Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1390
Decret 9/2019, de 15 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic aplicable a l’atorgament de títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per ones terrestres i a la inscripció d’aquests títols en el Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora analògica i digital en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears
PREÀMBUL
Transcorreguts més de nou anys d’ençà de l’aprovació del Decret 36/2008, de 4 de abril, pel qual es regula el règim jurídic aplicable a l’atorgament de títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per ones terrestres i a la inscripció d’aquests títols en el Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, és procedent adaptar-ne el contingut a les noves modificacions normatives i tecnològiques que s’han produït en l’àmbit de la radiodifusió, tenint en compte el marc legal vigent en aquesta matèria, particularment dispers i complex.
Així, la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual, estableix en el capítol I del títol III el règim jurídic de la prestació dels serveis de comunicació audiovisual en un mercat transparent i plural. En l’article 22 de la Llei 7/2010 s’atribueix a l’Estat la competència per a l’atorgament de les llicències en l’àmbit de cobertura estatal sense perjudici de la participació de les comunitats autònomes. D’altra banda, la Llei 5/2013, d’1 d’octubre, audiovisual de les Illes Balears, estableix en l’article 19 que la prestació de serveis de comunicació audiovisual mitjançant ones hertzianes terrestres requereix la llicència prèvia atorgada mitjançant un concurs per l’autoritat audiovisual autonòmica competent.
La Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions, dedica el títol V a la regulació de l’espectre radioelèctric i el declara bé de domini públic, la titularitat i administració del qual corresponen a l’Estat. La Llei recull els principis aplicables a l’administració de l’espectre radioelèctric i les actuacions que abasta aquesta administració, i aclareix els diferents usos i els corresponents títols habilitants per a l’ús del domini públic radioelèctric. Així mateix, introdueix una simplificació administrativa per a l’accés a determinades bandes de freqüències i consolida les darreres reformes en matèria de durada, modificació, extinció i revocació de títols i en relació amb el mercat secundari de l’espectre i la transferència dels títols habilitants per a l’ús del domini públic radioelèctric. A més, la Llei introdueix mesures destinades a evitar l’ús de l’espectre pels qui no disposen d’autorització per a això, obtinguda després de les corresponents autoritzacions administratives per a l’aprovació del projecte tècnic i el reconeixement satisfactori de les instal·lacions, i així es garanteixen la disponibilitat i l’ús eficient d’aquest recurs escàs. Per tot això, resulta oportuna i necessària l’aprovació d’un nou decret que reculli totes aquestes modificacions.
Dins el marc que fixa l’article 149.1.21 de la Constitució espanyola, correspon a l’Estat la competència exclusiva en matèria de telecomunicacions. En aquest sentit, la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions, estableix, en l’article 60.1, que l’espectre radioelèctric és un bé de domini públic i que la seva titularitat i administració corresponen a l’Estat. Així, el servei de radiodifusió sonora per ones terrestres du implícit l’ús d’aquest domini públic radioelèctric i cal la intervenció de l’Estat en la concessió del títol habilitant per a l’ús del domini públic radioelèctric. D’altra banda, el servei de radiodifusió sonora difícilment es pot entendre dissociat de la seva relació amb els mitjans de comunicació social, matèria en la qual, de conformitat amb l’article 149.1.27 de la Constitució espanyola, correspon a l’Estat l’aprovació de la normativa bàsica, i a les comunitats autònomes el seu desplegament i execució. Reflex d’això és l’article 31.7 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en virtut del qual corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de mitjans de comunicació social en el marc de la legislació bàsica de l’Estat.
Aquest repartiment competencial s’aprecia clarament en el Reial decret 964/2006, d’1 de setembre, modificat per la disposició final primera del Reial decret 462/2015, de 5 de juny, pel qual s’aprova el Pla Tècnic Nacional de Radiodifusió Sonora en Ones Mètriques amb Modulació de Freqüència, en el qual s’invoca expressament l’article 149.1.27 de la Constitució espanyola, de manera que les concessions administratives de serveis de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència a les entitats privades i a les corporacions locals han de ser atorgades en tot cas per les comunitats autònomes, sense perjudici que tots els aspectes relatius al domini públic radioelèctric siguin de competència exclusiva estatal.
D’altra banda, el Reial decret 123/2017, de 24 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament sobre l’ús del domini públic radioelèctric, considera l’espectre radioelèctric —com a suport de les radiocomunicacions, tant per a aplicacions fixes com, i especialment, de banda ampla en mobilitat— un recurs cada dia més estratègic, valuós i demandat. Relacionat amb aquest aspecte s’ha de tenir en compte, també, l’Ordre IET/1033/2017, de 25 d’octubre, per la qual s’aprova el Quadre Nacional d’Atribució de Freqüències.
Singularment transcendent des del punt de vista tecnològic va ser la introducció, per la disposició addicional quaranta-quatrena de la Llei 66/1997, de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l’ordre social, de la possibilitat d’emetre radiodifusió sonora amb tecnologia digital, amb la qual se supera la tecnologia analògica en què es basa l’emissió amb modulació de freqüència a què es refereix l’article 26 de la Llei 31/1987, derogada per la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual. En l’apartat segon, aquesta disposició addicional exigeix per a l’explotació dels serveis de radiodifusió sonora digital terrestre el títol habilitant corresponent, que, en els casos de gestió indirecta del servei, no és altre, com ja s’ha dit, que la llicència prèvia.
En aquest mateix àmbit, la Llei 62/2003, de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l’ordre social, regula, en la disposició addicional quaranta-unena, el procediment de conversió a la tecnologia digital de les emissores de radiodifusió sonora. Així mateix, la Llei 10/2005, de 14 de juny, de mesures urgents per a l’impuls de la televisió digital terrestre, de liberalització de la televisió per cable i de foment del pluralisme, també suposa un avanç en la transició cap a la televisió i la ràdio digitals terrestres.
En altre ordre de coses, el Reial decret 123/2017, de 24 de febrer, estableix que les persones titulars de drets d’ús del domini públic radioelèctric que disposin de l’aprovació del projecte tècnic per a estacions de xarxes i serveis esmentats en l’apartat 1 de l’article 53 del Reglament que s’aprova mitjançant aquest Reial Decret disposaran d’un termini de nou mesos a comptar des de l’entrada en vigor del present Reial Decret per presentar l’esmentada sol·licitud d’autorització per a la posada en servei. Transcorregut aquest termini sense que la persona titular de drets d’ús del domini públic radioelèctric hagi presentat l’esmentada sol·licitud d’autorització per a la posada en servei, quedarà sense efecte l’aprovació del projecte tècnic i la corresponent autorització per realitzar la instal·lació de l’estació.
En aquest sentit, per evitar l’ocupació de llicències de ràdio sense ús i donar la possibilitat de licitar-les de nou, les persones titulars de drets d’ús del domini públic radioelèctric disposaran de nou mesos a aplicar des de l’entrada en vigor del present Decret per realitzar la instal·lació de l’estació i comunicar a la secretaria d’estat competent en telecomunicacions la seva finalització, i s’haurà de sol·licitar l’autorització per a la seva posada en servei.
Transcorregut aquest termini sense que el titular de drets d’ús del domini públic radioelèctric hagi presentat l’esmentada sol·licitud d’autorització per a la posada en servei, quedarà sense efecte l’aprovació del projecte tècnic i la corresponent autorització per realitzar la instal·lació de l’estació, i s’arxivarà. De la mateixa manera, quedarà revocada la llicència.
Altrament, i d’acord amb l’article 15 d’aquest Decret, les persones titulars de drets d’ús del domini públic radioelèctric que a la seva entrada en vigor no hagin presentat el projecte tècnic a la direcció general competent en matèria de telecomunicacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposaran d’un termini màxim de quatre mesos per fer-ho.
Per acabar l’exposició del marc normatiu estatal vigent en aquesta matèria, s’ha d’esmentar el Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament que estableix les condicions de protecció del domini públic radioelèctric, les restriccions a les emissions radioelèctriques i les mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques, que conté uns límits d’exposició al públic als camps electromagnètics procedents d’emissions radioelèctriques, d’acord amb les recomanacions europees, com també la regulació de les condicions que han de possibilitar un funcionament simultani i ordenat de les diverses instal·lacions radioelèctriques relacionades amb els diferents serveis de telecomunicació que utilitzen l’espectre radioelèctric. Així mateix, el Reial decret 424/2005, de 15 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament sobre les condicions per a la prestació de serveis de comunicacions electròniques, el servei universal i la protecció dels usuaris, modifica, a través de la disposició final quarta, l’esmentat Reial decret 1066/2001 i obliga les persones titulars de xarxes de radiodifusió sonora a presentar un estudi sobre els nivells d’exposició, així com una certificació sobre els límits d’exposició durant el primer trimestre de cada any.
En l’àmbit autonòmic, s’ha de tenir en compte el que disposa la Llei 6/1984, de 15 de novembre, del Consell Assessor de Ràdio-Televisió Espanyola a les Illes Balears, així com la Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears. A aquest ens públic autonòmic, constituït el 26 de març de 2004, és al que correspon la gestió directa del servei públic de radiodifusió en l’àmbit de les Illes Balears, en els termes prevists amb caràcter general en l’article 5 del Reial decret 964/2006, abans esmentat, pel que fa a l’emissió amb tecnologia analògica, i en l’apartat 4 de la disposició addicional primera del també esmentat Reial decret 1287/1999, quant a l’emissió amb tecnologia digital.
Així mateix, les disposicions aprovades en virtut d’aquest Decret s’emmarquen dins els criteris generals establerts en el Decret autonòmic 22/2006, de 10 de març, pel qual s’aprova el Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears, en allò que pugui afectar el règim jurídic de les infraestructures de telecomunicacions.
D’altra banda, el Decret respecta igualment els preceptes bàsics establerts en el títol V de La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, relatiu a mitjans de comunicació social. En particular, l’article 77 d’aquest Estatut configura el Consell Audiovisual de les Illes Balears, les concretes funcions del qual estan definides per la Llei 2/2010, de 7 de juny, del Consell Audiovisual de les Illes Balears, i està concebut per erigir-se com un òrgan amb funcions de marcat control institucional de la radiodifusió balear.
En aquest context més ampli, aquest Decret regula, en essència, el règim jurídic aplicable a l’atorgament dels títols habilitants per a la prestació de tots aquests serveis de radiodifusió sonora per ones terrestres. En aquest sentit, ja s’ha dit que, en l’actualitat, la gestió indirecta d’aquests serveis, tant per les corporacions locals (emissores públiques locals) com, en general, per qualsevol persona física o jurídica (emissores privades), requereix l’oportuna llicència per part de l’Administració autonòmica, i aquesta llicència constitueix, justament, l’esmentat títol habilitant, de conformitat amb el que preveu l’article 22.3 de la Llei 7/2010, de 31 de març. Sense perjudici d’això, aquest Decret es decanta obertament pel concepte de títol habilitant utilitzat per aquesta darrera disposició legal, amb una regulació d’aquest que permeti, en un futur, l’aplicació del Decret fins i tot en el cas que la legislació estatal pugui delimitar aquest títol com una simple autorització administrativa, al marge, per tant, de la llicència i de la legislació en matèria patrimonial.
Totes aquestes circumstàncies, juntament amb la necessitat de cercar solucions procedimentals i substantives operatives en la tramitació dels expedients per a l’atorgament dels corresponents títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aconsellen l’aprovació d’aquest Decret, regulador de la radiodifusió en l’àmbit de les Illes Balears.
En particular, i amb la finalitat de satisfer les necessitats de comunicació expressades per diversos centres d’ensenyament, associacions socioculturals, grups juvenils i altres ens sense ànim de lucre, per a la consecució de fins educatius, culturals o formatius, el nou Decret manté i, fins i tot, reforça la regulació de les emissores culturals i n’amplia l’àmbit a les educatives i, en general, a altres qualssevol equivalents sense ànim de lucre. En aquest sentit, i sense perjudici del que finalment resulti de la normativa estatal en matèria d’assignació de freqüències, sembla raonable preveure un espai propi per a aquest tipus d’emissores, l’àmbit de cobertura del qual queda limitat al recinte docent mateix (en les educatives o de formació) o, en general, al recinte a partir del qual es transmet o al seu entorn més proper (per a les culturals i la resta sense ànim de lucre).
La nova regulació preveu, per fi, la riquesa lingüística que suposa l’ús tant de la llengua catalana, pròpia i oficial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com de la llengua castellana. A aquests efectes, el Decret segueix les pautes recollides en els articles 1.2.c) i 28.2 de la Llei 3/1986, de 19 d’abril, de normalització lingüística, modificada per la Llei 1/2016, de 3 de febrer.
D’acord amb tot l’exposat, els tres primers títols del Decret es dediquen a la regulació dels corresponents títols habilitants, segons es tracti d’emissores privades (títol II) o d’emissores públiques (títol III), i distingeix, al seu torn i dins cadascuna d’aquestes, entre les emissores comercials i les culturals, d’una banda, i les autonòmiques i locals, de l’altra, tot això sense perjudici de l’existència de determinades normes comunes a ambdues categories (integrades en el capítol I de cada títol), com també de la inclusió d’algunes disposicions generals aplicables a totes les emissores, públiques i privades, contingudes en el títol I del Decret.
Pel que fa al Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora (títol IV), que ja va ser creat pel Decret 86/1995, de 7 de setembre, sota la denominació de Registre d’empreses de radiodifusió sonora, s’ha de ressenyar que aquest perviu i actualitza la seva regulació amb l’objectiu de servir d’instrument clarificador de la realitat radiofònica balear. En aquest Registre s’han d’inscriure, a més de les emissores autonòmiques, tots els títols habilitants per a la radiodifusió sonora que atorgui l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el contingut de les resolucions, actes o negocis jurídics que els afectin.
D’aquesta manera, la inscripció en aquest Registre es configura com un corol·lari del procediment administratiu aplicable a l’atorgament dels títols habilitants, sense perjudici del seu caràcter merament declaratiu.
Finalment, el títol V es dedica a la inspecció i al règim sancionador en aquesta matèria, i atribueix al Consell de Govern la imposició de les sancions que, d’acord amb la llei, constitueixin infraccions molt greus, com puguin ser, en l’actualitat, les introduïdes a l’article 57 de la Llei 7/2010, de 31 de març.
El text d’aquest Decret es completa amb una disposició addicional, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i una disposició final, relatives, respectivament, a aclarir que les referències fetes a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme s’entendran fetes a la conselleria competent en matèria de telecomunicacions en cas que es doni una nova estructura orgànica de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el règim aplicable als procediments de concessió ja iniciats i, en general, a les concessions en vigor (que, pel que fa a la renovació dels seus títols, s’hauran de regir per aquest Decret), així com a la derogació expressa del Decret 36/2008, excepte la modificació del Decret 31/2006, de 31 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les concessions per a la prestació del servei de televisió local per ones terrestres en l’àmbit territorial de les Illes Balears, i a l’entrada en vigor de la nova norma reglamentària, amb atribució expressa a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme de facultats per al seu desplegament i execució.
D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
Pel que fa als principis de necessitat i eficiència, la iniciativa de la norma està justificada en la necessitat d’adaptar-se a les diferents normes que d’una manera o altra han afectat la regulació del règim jurídic aplicable als títols habilitants que han de permetre l’explotació d’emissores de radiodifusió sonora per ones terrestres. Amb l’aprovació d’aquesta norma es pretén recollir i adaptar el seu contingut a les noves modificacions normatives i tecnològiques que s’han produït en l’àmbit de la radiodifusió. Quant al compliment dels principis de proporcionalitat i d’eficiència, val a dir que la norma conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s’ha de cobrir amb aquesta i que no estableix càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius que hi preveu. La iniciativa normativa també és respectuosa amb el principi de seguretat jurídica, atès que s’exerceix de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic.
D’altra banda, en el procediment d’elaboració i tramitació s’han tingut en compte els principis de transparència i de participació ciutadana, en la mesura que l’avantprojecte s’ha sotmès al tràmit de la consulta pública prèvia prevista en l’article 133.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i als tràmits d’audiència i d’informació pública prevists en els articles 43 i 44 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, mitjançant la publicació d’un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i del text de la norma a la pàgina web de Participació Ciutadana.
En virtut de l’article 33 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, correspon als consellers, com a membres del Govern, preparar i presentar a aquest els avantprojectes de llei i projectes de decret relatius a qüestions pròpies de la seva conselleria.
En virtut d’allò que s’ha exposat, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, vist el dictamen del Consell Econòmic i Social, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 15 de febrer de 2019,
DECRET
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquest Decret té per objecte regular el règim jurídic aplicable als títols habilitants que han de permetre l’explotació d’emissores de radiodifusió sonora per ones terrestres la difusió de les quals comprèn exclusivament l’àmbit territorial de les Illes Balears, el procediment per a l’adjudicació d’aquests, així com el règim jurídic aplicable al Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora.
2. Als efectes d’aquest Decret, s’entén per radiodifusió sonora per ones terrestres tot servei de difusió d’àudio, amb dades o sense, sense incorporar vídeo, que utilitzi qualsevol tipus de modulació analògica o digital i les emissores dels quals es trobin ubicades a terra ferma.
Article 2
Òrgan competent per a l’atorgament dels títols habilitants per a la gestió del servei de radiodifusió
L’adjudicació dels títols habilitants per a l’explotació de les emissores de radiodifusió correspon al Consell de Govern.
Article 3
Classificació, títols habilitants i forma d’adjudicació
1. El servei de radiodifusió sonora es presta a través dels tipus d’emissores següents:
a) Emissores públiques, que, al seu torn, se subdivideixen en emissores locals i emissores autonòmiques.
b) Emissores comercials.
c) Emissores educatives, culturals i unes altres sense ànim de lucre.
2. Es consideren emissores públiques locals aquelles la titularitat de les quals correspon als municipis o als consells insulars, i emissores públiques autonòmiques aquelles la titularitat de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a qualsevol dels seus ens dependents.
3. Es consideren emissores comercials aquelles la titularitat de les quals correspon a persones físiques o jurídiques de caràcter privat, i que tenen com a finalitat la difusió de qualsevol tipus de programa amb emissió de publicitat o emprant fórmules de patrocini comercial.
4. Es consideren emissores educatives, culturals i unes altres sense ànim de lucre aquelles la titularitat de les quals correspon a persones físiques o jurídiques de caràcter privat sense ànim de lucre, i que tenen com a finalitat essencial la difusió de programes de contingut cultural, formatiu, educatiu o anàleg, sense emissió de publicitat.
5. La gestió directa del servei de radiodifusió sonora per mitjà d’emissores publiques autonòmiques no requereix l’adjudicació de títol habilitant exprés, i s’ha de regir per les normes aplicables als ens públics encarregats de la gestió, sense perjudici de la subjecció a la resta de normes contingudes en el present Decret en tot el que els sigui aplicable.
La gestió del servei de radiodifusió sonora per mitjà d’emissores públiques locals, d’acord amb el que disposen l’article 22.3 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual, requereix l’obtenció de llicència com a títol habilitant, en procediment iniciat a instàncies de l’entitat sol·licitant.
La gestió per mitjà d’emissores comercials i de les educatives, culturals i altres sense ànim de lucre requereix, a més, que així en resulti de la seva participació en el concurs públic corresponent convocat a aquest efecte per l’Administració de la Comunitat Autònoma.
Article 4
Vigència i renovació de títols habilitants
1. Els títols habilitants d’emissores de radiodifusió sonora s’atorguen per un període de quinze anys, conforme a l’article 28.1 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual.
2. El Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, ha d’autoritzar de manera automàtica la renovació dels títols habilitants en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears per períodes successius de 15 anys, sempre que ho sol·licitin els seus titulars, i serà determinant el compliment dels requisits i les obligacions essencials exigibles a aquests, així com de les condicions establertes per al seu atorgament d’acord amb l’article 28.2 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual.
3. Excepcionalment, la renovació automàtica de la llicència prevista en l’apartat anterior no tindrà lloc i s’ha d’adjudicar en règim de lliure concurrència en el cas que concorrin els requisits exposats en l’article 28.3 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual.
4. La sol·licitud de renovació del títol habilitant s’ha de formular davant la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme amb un mínim de tres mesos d’antelació a la data del seu venciment.
5. En el procediment per a la renovació del títol habilitant s’ha de respectar el contingut del article 28 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual.
6. Aquells a qui no se’ls renovi el títol habilitant podran continuar emetent fins al moment en què s’adjudiqui novament un títol habilitant per a la freqüència o canal radiofònic que hagin utilitzat, si el Consell de Govern així ho acorda, sempre que es compleixin els requisits recollits en les lletres a), b) i c) de l’apartat segon del article 28 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual. En cap cas, les emissions no es podran prolongar més d’un any a comptar a partir de la notificació de la no renovació del títol habilitant.
Article 5
Extinció del títol habilitant
1. El títol habilitant d’emissores de radiodifusió sonora s’extingeix per qualsevol de les causes següents:
a) El transcurs, si escau, del termini de vigència del títol habilitant sense haver-ne sol·licitat la renovació.
b) La suspensió injustificada de les emissions durant més de 20 dies en el període d’un any.
c) L’incompliment d’alguna de les obligacions essencials previstes en l’article 9.2 d’aquest Decret.
d) La renúncia de la persona titular del títol habilitant, acceptada per l’Administració, amb avís previ a aquesta amb sis mesos d’antelació.
e) El transcurs del termini pel qual va ser atorgada sense que se’n produeixi la renovació, per extinció de la personalitat jurídica del seu titular, excepte en els supòsits de fusions o concentracions empresarials, mort o incapacitat sobrevinguda del titular, per la seva revocació i per no haver pagat les taxes que graven la prestació del servei de comunicació audiovisual.
f) El transcurs de dos anys des de l’entrada en vigor d’aquest Decret o des de l’adjudicació de títol habilitant sense que les persones titulars de drets d’ús del domini públic radioelèctric hagin presentat a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme còpia de l’autorització de posada en funcionament de l’emissora per part de la Secretaria d’Estat per a la Societat de la Informació i l’Agenda Digital.
g) Les previstes en la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual.
2. L’extinció del títol habilitant s’ha de declarar, amb audiència prèvia de la persona titular, per acord del Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, i amb l’informe previ i vinculant de l’Administració de l’Estat sempre que la causa d’extinció es fonamenti en l’incompliment de normes estatals en matèria de radiodifusió i telecomunicacions o en el que disposa la lletra b) de l’article 9.1. No obstant això, l’audiència a la persona titular no serà necessària en el cas previst en la lletra e) de l’apartat anterior.
Article 6
Principis inspiradors
L’activitat de les emissores de radiodifusió sonora s’inspira en els principis següents:
a) El respecte a la llibertat d’informació, d’opinió i de comunicació, consagrada en l’article 20.1 de la Constitució espanyola.
b) La promoció i la protecció de la llengua pròpia de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb el que preveuen els articles 1.2.c) i 28.2 de la Llei 3/1986, de 19 d’abril, de normalització lingüística.
c) El foment, d’acord amb criteris objectius, de l’accés a l’opinió pública dels grups socials, religiosos i polítics significatius de l’àmbit balear.
d) La separació entre informacions i opinions, la identificació de qui sustenta aquestes darreres i la seva expressió lliure amb els límits que indica l’apartat 4 de l’article 20 de la Constitució espanyola.
e) El respecte al pluralisme polític, religiós, social, cultural i lingüístic, així com al valor de la igualtat i als altres principis recollits en la Constitució espanyola, en l’Estatut d’autonomia i en la legislació bàsica de l’Estat.
f) La protecció del jovent i de la infància, l’evitació de l’exaltació de la violència i l’apologia de fets i conductes atemptatòries contra la vida, la dignitat de la persona, la llibertat i la igualtat.
g) El principi d’igualtat de tracte i oportunitats entre dones i homes, d’acord amb l’establert en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 7
Desestimació presumpta
A l’efecte del que preveu l’article 24 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la manca de resolució administrativa expressa, en els terminis legalment establerts, en els procediments iniciats a sol·licitud de l’interessat regulats en el present Decret, en la tramitació dels quals hagi d’intervenir exclusivament l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, té, amb caràcter general, els efectes del silenci negatiu, atès que l’estimació pot tenir com a conseqüència que es transfereixin al sol·licitant o a tercers facultats relatives al domini públic radioelèctric o al servei públic de radiodifusió sonora.
