Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2311
Decret 17/2019, de 15 de març de 2019, pel qual s’aprova l’Estatut del personal investigador laboral al servei dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears
PREÀMBUL
I
Els instituts d’investigació sanitària són el resultat de l’associació als hospitals docents i investigadors del Sistema Nacional de Salut d’universitats, organismes públics d’investigació i altres centres públics i privats d’investigació. La finalitat d’aquesta associació és potenciar els centres sanitaris com a centres de recerca, dotant-los dels instruments necessaris per resoldre les preguntes que sorgeixen en la relació del professional sanitari amb els pacients i la població i traslladar de manera efectiva els resultats a la pràctica clínica. Això converteix aquestes entitats en el lloc idoni per a la captació de talent en l’àmbit de la recerca biomèdica.
La Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (en endavant, IdISBa) és actualment l’únic institut d’investigació sanitària de la comunitat autònoma de les Illes Balears. L’IdISBa és un organisme de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, que té afectat, de manera duradora, el patrimoni a la realització dels fins fundacionals d’interès general que estableixen els seus Estatuts, i que inclou, entre d’altres, contribuir a la promoció i coordinació de la realització i del desenvolupament de programes d’investigació científica en general i, especialment, els aplicats a la biomedicina i a les ciències de la salut, i també els que afecten la promoció de la salut i la prevenció de les malalties, la millora de l’assistència sanitària i sociosanitària i la rehabilitació.
Actualment, el personal investigador contractat per l’IdISBa està sotmès al règim jurídic general del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de manera que no es tenen en compte les peculiaritats intrínsecament associades amb la tasca investigadora i no es preveu l’existència d’una carrera investigadora, entesa com el conjunt ordenat d’oportunitats d’ascens i expectatives de progrés professional de conformitat amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat. Aquesta falta de definició d’una carrera investigadora i d’un règim jurídic específic per al personal investigador contractat provoca deficiències importants en la forma de contractació, els sistemes de selecció, els incentius i el seguiment i l’avaluació de la tasca investigadora. Això es tradueix en una precarietat dels llocs de feina del personal investigador i en la pèrdua de capacitat d’atracció de talent investigador, fets que contribueixen a una pèrdua de competitivitat del sistema de recerca, desenvolupament i innovació de les Illes Balears.
La Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, expressa la necessitat de definició d’una carrera científica previsible, basada en mèrits i socialment reconeguda. Per tal de possibilitar la definició d’aquesta carrera científica, la mateixa Llei crea tres figures noves de personal laboral dirigides a personal investigador: el contracte predoctoral, el contracte d’accés al sistema de ciència i tecnologia, i el contracte d’investigador distingit. La creació d’aquestes figures té l’objectiu de dotar de més flexibilitat el marc laboral i considerar les peculiaritats dels recursos humans dedicats a l’activitat científica i investigadora. No obstant això, l’escassa regulació legal d’aquestes figures en la Llei 14/2011 fa necessari conformar un règim jurídic particular per tal que el personal investigador laboral contractat al servei dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears pugui desenvolupar una carrera professional.
D’altra banda, es posa de manifest la necessitat de dotar la carrera investigadora d’una estructura que s’adapti al Marc europeu per a les carreres investigadores, dissenyat per la Comissió Europea, per tal que presenti així una estructura comparable a l’àmbit europeu, amb la finalitat d’eliminar obstacles a la mobilitat professional i a la cooperació internacional.
Quant als processos de contractació, s’ha de garantir que siguin oberts, transparents i basats en el mèrit, amb la finalitat de millorar l’eficiència del sistema de recerca, garantir la igualtat d’oportunitats i potenciar la cooperació i la difusió del coneixement. A més, s’ha d’assegurar que els criteris utilitzats per avaluar la tasca investigadora es basen en l’impacte real dels resultats obtinguts, tenint-ne en compte la naturalesa diversa més enllà de les publicacions científiques, com recomana la Declaració de San Francisco sobre l’avaluació de la recerca.
La definició d’una carrera investigadora coherent i atractiva, articulada en etapes successives amb increment de responsabilitat i remuneració entre aquestes etapes, que condueixi a l’estabilitat laboral, eviti la precarietat de les condicions laborals del personal investigador i la inseguretat jurídica i que promogui la igualtat d’oportunitats ha d’impulsar l’establiment d’un sistema investigador en salut competitiu i d’excel•lència a les Illes Balears, que contribueixi a la millora de l’atenció sanitària de la població i el seu estat de salut, i a la creació de riquesa.
II
L’article 44.2 de la Constitució espanyola determina que els poders públics han de promoure la ciència i la recerca científica i tècnica en benefici de l’interès general.
En aquesta línia, l’article 12.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en tractar dels principis rectors de l’activitat pública disposa, entre altres extrems, que les institucions pròpies de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per complir les finalitats que els són pròpies i en el marc de les competències que els atribueix aquest Estatut, han de promoure, com a principis rectors de la política econòmica i social, el progrés científic i tècnic, de manera que s’asseguri a tota la ciutadania l’accés als serveis públics i el dret a la salut.
