Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 6247
Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat mitjançant la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en el títol VII regula les relacions institucionals. L’article 101 disposa que la Comunitat Autònoma, sens perjudici de les competències de l’Estat sobre relacions internacionals, impulsa la projecció de les Illes Balears a l’exterior i promou els seus interessos en aquest àmbit. Així mateix, la Comunitat Autònoma té capacitat per dur a terme accions amb projecció exterior que es derivin directament de les seves competències, tant de forma directa com a través dels òrgans de l’Administració General de l’Estat. D’altra banda, l’article 105 estableix que els poders públics de les Illes Balears han de vetllar per fomentar la pau, la solidaritat, la tolerància, el respecte dels drets humans i la cooperació per al desenvolupament amb els països i les poblacions estructuralment menys desenvolupats, amb la finalitat última d’erradicar la pobresa. Per aconseguir aquest objectiu, han d’establir programes i acords amb els agents socials de la cooperació i amb les institucions públiques i privades que siguin necessaris per garantir l’efectivitat i l’eficàcia d’aquestes polítiques a les Illes Balears i a l’exterior.

La Llei 9/2005, de 21 de juny, de cooperació per al desenvolupament, regula el règim jurídic de la política de cooperació per al desenvolupament de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així, el 23 de novembre de 2010 es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional. L’objecte és establir les normes especials de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, d’acord amb l’article 5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la disposició addicional sisena de la Llei 9/2005. El Decret 115/2010 és aplicable als procediments de concessió d’ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Posteriorment, amb la finalitat de millorar la qualitat dels projectes i l’eficiència dels recursos públics, com també augmentar l’objectivitat i l’equitat en l’assignació d’aquests recursos, sense perdre de vista la finalitat de les polítiques de cooperació per al desenvolupament i la contribució a la reducció de la pobresa, al progrés humà, econòmic i social, i a la defensa dels drets fonamentals de les persones, el 9 d’agost de 2014 es publicà en el BOIB el Decret 36/2014, de 8 d’agost, pel qual es modifica el Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional.

Per tant, aquesta norma compleix les funcions de bases reguladores de les subvencions que es concedeixin en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i, en aplicació de l’article 5 del Text refós de la Llei de subvencions i la disposició addicional sisena de la Llei 9/2005, estableix les normes especials de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, i regula excepcions i regles especials en relació amb el pagament, la justificació, la comprovació i el control de l’aplicació dels fons, però també introdueix canvis substancials com s’exposa a continuació.

En els darrers anys, es fa palesa la necessitat de simplificar els procediments de gestió de les ajudes que regula el Decret esmentat, aclarir aquests procediments i donar resposta a les demandes dels agents socials de cooperació per fer més àgil i realista la gestió dels ajuts.

Aquest Decret presenta millores importants, tant pel que fa a les ajudes concedides en règim de concurrència competitiva com per als procediments de concessió directa. Un exemple de les primeres són l’aclariment dels terminis i els supòsits prevists per a les modificacions substancials, la regulació dels béns mobles i immobles adquirits amb fons públics, els documents justificatius de despeses que s’admeten o el detall de les diferents modalitats de justificació. En aquest sentit, s’incorpora una nova modalitat de justificació amb informe d’auditoria que permetrà reduir de manera significativa la feina de les entitats respecte a tota la documentació justificativa de la despesa. D’altra banda, el Decret organitza i aclareix els procediments necessaris en la modalitat de cooperació per al desenvolupament que s’executa directament com a expressió de la política de projecció institucional de la Comunitat Autònoma en l’àmbit de la solidaritat internacional, i atorga més facilitat a la tramitació i la justificació dels fons atorgats en règim de concessió directa.

Paral·lelament, aquest Decret preveu la creació d’un registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears. Aquest registre es dirigeix a entitats privades sense ànim de lucre que, d’acord amb els estatuts respectius, tenguin com a objectius la realització d’activitats o projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat amb els pobles. La Conselleria de Serveis Socials i Cooperació gestionarà aquest registre, amb la finalitat de millorar l’eficàcia i l’eficiència de la tramitació de la documentació administrativa de les entitats sol·licitants de subvenció i als efectes de donar visibilitat als actors de la cooperació per al desenvolupament en l’àmbit balear i de publicitat.

Així mateix, cal dir que queden suficientment justificats els principis de bona regulació que estableix l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques:

— Principi de necessitat i eficàcia. L’elaboració d’aquesta disposició respon a l’interès general, tant per l’objecte de l’activitat com per la naturalesa de les persones destinatàries dels fons públics. Així ho han manifestat en diverses ocasions les entitats del sector de la cooperació, els socis del Sud i els organismes amb els quals el Govern de les Illes Balears té relació.

— Principi de proporcionalitat. L’elaboració d’aquesta disposició reglamentària és adequada per assolir la finalitat que la justifica, tenint en compte que l’objectiu és establir les normes especials de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, d’acord amb el que disposen l’article 5 del Text refós de la Llei de subvencions i la disposició addicional sisena de la Llei 9/2005.

— Principi de seguretat jurídica. S’ha optat per un nou decret en lloc de la modificació parcial de l’anterior d’acord amb l’ordenament jurídic vigent. Amb aquest Decret es consolidarà un marc reglamentari, entre altres aspectes, respecte de la justificació de les ajudes i els documents justificatius de les despeses, dels interessos i rendiments financers i dels béns mobles i immobles adquirits amb la subvenció, i respecte de la creació d’un registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears.

— Principi de transparència. S’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, així com la mateixa creació del registre.

— Principi d’eficiència. L’activitat de foment resulta essencial per tal d’aconseguir desenvolupar una política de cooperació adequada, i la necessitat d’aprovar un decret que reguli aquesta matèria subvencional resulta exigible de conformitat amb la normativa d’aplicació.

Per tot això, a l’empara dels articles 42, 43.3 i 46 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, d’acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 8 de juny de 2018,

 

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

  

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte establir les normes especials de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, d’acord amb l’article 5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la disposició addicional sisena de la Llei 9/2005, de 21 de juny, de cooperació per al desenvolupament, i la creació i regulació del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears.

Article 2

Àmbit d’aplicació

1. La regulació continguda en aquest Decret és aplicable als procediments de concessió d’ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional l’establiment de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a les entitats públiques que en depenen. Aquest Decret regula les dues modalitats de cooperació per al desenvolupament que estableix l’article 17 de la Llei 9/2005:

a) Subvencions i ajudes de cooperació internacional directes en desenvolupament de la política de projecció institucional de la Comunitat Autònoma en l’àmbit de la solidaritat internacional

L’Administració de la Comunitat Autònoma concedeix aquestes subvencions i ajudes per finançar, totalment o parcialment, programes, projectes o accions de cooperació internacional, i participar-hi, amb:

— Organismes multilaterals de desenvolupament no financers (OMUDES).

— Institucions i administracions públiques de països del Sud.

— Organismes públics de cooperació internacional.

També s’hi inclouen les ajudes i les subvencions corresponents a les emergències de caràcter urgent i immediat i l’acció humanitària, de les quals poden ser beneficiàries, de manera excepcional, les entitats sense ànim de lucre.

b) Subvencions i ajudes de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional sotmeses als principis de publicitat i concurrència competitiva

Es consideren actuacions en matèria de cooperació internacional per al desenvolupament:

1r. Les que es duguin a terme en països receptors d’ajuda al desenvolupament relatives, entre altres aspectes, a acció humanitària i emergències, cooperació per al desenvolupament, accions vinculades al codesenvolupament, i formació de cooperants, col·laboracions tècniques i intercanvi de cooperants i participació del voluntariat.

2n. Les activitats de sensibilització i educació per al desenvolupament, i la recerca i els estudis per al desenvolupament que s’executin a les Illes Balears.

Les convocatòries de subvencions corresponents determinaran les activitats que poden ser objecte d’ajuda.

2. Aquest Decret regula la creació d’un registre d’organitzacions no governamentals de Desenvolupament (ONGD) de les Illes Balears, així com les entitats i els actes susceptibles d’inscripció, els procediments d’inscripció, actualització i comunicació i cancel·lació de dades, i els efectes que se’n deriven.

Article 3

Compatibilitat

1. Com a regla general, les ajudes que regula aquest Decret són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i de l’entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l’activitat objecte d’ajuda. En cas d’incompatibilitat amb altres ajudes que l’entitat beneficiària pugui obtenir, aquest aspecte s’ha de fer constar expressament en l’acte administratiu de concessió o, si s’escau, en la convocatòria corresponent.

2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l’activitat com a conseqüència de l’atorgament d’altres ajudes o subvencions per part d’entitats públiques, s’ha d’aplicar el que estableix l’article 34 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Article 4

Entitats beneficiàries

1. Amb caràcter general, i sens perjudici del que estableix l’apartat següent, poden ser beneficiàries de les ajudes que regula aquest Decret qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, i també les agrupacions de persones físiques i jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica que, amb capacitat d’executar les accions previstes i amb la solvència necessària, compleixen els requisits que preveu aquest Decret i els específics que assenyalin les resolucions de concessió de les ajudes i les convocatòries corresponents.

2. En particular, poden ser entitats beneficiàries:

a) De les subvencions i les ajudes de cooperació internacional directes en desenvolupament de la política de projecció institucional i de cooperació a l’exterior de la Comunitat Autònoma en l’àmbit de la solidaritat internacional:

1r. Els organismes multilaterals de desenvolupament no financers (OMUDES) o per les entitats que els representen en l’àmbit de les Illes Balears.

2n. Les institucions i les administracions públiques de països del Sud.

3r. Els organismes públics de cooperació internacional.

4rt. Per a ajudes d’emergències urgents i immediates i d’acció humanitària, les persones jurídiques públiques o privades sense ànim de lucre que, per la seva presència, experiència i implantació, constitueixin una via adequada d’accés a l’acció humanitària a una zona determinada. D’aquestes circumstàncies, així com de la seva capacitat jurídica i d’actuar i de la seva solvència tècnica, quan siguin necessàries per al desenvolupament de l’activitat, n’ha de quedar constància en l’expedient mitjançant un informe de l’òrgan directiu competent que faci la proposta.

b) De les ajudes de cooperació internacional per al desenvolupament i la solidaritat sotmeses als principis de publicitat i concurrència competitiva:

1r. Les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre, radicades a les Illes Balears, que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat i estiguin inscrites en el Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears, previst en el capítol VI d’aquest Decret.

2n. En els termes i les condicions que estableix l’article 9.3 del Text refós de la Llei de subvencions, les agrupacions de persones físiques i jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, no tenguin ànim de lucre i puguin dur a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament.

3. Les entitats beneficiàries han de complir els requisits següents:

a) Si escau, estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. Cal que la constitució legal de l’entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s’hagin produït com a mínim dos anys abans de la publicació de la convocatòria corresponent. Als efectes del que s’estableix respecte al requisit de l’antiguitat que han d’acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d’entitats, s’ha de respectar l’antiguitat originària de l’entitat sempre que aquesta circumstància s’acrediti en els nous estatuts.

b) Disposar de l’organització i la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció i, en els casos en què així ho estableixi la convocatòria, acreditar l’experiència en cooperació i la capacitat operativa necessàries mitjançant la memòria d’activitats.

c) Establir en els estatuts que entre els seus objectius es troba la realització d’activitats o projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat amb els pobles.

d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. Els estats, les organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional i les persones jurídiques estrangeres, públiques o privades sense ànim de lucre, han de complir aquest requisit quan legalment sigui exigible.

e) Estar inscrites, si escau, en el Registre d’ONGD de les Illes Balears.

f) Haver justificat suficientment les subvencions o les ajudes rebudes anteriorment del Govern de les Illes Balears, si és el cas.

g) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

h) En els supòsits que especifiqui la convocatòria, executar els projectes mitjançant l’actuació d’un soci local en el país empobrit. S’entén per soci local o contrapart estrangera la persona jurídica legalment creada i reconeguda en el registre oficial corresponent com a entitat nacional, sense ànim de lucre, d’acord amb la legislació del país on s’ha de desplegar l’acció, que manté relacions de col·laboració amb l’entitat beneficiària i que assumeix en tot o en part l’execució directa de les actuacions objecte d’ajuda. De manera excepcional, la convocatòria corresponent pot preveure que es considerin socis locals entitats que, malgrat no tenir personalitat jurídica reconeguda en el país on s’executa el projecte, no tenguin ànim de lucre, si s’acredita que desenvolupen actuacions en el país on s’executa el projecte i que poden dur a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament, mitjançant un certificat de l’entitat sol·licitat.

Aquests requisits addicionals s’han d’acreditar amb l’aportació de la documentació que, si s’escau, s’ha d’adjuntar a la sol·licitud d’ajuda.

4. No poden ser beneficiàries de les ajudes les persones, les entitats o les agrupacions en què concorri alguna de les prohibicions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

Article 5

Òrgans competents

1. La consellera de Serveis Socials i Cooperació és l’òrgan competent per atorgar les ajudes que regula aquest Decret.

2. La instrucció dels procediments de concessió de les ajudes és responsabilitat dels òrgans o les unitats administratives que designi l’òrgan esmentat en l’apartat anterior.

Article 6

Entitats col·laboradores

1. Per raons d’optimització de la gestió administrativa, les resolucions de concessió de les ajudes o, en el cas de les ajudes a la cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, les convocatòries que es dictin en aplicació d’aquest Decret, poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquests efectes, assenyala l’article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics a les entitats beneficiàries de les ajudes o a la realització d’altres funcions de gestió.

2. El règim de col·laboració d’aquestes entitats s’ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i a les obligacions específiques que, si escau, s’estableixin en la resolució de concessió o en la convocatòria i en el conveni de col·laboració.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l’article 26.2 del Text refós esmentat han d’acreditar la solvència econòmica, financera i tècnica de la manera següent:

a) Mitjançant un informe d’institucions financeres o, si s’escau, justificant l’existència d’una assegurança d’indemnització per riscs professionals.

b) Mitjançant una declaració responsable del material, les instal·lacions i l’equip tècnic de què disposa l’entitat per executar la col·laboració, com també, si escau, de les titulacions acadèmiques i professionals del personal que hagi de dur a terme l’activitat.

Article 7

Modalitats de les ajudes

1. Les ajudes que regula aquest Decret poden consistir en:

a) Lliurament de fons monetaris.

b) Lliurament de béns.

c) Lliurament de serveis.

d) Una combinació de les anteriors.

2. Quan les ajudes consisteixin en el lliurament de béns o serveis, la contractació dels béns o els serveis s’ha de fer, si pertoca, de conformitat amb la legislació en matèria de contractes del sector públic.

Article 8

Principis i criteris generals per atorgar les ajudes

1. Les ajudes objecte d’aquest Decret s’han de concedir a instància de les entitats interessades o d’ofici, d’acord amb els plans estratègics de subvencions corresponents, en execució de les orientacions de la política per al desenvolupament del Govern de les Illes Balears.

2. Les ajudes que preveu la lletra a) de l’article 2.1 d’aquest Decret, en la mesura en què es fonamentin en l’activitat de projecció institucional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit de la solidaritat internacional, i la naturalesa dels projectes o les característiques de les persones destinatàries ho requereixin, s’han de concedir amb subjecció als principis que estableix l’article 6.2 del Text refós de la Llei de subvencions, excepte pel que fa als principis de publicitat i concurrència. La concurrència de les circumstàncies que justifiquen l’exclusió d’aquests principis ha de quedar acreditada en l’expedient corresponent.

3. No obstant això, quan la persona beneficiària de l’ajuda o subvenció sigui un organisme multilateral de desenvolupament no financer (OMUDES) o per les entitats que les representen en l’àmbit de les Illes Balears, una institució o administració pública de països del Sud o un organisme públic de cooperació internacional i la col·laboració s’inclogui en el pla anual de cooperació, s’entendrà que, per la seva naturalesa, queda justificada l’excepció dels principis de publicitat i concurrència.

4. Amb caràcter general, i sens perjudici del que disposa l’article 7.1 del Text refós de la Llei de subvencions, les ajudes que tenguin per finalitat la cooperació per al desenvolupament i la solidaritat s’han de concedir amb subjecció als principis d’objectivitat, transparència, publicitat i concurrència, i, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que es preveuen a continuació i els específics que es fixin en les convocatòries corresponents. Els criteris generals són:

a) Característiques, capacitat i solvència de l’entitat sol·licitant i, si n’hi ha, del soci local.

b) Fonamentació i contextualització de l’acció.

c) Definició de la població destinatària.

d) Formulació tècnica i econòmica del programa o projecte.

e) Relació amb les prioritats sectorials, geogràfiques o temàtiques de la cooperació de les Illes Balears.

f) Sostenibilitat i viabilitat de l’acció.

g) Incorporació d’enfocaments transversals.

h) Seguiment i avaluació.

5. No obstant això, la selecció de les entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds d’ajuda es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d’acord amb els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

6. Així mateix, quan les característiques de l’ajuda ho permetin i així ho prevegin les convocatòries, es pot distribuir o prorratejar l’import global màxim destinat a la convocatòria entre les entitats sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiàries.

Article 9

Regles generals sobre l’import de l’ajuda

1. L’import de l’ajuda pot consistir en el finançament d’una part proporcional del cost de l’activitat o en una quantia fixa, segons s’estableixi en la resolució de concessió de l’ajuda o, en el cas d’ajudes a la cooperació per al desenvolupament sotmeses als principis de publicitat i concurrència competitiva, en la convocatòria corresponent, tot tenint en compte les característiques peculiars de l’activitat i l’interès públic objecte de foment en cada cas, com també les regles següents:

a) En el cas que l’import de l’ajuda es determini com un percentatge del cost final de l’activitat, segons el pressupost presentat per l’entitat sol·licitant i acceptat per l’Administració o les seves modificacions posteriors, l’excés eventual de finançament públic s’ha de calcular prenent com a referència la proporció que ha d’assolir l’ajuda respecte al cost total final de l’activitat que hagi justificat l’entitat beneficiària.

b) Quan l’ajuda es fixi com un import cert, sense referència a un percentatge o una fracció del cost total, s’ha d’entendre que la diferència de finançament necessari per a l’execució total de l’activitat subvencionada és a compte de l’entitat beneficiària, i s’ha de reintegrar, si s’escau, l’ajuda concedida tan sols per l’import que excedeixi el cost total final de l’activitat d’acord amb la justificació que aporti l’entitat beneficiària.

2. Amb caràcter general, l’import de l’ajuda ha de ser inferior al 100 % del cost total del pla, programa o projecte presentat, excepte que la convocatòria o la resolució de concessió estableixi una altra cosa. En particular, per als ajuts que estableix l’article 2.1.b), l’import pot arribar al 100 % del cost total del pla, programa o projecte presentat.

3. En tot cas, l’import de l’ajuda concedida no pot ser d’una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat objecte de subvenció.

4. El pressupost total del projecte ha d’estar compost pel conjunt de partides subvencionables i, si escau, pels recursos propis de l’entitat beneficiària o per altres recursos. En les ajudes a la cooperació per al desenvolupament sotmeses als principis de publicitat i concurrència competitiva, l’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la comissió avaluadora, en la proposta i en la resolució.

5. Per assegurar l’eficàcia dels fons atorgats a les ajudes a la cooperació per al desenvolupament que estableix l’article 2.1.b) d’aquest Decret, la comissió avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s’hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

6. Si no hi ha cap modificació, el projecte aprovat és el pressupost total del projecte. Si es produeixen els fets dels apartats 4 i 5 d’aquest article, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.

Article 10

Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. Les resolucions de concessió de les ajudes o, si n’és el cas, les convocatòries informatives o les convocatòries d’ajudes en règim de concurrència competitiva corresponents han de fixar els terminis següents:

a) Entre quinze dies hàbils i cinc mesos per presentar les sol·licituds d’ajuda. Quan les característiques de l’ajuda ho facin recomanable, les convocatòries corresponents poden preveure un termini superior, tot tenint en compte el que disposa la lletra e) següent.

b) Deu dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud d’acord amb el primer paràgraf de l’article 18.2 d’aquest Decret.

c) Fins a tres mesos per dur a terme l’actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix el segon paràgraf de l’article 18.2 d’aquest Decret.

d) El termini d’audiència prèvia i reformulació previst en l’article 19 d’aquest Decret, que ha de ser, com a màxim, de quinze dies comptadors des de l’endemà que s’hagi rebut la notificació de la proposta de resolució provisional si el projecte es duu a terme a les Illes Balears, o de trenta dies com a màxim si es fa a l’estranger.

e) Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors, segons estableixi la convocatòria, des de l’endemà d’haver-se publicat en el BOIB, des de la data d’entrada de la sol·licitud d’ajuda en el registre de l’òrgan competent per a la instrucció del procediment o des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds.

f) El termini màxim per iniciar l’execució de l’activitat objecte de l’ajuda, tenint en compte el límit temporal previst per als supòsits prevists en l’article 22, que pot consistir en una data certa o en una data determinable.

g) Deu dies per comunicar el començament de l’activitat objecte de l’ajuda, en cas que l’activitat s’hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i la convocatòria estableixi l’obligació de comunicació.

h) Tres dies hàbils per comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció o, si escau, a l’entitat col·laboradora, la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer, en tot cas, abans de justificar la finalitat que s’hagi donat als fons percebuts.

i) El termini màxim de presentació dels informes de seguiment, els quals s’han de lliurar, com a màxim, cada sis mesos des del començament de l’activitat objecte de l’ajuda per a projectes amb una durada igual o superior a dotze mesos. La convocatòria corresponent pot excloure el requisit de presentar informes de seguiment quan es tracti de projectes amb un termini d’execució inferior a dotze mesos.

j) El termini màxim d’acabament de l’activitat objecte de l’ajuda i el de justificació, que poden consistir en una data certa o en una data determinable, comptadors, respectivament, des de la data de començament de l’activitat i des de l’acabament de l’activitat.

k) Entre deu i quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de l’ajuda que, si és el cas, apreciï l’òrgan competent per comprovar la justificació i l’aplicació de l’ajuda, amb la comunicació prèvia adreçada a l’entitat beneficiària amb aquesta finalitat. En el cas d’ajudes executades a l’estranger o per entitats beneficiàries estrangeres, aquest termini ha de ser, com a màxim, de 45 dies hàbils.

l) El termini mínim d’afectació de l’activitat subvencionada a la finalitat concreta per a la qual s’ha atorgat l’ajuda, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o altres drets reals, aquest termini és de deu anys per als béns susceptibles d’inscripció en un registre públic i de cinc anys per a la resta de béns.

2. El fet que hagi transcorregut el termini màxim a què es refereix la lletra e) de l’apartat anterior i no s’hagi dictat ni notificat la resolució expressa faculta l’entitat interessada per entendre desestimada la sol·licitud. No obstant això, quan el nombre de sol·licituds formulades o qualsevol altra causa justificada impedeixi raonablement el compliment d’aquest termini, l’òrgan competent per resoldre el procediment pot concedir-ne una ampliació, d’acord amb l’article 32 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. El termini màxim d’acabament de l’activitat es pot ampliar en els termes següents:

a) Quant a les subvencions i les ajudes de cooperació internacional concedides unilateralment en desenvolupament de la política de projecció institucional i de cooperació a l’exterior de la Comunitat Autònoma en l’àmbit de la solidaritat internacional, el termini d’execució es pot ampliar fins a un màxim de sis mesos. Aquesta ampliació s’ha de sol·licitar i justificar davant la Direcció General de Cooperació abans que expiri el termini inicial d’execució del projecte.

b) Per a les subvencions sotmeses als principis de publicitat i concurrència, el termini d’execució es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos. L’ampliació s’ha de sol·licitar a l’òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d’execució. Una vegada acabada aquesta ampliació, no és possible una segona ampliació, llevat del supòsit que estableix la lletra c) següent.

c) Es pot sol·licitar una segona ampliació del termini d’acabament si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l’execució del projecte i s’acreditin fefaentment. La sol·licitud de segona ampliació s’ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d’execució, en el qual s’han de considerar inclosos el termini inicial d’execució i la primera ampliació.

4. Així mateix, d’ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de presentació de sol·licituds d’ajuda, com també el termini màxim de justificació, per mitjà d’una resolució motivada de l’òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que no excedeixi la meitat del termini i amb això no es perjudiquin drets de tercers, d’acord amb el que estableix l’article 32 de la Llei 39/2015.

Article 11

Publicitat de les ajudes

En els termes que estableixin les resolucions de concessió o les convocatòries corresponents, les entitats beneficiàries de les ajudes que regula aquest Decret han d’adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de l’ajuda, el finançament de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o de les entitats públiques que en depenen, mitjançant la inserció dels logotips respectius.

 

Capítol II

Procediments de concessió de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional

 

Secció 1a

Procediment de concessió directa

          

Article 12

Formació de l’expedient

Prèviament a la concessió de les ajudes que preveu la lletra a) de l’article 2.1 d’aquest Decret, l’òrgan competent per instruir el procediment ha de tramitar l’expedient administratiu corresponent, que ha d’incorporar els documents següents:

a) Un informe justificatiu en el qual s’han de descriure la finalitat, la causa, el compromís, l’existència d’un acord o conveni que empari els motius que justifiquen l’atorgament de la subvenció, la raó de l’activitat o projecte a què es destina l’ajuda, l’aplicació pressupostària, la població beneficiària potencial i les condicions a les quals, si s’escau, queda subjecte el lliurament. Així mateix, i tenint en compte l’excepció que preveu l’article 8.3, s’hi han de fer constar el caràcter singular de l’ajuda, l’apreciació de les circumstàncies a que es fa referència en l’article 8.2 i els principis o les directrius de política exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional en virtut dels quals es concedeix l’ajuda, com també la llei, el document, l’acord o el conveni en què es reculli i en virtut del qual es concedeix.

b) L’acreditació de l’existència de crèdit adequat i suficient per finançar les ajudes.

c) La resolució de l’òrgan competent per a la concessió de les ajudes per la qual s’inicia procediment.

Article 13

Convocatòria informativa i formes d’inici

1. L’òrgan competent per concedir les ajudes pot dictar un acte de convocatòria informativa, el qual té el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s’iniciïn després amb les sol·licituds que es presentin, en els termes i els terminis que estableixi la convocatòria informativa.

2. Les subvencions o ajudes que preveu aquesta secció es concediran de manera individualitzada, d’ofici o a instància de la persona interessada.

Article 14

Resolució de concessió

1. Les ajudes s’han de concedir individualment mitjançant l’apreciació discrecional de les circumstàncies que concorrin en cada supòsit.

2. L’òrgan competent ha de dictar la resolució de concessió de l’ajuda, en la qual s’han de fer constar, com a mínim, els aspectes següents:

a) Identificació completa de l’entitat beneficiària i, si és el cas, de l’entitat col·laboradora.

b) Quantia, modalitat i forma de lliurament.

c) Finalitat de la subvenció o ajuda, programa, projecte o activitat subvencionable i condicions d’ús.

d) Aplicació pressupostària a la qual s’imputa la despesa.

e) Termini d’execució.

f) Mecanismes de seguiment.

g) Termini i forma de justificació de la finalitat per a la qual s’ha concedit la subvenció o ajuda i de l’aplicació dels fons percebuts, amb indicació, si escau, de la quantia dels costs indirectes admissibles.

h) Règim de control, reintegrament i informació sobre el règim d’infraccions i sancions aplicable.

i) Termes en els quals s’ha de concretar el compromís de les entitats beneficiàries de compliment de la resolució.

j) Conseqüències derivades de l’incompliment o la manca de justificació de la subvenció o ajuda.

k) Termes en els quals es poden introduir modificacions sobre el que s’ha fixat en la resolució de concessió i règim d’autorització de les modificacions esmentades.

l) Si escau, mesures de difusió o publicitat que ha d’adoptar l’entitat beneficiària de la contribució de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

3. La resolució de concessió es pot substituir per la terminació convencional, en els termes que preveu l’article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, i també es pot complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l’article 21.2 del mateix Text refós.

4. En el cas de subvencions concedides a organismes multilaterals de desenvolupament no financers (OMUDES) o per les entitats que els representen en l’àmbit de les Illes Balears, institucions i administracions públiques de països del Sud o organismes públics de cooperació internacional, en desenvolupament de la política de projecció internacional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit de la solidaritat internacional, el conveni o la resolució de concessió pot establir regles específiques quant a la realització i la justificació de les despeses, la comprovació i el control de l’aplicació dels fons, el reintegrament i el règim d’infraccions i sancions, d’acord amb les normes dels estats o organismes internacionals beneficiaris i de conformitat amb els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals aplicables.

Secció 2a

Procediment de concessió en règim de concurrència competitiva

  

Article 15

Convocatòria

1. El procediment per a la concessió d’ajudes per a la cooperació per al desenvolupament s’inicia mitjançant una convocatòria que s’ha d’aprovar, en l’àmbit de la competència respectiva, per resolució dels òrgans que preveu l’article 5.1 d’aquest Decret i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les convocatòries han de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i han de concretar els terminis generals a què es refereix l’article 10 d’aquest Decret i la resta d’aspectes que s’hi preveuen.

3. En les convocatòries s’ha d’assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds d’ajuda, amb indicació, si pertoca, de les partides pressupostàries a les quals s’ha d’imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el cas que es tramitin ajudes pluriennals, tot tenint en compte les regles particulars següents:

a) La consignació de l’import màxim destinat a les ajudes no implica que s’hagi de distribuir necessàriament tot entre les sol·licituds presentades.

b) L’import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39 de la Llei 39/2015. La modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

c) Quan la quantia total màxima de les ajudes establertes es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s’entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l’alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui.

4. Quan les característiques de l’ajuda ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d’un mateix exercici pressupostari i per a una mateixa línia d’ajuda. En aquest cas, s’hi han de fer constar els aspectes següents:

a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s’han de dictar.

b) L’import màxim que s’ha d’atorgar en cada període, tenint en compte la durada i el nombre de sol·licituds previstes. No obstant això, en els casos en què una vegada acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cada un, la quantia no aplicada s’ha de traslladar al període següent, mitjançant una resolució de l’òrgan competent per concedir les ajudes, que s’ha de publicar en el BOIB.

c) El termini en què, per a cada un dels períodes, es poden presentar les sol·licituds.

d) El termini màxim de resolució de cada procediment.

5. En les convocatòries a què es refereix l’apartat anterior, cada resolució s’ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període corresponent i atorgar l’ajuda, si escau, d’acord amb els criteris de selecció que siguin aplicables en cada cas, de conformitat amb l’article 8.3 d’aquest Decret i la convocatòria, sense superar la quantia que estableix la convocatòria per a cada període.

Article 16

Presentació de sol·licituds

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix aquest Decret i els que es determinin en la convocatòria corresponent poden presentar les sol·licituds a l’òrgan competent per resoldre el procediment en el registre corresponent o en qualsevol dels llocs que estableix l’article 16 de la Llei 39/2015, en el termini que s’indiqui i, si escau, per mitjà dels models normalitzats que estableixi la convocatòria.

2. La presentació de la sol·licitud implica acceptar, per part de l’entitat interessada, les prescripcions contingudes en aquest Decret i en la convocatòria corresponent, com també autoritzar l’òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l’acreditació de les obligacions a què es refereix la lletra e) de l’apartat 3 següent.

3. Juntament amb la sol·licitud, que ha de reflectir les dades de l’entitat interessada, s’ha de presentar la documentació següent:

a) El document d’identitat de les persones representants legals o de les persones delegades de l’entitat a les Illes Balears, si és el cas.

b) En el cas de persones jurídiques, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l’entitat o l’agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, o el certificat d’inscripció registral dels documents esmentats, com també l’acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

c) Una memòria explicativa de l’activitat que s’ha de dur a terme, d’acord amb els requisits que prevegi la convocatòria, en la qual s’han d’indicar els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar-la, la població beneficiària final, i el pressupost, amb detall dels ingressos i de les despeses o inversions previstes i, si escau, amb l’IVA desglossat.

d) Les declaracions responsables següents:

- De compliment de les obligacions de l’entitat.

- De no incórrer en cap causa de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.

- De totes les ajudes i subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s’hagin concedit a l’entitat.

- De disposar de l’organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

- De no haver estat objecte de sancions administratives ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

e) En cas que l’entitat sol·licitant denegui expressament l’autorització a què es refereix l’apartat 2 d’aquest article, un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària que indiqui que està al corrent dels pagaments de les obligacions de la seguretat social i tributàries davant l’Administració de l’Estat. No obstant això, en el cas d’ajudes de quantia igual o inferior a 600,00 euros, els certificats esmentats s’han de substituir per una declaració responsable de qui representi l’entitat sol·licitant que indiqui que està al corrent de les obligacions respectives.

f) Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries, d’acord amb el model oficial aprovat per l’Administració, llevat que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; en aquest darrer cas, n’hi ha prou d’indicar les dades esmentades.

g) La documentació que estableixi amb caràcter específic cada convocatòria.

4. Les entitats inscrites en el Registre d’ONGD de les Illes Balears no han de presentar la documentació que estableixen les lletres a) i b) de l’apartat anterior.

5. D’ofici, l’òrgan instructor ha d’adjuntar a la sol·licitud l’acreditació que l’entitat està al corrent de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen aquest Decret i la convocatòria corresponent, o no incorporin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s’ha de requerir l’entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l’advertència que, transcorregut el termini a què es refereix l’article 10.1.b) d’aquest Decret sense que s’hagi esmenat, es considerarà que desisteix de la seva petició i s’arxivarà l’expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l’article 21.1 de la Llei 39/2015.

7. L’òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8. Les entitats sol·licitants han de comunicar immediatament qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en els apartats anteriors d’aquest article a l’òrgan competent per resoldre el procediment, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sens perjudici que també es puguin incorporar d’ofici a l’expedient.

Article 17

Comissió avaluadora

Únicament és obligatori constituir una comissió avaluadora en els supòsits que preveu l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions. Aquesta comissió ha d’estar formada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria, d’acord amb criteris de competència professional i experiència.

Article 18

Instrucció

1. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici les actuacions que preveu l’article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Amb la finalitat de determinar les entitats participants admeses en la convocatòria d’ajuda corresponent, l’òrgan instructor, si escau, els ha de requerir l’esmena de les sol·licituds en els termes que preveu l’article 16.6 d’aquest Decret.

Així mateix, si posteriorment el procediment de concessió es paralitza per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de l’ajuda, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut el termini que s’indiqui a aquest efecte, se’n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent per resoldre el procediment l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l’ha de notificar a l’entitat interessada.

3. La proposta de resolució que formuli l’òrgan instructor s’ha de pronunciar sobre tots els aspectes que preveu l’article 20 per a la resolució.

Article 19

Reformulació

1. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d’una quantia inferior a la sol·licitada, l’òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l’entitat sol·licitant amb la finalitat d’informar-la’n, i si escau, instar el sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud.

2. En la fase d’audiència prèvia, l’entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’han d’especificar, o bé presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantia proposada.

3. La reformulació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

4. En la proposta de reformulació pressupostària, les aportacions pròpies i de tercers poden ajustar-se proporcionalment a la reducció de la subvenció. En les subvencions a què es refereix l’article 9.1.a) d’aquest Decret, aquest ajust no pot implicar un increment del percentatge de cofinançament de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte del que aparegui en el pressupost del projecte inicial.

5. Si l’òrgan instructor aprecia defectes esmenables en la reformulació presentada per l’entitat interessada, li ho ha de comunicar i li ha de concedir un termini de deu dies per esmenar-los.

6. L’òrgan instructor ha d’aprovar la proposta de reformulació. Si no l’aprova perquè no s’adapta a les condicions que estableix l’article 16.3 del Text refós de la Llei de subvencions i al que disposa aquest article, la subvenció s’ha de denegar.

Article 20

Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de les ajudes ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària, la descripció de l’activitat objecte de l’ajuda, el pressupost total de l’activitat, l’import de l’ajuda concedida, les dates de començament i acabament de l’activitat, la inclusió o l’exclusió, si escau, de l’IVA suportat, les obligacions de l’entitat beneficiària, les garanties exigides o l’exempció d’aquestes garanties, la forma de pagament i la forma de justificació de l’aplicació dels fons percebuts.

2. Si l’ajuda implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d’exercicis a què s’aplica la despesa i la quantia màxima que s’ha d’aplicar en cada exercici, en els límits que preveuen la normativa de finances i la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que resulti aplicable respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l’exercici corrent, s’entén que l’eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.

3. A més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició d’entitat beneficiària, no puguin rebre la subvenció perquè s’ha excedit la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació atorgada a cada una d’acord amb els criteris de valoració prevists. En aquest cas, si alguna entitat beneficiària renuncia a l’ajuda o incompleix les seves obligacions, amb la consegüent pèrdua del dret al cobrament total o parcial de l’ajuda, l’òrgan que la concedeix l’ha d’atorgar, sense necessitat de fer una nova convocatòria, a les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que, amb la renúncia o l’incompliment per part d’alguna de les entitats beneficiàries, s’hagi alliberat prou crèdit per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix l’ajuda ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s’ha de dictar i notificar la resolució de concessió.

4. Correspon a l’òrgan instructor la notificació individual, en paper o per mitjans electrònics, per edictes o mitjançant la publicació en el BOIB, de les resolucions que posen fi al procediment de concessió d’ajudes, segons els casos, de conformitat amb el que estableixi la convocatòria i d’acord amb l’article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. La resolució de concessió es pot substituir per la terminació convencional, en els termes que preveu l’article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, i també es pot complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l’article 21.2 del mateix Text refós.

Article 21

Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions de les entitats beneficiàries, a més de les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i de les específiques que pugui preveure cada convocatòria, les següents:

a) Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir les ajudes i, en especial, per mantenir l’activitat subvencionada.

b) Comunicar, en el termini màxim d’un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de les ajudes.

c) Destinar les ajudes atorgades a la finalitat per a la qual s’hagin sol·licitat.

d) Comunicar a l’òrgan que concedeix les ajudes la data d’inici de l’activitat subvencionada i la durada, d’acord amb el que estableixi cada convocatòria.

e) Presentar els informes de seguiment i finals prevists, amb caràcter general, en aquest Decret i, amb caràcter específic, en les convocatòries corresponents. L’informe de seguiment tècnic ha de descriure el progrés en la consecució dels objectius dels resultats i també les activitats duites a terme durant el període de manera acumulativa, des de l’inici de la intervenció, amb l’aportació de dades i fonts de verificació objectives sobre el que s’hagi executat. Si escau, la convocatòria ha d’indicar la necessitat de presentar aquest informe, així com la forma i el termini de lliurament.

f) Sol·licitar l’autorització prèvia i expressa a l’òrgan que concedeix les ajudes per modificar substancialment la intervenció, d’acord amb l’article 25.1 d’aquest Decret. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquen i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

g) Justificar les despeses efectuades amb càrrec a les ajudes atorgades, en el termini establert i en la forma escaient, amb caràcter general, en aquest Decret i, amb caràcter específic, en les resolucions de convocatòria corresponents.

h) Incorporar de forma visible en el material imprès que s’utilitzi per difondre les activitats subvencionades el logotip de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i d’una altra administració, si escau, per identificar l’origen de les ajudes.

i) Lliurar, quan hi hagi contrapart o soci local, les quanties rebudes per l’Administració a les contraparts gestores de les accions.

j) No transferir ni permetre que els fons atorgats en virtut d’aquest Decret siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.

k) Obligar-se que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l’Administració autonòmica de les Illes Balears es destinin a les finalitats per a les quals s’hagin adquirit i quedin formalment vinculats a la població beneficiària, el soci local o una entitat pública del país destinatari.

l) Quan els projectes prevegin l’enviament de personal expatriat, fer-se responsable de facilitar-li la formació necessària per executar el projecte i formalitzar les assegurances corresponents, i complir tot el que preveu l’Estatut del cooperant.

m) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o en el país d’execució fins al moment en què es faci la despesa.

Capítol III

Gestió de les ajudes

 

Article 22

Pagament

1. Amb caràcter general, en relació amb el lliurament dels fons corresponents a les ajudes que regula aquest Decret, es poden efectuar bestretes de pagament fins al 100 % de l’import de l’ajuda concedida sense exigir cap tipus de garantia, en els termes establerts en la normativa aplicable. El lliurament dels fons es pot fer d’una sola vegada o mitjançant pagaments successius, que poden ser pluriennals.

2. No obstant el que estableix l’apartat anterior, en el cas de pagaments successius, es poden condicionar les percepcions successives a la justificació d’un percentatge de la part prèviament realitzada o al compliment de qualsevol altre requisit que s’estableixi.

3. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme l’execució del projecte aprovat sense l’ajuda econòmica sol·licitada disposen d’un termini màxim de tres mesos, comptadors des del pagament de la subvenció, per iniciar l’execució del projecte, fet que han de comunicar formalment a la direcció general competent en matèria de cooperació per al desenvolupament durant aquest mateix termini, amb la indicació de la data d’inici del projecte, concretament del dia, el mes i l’any.

4. Les entitats beneficiàries que hagin iniciat l’execució del projecte aprovat a partir de la publicació de la convocatòria corresponent i que no el puguin continuar sense l’ajuda econòmica sol·licitada, ho han de comunicar formalment i de manera immediata a la Direcció General de Cooperació i poden deixar-ne en suspensió l’execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposaran d’un termini màxim de tres mesos per reprendre el projecte i comunicar-ne la data, amb indicació del dia, el mes i l’any. La suma d’ambdós terminis d’execució no pot ser superior a l’aprovada inicialment i, en cap cas, no es poden imputar despeses corresponents al període en què el projecte hagi estat en suspensió.

 

Article 23

Subcontractació

1. Les entitats beneficiàries poden subcontractar fins al 50 % de l’execució de l’activitat objecte de l’ajuda, quan la convocatòria o la resolució de concessió així ho prevegi i en el marc del que disposa l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. La contractació d’obres, subministraments i serveis amb càrrec a l’ajuda s’ha de fer, en cada cas, d’acord amb el que estableix la normativa del país d’execució.

3. L’execució total o parcial de les obres, els subministraments i els serveis objecte de l’ajuda per part de socis locals o contraparts estrangers no s’ha de considerar com a subcontractació. En aquests casos, l’execució s’ha d’entendre feta per l’entitat beneficiària a tots els efectes, la qual n’és responsable davant l’òrgan que concedeix l’ajuda.

Article 24

Despeses susceptibles d’ajuda

1. Als efectes que preveu aquest Decret, es consideren despeses susceptibles d’ajuda les que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l’activitat objecte de l’ajuda, relacionades amb la intervenció i l’execució de les activitats pressupostades i degudament autoritzades, que resultin estrictament necessàries i s’efectuïn en el termini que, en cada cas, s’estableixi d’acord amb l’article 10.1.j o, si escau, l’article 10.3 d’aquest Decret. En cap cas, el cost d’adquisició de les despeses objecte de l’ajuda no pot ser superior al valor de mercat. Llevat que la resolució de concessió o la convocatòria corresponent exigeixin expressament el pagament de les despeses imputables a l’activitat objecte d’ajuda, es consideren despeses efectuades totes les que, de conformitat amb el dret, s’hagin meritat a la data màxima de justificació de l’activitat, amb independència que s’hagin abonat o no als creditors corresponents. Es poden imputar despeses que s’hagin fet a partir de l’1 de gener de l’exercici pressupostari al qual faci referència la convocatòria.

2. Com a aportacions locals, es poden acceptar valoracions en concepte de despeses susceptibles d’ajuda, sempre que estiguin suficientment acreditades i intrínsecament vinculades, de manera exclusiva o proporcional, a la intervenció que s’ha de desenvolupar. Aquestes valoracions s’han d’ajustar als preus del mercat local i s’han de justificar en la forma que estableix l’article 33.6 d’aquest Decret. A aquests efectes, es consideren valoracions les aportacions de terrenys, immobles, equips, materials i serveis per part de la població beneficiària final, socis locals i altres entitats locals diferents de les entitats beneficiàries, com també la mà d’obra de les persones beneficiàries finals directament vinculades a l’execució de les activitats pressupostades, i que, en cas de terrenys, locals o equips, hagin de ser transferides definitivament quan acabi l’execució, juntament amb la resta de béns adquirits amb càrrec al projecte objecte d’ajuda. També es poden valorar els béns i els locals posats temporalment a disposició de l’execució directa del projecte, per un import equivalent al lloguer durant el temps en què s’utilitzin en el termini d’execució. Les valoracions s’han d’ajustar als preus del mercat local i, en el cas d’equips i béns, han de tenir en compte l’antiguitat.

3. La resolució de concessió o la convocatòria corresponent ha d’establir les despeses susceptibles d’ajuda i, si escau, les corresponents limitacions de percentatge que es poden destinar a determinats conceptes o partides pressupostàries. Les despeses susceptibles d’ajuda, que han d’estar descrites i pressupostades en el projecte aprovat o en les modificacions corresponents degudament autoritzades, poden ser directes o indirectes:

a) Es consideren despeses directes les vinculades directament a l’execució del projecte i que financen la consecució immediata dels objectius.

b) Es consideren despeses indirectes les de funcionament i de seguiment, les relatives al funcionament dels béns immobles, les de béns fungibles i les de comunicacions de l’entitat sol·licitant a les Illes Balears.

Article 25

Modificacions dels projectes

1. Es consideren modificacions substancials, que ha d’autoritzar prèviament l’òrgan que concedeix l’ajuda, les següents:

a) Les que afecten aspectes bàsics com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial, soci local o contrapart.

b) Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l’ajuda i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat, però que sumades arribin a aquest límit, passaran a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposin una ampliació del termini d’execució superior als tres mesos.

A aquests efectes, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució o de justificació de l’activitat, la modificació del contingut, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat objecte d’ajuda. En aquests casos, l’òrgan que concedeix l’ajuda pot autoritzar l’alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l’ajuda concedida inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

2. Excepcionalment, en els casos en què, en el moment de justificar l’ajuda, l’entitat beneficiària posi de manifest que s’han produït alteracions de les condicions tingudes en compte per concedir-la que no n’afectin la naturalesa o els objectius essencials i que puguin donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, havent-se omès el tràmit previst en l’apartat anterior, es pot acceptar la justificació presentada, sempre que això no representi cap perjudici a tercers i sens perjudici de les sancions que puguin correspondre d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions.

3. Les modificacions dels projectes que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge que preveu l’apartat 1 d’aquest article, únicament estan condicionades al fet que les entitats beneficiàries ho comuniquin a l’òrgan que concedeix les ajudes. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de la resolució de concessió de l’ajuda.

Article 26

Interessos i rendiments financers

1. Els interessos i altres rendiments financers que es generin en els comptes bancaris en què es dipositen els fons de les subvencions de la Direcció General de Cooperació, s’han de sumar a la subvenció i s’han d’aplicar al mateix projecte amb les regles següents:

— S’han de destinar a sufragar únicament despeses directes.

— Només es poden gastar durant el termini d’execució del projecte, excepte si es destinen a la realització de despeses que, per la seva naturalesa, són posteriors (avaluacions, compulses, traduccions obligatòries de documents per presentar amb l’informe final).

— No és necessari identificar les partides a les quals s’apliquen.

2. És necessària l’autorització prèvia i expressa de la Direcció General de Cooperació només en els dos casos següents:

— Quan els interessos que generi el projecte es destinin a la realització de noves activitats no previstes.

— Quan la utilització d’aquests interessos impliqui una modificació substancial.

3. Els interessos generats en els comptes bancaris en què es dipositin els fons subvencionats per la Direcció General de Cooperació s’han d’acreditar mitjançant un certificat bancari o amb els extractes bancaris corresponents.

Article 27

Béns mobles i immobles adquirits amb la subvenció

1. Les entitats beneficiàries de les subvencions estan obligades que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l’Administració autonòmica de les Illes Balears quedin formalment vinculats al projecte o a qualsevol objectiu lligat al Pla Director de Cooperació de les Illes Balears en vigor, amb l’autorització prèvia de la Direcció General de Cooperació, o a la revisió que se’n faci.

2. Els immobles que s’adquireixin, construeixin o rehabilitin (quan la rehabilitació afecti o comprengui elements estructurals), els vehicles i altres equipaments que s’adquireixin s’han de ser transferir, al final de la intervenció:

— a les persones destinatàries del projecte, o bé

— a les agrupacions, constituïdes legalment, d’aquestes persones destinatàries, o bé

— a entitats públiques que garanteixin la continuïtat o la permanència de la intervenció, o bé,

— excepcionalment, als socis locals, quan hi concorrin circumstàncies degudament acreditades i no sigui possible transferir els immobles, els vehicles i altres equipaments als destinataris esmentats anteriorment.

La transferència s’ha d’acreditar documentalment en l’informe final.

3. En relació amb l’acreditació del valor dels béns adquirits amb càrrec a la subvenció, la documentació que preveu l’article 39.5 del Text refós de la Llei de subvencions per al supòsit d’adquisició de béns immobles es pot substituir, per a les actuacions de cooperació internacional, per altres documents, com ara declaracions d’autoritats públiques locals amb competència acreditada en valoració de béns immobles.

Article 28

Canvi de moneda

1. Les operacions de canvi de moneda s’han de fer en tots els casos en mercats oficials i s’han d’acreditar amb els justificants que emeten les entitats que operen en aquests mercats, llevat que no n’hi hagi. Aquesta circumstància l’ha d’acreditar algun dels òrgans de representació espanyols al país d’execució (oficines tècniques de cooperació, ambaixades o consolats), o, si no n’hi ha, l’ambaixada del país de la Unió Europea que exerceixi la representació d’Espanya. En cas d’operacions humanitàries que dirigeixin les Nacions Unides, pot acreditar aquesta circumstància l’organisme de les Nacions Unides que coordini els treballs sobre el terreny.

2. El tipus de canvi que s’ha d’aplicar al compte justificatiu és el que es dedueixi de la transferència bancària de les ajudes. Excepcionalment, quan hi concorrin circumstàncies degudament acreditades que ho justifiquin, per a l’aplicació dels tipus de canvi documentats a l’elaboració del compte justificatiu, l’entitat beneficiària pot optar per qualsevol sistema admès comptablement i explicar el sistema utilitzat en els informes de justificació.

3. Llevat que la normativa reguladora de la subvenció estableixi una altra cosa, en la gestió i la justificació d’una mateixa subvenció no es poden fer servir sistemes diferents d’aplicació dels tipus de canvi.

Capítol IV

Justificació de les ajudes

  

Secció 1a

Disposicions generals

  

Article 29

Justificació

1. Les entitats beneficiàries tenen l’obligació de justificar l’aplicació dels fons percebuts a l’objecte que hagi servit de fonament a la concessió de l’ajuda, tenint en compte les regles per determinar-ne l’import a què es refereixen les lletres a) i b) de l’article 9.1 d’aquest Decret.

2. Amb caràcter general, la justificació de les ajudes ha d’incloure la documentació següent:

a) Una memòria tècnica, que ha d’especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l’impacte, les activitats duites a terme i la sostenibilitat del projecte, entesa com el procés de transferència i gestió de les intervencions després que hagin finalitzat, sobre els quals s’han d’aportar dades rellevants i fons de verificació objectives.

b) La justificació econòmica, que ha de comprendre tota la documentació que justifiqui les despeses efectuades amb càrrec a la intervenció objecte de l’ajuda.

3. En els casos en què l’activitat subvencionada hagi obtingut finançament d’altres administracions públiques, espanyoles o estrangeres, la justificació ha d’incloure, en tot cas, la memòria tècnica que preveu l’apartat 2.a) d’aquest article, una relació classificada de les despeses i les inversions de tota l’activitat subvencionada, amb el detall que estableixi la convocatòria, i un certificat original de l’administració o organisme públic que indiqui la quantia aportada al projecte i per quins conceptes. Quan en un programa, projecte o activitat concorrin diverses subvencions i ajudes procedents d’altres administracions, l’entitat beneficiària ha de justificar davant l’òrgan que concedeix l’ajuda de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a la resta d’aportacions d’altres administracions públiques, únicament s’ha d’acreditar l’aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l’acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d’administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Si aquests certificats no estan disponibles, es poden fer servir mitjans alternatius de verificació de l’execució de les despeses, que poden consistir en una comprovació per mostreig dels justificants imputats a les aportacions d’altres administracions públiques.

4. En el cas de la modalitat de subvencions i ajudes de cooperació internacional concedides directament, quan les persones beneficiàries siguin organismes multilaterals de desenvolupament no financers (OMUDES), institucions i administracions públiques de països del Sud o organismes públics de cooperació internacional, la realització i la justificació de les despeses es podran acreditar mitjançant les normes dels mateixos organismes, estats o organitzacions internacionals beneficiaris de les subvencions i ajudes, i de conformitat amb els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals que hi siguin aplicables.

 

Article 30

Modalitats de justificació

Als efectes que preveu l’article anterior, en el termini màxim que, d’acord amb l’article 10.1.j) d’aquest Decret, concreti la resolució de concessió o la convocatòria corresponent, les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant alguna de les modalitats de justificació següents:

a) Certificat relatiu a l’aplicació correcta dels fons.

b) Compte justificatiu.

c) Presentació d’un informe d’auditoria.

d) Combinació de diverses de les modalitats anteriors.

Secció 2a

Certificat relatiu a l’aplicació correcta dels fons

 

Article 31

Supòsits

1. La justificació de la despesa corresponent a les ajudes concedides a estats i organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional, o per les entitats que les representen en l’àmbit de les Illes Balears, es pot fer mitjançant un certificat relatiu a l’aplicació correcta dels fons emès per l’òrgan de control propi de l’estat o de l’organització, d’acord amb les normes corresponents dels estats o les organitzacions internacionals beneficiaris de les subvencions i ajudes o segons els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals que hi siguin aplicables.

2. Quan les activitats susceptibles d’ajuda es duguin a terme a les Illes Balears, les entitats que representen els organismes internacionals han de justificar les ajudes d’acord amb el que estableixi la convocatòria de subvencions per a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre.

Secció 3a

Compte justificatiu

  

Article 32

Compte justificatiu

1. La justificació de les ajudes que regula aquest Decret per a les quals es prevegi com a modalitat el compte justificatiu, la justificació econòmica ha d’estar formada per la documentació següent:

a) Llista de les despeses efectuades, numerades en ordre correlatiu, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l’import, la data d’emissió i, si pertoca, la data de pagament. Els conceptes de despesa han d’estar necessàriament en català o castellà.

b) Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la llista esmentada. La documentació original justificativa de la despesa ha d’estar degudament estampillada i ha d’acreditar, almenys, l’origen del finançament. Es pot establir el lliurament d’aquests documents en un moment posterior al lliurament del compte justificatiu, a requeriment de l’òrgan gestor durant el procés de revisió del compte. En aquest cas, el requeriment pot afectar la totalitat dels documents o una mostra determinada per l’òrgan gestor. La convocatòria de subvencions corresponent ha d’establir les tècniques de mostreig mitjançant les quals es comprovaran els justificants que es considerin oportuns i que permetin obtenir una evidència raonable sobre l’aplicació adequada de la subvenció, per a la qual cosa es requeriran els justificants de despesa seleccionats.

c) Documents acreditatius del tipus de canvi, originals o còpies compulsades.

d) El balanç final del projecte aprovat, que ha de contenir les despeses finançades pel Govern de les Illes Balears, les finançades per altres entitats o administracions públiques i les finançades amb fons propis. Així mateix, s’hi ha d’incloure la relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb la indicació de l’import i la procedència.

e) Si escau, el justificant de devolució en el supòsit de romanents no aplicats.

2. Per les seves característiques especials, la convocatòria d’ajudes per a cooperants ha d’establir, si escau, els documents justificatius vàlids per a la justificació de despeses.

Article 33

Documents justificatius de les despeses

1. Als efectes que preveu l’article anterior, les despeses imputades a l’ajuda es poden justificar mitjançant factures, rebuts o altres documents als quals es reconegui valor probatori, entre els quals s’inclou el certificat d’execució d’activitats a què fa referència l’article 34 d’aquest Decret. Als efectes d’aquest Decret, es consideren factures els documents que tenguin aquesta consideració en el tràfic mercantil en el lloc de realització de la despesa. Així mateix, es considera que una còpia està degudament compulsada:

a) Si està realitzada sobre un original prèviament estampillat amb el segell d’imputació de la despesa segons els models oficials.

b) Si es presenta acarada, amb la conformitat, per:

— qualsevol entitat pública espanyola, inclosa la representació oficial espanyola als països d’execució dels projectes subvencionats, o

— qualsevol entitat pública dels països d’execució dels projectes subvencionats, o

— un fedatari públic degudament acreditat i nomenat de conformitat amb la legislació al país d’execució del projecte subvencionat.

2. En el cas de les despeses efectuades en països receptors d’ajuda oficial al desenvolupament en actuacions de cooperació internacional, també es poden utilitzar els rebuts de caixa com a justificants de despesa. A aquest efecte, s’entenen per rebuts de caixa els documents que emet la mateixa entitat o subjecte que efectua el pagament, signats pel proveïdor dels béns o serveis, els quals, d’aquesta manera, acrediten que s’ha rebut l’import que s’hi indica.

Amb caràcter general, la utilització de rebuts de caixa l’ha d’autoritzar amb caràcter previ l’òrgan que concedeix l’ajuda, sens perjudici que la pugui validar posteriorment, sempre que consideri que l’autorització s’hauria produït si s’hagués sol·licitat amb caràcter previ. Per a activitats duites a terme a les Illes Balears no s’admeten rebuts de caixa.

Així mateix, es poden utilitzar rebuts de caixa, en lloc de factures, sigui quin sigui l’import o la quantia que representen sobre l’ajuda concedida i sense necessitat d’autorització prèvia sempre que en la documentació justificativa s’inclogui l’acreditació d’un organisme públic que els perceptors d’aquests pagaments no estan subjectes a obligacions impositives en el país on s’ha efectuat la despesa. Aquesta acreditació s’ha d’efectuar mitjançant la presentació de la norma corresponent o d’un document oficial expedit per un organisme públic competent o, en cas que no sigui possible, per un òrgan de representació d’Espanya en el país (ambaixada, consolat o oficina tècnica de cooperació), o, si no n’hi ha, per l’ambaixada del país de la Unió Europea que exerceixi la representació d’Espanya.

3. Les quanties imputades a l’ajuda en concepte de despeses indirectes, en el període d’execució de la intervenció i dels percentatges autoritzats per les resolucions de concessió o per les convocatòries corresponents, s’han de justificar mitjançant una declaració responsable signada per la persona que representa legalment l’entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l’ajut en aquest concepte.

4. Excepcionalment, quan hi concorrin circumstàncies degudament acreditades que ho justifiquin, la documentació requerida durant el seguiment del projecte i la justificació posterior poden ser substituïdes per còpies simples diligenciades per la persona responsable de l’entitat, en les quals se’n declari responsablement la correspondència amb els documents originals. S’ha de presentar, així mateix, una declaració responsable en la qual s’assenyali el lloc de dipòsit dels originals esmentats i també el compromís de presentar aquests documents, o les còpies degudament compulsades, quan l’Administració els requereixi totalment o parcialment.

5. Si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que dificultin o impossibilitin disposar de la documentació adequada que justifiqui la despesa, es poden establir i acceptar altres formes de justificació, amb declaració de testimonis, constatació dels resultats o les activitats desenvolupades, declaració responsable de proveïdors en mercats informals, etc. Ha de contrasignar aquestes formes algun dels òrgans de representació espanyols en el país d’execució (oficines tècniques de cooperació, ambaixades o consolats) o, si no n’hi ha, l’ambaixada del país de la Unió Europea que exerceixi la representació d’Espanya. En el cas d’operacions humanitàries dirigides per les Nacions Unides, el certificat o contrasignatura pot ser a càrrec de l’organisme del sistema de les Nacions Unides que coordini els treballs sobre el terreny.

6. Les valoracions que preveu l’article 24.2 d’aquest Decret s’han d’acreditar amb un certificat de la contrapart, de la població beneficiària final del projecte o de l’entitat que aporti els béns i els serveis. En aquest certificat, o en un document annex, s’ha de descriure i quantificar l’aportació, amb la indicació del nombre d’unitats, les hores de treball, els preu unitaris, si correspon, i la valoració total.

7. En el cas que preveu l’article 24.3 d’aquest Decret, s’accepten, com a documentació justificativa de la despesa, factures amb data anterior al termini d’execució de l’activitat objecte d’ajuda. No obstant això, amb la sol·licitud d’ajuda s’ha d’acreditar documentalment, en els termes que prevegi la convocatòria, que l’entitat sol·licitant disposa d’existències ja adquirides i emmagatzemades.

Article 34

Certificats d’execució d’activitats

1. Es poden acreditar despeses mitjançant un certificat d’execució d’activitats respecte de les indicades en la sol·licitud de subvenció prèviament aprovada per l’òrgan que concedeix l’ajuda o en les modificacions degudament autoritzades.

2. S’entén per certificat d’execució d’activitats el document de l’Administració que concedeix l’ajuda en què s’acredita que s’ha executat una activitat, per a la qual l’òrgan que concedeix l’ajuda ha pressupostat i aprovat prèviament el conjunt de despeses necessàries per dur-la a terme. El certificat de l’execució efectiva per part de l’Administració constitueix per si mateix un justificant únic de despesa de l’activitat.

3. S’ha de sol·licitar l’autorització a l’òrgan que concedeix l’ajuda per a l’ús de certificats d’execució d’activitats amb la indicació precisa de les partides pressupostàries en què s’ha d’incloure. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar el pressupost de l’activitat que s’ha de certificar, en el qual s’han d’explicar les despeses que componen cada unitat, junt amb el certificat d’adequació als preus de mercat i de factibilitat de la comprovació de l’execució, que ha d’emetre l’òrgan que determini l’Administració que concedeix l’ajuda. El pressupost s’ha d’expressar en la moneda en què s’hagi de fer la despesa, i és aplicable per a la determinació final de l’import la taxa d’inflació oficial del període comprès entre l’aprovació i el certificat de l’execució.

L’òrgan que concedeix l’ajuda ha de dictar, en el termini de trenta dies des de la recepció, una resolució d’acceptació o denegació de la proposta. La comprovació i la certificació de l’execució són a càrrec de l’òrgan que determini l’Administració que concedeix l’ajuda.

4. Els supòsits en què es poden utilitzar aquest tipus de justificants són els següents:

a) Cursos de capacitació, formació o divulgació.

b) Despeses en infraestructures i construcció.

c) Treballs que dugui a terme la mateixa entitat subvencionada o la contrapart, utilitzant mitjans materials i personals habituals, però de forma diferenciada i aplicable a costs directes d’execució, no imputables al finançament aportat per la contrapart (valoracions).

d) Altres casos en què es determini la procedència de la justificació per certificat d’execució d’activitats a proposta de l’entitat beneficiària, i l’òrgan que concedeix l’ajuda l’aprovi.

5. Perquè sigui factible la utilització de certificats d’execució d’activitats és necessari que s’hagin complert els requisits previs següents:

a) Que es disposi d’un pressupost quantificat i detallat descompost en unitats identificables a l’hora de comprovar-ne l’execució, referit a les activitats l’execució de les quals s’ha de justificar.

b) Que els preus aplicats a les unitats esmentades no siguin superiors als mercats en el país on s’hagi de dur a terme l’execució del projecte.

c) Que l’Administració que concedeix l’ajuda disposi de mitjans propis o posats a la seva disposició per altres administracions per verificar l’execució efectiva de les activitats que s’han de certificar.

6. Les despeses justificables per certificat d’execució d’activitats han de fer referència únicament a les que siguin finançades amb l’ajuda i, en cap cas, no poden incloure valoracions de treballs realitzats pel soci local i formulats com a finançament local del projecte.

Secció 4a

Justificació amb aportació d’informe d’auditoria

 

Article 35

Justificació mitjançant informe d’auditoria

1. La justificació de les ajudes que regula aquest Decret per a les quals es prevegi com a modalitat de justificació la presentació d’un informe d’auditoria es pot fer amb la presentació del quadre comparatiu del pressupost per partides aprovat i executat, juntament amb l’informe d’auditoria, així com la memòria tècnica justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats duites a terme i els resultats obtinguts, referida a tot el període de la intervenció, amb la documentació necessària per verificar el compliment dels objectius, els resultats i les activitats duites a terme.

2. L’informe d’auditoria ha de complir les condicions següents:

a) L’auditor o auditora de comptes ha d’estar inscrit com a exercent en el Registre oficial d’auditors de comptes dependent de l’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes. No obstant això, quan la subvenció tengui per objecte finançar una intervenció a l’estranger, la revisió pot ser a càrrec d’un auditor exercent en el país d’execució, sempre que hi hagi un règim d’habilitació per a l’exercici de l’activitat d’auditoria de comptes i que hi estigui registrat. Si en el país on es duu a terme la intervenció no hi ha un sistema d’habilitació per a l’exercici de la professió d’auditoria de comptes, pot fer la revisió que preveu aquest article un auditor establert en el país, sempre que el designi l’òrgan que concedeix l’ajuda, o que el ratifiqui a proposta de l’entitat beneficiària, d’acord amb uns criteris tècnics que garanteixin la qualitat adequada.

b) L’auditoria s’ha de fer sobre el 100 % dels documents justificatius de despesa i pagament, d’acord amb l’Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s’aprova la norma d’actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l’àmbit del sector públic estatal, previstes en l’article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions. L’auditor o auditora ha de comprovar el compliment del que disposen aquesta Ordre i la normativa aplicable i, en l’informe que s’ha de presentar a la Direcció General de Cooperació, ha de proporcionar informació sobre el compliment de tots i cada un dels requisits que s’exigeixen a les entitats beneficiàries sobre la justificació de la intervenció.

c) En el cas que l’activitat subvencionada l’hagi executat totalment o parcialment un soci local o contrapart estrangera, no és exigible que els documents justificatius de la despesa de la subvenció es reflecteixin en els registres comptables de l’entitat beneficiària, i l’abast de la revisió d’auditoria s’ha d’estendre als comptes del soci local.

d) L’informe d’auditoria, que s’ha de presentar en una de les llengües oficials de la comunitat autònoma de les Illes Balears, ha de tenir el contingut següent:

— L’entitat beneficiària té l’obligació de confeccionar i facilitar a l’auditor o auditora de comptes el compte justificatiu i de posar a la seva disposició els llibres, els registres i els documents que li sol·liciti per revisar.

— L’auditor o auditora està obligat a revisar el compte justificatiu i emetre’n un informe, d’acord amb l’Ordre EHA/1434/2007, aquest Decret i la resolució de concessió. El treball d’auditoria és comprovar que l’informe econòmic final presentat per l’entitat beneficiària és correcte, per la qual cosa ha de comprovar tots els requisits que estableix la normativa.

— Ambdues parts han de tenir en compte el que disposa la normativa vigent sobre auditoria de comptes en relació amb la independència i la incompatibilitat de l’auditor o auditora.

3. Una vegada designat l’auditor o auditora de comptes que ha de dur a terme la revisió de l’informe econòmic final, s’ha de formalitzar un contracte entre ambdues parts que contengui la planificació temporal de la revisió i els terminis de lliurament de l’informe, així com la fixació dels honoraris, amb la indicació de les hores estimades per fer la feina.

4. El cost de l’informe d’auditoria s’ha de justificar mitjançant el contracte, al qual s’ha d’adjuntar l’acreditació que l’auditor o auditora compleix els requisits que estableix l’Ordre EHA/1434/2007, així com la factura corresponent. Aquesta factura pot ser amb data dins el termini de presentació de la justificació, encara que sigui posterior al final de l’execució de la intervenció.

5. En el cas que es requereixin actuacions posteriors de comprovació per part de l’òrgan gestor, l’òrgan de control financer o la Intervenció General, s’han de fer al lloc on estigui arxivada la documentació justificativa de la despesa. Quan no sigui possible, s’ha de requerir l’entitat beneficiària perquè, en el termini que s’estableixi, presenti la documentació esmentada.

6. La detecció d’irregularitats greus o falsedats en un informe final que no s’hagin posat de manifest en l’informe d’auditoria dona lloc a la no acceptació de l’empresa auditora responsable de l’informe per un període de deu anys, i el cost de l’auditoria no s’acceptarà com a despesa subvencionable, tot això amb independència de les conseqüències de reintegrament i sancionadores que, si escau, corresponguin a l’entitat beneficiària.

Capítol V

Control de les ajudes

  

Article 36

Comprovació de la justificació adequada de la subvenció

1. L’òrgan que concedeix l’ajuda ha de dur a terme la comprovació de la justificació documental de l’ajuda, per a la qual cosa ha de revisar la documentació que obligatòriament han de presentar la persona o entitat beneficiària o, si és el cas, l’entitat col·laboradora.

2. Així mateix, també pot dur a terme missions de seguiment, avaluació o auditoria en el terreny per verificar el grau de compliment de les actuacions, i l’entitat beneficiària i el soci local estan obligats a facilitar tota la informació que els sigui requerida. A aquest efecte, les resolucions de concessió o les convocatòries corresponents poden establir comissions mixtes de seguiment i fixar-ne la composició i les normes bàsiques de funcionament.

3. Sens perjudici del que estableixen els apartats anteriors, el control dels fons destinats a les ajudes concedides a estats i organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional s’ha de dur a terme d’acord amb els instruments internacionals que hi siguin aplicables.

Article 37

Revocació i criteris de gradació

1. Llevat dels supòsits que regula l’article 25 d’aquest Decret, l’alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir l’ajuda, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de l’ajuda atorgada.

2. La revocació de l’ajuda s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que n’ha d’especificar la causa, com també la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si escau, ha de percebre finalment l’entitat beneficiària. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, l’entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s’ha de dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

3. A aquests efectes, de conformitat amb l’article 13.n) del Text refós de la Llei de subvencions, s’estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l’atorgament de la subvenció, amb la indicació dels percentatges de reintegrament de la subvenció que s’exigeixen en cada cas:

a) Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s’hagi atorgat la subvenció: 100 %.

b) Incompliment total de l’obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l’autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l’autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d’incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la fixació de la quantia que hagi de ser reintegrada es determinarà en aplicació del principi de proporcionalitat, el qual, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s’aproximi significativament al compliment total i s’acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s’indiquen:

— Incompliment del termini d’execució de l’activitat sense l’autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

— Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

— Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.

— Incompliment del requisit de disposar d’un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·liciti una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

Article 38

Reintegrament de l’ajuda

1. Les causes i l’import del reintegrament, total o parcial, de l’ajuda, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, tot tenint en compte les regles particulars que estableix l’article 9.1 d’aquest Decret, com també els criteris de gradació a què es refereix l’article anterior. No obstant això, les ajudes atorgades a estats i organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional es poden reintegrar d’acord amb el que estableixin els convenis marc respectius i, en tot cas, han de restar exemptes de l’aplicació dels interessos de demora.

2. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, aquest reintegrament s’ha de revisar prèviament en els termes que indiquen l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

 

Article 39

Règim sancionador

Amb l’excepció de les subvencions i ajudes concedides a les entitats beneficiàries indicades en el punt 1r de l’article 4.2.a) d’aquest Decret, és aplicable el règim sancionador previst en el Text refós de la Llei de subvencions.

Capítol VI

Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears

 

Article 40

Àmbit subjectiu

1. S’han d’inscriure en el Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears les entitats privades sense finalitat de lucre que en els estatuts tenguin entre els seus objectius la realització d’activitats o projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat amb els pobles, i, si escau, que disposin d’una delegació en l’àmbit territorial de les Illes Balears.

2. Les entitats inscrites en el Registre d’ONGD no poden mantenir una relació de dependència jurídica amb cap administració pública o entitat del sector públic. Es presumeix aquesta relació de dependència quan els òrgans corresponents estiguin formats per persones que actuïn en representació d’administracions públiques o entitats del sector públic o quan hi resultin aplicables els criteris d’adscripció que preveu la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. En cap cas, no es poden reconèixer com a organitzacions no governamentals per al desenvolupament, als efectes d’aquest Decret, les universitats, els partits polítics, els col·legis professionals, les cambres oficials de comerç, les organitzacions empresarials ni els sindicats.

Article 41

Inscripció

1. Les persones representants legals de les ONGD han de presentar una comunicació prèvia, d’acord amb el model facilitat, dirigida al Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears, dependent de la Direcció General de Cooperació de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a la qual s’ha d’ajuntar la documentació següent:

a) Còpia del NIF de l’entitat.

b) Còpia de l’acta de constitució o escriptura pública de constitució, inscrita degudament en el registre corresponent, i també dels estatuts i de l’apoderament de la persona representant.

2. La Direcció General de Cooperació, una vegada comprovada la correcció de la comunicació i la documentació adjunta, inscriurà l’entitat en el Registre d’ONGD de les Illes Balears i li assignarà un número registral, que comunicarà a l’entitat interessada mitjançant un certificat

3. En cas que es detecti una errada, una inexactitud o una omissió en les dades declarades, de caràcter no essencial, o que la documentació aportada sigui insuficient o presenti defectes, es requerirà la persona interessada perquè dins el termini màxim de deu dies n’esmeni les deficiències, amb la indicació que, en cas contrari, s’entén que desisteix de la petició.

Article 42

Dades registrals

Les dades registrals que s’han d’inscriure en el Registre són, com a mínim, les següents:

a) La denominació de l’entitat.

b) La naturalesa jurídica.

c) El NIF.

d) El número registral.

e) La data d’inscripció.

f) El domicili social de l’entitat.

g) L’objecte social.

h) L’àmbit territorial d’actuació de l’entitat.

i) Les incidències que es produeixin com a conseqüència de l’exercici de les funcions d’inspecció i sanció establertes per les lleis.

j) La composició actualitzada dels òrgans de govern i d’administració de l’entitat.

Article 43

Efectes de la inscripció

1. La inscripció d’una entitat en el Registre d’ONGD de les Illes Balears no té efectes constitutius i és definitiva des de la data de presentació de la comunicació prèvia si no hi concorre cap de les causes que preveu l’article 45 d’aquest Decret.

2. La inscripció d’una entitat en el Registre d’ONGD suposa el seu reconeixement com a entitat de cooperació per al desenvolupament en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, als efectes de publicitat i del que disposa l’apartat següent.

3. La inscripció en el Registre d’ONGD de les Illes Balears és condició indispensable per rebre de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, ajudes o subvencions computables com a ajuda oficial al desenvolupament, així com per accedir als incentius fiscals a què es refereix l’article 35 de la de la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament.

Article 44

Actualització i modificació de les dades inscrites

1. Les entitats inscrites tenen l’obligació de comunicar a l’Administració competent qualsevol modificació de les seves dades registrals en el termini d’un mes des que es produeixi aquesta modificació.

2. Així mateix, les administracions encarregades del Registre poden requerir les persones interessades, en qualsevol moment, perquè ratifiquin les dades inscrites o comuniquin les modificacions produïdes, amb l’advertiment que, si obvien aquest requeriment, es pot iniciar el procediment per cancel·lar la inscripció de l’entitat.

Article 45

Cancel·lació de la inscripció

1. La inscripció en el Registre d’ONGD de les Illes Balears es pot cancel·lar pels motius següents:

a) Per voluntat de l’entitat, manifestada per l’òrgan de govern corresponent.

b) Per extinció o dissolució de l’entitat degudament acreditada.

c) Per incompliment greu i reiterat del deure de comunicar l’actualització o la modificació de les dades registrals.

d) Per incompliment dels requisits que estableix l’article 40 d’aquest Decret, quan consti fefaentment.

e) Per cessament total i definitiu de l’activitat de l’entitat.

2. El procediment de cancel·lació es pot iniciar d’ofici o a instància de l’entitat interessada.

3. L’òrgan competent per resoldre el procediment de cancel·lació és el director general de Cooperació.

4. La resolució de cancel·lació ha de ser motivada i s’ha de dictar en el termini màxim de tres mesos i amb l’audiència prèvia a la persona interessada.

5. La cancel·lació de la inscripció d’una entitat té efectes des de la notificació de la resolució en què s’aprovi.

Article 46

Règim jurídic

Els procediments d’inscripció, modificació, actualització i cancel·lació registral es regeixen pel que estableix la Llei 39/2015, en tot el que no preveu aquest Decret.

 

Article 47

Relacions de col·laboració amb altres registres d’ONG

S’han d’establir els mecanismes de coordinació necessaris per garantir l’obligació de comunicació i homologació de dades entre el Registre regulat en aquest capítol, el creat pel Reial decret 193/2015, de 23 de març, pel qual s’aprova el Reglament del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament, així com els altres que creïn altres comunitats autònomes amb la mateixa finalitat.

Disposició addicional única

Instrucció amb relació a la justificació de les ajudes

La Direcció General de Cooperació aprovarà i publicarà una instrucció sobre la justificació de les ajudes.

Disposició transitòria única

Règim transitori de procediments

Les normes que conté aquest Decret són aplicables als procediments administratius de gestió, justificació i control de les ajudes a l’exterior iniciats i no finalitzats a la seva entrada en vigor, amb la tramitació prèvia de l’expedient que resulti oportú per adaptar el procediment a la modificació efectuada.

Disposició derogatòria única

Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix aquest Decret i, concretament, el Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional

Disposició final primera

Inscripció de les entitats en el Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears

Les entitats interessades disposen d’un termini de dotze mesos des de l’entrada en vigor d’aquest Decret per presentar la comunicació prèvia relativa a la inscripció en el Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Maó, 8 de juny de 2018

La presidenta

La consellera de Serveis Socials i Cooperació

Francesca Lluch Armengol i Socias

Fina Santiago Rodríguez