Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6807
Decret 18/2018, de 22 de juny, pel qual es reorganitza, es reestructura i es regula l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears
L’entitat que va iniciar l’activitat legalment l’any 1987 ha sofert, d’ençà que es creà mitjançant la Llei 3/1989 amb el nom d’Institut Balear del Turisme (IBATUR), diverses modificacions, tant de denominació com organitzatives, sempre amb l’objectiu d’adequar l’entitat a la realitat del moment per poder desenvolupar-ne les funcions amb la major eficàcia possible. Entre febrer de 2004 i maig de 2010 una altra empresa pública, Institut d’Estratègia Turística (INESTUR), va treballar perseguint els objectius genèrics de promoure la recerca i la millora dels productes turístics, de la tecnologia i de l’entorn turístic. Amb l’aprovació del Decret 66/2010, de 21 de maig, pel qual es reorganitza, reestructura i regula l’entitat pública encarregada de la promoció turística de les Illes Balears, es va dissoldre l’INESTUR, subrogant tots els seus drets i obligacions a l’Agència de Turisme de les Illes Balears (en endavant, ATB) i assumint-ne aquesta gran part de les funcions que fins aleshores exercia l’Institut.
Amb posterioritat a l’aprovació del Decret 66/2010, es va promulgar la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, àmbit dins el qual s’integra l’Agència, per la qual cosa es va aprovar el Decret 26/2012, de 30 de març, pel qual es reorganitza, reestructura i regula l’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB).
L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en l’article 70.3, juntament amb l’article 7.e) de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, nomena com una de les matèries atribuïdes als consells insulars la promoció turística.
Pel Decret 45/2015, de 22 de maig, es varen traspassar al Consell Insular d’Eivissa les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística.
Les funcions i els serveis en matèria de promoció turística també han estat traspassades als consells insulars de Mallorca, de Menorca i de Formentera mitjançant el Decret 7/2018, de 23 de març (BOIB núm. 37, de 24 de març).
L’activitat turística, que certament s’ha constituït en el nucli de l’economia balear i que ha generat progrés econòmic i social a les Illes Balears, ha suposat, alhora, una explotació elevada dels recursos territorials i mediambientals. Aquesta activitat econòmica ha estat associada a una precarietat i un sistema laboral molt adaptat a la gran estacionalitat del turisme. Aquest creixement i la marcada estacionalitat turística han exigit la dotació i el manteniment, per part de les institucions públiques, de les infraestructures necessàries per suportar l’impacte de l’increment continu de visitants i per contribuir també d’aquesta manera a estades de qualitat. Addicionalment, en els darrers anys, el context geopolític internacional ha afavorit l’arribada de més turistes, en detriment d’altres països de l’entorn mediterrani.
Per assumir i fer front a aquestes circumstàncies, s’exigeix oferir un producte diferenciat amb un èmfasi especial en la qualitat del servei turístic i de l’entorn mediambiental. Per tant, el manteniment de la competitivitat del producte turístic de les Illes Balears implica, a més d’invertir en infraestructures, la necessitat de fer-ho en polítiques i actuacions que duguin a una correcció dels impactes mediambientals. Són els turistes els que mostren una vegada més les seves preferències actuals per destinacions que fomenten el desenvolupament mediambiental sostenible.
Per tot això, es va aprovar la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, que va crear un nou tribut, amb caràcter finalista, mitjançant l’afectació dels ingressos que es recaptin per a inversions vinculades, amb el desenvolupament i la protecció mediambiental, i amb el turisme sostenible. Aquesta figura tributària ja ha tingut precedents, tant a les Illes Balears com a altres destinacions.
Amb aquesta Llei es creà el Fons per afavorir el turisme sostenible —que es nodreix del producte de la recaptació d’aquest nou tribut— i es creà també la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (en endavant, Comissió), la qual elabora un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixa els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial. Aquesta Llei fou desplegada pel Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible.
El Fons esmentat es configura com un instrument de finançament, total o parcial, d’inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s’aprovin, es destinin a les actuacions que es detallen en l’article 19.3 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible.
El 23 de setembre de 2016, el Consell de Govern ratificà el Pla Anual de 2016, i el 25 de gener de 2017, la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible va elegir els projectes per ser finançat amb càrrec a l’any 2016, els quals varen ser aprovats per Acord del Consell de Govern de 27 de gener de 2017. Projectes que es varen tramitar dins l’exercici de 2017.
Per Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017 s’aprova la proposta de la Comissió relativa als projectes que s’han de finançar amb els recursos corresponent al Pla Anual de 2017, que s’ha d’executar l’any 2018 i anys successius.
La disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018 estableix que correspon a l’Agència de Turisme de les Illes Balears la gestió dels recursos integrants del fons per afavorir el turisme sostenible i, amb això, el lliurament dels fons a les entitats promotores dels projectes que s’aprovin en el marc del pla anual d’impuls del turisme sostenible. Aquests fons, en tot cas, tindran el caràcter de finançament afectat a les despeses corresponents a aquests projectes, inclosos aquells en què l’entitat promotora sigui la mateixa Administració de la Comunitat Autònoma, que generarà els crèdits adients en les seccions pressupostàries que els hagin d’executar, d’acord amb l’article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma.
L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de transferir prèviament a l’Agència de Turisme de les Illes Balears els recursos corresponents mitjançant l’execució dels crèdits de la secció 37 del pressupost de despeses de l’Administració de la Comunitat Autònoma.
Per altra banda, aquesta disposició addicional desena de la Llei de pressuposts de la CAIB per al 2018 encomana a un ens instrumental el control financer permanent de l’activitat economicofinancera que es derivi de la gestió d’aquest fons.
Per tant, es donen les circumstàncies necessàries per dur a terme una remodelació de l’ATB, les seves funcions i les seves finalitats.
Continua sent un element clau la participació públic privada. Així doncs, la participació de les entitats públiques i privades en l’AETIB s’estableix fonamentalment a través d’un òrgan de govern, el Consell de Direcció, i la creació d’un òrgan de participació, el Consell Assessor. El primer d’aquests òrgans, el Consell de Direcció, és l’òrgan de decisió, control i supervisió de l’Agència. Quant a l’òrgan de participació, el Consell Assessor, de caràcter ampli i general, incorpora entre els seus membres un nombre important d’agents socials, econòmics i institucionals, i així garanteix la pluralitat de visions sobre l’estratègia turística de les Illes Balears.
Atès que mitjançant aquest Decret es reorganitza una entitat que depèn de la conselleria competent en matèria de turisme del Govern de les Illes Balears, d’acord amb l’article 18.7 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, s’exceptua del tràmit de consulta al Consell Consultiu de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el Decret pel qual s’aproven els Estatuts de l’AETIB s’adequa als principis següents:
a. Principis de necessitat i eficàcia: la iniciativa normativa està justificada per dues raons d’interès general; la primera d’elles, l’efectiu traspàs de les competències en matèria de promoció turística als consells insulars de Mallorca, Menorca, Formentera; la segona d’elles, la gestió del seguiment i avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible aprovats pel Consell de Govern per delegació de la Comissió de data 4 de juliol de 2017 i d’acord amb la disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la CAIB per al 2018.
La iniciativa normativa es fonamenta en una identificació clara dels fins expressats, i, per tant, la tramitació de la norma, d’acord amb l’article 42 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i l’esmentat article 35.1 de la Llei 7/2010, és l’instrument més adequat per garantir-ne la consecució.
b. Principi de proporcionalitat: la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s’ha de cobrir amb la norma, d’acord amb l’article 35.2 de la Llei 7/2010, que estableix els aspectes que han de regular els Estatuts.
c. Principi de seguretat jurídica: la iniciativa normativa s’exerceix de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, i genera un marc normatiu estable, integrat, clar i de certesa, que facilita el coneixement i la comprensió dels Estatuts de l’entitat pública empresarial i, en conseqüència, l’actuació i presa de decisions.
d. Principi de transparència: la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme possibilitarà l’accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i als documents propis del procés d’elaboració de la norma, en els termes que estableix l’article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, mitjançant la publicació del Decret.
En el preàmbul es defineixen clarament els objectius de la iniciativa normativa i la seva justificació.
e. Principi d’eficiència: per tal de racionalitzar, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics, el Decret no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals
Per tot això, a proposta de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, amb els informes preceptius i favorables de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 22 de juny de 2018,
DECRET
Article únic
Aquest Decret aprova els Estatuts de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), que s’insereixen com a annex d’aquest Decret.
Disposició addicional primera
Dotació pressupostària de l’Agència
S’autoritza la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme i la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques,de conformitat amb la legislació vigent, perquè transfereixi a l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) les dotacions pressupostàries dels pressuposts generals de les Illes Balears destinades a finalitats relacionades amb l’objecte de l’Agència.
Disposició addicional segona
Béns, drets i obligacions de l’Agència
1. El canvi de nom de l’entitat regulada, d’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) a Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears, no comporta cap modificació del règim dels béns, drets i obligacions vigents a l’entrada en vigor del Decret 26/2012, de 30 de març. No obstant això, si fos el cas, s’han de dur a terme els tràmits administratius i pressupostaris pertinents a l’efecte d’adequar el nom de l’entitat en els arxius, registres i sistemes informàtics.
2. Els drets i les obligacions que corresponguin a l’ATB s’entenen integrats en el patrimoni de l’Agència, qualssevol que siguin la fase o l’estat en què es trobin, sense que, en cap cas, puguin lesionar-ne interessos legítims de tercers.
Disposició derogatòria
1. Queda derogat el Decret 26/2012, de 30 de març, pel qual es reorganitza, reestructura i regula l’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB).
2. Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que disposa aquest Decret.
Disposició final primera
S’autoritza la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme perquè dicti les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de juny de 2018
|
La presidenta |
La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Isabel M. Busquets Hidalgo |
|
ANNEX
Estatuts de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Naturalesa, denominació i domicili
1. Mitjançant aquest Decret s’estableix una nova regulació de l’entitat pública anomenada fins ara Agència de Turisme de les Illes Balears, creada en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en virtut de la disposició addicional quarta de la Llei 10/1987, de pressuposts generals per a 1988, i la lletra a) de la disposició addicional cinquena de la Llei 3/1989, com a empresa pública de les definides en l’article 1.b).1 d’aquesta Llei, amb el caràcter d’entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar, l’activitat de la qual s’ha de sotmetre a l’ordenament jurídic privat i a l’establert en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. L’Agència s’integra en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma, com a entitat pública empresarial de les definides en l’article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic, i el seu règim general d’organització i funcionament està regulat per la Llei esmentada, sens perjudici d’altres normes que li puguin ser d’aplicació.
3. La denominació de l’entitat és Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears, i pot utilitzar l’acrònim AETIB.
4. El domicili social de l’AETIB s’ubica al carrer de Rita Levi, s/n, en el Parc Bit, a Palma.
Article 2
Adscripció i règim jurídic aplicable
1. L’AETIB s’adscriu a la conselleria competent en matèria de turisme.
2. L’AETIB pot dur a terme qualsevol tipus d’activitat que sigui necessària per a l’execució de les seves finalitats, activitat que s’exerceix en règim de dret privat amb caràcter general, o en règim de dret públic quan impliqui l’exercici de potestats administratives. L’exercici de potestats administratives queda reservada a la persona titular de la Presidència i al Consell de Direcció, així com a la persona titular de la Vicepresidència quan substitueixi el titular de la Presidència.
3. L’AETIB, com a ens de caràcter instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, actua sota els principis de legalitat, servei a l’interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència.
4. L’AETIB s’organitza en diferents àrees per donar compliment a les finalitats establertes en aquest Decret. L’organigrama, la composició, l’organització i la competència de cadascuna de les àrees de l’AETIB es poden establir mitjançant una resolució del president de l’AETIB. Així mateix, la direcció de l’AETIB haurà d’establir mitjançant un manual de procediment intern la tramitació dels expedients administratius que es tramitin a l’AETIB, el qual s’ha d’aprovar pel Consell de direcció de l’AETIB.
Article 3
Objecte i finalitat
1. L’AETIB té com a objecte genèric l’estratègia turística de les Illes Balears i la gestió dels recursos del Fons per afavorir el turisme sostenible:
2. Les finalitats de l’AETIB son les següents:
a) L’elaboració de l’estratègia de sostenibilitat com a element de minva dels impactes de l’activitat turística i de millora del posicionament.
b) L’elaboració de l’estratègia turística per a la millora del posicionament internacional de les Illes Balears.
Article 4
Funcions derivades de l’estratègia de sostenibilitat
1. L’AETIB ha d’elaborar l’estratègia de sostenibilitat per tal de minvar els impactes de l’activitat turística i de millora del posicionament internacional de les Illes Balears.
2. L’AETIB és l’entitat encarregada de gestionar el fons per afavorir el turisme sostenible i, en concret, ha de dur a terme les tasques següents:
a) Donar suport administratiu a la Comissió d’Impuls de Turisme Sostenible (en endavant, Comissió).
b) Avaluar els projectes presentats en cada pla anual d’acord amb els criteris especificitats en el pla anual i elevar-los a la Comissió.
c) Aprovar la concessió i tramitar els expedients de subvenció que aprovi la Comissió, o efectuar la transferència dels recursos corresponents, quan pertoquin.
d) Fer el seguiment i el control dels projectes aprovats.
e) Comprovar el compliment, per part de les persones o entitats beneficiàries de les subvencions o de les transferències, del pla de comunicació i de les seves normes a través del manual de comunicació i del manual d’identitat corporativa.
f) Gestionar els crèdits que la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme transfereix a l’AETIB, provinents de la secció 37.
g) Complir els encàrrecs que li faci la Comissió d’Impuls de Turisme Sostenible.
h) Totes aquelles accions que siguin necessàries per a la gestió dels projectes aprovats per la Comissió.
3. Com a eina de sostenibilitat i de difusió del coneixement i la intel·ligència turística, l’AETIB pot crear el Laboratori de Turisme Sostenible, la qual exercirà funcions en matèria de mercats, estudis i/o estadística.
Article 5
Funcions derivades de l’estratègia turística
1. L’AETIB ha d’elaborar l’estratègia turística per a la millora del posicionament internacional de les Illes Balears:
2. L’AETIB és l’entitat encarregada de la planificació general i el foment de l’activitat econòmica de les Illes Balears que afecti el sector turístic en els àmbits d’intervenció següents:
a) El suport a la creació, l’organització i la comercialització dels productes i serveis turístics de les Illes Balears.
b) L’impuls a la modernització i innovació del sistema turístic de les Balears i el suport a la capacitat científica, a la investigació, a la recerca i el desenvolupament tecnològic de les empreses turístiques i al desenvolupament dels seus productes i serveis.
c) La prestació de serveis de màrqueting a l’exterior a les empreses i institucions turístiques de les Illes Balears, quan així se li encomani a l’AETIB.
3. L’AETIB és l’encarregada de la coordinació turística d’institucions públiques i entitats privades per a l’elaboració de les bases de la planificació general de la política turística, especialment per mitjà de les meses creades ad hoc i, en concret, ha de dur a terme les tasques següents:
a) La realització o coordinació, d’acord amb els consells insulars, i amb la participació o no d’altres organismes o entitats, nacionals o internacionals, d’accions de promoció conjunta de totes o de diferents marques de destinació de les Illes Balears, quan, per raons d’estratègia conjunta o perquè afectin més d’una illa, així ho concertin les institucions autonòmica i insulars afectades en cada cas.
b) Disseny de línies d’anàlisi i de prospectiva turística, d’anàlisi de demanda i comportament dels mercats; informació estadística, així com l’elaboració, la recopilació i la valoració d’estadístiques, informació i dades relatives a aquestes. Així mateix, han d’abordar la creació i la difusió del coneixement i la intel·ligència turística i la coordinació de la informació sobre el sector turístic.
c) La contractació i l’execució de qualsevol acció promocional —fires, tallers (workshops), viatges de premsa (press trips) i viatges de familiarització (fam trips), entre d’altres— d’una marca turística insular si els consells insulars afectats en cada cas, com a responsables exclusius d’aquestes, així li encomanen.
d) Millora de l’entorn o sector turístic:
1) Realitzar projectes, activitats i actuacions destinades a la millora de l’entorn turístic i, en particular, a la remodelació i la rehabilitació de zones turístiques, i a totes aquelles relacionades amb els projectes finançats amb el fons per afavorir el turisme sostenible, si s’escau.
2) Realitzar la projecció, la construcció, la conservació, l’explotació i la promoció, per si mateixa o mitjançant terceres persones, d’infraestructures destinades a la millora de l’entorn turístic.
3) Desenvolupar i executar actuacions, entre d’altres, de modernització i reconversió, i d’esponjament de zones turístiques, per mitjà dels instruments establerts en la normativa vigent en matèria d’ordenació del territori.
4) Adquirir béns naturals i patrimonials per qualsevol forma establerta en dret.
e) Coordinar les activitats de promoció turística d’interior i entre illes.
f) Organitzar i coordinar, d’acord amb els consell insulars, l’assistència de totes les institucions autonòmiques a les tres grans fires internacionals generalistes Fira Internacional de Turisme de Madrid (FITUR); Internacional Tourismus Börse de Berlin (ITB) i World Travel Market de Londres (WTM); com també qualssevol altres fires que es consideri convenient en cada moment pel turisme de les Illes Balears.
g) Qualsevol altra activitat que tengui per objecte la promoció i la comercialització òptimes dels productes turístics de les Illes Balears, la millora de l’entorn turístic o que contribueixi a la millora i la implantació de la qualitat en els productes turístics, a més de la millora dels sistemes de gestió d’aquests.
Tindran la consideració de productes i serveis propis els resultants de l’acció de planificació, programació i promoció turística del Govern de les Illes Balears, bé íntegrament o bé de manera participada amb altres ens o entitats publicoprivades.
h) L’AEITB podrà realitzar formació dins de les seves finalitats i, concretament, l’organització i gestió de les proves per l’obtenció de l’habilitació de guia turístic, o, en tot cas, quan algun dels consells així ho encomani.
i) L’AEITB podrà realitzar divulgació de material de qualsevol de les seves finalitats.
j) Participar en projectes europeus relacionats amb l’activitat turística i formar part dels òrgans, comissions o grups de treball d’àmbit turístic, en el marc de la Unió Europea, l’ONU o qualsevol organisme internacional.
k) Investigació dels factors que incideixen sobre el turisme, així com l’elaboració, la recopilació i la valoració d’estadístiques, informació i dades relatives a aquest. S’haurà d’incloure la variable de sexe en les estadístiques, les enquestes i la recollida de dades que duguin es duguin a terme, sempre que sigui possible, d’acord amb l’establert en l’article 7 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
l) Així mateix, l’AETIB ha de donar suport a la recerca i la tecnologia turística.
m) Gestió i foment de la qualitat turística: formar i assessorar personal que, directament o indirectament, du a terme funcions relatives a processos de qualitat turística; atorgar i gestionar els distintius.
Capítol II
Òrgans de l’Agència d’estratègia turística de les Illes Balears
Article 6
Estructura organitzativa
L’AETIB està integrada pels òrgans següents:
1. Òrgans superiors:
o La Presidència
o La Vicepresidència
2. Òrgans unipersonals de direcció o gestió:
o La Direcció de l’Agència
o L’Adjunt a la Direcció
3. Òrgans col·legiats:
o De direcció i control:
- El Consell de Direcció
o De participació i consulta:
- El Consell Assessor
Capítol III
Òrgans
Article 7
De la Presidència
La Presidència de l’AETIB recau en la persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme.
Article 8
Funcions de la presidència
1. La Presidència de l’AETIB és l’òrgan superior d’administració i govern de l’entitat, i té les funcions següents:
a) Exercir l’alta representació de l’AETIB, sens perjudici que la representació ordinària correspongui a la direcció.
b) Exercir l’alta inspecció de tots els serveis de l’AETIB.
c) Presidir el Consell de Direcció. Atesa aquesta competència, li correspon ordenar la convocatòria de les sessions, fixar l’ordre del dia, presidir i dirigir les deliberacions, dirimir els empats amb el seu vot de qualitat i aixecar les sessions.
d) Vetllar pel compliment dels acords adoptats pel Consell de Direcció.
e) Exercir com a òrgan de contractació en aquells expedients de despesa superior a 120.000 €.
f) Aprovar i atorgar, en nom i representació de l’AETIB, qualsevol tipus d’acte, contracte, conveni de col·laboració, ajuts, subvencions, patrocini d’accions, inversions o esdeveniments d’interès turístic i, en general, tots els negocis jurídics necessaris per al desenvolupament i el compliment de les seves finalitats que superin la quantitat de 120.000,00 € i que no necessitin l’aprovació prèvia del Consell de Direcció d’acord amb el que estableix l’article 14.1 d’aquests Estatuts.
g) Resoldre els recursos d’alçada interposats contra els actes administratius dictats pels òrgans de l’entitat.
h) Definir les línies generals de funcionament de l’AETIB, de conformitat amb les directrius establertes per la conselleria competent en matèria de turisme i el Govern de les Illes Balears.
i) Realitzar les despeses i els pagaments superiors a 120.000 euros.
j) Formular els comptes anuals de l’AETIB, d’acord amb el que disposa el Decret 128/1993, de 16 de desembre, sobre comptabilitat i rendició de comptes de les empreses públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o norma que li substitueixi
k) Concedir les subvencions directes regulades a l’article 7.1 c) del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb els projectes proposats per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible i aprovats per Acord de Consell de Govern, que s’han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible, amb l’autorització del Consell de Govern, si és el cas.
l) Informar periòdicament al Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les tasques de seguiment i avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions.
2. La persona titular de la Presidència pot delegar, amb caràcter temporal o permanent, en la persona o persones que consideri convenient, qualsevol de les funcions que té atribuïdes.
Article 9
De la Vicepresidència
La Vicepresidència de l’AETIB és el titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts. Substitueix la Presidència i n’assumeix les funcions en cas de vacant, absència, malaltia o impediment legítim.
Article 10
De la Direcció de l’Agència
1. L’òrgan general de gestió de l’AETIB és la Direcció de l’AETIB.
2. La Direcció és nomenada i separada lliurement mitjançant resolució de la Presidència de l’AETIB, de conformitat amb el que estableix l’article 21 de la Llei 7/2010, o normativa que la substitueixi. La seva relació laboral és l’especial de personal d’alta direcció, regulada en el Reial decret 1382/1985, d’1 d’agost, o normativa que el substitueixi.
3. El Consell de Direcció de l’AETIB determina les seves retribucions tenint en compte, en tot cas, la normativa d’aplicació.
4. Mentre el càrrec estigui vacant o en cas d’absència, malaltia o impediment legítim de la Direcció, la direcció adjunta o la persona que designi la persona titular de la Presidència de l’AETIB n’assumirà les funcions.
5. El càrrec de direcció s’assimila a la condició d’alt càrrec de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 11
Funcions de la Direcció
1. Corresponen a la Direcció de l’AETIB, amb caràcter general, les funcions d’administració, representació i gestió ordinàries de l’AETIB i les funcions executives d’aquesta, de conformitat amb les directrius de la persona titular de la Presidència i del Consell de Direcció.
