virtut d’aquest principi, i tractant-se d’una disposició normativa amb un clar contingut ad extra, atès que incorpora la creació i la regulació d’un registre públic que afecta tercers aliens a l’Administració, el projecte s’ha sotmès als tràmits d’audiència i informació pública que preveuen els articles 43 a 45 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.

 

En aplicació del principi d’eficiència, aquest Decret suposa unes càrregues administratives mínimes i necessàries o accessòries per a les persones administrades i racionalitza, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics (article 129.6).

 

En resum, es considera que aquest Decret s’adequa totalment als principis que estableix l’article 129 de la Llei 39/2015, s’hi inspiren i formen part implícitament del seu contingut, i, igualment, s’han respectat aquests principis en el procediment d’elaboració de la norma.

 

Per tot això, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria, consultat el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 15 de març de 2019, dict el següent

   

DECRET

     

Capítol I

Disposicions generals

 

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

 

Aquest Decret té com a objecte, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

 

a) Crear el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears (a partir d’ara, Registre), programades, gestionades o supervisades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), així com regular-ne l’organització i el funcionament.

 

b) Establir el procediment per inscriure, en el Registre, les persones formadores que compleixin tots els requisits per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat, així com els procediments per a actualitzacions, comprovacions, modificacions i baixes.

 

Article 2

Normativa aplicable

 

1. Per impartir i avaluar accions formatives dirigides a l’obtenció de certificats de professionalitat, les persones formadores han de complir les disposicions establertes en:

 

a) El Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat.

 

b) L’Ordre ESS/1897/2013, de 10 d’octubre, per la qual es despleguen el Reial decret 34/2008 i els reials decrets pels quals s’estableixen certificats de professionalitat.

 

c) Els reials decrets pels quals s’estableixen cadascun dels certificats de professionalitat que les persones formadores imparteixin i els reials decrets que els modifiquen.

 

2. A més del que estableix la normativa en matèria de formació professional per a l’ocupació, les persones formadores han de complir la resta de normativa que els sigui aplicable.

 

Article 3

Inscripció en el Registre

 

La inscripció en el Registre té caràcter voluntari. Les persones formadores que no estiguin incloses en el Registre i vulguin impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat poden fer els tràmits per inscriure-s’hi, d’acord amb el que estableix aquest Decret.

  

Capítol II

Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears

  

Article 4

Creació del Registre, finalitat, adscripció i naturalesa jurídica

 

1. Es crea el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears.

 

2. La finalitat del Registre és disposar d’una base de dades pública de persones formadores que garanteixi el compliment dels requisits de les persones formadores per poder impartir accions formatives associades a certificats de professionalitat i que faciliti a les entitats de formació la gestió de les accions formatives. Per a aquesta finalitat, s’ha de disposar dels suports documentals i informàtics adequats.

 

3. El Registre està adscrit al Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), que és el responsable de la seva organització, gestió i funcionament.

 

4. El Registre té caràcter administratiu, únic, gratuït i públic. Les inscripcions que s’hi efectuïn tindran la consideració de documents públics.

 

Article 5

Efectes de les inscripcions en el Registre

 

1. Les inscripcions suposen el reconeixement de la documentació acreditativa del compliment de tots els requisits i eximeixen les entitats de formació que hagin de contractar les persones formadores de presentar al Servei d’Ocupació la documentació justificativa del compliment dels requisits d’aquestes.

 

2. Les inscripcions tindran validesa mentre es mantenguin vigents les condicions establertes en la normativa reguladora dels certificats de professionalitat.

 

3. Les inscripcions no generen cap tipus d’obligació contractual ni generen cap vincle laboral o relació administrativa amb el Servei d’Ocupació, ni cap obligació per part d’aquest organisme.

