Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 10891
Decret 33/2018, de 19 d'octubre, de determinació d’ajudes urgents i de caràcter excepcional per reparar i pal·liar pèrdues i danys produïts per les pluges a la comarca de Llevant de Mallorca el dia 9 d’octubre de 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La gran quantitat de pluja caiguda el dia 9 d’octubre de 2018, en poques hores, a la comarca de Llevant de Mallorca, i la inundació que això ha comportat, han ocasionat pèrdues i danys molt importants en persones i en béns mobles i immobles de propietat privada, com també en infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis de caràcter públic.

Davant aquesta situació gravíssima i excepcional, que fins i tot ha costat vides humanes, el Govern de les Illes Balears ha aprovat el Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, pel qual s’estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, per contribuir a recuperar la normalitat de les zones afectades dels municipis d’Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.

Per això, tenint en compte la situació de necessitat que s’ha generat en els ciutadans, i en desplegament de l’esmentat Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, es determinen ajudes dirigides a mitigar els danys personals i materials patits per la població.

També es té present la necessitat d’una actuació immediata de l’Administració pública dirigida a possibilitar la normalització de les activitats i els serveis públics, mitjançant la reparació i el manteniment de les infraestructures i els equipaments públics municipals, així com la reposició de béns afectats. Per això, s’estableix l’articulació de les mesures necessàries per fer-ho possible, conjuntament amb les administracions locals afectades.

D’acord amb el que disposa el Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, totes les ajudes i les mesures esmentades es configuren com a compatibles i/o complementàries, si escau, amb les que hagin establert o puguin establir altres administracions públiques.

Per això, a proposta conjunta de les conselleres de Presidència i d’Hisenda i Administracions Públiques, i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 19 d’octubre de 2018, s’aprova el següent

DECRET

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

Constitueix l’objecte d’aquest Decret determinar ajudes urgents i de caràcter excepcional per pal·liar i reparar pèrdues i danys ocasionats per l’episodi de pluja intensa i d’inundació que va tenir lloc el dia 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, en desplegament del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre.

Article 2

Ajudes per defunció

1. Per a les ajudes per defunció, previstes en l’article 6 del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, s’estableix la quantia de 32.000 euros.

2. Poden ser beneficiaris d’aquesta ajuda les persones següents:

a. El cònjuge no separat legalment o la persona que ha tingut una relació de convivència permanent, amb anàloga relació d’afectivitat a la del cònjuge, durant almenys els dos anys anteriors al dia 9 d’octubre de 2018, tret que tenguin descendència en comú, cas en el qual serà suficient acreditar la convivència.

b. Els fills menors d’edat o els majors d’edat que n’acreditin dependència econòmica, com també els que, no sent fills de la persona finada, ho són del cònjuge o de la persona amb qui convivia, en els termes a què fa referència la lletra anterior, sempre que siguin menors d’edat o n’acreditin dependència econòmica.

c. En defecte dels anteriors, els pares i, en defecte d’aquests, els fills majors d’edat que no acreditin dependència econòmica.

3. Si concorre més d’un beneficiari, la distribució de la quantia de l’ajuda es durà a terme de la manera següent:

a. En els supòsits a què fan referència les lletres a) i b) de l’apartat anterior, i quan concorrin el cònjuge i el fill o fills de la persona finada, la quantia es dividirà en dues meitats. Una meitat correspondrà al cònjuge o a la persona amb qui hagués conviscut, en els termes prevists en la lletra a), i l’altra meitat, al fill o fills a què fa referència la lletra b), que es distribuirà a parts iguals, si escau.

b. En el supòsit que resultin beneficiaris els pares de la persona finada, la quantia de l’ajuda es repartirà entre ells a parts iguals.

c. En el supòsit que resulti beneficiari més d’un fill major d’edat, sense dependència econòmica de la persona finada, la quantia de l’ajuda es repartirà entre ells a parts iguals.

4. S’entén que hi ha dependència econòmica, a què fa referència l’article 6.2 del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, quan la persona viu, totalment o parcialment, a càrrec de la persona finada.

La convivència en el mateix domicili acredita que la persona beneficiària, que no percep, en còmput anual, rendes o ingressos de qualsevol naturalesa superiors a 14.000 euros anuals, viu a càrrec de la persona finada. Si no hi ha convivència, la persona beneficiària ha d’acreditar la percepció d’algun tipus d’ajuda per part de la persona finada, en el període comprès entre els mesos d’octubre de 2017 i setembre de 2018, per poder entendre que viu parcialment a càrrec seu.

5. A l’efecte d’acreditar el que disposa l’apartat anterior, els sol·licitants de l’ajuda han d’autoritzar expressament l’òrgan gestor a obtenir la informació pertinent de qualsevol administració pública.

6. Per determinar que no se supera el límit de renda o ingressos de 14.000 euros, es prendrà com a referència l’exercici econòmic de l’any 2017.

7. Per accedir a aquest ajut els beneficiaris han de presentar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:

a. El cònjuge no separat legalment o els fills menors d’edat han d’aportar el llibre de família o document públic acreditatiu del vincle familiar.

b. La persona que ha tingut una relació de convivència permanent, amb anàloga relació d’afectivitat a la del cònjuge, ha d’aportar una certificació de convivència que acrediti aquesta convivència durant almenys els dos anys anteriors al dia 9 d’octubre de 2018, tret que tenguin descendència en comú, cas en el qual serà suficient acreditar la convivència, sense període mínim. En aquest cas ha d’aportar el llibre de família o un document públic acreditatiu de la filiació comuna.

c. Els fills del cònjuge o de la persona amb qui convivia, si són menors d’edat, han d’aportar el llibre de família o un document públic acreditatiu del vincle familiar amb aquesta persona i un document que acrediti la convivència amb la persona finada. 

d. Els fills majors d’edat, tant de la persona finada com del cònjuge d’aquesta o de la persona amb qui convivia, han d’aportar el llibre de família o un document públic que acrediti la filiació i la justificació de la dependència econòmica en els termes a que fa referència l’apartat 3 d’aquest article.

e. Els pares, si escau, han d’aportar el llibre de família o un document públic acreditatiu del vincle.

Article 3

Ajudes en matèria d’habitatge i altres edificacions

1. Per a les ajudes per pal·liar i reparar els danys en habitatges i altres edificacions, previstes en l’article 7 del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, s’estableixen les modalitats i quanties que contenen els apartats següents.

2. Per a les ajudes per danys produïts a l’habitatge que constitueixi el domicili habitual, s’estableixen les ajudes següents:

a. Ajudes als propietaris o usufructuaris, per destrucció total de l’habitatge.

Quan s’hagi produït la destrucció total de l’habitatge o quan, a causa del seu estat residual, sigui necessari esbucar-lo, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 60.000 euros.

Així mateix, i sempre que s’acrediti la indisponibilitat d’un altre habitatge, els propietaris o els usufructuaris poden rebre una ajuda per a l’arrendament d’un habitatge adequat a les necessitats familiars de fins a 700 euros mensuals, per un període màxim de 24 mesos.

Quan hagin iniciat una nova construcció, aquesta ajuda serà prorrogable fins a 36 mesos, si s’acredita que les obres no s’han acabat per causes degudament justificades.

b. Ajudes als arrendataris o precaristes, per destrucció total de l’habitatge.

En els casos en què l’habitatge sinistrat estigui en situació de règim de lloguer, s’ha d’atorgar als arrendataris una ajuda per un import equivalent a la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la de l’habitatge de nou arrendament, de característiques similars, per un període màxim de 24 mesos.

S’entén que el nou arrendament té característiques similars quan la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la del nou habitatge no supera els 350 euros.

Quan l’habitatge estigui cedit en precari, els precaristes podran rebre l’ajuda per lloguer per un màxim de 700 euros mensuals, per al mateix termini.

c. Ajudes als propietaris o usufructuaris per a l’execució d’obres de reparació o rehabilitació, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura.

Quan s’hagin produïts danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura, els propietaris o els usufructuaris poden rebre una ajuda per un import màxim de 30.000 euros per cobrir el cost de les obres de reparació o rehabilitació.