D’altra banda, l’article 30.44 de l’Estatut disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva en matèria de recerca, innovació i desenvolupament científic i tècnic; establiment de línies pròpies d’investigació i seguiment, control i evolució dels projectes.
L’article 30.48 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat, i l’article 31.4 li atribueix el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de salut i sanitat, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat.
L’article 27 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears, determina que el sistema sanitari públic de les Illes Balears desenvolupa actuacions de recerca, i l’article 33 estableix que l’administració sanitària ha de promoure la recerca científica per tal d’aportar coneixements que permetin la millora de la salut de la població, i que per a l’exercici d’aquestes actuacions de recerca, l’administració sanitària ha de col•laborar amb altres institucions per tal de crear centres, serveis o organismes dedicats a donar suport científic i tècnic al sistema sanitari, els quals poden estar dotats de personalitat jurídica.
Finalment, s’ha d’esmentar el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que disposa que la Conselleria de Salut exerceix, entre d’altres, la competència en matèria de promoció de polítiques en recerca sanitària.
L’article 2.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, disposa que per a l’aplicació de l’Estatut al personal investigador es poden dictar normes singulars per adequar-lo a les seves peculiaritats.
L’article 88 de la Llei 14/2007, de 3 de juliol, d’investigació biomèdica, estableix que el Sistema Nacional de Salut ha de col•laborar amb altres institucions i organitzacions implicades en la investigació per a la utilització conjunta d’infraestructures científiques i el desenvolupament de projectes d’investigació.
A aquest efecte, s’ha de promoure la configuració d’instituts d’investigació biomèdica en el si dels centres del Sistema Nacional de Salut mitjançant l’associació de grups d’investigació.
III
Aquest projecte normatiu té, sense cap mena de dubte, un seguit de punts nous dins el sistema normatiu espanyol de la ciència i de la regulació de les relacions de treball d’empleats públics.
En primer lloc, s’ha optat, seguint l’habilitació de l’article 13 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, per fer servir la relació jurídica laboral com a mitjà d’articulació de la relació jurídica entre els instituts d’investigació i el seu personal investigador, deixant de banda l’estatutària o funcionarial tant per qüestions d’utilitat, atesa l’estructura i la forma organitzativa de l’únic Institut d’Investigació existent, com també perquè el règim laboral resulta ser molt més flexible i adaptable a les particularitats de l’activitat investigadora sense pèrdua de drets o garanties per als investigadors.
Una altra novetat és la creació d’un seguit de categories que configuren la possible evolució d’una carrera completa com a professional de la investigació. En cap cas aquestes categories no suposen la creació de contractes laborals nous, ja que la relació jurídica entre els investigadors i el seu institut d’investigació s’articula justament per mitjà dels tipus contractuals laborals creats per la normativa de l’Estat. Únicament es crea una gradació per etapes o categories que conformen una possible evolució en la carrera de professional de la investigació sanitària o biomèdica.
Un altre aspecte destacable és la creació de l’oferta d’ocupació pública investigadora, que preveu establir en la llei de pressuposts anuals el nombre de places de les distintes categories de personal investigador que es poden oferir, i que contindrà la possibilitat d’incloure dins aquesta oferta el compromís de futur i condicionat de l’Administració autonòmica de convertir en personal investigador estable dels instituts el personal que hagi superat, en els instituts de les Illes Balears, els programes d’incorporació d’investigadors principals.
Alhora, aquest compromís implica l’assumpció de l’existència d’un nou procediment d’accés a l’ocupació pública, d’aplicació limitada, però basat en els principis constitucionals.
Així doncs, quan l’article 31 tracta el sistema d’accés a la categoria professional d’investigador associat, preveu que la forma ordinària d’accés es produeixi per la via de la selecció de l’investigador pel desenvolupament d’un dels programes oficials d’incorporació d’investigadors principals, dels quals n’hi ha d’estatals i de la Unió Europea. Per altra banda, la superació completa d’aquests programes suposaria per al personal investigador que els hagi desenvolupats la contractació dins la categoria de personal investigador titular, per temps indefinit i per mitjà d’un contracte laboral d’investigador distingit dels que es preveuen en els articles 20.1.c) i 23 de la Llei 14/2011, d’1 de juny.
Aquests programes d’incorporació d’investigadors principals són programes de formació avançada que, avui per avui, convoquen els instituts públics d’investigació en l’àmbit estatal. Aquestes convocatòries, publicades en els diaris oficials, obertes a tots els investigadors que compleixin els requisits i sotmeses a unes bases igualitàries per a tots els que s’hi presenten, suposen un procés selectiu inicial. A continuació, es du a terme un programa formatiu i de desenvolupament de la investigació al llarg d’un procés de cinc anys, en què el personal investigador principal seleccionat és sotmès a un control de la seva evolució contínua i a sengles avaluacions, una d’intermèdia i una de final, de caràcter eliminatori. Finalment, si se supera l’avaluació final, s’obté el certificat corresponent (I3 o equivalent, segons el programa) i s’ha d’estabilitzar laboralment l’investigador principal.
La solució que aquest projecte normatiu dona suposa admetre que els programes d’incorporació d’investigadors principals descrits són un autèntics processos selectius/formatius que responen plenament i donen satisfacció plena com a processos selectius de personal al servei de les administracions als principis constitucionals de procediments basats en la igualtat, el mèrit, la capacitat i la publicitat que preconitza l’article 103 de la Constitució, duits a terme per institucions públiques amb totes les garanties legals d’imparcialitat i recerca de l’excel•lència, i perfectament assumibles normativament com a processos propis de selecció de personal.
Són, per altra banda, uns processos selectius que, sense cap tipus de dubte, atenen una de les particularitats característiques del personal investigador actual susceptibles de regulació d’acord amb l’article 2.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre.
Per acabar, aquest sistema, combinat amb els termes en els quals es preveu configurar la futura oferta d’ocupació pública investigadora (amb la inclusió de la previsió condicional d’incorporació futura de personal a quatre o cinc anys vista explicada abans), permet construir aquest sistema d’accés amb seguretat jurídica respecte de la legalitat i la subjecció a les disponibilitats pressupostàries.
IV
Mitjançant aquesta iniciativa legislativa es pretenen sintetitzar en una norma amb rang de decret els aspectes essencials relatius al règim del personal investigador de l’IdISBa i altres instituts d’investigació sanitària que es puguin crear en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per incrementar-ne així la seguretat jurídica i per dotar la investigació sanitària d’un marc normatiu que afavoreixi la captació i la retenció de talent investigador.
L’objecte de la norma és establir el règim jurídic i de contractació del personal investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i l’estructura de la seva carrera investigadora, així com el procés de selecció i avaluació, els drets i obligacions i el règim d’extinció del seu contracte.
V
Pel que fa a l’ajust als principis de bona regulació, escau dir que, en virtut dels principis de necessitat i eficàcia (article 129.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques), s’han identificat de forma clara les finalitats que es pretenen aconseguir, les quals són establir el règim jurídic i de contractació del personal investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’estructura de la seva carrera investigadora, així com el procés de selecció i avaluació, els drets i obligacions i el règim d’extinció del seu contracte, tal com expressa la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació. Això respon a l’interès general de promoure el sistema de ciència i tecnologia en l’àmbit de la salut a les Illes Balears com a eina per diversificar el model econòmic i millorar la qualitat de l’assistència sanitària.
L’instrument normatiu pel qual s’ha optat per definir aquests aspectes relacionats amb l’exercici professional del personal investigador en els instituts d’investigació sanitària és el decret, atès que és la solució més indicada per donar resposta a aquesta necessitat de desplegament.
En virtut del principi de proporcionalitat (article 129.3), la norma és proporcional a la complexitat de la matèria que es regula. La creació d’unes categories professionals, l’establiment de relacions jurídiques amb òrgans de titularitat pública o la regulació de procediments d’accés a l’ocupació pública, en desplegament de normes de rang legal, requereixen una norma de rang reglamentari.
A fi de garantir el principi de seguretat jurídica (article 129.4), aquest Decret segueix les recomanacions de la Comissió Europea pel que fa a la definició d’una estructura comparable de la carrera investigadora a l’espai europeu de recerca, així com les recomanacions relacionades amb l’establiment d’un sistema de contractació de personal investigador obert, transparent i basat en el mèrit.
En aplicació del principi de transparència (article 129.5), en primer lloc, s’ha inclòs aquesta iniciativa normativa en el Pla Anual Normatiu per a l’any 2018 de la Conselleria de Salut, el qual es va comunicar a la Direcció General de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i està publicat en el Portal de Transparència del Govern de les Illes Balears.
En segon lloc, s’ha publicat la consulta pública prèvia en el Portal de Transparència de la Conselleria de Presidència, que permet a la ciutadania de les Illes Balears i a les entitats que puguin resultar afectades per la futura norma aportar les consideracions que estimin pertinents a la proposta d’elaboració normativa.
En tercer lloc, en virtut d’aquest principi, s’ha de sotmetre el projecte als tràmits d’audiència i d’informació pública que preveuen els articles 43 a 45 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i s’ha justificat en el preàmbul l’adequació de la norma als principis que indica l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En aplicació del principi d’eficiència (article 129.6), l’estudi de les possibles càrregues administratives que suposa l’aprovació d’aquest Decret es fa a l’apartat J de la Memòria d’anàlisi d’impacte normatiu.
L’aprovació d’aquest Decret compleix les exigències d’evitar que els procediments administratius puguin ser una rèmora a l’hora d’aconseguir les finalitats i l’objecte que es pretenen.
A més, l’aprovació d’aquest Decret no compromet en cap cas l’estabilitat pressupostària ni la sostenibilitat financera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ja que l’aprovació de l’oferta d’ocupació pública en els instituts d’investigació sanitària estarà sotmesa a les dotacions definides en les lleis de pressuposts anuals.
Per tot això, a proposta de la consellera de Salut, atès el dictamen previ del Consell Econòmic i Social, d’acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 15 de març de 2019,
DECRET
TÍTOL I
OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ
Article 1
Objecte
Aquest Estatut té per objecte establir el règim jurídic del personal investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i, concretament, l’estructura de categories d’investigador i de la seva carrera investigadora, el procés de selecció i de contractació, el règim d’avaluació, així com els seus drets i obligacions i el règim d’extinció del contracte.
Article 2
Àmbit d’aplicació
Article 3
Concepte de personal investigador
Es considera personal investigador, tal com el defineix la Llei 14/2011, d’1 de juny, el que, proveït de la titulació corresponent, du a terme una activitat investigadora, entesa com el treball creatiu realitzat de forma sistemàtica per incrementar el volum de coneixements, incloent-hi els relatius a l’ésser humà, la cultura i la societat, l’ús d’aquests coneixements per crear noves aplicacions, la seva transferència i divulgació.
Article 4
Accés i promoció interna del personal investigador
Article 5
Règim d’incompatibilitat
El personal investigador contractat sota alguna de les modalitats indicades s’ha d’ajustar al règim general d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, amb les particularitats que estableix l’article 18 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació.
TÍTOL II
DE LES CATEGORIES DEL PERSONAL QUE CONFORMA LA CARRERA INVESTIGADORA
Capítol I
De les categories de personal investigador en formació
Article 6
Concepte de personal investigador en formació
Als efectes d’aquest Decret, es considera personal investigador en formació (en endavant, PIF) el següent:
Article 7
Requisits d’accés
Article 8
Sistema de seguiment i avaluació
Article 9
Durada de l’etapa
Article 10
Drets i deures del personal investigador en formació
Els instituts d’investigació sanitària han d’impulsar la definició d’un reglament propi que estableixi els drets i deures específics per al personal investigador en formació.
Capítol II
De les categories del personal investigador professional
Secció 1a
Del personal investigador postdoctoral
Article 11
Definició de personal investigador postdoctoral
Es considera personal investigador postdoctoral:
Article 12
Requisits d’accés
Per accedir a la condició de personal investigador postdoctoral es requereix disposar del títol de doctor o doctora en el moment de la formalització del contracte.
També és necessari complir els requisits addicionals específics que requereix la plaça objecte de la convocatòria, d’acord amb el dret, així com els que, si s’escau, s’exigeixen per a l’obtenció de l’ajut concedit per al finançament del projecte d’investigació o, si s’escau, el programa d’incorporació de doctors.
Article 13
Sistema de seguiment i avaluació
Per al personal investigador que preveu l’article 11.a), cal ajustar-se al que indiqui la convocatòria.
Per al personal a què es refereix l’article 11.b), l’investigador o investigadora responsable ha de dur a terme l’avaluació.
Article 14
Durada de l’etapa
La condició de personal investigador postdoctoral és de naturalesa transitòria. Ordinàriament té una durada màxima de cinc anys per cada estudi de doctorat duit a terme.
En casos excepcionals, aquest tram professional es pot estendre de forma indefinida.
Secció 2a
Del personal investigador associat
Article 15
Concepte de personal investigador associat
Es considera personal investigador associat les persones beneficiàries de programes d’incorporació de doctors o doctores, d’agències finançadores de recerca externes als instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears o les persones beneficiàries de plans de dinamització de la recerca propis, contractades pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears per al desenvolupament d’activitats d’investigació i especialització científica en una línia de recerca que es troba sota el seu lideratge.
Article 16
Requisits de la condició de personal investigador associat
Article 17
Sistema de seguiment i avaluació
L’avaluació del personal investigador associat s’ha d’ajustar als requisits de les convocatòries públiques externes o, si s’escau, als requisits establerts en el pla de dinamització de la recerca propi dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears, i s’ha de fer a través de les institucions gestores del programa en qüestió.
Article 18
Termini màxim de durada de l’etapa
Secció 3a
Del personal investigador titular
Article 19
Concepte de personal investigador titular
Es considera personal investigador titular:
Article 20
Requisits d’accés
Article 21
Permanència en la categoria i sistemes de seguiment i d’avaluació
Secció 4a
Dels professors o professores d’investigació
Article 22
Concepte de professor o professora d’investigació
Són professors o professores d’investigació el personal investigador amb contribucions acreditades a la seva línia de recerca en l’àmbit internacional, amb un mínim de cinc anys d’independència científica i una antiguitat mínima de dos anys en la categoria d’investigador titular (o equivalent) d’un centre de recerca o universitat, i que presenti mèrits molt rellevants en la seva àrea d’investigació, de conformitat amb el que estableixi cada convocatòria.
Article 23
Requisits d’accés
Article 24
Permanència en la categoria i sistemes de seguiment i d’avaluació
TÍTOL III
DE L’ACCÉS I LA PROMOCIÓ DINS LA CARRERA INVESTIGADORA
Capítol I
Principis generals
Article 25
Principis i sistemes de selecció
1. Mitjançant els processos de selecció es pot dur a terme l’accés directe a les distintes categories de personal investigador, com també la promoció interna del personal investigador entre aquestes categories.