 

Article 6

Funcions del Registre

 

Són funcions del Registre:

 

a) Inscriure les persones formadores que compleixin els requisits per impartir mòduls formatius de certificats de professionalitat, de conformitat amb el que disposa aquest Decret.

b) Emetre certificats de les dades registrades.

c) Custodiar i arxivar la documentació que hagi servit per fer les inscripcions.

d) Facilitar l’accés a les dades del Registre mitjançant el web del SOIB.

e) Actualitzar o corregir dades de les persones formadores que ja estan incorporades al Registre.

f) Aquelles altres que es determinin legalment o reglamentàriament.

 

Article 7

Contingut del Registre i tipus d’anotacions

 

1. El Registre estarà constituït per les inscripcions que reflecteixin les dades de les persones formadores i els mòduls formatius de certificats de professionalitat associats al Catàleg nacional de les qualificacions professionals (CNQP), i ha de contenir la informació següent:

 

a) DNI/NIE.

b ) Número de Registre.

c) Nom i llinatges.

d) Domicili.

e) Telèfon.

f) Adreça de correu electrònic.

g) Sexe.

h) Àmbit territorial de col·laboració.

i) Mòduls formatius en els quals la persona està acreditada: codi i denominació.

j) Modalitats d’impartició de cada mòdul: presencial i teleformació.

k) Dates de les inscripcions, modificacions i baixes.

l) Altra informació que resulti convenient per gestionar el Registre.

 

2. En el Registre es poden practicar tres tipus d’anotacions:

 

a) Altes.

b) Modificacions de les dades contingudes en la inscripció, bé es tracti de les dades personals o dels mòduls que s’han d’impartir.

c) Baixes.

 

Article 8

Dades de caràcter personal

 

La recollida, el tractament, la cessió i la gestió de les dades personals que s’inclouen en el Registre estan sotmesos al Reglament (UE) 2016/679, del Parlament i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, i a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i de garantia dels drets digitals.

  

Capítol III

Requisits de les persones formadores

  

Article 9

Requisits per inscriure’s en el Registre

 

1. Es poden inscriure en el Registre les persones que ho sol·licitin i que compleixin el següent:

 

a) Els requisits generals prevists en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, i en l’Ordre ESS/1897/2013, de 10 d’octubre, per la qual es despleguen el Reial decret 34/2008 i els reials decrets pels quals s’estableixen certificats de professionalitat.

b) Els requisits especificats en els reials decrets pels quals s’estableixen cadascun dels certificats de professionalitat.

 

2. Aquests requisits han de garantir que la persona domina els coneixements i les tècniques relacionades amb la unitat de competència a la qual està associat cada mòdul que sol·liciti impartir. Per això, s’ha de justificar mitjançant la titulació acadèmica o acreditació de la qualificació professional i/o mitjançant l’experiència professional que per a cada mòdul formatiu estableixen els reials decrets que regulen cada certificat de professionalitat.

 

3. En qualsevol cas, també és requisit que la persona acrediti posseir competència docent, tal com es determina en la normativa esmentada.

 

4. A més, les persones formadores que vulguin impartir en la modalitat de teleformació, a part de reunir els requisits específics establerts per a cada mòdul que imparteixin, han de tenir formació o experiència en aquesta modalitat i en l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

  

Capítol IV

Acreditació del compliment dels requisits

  

Article 10

Formes d’acreditació del compliment dels requisits

 

1. La persona que sol·liciti inscriure’s en el Registre ha d’acreditar que compleix els requisits mitjançant l’aportació, juntament amb la sol·licitud, de la documentació acreditativa que s’indica en els articles següents.

 

Així mateix, prèvia autorització inclosa en la sol·licitud, el SOIB pot comprovar i verificar les dades declarades a les quals tengui accés.

 

2. Els documents acreditatius que es presentin han de ser o bé originals, en format digital verificable electrònicament, o bé còpia simple escanejada amb declaració jurada de la seva autenticitat.

 

Article 11

Acreditació de la titulació acadèmica o de l’acreditació de la qualificació professional

 

La persona sol·licitant ha d’acreditar la titulació acadèmica o l’acreditació de la qualificació professional exigida per a cada mòdul que sol·liciti, d’acord amb els programes formatius de cada certificat de professionalitat.

 

En el cas de títols que s’hagin expedit per un organisme estranger, ha d’acreditar la corresponent credencial d’homologació per l’Estat espanyol.

 

 

Article 12

Acreditació de l’experiència professional

 

La persona sol·licitant ha d’acreditar la seva experiència professional en el camp de les competències relacionades amb cada mòdul formatiu que sol·liciti, d’acord amb els programes formatius de cada certificat de professionalitat, mitjançant:

 

a) En el cas de treballar o haver treballat per compte d’altri:

Autorització al Servei d’Ocupació perquè comprovi, en la seva vida laboral, l’experiència professional relacionada amb les competències dels mòduls (empreses, categoria laboral i períodes de contractació).

Presentació, en el cas que l’activitat laboral s’hagi fet fora del Règim General de la Seguretat Social, del certificat de l’Institut Social de la Marina o de la mutualitat corresponent, en què constin les empreses, la categoria laboral i els períodes de contractació.

Presentació dels certificats d’empresa en què constin les funcions fetes, en format digital verificable electrònicament o en còpies simples amb declaració jurada de la seva autenticitat.

 

b) En cas de treballar o haver treballat per compte propi:

Autorització al Servei d’Ocupació perquè comprovi, en la seva vida laboral, l’experiència professional relacionada amb les competències dels mòduls (règim corresponent, activitat i interval de temps).

Presentació, en el cas que l’activitat laboral s’hagi realitzat fora del Règim General de la Seguretat Social, del certificat de l’Institut Social de la Marina o de la mutualitat corresponent.

Presentació d’una declaració de responsable amb la descripció de les activitats desenvolupades.

 

c) En cas de treballar o haver treballat com a persones voluntàries o persones becàries:

Presentació de la certificació de l’organització o empresa on hagi prestat l’assistència, en la qual han de constar les activitats i funcions duites a terme, l’any en què s’han fet i el nombre total d’hores dedicades.

 

Article 13

Acreditació de la competència docent

 

Per acreditar la competència docent, la persona sol·licitant, en les formes establertes en l’article 10 d’aquest Decret, ha de declarar o demostrar que té:

 

a) El certificat de professionalitat de formador / formadora ocupacional o el certificat de professionalitat de docència de la formació professional per a l’ocupació.

 

b) Les titulacions o experiència docent que eximeixen de tenir aquests certificats de professionalitat, és a dir:

Una titulació universitària oficial de llicenciatura en Pedagogia, Psicopedagogia o Magisteri, o de grau en l’àmbit de la psicologia o de la pedagogia o de postgrau en aquests mateixos àmbits.

Una titulació universitària oficial distinta de les indicades en l’apartat anterior, més el certificat d’aptitud pedagògica (CAP) o certificat de qualificació pedagògica o títol professional d’especialització didàctica (TED).

El títol oficial de màster que acrediti la formació pedagògica i didàctica per exercir la docència en l’educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional i ensenyament d’idiomes, o bé l’acreditació de la formació pedagògica i didàctica equivalent.

Experiència docent contrastada d’almenys 600 hores en els darrers 10 anys, en modalitat presencial, en formació professional per a l’ocupació o formació professional del sistema educatiu. Aquesta experiència s’ha d’acreditar mitjançant certificació de l’organització o empresa en què hagi prestat el servei, en la qual han de constar les activitats i funcions de docència realitzades, els cursos o accions formatives concrets, l’any o anys en què s’han impartit i el nombre total d’hores dedicades.

 

Article 14

Acreditació de la formació o de l’experiència en la modalitat de teleformació

 

En el cas de sol·licitar inscriure’s en el Registre per impartir la modalitat de teleformació, la persona sol·licitant, en les formes establertes en l’article 10 d’aquest Decret, ha d’acreditar un dels dos supòsits següents:

 

1. Que té almenys 60 hores d’experiència d’impartició en aquesta modalitat, experiència que ha d’acreditar mitjançant certificació de l’organització o empresa on hagi prestat el servei, en la qual han de constar les activitats i funcions realitzades, l’any en què s’han realitzat i el nombre total d’hores dedicades.

 

2. Que té almenys 30 hores de formació en aquesta modalitat. Els diplomes, títols o certificats que es presentin per acreditar aquesta formació han de contenir el nombre d’hores de formació.

  

Capítol V

Procediment d’inscripció en el Registre

  

Article 15

Inici del procediment: sol·licitud

 

1. Les persones que compleixin els requisits i vulguin impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat han de presentar la sol·licitud d’inscripció únicament per via telemàtica a través del web del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

 

2. Per presentar la sol·licitud per via telemàtica, la persona ha de disposar de DNI electrònic o bé de certificat digital per fer operacions telemàtiques.

 

3. El període de presentació de sol·licituds estarà obert tot l’any.

 

4. En la sol·licitud s’han d’indicar les dades identificatives i de contacte de la persona sol·licitant, l’àmbit territorial en què vol impartir la formació, els mòduls formatius per als quals demana la inscripció, les formes d’acreditació dels requisits que al·lega per poder impartir la formació i altres dades que el Servei d’Ocupació necessiti demanar incloses en el formulari de sol·licitud. 

 

5. En la sol·licitud s’ha de demanar el consentiment de la persona interessada per al tractament de les seves dades personals i perquè hi tenguin accés les entitats col·laboradores del Servei d’Ocupació i la conselleria competent en matèria d’educació, als efectes que estableix aquest Decret. L’accés al Registre s’ha de fer mitjançant la pàgina web del SOIB.

 

6. Els canvis que afectin les dades personals de contacte incloses en la sol·licitud (telèfon o adreça electrònica) els han d’actualitzar les persones interessades a través de la plataforma telemàtica per tal de facilitar-ne la localització i l’enviament de comunicacions.

 

7. Les persones interessades no poden reclamar que es tenguin en compte, per als seus interessos i drets, dades que no hagin consignat o que no s’hagin consignat correctament en les seves sol·licituds.

  

Article 16

Instrucció del procediment

 

1. La instrucció del procediment s’ha de realitzar per la unitat administrativa corresponent del Servei d’Ocupació.

 

2. En el cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits, s’ha de requerir la persona interessada que en el termini de deu dies esmeni les mancances detectades, d’acord amb el que estableix l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb l’advertiment que, si no ho fa, s’entendrà desistida la seva petició, prèvia resolució dictada en els termes que indica l’article 21 d’aquesta mateixa Llei.

 

3. D’acord amb l’article 68.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, es pot demanar a la persona sol·licitant que modifiqui o millori de manera voluntària la sol·licitud.

 

Article 17

Finalització del procediment

 

1. Correspon a la persona titular de la direcció del Servei d’Ocupació dictar les resolucions dels procediments. Les resolucions denegatòries i de desistiment s’han de motivar.

 

2. El SOIB ha d’inscriure les persones formadores que compleixin els requisits d’inscripció i de titulacions exigides en cada cas.

 

3. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de sis mesos a comptar des de la sol·licitud. El venciment del termini màxim sense haver rebut notificació expressa legitima les persones interessades a entendre estimada la seva sol·licitud per silenci administratiu.

 

4. Les resolucions no exhaureixen la via administrativa. Per tant, de conformitat amb l’article 121 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, contra aquestes resolucions es podrà interposar un recurs d’alçada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’aquell en què tengui lloc la notificació o publicació de la resolució. El recurs es podrà interposar davant l’òrgan que ha dictat la resolució o davant l’òrgan superior jeràrquic que l’ha de resoldre, és a dir, el president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

   

 

Capítol VI

Baixes en el Registre

   

Article 18

Baixes com a persona formadora

 

1. Les persones inscrites en el Registre causaran baixa, en totes o en algunes de les seves inscripcions, quan concorri qualcuna de les circumstàncies següents:

 

a) Renúncia expressa de la persona interessada.

b) Deixar de complir els requisits d’inscripció en el Registre.

c) Per modificacions normatives o l’aplicació de nous programes formatius.

d) Altres causes sobrevingudes que impedeixin a la persona interessada exercir l’activitat formativa.

 

2. Les baixes del Registre s’han de tramitar d’acord amb el procediment establert en el capítol següent, a excepció de la renúncia expressa.

  

Capítol VII

Procediment de modificació i/o baixa de les inscripcions

  

Article 19

Classes d’iniciació

 

El procediment de modificació i/o baixa de les inscripcions es pot iniciar d’ofici o a instància de la persona interessada.

 

Article 20

Procediment iniciat a instància de part

 

1. Les persones inscrites en el Registre que vulguin modificar les seves inscripcions han de presentar una sol·licitud en els mateixos termes descrits en el procediment d’inscripció.

 

2. La instrucció i la finalització del procediment de modificacions també s’ha de tramitar com el procediment d’inscripció, llevat del cas de les modificacions de les dades de contacte, que no comporten resolució.

 

Article 21

Procediment iniciat d’ofici per l’Administració

 

1. El procediment s’ha d’iniciar per iniciativa de l’òrgan competent, mitjançant resolució d’inici del procediment de modificació o baixa en el Registre, que s’ha de notificar a la persona interessada.

 

2. S’entén per iniciativa pròpia l’actuació derivada del coneixement de les modificacions, canvis i verificacions en els requisits de les persones formadores inscrites.

 

3. Les persones interessades disposen d’un termini de 10 dies per formular les al·legacions que considerin oportunes i presentar els documents que estimin convenients.

 

4. El procediment finalitzarà amb una resolució motivada de modificació o baixa de la inscripció en el Registre.

 

5. Si l’òrgan competent no resol el procediment dins el termini màxim de sis mesos es produirà la caducitat del procediment.

  

Capítol VIII

Accés a les dades del Registre

  

Article 22

Accés al Registre

 

1. L’accés s’ha de fer a través de la pàgina web del SOIB.

 

2. En el web públic del Registre hi apareixeran les dades següents de cada formador:

 

a) Número de Registre.

b) Mòduls formatius.

c) Modalitats d’impartició.

d)Àmbit territorial.

 

3. La Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat de la Conselleria d’Educació i Universitat tindrà accés al Registre amb la finalitat de fer consultes per gestionar borses de persones formadores que puguin impartir formació dirigides a certificats de professionalitat en centres educatius.

 

Disposició addicional primera

Conservació de documents

 

Únicament s’han de conservar els documents acreditatius dels requisits que estableix la normativa vigent.

 

Disposició addicional segona

Instruccions

 

Es faculta el president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per dictar instruccions adreçades a establir pautes o criteris tècnics de validació i actuació, en els termes prevists en l’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en l’article 6 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

 

Disposició transitòria única

Persones formadores ja incloses en la base de persones formadores del SOIB

 

Durant un període transitori de dos mesos des de l’entrada en vigor d’aquest Decret, les persones formadores ja inscrites en l’actual base de dades del SOIB per impartir mòduls de certificats de professionalitat, si volen estar inscrites en el Registre, han de comunicar, mitjançant tràmit telemàtic, el consentiment exprés perquè les seves dades es tractin de conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679.

 

Es considera que els requisits d’aquestes persones formadores ja han estat validats.

 

Un cop transcorregut el termini de dos mesos sense haver donat el consentiment, si volen estar inscrites en el Registre han d’iniciar el procediment d’inscripció per via de sol·licitud, tal com estableix aquest Decret.

 

Disposició final primera

Desplegament i habilitació

 

Es faculta el conseller de Treball, Comerç i Indústria per dictar les disposicions que siguin necessàries per desplegar aquest Decret.

 

Disposició final segona

Entrada en vigor

 

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 15 de marzo de 2019

 

La presidenta

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Francesca Lluch Armengol i Socias

Iago Negueruela Vázquez