En aquest cas, si per l’entitat dels danys produïts és necessari el desallotjament de l’habitatge, el propietari o usufructuari, sempre que acrediti la indisponibilitat d’un altre habitatge, podrà percebre una ajuda per un import de 700 euros per a l’arrendament d’un habitatge adequat a les necessitats familiars, per un temps màxim de 12 mesos, prorrogables fins a 24 mesos, quan s’acrediti que les obres no s’han acabat per causes degudament justificades. Quan estigui cedida en precari, els precaristes podran rebre aquesta ajuda per un màxim de 700 euros mensuals.

d. Ajudes als arrendataris o precaristes mentre es duen a terme obres de reparació o rehabilitació, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura.

Quan l’habitatge fet malbé estigui en situació de règim de lloguer, els arrendataris podran percebre una ajuda, sempre que les obres de reparació n’exigeixin el desallotjament, per un import que sigui la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la de l’habitatge de nou arrendament de característiques similars, per un període màxim de 12 mesos.

S’entén que el nou arrendament té característiques similars quan la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la del nou habitatge no supera els 350 euros.

Quan estigui cedida en precari, els precaristes podran rebre l’ajuda per lloguer per un màxim de 700 euros mensuals, per al mateix termini.

e. Ajudes als propietaris o els usufructuaris per danys a l’habitatge habitual que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble ni afectin la seva estructura.

En aquest supòsit, els propietaris o usufructuaris poden percebre un import màxim de 10.000 euros per cobrir el cost de les obres de reparació o rehabilitació.

3. Per a les ajudes per danys produïts a l’habitatge que no constitueixi el domicili habitual, s’estableixen les ajudes següents:

a. Ajudes als propietaris o usufructuaris per destrucció total de l’habitatge.

Quan s’hagi produït la destrucció total de l’habitatge o quan, a causa del seu estat residual, sigui necessari esbucar-lo, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 30.000 euros.

b. Ajudes als propietaris o usufructuaris per a l’execució d’obres de reparació o rehabilitació, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura.

Quan s’hagin produït danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 10.000 euros.

c. Ajudes als propietaris o usufructuaris per a l’execució d’obres de reparació o rehabilitació, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble ni afectin la seva estructura.

Quan s’hagin produït danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble ni afectin la seva estructura, els propietaris o els usufructuaris poden rebre una ajuda per un import màxim de 5.000 euros per cobrir el cost de les obres de reparació o rehabilitació.

4. Ajuts per danys produïts en elements comuns

Quan els danys s’hagin produït en elements comuns dels habitatges, la comunitat de propietaris pot rebre una ajuda per un import màxim de 8.000 euros, destinada a sufragar les obres de reparació o rehabilitació.

5. Per als danys produïts a altres edificacions que no constitueixen habitatge, s’estableixen les ajudes següents:

a. Per destrucció total de l’immoble en el qual es du a terme alguna activitat comercial, professional, industrial o anàloga, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 60.000 euros.

b. Per a l’execució d’obres de reparació o rehabilitació en immobles en els quals es du a terme alguna activitat comercial, professional, industrial o anàloga, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament, però afectin la seva estructura, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 30.000 euros.

c. Per a l’execució d’obres de reparació o rehabilitació en immobles en els quals es du a terme alguna activitat comercial, professional, industrial o anàloga, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament ni afectin la seva estructura, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 10.000 euros.

6. Quan un habitatge o una edificació tengui més d’un propietari, usufructuari o titular, l’import de l’ajuda que li correspon serà l’equivalent al percentatge de participació.

7. Per accedir a les ajudes establertes per danys a l’habitatge en l’apartat 3 d’aquest article, la renda anual màxima de la unitat familiar o de convivència econòmica del beneficiari no pot superar els límits següents:

a. Per a la unitat familiar formada per una persona: 22.000 euros.

b. Per a unitats familiars formades per dues persones: 44.000 euros.

c. Per a unitats familiars formades per tres persones: 50.000 euros.

d. Per a unitats familiars formades per quatre persones: 60.000 euros.

Per determinar que no se superen els límits de renda o ingressos, es prendrà com a referència l’exercici econòmic de l’any 2017.

No es pot sol·licitar més d’una ajuda a la comunitat autònoma per danys en habitatge no habitual.

8. En tot cas, quan es tracti d’ajudes per qualsevol de les modalitats previstes en aquest article, i l’habitatge, l’edificació o els seus elements comuns estiguin coberts per una assegurança per danys, l’import de l’ajuda a concedir, dins els imports màxims establerts en cada supòsit, arribarà, si escau, a la quantitat no coberta per l’assegurança.

Així mateix, l’import dels ajuts a concedir que són compatibles amb qualsevol altre que amb el mateix objecte pugui concedir-se per altres administracions públiques no pot excedir, de forma aïllada o en concurrència amb els que puguin atorgar altres administracions públiques i les assegurances privades, el cost total del dany produït.

9. La sol·licitud d’ajuda ha d’anar acompanyada de la documentació acreditativa dels aspectes següents:

a. La condició de propietari, usufructuari, i el percentatge que correspongui, si escau, com també la d’arrendatari o precarista de l’habitatge.

b. En el supòsit que se sol·licitin els ajuts a què es refereix l’apartat 2 d’aquest article, que l’habitatge afectat constitueix el domicili habitual i permanent del sol·licitant amb anterioritat a l’episodi de pluges.

c. Els ingressos de la unitat familiar corresponents a l’exercici de 2017, en el cas de sol·licitar l’ajuda prevista en l’apartat 3.

d. Una declaració responsable que l’habitatge o l’immoble afectat no té assegurança o, en el cas que estigui assegurat, una còpia de la pòlissa.

e. Una declaració responsable que no es disposa de cap altre habitatge disponible, per a les ajudes d’arrendament.

f. El contracte o la proposta de contracte del nou lloguer, per a l’ajuda dels arrendataris.

g. En el supòsit que se sol·licitin els ajuts a què es refereix l’apartat 5 d’aquest article, la documentació acreditativa de la condició de propietari o usufructuari i el percentatge que correspongui, si escau. A més, en el supòsit que se sol·licitin els ajuts a què es refereixen les lletres b) i c) de l’apartat 5 d’aquest article, hauran de presentar una declaració responsable amb el compromís de mantenir, en el mateix emplaçament, l’activitat econòmica durant els 12 mesos següents a la concessió de l’ajuda.

h. L’autorització expressa a favor de l’Administració autonòmica per obtenir les dades necessàries per a la verificació o la comprovació de la concurrència dels requisits necessaris per a l’obtenció de les ajudes.

10. La valoració del cost de restitució o reparació de l’habitatge o d’altra edificació l’ha de realitzar un tècnic competent, sense perjudici de la verificació posterior dels tècnics de l’Administració autonòmica, i ha de computar el valor de les obres de reparació o rehabilitació de l’habitatge, l’edificació, els elements comuns i els annexos, si escau, incloses les vies d’accés.

Els informes emesos pels tècnics competents s’han de trametre a la Comissió Avaluadora Única juntament amb les sol·licituds d’ajuts presentades i la documentació a què es refereix l’apartat 9 anterior.

11. El pagament de les ajudes que s’estableixen en aquest article s’han d’abonar de la manera següent:

a. Les ajudes s’abonaran íntegrament, amb caràcter general, una vegada resolta la concessió.

b. El pagament de les ajudes per habitatge i edificacions, en concurrència amb assegurances, es durà a terme en dos moments. Inicialment, s’abonarà una bestreta del 60 % de l’ajuda concedida i, una vegada acreditat l’abonament de la quantitat assegurada, es durà a terme la liquidació total de la quantia resultant.

c. Les ajudes que consisteixen en l’abonament d’un import per cobrir el lloguer d’un altre habitatge s’abonaran de la manera següent:

  • Bestreta inicial de la quantitat que correspongui, equivalent als 6 primers mesos de lloguer.
  • Els següents abonaments es duran a terme cada 6 mesos, amb la justificació prèvia del pagament del lloguer, corresponent als 6 mesos immediatament anteriors.

Article 4

Ajudes per pal·liar la pèrdua de vehicles sinistrats

1. Per a les ajudes per pal·liar la pèrdua de vehicles sinistrats, previstes en l’article 8 del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, s’estableix la quantia màxima de 6.000 euros per als automòbils. Quan es tracti d’una motocicleta, la quantia màxima serà de 1.500 euros i, quan es tracti d’un ciclomotor, serà de 500 euros.

