Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 199
Decret 1/2019, d’11 de gener, regulador de la Comissió per a les Reclamacions d’Accés a la Informació Pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

A l’empara de les previsions contingudes en l’article 24.6 i en l’apartat 1 de la disposició addicional quarta de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el Govern de les Illes Balears decidí crear un òrgan específic per a la resolució de les reclamacions de la ciutadania balear en matèria d’accés a la informació pública. Ho va fer mitjançant el Decret 24/2016, de 29 d’abril, de creació i d’atribució de competències a la Comissió per a la resolució de les reclamacions en matèria d’accés a la informació pública.

La conjuntura pressupostària, com també la urgència de posar en marxa un mecanisme propi de salvaguarda del dret d’accés a la informació pública en l’àmbit de les Illes Balears, feren recomanable en aquell moment que la Comissió esmentada fos, amb caràcter provisional, un òrgan adscrit a l’Advocacia de la Comunitat Autònoma i integrat per tres dels seus lletrats, designats per sorteig, que havia d’actuar amb autonomia i independència de criteri en l’exercici de les seves funcions.

Havent transcorregut més de dos anys des de l’entrada en vigor del Decret 24/2016, es considera oportú establir, ara amb caràcter permanent, un òrgan resolutori de les reclamacions d’accés a la informació pública dotat fins i tot de més independència de l’aparell administratiu, en sintonia amb els models existents en altres comunitats autònomes. El reforç de la independència de l’òrgan es materialitza especialment en l’article 3, que preveu la designació per un període de tres anys de tres juristes de prestigi reconegut, amb més de cinc anys d’experiència en l’àmbit del dret públic, i en l’article 4, que garanteix la inamovibilitat dels membres de l’òrgan.

L’adscripció de la Comissió a la Conselleria de Presidència s’adopta d’acord amb les competències que aquesta té atribuïdes actualment en matèria de transparència.

D’altra banda, raons de simplificació fan recomanable que la denominació de l’òrgan sigui, d’ara endavant, Comissió per a les Reclamacions d’Accés a la Informació Pública, la qual cosa permetrà l’ús de la sigla CRAIP.

D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’atribueix a la Conselleria de Presidència la coordinació interdepartamental de mesures per impulsar la transparència i el bon govern a l’Administració.

Per tot això, a proposta de la consellera de Presidència, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió d’11 de gener de 2019,

 

DECRET

Article 1

Naturalesa

1. La Comissió per a les Reclamacions d’Accés a la Informació Pública és l’òrgan competent per a la instrucció i la resolució de les reclamacions regulades en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en l’àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears.

2. La Comissió actua amb autonomia funcional i independència de criteri en l’exercici de les funcions que s’indiquen en l’article 2. Els seus membres no poden rebre ordres o indicacions de cap autoritat en l’àmbit material regulat en aquest Decret.

3. Els acords de la Comissió prenen la forma de resolució, són motivats i s’adopten exclusivament d’acord amb l’ordenament jurídic. Contra les resolucions només és possible la impugnació en via contenciosa administrativa.

4. La Comissió s’adscriu, a l’efecte del suport administratiu i sense dependència jeràrquica, a la Conselleria de Presidència, com a competent en matèria de transparència i bon govern.

 

Article 2

Funcions i àmbit d’actuació

Correspon a la Comissió la instrucció i la resolució de les reclamacions que, en matèria d’accés a la informació pública, s’interposin contra les resolucions expresses o les desestimacions presumptes dictades o produïdes per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els consells insulars, els ajuntaments i la resta d’entitats del sector públic dependents o vinculades a aquestes administracions de les Illes Balears compresos en l’àmbit d’aplicació de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Article 3

Composició

1. La Comissió està formada per un president i dos vocals, que han de ser juristes de prestigi reconegut, amb més de cinc anys d’experiència professional en l’àmbit del dret públic. Els membres han de ser nomenats pel Consell de Govern de la Comunitat Autònoma, a proposta del conseller de Presidència, per un període de tres anys.

2. No poden ser membres de la Comissió les persones que es trobin en exercici de qualsevol càrrec electiu o de designació política en una institució o ens públic.

3. La designació dels membres s’ha de fer d’acord amb el principi de presència equilibrada de dones i homes, en els termes que indica l’article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

4. Els membres de la Comissió elegeixen el seu president. Aquest representa la Comissió i dirigeix i coordina el funcionament de l’òrgan.

5. Presta assistència a la Comissió, amb veu però sense vot, un secretari, designat pel conseller de Presidència, entre funcionaris públics de la conselleria d’adscripció de la Comissió que acreditin la llicenciatura o el grau en Dret i pertanyin al grup A1.

Article 4

Estatut dels membres

1. Els membres de la Comissió són inamovibles, si bé cessen o són remoguts en el seu càrrec per alguna de les causes següents:

a. Acabament del mandat sense renovació.

b. Renúncia formalitzada per escrit i acceptada pel conseller de Presidència.

c. Incompliment greu de les seves obligacions.

d. Condemna, per sentència ferma, a pena privativa de llibertat o d’inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics.

e. Incapacitat sobrevinguda per a l’exercici del càrrec.

f. Pèrdua de la nacionalitat.

2. El cessament o la remoció es produeix quan es dona la circumstància o quan té efectes l’acte que la determina. L’acte de remoció l’ha de dictar el conseller de Presidència, amb l’audiència prèvia a la persona interessada.

3. En els supòsits que indiquen les lletres a) i b) de l’apartat 1, els membres cessants de l’òrgan han de continuar en exercici de les seves funcions fins que no prengui possessió del seu lloc qui els hagi de succeir.

4. En els casos de vacant, absència o malaltia, el president ha de ser substituït pel vocal de més edat, i en els casos de vacant, absència o malaltia que afecti algun dels vocals, el president ha d’adoptar les mesures pertinents de distribució de les ponències. Això no obstant, en el cas que l’absència del vocal es prevegi de llarga durada, el Consell de Govern pot designar un vocal substitut amb caràcter temporal.

5. En els casos de vacant, absència o malaltia del secretari de la Comissió, pot ser substituït per un funcionari assignat temporalment per la Secretaria General de la Conselleria de Presidència.

Article 5

Funcionament

1. El funcionament de la Comissió es regeix per les normes relatives als òrgans col·legiats de l’Administració de la Comunitat Autònoma en tot allò que no preveu aquest Decret.

2. La presidència ha d’assignar les ponències que corresponen a cada reclamació als membres de la Comissió per ordre estricte d’entrada en el registre de la Comissió.

3. Les ponències s’aproven per majoria de vots dels membres presents i, en cas d’empat, el president té vot de qualitat. Els membres de la Comissió no poden fer ús del dret d’abstenció.

4. El membre que dissenteixi de la majoria pot formular un vot particular en el termini de 48 hores, el qual s’ha d’adjuntar a la resolució corresponent.

5. Les resolucions han d’anar signades pel president, s’han de notificar a les persones interessades i s’han de comunicar a l’òrgan que hagi dictat l’acte objecte de reclamació.

6. La secretaria de la Comissió ha d’adoptar les mesures necessàries per a l’elaboració, la custòdia i l’arxivament de l’expedient corresponent a cada reclamació. Així mateix, ha d’impulsar, en col·laboració amb els òrgans competents, la publicació de les resolucions de la Comissió als llocs web que es determinin.

Article 6

Publicitat de les actuacions

1. La publicació de les resolucions de la Comissió que afectin l’Administració de la Comunitat Autònoma i els ens que en depenen, una vegada dissociades les dades de caràcter personal que contenguin, s’ha de fer a la pàgina web relativa al dret d’accés que coordini la direcció general competent en matèria de transparència.

2. La Comissió ha d’informar l’òrgan directiu competent en matèria de transparència de l’activitat que dugui a terme, a fi de facilitar-li el seguiment estadístic d’aquesta activitat, difondre-la i impulsar actuacions de millora en matèria d’accés a la informació pública.

Article 7

Utilització de mitjans telemàtics

1. Les comunicacions de les administracions públiques amb la Comissió s’han de dur a terme preferentment de forma telemàtica.

2. Quan no sigui imprescindible una actuació presencial, els membres de la Comissió es poden reunir per via telemàtica amb les garanties establertes en l’ordenament jurídic.

Article 8

Seu de la Comissió i suport administratiu

1. La seu de la Comissió és la de la Conselleria de Presidència, com a competent en matèria de transparència.

2. Correspon a la Secretaria General de la Conselleria de Presidència donar suport administratiu a la Comissió.

Article 9

Defensa judicial

La defensa judicial dels actes de la Comissió correspon a l’Advocacia de la Comunitat Autònoma. No poden encarregar-se d’aquesta defensa els funcionaris públics que siguin membres de la Comissió o que n’hagin format part en els tres anys anteriors a la data de l’acte impugnat.

Disposició addicional primera

Indemnitzacions per assistència

1. Els membres de la Comissió tenen dret a percebre una indemnització de 360 € per l’assistència a cada sessió formalment convocada. A aquest efecte, és necessari un certificat expedit pel secretari de la Comissió amb el vistiplau del president, acreditatiu de l’assistència.

2. Els membres de la Comissió també tenen dret a ser indemnitzats per les despeses de desplaçament derivades de l’assistència a les sessions, una vegada verificades les factures corresponents, conformades pel secretari de la Comissió amb el vistiplau del president. Això no obstant, només són indemnitzables les despeses de transport aeri o marítim per assistència a les sessions que realitzin els membres de l’òrgan que tenguin la seva residència habitual fora de l’illa de Mallorca.

 

3. Així mateix, els membres de la Comissió que tenguin la seva residència habitual fora de l’illa de Mallorca tenen dret a ser indemnitzats per les despeses de manutenció i allotjament en els casos en què sigui necessari per raó de l’horari de les sessions.

4. El secretari de la Comissió té dret a les indemnitzacions per assistència a les sessions en els mateixos termes prevists en la normativa del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició addicional segona

Constitució, traspàs i procediments en curs

1. La constitució de la Comissió s’ha d’entendre produïda en la primera reunió en què hi siguin presents tots els membres i el secretari. La Conselleria de Presidència ha d’adoptar les mesures oportunes perquè la Comissió quedi constituïda en el termini de quinze dies des de la designació dels membres.

2. En el moment d’entrar en vigor aquest Decret, el president i el secretari de la Comissió prevista en el Decret 24/2016, de 29 d’abril, de creació i d’atribució de competències a la Comissió per a la resolució de les reclamacions en matèria d’accés a la informació pública, que estiguin en funcions han d’adoptar les mesures oportunes per facilitar als nous membres de l’òrgan, sense dilacions indegudes, la tramitació i la resolució dels procediments en curs. Així mateix, han d’impulsar el traspàs a la nova secretaria dels expedients i arxius corresponents.

Disposició addicional tercera

Registre d’entrada i sortida de documents

1. Llevat que la Comissió disposi d’un registre propi, les reclamacions adreçades a aquest òrgan s’han de dirigir a la Conselleria de Presidència, amb la indicació del nom de la Comissió. També poden presentar-se a qualsevol registre de l’Administració de la Comunitat Autònoma o d’altres ens públics, d’acord amb el que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Des de la Seu Electrònica de l’Administració de la Comunitat Autònoma s’han de facilitar a la ciutadania el model de reclamació i la informació sobre el procediment que se’n deriva.

Disposició addicional quarta

Referències genèriques

En aquest Decret s’utilitza la forma no marcada quant al gènere, que coincideix formalment amb la masculina, en totes les referències a òrgans, càrrecs i funcions, de manera que s’han d’entendre referides al masculí o al femení segons el sexe de la persona titular de qui es tracti.

Disposició transitòria única

Membres en funcions

Els membres i el secretari de la Comissió prevista en el Decret 24/2016, de 29 d’abril, de creació i d’atribució de competències a la Comissió per a la resolució de les reclamacions en matèria d’accés a la informació pública, que estiguin en exercici dels seus càrrecs quan entri en vigor aquest Decret han de continuar en funcions fins a la constitució del nou òrgan.

Disposició derogatòria única

Derogació de normes

1. Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix aquest Decret o el contradiguin.

2. En particular, queda derogat el Decret 24/2016, de 29 d’abril, de creació i d’atribució de competències a la Comissió per a la resolució de les reclamacions en matèria d’accés a la informació pública.

Disposició final primera

Adscripció de la Comissió

La Comissió s’adscriu, a l’efecte del suport administratiu i sense dependència jeràrquica, a la Conselleria de Presidència, com a competent en matèria de transparència i accés a la informació pública, la qual cosa s’entén sense perjudici de la competència de la presidenta de les Illes Balears per modificar les competències i l’adscripció d’òrgans mitjançant el decret pel qual s’estableixin les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 11 de gener de 2019

 

La presidenta

La consellera de Presidència

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra