Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 3319
Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Mixta Govern - Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i creada mitjançant el Decret 130/2007, de 19 d’octubre, una vegada acomplerts els tràmits establerts en el Reglament de funcionament de l’òrgan col·legiat estatutari esmentat, ha aprovat, en la sessió del dia 20 de març de 2018, un acord de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig.

Aquest acord, en forma de proposta, s’ha d’elevar a la consideració del Consell de Govern perquè, mitjançant un decret, l’incorpori a l’ordenament jurídic.

Per això, a proposta de la consellera de Presidència i de la d’Innovació, Recerca i Turisme, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 23 de març de 2018,

DECRET

Article 1

S’aprova l’Acord de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que es transcriu com a annex a aquest Decret, adoptat pel Ple d’aquest òrgan col·legiat estatutari en la sessió del dia 20 de març de 2018, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig.

Article 2

En conseqüència, queden traspassats als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera les funcions i els serveis, com també els crèdits pressupostaris corresponents, en els termes i les condicions que resulten del mateix Acord de la Comissió Mixta i de les relacions que s’adjunten a aquest Acord.

Així mateix, per ampliar, adaptar i completar les funcions i els serveis en aquesta matèria que passaren a ser assumides pel Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, queden traspassades a aquesta institució insular les facultats l’exercici de les quals s’especifica en la lletra C) de l’Acord de la Comissió Mixta esmentat, com també els crèdits corresponents, en els termes i les condicions que es determinen en aquest Acord i en les relacions que s’hi adjunten.

Article 3

Tal com preveu l’Acord esmentat en l’article 1 d’aquest Decret, la instrumentació específica del traspàs de mitjans personals al Consell Insular de Mallorca s’ha de formalitzar mitjançant un conveni que han de subscriure el consell insular concernit i l’Agència de Turisme de les Illes Balears, el contingut del qual queda especificat prèviament en un acord complementari de l’Acord susdit.

Un cop signat el conveni entre les parts i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es considerarà que constitueix una part inseparable de l’Acord que s’aprova mitjançant aquest Decret.

Article 4

El traspàs a què es refereix aquest Decret tindrà efectivitat a partir del dia assenyalat en l’Acord de la Comissió Mixta esmentada, sens perjudici que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dicti fins aquest dia, si escau, els actes administratius necessaris per al manteniment dels serveis en el mateix règim que tenien en el moment de l’adopció de l’acord de què es tracta.

Article 5

1. Els crèdits pressupostaris que es determinen, de conformitat amb la relació número 1 de l’annex d’aquest Decret, s’han de donar de baixa en els conceptes pressupostaris corresponents i han de ser integrats per la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques en els conceptes habilitats en la Secció 32 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi que es puguin aplicar al finançament de les funcions i els serveis assumits pels consells insulars de la manera que preveu la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, una vegada que la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme trameti a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques els certificats de retenció de crèdit que calguin per tal de donar compliment a la normativa econòmica pressupostària vigent.

2. Pel que fa a l’any 2018, el finançament que han de percebre els consells insulars en aplicació de l’Acord de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, que s’aprova mitjançant aquest Decret, és d’1.932.563,00 euros, amb la distribució següent: Consell Insular de Mallorca, 1.108.588,00 euros; Consell Insular de Menorca, 375.075,00 euros; Consell Insular d’Eivissa, 207.910,00 euros, i Consell Insular de Formentera, 240.990,00 euros.

Aquestes quanties, en aplicació de l’Acord esmentat en el paràgraf anterior i que s’aprova mitjançant aquest Decret, s’han fixat a partir de les regles que regeixen per calcular el finançament específic que correspon a cada consell insular, les quals queden determinades en un acord complementari de l’Acord de traspàs, i d’ampliació de funcions i serveis, de què es tracta, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. A l’efecte del que preveu la lletra H) de l’annex d’aquest Decret, el finançament addicional a favor dels consells insulars, pel que fa a l’any 2018, és de 2.000.000,00 d’euros, amb la distribució següent: Consell Insular de Mallorca, 1.018.464,00 euros; Consell Insular de Menorca, 344.583,00 euros; Consell Insular d’Eivissa, 415.554,00 euros, i Consell Insular de Formentera, 221.398,00 euros.