2. Poden sol·licitar aquestes ajudes les persones físiques que hagin sofert la pèrdua del seu vehicle terrestre de motor.

3. No es pot sol·licitar més d’una ajuda a la comunitat autònoma per aquest concepte.

4. La sol·licitud d’ajuda ha d’anar acompanyada de la documentació següent:

a. Document acreditatiu de la propietat del vehicle (permís de circulació).

b. Còpia de la pòlissa d’assegurança, darrer rebut de pagament i baixa de la pòlissa.

c. Declaració de baixa definitiva del vehicle sinistrat, tramitada a la Direcció Provincial de Trànsit.

d. Documentació acreditativa de l’adquisició d’un nou vehicle.

5. L’abonament es durà a terme una vegada concedida l’ajuda.

Article 5

Ajudes per a reparació d’infraestructures municipals

1. El Govern de les Illes Balears, a través de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, podrà concedir una subvenció de fins a un 25 % del cost de les obres de reparació o restitució d’infraestructures, equipaments o instal·lacions i serveis de titularitat municipal inclosos en l’article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, als ajuntaments inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquest Decret.

2. S’exclouen els treballs realitzats amb mitjans propis de l’entitat local, ja siguin materials, maquinària o personal, i les obres que hagin obtingut el 100 % de finançament per part de l’Estat o d'aquelles que hagin tingut finançament per qualsevol entitat pública o privada

3. La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques podrà subscriure amb els ajuntaments afectats els convenis de col·laboració necessaris per a l’aplicació d’aquest Decret. Aquests convenis establiran el procediment mitjançant el qual es lliuraran els fons als ajuntaments per a la reparació dels danys, així com la forma en què aquests han de presentar la documentació justificativa de les despeses realitzades.

Article 6

Disposicions comunes per a les ajudes regulades en els articles 2, 3 i 4 d’aquest Decret

1. Les sol·licituds de les ajudes regulades en els articles 2, 3 i 4 d’aquest Decret s’han d’emplenar d’acord amb el model que s'aprovarà per resolució de la consellera de Presidència.

2. Els sol·licitants de l’ajuda han d’autoritzar expressament l’òrgan gestor a obtenir de les entitats públiques la informació pertinent per acreditar les condicions i els requisits establerts per atorgar les ajudes que estableix aquest Decret.

3. El termini de sol·licitud d’aquestes ajudes finalitza el dia 31 de gener de 2019.

4. La resolució d’aquestes sol·licituds es durà a terme en el termini màxim de 6 mesos. Aquest termini es pot ampliar fins a 3 mesos més en el cas que sigui necessari obtenir documentació d’altres administracions o entitats asseguradores.

Article 7

Comissió Avaluadora Única

1. Per a la tramitació de les sol·licituds per a l’obtenció de les ajudes regulades en els articles 2, 3 i 4 d’aquest Decret, es constituirà amb caràcter immediat, mitjançant resolució conjunta de la consellera de Presidència, la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, una comissió avaluadora única integrada per un mínim de tres funcionaris públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma i coordinada per les persones titulars de les secretaries generals de les conselleries de Presidència, d’Hisenda i Administracions Públiques, i de Territori, Energia i Mobilitat.

2. Corresponen a aquest òrgan les decisions relatives a l’admissió de les sol·licituds d’ajuda, les actuacions instructores i la formulació de les propostes de resolució, que hauran de ser trameses a l’òrgan competent per dictar la resolució d’acord amb les previsions establertes en el Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre.

3. La Comissió Avaluadora Única podrà dur a terme les actuacions de comprovació que consideri necessàries i, en casos justificats, podrà admetre com a documentació acreditativa dels danys la declaració de les persones físiques afectades que es formulin sota la seva responsabilitat.

4. La Comissió adoptarà les mesures de coordinació que siguin necessàries per assegurar, mitjançant un únic expedient, les ajudes adients a cada persona afectada per la situació d’emergència.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 19 d’octubre de 2018

La presidenta

La consellera de Presidència

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques

Catalina Cladera i Crespí

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons