Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2301
Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l’àmbit de l’Agència Tributària de les Illes Balears
PREÀMBUL
I
L’article 30.28 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva per ordenar la seva hisenda, d’acord amb les normes que conté el mateix Estatut; i l’apartat 36 de l’article 30 esmentat preveu la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma per regular les normes de procediment administratiu que calguin a fi d’adaptar els diferents procediments administratius a les especialitats de l’organització pròpia.
En matèria de mitjans electrònics aplicats als procediments tributaris, la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en l’article 96 preveu la regulació de la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació. En particular, l’aplicació de les noves tecnologies en les relacions entre l’Administració i els obligats tributaris té una transcendència especial en matèria del deure administratiu d’informació i assistència, com també en els procediments d’aplicació dels tributs, especialment en els de gestió i recaptació, cosa que permet accelerar-ne la tramitació alhora que possibilita que siguin més transparents, pel fet que facilita el compliment de les obligacions tributàries formals i materials.
D’altra banda, la nova Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, consagra la relació amb les administracions públiques per mitjans electrònics com un dret de la ciutadania i com una obligació correlativa per a aquestes administracions.
Pel que fa a la normativa autonòmica, la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, reconeix el dret de la ciutadania a relacionar-se amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per mitjans electrònics, en els termes i d’acord amb els principis que estableix la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (derogada i substituïda en aquest àmbit per la Llei 39/2015), amb les garanties de disponibilitat, accés, integritat, autenticitat, confidencialitat, traçabilitat i conservació de les dades, com també de comunicació de la informació i els serveis que gestiona en l’àmbit de les seves competències. En aquest sentit, l’Administració autonòmica té com a prioritat l’ús de les tecnologies de la informació en l’activitat administrativa.
Quant a l’àmbit tributari, d’acord amb el que preveu la disposició addicional primera de la Llei 39/2015, aquesta remet l’aplicació de les previsions que conté al que s’estableix en la normativa tributària.
II
L’1 de gener de 2009, l’Agència Tributària de les Illes Balears (d’ara endavant, ATIB) va iniciar les seves activitats. Aquesta es configura com l’Administració tributària de les Illes Balears, a la qual correspon exercir les funcions de gestió, liquidació, recaptació i inspecció dels tributs propis i dels tributs estatals cedits totalment a la Comunitat Autònoma; la potestat sancionadora en matèria tributària; la recaptació en la via executiva dels recursos de dret públic de l’Administració autonòmica, i les altres atribucions que pugui assumir respecte dels recursos d’altres administracions públiques.
La Llei 3/2008, de 14 d’abril, de creació i regulació de l’ATIB, insisteix en la importància d’utilitzar les noves tecnologies en l’àmbit tributari amb la finalitat de fer efectius els principis que han de regular l’activitat de l’ATIB, com són: l’assistència als contribuents per reduir la pressió fiscal indirecta i per facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries; la col·laboració social i institucional en matèria tributària amb els col·legis professionals, altres corporacions de dret públic i associacions professionals de l’àmbit tributari a fi de facilitar al màxim als contribuents el compliment de les seves obligacions tributàries, i l’adaptació de manera continuada als canvis de l’entorn econòmic i social, amb especial atenció a les noves necessitats de la ciutadania.
En aquest sentit, des de l’1 de gener de 2009 està operatiu el portal de l’ATIB (https://www.atib.es), en el qual, d’acord amb el que preveu l’article 3 a de l’Ordre del conseller d’Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009 per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d’anuncis electrònic de l’ATIB, i la disposició addicional única del Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ubica la seu electrònica de l’ATIB (https://sede.atib.es), a través de la qual la ciutadania pot accedir a la informació i fer, per via electrònica, les gestions referides als tributs autonòmics, propis i cedits, com també als tributs i altres ingressos de dret públic municipals o locals, en virtut de les delegacions o de les encomanes en matèria de gestió recaptadora que facin les entitats locals a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i fins i tot disposar d’una carpeta fiscal electrònica.
