Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 821
Decret 6/2019, d’1 de febrer, pel qual es crea i regula el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat mitjançant la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix en l’article 30.44 que la Comunitat Autònoma té competència exclusiva en matèria de recerca, innovació i desenvolupament científic i tècnic, i en l’establiment de línies pròpies d’investigació i seguiment, control i evolució dels projectes.

La Llei 7/1997, de 20 de novembre, de la recerca i del desenvolupament tecnològic, estableix els instruments necessaris per definir les línies prioritàries d’actuació en matèria d’investigació científica i tècnica; programar els recursos, i coordinar les actuacions entre els sectors productius, els centres d’investigació i les universitats. Aquests són els grans principis que la inspiren amb vista a una política científica integral.

Per dur a terme aquests principis, la Llei 7/1997 estableix el Pla Balear de Recerca i Desenvolupament Tecnològic, que és el conjunt de programes coordinats, pressupostats, prioritzats i finançats que responen a la política científica i tecnològica de la Comunitat Autònoma.

El Pla de Ciència, Tecnologia, Innovació i Emprenedoria de les Illes Balears 2013-2017 vigent (Pla CTIE 2013-2017) inclou, en la línia d’actuació de revaloració del coneixement, el programa «Clústers basats en el coneixement» i disposa posar en funcionament el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores.

Per altra banda, l’enfortiment de clústers forma part, des de fa anys, de l’estratègia europea d’innovació. En les noves polítiques desenvolupades a Europa, per mitjà de les estratègies d’especialització intel·ligent, els clústers són considerats importants agents d’innovació, a l’igual del Programa Marc d’Investigació i Innovació (2014-2020)-Horitzó 2020.

En l’àmbit estatal, la nova Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació 2013-2020 planteja la necessitat de reforçar el paper dels clústers com a agents capaços de fomentar la col·laboració entre universitats i centres d’R+D i el teixit productiu com a mesura de millora de la competitivitat.

En l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’Estratègia Regional d’Innovació per a l’Especialització Intel·ligent de les Illes Balears (RIS.3 IB) inclou el programa de xarxes i clústers amb els objectius de facilitar l’accés de les empreses, especialment de les pimes, a la innovació, el coneixement i les tecnologies que es desenvolupen en l’àmbit europeu i internacional, i de donar suport als clústers com a instruments de gestió de projectes estratègics d’innovació oberta en cooperació internacional.

El Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió Europea, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, defineix les agrupacions empresarials innovadores com a estructures o grups organitzats, constituïts per parts independents, com ara empreses innovadores de nova creació i petites, mitjanes i grans empreses, i també organitzacions de difusió d’investigació i coneixement, organitzacions sense ànim de lucre i altres agents econòmics relacionats. L’objectiu d’aquestes ajudes és estimular l’activitat innovadora mitjançant el foment de l’ús compartit d’instal·lacions i l’intercanvi de coneixement teòric i pràctic, com també mitjançant la contribució efectiva a la transferència de coneixement, la creació de xarxes, la difusió d’informació i la col·laboració entre les empreses i altres organitzacions de l’agrupació.

Des de la perspectiva d’aquesta definició, com també de l’Ordre IET/1444/2014 de 30 de juliol, que regula el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores del Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme, una agrupació empresarial innovadora (AEI) es concep com la combinació, en un espai geogràfic o un sector productiu, d’empreses i centres d’investigació i de formació públics o privats, involucrats en processos d’intercanvi col·laboratiu, dirigits a obtenir avantatges o beneficis derivats de l’execució de projectes conjunts de caràcter innovador. L’activitat de l’AEI s’ha d’organitzar al voltant d’una branca o sector científic o tecnològic o d’un mercat o segment objectiu.

L’AEI ha de disposar d’una massa crítica que permeti assegurar la competitivitat i la visibilitat internacionals de les empreses que agrupa, especialment de les pimes, i impulsar la pràctica de la innovació i la internacionalització.

En l’àmbit de les Illes Balears cal identificar les agrupacions que tenen unes condicions suficients en termes de representativitat, de massa crítica d’empreses, d’integració d’organismes d’investigació i formació, d’estructures organitzatives i de coordinació adequades, de viabilitat financera, de potencial innovador i de possibilitats de projecció internacional, amb la finalitat de donar suport a la creació d’aquestes agrupacions com a AEI o a la consolidació de les ja existents.

La determinació de les agrupacions que es poden inscriure en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de fer sobre la base d’un coneixement precís de les dades i característiques del sector, de les empreses i organismes que formen l’agrupació, de les estructures organitzatives de l’entitat, i dels projectes de caràcter innovador que es proposen dur a terme.