2. Per a la selecció del personal investigador, en totes les categories s’han d’aplicar els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
3. L’avaluació de la tasca investigadora ha de tendir a adaptar-se a les recomanacions de la Declaració de San Francisco sobre avaluació de la recerca. En concret, els criteris d’avaluació han de respectar els principis següents:
a) En la mesura que sigui possible, s’han de cercar alternatives a l’ús de mètriques basades en revistes científiques, tals com els índexs de factor d’impacte, com a mesures subrogades de la qualitat d’articles de recerca individuals amb la finalitat d’avaluar les contribucions d’un investigador, o als processos de selecció, promoció o finançament competitiu.
b) En els processos d’avaluació de la recerca s’han de considerar el valor i l’impacte del màxim possible —ateses les circumstàncies del procés— de productes de recerca (incloent-hi, entre d’altres, bases de dades i programari), a més de les publicacions científiques, i, també, s’ha de cercar tenir en compte indicadors d’impacte d’ampli espectre, incloent-hi indicadors qualitatius, tals com la influència en polítiques i en la pràctica clínica.
c) Els criteris utilitzats per a l’avaluació de la recerca en processos de selecció, estabilització i promoció han de ser explícits.
d) L’avaluació de la qualitat de les publicacions científiques ha de cercar basar-se en el contingut científic.
4. La selecció s’ha de dur a terme d’acord amb els sistemes d’oposició, concurs oposició o concurs de mèrits. La seva configuració és la que resulta de l’article 61 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre.
5. L’accés a les categories d’investigador associat i d’investigador titular també pot tenir lloc per mitjà dels processos selectius i d’avaluació continuada establerts per accedir i desenvolupar programes d’investigació científica d’àmbit nacional o internacional, externs a les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears; com també per mitjà dels processos selectius i d’avaluació continuada establerts per accedir i desenvolupar programes d’investigació científica establerts pels òrgans competents de les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears.
6. A més, els òrgans de selecció han de vetlar pel compliment del principi d’igualtat d’oportunitat entre sexes.
Article 26
Oferta d’ocupació pública investigadora
Article 27
Convocatòries de selecció
1. Per a la selecció del personal investigador, tant per a l’accés a qualsevol de les categories de personal investigador com per a la promoció del personal investigador a categories superiors de les que exerceix, els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han d’efectuar les convocatòries corresponents, establir-ne les bases i el contingut, i publicar-les.
En les convocatòries, com a mínim, s’ha de fer constar el següent:
a) L’objecte de la convocatòria i el nombre de places.
b) Les condicions i els requisits que han de complir les persones aspirants.
c) El tipus i la descripció del sistema de selecció, amb la indicació, si s’escau, de l’estructura, l’ordre i el contingut de les proves que s’han de fer; el temari al qual s’ha de respondre; els criteris bàsics d’avaluació; el barem de mèrits per al concurs de mèrits o, si s’escau, la fase de concurs del procediment; l’òrgan de selecció i la composició, el règim de formulació i resolució d’al•legacions als resultats provisionals i definitius, i el règim d’impugnació de la convocatòria o dels seus resultats.
d) El termini màxim per resoldre la convocatòria.
e) El model de sol•licitud i la documentació que s’ha d’aportar.
f) El termini de presentació de les sol•licituds.
g) L’òrgan al qual s’han d’adreçar les sol•licituds.
h) Els llocs de publicació de les diferents resolucions que es generin al llarg del procés.
2. El sistema de selecció mitjançant concurs de valoració de mèrits pot constar de dues fases:
a) Una primera fase, de caràcter eliminatori, que té per objecte la comprovació i la qualificació dels mèrits dels aspirants, i que s’ha de realitzar en els termes que indiqui la convocatòria.
b) Una segona fase, en la qual participaran tots els candidats que hagin superat la fase anterior, que consistirà en una exposició oral i pública de les línies de recerca i del projecte que l’aspirant hagi de desenvolupar en l’institut d’investigació sanitària. La prova s’ha de desenvolupar en els termes que indiqui la convocatòria.
3. Les convocatòries per a personal investigador de carrera s’han de publicar, com a mínim, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears.
4. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han de procurar la màxima difusió nacional i internacional de les convocatòries de feina adreçades a personal investigador.
5. El que disposa el punt 1.c) d’aquest article no és aplicable als processos selectius i d’avaluació continuada establerts per accedir a programes d’investigació científica als quals fa referència l’article 16 d’aquest Decret, els quals es regeixen per les normes pròpies del programa.
6. Les ofertes d’ocupació, les convocatòries de selecció i, si escau, els temaris de les proves d’accés a la condició de personal laboral investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han de complir el que disposa l’article 43 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat d’homes i dones.
Article 28
Òrgan de selecció
Capítol II
De la selecció del personal investigador en formació
Article 29
Sistema selectiu
Capítol III
De l’accés a la carrera investigadora professional
Secció 1a
Sistema de selecció del personal investigador postdoctoral i del personal investigador associat
Article 30
Selecció del personal investigador postdoctoral
Article 31
Selecció del personal investigador associat
1. La selecció del personal investigador de carrera dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears es regeix pels principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. Aquests principis s’han d’acreditar per un dels procediments següents:
a) Personal prèviament seleccionat dins el marc de programes d’incorporació de personal investigador principal d’àmbit nacional o internacional, com ara —amb caràcter enunciatiu i no exhaustiu— els programes Miguel Servet, Ramón y Cajal, que s’hagi acollit a desenvolupar els seus processos inicials de formació dins el marc de les ofertes d’ocupació pública per a personal investigador aprovades per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels seus instituts d’investigació sanitària, i que estiguin obertes a personal admès dins aquests programes formatius.
Si el nombre de personal seleccionat per a aquests programes que s’hagi acollit a dur a terme la seva formació en els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears supera el nombre de places de l’oferta d’ocupació pública per a personal investigador, aquest personal s’ha de seleccionar d’acord amb els criteris següents:
b) Personal seleccionat dins el marc de programes d’incorporació de personal investigador principal autonòmic, per a places finançades amb recursos propis de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears incloses en les ofertes d’ocupació pública per a personal investigador aprovades per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels seus instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears. Aquestes convocatòries també es poden finançar amb fons propis dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears derivats dels seus beneficis.
2. La selecció del personal al qual fan referència els subapartats a) i b) de l’apartat 1 d’aquest article implica que, en el supòsit que una vegada conclòs el programa d’incorporació de doctorats superin l’avaluació final o, en cas que no hi hagi aquesta avaluació final, una avaluació externa i independent per part d’una entitat avaluadora de la recerca d’acord amb el que estableixi l’òrgan de govern de l’institut d’investigació sanitària, passaran a ser contractats amb caràcter fix, per temps indefinit com a personal investigador titular, sota la modalitat de contracte d’investigador distingit i amb categoria d’investigador titular.
Secció 2a
Sistema de selecció del personal investigador titular i dels professors o professores d’investigació
Article 32
Modalitats d’accés del personal investigador titular
Article 33
Sistema de selecció directa del personal investigador titular
1. El procediment de selecció de personal investigador titular es fa per concurs de mèrits o concurs oposició, amb la convocatòria pública prèvia, en la qual s’ha d’indicar l’objecte de la plaça i definir els requisits específics, els mèrits i, si escau, el programa científic que s’ha de desenvolupar, les proves teòriques i pràctiques en què consistirà, els criteris i el barem que es valoraran i les funcions que ha d’exercir el doctor o doctora contractat. En tot cas, hi són aplicables els principis generals que conté el capítol 1 d’aquest títol.
2. En tot cas, els candidats a una plaça de personal investigador titular han de fer una defensa pública dels mèrits al•legats en el seu currículum científic i investigador, així com del seu projecte d’investigació, en relació amb l’activitat que podrien desenvolupar en cas d’obtenir la plaça.
3. L’òrgan de selecció ha d’estar constituït per cinc membres designats per l’òrgan competent de l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears i ha de tenir la composició següent:
a) President o presidenta, que ha d’estar en possessió del títol de doctor o doctora i tenir la categoria de professor o professora d’investigació o equivalent, o catedràtic o catedràtica d’universitat de la branca de coneixement pròpia de les característiques de la plaça.
b) Quatre vocals, dos dels quals, almenys, han de ser externs a la institució convocant i han de ser experts de l’àmbit de la investigació altament qualificats en el camp científic i amb coneixements avançats en l’àmbit temàtic que s’ha de tractar, els quals han d’estar en possessió de la titulació de doctor o doctora i tenir la categoria de professor titular universitari o professora titular universitària, o investigador o investigadora titular (o anàloga) d’un centre públic d’investigació nacional o internacional.
4. Actua com a secretari o secretària de l’òrgan de selecció, amb veu però sense vot, un membre de l’institut d’investigació sanitària designat per la persona titular de la direcció.
5. La composició de l’òrgan de selecció ha d’assegurar una presència equilibrada d’homes i dones.
6. L’òrgan de selecció pot declarar la no idoneïtat d’algun o de tots els candidats admesos al concurs. Aquesta declaració ha de contenir els motius i fonaments pels quals es declara la manca d’idoneïtat.
7. L’òrgan de selecció pot declarar deserta la plaça objecte del concurs quan tots els candidats hagin estat considerats no idonis.
Article 34
Sistema de selecció dels professors o professores d’investigació
1. Les places de professor o professora d’investigació creades en les relacions de llocs de feina dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i dotades prèviament poden ser cobertes per personal de la mateixa institució que hi accedeixi per promoció interna, entre el personal amb categoria de professor titular, o per torn lliure.
2. El procediment de selecció de professors o professores d’investigació s’ha de fer per concurs de mèrits, amb la convocatòria pública prèvia, en la qual s’ha d’indicar l’objecte de la plaça i definir els requisits específics, els mèrits, els criteris de valoració i les funcions que ha d’exercir el doctor o doctora contractat. En tot cas, hi són aplicables els principis generals que conté el capítol 1 d’aquest títol i, en general, s’han d’observar totes les cauteles adients per garantir que, d’acord amb allò que es disposa en l’article 45 de la Llei 3/2007, de 27 de març, l’ús d’aquest procediment de selecció no limiti la concurrència competitiva.
3. Els candidats a una plaça de professor o professora d’investigació han de fer una defensa pública dels mèrits al•legats en el seu currículum científic, així com del seu projecte d’investigació, en relació amb l’activitat que podrien desenvolupar en cas d’obtenir la plaça.