Disposició addicional primera

De conformitat amb el que determina la disposició addicional primera de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, serà gratuïta la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dels anuncis, els acords, les resolucions, les disposicions i altres actes exigits per l’ordenament jurídic que es facin com a conseqüència de l’exercici pels consells insulars de les funcions i els serveis associats a l’Acord de traspàs en qüestió.

Disposició addicional segona

Les conselleries d’Hisenda i Administracions Públiques, i d’Innovació, Recerca i Turisme, conjuntament o separadament, en els seus àmbits de competències respectius, han d’articular, mitjançant els seus òrgans superiors o directius afectats en cada cas, les mesures necessàries per executar el que disposa aquest Decret.

Disposició transitòria única

Entre l’entrada en vigor d’aquest Decret i el dia 1 d’abril de 2018, data d’efectivitat de l’Acord que s’aprova mitjançant aquesta disposició, el Consell Insular de Mallorca i l’Agència de Turisme de les Illes Balears han de signar el conveni a què es refereix l’article 3 del Decret present.

Disposició final única

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 23 de març de 2018

La presidenta

La consellera de Presidència

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra

La consellera d’Innovació, Recerca i Turisme

Isabel Maria Busquets i Hidalgo


ANNEX

Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo, secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en representació, respectivament, del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars,

CERTIFICAM:

Que el Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió del dia 20 de març de 2018, ha adoptat un acord de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, en els termes que es detallen a continuació:

A) Referència als preceptes estatutaris i normatius en què s’empara el traspàs de funcions i serveis

L’apartat 11 de l’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, preveu que la Comunitat Autònoma, en sentit genèric o ampli, és a dir, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat, té la competència exclusiva en matèria de turisme, ordenació i planificació del sector turístic, promoció turística, informació turística, oficines de promoció turística a l’exterior, regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, i regulació de les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme.

En el marc de la nova articulació del sistema autonòmic a les Illes Balears prevista en l’Estatut vigent, les diverses facultats implícites en les competències esmentades abans són atribuïdes a diferents àmbits institucionals.

En aquest sentit, l’apartat 3 de l’article 70 de la norma superior institucional autonòmica atribueix expressament com a pròpies dels consells insulars les competències en matèria de promoció turística.

Per això, les funcions i els serveis inherents a aquestes competències, d’acord amb el que preveu el darrer paràgraf de l’article 70 esmentat abans, s’han de traspassar a les institucions insulars mitjançant un acord de la Comissió Mixta de Transferències Govern – Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis —òrgan de caràcter paritari que preveu la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia—, que ha d’adoptar la forma de proposta al Govern de les Illes Balears, el qual, al seu torn, l’ha d’aprovar mitjançant un decret.

Mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, ja foren traspassades —únicament al Consell Insular d’Eivissa i en relació amb el seu àmbit territorial— les funcions i els serveis que exercia l’Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de promoció turística.

Ara, sobre la base de les previsions normatives esmentades, i en els termes de l’acord que, en el seu moment, adopti la Comissió Mixta de Transferències Govern – Consells Insulars i de les disposicions que el facin efectiu, es pretén formalitzar el traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquestes institucions insulars que encara avui exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb els àmbits territorials de Mallorca, de Menorca i de Formentera, en matèria de promoció turística, com també, a l’efecte de preservar l’homogeneïtat de les competències atribuïdes com a pròpies de les institucions insulars, l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria que foren traspassats al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig).

B) Funcions i serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma que assumeixen els consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera en matèria de promoció turística

1. Pertoca als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera, en relació amb els seus àmbits territorials respectius, i per gestionar els interessos que els són propis:

a) L’exercici de la potestat reglamentària, en el marc del que estableixen els articles 72 i 58.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

b) La funció executiva, d’acord amb la legislació de l’Estat i la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la matèria, que inclou l’exercici de l’activitat de foment, en el marc que determina l’article 73 de l’Estatut d’autonomia.

c) La fixació de polítiques comunes amb altres consells insulars i amb altres illes, comunitats autònomes o l’Estat, de forma coordinada amb el Govern i en el marc del que estableix l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

d) La planificació sectorial de caràcter insular, que inclou l’aprovació dels seus plans de desenvolupament turístic.

2. En el marc de les polítiques pròpies que determinin les institucions insulars afectades, correspon també als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera, en matèria de promoció turística, entre altres funcions i serveis connexos i complementaris, l’exercici de les competències que els són atribuïdes, en relació amb el seu àmbit territorial, per l’article 7 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears.

3. Els consells insulars concernits exerceixen, així mateix, en l’àmbit de la promoció turística, les funcions de representació en relació amb altres institucions i administracions públiques, incloses les d’àmbit supraautonòmic, respectant en tot moment les competències de l’Estat i les que l’Estatut d’autonomia atribueix al Govern.

C) Ampliació, adaptació i compleció de funcions i serveis traspassats al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig

S’amplien les funcions i els serveis traspassats al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, amb les que actualment encara assumeix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb l’àmbit territorial de l’illa d’Eivissa, i que s’indiquen a continuació:

a) L’exercici de les competències que li són atribuïdes, entre altres funcions i serveis connexos i complementaris, per l’article 7 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, en el marc de les polítiques pròpies que determini la institució insular concernida.

b) Específicament, i pel que fa a la creació, administració i posada en valor del producte turístic, les referides a les polítiques de patrocini per a la millora de la competitivitat turística.

D) Funcions i serveis que continuen essent exercits pel Govern i l’Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de promoció turística

1. Una vegada que, de conformitat amb aquest Acord, s’ha formalitzat el traspàs als consells de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquestes institucions insulars en matèria de promoció turística i consumada també l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria que foren traspassats al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, continuarà corresponent al Govern i a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’exercici de les potestats següents, les quals continuarà duent a terme:

a) La fixació dels principis generals sobre la matèria, garantint l’exercici de la potestat reglamentària dels consells insulars.

b) La coordinació de l’activitat dels consells insulars, d’acord amb l’article 72 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

c) La planificació general i el foment de l’activitat econòmica de les Illes Balears que afecti el sector turístic en els àmbits d’intervenció següents:

1r. El suport a la creació i a la comercialització dels productes turístics de les Illes Balears a l’exterior i l’elaboració de plans de comercialització i desenvolupament que promoguin la innovació, la sostenibilitat i la competitivitat, en el marc de la planificació general de l’activitat econòmica, tot presentant l’oferta turística de les Illes Balears com un conjunt integrador de les característiques, les peculiaritats i els interessos de cada una de les illes.

2n. L’impuls a la modernització del sistema turístic de les Illes Balears i el suport a la capacitat científica, a la investigació, a la recerca i el desenvolupament tecnològic de les empreses turístiques i al desenvolupament dels seus productes i serveis.

3r. La prestació de serveis de màrqueting a l’exterior a les empreses i institucions turístiques de les Illes Balears que així ho requereixin.

d) La cooperació i la coordinació turística d’institucions públiques i entitats privades per elaborar les bases de la planificació general de la política turística, especialment per mitjà de les meses creades ad hoc.

e) La representació institucional de les Illes Balears en les relacions amb l’Administració General de l’Estat i els ens que en depenen, amb les administracions de les altres comunitats autònomes i, en general, amb la resta d’institucions i organitzacions, nacionals o internacionals, quan aquestes es refereixin a àmbits de la matèria de promoció turística respecte als quals s’hagin de desenvolupar actuacions considerades d’interès general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè afecta més d’un territori insular, d’acord amb l’article 114 de l’Estatut d’autonomia.

En aquests casos, es fixarà, de comú acord amb els consells insulars concernits, la posició conjunta de la representació de les Illes Balears en cadascuna de les matèries objecte de debat.

2. Com a conseqüència del que estableix el punt anterior i en els mateixos termes que s’hi determinen, s’adapten al que estableix aquest Acord les funcions i els serveis que es reserva l’Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de promoció turística que figuren explicitades en l’apartat C) de l’annex del Decret 45/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig).