Per això, és necessari acreditar la naturalesa de l’agrupació i presentar un pla estratègic que sigui viable i s’argumenti amb criteris objectius, rigorosos i transparents.

Com a part dels esforços de la Unió Europea per afavorir la creació de més agrupacions de primer ordre en la Unió, mitjançant l’enfortiment de l’excel·lència dels clústers, la Comissió va posar en funcionament l’any 2009, en el marc del Programa de Competitivitat i Innovació, la Iniciativa Europea Grup d’Excel·lència (ECEI).

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el Projecte de decret pel qual es crea i regula el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Pel que fa als principis de necessitat i eficiència, la iniciativa de la norma es justifica en la necessitat de regular i posar en funcionament el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores, inclòs en el Pla de Ciència, Tecnologia, Innovació i Emprenedoria de les Illes Balears 2013-2017 vigent (PLA CTIE 2013-2017). Pel que fa al compliment dels principis de proporcionalitat i d’eficiència, s’ha de dir que la norma conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir i que no estableix càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius que estableix. La iniciativa normativa també és respectuosa amb el principi de seguretat jurídica, atès que s’exerceix de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic.

En el procediment d’elaboració i tramitació de la norma, s’han tingut en compte els principis de transparència i de participació ciutadana, en la mesura que l’avantprojecte s’ha sotmès al tràmit de consulta pública prèvia previst en l’article 133.1 de la Llei 39/2015 i als tràmits d’audiència i d’informació pública prevists en els articles 43 i 44 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, mitjançant la publicació d’un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i del text de la norma en la pàgina web de participació ciutadana.

En virtut de l’article 33 de la Llei 4/2001, correspon als consellers, com a membres del Govern, preparar i presentar al Consell de Govern els avantprojectes de llei i projectes de decret sobre qüestions pròpies de què són titulars.

D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, mitjançant la Direcció General d’Innovació i Recerca, exerceix la competència en l’àmbit material d’impuls i foment de la innovació, la recerca, el desenvolupament i la transferència de coneixement, i la planificació i la coordinació del sistema d’innovació, ciència i tecnologia de les Illes Balears.

Per tot això, havent escoltat el Consell Econòmic i Social, a proposta de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, d’acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió d’1 de febrer de 2019,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte crear i regular el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com formular el paper dels clústers dins el sistema d’R+D+I de les Illes Balears.

Article 2

Naturalesa i finalitats de les agrupacions empresarials innovadores

1. Les agrupacions empresarials innovadores (AEI) han de ser entitats sense finalitat de lucre i han de caracteritzar-se per ser una combinació, en un espai geogràfic o un sector productiu, d’empreses i centres d’investigació o de formació públics o privats, involucrats en processos d’intercanvi col·laboratiu, dirigits a obtenir avantatges o beneficis derivats de l’execució de projectes concrets de caràcter innovador. L’activitat d’aquestes entitats s’ha d’organitzar a l’entorn d’una branca o sector científic o tecnològic o d’un mercat o segment de mercat objectiu.

2. Mitjançant la consecució d’una suficient massa crítica del conjunt d’empreses i organismes agrupats, la finalitat d’aquestes agrupacions és facilitar les pràctiques innovadores que permetin millorar la competitivitat de les empreses regionals, especialment les pimes, i la projecció i la visibilitat internacionals d’aquestes.

3. Tindran consideració d’AEI les entitats que aconsegueixin demostrar un elevat grau en el desenvolupament de projectes i serveis rellevants per a la millora de la competitivitat de les empreses associades, en l’organització de la pròpia estructura de gestió i en la consecució d’una estructura financera sostenible. Aquestes entitats han d’acreditar una metodologia d’anàlisi de clústers que promogui la qualitat en la seva gestió per mantenir el Segell de Bronze (o d’Or a l’Excel·lència) i avançar cap a l’obtenció del Segell de Plata, iniciativa de la Unió Europea dins el programa d’innovació amb la iniciativa European Cluster Excellence.

Tenen la consideració d’AEI de nova creació les entitats recentment constituïdes, en procés de consolidació, amb antiguitat inferior a un any d’ençà de la data d’entrada de la sol·licitud d’inscripció en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  

Capítol II

El Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Article 3

El Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

1. El Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té naturalesa administrativa i caràcter públic i és únic per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Aquest Registre ha de ser gestionat per la unitat responsable del Registre de la Direcció General d’Innovació i Recerca, de la qual ha de dependre directament.

3. La inscripció en el Registre ha de ser aprovada per resolució de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.

4. La inscripció en el Registre i la renovació de la inscripció, com també l’expedició de certificats, són voluntaris i gratuïts.

5. La inscripció en el Registre constitueix un mitjà per facilitar la participació de les AEI que hi estiguin inscrites a les convocatòries d’ajudes en matèria de suport a projectes de clústers-AEI. D’aquesta manera, no hauran de presentar la documentació justificativa de requeriments inherents per estar d’alta en el Registre.

Article 4

Funcions del Registre

1. El Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix les funcions següents:

a) La inscripció com a agrupació empresarial innovadora de les entitats la sol·licitud de les quals hagi estat resolta favorablement per la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, com també la cancel·lació per alguna de les causes assenyalades en l’article 8 del Decret.

b) La guàrdia i custòdia de la documentació lliurada per les entitats inscrites, juntament amb les actualitzacions que s’hi produeixin.

c) L’expedició de la comunicació de la inscripció i de qualsevol certificat sobre les dades i els documents inscrits en el Registre que resultin necessaris per participar en altres convocatòries d’ajudes.

Article 5

Requisits per inscriure’s en el Registre

1. Per obtenir el reconeixement i registrar-se en el Registre, les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) Tenir personalitat jurídica pròpia i estar constituïdes legalment amb domicili social a les Illes Balears en qualsevol forma jurídica, sempre que aquesta correspongui a una entitat sense finalitat de lucre.

b) Estar organitzades al voltant d’una branca o sector industrial o de serveis, científic o tecnològic o d’un mercat o segment de mercat objectiu.

c) Haver-hi correspondència de la naturalesa i la finalitat de les entitats amb el que disposa l’article 2 d’aquest Decret.

d) Presentar a la Direcció General d’Innovació i Recerca un pla estratègic de l’agrupació que contengui com a mínim els elements d’informació establerts en l’annex 2 d’aquest Decret.

e) Haver presentat un pla estratègic que hagi resultat valorat positivament en l’avaluació de la Comissió d’Avaluació, d’acord amb els criteris de valoració establerts en l’annex 3 d’aquest Decret.

f) Tenir implantació en l’àmbit de la comunitat autònoma i ser úniques en el sector econòmic que representin.

g) Tenir una massa crítica suficient, la qual s’ha de concretar en el compliment de les condicions següents:

i. Disposar entre els membres de l’entitat d’un mínim del 10 % de pimes innovadores, registrades en el Registre d’Empreses Innovadores del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

ii. Agrupar un mínim de quinze empreses del sector en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

h) Estar integrades per entitats proveïdores de coneixement o tecnologia i empreses, i que, com a mínim, un 60 % d’aquestes darreres siguin pimes, d’acord amb la definició que fa la Recomanació de la Comissió Europea de 6 de maig sobre microempreses, petites i mitjanes empreses.

i) Tenir representació de les empreses i de les entitats proveïdores de coneixement o tecnologia en els òrgans de govern.

Als efectes d’aquest Decret, es defineix entitat proveïdora de coneixement com a tota entitat (per exemple, universitats o centres d’investigació, organismes de transferència de tecnologia, intermediaris d’innovació o entitats col·laboratives reals o virtuals orientades a la investigació), independentment de la seva personalitat jurídica (de dret públic o privat) o la seva forma de finançament, el principal objecte de la qual sigui realitzar de manera independent investigació fonamental, investigació industrial o desenvolupament experimental o difondre àmpliament els resultats d’aquestes activitats mitjançant l’ensenyança, la publicació o la transferència de coneixement. Quan una entitat d’aquest tipus dugui a terme també activitats econòmiques, el finançament, els costs i els ingressos de dites activitats hauran de comptabilitzar-les per separat.

j) Disposar del certificat Bronze Label o superior que atorga l’European Secretariat for Cluster Analysys (ESCA). Les AEI de nova creació tindran dos anys des de la constitució de l’entitat per disposar d’aquest certificat.

2. El compliment de les condicions establertes en els paràgrafs g) i h) anteriors ha de poder ser validat mitjançant fonts d’informació públiques reconegudes.

3. No es consideren AEI de nova creació les entitats en què més del 10 % dels membres han format part ja d’AEI inscrites en el Registre.

4. Els requisits assenyalats en els apartats d) i e) anteriors es poden entendre complerts pel fet que les agrupacions empresarials innovadores estiguin inscrites en el Registre del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme i que el pla estratègic de les agrupacions hagi estat qualificat com a excel·lent. En tots els casos han de complir la resta de requisits anteriors.

  

Capítol III

Procediment i efectes d’inscriure’s en el Registre

Article 6

Procediment i efectes d’inscriure’s en el Registre

1. El model de sol·licitud i el qüestionari per inscriure’s en el Registre són els que consten en l’annex 1 d’aquest Decret, el qual podrà ser modificat per resolució de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme. Aquests models s’han d’emplenar en línia mitjançant el tràmit ubicat en la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Recerca, i s’han de presentar de forma impresa en qualsevol dels registres que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els models es poden formalitzar mitjançant la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Recerca <http://dgrdi.caib.es>.

Per mitjà del formulari del Registre d’Agrupacions Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de fer, si escau, el tràmit que correspongui (alta, renovació, modificació o altres) i s’ha d’aportar la documentació complementària que correspongui relacionada amb aquest tràmit.

En el cas que l’agrupació estigui inscrita en el Registre del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, en formalitzar la sol·licitud, l’entitat ha d’adjuntar el certificat del Ministeri que acrediti aquesta circumstància.

2. En el cas de sol·licituds d’alta o renovació en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a la documentació esmentada en l’apartat anterior s’ha d’afegir la que acrediti el compliment dels requisits establerts en els paràgrafs a), b), c), f), g), h), i) i j) de l’article 5.1 d’aquest Decret i el pla estratègic a què es refereix el paràgraf d) del mateix article.

En el cas d’AEI inscrites en el Registre d’AEI del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, s’ha de presentar amb la sol·licitud la documentació esmentada anteriorment, acompanyada de la documentació que acrediti la consideració d’excel·lent del Pla Estratègic pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.

3. El director general d’Innovació i Recerca de la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme ha d’actuar com a òrgan instructor de l’expedient.

4. Les sol·licituds i el pla estratègic que les acompanyi seran estudiats i valorats per la Comissió d’Avaluació, composta per:

i. Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme:

· El director general d’Innovació i Recerca.

· El cap del Servei de Transferència de Coneixement, que actuarà com a secretari.

· Dos tècnics o tècniques de la Direcció General d’Innovació.

ii. Universitat de les Illes Balears:

· Una persona en representació del Vicerectorat d’Innovació i Transferència.

iii. Una persona en representació de la direcció general competent en matèria del sector o mercat objectiu de l’entitat sol·licitant.

La Comissió d’Avaluació estarà presidida pel director general d’Innovació i Recerca.

Per a una millor realització de les tasques de valoració, el president de la Comissió podrà designar fins a un màxim de tres persones expertes amb reconeguda experiència dins l’àmbit de l’R+D+I. Aquestes persones assistiran a les reunions amb veu però sense vot.

5. La Direcció General d’Innovació i Recerca pot sol·licitar a les entitats sol·licitants els aclariments que consideri oportuns per a la concreció del contingut de les propostes que ha de valorar la Comissió d’Avaluació, amb indicació que, si no ho fan, es tindrà per desestimada la petició, després de la resolució prèvia dictada a l’efecte.

6. Una vegada analitzades les sol·licituds i valorat el contingut del pla estratègic presentat, la Comissió d’Avaluació n’ha de trametre el resultat a la Direcció General d’Innovació i Recerca perquè, en vista de l’expedient, com a òrgan instructor, redacti una proposta de resolució, que haurà de ser notificada als interessats. La proposta de resolució haurà de posar de manifest el procediment i el termini per formular al·legacions i presentar els documents i informacions que s’estimin pertinents. Un cop rebudes i valorades, si escau, les al·legacions particulars, s’elevarà la proposta de resolució degudament motivada a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.

7. Correspon a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme resoldre sobre la sol·licitud d’inscripció. Una resolució provisional ha de ser notificada a l’entitat interessada, que tindrà un termini de deu dies hàbils per fer-hi al·legacions. Una vegada rebudes les al·legacions o transcorregut el termini de deu dies, la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme ha d’emetre la resolució definitiva.

8. Les sol·licituds han de ser resoltes i notificades en un termini de sis mesos. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima els interessats per entendre estimatòria, per silenci administratiu, la sol·licitud d’inscripció en el Registre. Contra les resolucions expresses o presumptes poden interposar-se els recursos administratius establerts en la Llei 39/2015.

9. La vigència de la inscripció és per un màxim de quatre anys comptadors des de la data de notificació de la resolució definitiva a què es refereix el punt 7.

La sol·licitud de renovació s’ha de fer durant els tres mesos anteriors a haver finalitzat la vigència de la inscripció. 

En el cas de les AEI de nova creació, la inscripció en el Registre com a entitat de nova creació finalitza si acredita que disposa de Bronze Label, i automàticament passarà a estar inscrita com a AEI. Una vegada notificada, la inscripció tindrà una vigència de quatre anys.

Si en el termini previst de dos anys les AEI de nova creació no acrediten que disposen de Bronze Label, es donaran de baixa en el Registre.

  

Capítol IV

Seguiment i obligacions de les entitats inscrites

Article 7

Seguiment i obligacions de les entitats inscrites

1. Les entitats inscrites tenen l’obligació d’informar el Registre sobre les alteracions o modificacions de les condicions en què es materialitzin els requisits exigits per ser-hi inscrites i les dades recollides en el Registre.

2. En qualsevol moment, la unitat responsable del Registre pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació addicionals que es considerin necessàries per completar, aclarir o comprovar les dades aportades per les entitats inscrites o que estiguin en tràmit d’inscripció.

3. Anualment, durant els tres primers mesos de l’any, les entitats inscrites hauran de presentar una memòria d’activitats amb indicadors, com a mínim de resultats, del darrer exercici pressupostari.

  

Capítol V

Baixa en el Registre

Article 8

Baixa en el Registre

1. La permanència de la inscripció en el Registre és voluntària i, en conseqüència, qualsevol entitat inscrita pot sol·licitar-ne la baixa tot i que no hagi transcorregut el termini de vigència al qual es refereix l’article 6.9.

2. Igualment, la unitat responsable del Registre pot donar de baixa d’ofici una inscripció si l’entitat deixa de tenir les circumstàncies que en justificaren la inscripció, no presenten dins el termini la memòria anual d’actuacions amb indicadors o, en el cas de les AEI de nova creació, no disposen del certificat Bronze Label en el termini indicat en l’article 5.1.j), sempre després de fer l’audiència prèvia de la persona interessada.

3. En tots els casos, la unitat responsable del Registre ha de donar de baixa les entitats que, transcorregut el termini de validesa de la inscripció, no hagin sol·licitat mantenir-s’hi inscrites conforme a l’article 6.9.

Disposició addicional única

Protecció de dades de caràcter personal

El Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears queda subjecta al que disposen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, i la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades aplicable.

Disposició transitòria única

Adaptació de la norma reguladora

Les agrupacions empresarials innovadores (clústers del coneixement) amb seu social a les Illes Balears que, en la data en què es publiqui aquest Decret, estiguin incloses com a clústers tecnològics basats en el coneixement en el Pla de Ciència, Tecnologia, Innovació i Emprenedoria de les Illes Balears 2013-2017, aprovat pel Consell de Govern de 8 de novembre de 2013, que vulguin sol·licitar ajudes públiques, disposen d’un termini d’un any d’ençà que es publiqui aquest Decret per sol·licitar la inscripció en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i acreditar que compleixen els requisits que s’hi estableixen. No obstant això, durant aquest període, si volen rebre ajudes hauran de presentar a la Direcció General d’Innovació i Recerca un informe d’activitats amb indicadors, com a mínim de resultats, del darrer exercici pressupostari.

 

Disposició final primera

Habilitacions a la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme

Es faculta la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme per dictar les disposicions que resultin necessàries per a l’aplicació i el desplegament d’aquest Decret.

Les modificacions necessàries dels continguts dels annexos 2 i 3 poden efectuar-se mitjançant ordre de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 1 de febrer de 2019

 

La presidenta

La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme

Francesca Lluch Armengol i Socias

Isabel M. Busquets i Hidalgo

 

                 

ANNEX 1

Sol·licitud d’inscripció en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i qüestionari de l’entitat sol·licitant

 

Dades de l’entitat                                                                                               

Denominació social

 

NIF

 

 

Dades de les persones representants legals

1. Nom i llinatges

 

DNI

 

Data de l’escriptura d’apoderament

 

Núm. de protocol

 

2. Nom i llinatges

 

DNI

 

Data de l’escriptura d’apoderament

 

Núm. de protocol

 

3. Nom i llinatges

 

DNI

 

Data de l’escriptura d’apoderament

 

Núm. de protocol

 

 

Dades de notificació

Adreça

 

Localitat

 

CP

 

Província

 

Telèfon

 

Fax

 

Adreça electrònica

 

 

Documentació presentada

□ Escriptura o document de constitució, estatuts o acta fundacional.

□ NIF de l’entitat.

□ Documentació de poders.

□ DNI dels representants.

□ Certificat d’inscripció en el Registre del Ministeri d’Energia, Turisme i Agenda Digital (si escau).

□ No autorització del representant o representants a fi que les seves dades d’identitat personal puguin ser consultades per mitjà del sistema de verificació de dades d’identitat aprovat pel Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.

  

Sol·licit la inscripció en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb l’article 3 del Decret 6/2019, d'1 de febrer, pel qual es regula aquest Registre.

[data i rúbrica]

NOTA: Les dades personals formaran part d’una base de dades del Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores de la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme. De conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital, hom pot exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició a figurar en la base de dades.