TÍTOL II
RÈGIM DE TÍTOLS HABILITANTS PER A LES EMISSORES COMERCIALS I PER A LES EDUCATIVES, CULTURALS I ALTRES SENSE ÀNIM DE LUCRE
Capítol I
Disposicions comunes
Article 8
Requisits que han de complir els licitadors i limitacions per raons d’ordre públic audiovisual
Per poder obtenir i mantenir algun títol habilitant per a la prestació del servei de radiodifusió sonora, les persones físiques o jurídiques que en sol·licitin l’adjudicació han de reunir els requisits i les limitacions establerts en els articles 25 i 26 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual. Així mateix, a la comunitat autònoma de les Illes Balears, cap persona física o jurídica no pot controlar més del 40 % dels títols habilitants existents en el conjunt d’àmbits en els quals només tengui cobertura un títol habilitant.
Article 9
Obligacions de la persona titular del títol habilitant
1. El títol habilitant per a l’explotació del servei de radiodifusió sonora imposa al seu titular el compliment de les obligacions següents:
a) L’acatament de la normativa vigent i de l’específica en matèria de radiodifusió i de telecomunicacions.
b) El manteniment de les característiques tècniques del títol habilitant, incloent-hi la localització, la potència, la freqüència i la resta de requisits tècnics autoritzats i el perfeccionament de la qualitat tècnica dels equips segons els criteris del Sector de Radiocomunicacions de la Unió Internacional de Telecomunicacions (UIT), en benefici d’una millor prestació del servei.
c) La garantia en la continuïtat de la prestació del servei amb subjecció a les condicions i els compromisos assumits per la persona sol·licitant i que han servit de base per a l’adjudicació del títol habilitant.
Aquesta prestació no es pot interrompre, llevat de casos de força major, sense autorització prèvia de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme.
d) La difusió gratuïta, esmentant-ne la procedència, dels comunicats, notes o avisos de caràcter oficial i d’interès públic que li siguin tramesos pel Govern de les Illes Balears o pel Govern de l’Estat.
e) La presentació d’una memòria anual que reflecteixi la situació economicofinancera de l’entitat i el resultat del darrer exercici dins el termini de set mesos des de la terminació d’aquest, llevat que es tracti d’entitats que hagin dipositat els seus comptes anuals en el registre mercantil corresponent.
En el cas d’emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre, la memòria s’ha de substituir per un compte d’ingressos i despeses, amb especial detall, si s’escau, dels ingressos per patrocini i de la identitat dels patrocinadors.
f) El compliment del nombre d’hores d’emissió, que per a cada una de les emissores comercials no pot ser inferior a dotze hores diàries, i per a cada una de les emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre, a trenta hores mensuals.
g) L’observança del que disposa la Llei orgànica 2/1984, de 26 de març, reguladora del dret de rectificació i la resta de normativa sobre la matèria. A aquests efectes, els prestadors de serveis de radiodifusió sonora estan obligats a conservar els seus arxius fonogràfics durant almenys tres mesos, computats d’ençà que es produeixi la corresponent emissió.
h) La realització de les actuacions necessàries per facilitar les comprovacions que hagi de dur a terme el Govern de les Illes Balears a fi de verificar el compliment de les condicions derivades del títol habilitant.
2. Es consideren obligacions essencials les contingudes en les lletres b), c), f), g) i h) de l’apartat precedent.
Article 10
Canvis de titularitat i de les condicions del títol habilitant
1. L’autorització dels negocis jurídics de transmissió o arrendament sobre llicències de comunicació audiovisual pels òrgans de l’Estat o de les comunitats autònomes, competents en material audiovisual, requereix amb caràcter previ l’autorització per la Secretaria d’Estat per a la Societat de la Informació i la Agenda Digital pel que fa a la transmissió o cessió de la concessió de domini públic radioelèctric annex al títol habilitant audiovisual, d’acord amb l’article 39.4 del Reial decret 123/2017, de 24 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament sobre l’ús del domini públic radioelèctric, i en els termes que preveu el títol VI.
2. Qualsevol negoci jurídic (arrendament, venda, pignoració, entre d’altres) l’objecte del qual sigui el títol habilitant per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per ones terrestres, una vegada obtinguda l’autorització del punt anterior, requereix l’autorització prèvia per part de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.
3. El Consell de Govern pot modificar les condicions per a la prestació del servei de radiodifusió sonora d’una emissora quan l’Administració de l’Estat en variï les característiques tècniques autoritzades.
Si resulta necessària la supressió d’alguna emissora, la persona titular del títol habilitant pot optar, si és el cas, entre l’esmentada supressió o el trasllat de l’emissora, prèvia resolució de l’organisme estatal competent, a una nova localització on sigui possible la continuïtat.
4. Així mateix, el Consell de Govern pot modificar les condicions del títol habilitant, de manera consensuada amb el seu titular i, en especial, quan tengui com a objecte l’increment del grau de compliment dels criteris establerts en l’article 14, sempre que no resultin alterades les obligacions essencials recollides en l’article 9.2.
Capítol II
Procediment d’adjudicació per a les emissores comercials i per a les educatives, culturals i altres sense ànim de lucre
Secció 1a
Normes comunes
Article 11
Concurs públic
1. L’adjudicació dels títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per a emissores comercials i per a emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre s’ha de fer per mitjà de concurs públic, d’acord amb les normes que s’estableixen en aquest Decret, així com en la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques, i en la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la resta de normativa vigent que sigui d’aplicació i la legislació aplicable en matèria patrimonial.
2. Sense perjudici de l’anterior, i per al cas d’emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre, la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme pot obrir un tràmit previ de sol·licituds en què les persones interessades en la gestió d’alguna emissora d’aquest tipus puguin presentar les corresponents sol·licituds prèvies en el termini que s’estableixi, a fi que la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, en vista d’aquelles, pugui instar de l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat, si és procedent, la corresponent reserva de freqüències.
Article 12
Convocatòria del concurs públic i adjudicació de títols habilitants
1. La convocatòria del concurs públic per a l’atorgament dels corresponents títols habilitants s’ha de fer pel Consell de Govern i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Prèviament a la convocatòria, s’ha d’aprovar el corresponent plec de bases que han de complir els licitadors. L’aprovació d’aquest plec correspon a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb expressió dels recursos que sigui procedent interposar en contra seva.
2. L’adjudicació de títols habilitants per a l’explotació d’emissores de radiodifusió sonora s’ha de fer, prèvia la tramitació del procediment que es regula en els articles següents, pel Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.
3. L’atorgament dels esmentats títols habilitants ha de respectar l’ús de les freqüències, la potència, la localització i les altres característiques tècniques previstes en els corresponents plans tècnics de radiodifusió sonora.
Secció 2a
Emissores comercials
Article 13
Sol·licitud i documentació
Les sol·licituds per a l’atorgament de títols habilitants per a la prestació de serveis de radiodifusió per emissores comercials s’han d’adreçar a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, i han d’acompanyar la documentació requerida en els corresponents plecs, que, en tot cas, i com a mínim, és la següent:
a) Nom i domicili de la persona sol·licitant i, si és el cas, de la persona que el representi legalment.
b) Avantprojecte tècnic visat o verificat i signat per personal tècnic competent en telecomunicacions, que ha d’incloure el pla d’execució de l’obra i instal·lació i la descripció i les característiques tècniques dels equips, tant del centre emissor com dels estudis i unitats mòbils, si és el cas. S’ha d’indicar la ubicació del centre emissor i la localitat on es pretenen instal·lar tant l’emissora com els estudis.
c) Memòria sobre diversos aspectes de la futura emissora, que ha de constar, com a mínim, dels apartats següents:
1r. Relació dels mitjans economicofinancers amb què compta la persona sol·licitant per fer el projecte i pressupost de la inversió prevista.
2n. Pressupost anual de funcionament de l’emissora.
3r. Principis bàsics i objectius generals de la programació prevista, amb indicació del nombre mínim d’hores de programació en català i altres compromisos assumits per adaptar la programació a les necessitats socioculturals de la zona d’influència de l’emissora.
4t. Règim d’explotació del títol habilitant, amb indicació, si és el cas, dels vincles jurídics amb altres empreses que hagin requerit autorització administrativa o aquells que suposin que es té o pot arribar a tenir, directament o indirectament, el seu control.
5è. Percentatge d’emissió de programes informatius i de qualsevol altre tipus de producció pròpia.
6è. Total d’hores diàries d’emissió prevista.
d) Quan la persona sol·licitant actuï en nom propi i sigui empresari individual, haurà de presentar el document nacional d’identitat o passaport, o fotocòpia legalitzada d’aquests. En cas d’actuar per mitjà d’un representant, s’haurà d’acreditar la capacitat necessària mitjançant escriptura de poder.
e) Si concorre una societat mercantil, s’haurà d’acreditar també la capacitat necessària del seu representant per mitjà d’un document públic, i s’haurà de presentar una còpia autoritzada de l’escriptura pública de constitució de la societat amb la certificació del corresponent assentament registral o, si no n’hi ha, un resguard acreditatiu de la seva presentació per a la inscripció en el Registre Mercantil. En el cas de qualsevol altre tipus de persona jurídica, es presentarà còpia legalitzada de l’acta de constitució i dels estatuts pels quals es regeix, així com la seva inscripció en el registre corresponent o, si no n’hi ha, resguard acreditatiu de la seva presentació en aquests.
f) Document acreditatiu de la nacionalitat i residència de les persones titulars de les accions, participacions o títols equivalents, distints de la persona sol·licitant.
g) Declaració responsable de la persona sol·licitant o, si és el cas, del seu representant, acreditativa que ni ell ni, si és el cas, la persona jurídica a qui representa incorren en alguna de les causes d’incapacitat o incompatibilitat per contractar previstes en la legislació de contractes.
h) Número o codi d’identificació fiscal de la persona física o jurídica sol·licitant.
i) Document acreditatiu de la titularitat o gestió per la persona sol·licitant d’altres títols habilitants per a la qual s’hagi requerit autorització administrativa o que suposi que es té o pot arribar a tenir, directament o indirectament, el control de la persona física o jurídica titular del títol habilitant per a l’explotació de serveis de radiodifusió sonora que coincideixin substancialment en l’àmbit de cobertura amb què se sol·licita.
j) Acreditació d’haver constituït, si és el cas, a disposició de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, la garantia provisional. La garantia haurà de ser constituïda en la forma i la quantia previstes en la legislació de contractes de gestió indirecta del sector públic.
k) Declaració responsable en què es compromet a presentar, dins els quatre mesos següents a l’atorgament de la concessió de domini públic radioelèctric annexa a la llicència, el projecte tècnic corresponent, redactat, tramitat i subscrit d’acord amb les normes vigents, i ajustat als paràmetres tècnics que es considerin en l’adjudicació provisional.
l) En el cas de sol·licitants a qui se’ls hagi atorgat anteriorment un títol habilitant per a la prestació del servei de radiodifusió sonora, acreditació, per qualsevol mitjà admès en dret, d’estar al corrent del compliment de les obligacions de contingut econòmic resultants d’aquell, així com declaració responsable relativa al fet de complir amb la resta d’obligacions essencials a què es refereix l’article 9.2 d’aquest Decret.
Article 14
Resolució del concurs i adjudicació provisional
1. L’anàlisi i la valoració de les sol·licituds correspon a la Mesa de Valoració designada per la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.
La Mesa de Valoració estarà presidida per la persona titular de la Secretaria General de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, i com a mínim n’han de formar part un vocal representant de la Intervenció General, un vocal representant de l’Assessoria Jurídica i un vocal pertanyent al servei competent en matèria de telecomunicacions. Ha d’actuar com a secretari de la Mesa el cap de la unitat administrativa de contractació que tramiti l’expedient.
Tots els membres de les meses han de ser designats per l’òrgan convocant. La comissió de valoració es regeix per les normes d’aplicació als òrgans col·legiats establerts en la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Una vegada analitzades i valorades les sol·licituds de conformitat amb els paràmetres de valoració de cada un dels criteris de selecció recollits en el corresponent plec, l’òrgan col·legiat corresponent formularà la proposta d’adjudicació provisional a la persona titular de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, que l’elevarà al Consell de Govern per a la seva resolució.
2. En l’elaboració del plec s’han de tenir en compte, com a mínim, els criteris per a la selecció de les persones o entitats adjudicatàries següents:
a) La producció i l’emissió de programes informatius locals i comarcals.
b) L’horari d’emissió, el percentatge de producció pròpia i el percentatge de programes informatius, culturals i educatius.
c) El compromís de no realitzar negocis jurídics l’objecte dels quals sigui la llicència de radiodifusió sonora fins a haver transcorregut almenys dos anys des de la seva adjudicació, conforme a l’article 29.2.a) de la Llei 7/2010.
d) La viabilitat econòmica de l’emissora.
e) La pluralitat i l’accés de noves persones físiques o jurídiques a l’oferta de radiodifusió sonora en l’àmbit territorial de les Illes Balears.
f) La viabilitat tècnica del projecte i la resta de característiques d’aquest.
3. El Consell de Govern, en el termini de sis mesos a partir de la convocatòria de licitació, ha de resoldre i notificar l’adjudicació provisional dels títols habilitants sobre la base dels criteris de selecció i els paràmetres per a la seva valoració a què es refereixen els apartats precedents, considerant conjuntament les circumstàncies que concorrin en els licitadors, i pot declarar deserta totalment o parcialment l’adjudicació si no reuneixen les condicions per obtenir el títol habilitant.
4. Les persones o entitats adjudicatàries provisionals estan obligades a acreditar la constitució de la garantia definitiva en el termini de quinze dies a partir de la notificació de l’esmentada adjudicació provisional, en la forma i la quantia previstes en la legislació de contractes.
5. L’Administració ha d’inscriure d’ofici l’adjudicació provisional en el Registre de prestadors de títols habilitants per a la radiodifusió sonora de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en el termini d’un mes a partir de l’acord d’adjudicació.
Article 15
Aprovació del projecte tècnic
Les persones o entitats adjudicatàries provisionals disposen d’un termini de quatre mesos, a partir de l’atorgament de la concessió de domini públic radioelèctric annex a la llicència, per presentar el projecte tècnic d’instal·lació de l’emissora davant la Secretaria d’Estat per a la Societat de la Informació i l’Agenda Digital, signat per un tècnic competent i d’acord amb els formularis i els procediments establerts, a l’efecte, a la Seu Electrònica del Ministeri d’Energia, Turisme i per a l’Agenda Digital.
A aquest efecte, s’ha de considerar el que disposen la disposició final primera del Reial decret 462/2015, de 5 de juny, i el Reial Decret 123/2017, de 24 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament sobre l’ús del domini públic radioelèctric.
Article 16
Execució de les instal·lacions
1. D’acord amb el punt 2 de la disposició transitòria segona del Reial decret 123/2017, de 24 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament sobre l’ús del domini públic radioelèctric, una vegada aprovat el projecte tècnic, l’adjudicatari provisional disposarà de nou mesos per a l’execució de l’obra i la instal·lació necessàries per al funcionament de l’emissora.
2. Acabada la instal·lació, la persona adjudicatària ho ha de comunicar a l’Administració de l’Estat, a l’efecte de l’aprovació tècnica d’aquesta per l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat.
3. Transcorreguts dos anys des de l’adjudicació de títol habilitant sense que les persones titulars de drets d’ús del domini públic radioelèctric hagin realitzat la instal·lació de l’estació i comunicat a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme la seva finalització amb còpia de l’autorització per a la seva posada en servei, quedarà revocada la llicència i quedarà vacant en el registre.
Article 17
Adjudicació definitiva
Aprovada la instal·lació, la Consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, estimats prèviament els informes pertinents, elaborarà la proposta d’adjudicació definitiva i l’elevarà al Consell de Govern perquè dicti l’acord procedent, que serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 18
Formalització del document administratiu i inscripció de l’adjudicació definitiva
1. En el termini de trenta dies a partir de la publicació de l’acord d’adjudicació definitiva se signarà, si s’escau, el corresponent document administratiu de gestió de servei públic i la persona adjudicatària haurà d’aportar la documentació següent:
a) Actualització de les dades relatives al capital social, la seva distribució i composició dels òrgans d’administració.
b) Document acreditatiu del dipòsit de la garantia definitiva a la Tresoreria General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El document administratiu s’ha de formalitzar en els termes establerts en l’article 93.2 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques.
3. L’Administració ha d’inscriure d’ofici l’atorgament del corresponent títol habilitant en el Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora de la comunitat autònoma de les Illes Balears en el termini d’un mes a partir de la formalització del document administratiu, o, en el cas que no sigui procedent la formalització, a partir de la publicació de l’acte definitiu d’atorgament del títol habilitant corresponent.
Article 19
Inici de les emissions
1. Les emissions regulars s’han d’iniciar en el termini d’un mes a partir de la signatura del document administratiu a què es refereix l’article anterior o, en el cas que no sigui procedent la formalització, a partir de la publicació de l’acte definitiu d’atorgament del títol habilitant corresponent.
2. La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme podrà autoritzar, per mitjà d’una resolució, i després de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de l’acord d’adjudicació definitiva del Consell de Govern, la realització d’emissions en proves en les condicions que s’estableixin en la resolució d’autorització.
Article 20
Caducitat del procediment
Arribat l’acabament dels terminis indicats en el present Decret sense que les persones interessades hagin complert les seves obligacions per causes imputables a ells mateixos, se’ls advertirà que, transcorreguts tres mesos, tindrà lloc la caducitat del procediment d’acord amb el que estableix l’article 95.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el contingut de l’adjudicació provisional vacant passarà a engrossir el nombre de freqüències i potències disponibles per a un nou títol habilitant.
Secció 3a
Emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre
Article 21
Sol·licitud i documentació
1. Les sol·licituds per a l’atorgament de títols habilitants per a la prestació de serveis de radiodifusió per emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre s’han d’adreçar a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, i han d’acompanyar la documentació requerida en els corresponents plecs, que, en tot cas, i com a mínim, és la següent:
a) Nom i adreça de la persona sol·licitant i, si és el cas, de la persona que el representi legalment.
b) Avantprojecte tècnic visat o verificat i signat per personal tècnic competent en telecomunicacions, que ha d’incloure el pla d’execució de l’obra i instal·lació i la descripció i les característiques tècniques dels equips amb què funcionarà l’emissora, que s’hauran d’adequar a les activitats de radiodifusió que es pretenguin fer. S’haurà d’indicar la localitat on es pretén instal·lar l’emissora i la ubicació dels estudis i del centre emissor.
c) Memòria sobre diversos aspectes de la futura emissora, que ha de constar, com a mínim, dels apartats següents:
1r. Relació dels mitjans economicofinancers de què disposi la persona sol·licitant per fer el projecte i pressupost de la inversió prevista.
2n. Pressupost anual de funcionament de l’emissora.
3r. Principis bàsics i objectius generals de la programació prevista, amb indicació del nombre d’hores de programació en català i altres compromisos assumits per adaptar la programació a les necessitats socioculturals de la zona d’influència de l’emissora.
4t. Percentatge d’emissió de programes informatius i de qualsevol altre tipus de producció pròpia.
5è.Total d’hores diàries d’emissió prevista.
d) Quan la persona sol·licitant actuï en nom propi i sigui persona física, haurà de presentar el document nacional d’identitat o el passaport, o una fotocòpia legalitzada d’aquests. En cas d’actuar per mitjà d’un representant, s’haurà d’acreditar la capacitat necessària mitjançant una escriptura de poder.
e) Si concorre una persona jurídica, s’haurà de presentar una còpia legalitzada de l’acta de constitució i dels estatuts pels quals es regeix, així com la seva inscripció en el registre corresponent o, si no n’hi ha, resguard acreditatiu de la seva presentació en aquest.
Així mateix, s’haurà d’acreditar la nacionalitat espanyola i la residència a l’Estat espanyol de les persones titulars dels seus òrgans directius i tutelars.
f) Declaració responsable relativa al compliment dels fins educatius o culturals de l’emissora i, en general, de les obligacions específiques a què es refereix l’article 22 d’aquest Decret.
g) Les altres declaracions, documents i/o acreditacions a què es refereixen les lletres g), h), i), j), k) i l) de l’article 13 d’aquest Decret.
2. En el cas que, prèviament al concurs, s’hagi obert el tràmit de sol·licituds prèvies a què es refereix l’article 11.2 d’aquest Decret, tan sols podran participar en el concurs les persones físiques o jurídiques que hagin presentat l’esmentada sol·licitud dins el termini.
Article 22
Obligacions específiques
A més de les obligacions compreses en l’article 9 d’aquest Decret, les emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre hauran de complir les següents:
a) La utilització de la llengua catalana en la programació haurà de ser, com a mínim, d’un 50 % del temps d’emissió.
b) El contingut de la programació haurà de ser de caràcter educatiu, cultural o anàleg.
c) No podran emetre publicitat comercial, si bé podran ser patrocinades per cobrir els seus costs de funcionament, respectant en tot cas les normes següents:
1a. Es podrà identificar el patrocinador en el transcurs dels programes sempre que això es faci de manera esporàdica i sense pertorbar el desenvolupament d’aquests.
2a. El contingut de la programació no es podrà veure influenciat pel patrocinador, de tal manera que afecti la responsabilitat i independència de la persona que presta el servei o desvirtuï la finalitat o els objectius per què es va atorgar el títol habilitant.
3a. En tot cas, en el seu contingut no es podran incloure missatges publicitaris directes i expressos per a l’adquisició de productes o serveis del patrocinador o d’un tercer.
Article 23
Procediment d’adjudicació i inici de les emissions
El procediment establert per a la resolució del concurs, l’aprovació del projecte tècnic i l’execució de les instal·lacions, així com per a la formalització del document administratiu i l’inici de les emissions, és el previst en els articles 14 al 20 d’aquest Decret.
TÍTOL III
EMISSORES PÚBLIQUES
Capítol I
Disposicions comunes
Article 24
Obligacions de les entitats habilitades per a la prestació del servei
1. Les entitats públiques que resultin habilitades per a la prestació del servei de radiodifusió sonora han de complir les obligacions previstes en l’article 9 d’aquest Decret, llevat de la relativa a l’aportació de la memòria a què es refereix l’apartat 1.e) d’aquest, que serà substituïda per la presentació anual a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme d’un informe de la intervenció general de l’entitat que acrediti l’existència de prou partides pressupostàries per cobrir les despeses del servei, dins el termini de dos mesos a comptar a partir de l’aprovació del pressupost anual, i de l’apartat 1.f) en relació amb el nombre d’hores d’emissió, que, en el cas d’emissores públiques, haurà de ser d’un mínim de trenta hores setmanals.
2. Les emissores de gestió pública han de respectar els principis continguts en l’article 6 d’aquest Decret.
Capítol II
Emissores autonòmiques
Article 25
Assignació de freqüències als ens públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
1. D’acord amb els plans de radiodifusió vigents en cada moment, la persona titular de la conselleria en matèria de telecomunicacions ha de sol·licitar les assignacions de freqüències a l’Administració de l’Estat, amb l’objecte de permetre el funcionament i la posada en marxa de les emissores públiques autonòmiques.
2. Les freqüències assignades que permetin prestar el servei de radiodifusió sonora seran explotades, en règim de gestió directa, per l’ens públic autonòmic encarregat de fer-ho d’acord amb la legislació autonòmica vigent. Pel que fa a les que permetin el seu ús amb tecnologia digital terrestre, s’aplicarà l’apartat 4 de la disposició addicional primera del Reial decret 1287/1999, de 23 de juliol, pel qual s’aprova el Pla Tècnic Nacional de la Radiodifusió Sonora Digital Terrestre.
Capítol III
Emissores locals
Article 26
Assignació de freqüències i adjudicació de títols habilitants a les corporacions locals
El Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, ha d’adjudicar el corresponent títol habilitant a les emissores de radiodifusió sonora dels consells insulars i municipis que ho sol·licitin, en les condicions que s’estableixen en aquest Decret i la resta de normativa estatal i autonòmica aplicable.
Article 27
Obligacions
Les emissores locals han de respectar, a més de les obligacions contingudes en l’article 24 d’aquest Decret, els principis recollits en l’article 25 de la Llei 5/2013, d’1 d’octubre, audiovisual de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 8.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, les emissores locals tenen l’obligació de reproduir una imatge plural, diversa i no estereotipada de dones i homes.
Article 28
Règim de gestió
1. La gestió del servei de radiodifusió sonora per part de les corporacions locals només es pot fer per mitjà d’algunes de les formes següents:
A. Gestió directa:
a) Gestió per la pròpia entitat local.
b) Organisme autònom local.
c) Entitat pública empresarial local.
d) Societat mercantil local, el capital social de la qual sigui de titularitat pública.
B. Gestió indirecta, mitjançant les diferents formes previstes en l’ordenament jurídic.
2. El finançament de les emissores locals de radiodifusió sonora s’ha de fer d’acord amb el que estableix el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, inclosos els ingressos comercials propis.
3. Les emissores locals de radiodifusió sonora poden emetre simultàniament un mateix programa d’elaboració pròpia o produït per altres emissores de titularitat municipal o insular, i sense que en cap cas no puguin formar part de cadenes de radiodifusió sonora.
4. El tractament publicitari electoral en aquestes emissores es regeix pel que disposa la Llei orgànica 10/1991, de 8 d’abril, de publicitat electoral en emissores municipals de radiodifusió sonora.
Article 29
Sol·licituds
Les sol·licituds per a l’obtenció dels títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per les corporacions locals s’han d’adreçar a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, i s’hi ha d’acompanyar la documentació següent:
a) Certificació del ple de la corporació acreditativa de la facultat atorgada a la presidència o òrgan representatiu d’aquesta perquè efectuï la sol·licitud corresponent.
b) Descripció de la ubicació dels estudis i del centre emissor, amb adjunció d’un plànol de situació en què s’especifiquin les coordenades geogràfiques i la cota d’aquest.
c) Memòria sobre diversos aspectes de la futura emissora, que ha de constar, com a mínim, dels apartats següents:
1r. Principis bàsics i objectius generals de la programació prevista, amb indicació del nombre d’hores de programació en llengua catalana, que haurà de ser com a mínim d’un 50 % del temps d’emissió.
2n. Nombre d’hores d’emissió setmanals i percentatge de la programació destinada a espais de caràcter local, educatiu i sociocultural.
3r. Manera prevista per a la gestió del servei a què es refereix l’article 28.1 d’aquest Decret, i projecte de reglament intern pel qual s’hagi de regir aquest.
d) Població actual censada del municipi o l’illa.
Article 30
Reserva de freqüència i adjudicació provisional
1. Rebuda la sol·licitud amb els documents esmentats en l’article precedent, la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme sol·licitarà a l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat la reserva provisional de la freqüència, la potència i la resta de característiques tècniques de l’emissora o, si és el cas, la declaració de no viabilitat d’aquesta per causes tècniques.
2. Rebuda i incorporada a l’expedient administratiu la resolució esmentada en l’apartat anterior, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, tenint en compte la viabilitat tècnica i econòmica de l’emissora, l’interès públic i social que comportaria el seu funcionament i l’observança dels altres requisits establerts en la legislació vigent, resoldrà l’adjudicació provisional del títol habilitant en el termini d’un mes.
Article 31
Aprovació del projecte tècnic i execució de la instal·lació
L’aprovació del projecte tècnic i l’execució de les instal·lacions han de seguir el mateix procediment establert en els articles 15 i 16 d’aquest Decret.
Article 32
Adjudicació definitiva
1. Aprovades definitivament les instal·lacions, la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, amb els informes previs que estimi pertinents, elaborarà la proposta d’adjudicació definitiva i l’elevarà al Consell de Govern perquè dicti l’acord procedent, que serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. L’Administració ha d’inscriure d’ofici l’atorgament del corresponent títol habilitant en el Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora de la comunitat autònoma de les Illes Balears en el termini d’un mes a partir de la publicació esmentada en l’apartat anterior.
Article 33
Inici de les emissions
1. La corporació local haurà d’iniciar les emissions regulars en el termini d’un mes a partir de la publicació de l’acte definitiu d’atorgament del títol habilitant en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme podrà autoritzar, després de l’esmentada publicació i per mitjà d’una resolució, la realització d’emissions en prova en les condicions que s’estableixin en la resolució esmentada.
TÍTOL IV
REGISTRE DE TÍTOLS HABILITANTS PER A LA RADIODIFUSIÓ SONORA
Article 34
Adscripció del Registre
El Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora de la comunitat autònoma de les Illes Balears té caràcter públic i s’adscriu a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, i la seva gestió s’atribueix a la direcció general competent en matèria de telecomunicacions.
Article 35
Organització del Registre
1. El Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora es gestiona, de manera prioritària, per mitjà d’un suport informàtic, sense perjudici de la formació dels oportuns expedients amb tots els documents que serveixin de suport a les anotacions registrals, els quals prevaldran en cas de discrepància amb les dades emmagatzemades en suport informàtic.
2. El Registre disposa dels llibres següents:
a) Llibre diari, en què, per ordre cronològic, es fa constar la documentació que es presenta en el Registre, la data de presentació, la persona de qui prové la sol·licitud i l’assumpte de què es tracta.
b) Llibre d’inscripcions, en què s’anoten les dades que resulten dels expedients que són objecte d’inscripció i que es divideix en quatre seccions respectivament: per a les emissores comercials, per a les emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre, per a les emissores públiques locals i per a les emissores públiques autonòmiques.
3. Així mateix, el Registre pot disposar d’altres llibres auxiliars i arxius que es considerin convenients per al seu bon funcionament.
Article 36
Objecte de la inscripció
1. Són objecte d’inscripció obligatòria en el Registre tots els títols habilitants atorgats per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la gestió del servei de radiodifusió sonora i la identitat de les persones titulars dels títols esmentats, així com tots els fets, actes o negocis jurídics i les circumstàncies tècniques que afectin tant la persona titular com els títols habilitants, sense perjudici del que es disposa en el segon paràgraf de l’article 3.5 i en l’apartat 5 d’aquest article amb relació a les emissores públiques autonòmiques.
2. En particular, són objecte d’inscripció les dades següents:
a) Nom o denominació social de la persona o entitat titular del títol habilitant, amb el seu número de DNI, passaport o CIF.
b) Domicili i nacionalitat de la persona titular.
c) En el cas que el titular del títol habilitant d’una emissora comercial sigui una persona jurídica, a més:
1r. Dades relatives a la inscripció de la persona jurídica en el Registre Mercantil o en els registres que, si s’escau, corresponguin segons la naturalesa d’aquesta.
2n. Composició dels òrgans d’administració.
3r. Capital social i la seva distribució.
4t. Transmissió, disposició o gravamen de participacions significatives de les accions o títols representatius del capital social de la societat. A efectes d’aquest Decret, s’entén per participació significativa la que representi, directament o indirectament:
a) El 5 % del capital social.
b) El 30 % dels drets de vot o percentatge inferior, si serveix per designar en els 24 mesos següents a l’adquisició un nombre de consellers que representin més de la meitat dels membres de l’òrgan d’administració de la societat.
5è. Emissió d’obligacions convertibles en accions o títols semblants.
d) En cas que el titular del títol habilitant d’una emissora educativa, cultural o una altra sense ànim de lucre sigui una persona jurídica, a més:
1r. Dades relatives a la inscripció de la persona jurídica en el registre que, si és el cas, correspongui segons la seva naturalesa.
2n. Dades relatives a la residència i a la nacionalitat de les persones titulars dels seus òrgans directius i tutelars.
e) Vinculació amb altres empreses de radiodifusió que hagin requerit autorització administrativa o aquells que suposin que es té o pot arribar a tenir, directament o indirectament, el seu control.
f) Denominació comercial de l’emissora i, si és el cas, domicili a l’efecte de notificacions.
g) Nom i DNI o passaport del director de l’emissora.
h) Horari d’emissió, amb indicació del percentatge i el nombre d’hores de programació en català.
i) Característiques tècniques de l’emissora. Han de constar, com a mínim, la freqüència o canal assignat i la seva zona de servei; la ubicació del centre emissor amb indicació de les seves coordenades i denominació del lloc; la potència radiada aparent màxima autoritzada; l’alçada efectiva de l’antena o antenes i els seus diagrames de radiació; la ubicació dels centres de producció o estudis, i les característiques tècniques dels mètodes de transmissió entre els centres esmentats i els centres emissors.
j) Data de l’adjudicació provisional.
k) Data d’aprovació del projecte tècnic per l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat.
l) Data d’atorgament de la concessió demanial corresponent per l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat.
m) Data d’aprovació tècnica de la instal·lació per l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat.
n) Data de l’atorgament definitiu del títol habilitant i la seva classe.
o) Sancions fermes imposades per infracció de la normativa reguladora de la radiodifusió sonora.
p) Sancions fermes imposades per infracció de drets fonamentals.
q) Data de renovació del títol habilitant.
r) Data de cancel·lació del títol habilitant i expressió dels motius que l’han determinada.
3. A l’efecte d’acreditar la denominació comercial de l’emissora, s’aportarà, si s’escau, el certificat de la inscripció corresponent en l’Oficina Espanyola de Patents i Marques.
4. En relació amb les dades sobre capital social i la seva distribució, transmissió, disposició o gravàmens de les accions, emissió d’obligacions convertibles o títols semblants i composició dels òrgans d’administració, es presentarà una còpia autoritzada de l’escriptura pública i la certificació del corresponent assentament registral, quan la inscripció sigui obligatòria d’acord amb la legislació mercantil.
5. Per als supòsits d’emissores públiques, no s’aplicarà el que disposen les lletres c), d) i e) de l’apartat 2 i l’apartat 3 d’aquest article, ni tampoc el que preveuen les lletres j), n), q) i r) de l’esmentat apartat 2 per al cas d’emissores públiques autonòmiques.
Article 37
Procediment i requisits per a la inscripció
1. Totes les inscripcions s’han de practicar d’ofici sense perjudici de l’obligació de les persones interessades d’instar les modificacions de la primera inscripció en els termes que preveu l’article 39. Correspon a la unitat administrativa a què estigui adscrit el Registre tramitar el corresponent expedient d’inscripció, i pot practicar o exigir quantes comprovacions i documents estimi pertinents. En cas que la inscripció no es pugui practicar per insuficiència de les dades aportades, es requerirà la persona interessada que les completi en el termini de quinze dies.
2. No serà procedent practicar la primera i successives inscripcions:
a) Quan no siguin facilitades totes les dades que, en cada cas, hagin de ser objecte d’inscripció o quan les dades esmentades no siguin exactes.
b) Quan en els actes o negocis que hagin donat lloc al fet inscriptible no s’hagin complert les normes o els requisits legalment preceptius.
Article 38
Efectes de la inscripció
Les inscripcions en el Registre produeixen efectes probatoris conforme a dret a partir de la data en què constin en aquest, sense perjudici del seu caràcter merament declaratiu.
Article 39
Modificacions de la primera inscripció
1. Una vegada practicada la primera inscripció, qualsevol fet, acte o negoci jurídic que suposi modificació d’alguna de les circumstàncies que hagin de ser objecte d’inscripció s’haurà de fer constar en el Registre. A aquest efecte, les persones interessades hauran d’instar de la direcció general competent en matèria de telecomunicacions la inscripció de tots els fets, actes o negocis dels quals tenguin coneixement, mitjançant un escrit acompanyat de la documentació acreditativa corresponent, en el termini màxim d’un mes a partir del moment en què es produeixin.
2. En particular, si la modificació es refereix a característiques tècniques, la instància haurà d’anar acompanyada de la documentació que acrediti que la modificació ha estat degudament aprovada per l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat.
Article 40
Cancel·lació de la inscripció
1. Serà causa de cancel·lació de la inscripció en el Registre l’extinció del títol habilitant en els casos prevists en l’article 5 d’aquest Decret.
2. La cancel·lació de la inscripció ha de ser practicada d’ofici per l’Administració en el termini d’un mes des de la declaració de l’extinció, amb expressa manifestació de la causa d’aquesta.
Article 41
Taxes
Les inscripcions practicades en el Registre, així com l’expedició a instància de part de les certificacions relatives a les dades que es trobin en aquest, donaran lloc, si és el cas, a la percepció de les taxes corresponents, d’acord amb el que estableixi la legislació sobre la matèria.
TÍTOL V
INSPECCIÓ I RÈGIM SANCIONADOR
Article 42
Règim d’inspecció
1. Sense perjudici de les facultats atribuïdes a l’Administració de l’Estat, corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en exercici de les competències establertes en l’article 56 de la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual, el control i la protecció activa per garantir el compliment del previst en aquesta Llei i, si escau, la potestat sancionadora en relació amb els serveis de comunicació audiovisual sempre que l’àmbit de cobertura, qualsevol que sigui el mitjà de transmissió emprat, no sobrepassi els seus respectius límits territorials. Aquest control s’ha de dur a terme per mitjà dels serveis administratius dependents de la direcció general competent en matèria de telecomunicacions.
2. De tota inspecció se n’ha d’estendre l’acta corresponent, que serà signada pel funcionari actuari i, si escau, per la persona interessada o el seu representant.
Article 43
Règim sancionador
1. L’incompliment de les disposicions que indica aquest Decret que suposi la comesa d’alguna infracció administrativa donarà lloc a la imposició de les sancions que corresponguin, de conformitat amb el que disposi en aquesta matèria la legislació aplicable.
2. Dins el marc establert en l’article anterior, la competència per a la tramitació i la resolució dels procediments sancionadors correspondrà als òrgans següents:
a) A la persona titular de la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, la iniciació i la designació de l’instructor, així com la imposició de sancions per la comesa d’infraccions lleus o greus.
b) Al Consell de Govern, la imposició de sancions per la comesa d’infraccions molt greus.
Disposició addicional única
Totes les referències que es fan a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme s’entenen fetes a la persona titular de la conselleria competent en matèria de telecomunicacions
Disposició transitòria única
Règim jurídic aplicable a les concessions existents i a les que resultin de procediments de concessió iniciats amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest Decret
1. Les concessions o llicències existents a l’entrada en vigor d’aquest Decret amb projecte tècnic aprovat i que no hagin realitzat la instal·lació de l’estació disposen de nou mesos, a aplicar des de l’entrada en vigor del present Decret, per realitzar-la i comunicar a la secretaria d’estat competent en telecomunicacions la seva finalització, i han de sol·licitar l’autorització per a la seva posada en servei.
Transcorregut aquest termini sense que la persona titular de drets d’ús del domini públic radioelèctric hagi presentat l’esmentada sol·licitud d’autorització per a la posada en servei, quedarà sense efecte l’aprovació del projecte tècnic i la corresponent autorització per realitzar la instal·lació de l’estació, i s’arxivarà. De la mateixa manera, quedarà revocada la llicència.
Les persones titulars de concessions o llicències de radiodifusió sonora que a la entrada en vigor d’aquest Decret no hagin presentat el projecte tècnic a la direcció general competent en matèria de telecomunicacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposen d’un termini màxim de quatre mesos per fer-ho.
La renovació de les llicències i totes les incidències posteriors a la renovació esmentada es regeixen per allò establert en aquest Decret.
2. Les llicències atorgades amb posterioritat a l’entrada en vigor d’aquest Decret es regeixen per la normativa vigent al moment de la iniciació del procediment d’adjudicació. En tot cas, la renovació d’aquestes i totes les incidències posteriors a la renovació esmentada es regeixen per allò establert en aquest Decret.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden expressament derogats:
1. El Decret 36/2008, de 4 d’abril, pel qual es regula el règim jurídic aplicable a l’atorgament de títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per ones terrestres i a la inscripció d’aquests títols en el Registre de títols habilitants per a la radiodifusió sonora en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a excepció de la disposició final primera, que té el títol «Modificacions del Decret 31/2006, de 31 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les concessions per a la prestació del servei de televisió local per ones terrestres en l’àmbit territorial de les Illes Balears», que continua en vigor.
2. L’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 21 de gener de 2010 per la qual es crea el fitxer amb dades de caràcter personal denominat «Fitxer de població de les Illes Balears» de la Conselleria d’Innovació, Interior i Justícia.
Així mateix, queden derogades tota la resta de normes reglamentàries de categoria igual o inferior que s’oposin al que estableix aquest Decret.
Disposició final única
Desplegament normatiu i entrada en vigor
1. Es faculta la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme per dictar totes les normes que calguin per a l’execució, el desplegament i l’aplicació d’aquest Decret.
2. Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Eivissa, 15 de febrer de 2019
|
La presidenta |
La vicepresidenta i consellera |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
d’Innovació, Recerca i Turisme Isabel M. Busquets i Hidalgo |
|