E) Funcions i serveis en què han de concórrer l’Administració de la Comunitat Autònoma i els consells insulars i que s’han de regir pels principis de col·laboració i coordinació

1. Una vegada consumat, de conformitat amb aquest Acord, el traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquestes institucions insulars en matèria de promoció turística i ultimada també l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria que foren traspassats al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, les funcions i els serveis en què han de concórrer l’Administració de la Comunitat Autònoma i els consells insulars i que s’han de regir pels principis de col·laboració i coordinació s’expliciten a continuació:

a) Els consells insulars podran acordar l’establiment dels mecanismes adequats de coordinació i informació mútua en les matèries objecte d’aquesta atribució.

b) Concretament, es crearà la Comissió Interinsular de Coordinació de les Accions Promocionals en Matèria Turística, que es constitueix com a plataforma permanent de col·laboració i cooperació multilateral entre l’Administració autonòmica i les insulars. Aquesta Comissió es convocarà, almenys, una vegada a l’any per deliberar sobre les actuacions que es faran conjuntament i la manera com s’articularà la col·laboració esmentada.

c) L’Administració de la Comunitat Autònoma i els consells insulars, en l’exercici de les competències respectives, es faran càrrec de les funcions i els serveis d’investigació dels factors que incideixen sobre el turisme, així com de l’elaboració, la recopilació i la valoració d’estadístiques, informació i dades relatives a aquest que, en la mesura que es pugui, es desglossaran per illes. Així mateix, han d’abordar la creació i la difusió del coneixement i la intel·ligència turística i la coordinació de la informació sobre el sector turístic.

d) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears podrà fer-se càrrec de la contractació i l’execució de qualsevol acció promocional —fires, tallers (workshops), viatges de premsa (press trips) i viatges de familiarització (fam trips), entre d’altres— d’una marca turística insular si els consells insulars afectats en cada cas, com a responsables exclusius d’aquestes, així ho sol·liciten. En aquest sentit, l’Administració autonòmica ha d’exercir únicament un paper de suport logístic a partir de la carta de serveis que elabori adreçada a institucions públiques i privades.

e) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars, en l’exercici de les competències respectives, es faran càrrec de la creació, l’administració i la posada en valor del producte turístic. D’aquesta manera, els consells insulars assumeixen la política de patrocinis, entre d’altres, per a la millora de la competitivitat turística, que fins ara estava encomanada al Govern.

f) Els procediments impulsats pel Govern de les Illes Balears de contractació dels serveis per a la gestió ordinària anual, així com qualsevol convocatòria pública que pugui afectar més d’una illa, requeriran l’aprovació i la participació dels consells insulars. En tot cas, amb la finalitat de fer economia d’escala i no incrementar costs públics, i sempre que sigui possible, l’Administració autonòmica i les insulars han de propiciar convocatòries i contractacions comunes per a tot el conjunt de les Illes Balears.

g) Correspondrà a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la realització o coordinació, d’acord amb els consells insulars, i amb la participació o no d’altres organismes o entitats, nacionals o internacionals, d’accions de promoció conjunta de totes o de diferents marques de destinació de les Illes Balears, quan, per raons d’estratègia conjunta o perquè afectin més d’una illa, així ho concertin les institucions autonòmica i insulars afectades en cada cas.

En aquest sentit, l’Administració autonòmica i les insulars són del mateix parer que les tres grans fires internacionals generalistes que actualment marquen el calendari europeu de l’activitat turística, a saber, Fira Internacional de Turisme - Madrid (FITUR); World Travel Market London (WTM) i Interationale Tourismus Börse Berlin (ITB), han de ser reputades estratègiques, perquè al seu si es desenvolupen actuacions considerades d’interès general per a la Comunitat Autònoma.

D’aquesta manera, sempre que hi hagi un acord entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els quatre consells insulars, l’assistència i participació de totes aquestes institucions autonòmiques en aquestes fires serà organitzada i coordinada pel Govern de les Illes Balears.

2. Com a conseqüència del que estableix el punt anterior, i en els mateixos termes que s’hi determinen, s’adapten i completen les funcions i els serveis en què han de concórrer l’Administració de la Comunitat Autònoma i els consells insulars en matèria de promoció turística que figuren explicitades en l’apartat D) de l’annex del Decret 45/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig).

F) Valoració del cost efectiu anual de les funcions i els serveis que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística

1. La valoració que correspon al cost efectiu global anual associat tant al traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis en matèria de promoció turística, com a l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, ascendeix a 5.638.182 € (cinc milions sis-cents trenta-vuit mil cent vuitanta-dos euros), quantia que atén tant els costs directes com els indirectes, com també les despeses d’inversió, i inclou:

a) Les despeses inherents a l’exercici per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de funcions i serveis en matèria de promoció turística que s’han de traspassar als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera.

b) Les despeses associades a funcions i serveis que actualment continua gestionant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, però l’exercici dels quals, en el marc estatutari vigent, correspon al Consell Insular d’Eivissa.

2. El finançament en euros 2018 que correspon al cost efectiu global anual és el que es recull en la relació número 1 d’aquest annex.

G) Distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual global de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística

1. La distribució entre les institucions insulars de la massa de finançament corresponent tant al traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars, com a l’ampliació, l’adequació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, es detalla en la relació número 2 d’aquest annex.

2. El càlcul de la distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament esmentada s’ha instrumentat conforme a la metodologia que s’indica en l’apèndix número 1 d’aquest Acord.

H) Finançament addicional

1. Per tal de facilitar la prestació de les funcions i els serveis que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inherents a les competències pròpies en matèria de promoció turística que es traspassen als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera, o de les ja traspassades al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, que s’amplien, adapten o completen, es determina una dotació addicional de 7.000.000 d’€ (set milions d’euros), la distribució de la qual es farà entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera durant el període 2018-2022.

2. La quantia esmentada no s’integra en el cost efectiu del traspàs, atès que s’entén no acumulable i, per tant, no consolidable, en el marc del que disposa l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema definitiu dels consells insulars.

3. La quantificació del lliurament anual que s’ha de fer d’aquests fons addicionals entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, en el període transitori esmentat, s’indica en la relació número 3 d’aquest annex.

4. El càlcul de la distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament addicional s’ha instrumentat conforme a la metodologia que s’indica en l’apèndix número 2 d’aquest Acord.

I) Integració en el sistema de finançament definitiu

1. D’acord amb el que disposa l’article 15.4 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema definitiu dels consells insulars, el finançament inicial inherent al cost efectiu global anual associat tant al traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis en matèria de promoció turística, com a l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, s’ha d’integrar, en els termes de l’acord que adopti, en el seu moment, el Ple de la Comissió Mixta de Transferències Govern – Consells Insulars, en el sistema de finançament definitiu.

2. Atès el que estableix l’article susdit i la disposició final segona de la Llei 3/2014, de 17 de juny, s’hauran de fixar, en el moment procedimental oportú, les categories de despesa a les quals s’han d’imputar les noves competències, així com les noves variables i ponderacions que es considerin adients.

J) Instrumentació específica del traspàs de mitjans personals de l’Agència de Turisme de les Illes Balears al Consell Insular de Mallorca

a) A partir de la relació de llocs de feina del personal de l’Agència de Turisme de les Illes Balears amb dedicació a les funcions i els serveis objecte de traspàs, i segons la iniciativa aprovada pel Consell de Govern per traspassar als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de promoció turística, i per ampliar, adaptar i completar les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, s’ha establert en deu (10) el nombre de llocs de treball que correspon traspassar al Consell Insular de Mallorca.

b) La instrumentació específica del traspàs dels mitjans personals de què es tracta s’ha de formalitzar mitjançant un conveni que hauran de subscriure, en el marc del procediment oportú, el Consell Insular de Mallorca i l’Agència de Turisme de les Illes Balears, el contingut del qual quedarà especificat en un acord que, en arribar el moment, haurà d’adoptar la Comissió Mixta Govern – Consells Insulars i que serà complementari al mateix acord de traspàs que, prèviament, haurà d’aprovar l’òrgan col·legiat estatutari esmentat. Un cop signat el conveni entre les parts i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es considerarà que constitueix una part inseparable de l’acord de traspàs que s’haurà de formalitzar, si pertoca, en el si de la Comissió Mixta Govern – Consells Insulars.

K) Règim transitori quant als contractes vigents en la data d’efectivitat dels traspassos

Per tal de garantir la continuïtat dels serveis públics vinculats a la promoció turística en una situació de transició de responsabilitats entre institucions autonòmiques, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars concernits convenen que els contractes en curs que es detallen en la relació número 4 d’aquest annex, la titularitat dels quals correspon a l’Agència de Turisme de les Illes Balears, continuïn sent responsabilitat d’aquesta entitat pública empresarial fins que finalitzi la seva vigència, igual que del pagament del deute que generin i de la seva liquidació final.