Destinatari: Direcció General d’Innovació i Recerca de la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme

Qüestionari de dades de l’entitat sol·licitant

1. Dades de l’entitat sol·licitant

1.1. Identificació de l’entitat sol·licitant

Denominació social

 

NIF

 

Domicili social

 

Localitat

 

Codi postal

 

Província

 

Telèfon

 

Fax

 

Adreça electrònica

 

Per emplenar només si difereix del domicili social.

Domicili fiscal

 

Localitat

 

Codi postal

 

Província

 

Telèfon

 

Fax

 

Adreça electrònica

 

Data de constitució

 

Àmbit geogràfic en què l’entitat sol·licitant és representativa

 

 

1.2. Persona de contacte de l’entitat

Nom i llinatges

 

Càrrec

 

Telèfon

 

Fax

 

Adreça electrònica

 

Per emplenar només si difereix del domicili social indicat en el punt 1.1.

Nom i llinatges

 

Càrrec

 

Telèfon

 

Fax

 

Adreça electrònica

 

 

1.3. Naturalesa jurídica (entitat sense finalitat lucrativa) del sol·licitant: indicau-la

 

 

1.4. Sector o mercat en què operen les empreses associades a l’entitat sol·licitant

Activitat

 

CNAE

 

Facturació (milers d’euros)

 

Facturació/PIB (% en el seu àmbit geogràfic)

 

 

1.5. Massa crítica de l’entitat sol·licitant

Percentatge que representen les empreses de l’entitat sol·licitant respecte del total d’empreses del sector en l’àmbit geogràfic de la CAIB 

 

Font pública d’informació utilitzada per al càlcul

 

Percentatge de facturació que representen les empreses de l’entitat sol·licitant respecte del total de facturació del sector en l’àmbit geogràfic de la CAIB 

 

Font pública d’informació utilitzada per al càlcul

 

Percentatge d’ocupació que representen les empreses de l’entitat sol·licitant respecte del total d’ocupació del sector en l’àmbit geogràfic de la CAIB 

 

Font pública d’informació utilitzada per al càlcul

 

Percentatge d’empreses de l’entitat sol·licitant que són pimes

 

 

1.6. Composició dels òrgans de govern (%)

Empreses

 

Socis tecnològics

 

Altres

 

 

1.7. Personal total de l’entitat sol·licitant (dades a 31 de desembre de cada any)

Històric

Previst

 

El segon any anterior a l’any de la sol·licitud

El primer any anterior a l’any de la sol·licitud

El primer any posterior a l’any de la sol·licitud

El segon any posterior a l’any de la sol·licitud

Direcció, administració i personal tècnic (núm. de persones contractades pel clúster)

 

 

 

 

Producció de béns o serveis (núm. de persones de les empreses associades )

 

 

 

 

innovació i R+D (nre. de persones de les empreses associades)

 

 

 

 

Altres (nre. de persones)

 

 

 

 

Total

 

 

 

 

 

1.8. Finançament (en percentatge)

Finançament públic (%)

 

 

Finançament privat (%)

 

 

 

1.9. Despeses anuals de l’entitat SOL·LICITANT

Històric

Previst

El segon any anterior a l’any de la sol·licitud

El primer any anterior a l’any de la sol·licitud

El primer any posterior a l’any de la sol·licitud

El segon any posterior a l’any de la sol·licitud

— Inversions en actius

 

 

 

 

— Terrenys i edificis

 

 

 

 

— Aparells i equips

 

 

 

 

— Altres

 

 

 

 

Despeses corrents

 

 

 

 

— Personal

 

 

 

 

— Materials

 

 

 

 

— Altres (detallau-los)

 

 

 

 

— Total d’inversions i despeses

 

 

 

 

 

2. Qüestionari de dades de les empreses i organismes associats o particíps en l’entitat sol·licitant (emplenau de manera individualitzada per a cadascuna d’aquestes)

 

2.1. Identificació de l’entitat sol·licitant

Denominació social

 

NIF

 

Domicili social

 

Localitat

 

Codi postal

 

Província

 

Telèfon

 

Fax

 

Adreça electrònica

 

Nacionalitat

 

PIME

□Sí

Registre i segell PIME innovadora (Ordre ECC/108/2015)

□Sí

□No

□No

 

 

2.2. Naturalesa jurídica (descriviu-la)

 

 

2.3. Sector productiu

 

Empresa

 

Centre d’investigació, tecnològic o del coneixement

Públic

 

Privat

 

Centre de formació

Públic

 

Privat

 