4. L’òrgan de selecció ha d’estar constituït per cinc membres designats per l’institut d’investigació sanitària i ha de tenir la composició següent:
a) President o presidenta, que ha d’estar en possessió del títol de doctor o doctora i tenir la categoria de professor o professora d’investigació o equivalent, o catedràtic o catedràtica d’universitat de la branca de coneixement pròpia de les característiques de la plaça.
b) Quatre vocals, dos dels quals almenys han de ser externs a la institució convocant i que han de ser experts de l’àmbit de la investigació altament qualificats en el camp científic i amb coneixements avançats en l’àmbit temàtic que s’ha de tractar, els quals han d’estar en possessió de la titulació de doctor o doctora i tenir la categoria de catedràtic universitari o catedràtica universitària, o professor o professora d’investigació (o anàloga) d’un centre d’investigació nacional o internacional.
5. Actua com a secretari o secretària de l’òrgan de selecció, amb veu però sense vot, un membre de l’institut d’investigació sanitària designat per la persona titular de la seva direcció.
6. La composició de l’òrgan de selecció ha d’aconseguir una presència equilibrada d’homes i dones.
7. L’òrgan de selecció pot declarar la no idoneïtat d’algun o de tots els candidats admesos al concurs. Aquesta declaració ha de contenir els motius i fonaments pels quals es declari la manca d’idoneïtat.
8. L’òrgan de selecció pot declarar deserta la plaça objecte del concurs quan tots els candidats hagin estat considerats no idonis.
Article 35
Requisits per a la selecció dels professors o professores d’investigació
Capítol IV
De la contractació del personal investigador
Article 36
Modalitats de contractació
1. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears poden contractar personal investigador, una vegada duits a termes els procediments selectius que estableix aquest Decret, sia per temps indefinit o temporal, a través de les modalitats de contracte de treball especificades en la Llei 14/2011 de la ciència, la tecnologia i la innovació.
2. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears també poden contractar, ateses les circumstàncies de cada cas, per mitjà de qualsevol de les modalitats del contracte de treball que recull l’ordenament jurídic espanyol.
3. El personal investigador que cursi els estudis de doctorat i estigui en alguna de les situacions que preveuen l’article 6.a) o b) d’aquest Decret ha de ser contractat pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant un contracte de treball predoctoral que preveu l’article 21 de la Llei 14/2011 de la ciència, la tecnologia i la innovació.
La resta de personal investigador que cursi estudis de doctorat i no estigui en cap de les situacions que preveuen l’article 6.a) o b) del Decret s’ha de relacionar amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant qualsevol de les formes de contracte de treball per temps determinat que preveu l’Estatut dels treballadors.
4. El personal investigador que hagi conclòs els estudis de doctorat i que es trobi en les situacions que preveu l’article 12 d’aquest Decret s’ha de relacionar, si escau, amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant qualsevol de les formes de contracte de treball per temps determinat que preveu l’Estatut dels treballadors. De manera excepcional, també es poden relacionar sota les modalitats de contracte fix per temps indefinit que regula l’Estatut dels treballadors.
5. El personal investigador associat regulat en l’article 15 d’aquest Decret s’ha de relacionar amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant un contracte de treball d’accés al sistema espanyol de la ciència, tecnologia i innovació que preveu l’article 22 de la Llei 14/2011, d’1 de juny.
6. El personal investigador titular i els professors o professores d’investigació que regulen els articles 19 i 22, respectivament, d’aquest Decret s’han de relacionar amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears d’acord amb l’article 23 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, per mitjà d’un contracte de treball d’investigador distingit.
7. Excepcionalment, el personal investigador de les categories de personal investigador predoctoral, el personal investigador postdoctoral i el personal investigador associat poden ser contractats també a través de les modalitats de contracte de treball temporal que estableix el Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, per al desenvolupament de projectes concrets de naturalesa temporal.
TÍTOL IV
DRETS I DEURES
Article 37
Drets del personal investigador contractat
Sense perjudici del que disposa l’article 14 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, el personal investigador contractat té els drets següents:
Aquesta participació no té en cap cas la consideració de retribució o salari per a l’investigador o investigadora.
Article 38
Deures del personal investigador contractat
Sense perjudici del que disposa l’article 15 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, el personal investigador contractat té els deures següents:
Per això, ha d’observar els principis de gestió financera correcta, transparent i eficaç, i cooperar en les auditories sobre les seves investigacions que pertoquin d’acord amb la normativa aplicable.
TÍTOL V
CONDICIONS DE TREBALL
Article 39
Objecte
Els instituts d’investigació sanitària han de vetlar perquè les condicions laborals del personal investigador, incloent-hi el personal amb discapacitat, proporcionin la flexibilitat necessària per garantir el rendiment de la investigació i la conciliació de la vida familiar i laboral.
Article 40
Jornada, horari de treball, festius, permisos i vacances
Article 41
Estades formatives
Article 42
Retribucions
Article 43
Complement de rendiment investigador
Article 44
Ampliació del còmput de la durada del contracte
Les situacions d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs, maternitat, adopció o acolliment, risc durant la lactància i paternitat poden ampliar el còmput de la durada del contracte, en els termes que estableixen la normativa bàsica estatal i la negociació col•lectiva.
Article 45
Incorporació a empreses de base tecnològica
Article 46
Igualtat de gènere
TÍTOL VI
DEL SEGUIMENT I L’AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT INVESTIGADORA
Article 47
Objecte
Article 48
Procediment d’avaluació
1. En el marc del contracte laboral en els instituts d’investigació sanitària, els investigadors contractats sota la modalitat de personal investigador distingit dins les categories de personal investigador titular i professor o professora d’investigació han de ser avaluats amb una periodicitat de cinc anys i a partir dels criteris següents:
a) Producció científica i el seu impacte: publicacions i altres resultats de la recerca, com ara bases de dades, programari, reactius, etc.
b) Captació de fons: capacitat d’incorporació de fons públics i/o privats per a recerca.
c) Formació de personal investigador: tutorització de personal investigador en etapes inicials, tesis doctorals dirigides, etc.
d) Transferència del coneixement generat: llicències i patents, contractes de recerca col•laborativa, formació continuada dels professionals, guies de pràctica clínica, llibres blancs, informes d’evidència, activitats de divulgació científica, etc.
e) Participació en activitats institucionals i/o de gestió dels instituts d’investigació sanitària.
2. L’avaluació ha de ser externa i s’ha de basar en un sistema públic, objectiu i autoavaluable, i es pot atribuir per mitjà de conveni a qualsevol agència d’avaluació de qualitat universitària o a òrgans superiors d’investigació estatals o de la Unió Europea.
3. L’avaluació s’ha de programar amb una antelació mínima de sis mesos des del venciment de cada període quinquennal.
4. La periodicitat d’avaluació s’ha d’allargar en els supòsits següents:
a) Sis mesos pel naixement de cada fill en el període a avaluar.
b) Per reducció de jornada per cura dels fills o d’un familiar, de manera proporcional a aquesta reducció.
Les situacions d’excedència laboral per cura de fills o familiar, o per malaltia superior a tres mesos consecutius també suposen que s’aturi el còmput del període a avaluar.
5. En funció del nivell d’excel•lència i qualitat demostrats, el resultat de l’avaluació es qualifica de pauper (molt dolent), malus (dolent), bonus (bo) o eminens (molt bo).
6. Els requisits mínims per tal d’assolir una avaluació bonus o eminens els ha d’aprovar el Patronat i han d’estar a disposició del personal investigador contractat pels instituts d’investigació sanitària amb una antelació mínima de dotze mesos de forma prèvia al procediment d’avaluació. En cas que es modifiquin els requisits en el termini previ a una avaluació determinada menor de dotze mesos, aquesta avaluació s’ha de dur a terme d’acord amb els requisits previs a la modificació.
Article 49
Efectes de l’avaluació
Les avaluacions que facin els instituts d’investigació sanitària de conformitat amb el que estableix l’article anterior tenen els efectes següents:
Disposició addicional única
Enquadrament del personal
El personal investigador que en aprovar-se aquest Decret estigui contractat com a personal laboral per temps indefinit pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i compleixi els requisits per ser qualificat dins la categoria professional de personal investigador titular, sense alteració del seu règim contractual en aquell moment, passa automàticament a ser classificat com a tal.
Disposició transitòria única
Personal en procés d’estabilització
El personal de la Fundació IdISBa que a l’entrada en vigor d’aquest Decret estigui en la situació que preveu l’article 31.1.a), si una vegada conclosa la seva primera fase formativa supera l’avaluació final i obté el certificat I3 o accedeix al nivell superior del programa formatiu corresponent, passarà a ser contractat per la Fundació IdISBa amb caràcter fix, per temps indefinit com a personal investigador titular, sota la modalitat de contracte d’investigador distingit.
Disposició derogatòria única
Derogació de normes
Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior a aquest Decret en tot allò que s’hi oposin o el contradiguin.
Disposició final primera
Modificació dels annexos
Els programes d’incorporació d’investigadors principals nacionals o internacionals esmentats en l’annex 3 poden ser modificats per resolució de la consellera de Salut, atesos els canvis de denominació o la creació o supressió d’aquests programes pels òrgans competents.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de març de 2019
|
La presidenta |
La consellera de Salut |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Patricia Gómez Picard |
|
ANNEX 1
Criteris per valorar per a la contractació d’investigadors predoctorals
Són mèrits de consideració necessària en tota convocatòria, sense perjudici de la concreció del valor en aquesta, com també sense perjudici dels mèrits específics que en cada cas es puguin establir, els següents:
ANNEX 2
Criteris a valorar per a la contractació d’investigadors postdoctorals
Són mèrits de consideració necessària en tota convocatòria, sense perjudici de la concreció del valor en aquesta, com també sense perjudici dels mèrits específics que en cada cas es puguin establir, els següents:
ANNEX 3
Programes de formació compresos dins els termes de l’article 32.1.a) i b) del Decret
Programa Miguel Servet
Programa Ramón y Cajal