Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2310
Decret 16/2019, de 15 de març, pel qual es modifica el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s’estableix i regula la xarxa d’escoles infantils públiques i els serveis per a l’educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància
PREÀMBUL
El Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s’estableix i regula la xarxa d’escoles infantils públiques i els serveis per a l’educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància, articula les condicions en què podran establir-se convenis per augmentar progressivament l’oferta de places públiques de primer cicle d’educació infantil, ajustada a les necessitats de cada nucli municipal, i per assolir una assignació equitativa i transparent dels ajuts que concedirà la Conselleria d’Educació i Universitat per a la creació de places i la consolidació i el sosteniment dels centres educatius de primer cicle i dels diferents serveis, activitats i programes adreçats a les famílies amb infants de menys de tres anys.
Per garantir una educació de qualitat i equitativa a l’etapa de 0 a 3 anys, la Comissió d’Assumptes Socials i Drets Humans del Parlament de les Illes Balears va aprovar, en la sessió de 26 de febrer de 2018, la Proposició no de llei RGE núm. 16956/17, relativa a l’educació de 0 a 3 anys. Entre altres acords, el Parlament de les Illes Balears va acordar instar el Govern de les Illes Balears i els consells insulars perquè, des de l’àmbit de la Conferència de Presidents, s’impulsàs la creació d’una comissió tècnica de treball encarregada d’elaborar un document marc sobre l’atenció educativa i assistencial dels infants de menys de tres anys.
En aquest sentit, la Comissió Tècnica de Treball de 0 a 3 anys (PNL 16956-17), en la qual participen experts en la matèria, va aprovar en data 30 de juliol de 2018 un document sobre mesures urgents per a l’equitat a l’etapa de 0 a 3 anys.
A més, el dia 9 d’octubre de 2018, aquesta mateixa Comissió Tècnica va aprovar el document «Recomanacions en relació amb els centres d’educació infantil privats i els centres no autoritzats (0-3)», en què, entre altres aspectes, es recomana incentivar de manera urgent l’adaptació dels centres actualment no autoritzats o la reconversió d’aquests centres en centres d’educació infantil degudament autoritzats.
La Comissió Tècnica de Treball ha elaborat unes propostes de modificació de la normativa i de mesures urgents per a l’equitat que recullen les principals recomanacions orientades a garantir l’accés dels infants al primer cicle de l’educació infantil, en què es remarca la necessitat de garantir una inversió suficient per consolidar i promoure una etapa educativa de 0 a 3 anys de qualitat i, fonamentalment, en condicions d’equitat, tal com s’exposa en el recent estudi La garantía del derecho a la educación en la etapa 0-3 años: una inversión necesaria y rentable, publicat per l’UNICEF i l’Institut Universitari de Necessitats i Drets de la Infància i l’Adolescència (IUNDIA) dins la col•lecció «Cuadernos para el Debate».
Aquesta publicació recull dades que remeten a la idea que assistir a l’escola infantil des dels primers anys de la vida assenta les bases per tenir èxit escolar en nivells posteriors del sistema educatiu. Per aquesta raó, tot sembla indicar que una educació infantil de qualitat és una bona inversió que pot arribar a fer minvar les actuals taxes de fracàs i abandonament escolars.
La Comissió Europea va publicar la Recomanació als estats membres de 20 de febrer de 2013, sobre la pobresa infantil, titulada Invertir en la infància: trencar el cicle dels desavantatges. Aquesta Recomanació considera que invertir en l’educació de la primera infància i en uns serveis de qualitat per a aquesta etapa és una inversió eficaç per fer front a la desigualtat i als reptes als quals han de fer cara els infants desfavorits. Aquesta Recomanació és un instrument fonamental perquè els estats membres abordin la pobresa infantil des de les polítiques públiques.
Quatre anys després, el 2017, la Xarxa Europea de Política Social va analitzar el desenvolupament de la Recomanació en 35 països europeus i va publicar un informe detallat en el qual s’especifiquen els avenços, les reculades i les modificacions que s’han fet a cada país. A la vista d’aquestes dades, l’informe conclou que és necessari augmentar l’accessibilitat i la qualitat dels serveis de l’educació infantil, així com abordar les desigualtats i els problemes d’accés a les escoles infantils.
En el cas concret d’Espanya, es recomana establir com a prioritat política l’educació infantil des de les primeres etapes de la vida, com a instrument per facilitar la conciliació de la vida familiar i la laboral, reduir les desigualtats socials i millorar les oportunitats dels infants procedents dels entorns socials, econòmics i culturals més vulnerables.
En aquest sentit, amb la modificació del Decret 131/2008 es pretén augmentar l’accessibilitat i la qualitat dels serveis de l’educació infantil, així com permetre que també puguin rebre ajuts els infants de les famílies més vulnerables socialment encara que estiguin matriculats en un centre privat. Aquests centres constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d’escoletes públiques per garantir el dret a l’educació dels infants, sempre que subscriguin el conveni corresponent i compleixin el que s’estableix en la disposició addicional segona d’aquest mateix Decret, que ara es modifica.
La modificació del Decret 131/2008 s’adequa als principis de bona regulació continguts en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: està justificada per raons d’interès general, atesa la finalitat que persegueix; conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que pretén satisfer; és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic nacional i de la Unió Europea, i no estableix tràmits addicionals o diferents dels que preveu la Llei esmentada.
Així mateix, la modificació del Decret 131/2008 és conforme amb els articles 28 i 29 de la Convenció sobre els drets de l’infant, promulgada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989, atès que, d’una banda, es reconeix el dret de l’infant a l’educació i, en particular, s’assegura l’exercici d’aquest dret progressivament, i, de l’altra, s’afavoreix la realització de la personalitat de l’infant i el seu desenvolupament des de les primeres etapes de la vida.
Per tot això, a proposta del conseller d’Educació i Universitat i amb l’informe del Consell Escolar de les Illes Balears, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 15 de març de 2019,
DECRET
Article únic
Modificació del Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s’estableix i regula la xarxa d’escoles infantils públiques i els serveis per a l’educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància
El Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s’estableix i regula la xarxa d’escoles infantils públiques i els serveis per a l’educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància, es modifica en els termes següents:
U. Es modifica l’article 4.1 amb la redacció següent:
Article 4
Convocatòries d’ajuts
1. Mitjançant resolució, el conseller d’Educació i Universitat convocarà els ajuts corresponents per a la creació i la consolidació de places de primer cicle d’educació infantil; per al sosteniment de centres de primer cicle d’educació infantil; per a l’oferta d’activitats, serveis i programes per a l’enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants de menys de tres anys, tenguin o no fills o filles escolaritzats; per al funcionament de serveis educatius d’atenció primerenca, i per a les ajudes a l’escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment; especialment, de les famílies en risc d’exclusió social.
Dos. Es modifica l’article 8, punt 1, afegint-hi una nova lletra, la lletra f), i es modifica el punt 2 d’aquest article amb la redacció següent:
f) Per a les ajudes a l’escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment; especialment, de les famílies en risc d’exclusió social.
[...]
O. Les administracions públiques beneficiàries de les ajudes previstes en aquest Decret poden dur a terme la justificació econòmica de la subvenció concedida mitjançant un informe de la intervenció de l’administració pública beneficiària, d’acord amb la normativa aplicable.
Tres. Es modifica l’article 20, punt 1. En aquest punt 1, la lletra h) té una nova redacció i s’hi afegeixen la lletra i) i la lletra j), que té la redacció que tenia la lletra h) abans de la modificació. També s’afegeix un nou punt, el 4, a aquest article, amb la redacció que s’indica a continuació:
1. La Comissió de Planificació ha d’estar composta per un màxim de 25 membres:
[...]
h) Cinc representants de les famílies dels infants escolaritzats a centres de primer cicle d’educació infantil que comptin amb una associació de pares i mares d’alumnes.
i) Fins a cinc representants del personal docent i no docent, que han de ser membres dels sindicats que subscriuen els convenis per regular les condicions laborals del personal del primer cicle d’educació infantil, en proporció a la representativitat de cada sindicat.
j) El director o directora de l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància.
[...]
4. De les cinc persones en representació de les famílies i dels cinc representants del personal docent i no docent a què fan referència els punts h) i i), en cada cas un ha de correspondre a Eivissa; un, a Formentera; un, a Menorca, i dos han de correspondre a Mallorca. Aquestes persones han de ser elegides per les federacions o associacions i/o organitzacions sindicals a les quals pertanyin respectivament. En cas que no hi hagi cap associació de pares i mares en una illa, la persona que representi aquesta illa ha de ser elegida pel conseller d’educació del consell insular entre els pares i les mares membres dels consells escolars de les escoletes de l’illa, a proposta d’aquests consells escolars.
Quatre. En la disposició addicional segona es modifica el punt 1, en el punt 2 s’hi afegeixen els apartats e) i f) i s’afegeixen els punts 3, 4, 5 i 6 a aquesta disposició addicional, amb la redacció que s’indica a continuació:
1. La Conselleria d’Educació i Universitat, sola o juntament amb consells insulars i/o ajuntaments, pot establir convenis amb entitats privades, prioritàriament amb entitats privades sense finalitat de lucre, i amb cooperatives de treball associat per a la consolidació de places, per al sosteniment de centres educatius autoritzats de titularitat privada de primer cicle d’educació infantil i per al desenvolupament d’activitats, serveis i programes per a l’enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants de menys de tres anys, així com per a l’assessorament i les funcions pròpies dels serveis educatius d’atenció primerenca.
2.
[...]
e) Els ajuts individuals de menjador escolar s’han de fixar amb els mateixos criteris i amb les mateixes quanties que s’apliquin per a l’alumnat de les escoles infantils públiques.
f) Els ajuts, les beques i les bonificacions de les quotes d’escolarització s’han de fixar amb els mateixos criteris i quanties que s’apliquin a les escoles infantils de la xarxa.
[...]
0. Aquests centres constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d’escoletes públiques per tal de garantir el dret a l’educació dels infants.
En qualsevol cas, el conveni ha de preveure les obligacions que s’indiquen a continuació per als centres:
a) Han de dur a terme el procés d’escolarització d’acord amb la normativa que estableix el règim d’admissió d’alumnes a les escoles infantils públiques.
b) Han de mantenir al dia els procediments informàtics que estableixi la Conselleria (GestIB 2.0).
c) Han de fer arribar a totes les famílies de l’alumnat la informació de la Conselleria d’Educació i Universitat respecte a les convocatòries d’ajuts econòmics o d’altres tipus, han de recollir les seves sol•licituds i les han de tramitar davant la Conselleria d’acord amb els procediments que l’Administració determini en relació amb els ajuts que es preveuen en aquest Decret
d) S’han de regir per la normativa educativa estatal i autonòmica que els sigui aplicable en relació amb l’educació infantil.
e) El cost dels serveis d’ensenyament i de menjador al centre no pot superar els imports màxims que es determinin en la convocatòria corresponent.
4. Es consideraran consolidació de places de primer cicle d’educació infantil les actuacions d’adaptació necessàries dels espais i els equipaments o els trasllats necessaris perquè els centres, les unitats o els grups de centres que estiguin en funcionament atenent de forma regular infants de menys de tres anys en la data d’entrada en vigor d’aquesta modificació del Decret 131/2008 sense l’autorització administrativa educativa corresponent puguin obtenir l’autorització d’acord amb el que preveu el Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil.
5. De manera excepcional, la distribució d’ajuts per a la consolidació de places a què fa referència el punt anterior s’ajustarà a les zones amb més dèficit de places autoritzades de primer cicle d’educació infantil, i no al que es preveu en l’article 6 d’aquest Decret.
6. Els centres resultants no poden tenir més de sis unitats.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de març de 2019
|
La presidenta |
El conseller d’Educació i Universitat |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Martí X. March Cerdà |
|