2.3. Principals productes/línies de producte o activitats

Producte/línia/activitat

CNAE

Xifra de negocis (milers d’euros del darrer exercici)

Exportació en el darrer exercici (%)

  

 

 

 

  

 

 

 

  

 

 

 

 

2.4. Personal (dades a 31 de desembre del darrer exercici)

Àmbit

Nre. de persones

Nre. de dones

Direcció i administració

 

 

Producció de béns i serveis

 

 

Innovació i R+D

Doctors

 

Llicenciats

 

Diplomats

 

Tècnics

 

Altres (detallau-los)

 

 

 

2.5. Nre. de patents (dades a 31 de desembre del darrer exercici)

 

Nacionals

 

Internacionals

 

 

2.6. Dades econòmiques (dades a 31 de desembre del darrer exercici)

En milers d’euros

Fons propis

 

Facturació

 

Exportació

 

Inversió en R+D

 

 

2.7. Informació tècnica i de negoci

Productes/patents

Serveis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

ANNEX 2

Elements bàsics d’informació que com a mínim han de contenir els plans estratègics a què es refereixen els paràgrafs d) i e) de l’article 5.1 d’aquest Decret

1. Naturalesa de l’agrupació empresarial innovadora

1.1. Antecedents i context

Ha d’explicar-se què és el que justifica l’existència o constitució de l’agrupació empresarial i les característiques de l’entorn econòmic, social, financer, empresarial, tecnològic i territorial que constitueix el substrat de l’agrupació constituïda. En particular, s’ha d’informar sobre les relacions establertes amb anterioritat entre les empreses i iniciatives conjuntes ja desenvolupades o previstes entre empreses i organismes participants, així com dels interessos de negoci comuns entre els participants.

En el cas d’entitats que sol·liciten la renovació en el Registre d’Agrupacions Empresarials Innovadores, s’han d’especificar les accions fetes per la mateixa AEI en benefici dels seus socis.

1.2. Caracterització de la base econòmica de l’agrupació

S’ha d’aportar informació del tipus d’activitat, implantació geogràfica, projectes de col·laboració, dimensió empresarial...

1.3. Caracterització de la base tecnològica i innovadora de l’agrupació

S’ha de descriure la capacitat tecnològica present en relació amb la base tecnològica i d’innovació on operen les empreses de l’agrupació i les tendències en R+D+I futures.

En el pla estratègic s’han d’identificar els principals centres de coneixement tecnològic i formació involucrats, siguin públics o privats.

S’han d’identificar els projectes realitzats entre els centres esmentats i les empreses pertanyents a l’agrupació candidata a la inscripció com a AEI.

1.4 Caracterització del mercat on opera l’agrupació candidata a la inscripció com a AEI

L’entorn, la dimensió, l’evolució, la competència...

1.5. Estructures existents o previstes de govern i gestió

S’ha de descriure el funcionament i l’organització de les estructures de govern i gestió (forma jurídica, estructura de decisió, distribució de competències i funcions, representació dels partícips de l’empresa, dels centres de coneixement i tecnològics i dels agents formatius), com també els mitjans humans i materials. En el cas de comptar amb la figura d’un gerent, se n’ha de descriure específicament la forma de contractació, les seves funcions i atribucions, com també els serveis que ha de prestar a l’agrupació i a les entitats que la conformen.

A més, el pla estratègic ha de concretar aspectes com el model de gestió i la fórmula d’accés de futurs membres a l’AEI.

2. Estratègia i accions previstes per l’agrupació candidata a la inscripció com a AEI

2.1. Estratègia

La descripció de l’estratègia del grup per als pròxims quatre anys i la seva justificació.

La justificació de l’estratègia ha de recolzar-se en informació quantitativa i anàlisi de les debilitats o fortaleses actuals del col·lectiu (posició concurrencial, posicionament industrial i tecnològic, potencialitats, factors clau d’èxit i factors de risc més rellevants). A més, l’estratègia plantejada ha d’estar alineada amb les estratègies europea, nacional i autonòmica en matèria d’innovació, així com amb el Pla Balear de Recerca i Desenvolupament Tecnològic previst en la Llei 7/1997, de 20 de novembre, de la recerca i del desenvolupament tecnològic. En el cas que una estratègia presenti possibilitats futures de naturalesa col·laborativa amb altres AEI o en l’àmbit internacional, s’han de descriure els continguts i l’abast dels consorcis o estructures organitzatives de gestió equivalents per executar projectes col·laboratius, regionals, nacionals i internacionals.