L) Règim transitori quant a la convocatòria pública per a la realització de contractes de patrocini amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats públiques per a la millora de la competitivitat turística

Igualment, per tal de garantir la continuïtat dels serveis públics vinculats a la creació i consolidació de producte turístic en una situació de transició de responsabilitats entre institucions autonòmiques, l’Administració autonòmica i les insulars concernides convenen també que continuarà sent responsabilitat de l’Agència de Turisme de les Illes Balears, fins que conclogui, la tramitació de la convocatòria pública per a la realització de contractes de patrocini amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats públiques que es detalla en la relació número 5 d’aquest annex, la qual està inserida en la Resolució del president de l’Agència de Turisme de les Illes Balears de 20 d’octubre de 2017 per la qual s’estableixen les condicions per a la realització de contractes de patrocini amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats públiques per a projectes que generin un retorn publicitari per a les marques de les Illes Balears i l’Agència de Turisme, tot millorant la competitivitat turística des de l’1 de gener de 2018 fins al 31 de maig de 2018 (BOIB núm. 131, de 26 d’octubre de 2017). En conseqüència, l’Agència de Turisme de les Illes Balears, per mitjà dels seus òrgans competents, serà l’encarregada de la tramitació administrativa per a la formalització dels contractes de patrocini, o dels acords de col·laboració, inclosos el pagament de l’aportació que correspongui a l’entitat pública empresarial i la justificació de les despeses generades. 

M) Regles intertemporals sobre recursos administratius

Correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears resoldre els recursos administratius contra els actes i acords dictats pels seus òrgans abans de la data d’efectivitat d’aquest Acord, encara que el recurs s’interposi posteriorment.

N) Regles intertemporals sobre responsabilitat patrimonial

Les administracions insulars concernides només es faran càrrec de les reclamacions de responsabilitat patrimonial que es produeixin un cop tengui efectivitat aquest Acord. Les reclamacions que tenguin origen en causes o fets que varen tenir lloc amb anterioritat a aquesta efectivitat s’hauran de substanciar davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

O) Data d’efectivitat del traspàs

Es fixa el dia 1 d’abril de 2018 com a data d’efectivitat del traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig.

Relació número 1

Valoració del cost efectiu global anual associat tant al traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis en matèria de promoció turística, com a l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig

Costs directes

Costs indirectes

Cost efectiu

Capítol 1

749.555

300.242

1.049.797 

Capítol 2

46.736

18.720

65.456

Capítol 6

4.476.338

4.476.338  

Costs perifèrics

4.119

4.119

Compensació lloguer

42.472

42.472

Total

5.272.629

365.553

5.638.182

Relació número 2

Distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual global de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística

Quota variable

Quota fixa

Total

Mallorca

2.770.971

675.000

3.445.971

Menorca

490.897

675.000

1.165.897

Eivissa

202.214

75.000

277.214

Formentera

74.100

675.000

749.100

Total

3.538.182

2.100.000

5.638.182

Relació número 3

Quantificació del lliurament anual que s’ha de fer entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, en el període transitori 2018-2022, del finançament addicional

%

2018

2019

2020

2021

2022

Total

Mallorca

50,92 %

1.018.464

916.618

712.925

611.079

305.539

3.564.626

Menorca

17,23 %

344.583

310.125

241.208

206.750

103.375

1.206.042

Eivissa

20,78 %

415.554

373.998

290.887

249.332

124.666

1.454.438

Formentera

11,07 %

221.398

199.258

154.979

132.839

66.419

774.894

Total

100,00 %

2.000.000

1.800.000

1.400.000

1.200.000

600.000

7.000.000

Relació número 4

Contractes en curs d’execució dels quals l’Agència de Turisme de les Illes Balears es responsabilitza del pagament fins a la data de la seva extinció

Núm. exp.