III
L’article 129 de la Llei 39/2015, abans esmentada, disposa que en l’exercici de la potestat reglamentària les administracions públiques han d’actuar d’acord amb els principis següents:
a) Necessitat i eficàcia, segons els quals la iniciativa normativa ha d’estar justificada per una raó d’interès general i s’ha de fonamentar en una identificació clara dels fins perseguits.
b) Proporcionalitat, que exigeix que aquest sigui l’instrument més adequat per garantir la consecució de l’objectiu perseguit, després de constatar que no hi ha altres mesures menys restrictives i menys deformadores que permetin obtenir el mateix resultat.
c) Seguretat jurídica, amb el qual es pretén crear un entorn de certesa que faciliti l’actuació de la ciutadania i les empreses i l’adopció de les seves decisions econòmiques.
d) Transparència, d’acord amb el qual els objectius i la justificació de la regulació s’han de definir clarament, a fi de facilitar el coneixement dels documents del procediment i la participació dels potencials destinataris en l’elaboració de les normes.
e) Eficiència, en virtut del qual l’Administració pública ha d’evitar càrregues innecessàries i accessòries, i racionalitzar la gestió dels recursos públics.
Doncs bé, mitjançant aquest Decret, en el marc de les previsions contingudes en els articles 14, 41 i 43 i en la disposició addicional primera de la Llei 39/2015, abans esmentada, en relació amb l’article 96 de la Llei general tributària i l’article 115 bis del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, es pretén promoure un important avanç qualitatiu en les relacions electròniques entre l’ATIB i les persones i les entitats interessades respecte a les notificacions i les comunicacions dels actes dictats i de les actuacions que hi dugui a terme en l’exercici de les seves funcions.
En efecte, atenent aquest marc legal i reglamentari, de caràcter bàsic, i també la regulació general sobre les notificacions electròniques que conté el Decret 113/2010, de 5 de novembre, aquest Decret, d’una banda, regula la notificació i la comunicació electròniques a través de la seu electrònica de l’ATIB i, de l’altra, estableix els supòsits en què resulta obligatòria la recepció de notificacions i comunicacions per mitjans electrònics.
A més, el Decret preveu la possible adhesió de l’ATIB al Conveni de col·laboració subscrit el 31 de maig de 2016 entre el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la prestació mútua de solucions bàsiques d’administració electrònica, publicat en el BOE núm. 251, de 17 d’octubre, per mitjà d’una resolució de 3 d’octubre de 2016 de la Secretaria d’Estat d’Administracions Públiques, de tal manera que, en el cas de produir-se aquesta adhesió, es podran utilitzar dues vies telemàtiques per conèixer els actes i les actuacions que afectin les persones i les entitats interessades, a saber: la seu electrònica de l’ATIB i l’adreça electrònica habilitada de l’Administració General de l’Estat.
En aquest sentit, l’objectiu és facilitar al màxim als contribuents el compliment de les seves obligacions tributàries i afavorir la simplificació administrativa, per la qual cosa l’adhesió al Conveni esmentat ha de permetre que les persones i les entitats interessades puguin fer servir aquesta adreça electrònica habilitada (a la qual ja s’ha adherit l’Agència Estatal d’Administració Tributària, atès el Reial decret 1363/2010, de 29 d’octubre); i això, no tan sols pel que fa a les persones o entitats obligades a rebre les notificacions i les comunicacions per via telemàtica, sinó també a les que no estiguin obligades a rebre-les per aquesta via, d’acord amb el Catàleg de procediments del servei de notificacions electròniques a l’abast de tothom per mitjà del punt d’accés general electrònic de l’Administració de l’Estat.
En tot cas, es preveu que, a través de la denominada carpeta ciutadana, a càrrec també de l’Administració General de l’Estat i ubicada a la seva seu electrònica, es pugui accedir igualment a les comunicacions i les notificacions que constin a la seu electrònica de l’ATIB (sense necessitat, per tant, de donar-se d’alta en l’adreça electrònica habilitada). Aquesta previsió s’estén així mateix a la futura carpeta ciutadana que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears creï a la seu electrònica del seu punt d’accés general electrònic, quan aquesta carpeta estigui disponible.
IV
Pel que fa a l’estructura, aquest Decret consta de sis articles, dues disposicions addicionals, una disposició derogatòria i quatre disposicions finals.
Respecte al contingut, es poden diferenciar, amb caràcter general, les qüestions relatives a l’àmbit objectiu i subjectiu d’aplicació, d’una banda, i els aspectes de caràcter procedimental, de l’altra.
L’àmbit objectiu d’aplicació es regula en l’article 2, en el qual es delimiten els actes i les actuacions que poden ser objecte de notificació i comunicació electròniques i es defineix què s’ha d’entendre per notificació, per comunicació i per avís informatiu als efectes d’aquest Decret. També s’hi enumeren els supòsits en els quals es permet que les notificacions i les comunicacions es facin per mitjans no electrònics, perquè, en termes generals, responen a raons d’eficàcia de l’actuació administrativa i s’eviten demores injustificades.
Així mateix, es preveuen supòsits en els quals en cap cas no es poden efectuar notificacions i comunicacions electròniques, com quan raons tècniques impedeixin la conversió en format electrònic, quan s’hagin de practicar mitjançant personació o una altra forma no electrònica per imposició de la normativa específica, o quan siguin procediments que tenen una regulació específica.
L’àmbit subjectiu es recull en els articles 3 i 4. Amb caràcter general, la notificació o la comunicació electrònica produeixen efectes quan s’hagi instat expressament a utilitzar-les mitjançant una sol·licitud normalitzada que està a disposició de les persones i les entitats interessades en el portal de l’ATIB en els termes indicats en l’article 3.
No obstant això, i d’acord amb el que disposa l’article 14.2 de la Llei 39/2015, l’article 4 estableix l’obligació de les persones jurídiques, de les entitats sense personalitat jurídica de l’article 35.4 de la Llei general tributària i de les persones físiques que exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi la col·legiació obligatòria, inclosos en tot cas els notaris i els registradors de la propietat i mercantils, de rebre per mitjans electrònics les comunicacions i notificacions que en l’exercici de les seves funcions els dirigeixi l’ATIB, fins i tot en procediments iniciats a instància de part.
Les qüestions procedimentals o d’índole formal es recullen en els articles 5 i 6. Concretament, l’article 5 regula, a grans trets, el procediment de notificació i comunicació electròniques, com també la tramesa, a la persona o l’entitat destinatària de la notificació o la comunicació, d’un avís informatiu de l’existència d’aquesta, i, finalment, els efectes tant d’accedir a la notificació com de no accedir-hi.
D’altra banda, l’article 6, de la mateixa manera que s’ha establert en l’Agència Estatal d’Administració Tributària, preveu la possibilitat que les persones i les entitats incloses, amb caràcter voluntari o obligatori, en el sistema de notificació o comunicació electròniques puguin assenyalar fins a un màxim de trenta dies per cada any natural durant els quals no es podran trametre notificacions electròniques.
El Decret es completa amb dues disposicions addicionals, una de derogatòria i quatre de finals.
Les disposicions addicionals contenen dues normes generals: la primera preveu l’aplicació de la normativa reglamentària general en matèria de relacions electròniques en tot allò que no estigui previst en el Decret, i la segona fa referència a l’adhesió eventual de l’ATIB al sistema de notificacions per mitjà de l’adreça electrònica habilitada.
La disposició derogatòria estableix la derogació de l’article 1 c i del capítol IV de l’Ordre del conseller d’Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009, relatiu al tauler d’anuncis electrònic de l’Agència Tributària de les Illes Balears, perquè es considera que, amb la regulació actual, ja no té sentit.
I, finalment, respecte a les disposicions finals, a més d’adaptar el contingut de la disposició addicional única del Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es modifica puntualment el Decret 53/1993, de 17 de juny, relatiu a recaptació de tributs, per adaptar-lo al Reglament general de recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel que fa a la nova regulació de les subhastes electròniques. Així mateix, es faculta la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per dictar les disposicions necessàries de desplegament d’aquest Decret.
Per tot això, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, d’acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 15 de març de 2019,
DECRET
Article 1
Objecte
1. Aquest Decret té per objecte regular la pràctica de notificacions i comunicacions electròniques a través de la seu electrònica de l’Agència Tributària de les Illes Balears i establir els supòsits en què és obligatori rebre-les per aquesta via.
2. L’accés a la seu electrònica de l’ATIB es pot fer de manera directa a l’adreça web (https://sede.atib.es) o a través del portal de l’ATIB (http://www.atib.es).
3. Així mateix, l’accés a les notificacions i comunicacions practicades per l’ATIB es pot fer:
a) A través de la carpeta ciutadana creada per l’Administració de l’Estat a la seu electrònica del seu punt d’accés general electrònic (https://administracion.gob.es).
b) A través de la carpeta ciutadana que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears creï a la seu electrònica del seu punt d’accés general electrònic, quan aquesta carpeta estigui disponible.
Article 2
Àmbit d’aplicació
1. Aquest Decret és aplicable als actes que dictin i a les actuacions que duguin a terme els òrgans i les unitats de l’ATIB que comportin la corresponent notificació o comunicació en relació amb tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o tributs cedits gestionats per aquesta, com també en relació amb tributs i altres recursos públics titularitat d’altres administracions o entitats públiques la gestió recaptatòria de les quals correspongui a l’ATIB, en virtut d’una llei, un conveni, per delegació de competències o per un encàrrec de gestió, i que, d’acord amb la normativa aplicable, hagin de ser objecte de notificació.
2. Als efectes d’aquest Decret, s’entén per:
a) Notificació: document que recull un acte o una actuació en el si d’un procediment administratiu que s’ha de traslladar necessàriament al destinatari amb les garanties i les formalitats degudes perquè produeixi efectes jurídics.
b) Comunicació: document que recull les actuacions que, pel seu contingut o finalitat, no requereixen el compliment estricte de les formalitats que caracteritzen les notificacions perquè no determinen l’eficàcia de l’actuació objecte de comunicació, i inclou, en tot cas:
1r. Els avisos de pagament en el cas de tributs de cobrament periòdic per rebut que són objecte de notificació col·lectiva.
2n. Els avisos relatius a la informació de deutes pendents i a l’embargament de béns.
c) Avís informatiu: document mitjançant el qual es posa en coneixement de la persona o entitat interessada l’existència d’un acte o una actuació objecte de notificació o comunicació electrònica.
3. Malgrat el que s’estableix en l’apartat 1 d’aquest article, l’ATIB pot practicar les notificacions pels mitjans no electrònics i en els llocs i formes prevists en els articles 109 a 112 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i la resta de normativa aplicable, en els supòsits següents:
a) Quan la comunicació o la notificació es faci en ocasió de la compareixença espontània de la persona o entitat obligada o de qui la representi a les oficines de l’ATIB, i sol·liciti la comunicació o la notificació personal en aquell moment.
b) Quan la comunicació o la notificació electrònica resulti incompatible amb la immediatesa o celeritat que requereixi l’actuació administrativa per assegurar-ne l’eficàcia.
c) Quan les comunicacions i les notificacions s’hagin posat a disposició d’un operador postal per lliurar-les als obligats tributaris amb anterioritat a la data en què l’ATIB tengui constància que la persona o entitat interessada ha sol·licitat que la incloguin en el sistema de tramesa de notificacions i comunicacions per via electrònica.
4. Si en alguns dels supòsits referits en l’apartat anterior l’ATIB practica la comunicació o la notificació per mitjans electrònics i no electrònics, s’han d’entendre produïts tots els efectes a partir de la primera de les comunicacions o notificacions duita a terme correctament.
5. En cap cas no s’han de fer per mitjans electrònics les notificacions i les comunicacions següents:
a) Aquelles en què l’acte que s’ha de notificar vagi acompanyat d’elements que no siguin susceptibles de conversió en format electrònic.
b) Les que, d’acord amb la seva normativa específica, s’hagin de practicar mitjançant personació al domicili fiscal de la persona o entitat obligada o en un altre lloc assenyalat a l’efecte per la normativa o en qualsevol altra forma no electrònica.
c) Les que pugui fer l’ATIB en la tramitació de les reclamacions economicoadministratives.
d) Les que puguin contenir mitjans de pagament a favor de les persones o entitats obligades, tals com xecs.
e) Les dirigides a les entitats de crèdit per embargar diners o valors dipositats en comptes de l’entitat de crèdit.
f) Les notificacions de la resolució dels procediments d’alienació de béns que tramitin els òrgans de recaptació de l’ATIB i de la resta d’actuacions integrants d’aquests procediments per raó de la participació de les persones o entitats interessades.
Article 3
Adhesió al sistema de recepció per mitjans electrònics de notificacions i comunicacions
1. Sens perjudici del que s’estableix en l’article següent, la notificació o la comunicació electrònica dels actes que dictin i les actuacions que facin els òrgans i les unitats de l’ATIB només produeixen efectes quan s’hagi sol·licitat expressament utilitzar-les.
2. La sol·licitud l’ha de fer la persona o entitat interessada o qui les representi degudament acreditat, i pot presentar-se de manera presencial, mitjançant els models normalitzats que s’han de posar a disposició de les persones i entitats interessades a les oficines de l’ATIB, o de forma electrònica per mitjà de la carpeta fiscal o del mòdul habilitat a l’efecte en el portal de l’ATIB.
Per poder accedir a la carpeta fiscal o al mòdul habilitat a l’efecte i fer la sol·licitud electrònica, la persona o l’entitat que ho sol·liciti ha de tenir instal·lat prèviament un certificat digital vàlid admès per l’ATIB.
Una vegada introduïdes les dades que s’estableixin en el model de sol·licitud (que ha d’incloure, almenys, les dades següents: nom i llinatges o raó o denominació social, NIF, adreça física, telèfon i adreça de correu electrònic), s’ha d’enviar un correu electrònic de confirmació del registre a l’adreça assenyalada en la sol·licitud. En aquest correu s’ha d’informar de les conseqüències de la confirmació, i també de les excepcions resultants quant al tractament de les dades subministrades, d’acord amb el que s’estableix en la normativa reguladora de protecció de dades de caràcter personal.
3. En el cas que també es vulgui rebre l’avís de notificació mitjançant un missatge de text (d’ara endavant, SMS) al telèfon mòbil que s’hagi indicat en la sol·licitud, al mateix temps que es tramet el correu electrònic de confirmació esmentat anteriorment, s’enviarà un SMS amb un codi de verificació, que s’ha de validar accedint, per mitjà del certificat digital corresponent, a la carpeta fiscal o al mòdul habilitat a l’efecte del portal de l’ATIB.
4. L’adhesió té vigència indefinida, si bé la persona o l’entitat interessada que hagi sol·licitat que les notificacions i les comunicacions de l’ATIB es facin per via electrònica pot sol·licitar la modificació o revocació d’aquest sistema de notificacions. En el cas de revocació, perquè aquesta sigui vàlida s’ha d’indicar una adreça física a l’efecte de fer les notificacions de conformitat amb els articles 109 a 112 de la Llei general tributària i la resta de normativa aplicable.
En el portal de l’ATIB s’han de posar a disposició de les persones i entitats interessades models normalitzats electrònics per sol·licitar tant la revocació com la modificació del sistema de notificació.
Article 4
Persones i entitats obligades a rebre per mitjans electrònics notificacions i comunicacions i obtenció d’avisos de pagament de tributs de cobrament periòdic
1. Estan obligades a rebre per mitjans electrònics les comunicacions i les notificacions administratives que en l’exercici de les seves funcions generi l’ATIB les persones jurídiques, les entitats sense personalitat jurídica de l’article 35.4 de la Llei general tributària i les persones físiques que exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi la col·legiació obligatòria, inclosos en tot cas els notaris i els registradors de la propietat i mercantils, i també les persones que, si s’escau, les representin.
Aquestes persones o entitats han d’accedir a la seu electrònica de l’ATIB per comprovar si tenen notificacions o comunicacions pendents i, si escau, poder consultar-les.
No obstant això, la primera vegada que accedeixin a la seu electrònica de l’ATIB se’ls ha de sol·licitar una adreça de correu electrònic a l’efecte que, quan es faci una comunicació o notificació, es pugui trametre l’avís a què es refereix l’article 5 d’aquest Decret.
2. Amb independència de la persona o entitat destinatària, l’accés als avisos de pagament corresponents a tributs de cobrament periòdic per rebut la gestió recaptatòria dels quals correspongui a l’ATIB s’ha d’efectuar preferentment de forma electrònica. A tal efecte, s’ha d’habilitar a la seu electrònica de l’ATIB un mòdul que permeti obtenir a la persona o entitat interessada, mitjançant un codi (codi de contribuent), els avisos en període voluntari de pagament.
Article 5
Realització i efectes de la notificació i la comunicació electròniques
1. A les persones o entitats adherides o obligades a rebre notificacions i comunicacions electròniques, se’ls ha de trametre, a l’adreça de correu electrònic facilitada, un avís de caràcter informatiu relatiu a l’existència d’un acte o una actuació objecte de notificació o comunicació electrònica, i també l’enllaç a la seu electrònica de l’ATIB per accedir al seu contingut.
2. L’avís informatiu ha de contenir les dades bàsiques que permetin la identificació de la notificació o la comunicació, entre les quals han de figurar, en tot cas, les següents:
a) Identificació de la persona o l’entitat destinatària.
b) Identificació de l’òrgan o la unitat emissora.
c) Breu descripció de l’assumpte.
d) Número de referència o de l’expedient administratiu.
3. En el cas de notificació, el corresponent avís de notificació ha d’especificar que, si en el transcurs de deu dies naturals a partir de la data de recepció no s’ha accedit al contingut de l’acte objecte de la notificació que es pretén dur a terme, s’entendrà que la notificació s’ha rebutjat, la qual cosa tindrà els efectes prevists en la normativa aplicable, tret que, d’ofici o a instància de la persona o entitat interessada, es comprovi la impossibilitat tècnica o material per accedir-hi.
Si no és possible efectuar l’avís de notificació a l’adreça electrònica facilitada per la persona o entitat interessada, la notificació de l’acte administratiu s’ha de dur a terme directament en paper, d’acord amb els articles 109 a 112 de la Llei general tributària i la resta de normativa aplicable.
4. A més de la recepció de l’avís de notificació a l’adreça de correu electrònic, en el cas que així ho hagi sol·licitat la persona o entitat interessada en el moment de l’adhesió al sistema o en el cas de les persones o entitats obligades, quan s’accedeixi per primera vegada a la seu electrònica de l’ATIB, també s’ha d’enviar un SMS al número de telèfon mòbil facilitat amb efecte informatiu.
5. El justificant electrònic de la recepció o del rebuig de la notificació, que ha de constar en l’expedient administratiu, ha de contenir les dades següents:
a) Identificació de la persona o l’entitat destinatària de la notificació.
b) Identificació de la persona o l’entitat que ha rebut la notificació.
c) Identificació de l’òrgan emissor.
d) Assumpte.
e) Número de referència o expedient administratiu.
f) Data i hora en què es va produir l’avís de la notificació.
g) Adreça de correu electrònic a la qual s’hagi dirigit l’avís de la notificació.
h) Data i hora en què la persona o l’entitat interessada va accedir a l’acte objecte de notificació o data a partir de la qual s’entén rebutjada la notificació.
i) Sistema d’identificació utilitzat per rebre la notificació.
6. L’accés al contingut de l’acte objecte de la notificació implica el moment a partir del qual s’entén que aquesta s’ha duit a terme a tots els efectes legals.
La data i l’hora de recepció o rebuig de la notificació que constin en el justificant de recepció electrònica de la notificació enviat pel registre electrònic són vàlides per al còmput de terminis, amb els efectes que en cada cas prevegi la normativa reguladora aplicable.
7. Les notificacions fetes en dies inhàbils, d’acord amb el calendari oficial de dies inhàbils de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’entén que s’han fet a les 0 hores del dia hàbil següent.
8. Cada procés del sistema s’ha d’acreditar mitjançant justificants segurs que especifiquin l’acció corresponent amb el segellament de temps pertinent.
Article 6
Assenyalament de dies en què no s’han de trametre notificacions electròniques
1. Les persones i les entitats que estiguin incloses, amb caràcter voluntari o obligatori, en el sistema de recepció per mitjans electrònics de notificacions poden assenyalar un màxim de trenta dies naturals per cada any natural durant els quals no s’han de trametre notificacions per via electrònica.
Aquesta possibilitat només és aplicable a les notificacions, però no a les comunicacions.
2. No obstant això, quan el que disposa l’apartat anterior resulti incompatible amb la immediatesa o celeritat que requereixi l’actuació administrativa per assegurar-ne l’eficàcia, s’ha d’aplicar el que disposa la lletra b de l’apartat 3 de l’article 2 d’aquest Decret, i l’ATIB, en aquests casos, pot desplegar les actuacions de notificació regulades en la Llei general tributària i en la normativa que la desplega.
3. L’assenyalament dels dies en què no s’han d’efectuar notificacions electròniques, l’ha de fer obligatòriament la persona o l’entitat inclosa en el sistema de notificació i comunicació electròniques mitjançant una sol·licitud que ha d’estar disponible a la seu electrònica de l’ATIB; aquesta persona o entitat ha de tenir instal·lat en el navegador un certificat electrònic admès per l’ATIB.
L’assenyalament dels dies en què no s’han d’efectuar notificacions electròniques té els condicionants i efectes següents:
a) Es poden assenyalar un màxim de trenta dies naturals per any natural, els quals són de lliure elecció i no és necessari haver-los d’agrupar en un nombre mínim o prorratejar-los pel període de l’any natural restant.
b) La sol·licitud s’ha de fer amb una antelació mínima de set dies naturals al primer dia en què hagi de fer efecte i, una vegada assenyalats, es poden modificar mitjançant una sol·licitud expressa que deixarà sense efecte el període inicialment triat, amb els mateixos límits respecte al nombre màxim de dies anuals i l’antelació mínima indicats anteriorment.
c) El retard en la notificació es considera una dilació no imputable a l’Administració, en els termes establerts en l’article 104 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributàries i de desplegament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol.
d) L’assenyalament afecta exclusivament les notificacions que s’hagin pogut produir en els dies assenyalats. En cap cas aquests dies no s’han de descomptar del còmput dels terminis que s’hagin iniciat, per haver-se produït la notificació anteriorment al primer dels dies assenyalats.
Disposició addicional primera
Aplicació de la normativa reglamentària general
En tot allò que no estigui regulat expressament en aquest Decret és aplicable el Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la resta de normativa aplicable, en general, en matèria de notificacions electròniques i, en particular, de notificacions en matèria tributària, sense perjudici, si escau, del que acordi el Consell General de l’ATIB d’acord amb el que preveu l’apartat 2 de la disposició addicional única del Decret 113/2010.
Disposició addicional segona
Adhesió al sistema d’adreça electrònica habilitada
1. Tot el que disposa aquest Decret s’ha d’entendre sense perjudici dels efectes que, en matèria de notificacions electròniques, resultin de l’adhesió eventual de l’ATIB al sistema d’adreça electrònica habilitada de l’Administració General de l’Estat, en el marc del Conveni de col·laboració subscrit el 31 de maig de 2016 entre el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la prestació mútua de solucions bàsiques d’administració electrònica, publicat en el Butlletí Oficial de l’Estat núm. 251, de 17 d’octubre, per mitjà de la Resolució de 3 d’octubre de 2016 de la Secretaria d’Estat d’Administracions Públiques.
2. En aquest sentit, la possible utilització per les persones o les entitats interessades de l’adreça electrònica habilitada esmentada en l’àmbit dels actes i les actuacions de l’ATIB, com a conseqüència de l’adhesió de l’ATIB al Conveni esmentat, té un caràcter alternatiu al sistema de notificacions i comunicacions electròniques per mitjà de la seu electrònica de l’ATIB que regula aquest Decret, el qual restarà plenament vigent.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que s’estableix en aquest Decret i, en particular, l’article 1 c i el capítol IV de l’Ordre del conseller d’Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009 per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d’anuncis electrònic de l’Agència Tributària de les Illes Balears.
Disposició final primera
Modificació del Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
La disposició addicional única del Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, queda modificada de la manera següent:
Disposició addicional única
Seu electrònica i registre electrònic de l’Agència Tributària de les Illes Balears
1. Es crea, en el portal de l’Agència Tributària de les Illes Balears (https://www.atib.es), la seu electrònica de l’Agència Tributària de les Illes Balears (https://sede.atib.es), a través de la qual la ciutadania pot accedir a la informació i fer, per via electrònica, les gestions que es refereixen als tributs autonòmics, propis i cedits, com també als tributs i altres ingressos de dret públic locals, en virtut de les delegacions o de les encomanes en matèria de gestió recaptadora que facin les entitats locals a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La coordinació, la gestió i l’administració de la seu electrònica de l’Agència Tributària de les Illes Balears corresponen al seu director o directora.
2. Es crea el registre electrònic de l’Agència Tributària de les Illes Balears, accessible des de la seva seu electrònica, el qual ha de complir les funcions a què es refereix l’article 9 d’aquest Decret en l’àmbit d’actuació de l’Agència Tributària de les Illes Balears.
Aquest registre electrònic depèn orgànicament i funcionalment de l’Agència Tributària de les Illes Balears, i, sense perjudici del que pugui establir la normativa aplicable sobre els requisits i les condicions d’accés de les persones i les entitats usuàries a la seu electrònica de l’Agència Tributària de les Illes Balears per presentar declaracions o documents amb transcendència tributària i per pagar tributs i altres ingressos de dret públic no tributaris per mitjans electrònics, correspon al Consell General de l’Agència Tributària determinar, mitjançant un acord, els requisits generals d’autenticació, identificació i seguretat per presentar sol·licituds, escrits, documents i comunicacions electròniques, per mitjà del registre electrònic, i també fixar la relació de procediments i tràmits en matèria d’aplicació dels tributs i de recaptació d’altres ingressos de dret públic, d’imposició de sancions tributàries i de revisió en via administrativa que es poden iniciar o complir per mitjà del registre electrònic, d’acord amb el que preveu el darrer paràgraf de l’article 16.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En tot cas, fins que el registre electrònic a què es refereix aquest apartat no estigui plenament operatiu per a tots els procediments i tràmits administratius de l’àmbit competencial de l'Agència Tributària de les Illes Balears, les persones i les entitats interessades poden iniciar el procediment o complir el tràmit corresponent per mitjà del registre electrònic comú de l’Administració General de l’Estat, accessible des de la seu electrònica de l’Agència, o per mitjà del registre electrònic de qualsevol altra entitat del sector públic integrada en el sistema d’interconnexió de registres (SIR).
3. En tot allò que no estigui regulat expressament per la normativa aplicable o, si escau, que acordi el Consell General de l’Agència Tributària de les Illes Balears, és aplicable aquest Decret.
Disposició final segona
Modificació del Decret 53/1993, de 17 de juny, relatiu a recaptació de tributs
L’article 6 del Decret 53/1993, de 17 de juny, relatiu a recaptació de tributs, queda modificat de la manera següent:
Article 6
Subhasta de béns
1. En els termes que preveu el Reglament general de recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, la subhasta de béns s’ha d’anunciar per mitjà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat i s’ha de celebrar de forma electrònica en el portal de subhastes de l’Agència Estatal Butlletí Oficial de l’Estat (https://subastas.boe.es).
Així mateix, als efectes merament informatius, la subhasta s’ha d’anunciar en el portal de l’Agència Tributària de les Illes Balears (https://www.atib.es).
2. La Mesa de la subhasta està formada per un president, un secretari i un vocal designats per la directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears entre funcionaris de l’Agència Tributària de les Illes Balears.
Disposició final tercera
Facultats de desplegament
Es faculta la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques perquè dicti les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final quarta
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor, una vegada publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, dia 1 de juny de 2019.
No obstant això, la disposició final segona entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de març de 2019
|
La presidenta |
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Catalina Cladera i Crespí |
|