2.2. Actuacions previstes

El pla estratègic ha de concretar les activitats de dinamització previstes (conferències, tallers, jornades i altres), els serveis que l’AEI oferirà als seus membres (formació, participació conjunta en activitats comercials, assessorament per a la presentació de propostes de projectes i altres), integració i pertinença a xarxes de coneixement, innovació i altres, i altres activitats que facin visible l’AEI, les seves activitats i els seus èxits.

2.3. Projectes en col·laboració prevists

El pla estratègic ha de definir una cartera de projectes d’innovació, tecnològica i no tecnològica, que permeti materialitzar l’estratègia competitiva de l’AEI i la seva projecció internacional.

El pla ha d’identificar:

a) La temàtica del projecte i el seu possible encaix en els programes públics existents.

b) Les entitats proveïdores de serveis de coneixement i formació que podrien participar en cada projecte.

c) El cost previst aproximat de cada projecte.

d) Les empreses de la futura AEI que podrien participar en el projecte.

e) El pressupost aproximat del projecte.

2.4. Potencial de desenvolupament de l’agrupació

S’ha de descriure el potencial d’innovació, desenvolupament de la competitivitat i internacionalització del clúster i les entitats que el conformen. Així mateix, s’han d’identificar els indicadors de seguiment que permetin avaluar el compliment de l’estratègia prevista i la consecució dels objectius plantejats en el pla estratègic.

3. Viabilitat

3.1. Finançament

El pla estratègic ha de concretar les fonts de finançament previstes (aportació de les empreses, centres de coneixement, tecnològics i formatius, d’institucions públiques, locals, autonòmiques, nacionals, comunitàries o altres).

Totes les empreses integrants d’una agrupació candidata per primera vegada en la inscripció en el Registre han de manifestar explícitament la seva disposició a col·laborar en el finançament de l’òrgan de gestió de la futura AEI, així com l’interès a participar en tots o alguns dels projectes que s’identifiquin en el pla estratègic.

Les entitats que sol·licitin la renovació de la inscripció han de certificar la participació dels seus membres, tant en el finançament d’AEI com en els projectes desenvolupats amb anterioritat.

3.2. Inversions previstes

El pla estratègic ha d’especificar:

El pressupost total a què donarien lloc les previsions del pla estratègic, desglossat per fonts de finançament; les que serien d’origen públic; les d’origen privat, i les procedents dels integrants de l’AEI.

El cost dels resultats esperats per al conjunt de les activitats que impliquen.

3.3. Estimació de l’impacte econòmic i social

Una estimació de l’impacte econòmic global que resultaria del compliment de les previsions del pla estratègic que s’ha de formular, amb especificació del grau de mobilització de recursos privats a què donaria lloc cada una de les inversions públiques previstes.

Una estimació de l’impacte social global que produiria el compliment de les previsions del pla estratègic, així com de l’impacte en les empreses que el conformen.

           

ANNEX 3

Criteris de valoració dels plans estratègics presentats

Per avaluar els plans estratègics presentats s’han d’aplicar els criteris i ponderacions que s’indiquen a continuació. Per a una consideració positiva, la puntuació global obtinguda ha de superar els 65 punts sobre un total de 100, en el cas de les AEI de nova creació. En la resta dels casos, la puntuació mínima requerida és de 45 punts.

1. Grau d’elaboració, qualitat i claredat de la proposta (puntuació màxima, 10 punts).

2. Dimensió i significació de l’agrupació en el seu entorn sectorial i territorial, a fi de garantir una massa crítica que permeti el desenvolupament de projectes innovadors importants des de la perspectiva de la millora de la competitivitat. Grau d’integració en el clúster de diferents tipus d’entitats: empreses (incloent-hi pimes), organismes proveïdors de coneixement i tecnologia i altres tipus d’organismes. Identificació d’interessos de negoci comuns. Accions en cooperació ja desenvolupades entre membres de l’agrupació i implicació dels membres en aquestes (puntuació màxima, 20 punts).

3. Existència i adequació de la figura del gestor del clúster, així com dels òrgans de gestió i govern d’aquest (puntuació màxima, 15 punts).

4. Grau de concreció, interès i viabilitat de l’estratègia general proposada i de les accions en què es concreta. Alineació de l’estratègia amb les estratègies europea, nacional i regional en matèria d’innovació i amb el pla vigent de ciència i desenvolupament de la comunitat autònoma (puntuació màxima, 15 punts).

5. Potencial d’innovació, desenvolupament de la competitivitat i internacionalització del clúster i de les seves empreses. Indicadors de seguiment proposats (puntuació màxima, 15 punts).

6. Viabilitat i consistència del pla financer (puntuació màxima, 15 punts).

7. Impacte econòmic del clúster sobre la millora de la competitivitat de les empreses i organismes que l’integren. Impacte social global (puntuació màxima, 10 punts).