2. En particular, la Direcció de l’AETIB té atribuïdes les funcions següents:
a) Organitzar la gestió administrativa de l’AETIB.
b) Auxiliar la presidència en les seves funcions, com també informar, tant aquest com el Consell de Direcció, en l’àmbit de les competències corresponents, de totes les qüestions que afecten la gestió de l’entitat.
c) Executar la direcció de l’entitat, com també la inspecció ordinària de tots els serveis de l’entitat, i l’execució correcta i puntual de les instruccions de la persona titular de la Presidència i dels acords del Consell de Direcció.
d) Dirigir les funcions ordinàries de la gestió econòmica i comptable de l’entitat.
e) Proposar al Consell de Direcció el pla anual d’actuació i l’avantprojecte d’ingressos i despeses de l’AETIB.
f) Proposar al Consell de Direcció la formalització d’operacions de crèdit, endeutament i la resta d’operacions financeres per al finançament adequat de les activitats de l’empresa.
g) Proposar la participació de l’AETIB en negocis, societats, entitats o empreses, per al compliment òptim de les seves finalitats.
h) Aprovar les accions i inversions estratègiques de l’AETIB en execució de les seves finalitats.
i) Proposar a la persona titular de la Presidència de l’AETIB, amb l’informe tècnic adient, els preus i/o tarifes dels serveis que presta l’AEITB per a la seva aprovació per part del Consell de Direcció
j) Controlar l’administració dels béns i drets de l’AETIB, com també proposar al Consell de Direcció l’adquisició, la venda, la permuta, l’arrendament, la cessió gratuïta o onerosa i el gravamen, en els termes establerts en la legislació vigent.
k) Realitzar les despeses i els pagaments en quantia igual o inferior a 120.000 euros.
l) Proposar a la persona titular de la Presidència l’autorització, la disposició i l’ordenació de les despeses i els pagaments en quantia superior a 120.000 euros.
m) Exercir com a òrgan de contractació en aquells expedients de despesa fins a 120.000 €.
n) Aprovar, en nom i representació de l’AETIB, qualsevol tipus d’acte, contracte, conveni de col·laboració, ajuts, subvencions, patrocini d’accions, inversions o esdeveniments d’interès turístic i, en general, tots els negocis jurídics necessaris per al desenvolupament i el compliment de les seves finalitats fins a 120.000 €, i quan no estiguin atribuïts a la persona titular de la Presidència o al Consell de Direcció.
o) Marcar les directius per la realització del manual de procediment intern per a la tramitació dels expedients administratius i elevar-ho al Consell de Direcció per a la seva aprovació.
p) Aprovar la participació en actes, esdeveniments, construccions, condicionaments, reconstruccions, restauracions o activitats similars, d’edificis, objectes, immobles, etc., tant d’entitats públiques com de privades, quan no estiguin atribuïda a la persona titular de la Presidència o al Consell de Direcció.
q) Proposar la plantilla de personal.
r) Exercir com a cap de personal, dictar les instruccions en matèria de personal i proposar al Consell de Direcció les retribucions, i atorgar, en nom i representació de l’AETIB, els contractes del personal.
s) Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat en el marc de la normativa vigent.
t) Seleccionar el personal, d’acord amb els criteris indicats pel Consell de Direcció.
u) Expedir els certificats relacionats amb les matèries de la seva competència.
v) Aprovar i formalitzar els expedients derivats de la gestió encomanada a l’AETIB, per la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, dels expedients relatius als projectes que s’han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible, projectes proposats per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible i aprovats per Acord de Consell de Govern, amb l’excepció dels expedients dels projectes presentats per l’AETIB i aprovats pel Consell de Govern.
w) Autoritzar, disposar i ordenar els pagaments de les despeses derivades de la gestió ordinària per part de l’AETIB dels recursos provinents del fons per afavorir el turisme sostenible, corresponents a la transferència de la secció pressupostària 37, d’acord amb la disposició addicional desena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, amb excepció dels expedients dels projectes presentats per l’AETIB i aprovats pel Consell de Govern.
Article 12
L’Adjunt a la Direcció
1. La Direcció de l’AETIB pot ser assistida, si escau, per una persona adjunta, a la qual corresponen les funcions que aquell estableixi, el qual té la consideració d’òrgan unipersonal de direcció dels regulats a l’article 21 de la Llei 7/2010.
2. La persona adjunta a la direcció s’assimila a la condició d’alts càrrecs de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La persona adjunta a la Direcció és nomenada i separada lliurement mitjançant una resolució de la persona titular de la Presidència de l’AETIB, de conformitat amb el que estableix l’article 21 de la Llei 7/2010, o normativa que la substitueixi. La relació laboral és l’especial de personal d’alta direcció, regulada en el Reial decret 1382/1985, o normativa que el substitueixi.
4. El Consell de Direcció de l’AETIB determina les seves retribucions, tenint en compte, en tot cas, la normativa d’aplicació.
Article 13
Del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és l’òrgan col·legiat de decisió, direcció i control de l’AETIB.
2.- El Consell de Direcció està integrat pels membres següents, amb dret a vot:
- La Presidència de l’AETIB, que el presideix.
- La Vicepresidència.
- La persona titular de la Secretaria General de la conselleria on està adscrita l’AETIB.
- Una persona en representació de cada consell insular.
- Una persona en representació de l’Ajuntament de Palma.
- Una persona en representació de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
- Una persona en representació de la conselleria de Presidència .
- Una persona en representació de la conselleria competent en matèria de turisme.
- La Direcció de l’AETIB.
També ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció una persona en representació de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma amb tasques d’assessorament, d’acord amb l’article 20.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, també hi assistirà sense vot l’Adjunt a la Direcció de l’AETIB.
La designació dels representants del punt anterior s’ha de fer per cada institució i ha d’incloure la de les persones que han de suplir-los en cas d’absència, vacant, malaltia o impediment legítim. En cas d’empat, es dirimirà el desempat amb el vot de la Presidència.
3. Els membres del Consell de Direcció no tenen dret a cap retribució, llevat de les indemnitzacions per assistència als membres que s’acordin concedir pel Consell de Direcció, d’acord amb l’article 20.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. A les sessions o reunions del Consell de Direcció poden assistir, amb veu però sense vot, els tècnics, els professionals i/o alts càrrecs dels sectors relacionats amb els temes que s’hi hagin de tractar, d’acord amb l’ordre del dia, per decisió de la persona titular de la Presidència, a iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol dels membres del Consell.
5. La persona titular de la Secretària del Consell de Direcció, amb veu i sense vot, el designa lliurement la persona titular de la Presidència de l’AETIB entre el personal d’aquesta, prioritàriament entre personal de l’àrea jurídica. La persona titular de la Secretaria ha de fer les convocatòries d’aquest òrgan seguint les instruccions de la persona titular de la Presidència; ha de preparar les sessions, n’ha d’estendre acta i ha de donar fe dels acords que s’hi prenen. Per a l’execució de les funcions que té encomanades, la persona titular de la Secretaria pot actuar assistit per altres treballadors de l’AETIB.
Article 14
Funcions del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció té les funcions següents:
a) Organitzar i dirigir l’AETIB, com també aprovar el pla anual d’acció, a proposta de la persona titular de la Direcció.
b) Aprovar els avantprojectes de pressuposts d’explotació i capital que corresponguin, en les previsions anuals i pluriennals de l’AETIB, com també aprovar els projectes d’inversions reals i operacions financeres que s’hagin de realitzar o iniciar durant l’exercici.
c) Aprovar la liquidació del pressupost i la memòria explicativa de la gestió anual de l’entitat.
d) Aprovar els comptes anuals de l’AETIB, d’acord amb el que disposa el Decret 128/1993, de 16 de desembre, sobre comptabilitat i rendició de comptes de les empreses públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o norma que el substitueixi.
e) Aprovar el règim de funcionament del Consell de Direcció, en tot el que no s’ha previst en aquest Decret.
f) Sol·licitar informació a altres òrgans sobre actuacions que es duguin a terme per al compliment dels acords.
g) Sol·licitar, si escau, a les autoritats competents, les autoritzacions pertinents per demanar els emprèstits, les operacions de crèdit i altres operacions financeres que convinguin a l’AETIB.
h) Aprovar la participació de l’AETIB en negocis, societats, consorcis, entitats, i empreses públiques o privades, per al compliment millor de les finalitats i la constitució d’unes o altres, com també la fixació de les seves normes i condicions, de conformitat amb la legislació aplicable.
i) Aprovar, com a mesura de control, els projectes, convenis de promoció, contractes de promoció, accions de patrocini i esdeveniments que superen la quantia de 500.000 € i qualsevol altre que per la seva especial rellevància, la persona titular de la Direcció o la persona titular de la Presidència de l’AETIB considerin necessari elevar al Consell de Direcció.
j) Acordar les mesures pertinents per a l’administració dels béns i drets de l’AETIB, com també aprovar l’adquisició, la venda, la permuta, l’arrendament, la cessió gratuïta o onerosa i el gravamen dels béns i drets de l’AETIB i, en general, qualsevol tipus de negocis jurídics entre aquests, en els termes de la legislació vigent.
k) Aprovar la plantilla de personal de l’empresa, a proposta de la persona titular de la Direcció.
l) Aprovar la proposta de les bases que regulin les convocatòries públiques que per al compliment de les seves funcions, pugui concedir l’AETIB, i elevar-la al conseller competent en matèria de turisme perquè, si és procedent, inicï l’expedient, l’aprovi i en tramiti la publicació com a ordre.
m) Aprovar els preus privats i/o tarifes que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat, a proposta de la direcció de l’AETIB.
n) Exercir l’autorització prèvia prevista a l’article 8 del Text refós de la Llei de subvencions per a la concessió de les subvencions directes, dels projectes proposats per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible i aprovats per Acord de Consell de Govern, que s’han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible.
o) Acordar les indemnitzacions per assistència pels membres del consell de direcció.
p) Aprovar el Pla d’Igualtat del Personal regulat en l’article 44 de la Llei 11/2016.
q) Qualsevol altres funcions que corresponguin o puguin correspondre a l’AETIB i no estiguin expressament reservades a altres òrgans.
2. El Consell de Direcció pot delegar les funcions que li són pròpies, llevat de les establertes en els apartats b), c), d), e) i i) de l’apartat primer d’aquest article, en qualsevol dels altres òrgans de govern o de gestió.
Article 15
Funcionament del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció es reuneix ordinàriament una vegada cada sis mesos, com a mínim, i sempre que la persona titular de la Presidència el convoqui a iniciativa pròpia o a petició, com a mínim, de tres dels membres amb dret a vot. No és necessària la convocatòria prèvia del Consell de Direcció perquè aquest es reuneixi, si hi són presents tots els membres i decideixen per unanimitat dur a terme la reunió.
2. La convocatòria del Consell, llevat dels casos d’urgència en què ha de ser valorada per la persona titular de la Presidència i ratificada per la majoria dels membres del Consell, ha d’efectuar-se amb quaranta-vuit hores d’antelació, com a mínim, i ha de contenir l’ordre del dia dels assumptes que s’hi han de tractar.
3. El Consell de Direcció estarà vàlidament constituït quan són presents a la reunió la meitat dels seus membres amb dret a vot, a més de la persona titular de la Presidència i de la persona titular de la Secretaria del Consell de Direcció.
En el cas que ni el titular ni el suplent no hi poguessin assistir, es podrà delegar el vot en la persona titular de la Presidència de l’AETIB o en qualsevol membre del Consell de Direcció amb dret a vot.
Els acords es prenen per majoria dels vots dels membres que hi són presents en el moment de la votació i els vots delegats. La persona titular de la Presidència, en cas d’empat, dirimeix la qüestió i n’exerceix el vot de qualitat.
4. De les sessions se n’ha d’estendre l’acta corresponent, que pot aprovar-se en la mateixa sessió o en la següent. L’acta l’ha de signar la persona titular de la Secretaria, amb el vistiplau de la persona titular de la Presidència. De la mateixa manera s’han d’estendre els certificats de les decisions que adopti el Consell de Direcció.
5. El Consell de Direcció n’ha de regular el funcionament, d’acord amb les prescripcions contingudes en aquest Decret i, en tot el que no hi resulti establert, és d’aplicació la legislació vigent en matèria d’òrgans col·legiats.
6. En cas de vacant, absència, malaltia o impediment legítim de la persona titular de la Presidència, la persona titular de la Vicepresidència l’ha de suplir. La persona titular de la Secretaria ha de ser substituït, si escau, per la persona que designi la persona titular de la Presidència entre els tècnics, prioritàriament de l’àrea jurídica de l’AETIB.
Article 16
Del Consell Assessor
1. El Consell Assessor és l’òrgan de participació, consulta, debat i proposta de les administracions competents i dels sectors privats vinculats amb el turisme a les Illes Balears.
2. El Consell Assessor està format per:
a) Els membres que integren el Consell de Direcció, incloent-hi la persona titular de la Presidència i la persona titular de la Vicepresidència, els quals ho seran també del Consell Assessor.
b) Els caps de les diferents àrees en les que s’estructuri l’AETIB.
c) Les presidències dels clubs de producte desenvolupats per l’AETIB.
d) Una persona designada per cada una de les conselleries competents en matèria de medi ambient, treball, consum i cultura.
e) Una persona designada per cada un dels consorcis de promoció turística existents en el territori, quan ho sol·licitin.
f) Qualsevol empresa, entitat o agrupació empresarial, representativa del sector o per raons de singularitat, pot sol·licitar formar part del Consell Assessor. A aquest efecte, el Consell de Direcció establirà anualment la quota econòmica per formar-ne part, quota que podrà ser abonada en espècie.
Els membres del Consell Assessor, una vegada presentada la sol·licitud, han de ser nomenats i rellevats pel conseller competent en matèria de turisme, llevat dels membres que formen part del Consell de Direcció, els quals cessen quan cessen en el Consell de Direcció.
Article 17
Funcions del Consell Assessor
1. Són funcions del Consell Assessor:
a) Assessorar sobre qualsevol matèria relacionada amb les finalitats de l’AETIB.
b) Debatre i informar sobre la proposta de programa d’actuació, d’inversions i de finançament de l’AETIB, abans de la seva aprovació.
c) Debatre i informar sobre la proposta de pressuposts d’explotació i de capital de l’AETIB, abans de la seva aprovació.
d) Formular propostes i recomanacions sobre les matèries incloses dins de les finalitats de l’AETIB.
e) Emetre informes i atendre les consultes que li sol·liciti el Consell de Direcció.
f) Proposar els convenis amb entitats i empreses que col·laboren en la millora de la qualitat turística i el desenvolupament turístic en general.
Article 18
Règim intern i funcionament del Consell Assessor
1. El Consell Assessor pot funcionar en ple o en comissió, formada sempre per membres del mateix òrgan.
2. Els membres que constitueixen la comissió són designats pel ple, el qual ha de designar la persona titular de la Presidència.
3. La persona titular de la Presidència pot, en qualsevol moment, presidir les comissions.
4. Entre els membres de cada comissió, se n’ha de designar la persona que ocupi la secretaria respectiva.
5. Les sessions del ple s’han de convocar, com a mínim, dues vegades l’any i, en tot cas, i també si ho demanen la meitat més un dels membres del Consell Assessor. S’ha de convocar els membres del Consell com a mínim amb deu dies d’antelació i la convocatòria es realitzarà per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància. La reunió s’ha de dur a terme en una única sessió i aquesta serà vàlida s’hi assisteix la meitat més un dels membres.
6. Els membres del Consell Assessor no tindran cap retribució per l’assistència a les sessions.
7. Els membres del Consell Assessor d’entitats externes a l’Administració del Govern de les Illes Balears hauran de complir amb les aportacions econòmiques i no econòmiques en els supòsits i les quantitats, establertes o concertades, en el pressupost i en pla d’actuació de l’exercici corresponent.
8. El Consell Assessor queda vàlidament constituït en primera convocatòria quan hi assisteixin la persona titular de la Presidència, de la Secretaria i la meitat de les seves persones membres. En cas d’absència de la persona titular de la Presidència, aquesta serà substituïda per la persona titular de la Vicepresidència, i en cas d’absència de la persona titular de la Secretaria per un altre tècnic de l’AETIB. Els acords s’adopten per majoria simple. En cas d’empat el la persona titular de la Presidència té vot de qualitat.
Capítol IV
Règim jurídic
Article 19
Règim jurídic
1. L’activitat de l’AETIB es regeix per les normes de dret civil, mercantil o laboral, d’acord amb el que estableix la Llei 7/2010, o normativa que la substitueixi, sens perjudici del que disposen la normativa economicofinancera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la normativa de la funció pública i de contractació, si escau, i la resta de normes legals i reglamentàries aplicables a les entitats públiques.
2. En cas d’actuacions que comportin l’exercici de potestats administratives, l’AETIB ha de subjectar les activitats a les normes de dret públic i de procediment administratiu comú, malgrat el que disposa l’apartat anterior.
En aquests casos, els actes administratius dictats per la persona titular de la Presidència i pel Consell de Direcció de l’AETIB posen fi a la via administrativa.
Article 20
De les reclamacions i els recursos
Contra els actes i acords de l’AETIB i dels òrgans d’aquesta, els interessats poden interposar les reclamacions i els recursos que consideren pertinents, d’acord amb el que estableixi la legislació vigent sobre la matèria.
Article 21
Dels encàrrecs a l’Agència
1. En el marc de les seves finalitats, l’AETIB pot rebre encàrrecs per a activitats de prestació, gestió de serveis o producció de béns d’interès públic susceptibles de contraprestació.
2. L’AETIB té el caràcter d’administració publica d’acord amb l’article 3.2.b) de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. L’AETIB, com a entitat que pertany al sector públic de la CAIB, podrà cooperar mitjançant sistemes de cooperació vertical o mitjançant sistemes de cooperació vertical i horitzontal entre entitats que pertanyen al sector públic d’acord amb l’article 31 i següents de l’esmentada Llei.
3. L’AETIB pot rebre encàrrecs de gestió de l’Administració de la Comunitat Autònoma o de la resta d’administracions públiques de la CAIB, així com dels ens instrumentals d’aquestes administracions per raons d’eficàcia o perquè qui fa l’encàrrec no té els mitjans tècnics necessaris per dur-lo a terme, relacionades amb les funcions pròpies de l’AETIB. Aquests encàrrecs es regiran d’acord amb l’article 11 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i l’article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. L’AETIB té caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’administracions públiques que tenen presència en el Consell de Direcció i/o en el Consell Assessor, com també de tots els ens instrumentals d’aquestes administracions.
Capítol V
Règim econòmic i financer
Article 22
Patrimoni de l’AETIB
El patrimoni de l’AETIB el constitueix el conjunt de béns o drets que li adscriu la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; aquells que l’AETIB adquireix en el curs de la seva gestió; aquells que en el futur li adscrigui qualsevol persona o entitat, per qualsevol títol, i aquells en la titularitat dels quals se subrogui com a conseqüència de la supressió, extinció o dissolució de qualsevol entitat autònoma o empresa pública de la Comunitat Autònoma, en els termes establerts en la legislació vigent.
Article 23
Recursos econòmics
1. L’AETIB disposa dels recursos econòmics següents:
a) Els béns i drets que en constitueixen el patrimoni.
b) Els productes i les rendes d’aquest patrimoni.
c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris autoritzats a percebre, segons la normativa vigent.
d) Les transferències, corrents o de capital, que té assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o en altres administracions o entitats públiques.
e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixen de les administracions o entitats públiques.
f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d’entitats privades o particulars.
g) L’endeutament a curt o a llarg termini, en els termes de la normativa vigent.
h) Els ingressos obtinguts per la comercialització del producte turístic, i altres prestacions de serveis.
i) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir o que pugui obtenir.
2. En la prestació dels serveis relacionats amb les finalitats de l’AETIB, aquesta pot exigir els preus públics o privats i les tarifes que s’estableixen. Així mateix, l’AETIB pot ser subjecte actiu de les taxes que a aquest efecte estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 4.3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
Article 24
Règim patrimonial
1. Els béns de l’AETIB poden ser alienats, gravats, arrendats i cedits gratuïtament o onerosament, en els termes establerts a la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i a la Llei 7/2010, o normes que les substitueixin.
2. L’AETIB ha d’exercir, amb relació als béns, totes les prerrogatives i les facultats que la legislació vigent estableix per protegir el patrimoni.
Article 25
Del pressupost
L’AETIB ha d’elaborar anualment un programa d’actuacions, inversions i finançament amb els objectius programats per a cada exercici, com també el pressupost d’explotació i de capital, que ha d’ajustar-se al contingut, a l’estructura i a la tramitació assenyalades en l’article 40 i següents de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a les disposicions complementàries o de desplegament d’aquest o norma que el substitueixi.
Article 26
Control financer
La Intervenció General de les Illes Balears ha de fer el control financer ordinari de l’AETIB, d’acord amb l’establert en la Llei 7/2010, de 21 de juny, del sector públic i l’establert en la normativa econòmica i financera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 27
Règim comptable
La comptabilitat i la rendició de comptes de l’AETIB s’han d’efectuar d’acord amb l’establert a la Llei 7/2010, de 21 de juny, del sector públic, i l’establert a la normativa econòmica i financera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o norma que la substitueixi, i a les disposicions complementàries o de desplegament d’aquesta.
Capítol VI
Règim del personal
Article 28
Règim del personal al servei de l’AETIB
1. El personal al servei de l’AETIB ha de ser, preferentment, de caràcter laboral propi. No obstant això, pot tenir personal funcionari de l’Administració de la Comunitat Autònoma que li sigui adscrit o que s’incorpori per qualsevol procediment d’ocupació de llocs de treball conforme amb la normativa de funció pública. En qualsevol cas, l’exercici de potestats administratives queda reservada al personal funcionari, d’acord amb l’establert en l’article 9.2 del Text refós pel qual s’aprova l’Estatut bàsic de l’empleat públic, i sense perjudici del que estableix l’article 2.2 d’aquest Decret.
2. El personal laboral de l’AETIB es regeix, a més, per les disposicions contingudes a l’Estatut bàsic de l’empleat públic que li siguin d’aplicació, i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa, així com pel conveni propi del personal de l’AETIB o pel conveni col·lectiu que li sigui d’aplicació. Al personal funcionari, si n’hi ha, se li aplicaran les normes de funció pública que corresponguin,.
3. La contractació i la selecció del personal laboral, quan no es tracti de llocs directius als quals es refereix l’article 21 de la Llei 7/2010, s’ha de fer mitjançant el procés selectiu corresponent, que ha de respectar en tot cas els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, d’acord amb els criteris establerts en la normativa vigent, i d’acord amb les directrius de la direcció general competent en matèria de funció pública.
4. El règim disciplinari aplicable serà el previst a les normes laborals, es regeixen per les normes laborals (o funcionarials, si escau) i la normativa general dels treballadors i les treballadores del sector públic, sens perjudici de la responsabilitat patrimonial o penal que pugui derivar-se de la comissió de les infraccions. Si la normativa no estableix el contrari, la persona titular de la Direcció de l’AETIB exerceix la competència disciplinària.
Capítol VII
Dissolució de l’entitat
Article 29
De la dissolució
1. L’AETIB s’extingeix per qualsevol de les causes generals establertes i en la forma fixada en la legislació vigent.
2. En cas de dissolució de l’entitat, els actius d’aquesta han de ser incorporats, segons la naturalesa jurídica que tenguin, al domini públic o privat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a l’entitat que es creï per substituir-la.