Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2311
Decret 17/2019, de 15 de març de 2019, pel qual s’aprova l’Estatut del personal investigador laboral al servei dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

Els instituts d’investigació sanitària són el resultat de l’associació als hospitals docents i investigadors del Sistema Nacional de Salut d’universitats, organismes públics d’investigació i altres centres públics i privats d’investigació. La finalitat d’aquesta associació és potenciar els centres sanitaris com a centres de recerca, dotant-los dels instruments necessaris per resoldre les preguntes que sorgeixen en la relació del professional sanitari amb els pacients i la població i traslladar de manera efectiva els resultats a la pràctica clínica. Això converteix aquestes entitats en el lloc idoni per a la captació de talent en l’àmbit de la recerca biomèdica.

 

La Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (en endavant, IdISBa) és actualment l’únic institut d’investigació sanitària de la comunitat autònoma de les Illes Balears. L’IdISBa és un organisme de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, que té afectat, de manera duradora, el patrimoni a la realització dels fins fundacionals d’interès general que estableixen els seus Estatuts, i que inclou, entre d’altres, contribuir a la promoció i coordinació de la realització i del desenvolupament de programes d’investigació científica en general i, especialment, els aplicats a la biomedicina i a les ciències de la salut, i també els que afecten la promoció de la salut i la prevenció de les malalties, la millora de l’assistència sanitària i sociosanitària i la rehabilitació.

 

Actualment, el personal investigador contractat per l’IdISBa està sotmès al règim jurídic general del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de manera que no es tenen en compte les peculiaritats intrínsecament associades amb la tasca investigadora i no es preveu l’existència d’una carrera investigadora, entesa com el conjunt ordenat d’oportunitats d’ascens i expectatives de progrés professional de conformitat amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat. Aquesta falta de definició d’una carrera investigadora i d’un règim jurídic específic per al personal investigador contractat provoca deficiències importants en la forma de contractació, els sistemes de selecció, els incentius i el seguiment i l’avaluació de la tasca investigadora. Això es tradueix en una precarietat dels llocs de feina del personal investigador i en la pèrdua de capacitat d’atracció de talent investigador, fets que contribueixen a una pèrdua de competitivitat del sistema de recerca, desenvolupament i innovació de les Illes Balears.

 

La Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, expressa la necessitat de definició d’una carrera científica previsible, basada en mèrits i socialment reconeguda. Per tal de possibilitar la definició d’aquesta carrera científica, la mateixa Llei crea tres figures noves de personal laboral dirigides a personal investigador: el contracte predoctoral, el contracte d’accés al sistema de ciència i tecnologia, i el contracte d’investigador distingit. La creació d’aquestes figures té l’objectiu de dotar de més flexibilitat el marc laboral i considerar les peculiaritats dels recursos humans dedicats a l’activitat científica i investigadora. No obstant això, l’escassa regulació legal d’aquestes figures en la Llei 14/2011 fa necessari conformar un règim jurídic particular per tal que el personal investigador laboral contractat al servei dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears pugui desenvolupar una carrera professional.

 

D’altra banda, es posa de manifest la necessitat de dotar la carrera investigadora d’una estructura que s’adapti al Marc europeu per a les carreres investigadores, dissenyat per la Comissió Europea, per tal que presenti així una estructura comparable a l’àmbit europeu, amb la finalitat d’eliminar obstacles a la mobilitat professional i a la cooperació internacional.

 

Quant als processos de contractació, s’ha de garantir que siguin oberts, transparents i basats en el mèrit, amb la finalitat de millorar l’eficiència del sistema de recerca, garantir la igualtat d’oportunitats i potenciar la cooperació i la difusió del coneixement. A més, s’ha d’assegurar que els criteris utilitzats per avaluar la tasca investigadora es basen en l’impacte real dels resultats obtinguts, tenint-ne en compte la naturalesa diversa més enllà de les publicacions científiques, com recomana la Declaració de San Francisco sobre l’avaluació de la recerca.

 

La definició d’una carrera investigadora coherent i atractiva, articulada en etapes successives amb increment de responsabilitat i remuneració entre aquestes etapes, que condueixi a l’estabilitat laboral, eviti la precarietat de les condicions laborals del personal investigador i la inseguretat jurídica i que promogui la igualtat d’oportunitats ha d’impulsar l’establiment d’un sistema investigador en salut competitiu i d’excel•lència a les Illes Balears, que contribueixi a la millora de l’atenció sanitària de la població i el seu estat de salut, i a la creació de riquesa.

 

 

II

 

L’article 44.2 de la Constitució espanyola determina que els poders públics han de promoure la ciència i la recerca científica i tècnica en benefici de l’interès general.

 

En aquesta línia, l’article 12.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en tractar dels principis rectors de l’activitat pública disposa, entre altres extrems, que les institucions pròpies de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per complir les finalitats que els són pròpies i en el marc de les competències que els atribueix aquest Estatut, han de promoure, com a principis rectors de la política econòmica i social, el progrés científic i tècnic, de manera que s’asseguri a tota la ciutadania l’accés als serveis públics i el dret a la salut.

 

D’altra banda, l’article 30.44 de l’Estatut disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva en matèria de recerca, innovació i desenvolupament científic i tècnic; establiment de línies pròpies d’investigació i seguiment, control i evolució dels projectes.

 

L’article 30.48 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat, i l’article 31.4 li atribueix el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de salut i sanitat, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat.

 

L’article 27 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears, determina que el sistema sanitari públic de les Illes Balears desenvolupa actuacions de recerca, i l’article 33 estableix que l’administració sanitària ha de promoure la recerca científica per tal d’aportar coneixements que permetin la millora de la salut de la població, i que per a l’exercici d’aquestes actuacions de recerca, l’administració sanitària ha de col•laborar amb altres institucions per tal de crear centres, serveis o organismes dedicats a donar suport científic i tècnic al sistema sanitari, els quals poden estar dotats de personalitat jurídica.

 

Finalment, s’ha d’esmentar el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que disposa que la Conselleria de Salut exerceix, entre d’altres, la competència en matèria de promoció de polítiques en recerca sanitària.

 

L’article 2.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, disposa que per a l’aplicació de l’Estatut al personal investigador es poden dictar normes singulars per adequar-lo a les seves peculiaritats.

 

L’article 88 de la Llei 14/2007, de 3 de juliol, d’investigació biomèdica, estableix que el Sistema Nacional de Salut ha de col•laborar amb altres institucions i organitzacions implicades en la investigació per a la utilització conjunta d’infraestructures científiques i el desenvolupament de projectes d’investigació.

 

A aquest efecte, s’ha de promoure la configuració d’instituts d’investigació biomèdica en el si dels centres del Sistema Nacional de Salut mitjançant l’associació de grups d’investigació.

 

III

 

Aquest projecte normatiu té, sense cap mena de dubte, un seguit de punts nous dins el sistema normatiu espanyol de la ciència i de la regulació de les relacions de treball d’empleats públics.

 

En primer lloc, s’ha optat, seguint l’habilitació de l’article 13 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, per fer servir la relació jurídica laboral com a mitjà d’articulació de la relació jurídica entre els instituts d’investigació i el seu personal investigador, deixant de banda l’estatutària o funcionarial tant per qüestions d’utilitat, atesa l’estructura i la forma organitzativa de l’únic Institut d’Investigació existent, com també perquè el règim laboral resulta ser molt més flexible i adaptable a les particularitats de l’activitat investigadora sense pèrdua de drets o garanties per als investigadors. 

 

Una altra novetat és la creació d’un seguit de categories que configuren la possible evolució d’una carrera completa com a professional de la investigació. En cap cas aquestes categories no suposen la creació de contractes laborals nous, ja que la relació jurídica entre els investigadors i el seu institut d’investigació s’articula justament per mitjà dels tipus contractuals laborals creats per la normativa de l’Estat. Únicament es crea una gradació per etapes o categories que conformen una possible evolució en la carrera de professional de la investigació sanitària o biomèdica.

 

Un altre aspecte destacable és la creació de l’oferta d’ocupació pública investigadora, que preveu establir en la llei de pressuposts anuals el nombre de places de les distintes categories de personal investigador que es poden oferir, i que contindrà la possibilitat d’incloure dins aquesta oferta el compromís de futur i condicionat de l’Administració autonòmica de convertir en personal investigador estable dels instituts el personal que hagi superat, en els instituts de les Illes Balears, els programes d’incorporació d’investigadors principals.

 

Alhora, aquest compromís implica l’assumpció de l’existència d’un nou procediment d’accés a l’ocupació pública, d’aplicació limitada, però basat en els principis constitucionals.

 

Així doncs, quan l’article 31 tracta el sistema d’accés a la categoria professional d’investigador associat, preveu que la forma ordinària d’accés es produeixi per la via de la selecció de l’investigador pel desenvolupament d’un dels programes oficials d’incorporació d’investigadors principals, dels quals n’hi ha d’estatals i de la Unió Europea. Per altra banda, la superació completa d’aquests programes suposaria per al personal investigador que els hagi desenvolupats la contractació dins la categoria de personal investigador titular, per temps indefinit i per mitjà d’un contracte laboral d’investigador distingit dels que es preveuen en els articles 20.1.c) i 23 de la Llei 14/2011, d’1 de juny.

 

Aquests programes d’incorporació d’investigadors principals són programes de formació avançada que, avui per avui, convoquen els instituts públics d’investigació en l’àmbit estatal. Aquestes convocatòries, publicades en els diaris oficials, obertes a tots els investigadors que compleixin els requisits i sotmeses a unes bases igualitàries per a tots els que s’hi presenten, suposen un procés selectiu inicial. A continuació, es du a terme un programa formatiu i de desenvolupament de la investigació al llarg d’un procés de cinc anys, en què el personal investigador principal seleccionat és sotmès a un control de la seva evolució contínua i a sengles avaluacions, una d’intermèdia i una de final, de caràcter eliminatori. Finalment, si se supera l’avaluació final, s’obté el certificat corresponent (I3 o equivalent, segons el programa) i s’ha d’estabilitzar laboralment l’investigador principal.

 

La solució que aquest projecte normatiu dona suposa admetre que els programes d’incorporació d’investigadors principals descrits són un autèntics processos selectius/formatius que responen plenament i donen satisfacció plena com a processos selectius de personal al servei de les administracions als principis constitucionals de procediments basats en la igualtat, el mèrit, la capacitat i la publicitat que preconitza l’article 103 de la Constitució, duits a terme per institucions públiques amb totes les garanties legals d’imparcialitat i recerca de l’excel•lència, i perfectament assumibles normativament com a processos propis de selecció de personal.

 

Són, per altra banda, uns processos selectius que, sense cap tipus de dubte, atenen una de les particularitats característiques del personal investigador actual susceptibles de regulació d’acord amb l’article 2.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre.   

 

Per acabar, aquest sistema, combinat amb els termes en els quals es preveu configurar la futura oferta d’ocupació pública investigadora (amb la inclusió de la previsió condicional d’incorporació futura de personal a quatre o cinc anys vista explicada abans), permet construir aquest sistema d’accés amb seguretat jurídica respecte de la legalitat i la subjecció a les disponibilitats pressupostàries.

 

IV

 

Mitjançant aquesta iniciativa legislativa es pretenen sintetitzar en una norma amb rang de decret els aspectes essencials relatius al règim del personal investigador de l’IdISBa i altres instituts d’investigació sanitària que es puguin crear en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per incrementar-ne així la seguretat jurídica i per dotar la investigació sanitària d’un marc normatiu que afavoreixi la captació i la retenció de talent investigador.

 

L’objecte de la norma és establir el règim jurídic i de contractació del personal investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i l’estructura de la seva carrera investigadora, així com el procés de selecció i avaluació, els drets i obligacions i el règim d’extinció del seu contracte.

 

V

 

Pel que fa a l’ajust als principis de bona regulació, escau dir que, en virtut dels principis de necessitat i eficàcia (article 129.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques), s’han identificat de forma clara les finalitats que es pretenen aconseguir, les quals són establir el règim jurídic i de contractació del personal investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’estructura de la seva carrera investigadora, així com el procés de selecció i avaluació, els drets i obligacions i el règim d’extinció del seu contracte, tal com expressa la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació. Això respon a l’interès general de promoure el sistema de ciència i tecnologia en l’àmbit de la salut a les Illes Balears com a eina per diversificar el model econòmic i millorar la qualitat de l’assistència sanitària.

 

L’instrument normatiu pel qual s’ha optat per definir aquests aspectes relacionats amb l’exercici professional del personal investigador en els instituts d’investigació sanitària és el decret, atès que és la solució més indicada per donar resposta a aquesta necessitat de desplegament.

 

En virtut del principi de proporcionalitat (article 129.3), la norma és proporcional a la complexitat de la matèria que es regula. La creació d’unes categories professionals, l’establiment de relacions jurídiques amb òrgans de titularitat pública o la regulació de procediments d’accés a l’ocupació pública, en desplegament de normes de rang legal, requereixen una norma de rang reglamentari.

 

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica (article 129.4), aquest Decret segueix les recomanacions de la Comissió Europea pel que fa a la definició d’una estructura comparable de la carrera investigadora a l’espai europeu de recerca, així com les recomanacions relacionades amb l’establiment d’un sistema de contractació de personal investigador obert, transparent i basat en el mèrit.

 

En aplicació del principi de transparència (article 129.5), en primer lloc, s’ha inclòs aquesta iniciativa normativa en el Pla Anual Normatiu per a l’any 2018 de la Conselleria de Salut, el qual es va comunicar a la Direcció General de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i està publicat en el Portal de Transparència del Govern de les Illes Balears.

 

En segon lloc, s’ha publicat la consulta pública prèvia en el Portal de Transparència de la Conselleria de Presidència, que permet a la ciutadania de les Illes Balears i a les entitats que puguin resultar afectades per la futura norma aportar les consideracions que estimin pertinents a la proposta d’elaboració normativa.

 

En tercer lloc, en virtut d’aquest principi, s’ha de sotmetre el projecte als tràmits d’audiència i d’informació pública que preveuen els articles 43 a 45 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i s’ha justificat en el preàmbul l’adequació de la norma als principis que indica l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

En aplicació del principi d’eficiència (article 129.6), l’estudi de les possibles càrregues administratives que suposa l’aprovació d’aquest Decret es fa a l’apartat J de la Memòria d’anàlisi d’impacte normatiu.

 

L’aprovació d’aquest Decret compleix les exigències d’evitar que els procediments administratius puguin ser una rèmora a l’hora d’aconseguir les finalitats i l’objecte que es pretenen.

 

A més, l’aprovació d’aquest Decret no compromet en cap cas l’estabilitat pressupostària ni la sostenibilitat financera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ja que l’aprovació de l’oferta d’ocupació pública en els instituts d’investigació sanitària estarà sotmesa a les dotacions definides en les lleis de pressuposts anuals.

 

Per tot això, a proposta de la consellera de Salut, atès el dictamen previ del Consell Econòmic i Social, d’acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 15 de març de 2019,

 

DECRET

TÍTOL I

OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ

 

Article 1

Objecte

 

Aquest Estatut té per objecte establir el règim jurídic del personal investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i, concretament, l’estructura de categories d’investigador i de la seva carrera investigadora, el procés de selecció i de contractació, el règim d’avaluació, així com els seus drets i obligacions i el règim d’extinció del contracte.

 

Article 2

Àmbit d’aplicació

 

  1. Aquest Estatut és aplicable al personal investigador laboral dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears que formin part del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  2. El personal investigador contractat pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears es regeix pel que disposen el Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre; les normes de desplegament i els convenis col•lectius que els siguin aplicables; la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació; el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic; la Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de la CAIB, i pel que disposa aquest Decret.

 

Article 3

Concepte de personal investigador

 

Es considera personal investigador, tal com el defineix la Llei 14/2011, d’1 de juny, el que, proveït de la titulació corresponent, du a terme una activitat investigadora, entesa com el treball creatiu realitzat de forma sistemàtica per incrementar el volum de coneixements, incloent-hi els relatius a l’ésser humà, la cultura i la societat, l’ús d’aquests coneixements per crear noves aplicacions, la seva transferència i divulgació.

 

Article 4

Accés i promoció interna del personal investigador

 

  1. El sistema selectiu d’ingrés del personal investigador en els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears, sia personal de carrera o temporal, s’ha de fer mitjançant processos selectius que garanteixin el compliment dels principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, així com els que preveu l’article 55.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre.
  2. Es garanteix la carrera professional i l’ingrés en categories investigadores superiors pel torn de promoció interna per als procediments que estableix aquest Decret.
  3. Anualment s’ha de definir l’oferta d’ocupació pública dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears, amb l’informe previ favorable de la Direcció General de Pressuposts i Finançament.

 

Article 5

Règim d’incompatibilitat

 

El personal investigador contractat sota alguna de les modalitats indicades s’ha d’ajustar al règim general d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, amb les particularitats que estableix l’article 18 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació.

 

TÍTOL II

DE LES CATEGORIES DEL PERSONAL QUE CONFORMA LA CARRERA INVESTIGADORA

 

Capítol I

De les categories de personal investigador en formació

 

Article 6

Concepte de personal investigador en formació

 

Als efectes d’aquest Decret, es considera personal investigador en formació (en endavant, PIF) el següent:

 

  1. Les persones amb titulació universitària beneficiàries de programes de formació de personal investigador d’acord amb la Llei 14/2011 de la ciència, la tecnologia i la innovació que exerceixen la seva activitat sota supervisió en una estructura de recerca dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears amb l’objectiu de fer una tesi doctoral.
  2. Les persones amb titulació universitària contractades pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears sota la modalitat de contracte d’investigador predoctoral que estableix l’article 21 de la Llei 14/2011 de la ciència, la tecnologia i la innovació.
  3. Les persones amb titulació universitària contractades pels instituts d’investigació sanitària mitjançant altres modalitats contractuals, però que compleixen els requisits de matriculació en un programa de doctorat i supervisió del programa formatiu conduent a la realització d’una tesi doctoral per part d’un investigador contractat o adscrit a un institut d’investigació sanitària de les Illes Balears.

 

Article 7

Requisits d’accés

 

  1. Haver estat admès en un programa de doctorat.
  2. Complir els requisits específics que requereix la plaça objecte de la convocatòria, així com els que exigeix la resolució de l’ajut concedit per al finançament del projecte d’investigació o per a la contractació del PIF.

 

Article 8

Sistema de seguiment i avaluació

 

  1. El sistema de seguiment i avaluació és el que determina la normativa de la universitat en què cursa el doctorat el personal investigador en formació corresponent.
  2. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears poden establir normatives pròpies relatives al programa de formació i seguiment del seu personal investigador en formació. 

 

Article 9

Durada de l’etapa

 

  1. L’etapa de PIF és necessàriament una etapa transitòria, amb una durada màxima recomanada de sis anys. En cap cas aquests contractes, si s’articula aquesta etapa per mitjà de contractes de treball d’investigador predoctoral, no poden excedir els límits substantius i temporals de durada que estableix la Llei 14/2011, de 8 de novembre.
  2. La concessió del títol de doctor o doctora comporta l’acabament automàtic de la consideració de PIF.

 

Article 10

Drets i deures del personal investigador en formació

 

Els instituts d’investigació sanitària han d’impulsar la definició d’un reglament propi que estableixi els drets i deures específics per al personal investigador en formació. 

 

Capítol II

De les categories del personal investigador professional

 

Secció 1a

Del personal investigador postdoctoral

 

Article 11

Definició de personal investigador postdoctoral

 

Es considera personal investigador postdoctoral:

 

  1. Les persones beneficiàries de programes d’incorporació de doctors o doctores contractades per al desenvolupament d’activitats de recerca, d’innovació i d’especialització científica en una línia de recerca que està sota el lideratge d’un altre investigador.
  2. Les persones beneficiàries de convocatòries per al desenvolupament d’activitats de recerca i especialització científica en una línia de recerca que està sota el lideratge d’un altre investigador, a càrrec de projectes, convenis i contractes d’investigació dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears destinats a persones amb titulació universitària que estiguin en possessió de la titulació de doctor o doctora.

 

Article 12

Requisits d’accés

 

Per accedir a la condició de personal investigador postdoctoral es requereix disposar del títol de doctor o doctora en el moment de la formalització del contracte.

 

També és necessari complir els requisits addicionals específics que requereix la plaça objecte de la convocatòria, d’acord amb el dret, així com els que, si s’escau, s’exigeixen per a l’obtenció de l’ajut concedit per al finançament del projecte d’investigació o, si s’escau, el programa d’incorporació de doctors.

 

Article 13

Sistema de seguiment i avaluació

 

Per al personal investigador que preveu l’article 11.a), cal ajustar-se al que indiqui la convocatòria.

 

Per al personal a què es refereix l’article 11.b), l’investigador o investigadora responsable ha de dur a terme l’avaluació.

 

Article 14

Durada de l’etapa

 

La condició de personal investigador postdoctoral és de naturalesa transitòria. Ordinàriament té una durada màxima de cinc anys per cada estudi de doctorat duit a terme.

 

En casos excepcionals, aquest tram professional es pot estendre de forma indefinida.  

 

Secció 2a

Del personal investigador associat

 

Article 15

Concepte de personal investigador associat

 

Es considera personal investigador associat les persones beneficiàries de programes d’incorporació de doctors o doctores, d’agències finançadores de recerca externes als instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears o les persones beneficiàries de plans de dinamització de la recerca propis, contractades pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears per al desenvolupament d’activitats d’investigació i especialització científica en una línia de recerca que es troba sota el seu lideratge.

 

Article 16

Requisits de la condició de personal investigador associat

 

  1. Estar en possessió de la titulació de doctor o doctora, o equivalent.
  2. Haver accedit a programes oficials d’incorporació d’investigadors principals d’àmbit nacional o internacional externs a les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears que s’esmenten en l’annex 3 d’aquest Decret o haver accedit a programes d’investigació científica d’incorporació d’investigadors principals de plans de dinamització de la recerca dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears per mitjà dels processos selectius i d’avaluació continuada establerts en aquestes convocatòries. 

 

Article 17

Sistema de seguiment i avaluació

 

L’avaluació del personal investigador associat s’ha d’ajustar als requisits de les convocatòries públiques externes o, si s’escau, als requisits establerts en el pla de dinamització de la recerca propi dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears, i s’ha de fer a través de les institucions gestores del programa en qüestió.

 

Article 18

Termini màxim de durada de l’etapa

 

  1. La durada de la classificació en la categoria de personal investigador associat se supedita a les condicions de la convocatòria —europea, estatal o autonòmica— que financi la contractació del personal investigador associat, sota les modalitats i amb els límits temporals i modalitats que es preveuen en la Llei 14/2011, d’1 de juny.
  2. Les convocatòries de programes de dinamització de la investigació dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han de preveure necessàriament la possibilitat de suspensió o prolongació de la durada per motius de conciliació de la vida familiar i laboral, per un període equivalent al permís de maternitat o paternitat per cada fill.

 

 

Secció 3a

Del personal investigador titular

 

Article 19

Concepte de personal investigador titular

 

Es considera personal investigador titular:

 

  1. El personal investigador contractat pels instituts d’investigació de les Illes Balears amb títol de doctor o doctora i amb certificat I3, programa Miguel Servet tipus II o avaluació científica externa i independent que l’òrgan de govern de l’institut d’investigació sanitària consideri equivalent.
  2. El personal investigador amb títol de doctor o doctora i amb més de cinc anys d’independència científica i que hagi accedit a places de la relació de llocs de treball qualificades de places d’investigador titular amb la superació prèvia dels procediments selectius que preveu aquest Decret.

 

Article 20

Requisits d’accés

 

  1. En el cas d’investigadors que accedeixen a aquesta etapa a través del programa d’estabilització, els candidats han de disposar del certificat I3, han d’haver aconseguit la concessió d’un contracte Miguel Servet tipus II o disposar d’una avaluació externa i independent amb resultat satisfactori de l’activitat científica desenvolupada per part d’una entitat avaluadora de la recerca, d’acord amb el que estableixin els òrgans de govern de l’institut d’investigació sanitària.
  2. En el cas de l’apartat b) de l’article anterior, cal que es tracti de doctors amb una experiència postdoctoral d’investigació mínima de cinc anys, a més de complir els requisits que s’hi estableixen.

 

Article 21

Permanència en la categoria i sistemes de seguiment i d’avaluació

 

  1. La permanència en la categoria d’investigador titular no està subjecta a límits màxims temporals, i la participació en procediments d’accés a categories investigadores superiors és potestativa per a la persona investigadora.
  2. Sense perjudici del que exposa l’apartat precedent, el personal investigador titular s’han de sotmetre a una avaluació cientificotècnica de caràcter quinquennal, d’acord i amb els efectes que estableix el títol VI d’aquest Decret.

 

Secció 4a

Dels professors o professores d’investigació

 

Article 22

Concepte de professor o professora d’investigació

 

Són professors o professores d’investigació el personal investigador amb contribucions acreditades a la seva línia de recerca en l’àmbit internacional, amb un mínim de cinc anys d’independència científica i una antiguitat mínima de dos anys en la categoria d’investigador titular (o equivalent) d’un centre de recerca o universitat, i que presenti mèrits molt rellevants en la seva àrea d’investigació, de conformitat amb el que estableixi cada convocatòria.

 

Article 23

Requisits d’accés

 

  1. Ser personal investigador de prestigi reconegut en l’àmbit científic i tècnic.
  2. Estar en possessió de la titulació de doctor o doctora o equivalent.
  3. Tenir una antiguitat mínima de dos anys en la categoria d’investigador titular (o equivalent) d’un centre de recerca o universitat.

 

 

Article 24

Permanència en la categoria i sistemes de seguiment i d’avaluació

 

  1. La permanència en la categoria de professor o professora d’investigació no està subjecta a límits màxims temporals.
  2. Sense perjudici del que exposa l’apartat precedent, els professors o professores d’investigació s’han de sotmetre a una avaluació cientificotècnica de caràcter quinquennal, d’acord i amb els efectes que estableix el títol VI d’aquest Decret.

 

TÍTOL III

DE L’ACCÉS I LA PROMOCIÓ DINS LA CARRERA INVESTIGADORA

 

Capítol I

Principis generals

 

Article 25

Principis i sistemes de selecció

 

1. Mitjançant els processos de selecció es pot dur a terme l’accés directe a les distintes categories de personal investigador, com també la promoció interna del personal investigador entre aquestes categories. 

2. Per a la selecció del personal investigador, en totes les categories s’han d’aplicar els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

3. L’avaluació de la tasca investigadora ha de tendir a adaptar-se a les recomanacions de la Declaració de San Francisco sobre avaluació de la recerca. En concret, els criteris d’avaluació han de respectar els principis següents:

a) En la mesura que sigui possible, s’han de cercar alternatives a l’ús de mètriques basades en revistes científiques, tals com els índexs de factor d’impacte, com a mesures subrogades de la qualitat d’articles de recerca individuals amb la finalitat d’avaluar les contribucions d’un investigador, o als processos de selecció, promoció o finançament competitiu.

b) En els processos d’avaluació de la recerca s’han de considerar el valor i l’impacte del màxim possible —ateses les circumstàncies del procés— de productes de recerca (incloent-hi, entre d’altres, bases de dades i programari), a més de les publicacions científiques, i, també, s’ha de cercar tenir en compte indicadors d’impacte d’ampli espectre, incloent-hi indicadors qualitatius, tals com la influència en polítiques i en la pràctica clínica.

c) Els criteris utilitzats per a l’avaluació de la recerca en processos de selecció, estabilització i promoció han de ser explícits.

d) L’avaluació de la qualitat de les publicacions científiques ha de cercar basar-se en el contingut científic.

4. La selecció s’ha de dur a terme d’acord amb els sistemes d’oposició, concurs oposició o concurs de mèrits. La seva configuració és la que resulta de l’article 61 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre.

5. L’accés a les categories d’investigador associat i d’investigador titular també pot tenir lloc per mitjà dels processos selectius i d’avaluació continuada establerts per accedir i desenvolupar programes d’investigació científica d’àmbit nacional o internacional, externs a les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears; com també per mitjà dels processos selectius i d’avaluació continuada establerts per accedir i desenvolupar programes d’investigació científica establerts pels òrgans competents de les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears.

6. A més, els òrgans de selecció han de vetlar pel compliment del principi d’igualtat d’oportunitat entre sexes.

 

Article 26

Oferta d’ocupació pública investigadora

 

  1. Anualment s’ha de definir en les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’oferta d’ocupació pública de les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears, amb l’informe previ favorable de la Direcció General de Pressuposts i Finançament. Aquesta determinació vincula els òrgans de les institucions esmentades que siguin competents per aprovar-les.
  2. Aquesta oferta ha de definir el nombre de places reservades a cada categoria que són susceptibles de ser convocades en el procés selectiu, com també el nombre que es reserva a l’accés mitjançant els procediments als quals fa referència l’apartat 5 de l’article anterior.
  3. En aquest darrer supòsit, l’oferta pública suposa el compromís de l’Administració de contractar com a personal fix, sense solució de continuïtat i altre tipus d’avaluacions, el personal investigador que, seleccionat pels programes d’incorporació d’investigadors principals, els concloguin satisfactòriament. 
  4. L’oferta d’ocupació pública de les institucions d’investigació sanitària de les Illes Balears ha d’incorporar adjunt l’informe corresponent d’impacte de gènere, d’acord amb el que disposa l’article 43.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat d’homes i dones.

 

Article 27

Convocatòries de selecció

 

1. Per a la selecció del personal investigador, tant per a l’accés a qualsevol de les categories de personal investigador com per a la promoció del personal investigador a categories superiors de les que exerceix, els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han d’efectuar les convocatòries corresponents, establir-ne les bases i el contingut, i publicar-les.

En les convocatòries, com a mínim, s’ha de fer constar el següent:            

a) L’objecte de la convocatòria i el nombre de places.

b) Les condicions i els requisits que han de complir les persones aspirants.

c) El tipus i la descripció del sistema de selecció, amb la indicació, si s’escau, de l’estructura, l’ordre i el contingut de les proves que s’han de fer; el temari al qual s’ha de respondre; els criteris bàsics d’avaluació; el barem de mèrits per al concurs de mèrits o, si s’escau, la fase de concurs del procediment; l’òrgan de selecció i la composició, el règim de formulació i resolució d’al•legacions als resultats provisionals i definitius, i el règim d’impugnació de la convocatòria o dels seus resultats.

d) El termini màxim per resoldre la convocatòria.

e) El model de sol•licitud i la documentació que s’ha d’aportar.

f) El termini de presentació de les sol•licituds.

g) L’òrgan al qual s’han d’adreçar les sol•licituds.

h) Els llocs de publicació de les diferents resolucions que es generin al llarg del procés.

2. El sistema de selecció mitjançant concurs de valoració de mèrits pot constar de dues fases:

a) Una primera fase, de caràcter eliminatori, que té per objecte la comprovació i la qualificació dels mèrits dels aspirants, i que s’ha de realitzar en els termes que indiqui la convocatòria.

b) Una segona fase, en la qual participaran tots els candidats que hagin superat la fase anterior, que consistirà en una exposició oral i pública de les línies de recerca i del projecte que l’aspirant hagi de desenvolupar en l’institut d’investigació sanitària. La prova s’ha de desenvolupar en els termes que indiqui la convocatòria.

3. Les convocatòries per a personal investigador de carrera s’han de publicar, com a mínim, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears.

4. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han de procurar la màxima difusió nacional i internacional de les convocatòries de feina adreçades a personal investigador. 

5. El que disposa el punt 1.c) d’aquest article no és aplicable als processos selectius i d’avaluació continuada establerts per accedir a programes d’investigació científica als quals fa referència l’article 16 d’aquest Decret, els quals es regeixen per les normes pròpies del programa.

6. Les ofertes d’ocupació, les convocatòries de selecció i, si escau, els temaris de les proves d’accés a la condició de personal laboral investigador dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears han de complir el que disposa l’article 43 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat d’homes i dones.

 

Article 28

Òrgan de selecció

 

  1. Cada convocatòria ha de disposar d’un comitè de selecció. L’òrgan competent de l’institut d’investigació sanitària n’ha de dur a terme la designació. El procés per nomenar i designar el comitè de selecció ha de ser transparent i públic.
  2. Els comitès han d’estar integrats per un mínim de tres persones i han de ser paritaris, i no poden presentar menys d’una tercera part d’un gènere en la seva composició.
  3. Per a les places amb caràcter indefinit, els comitès de selecció han d’incloure personal investigador de trajectòria internacional reconeguda extern als instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears. Els membres del comitè no poden tenir conflicte d’interès respecte de la convocatòria en qüestió.
  4. Els comitès de selecció de personal temporal poden incloure també personal investigador extern als instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears.                                                                                                                            
  5. Als efectes d’abstenció i recusació dels membres de la comissió, cal atenir-se al que disposen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
  6. El comitè en conjunt ha de tenir un nivell d’experiència professional, qualificacions i competències adequats per avaluar el candidat.

 

Capítol II

De la selecció del personal investigador en formació

 

Article 29

Sistema selectiu

 

  1. El sistema selectiu del personal investigador en formació que sigui beneficiari de programes de formació de personal investigador d’acord amb la Llei 14/2011 és el que estableixi en cada cas la convocatòria de referència, ordinàriament per concurs de mèrits, sense perjudici que, ateses les circumstàncies, es pugui considerar oportuna una fase d’acreditació de coneixements.
  2. La selecció de la resta de personal investigador en formació s’ha de fer per convocatòria pública mitjançant concurs de mèrits.
  3. A banda dels requisits generals de qualsevol convocatòria, ha de definir l’objecte de la plaça, identificar la direcció a la qual està sotmesa, les funcions que ha d’exercir l’investigador o investigadora i el règim de dedicació, que pot ser a temps complet o parcial, i, si escau, el règim retributiu.
  4. És aplicable a aquest procés selectiu el que disposa el capítol 1 d’aquest títol, i el barem del concurs s’ha de regir pels termes que indica l’annex 1 d’aquest Decret.

 

Capítol III

De l’accés a la carrera investigadora professional

 

Secció 1a

Sistema de selecció del personal investigador postdoctoral i del personal investigador associat

 

Article 30

Selecció del personal investigador postdoctoral

 

  1. Per al personal investigador que preveu l’article 1a), cal atenir-se al que estableixi la convocatòria.
  2. La selecció del personal investigador a què es refereix l’article 11.b) s’ha de fer per convocatòria pública. La convocatòria ha de definir l’objecte de la plaça, identificar-ne el responsable, els requisits i mèrits que es valoraran, les funcions que ha d’exercir el personal investigador i el règim de dedicació, que pot ser a temps complet o parcial. La selecció de persones candidates s’ha de fer mitjançant una comissió avaluadora formada per un mínim de tres investigadors amb títol de doctor o doctora, pertanyents als instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears. La composició del tribunal s’ha d’ajustar al principi d’imparcialitat i professionalitat dels seus membres, i la composició ha de ser paritària entre homes i dones.
  3. És aplicable a aquest procés selectiu el que disposa el capítol 1 d’aquest títol, i el barem del concurs s’ha de regir pels termes que indica l’annex 2 d’aquest Decret.

 

Article 31

Selecció del personal investigador associat

 

1. La selecció del personal investigador de carrera dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears es regeix pels principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. Aquests principis s’han d’acreditar per un dels procediments següents:

a) Personal prèviament seleccionat dins el marc de programes d’incorporació de personal investigador principal d’àmbit nacional o internacional, com ara —amb caràcter enunciatiu i no exhaustiu— els programes Miguel Servet, Ramón y Cajal, que s’hagi acollit a desenvolupar els seus processos inicials de formació dins el marc de les ofertes d’ocupació pública per a personal investigador aprovades per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels seus instituts d’investigació sanitària, i que estiguin obertes a personal admès dins aquests programes formatius.

Si el nombre de personal seleccionat per a aquests programes que s’hagi acollit a dur a terme la seva formació en els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears supera el nombre de places de l’oferta d’ocupació pública per a personal investigador, aquest personal s’ha de seleccionar d’acord amb els criteris següents:

  • Millor qualificació obtinguda.
  • Possibilitat d’integració dels projectes de recerca presentats dins les línies estratègiques d’investigació de la institució.

b) Personal seleccionat dins el marc de programes d’incorporació de personal investigador principal autonòmic, per a places finançades amb recursos propis de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears incloses en les ofertes d’ocupació pública per a personal investigador aprovades per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels seus instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears. Aquestes convocatòries també es poden finançar amb fons propis dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears derivats dels seus beneficis.

2. La selecció del personal al qual fan referència els subapartats a) i b) de l’apartat 1 d’aquest article implica que, en el supòsit que una vegada conclòs el programa d’incorporació de doctorats superin l’avaluació final o, en cas que no hi hagi aquesta avaluació final, una avaluació externa i independent per part d’una entitat avaluadora de la recerca d’acord amb el que estableixi l’òrgan de govern de l’institut d’investigació sanitària, passaran a ser contractats amb caràcter fix, per temps indefinit com a personal investigador titular, sota la modalitat de contracte d’investigador distingit i amb categoria d’investigador titular. 

 

Secció 2a

Sistema de selecció del personal investigador titular i dels professors o professores d’investigació

 

Article 32

Modalitats d’accés del personal investigador titular

 

  1. Les places de personal investigador titular creades en les relacions de llocs de feina dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i dotades prèviament poden ser cobertes per personal que accedeixi des de la categoria d’investigador associat, d’acord amb el que preveu l’article 32 d’aquest Decret.
  2. Així mateix, aquests instituts, en funció de les necessitats constatades per al desenvolupament d’activitats investigadores estratègiques, poden convocar procediments de selecció per a la provisió de places de la categoria de personal investigador titular.

 

Article 33

Sistema de selecció directa del personal investigador titular

 

1. El procediment de selecció de personal investigador titular es fa per concurs de mèrits o concurs oposició, amb la convocatòria pública prèvia, en la qual s’ha d’indicar l’objecte de la plaça i definir els requisits específics, els mèrits i, si escau, el programa científic que s’ha de desenvolupar, les proves teòriques i pràctiques en què consistirà, els criteris i el barem que es valoraran i les funcions que ha d’exercir el doctor o doctora contractat. En tot cas, hi són aplicables els principis generals que conté el capítol 1 d’aquest títol.

2. En tot cas, els candidats a una plaça de personal investigador titular han de fer una defensa pública dels mèrits al•legats en el seu currículum científic i investigador, així com del seu projecte d’investigació, en relació amb l’activitat que podrien desenvolupar en cas d’obtenir la plaça.

3. L’òrgan de selecció ha d’estar constituït per cinc membres designats per l’òrgan competent de l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears i ha de tenir la composició següent:

a) President o presidenta, que ha d’estar en possessió del títol de doctor o doctora i tenir la categoria de professor o professora d’investigació o equivalent, o catedràtic o catedràtica d’universitat de la branca de coneixement pròpia de les característiques de la plaça.

b) Quatre vocals, dos dels quals, almenys, han de ser externs a la institució convocant i han de ser experts de l’àmbit de la investigació altament qualificats en el camp científic i amb coneixements avançats en l’àmbit temàtic que s’ha de tractar, els quals han d’estar en possessió de la titulació de doctor o doctora i tenir la categoria de professor titular universitari o professora titular universitària, o investigador o investigadora titular (o anàloga) d’un centre públic d’investigació nacional o internacional.

4. Actua com a secretari o secretària de l’òrgan de selecció, amb veu però sense vot, un membre de l’institut d’investigació sanitària designat per la persona titular de la direcció.

5. La composició de l’òrgan de selecció ha d’assegurar una presència equilibrada d’homes i dones.

6. L’òrgan de selecció pot declarar la no idoneïtat d’algun o de tots els candidats admesos al concurs. Aquesta declaració ha de contenir els motius i fonaments pels quals es declara la manca d’idoneïtat.

7. L’òrgan de selecció pot declarar deserta la plaça objecte del concurs quan tots els candidats hagin estat considerats no idonis.

 

Article 34

Sistema de selecció dels professors o professores d’investigació

 

1. Les places de professor o professora d’investigació creades en les relacions de llocs de feina dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i dotades prèviament poden ser cobertes per personal de la mateixa institució que hi accedeixi per promoció interna, entre el personal amb categoria de professor titular, o per torn lliure.

2. El procediment de selecció de professors o professores d’investigació s’ha de fer per concurs de mèrits, amb la convocatòria pública prèvia, en la qual s’ha d’indicar l’objecte de la plaça i definir els requisits específics, els mèrits, els criteris de valoració i les funcions que ha d’exercir el doctor o doctora contractat. En tot cas, hi són aplicables els principis generals que conté el capítol 1 d’aquest títol i, en general, s’han d’observar totes les cauteles adients per garantir que, d’acord amb allò que es disposa en l’article 45 de la Llei 3/2007, de 27 de març, l’ús d’aquest procediment de selecció no limiti la concurrència competitiva.

3. Els candidats a una plaça de professor o professora d’investigació han de fer una defensa pública dels mèrits al•legats en el seu currículum científic, així com del seu projecte d’investigació, en relació amb l’activitat que podrien desenvolupar en cas d’obtenir la plaça.

4. L’òrgan de selecció ha d’estar constituït per cinc membres designats per l’institut d’investigació sanitària i ha de tenir la composició següent:

a) President o presidenta, que ha d’estar en possessió del títol de doctor o doctora i tenir la categoria de professor o professora d’investigació o equivalent, o catedràtic o catedràtica d’universitat de la branca de coneixement pròpia de les característiques de la plaça.

b) Quatre vocals, dos dels quals almenys han de ser externs a la institució convocant i que han de ser experts de l’àmbit de la investigació altament qualificats en el camp científic i amb coneixements avançats en l’àmbit temàtic que s’ha de tractar, els quals han d’estar en possessió de la titulació de doctor o doctora i tenir la categoria de catedràtic universitari o catedràtica universitària, o professor o professora d’investigació (o anàloga) d’un centre d’investigació nacional o internacional.

5. Actua com a secretari o secretària de l’òrgan de selecció, amb veu però sense vot, un membre de l’institut d’investigació sanitària designat per la persona titular de la seva direcció.

6. La composició de l’òrgan de selecció ha d’aconseguir una presència equilibrada d’homes i dones.

7. L’òrgan de selecció pot declarar la no idoneïtat d’algun o de tots els candidats admesos al concurs. Aquesta declaració ha de contenir els motius i fonaments pels quals es declari la manca d’idoneïtat.

8. L’òrgan de selecció pot declarar deserta la plaça objecte del concurs quan tots els candidats hagin estat considerats no idonis.

 

Article 35

Requisits per a la selecció dels professors o professores d’investigació

 

  1. Poden dur-se a terme convocatòries per a la provisió de places de professor o professora d’investigació per promoció interna entre el personal investigador titular dels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears, amb una antiguitat prèvia mínima en la plantilla de la institució convocant de dos anys en la categoria d’investigador titular.
  2. El règim de convocatòria i de selecció és el que estableix l’article precedent.

 

 

Capítol IV

De la contractació del personal investigador

 

Article 36

Modalitats de contractació

 

1. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears poden contractar personal investigador, una vegada duits a termes els procediments selectius que estableix aquest Decret, sia per temps indefinit o temporal, a través de les modalitats de contracte de treball especificades en la Llei 14/2011 de la ciència, la tecnologia i la innovació.

2. Els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears també poden contractar, ateses les circumstàncies de cada cas, per mitjà de qualsevol de les modalitats del contracte de treball que recull l’ordenament jurídic espanyol.

3. El personal investigador que cursi els estudis de doctorat i estigui en alguna de les situacions que preveuen l’article 6.a) o b) d’aquest Decret ha de ser contractat pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant un contracte de treball predoctoral que preveu l’article 21 de la Llei 14/2011 de la ciència, la tecnologia i la innovació.

La resta de personal investigador que cursi estudis de doctorat i no estigui en cap de les situacions que preveuen l’article 6.a) o b) del Decret s’ha de relacionar amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant qualsevol de les formes de contracte de treball per temps determinat que preveu l’Estatut dels treballadors.

4. El personal investigador que hagi conclòs els estudis de doctorat i que es trobi en les situacions que preveu l’article 12 d’aquest Decret s’ha de relacionar, si escau, amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant qualsevol de les formes de contracte de treball per temps determinat que preveu l’Estatut dels treballadors. De manera excepcional, també es poden relacionar sota les modalitats de contracte fix per temps indefinit que regula l’Estatut dels treballadors.

5. El personal investigador associat regulat en l’article 15 d’aquest Decret s’ha de relacionar amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears mitjançant un contracte de treball d’accés al sistema espanyol de la ciència, tecnologia i innovació que preveu l’article 22 de la Llei 14/2011, d’1 de juny.

6. El personal investigador titular i els professors o professores d’investigació que regulen els articles 19 i 22, respectivament, d’aquest Decret s’han de relacionar amb els instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears d’acord amb l’article 23 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, per mitjà d’un contracte de treball d’investigador distingit.

7. Excepcionalment, el personal investigador de les categories de personal investigador predoctoral, el personal investigador postdoctoral i el personal investigador associat poden ser contractats també a través de les modalitats de contracte de treball temporal que estableix el Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, per al desenvolupament de projectes concrets de naturalesa temporal.

 

TÍTOL IV

DRETS I DEURES

 

Article 37

Drets del personal investigador contractat

 

Sense perjudici del que disposa l’article 14 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, el personal investigador contractat té els drets següents:

 

  1. Percebre la retribució corresponent i beneficiar-se dels drets de caràcter laboral i els relatius a la Seguretat Social que derivin del contracte que formalitzin amb els instituts d’investigació sanitària.
  2. Formular iniciatives de recerca davant les entitats que corresponguin, a través de l’institut d’investigació sanitària contractant, i supervisar l’execució científica i tecnològica dels projectes en què figuri com a investigador principal.
  3. Determinar lliurement els mètodes de resolució de problemes, dins el marc de les pràctiques i principis ètics reconeguts i de la normativa aplicable sobre propietat intel•lectual, i mantenir la seva autonomia científica.
  4. Ser reconegut i emparat en l’autoria o coautoria dels treballs de caràcter científic en els quals participi.
  5. Desenvolupar la seva carrera professional tal com estableix aquest Decret, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, així com la formació continuada i l’actualització permanent dels seus coneixements i capacitats que li permetin exercir de forma efectiva les tasques i funcions de la seva activitat professional.
  6. Disposar, en la mesura que ho permetin les disponibilitats pressupostàries i les condicions generals dels instituts d’investigació sanitària, de les instal•lacions i dels mitjans adequats per al desenvolupament de les seves funcions investigadores, sense perjudici del respecte als principis d’eficàcia i eficiència.
  7. Tenir consideració i respecte a la seva activitat investigadora i a la seva avaluació de conformitat amb criteris públics objectius, transparents i preestablerts.
  8. Tenir informació i participació en les qüestions que afecten el funcionament, l’organització i la gestió dels instituts d’investigació sanitària, a través de les vies reglamentàries i d’acord amb el que prevegin els seus estatuts.
  9. Participar, d’acord amb el que estableixi la normativa, en els beneficis que obtengui l’institut d’investigació sanitària contractant, com a conseqüència de l’explotació eventual dels resultats de l’activitat d’investigació, desenvolupament o innovació en què hagi participat.

Aquesta participació no té en cap cas la consideració de retribució o salari per a l’investigador o investigadora.

  1. Rebre igualtat de gènere en el desenvolupament de les seves funcions investigadores, en la contractació de personal i en el desenvolupament de la seva carrera professional.

 

Article 38

Deures del personal investigador contractat

 

Sense perjudici del que disposa l’article 15 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, el personal investigador contractat té els deures següents:

 

  1. Complir les condicions i obligacions que estableixi el contracte.
  2. Complir en tot moment les normes d’ordre general, les de bona pràctica científica, així com les normes ètiques recollides en els diversos codis deontològics aplicables, i els reglaments de règim intern que estiguin establerts en la institució.
  3. Fer menció pública de la seva condició de personal investigador dels instituts d’investigació sanitària en totes les publicacions i actes en els quals participi per la seva condició professional.
  4. Participar en les reunions i activitats dels òrgans de govern i gestió dels quals formi part.
  5. Participar de forma activa en la prevenció de riscs laborals i en el manteniment de les instal•lacions i equips.
  6. Difondre els resultats de les seves investigacions, d’acord amb el que preveu la Llei 14/2011, d’1 de juny, i promoure la difusió del coneixement i la promoció i el foment de la cultura científica en la societat.
  7. No incórrer en plagi o falsedat intencionada en el seu treball, i adoptar les mesures necessàries per evitar que altres ho facin.
  8. Informar l’institut d’investigació sanitària contractant de possibles retards i redefinicions en els projectes d’investigació dels quals sigui responsable, així com de l’acabament dels projectes, o de la necessitat d’abandonar o suspendre els projectes abans del que es preveu.
  9. Retre comptes sobre el seu treball a l’institut d’investigació sanitària que el contracti i, a través de l’institut, a les entitats que financin o supervisin la seva activitat, i responsabilitzar-se de l’ús eficaç del finançament dels projectes d’investigació que desenvolupi.

Per això, ha d’observar els principis de gestió financera correcta, transparent i eficaç, i cooperar en les auditories sobre les seves investigacions que pertoquin d’acord amb la normativa aplicable.

  1. Adoptar les mesures necessàries per al compliment de la normativa aplicable en matèria de protecció de dades i de confidencialitat.
  2. Posar en coneixement de l’institut d’investigació sanitària contractant tots els descobriments i resultats susceptibles de protecció jurídica, i col•laborar en els processos de protecció i de transferència dels resultats de les seves investigacions.

 

TÍTOL V

CONDICIONS DE TREBALL

 

Article 39

Objecte

 

Els instituts d’investigació sanitària han de vetlar perquè les condicions laborals del personal investigador, incloent-hi el personal amb discapacitat, proporcionin la flexibilitat necessària per garantir el rendiment de la investigació i la conciliació de la vida familiar i laboral.

 

 

Article 40

Jornada, horari de treball, festius, permisos i vacances

 

  1. D’acord amb el que regula la Llei 14/2011, d’1 de juny, la durada de la jornada laboral, els horaris, festius, permisos i vacances són els que fixin les clàusules dels contractes i/o convenis col•lectius i els termes establerts per la normativa laboral vigent.
  2. Els instituts d’investigació sanitària, dins el marc de la normativa laboral existent, han de procurar als seus treballadors i treballadores mesures que facilitin la conciliació de la vida laboral i familiar, incloent-hi la possibilitat de reducció de jornada, la feina a distància i flexibilitat horària.

 

Article 41

Estades formatives

 

  1. Els instituts d’investigació sanitària han de promoure i valorar la mobilitat del seu personal d’investigació, tant en el territori nacional com a l’estranger. Així, i d’acord amb el que estableix l’article 17.5 de la Llei 14/2011, d’1 de juny, el personal investigador contractat pot fer estades formatives en centres de prestigi reconegut sempre que l’institut d’investigació sanitària les autoritzi.
  2. La concessió de l’autorització se subordina a les necessitats del servei i a l’interès estratègic que l’institut d’investigació sanitària tengui en la realització dels estudis.
  3. L’autorització s’ha de concedir per a l’ampliació de la formació en matèries directament relacionades amb l’activitat d’investigació científica i tècnica, el desenvolupament tecnològic, la transferència o difusió del coneixement que el personal investigador hagi realitzat a la institució d’investigació d’origen, o a les considerades d’interès estratègic.
  4. El personal al qual es concedeixin les autoritzacions a què es refereix aquest article queda obligat a comunicar qualsevol variació que es produeixi en les condicions que en varen motivar la concessió, i a complir el que preveuen la normativa vigent i la normativa interna que reguli aquest tipus d’autoritzacions.
  5. La durada acumulada de les autoritzacions concedides a cada investigador cada cinc anys no pot ser superior a dos anys.

 

Article 42

Retribucions

 

  1. El règim retributiu del personal investigador és el que estableixen les normes estatals i autonòmiques aplicables a l’empleat públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la Llei 14/2011, el conveni col•lectiu que li sigui aplicable i el contracte de treball.
  2. El personal investigador dels instituts d’investigació sanitària pot percebre incentius al rendiment generats en els estats de despesa del pressupost a partir del finançament obtingut mitjançant ingressos derivats de contractes, cessió de drets de la propietat industrial o intel•lectual, cursos d’especialització o mitjançant els recursos rebuts per al desenvolupament de projectes científics o tecnològics com a conseqüència de convocatòries competitives públiques o privades.
  3. La quantia i forma de percepció queda sotmesa al que disposin la normativa bàsica de l’Estat, les lleis anual de pressuposts i la negociació col•lectiva.   

 

Article 43

Complement de rendiment investigador

 

  1. Formalitzats els requisits i amb els informes previs que puguin ser oportuns, s’ha de crear el complement de rendiment investigador, el qual ha d’estar vinculat als resultats de l’avaluació de l’activitat investigadora i s’ha de concedir per l’obtenció de la valoració bonus o eminens en els procediments d’avaluació i seguiment que s’estableixen en el títol VI.
  2. La quantia i forma de percepció queda sotmesa al que disposin la normativa bàsica de l’Estat, les lleis anuals de pressuposts i la negociació col•lectiva. 

 

Article 44

Ampliació del còmput de la durada del contracte

 

Les situacions d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs, maternitat, adopció o acolliment, risc durant la lactància i paternitat poden ampliar el còmput de la durada del contracte, en els termes que estableixen la normativa bàsica estatal i la negociació col•lectiva.

 

Article 45

Incorporació a empreses de base tecnològica

 

  1. Sempre que una empresa de base tecnològica sigui creada o desenvolupada a partir de patents o de resultats generats per projectes d’investigació finançats totalment o parcialment amb fons públics i realitzats en els instituts d’investigació sanitària, el personal investigador amb una vinculació permanent a la institució que fonamentin haver participat en aquests projectes pot sol•licitar l’autorització per incorporar-se a aquesta empresa, mitjançant una excedència temporal.
  2. Aquestes excedències només es poden concedir per un període màxim de cinc anys. Durant aquest període, els excedents tenen dret a la reserva del lloc de feina i al còmput a l’efecte d’antiguitat.
  3. Si en el termini d’un mes amb anterioritat a l’acabament del període pel qual s’ha concedit l’excedència el professor o professora no sol•licita el reingrés al servei actiu, serà declarat d’ofici en situació d’excedència voluntària per interès particular.
  4. Entre la finalització del gaudi d’una excedència d’aquest tipus i l’inici de la següent per part d’un mateix investigador o investigadora ha de transcórrer un període mínim de dos anys.
  5. El personal investigador amb dedicació a temps complet que fonamenti la seva participació en projectes d’investigació els resultats de la qual hagin donat lloc a la creació d’una empresa de base tecnològica pot sol•licitar el règim de dedicació a temps parcial per compatibilitzar la seva activitat en els instituts d’investigació sanitària amb l’activitat laboral en aquesta empresa. Aquest personal investigador pot tornar al règim de dedicació a temps complet sempre que ho sol•liciti en un termini mínim de dos mesos des de l’acabament del període pel qual s’ha concedit el règim de dedicació a temps parcial.

 

Article 46

Igualtat de gènere

 

  1. Els instituts d’investigació sanitària han de disposar d’un pla d’igualtat i d’un comitè d’igualtat que monitori la presència de desigualtats en relació amb el gènere a l’institut.
  2. S’ha de procurar la paritat en els òrgans de govern i representació i en els comitès de selecció, avaluació i assessors.

 

TÍTOL VI

DEL SEGUIMENT I L’AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT INVESTIGADORA

 

Article 47

Objecte

 

  1. Amb la finalitat de garantir el manteniment de l’excel•lència de l’activitat investigadora, els investigadors de les categories contractats sota la modalitat de personal investigador distingit dins les categories de personal investigador titular i professor o professora d’investigació estan sotmesos a un procés d’avaluació.
  2. El procediment d’avaluació ha de tenir degudament en compte el conjunt de l’activitat investigadora, innovadora i de transferència de coneixement, el compliment de terminis i objectius, el lideratge i la capacitat formativa, i l’activitat de divulgació científica, així com també la participació en activitats institucionals, i s’ha d’adaptar als principis enumerats en l’article 25.3 d’aquest Decret.

 

Article 48

Procediment d’avaluació

 

1. En el marc del contracte laboral en els instituts d’investigació sanitària, els investigadors contractats sota la modalitat de personal investigador distingit dins les categories de personal investigador titular i professor o professora d’investigació han de ser avaluats amb una periodicitat de cinc anys i a partir dels criteris següents:

a) Producció científica i el seu impacte: publicacions i altres resultats de la recerca, com ara bases de dades, programari, reactius, etc.

b) Captació de fons: capacitat d’incorporació de fons públics i/o privats per a recerca.

c) Formació de personal investigador: tutorització de personal investigador en etapes inicials, tesis doctorals dirigides, etc.

d) Transferència del coneixement generat: llicències i patents, contractes de recerca col•laborativa, formació continuada dels professionals, guies de pràctica clínica, llibres blancs, informes d’evidència, activitats de divulgació científica, etc.

e) Participació en activitats institucionals i/o de gestió dels instituts d’investigació sanitària.

2. L’avaluació ha de ser externa i s’ha de basar en un sistema públic, objectiu i autoavaluable, i es pot atribuir per mitjà de conveni a qualsevol agència d’avaluació de qualitat universitària o a òrgans superiors d’investigació estatals o de la Unió Europea.

3. L’avaluació s’ha de programar amb una antelació mínima de sis mesos des del venciment de cada període quinquennal.

4. La periodicitat d’avaluació s’ha d’allargar en els supòsits següents:

a) Sis mesos pel naixement de cada fill en el període a avaluar.

b) Per reducció de jornada per cura dels fills o d’un familiar, de manera proporcional a aquesta reducció.

Les situacions d’excedència laboral per cura de fills o familiar, o per malaltia superior a tres mesos consecutius també suposen que s’aturi el còmput del període a avaluar.

5. En funció del nivell d’excel•lència i qualitat demostrats, el resultat de l’avaluació es qualifica de pauper (molt dolent), malus (dolent), bonus (bo) o eminens (molt bo).

6. Els requisits mínims per tal d’assolir una avaluació bonus o eminens els ha d’aprovar el Patronat i han d’estar a disposició del personal investigador contractat pels instituts d’investigació sanitària amb una antelació mínima de dotze mesos de forma prèvia al procediment d’avaluació. En cas que es modifiquin els requisits en el termini previ a una avaluació determinada menor de dotze mesos, aquesta avaluació s’ha de dur a terme d’acord amb els requisits previs a la modificació.

 

Article 49

Efectes de l’avaluació

 

Les avaluacions que facin els instituts d’investigació sanitària de conformitat amb el que estableix l’article anterior tenen els efectes següents:

  1. Una avaluació pauper és causa de rescissió del contracte.
  2. Una primera avaluació malus impedeix al personal investigador optar al complement de rendiment investigador, i estableix l’obligatorietat d’una avaluació intermèdia als dos anys. Una segona avaluació malus suposa la rescissió del contracte del personal investigador en les mateixes condicions que una avaluació pauper.
  3. Les avaluacions bonus i eminens donen dret al personal investigador a percebre el complement de rendiment investigador de conformitat amb el que estableix l’article 43 d’aquest Decret.

 

Disposició addicional única

Enquadrament del personal

 

El personal investigador que en aprovar-se aquest Decret estigui contractat com a personal laboral per temps indefinit pels instituts d’investigació sanitària de les Illes Balears i compleixi els requisits per ser qualificat dins la categoria professional de personal investigador titular, sense alteració del seu règim contractual en aquell moment, passa automàticament a ser classificat com a tal.   

 

Disposició transitòria única

Personal en procés d’estabilització

 

El personal de la Fundació IdISBa que a l’entrada en vigor d’aquest Decret estigui en la situació que preveu l’article 31.1.a), si una vegada conclosa la seva primera fase formativa supera l’avaluació final i obté el certificat I3 o accedeix al nivell superior del programa formatiu corresponent, passarà a ser contractat per la Fundació IdISBa amb caràcter fix, per temps indefinit com a personal investigador titular, sota la modalitat de contracte d’investigador distingit.

   

Disposició derogatòria única

Derogació de normes

 

Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior a aquest Decret en tot allò que s’hi oposin o el contradiguin.

 

 

Disposició final primera

Modificació dels annexos

 

Els programes d’incorporació d’investigadors principals nacionals o internacionals esmentats en l’annex 3 poden ser modificats per resolució de la consellera de Salut, atesos els canvis de denominació o la creació o supressió d’aquests programes pels òrgans competents.

 

Disposició final segona

Entrada en vigor

 

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 15 de març de 2019

 

 

La presidenta

La consellera de Salut 

Francesca Lluch Armengol i Socias

Patricia Gómez Picard

 

   

ANNEX 1

Criteris per valorar per a la contractació d’investigadors predoctorals

 

Són mèrits de consideració necessària en tota convocatòria, sense perjudici de la concreció del valor en aquesta, com també sense perjudici dels mèrits específics que en cada cas es puguin establir, els següents:

 

  1. Nota mitjana de l’expedient acadèmic dels estudis de llicenciatura, arquitectura, enginyeria, grau, diplomatura, arquitectura tècnica o enginyeria tècnica, en base 10, calculada d’acord amb el Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions amb caràcter oficial, sobre la totalitat dels crèdits avaluats del primer i del segon cicle.
  2. Premi extraordinari de diplomatura, llicenciatura, grau o màster.
  3. Publicacions científiques relacionades amb l’objecte del contracte.
  4. Altres resultats de l’activitat científica (patents, aplicacions informàtiques, bases de dades, etc.).
  5. Mèrits preferents relacionats amb l’objecte del contracte: el tribunal pot acordar la realització d’una entrevista amb l’objecte de concretar més bé la valoració dels mèrits preferents.

 

ANNEX 2

Criteris a valorar per a la contractació d’investigadors postdoctorals

 

Són mèrits de consideració necessària en tota convocatòria, sense perjudici de la concreció del valor en aquesta, com també sense perjudici dels mèrits específics que en cada cas es puguin establir, els següents:

 

  1. Producció científica: la publicació d’articles científics, llibres, capítols de llibre i monografies, la presentació de treballs en reunions científiques i altres resultats de la recerca.
  2. Mèrits preferents relacionats amb l’objecte del contracte: el tribunal pot acordar la realització d’una entrevista amb l’objecte de concretar més bé la valoració dels mèrits preferents.
  3. Participació en projectes d’investigació competitius.
  4. Participació en activitats de transferència del coneixement.
  5. Estades postdoctorals en altres universitats i centres d’investigació diferents del centre d’obtenció de la tesi doctoral.

 

ANNEX 3

Programes de formació compresos dins els termes de l’article 32.1.a) i b) del Decret

 

Programa Miguel Servet

Programa Ramón y Cajal