Execució

Concepte

Import 2018

Data de finalització del contracte

Despesa dels contractes fins dia 31 de març de 2018

Despesa dels contractes a partir de dia 1 d’abril de 2018

04/2017

ORDINARI

GECOM ESPACIOS DE COMUNICACIÓN

Pròrroga del contracte de serveis de construcció en règim de lloguer, muntatge, desmuntatge, transport, emmagatzematge, manteniment i altres serveis complementaris dels estands propis de l’ATB en les fires de turisme -nacionals i internacionals- en què participi durant l’any 2018

1.219.770,33 €

1 gener - 31 de desembre de 2018

632.640,44 €

587.129,89 €

6/2018

ORDINARI

JAARBEURS B.V.

Contractació d’espai a fira VAKANTIEBEURS  

12.340,00 €

14/01/2018

12.340,00 €

4/2018

ORDINARI

REED EXHIBITIONS MESSE WIEN

Contractació d’espai a fira FERIEN

12.705,00 €

14/01/2018

12.705,00 €

8/2018

ORDINARI

MESSE STUTTGART GmbH

Contractació d’espai a fira CMT FAHRRAD&ERLEBNISREISEN

8.485,00 €

14/01/2018

8.485,00 €

1/2018

ORDINARI

IFEMA

Contractació d’espai a fira FITUR

108.019,61 €

21/01/2018

108.019,61 €

3/2018

ORDINARI

MESSE DÜSSELDORF GmbH

Contractació d’espai a fira BOOT DÜSSELDORF (nàutica)

11.539,36 €

28/01/2018

11.539,36 €

5/2018

ORDINARI

HAMBURG MESSE UND CONGRESS GmbH

Contractació d’espai a fira REISEN

6.665,00 €

11/02/2018

6.665,00 €

7/2018

ORDINARI

MESSE MÜNCHEN GmbH

Contractació d’espai a fira FREE

14.000,00 €

25/02/2018

14.000,00 €

10/2018

ORDINARI

TELEGRAPH EVENTS LIMITED

Contractació d’espai a fira LONDON BIKE SHOW

11.000,00 €

25/02/2018

11.000,00 €

2/2018

ORDINARI

MESSE BERLIN GmbH

Contractació d’espai a fira ITB

96.471,85 €

11/03/2018

96.471,85 €

15/2018

ORDINARI

COMEXPOSIUM

Contractació d’espai a fira SALON DESTINATIONS NATURE

15.975,03 €

18/03/2018

15.975,03 €

16/2018

ORDINARI

FIRA BARCELONA

Contractació d’espai a fira B-TRAVEL

12.078,61 €

22/04/2018

12.078,61 €

34/2018

ORDINARI

BILBAO EXHIBITION CENTRE

Contractació d’espai a fira EXPOVACACIONES

10.200,00 €

06/05/2018

10.200,00 €

11/2018

ORDINARI

PROGOURMET, S.A.

Contractació d’espai a fira SALON DE GOURMETS

22.717,20 €

10/05/2018

22.717,20 €

51/2018

ORDINARI

REGENT EXHIBITIONS LIMITED

Contractació d’espai a fira IMEX

151.972,13 €

17/05/2018

151.972,13 €

58/2018

ORDINARI

BLUE SKY MARKETING LTD / BIRDFAIR

Contractació d’espai a fira BIRDFAIR

2.183,82 €

19/08/2018

2.183,82 €

59/2018

ORDINARI

MESSE DÜSSELDORF GmbH

Contractació d’espai a fira TOURNATUR

9.928,64 €

02/09/2018

9.928,64 €

60/2018

ORDINARI

A DETERMINAR PER TURESPAÑA

Contractació d’espai a fira IFTM TOP RESA

8.797,93 €

28/09/2018

8.797,93 €

61/2018

ORDINARI

REED EXHIBITIONS LIMITED

Contractació d’espai a fira WTM

174.795,44 €

07/11/2018

174.795,44 €

62/2018

ORDINARI

REED EXHIBITIONS LTD

Contractació d’espai a fira IBTM WORLD

151.972,13 €

29/11/2018

151.972,13 €

63/2018

ORDINARI

REED EXHIBITIONS LTD

Contractació d’espai a fira ILTM

40.298,70 €

06/12/2018

40.298,70 €

10/2017

ORDINARI

ITALIA- AIGO, SRL,                                  ALEMANIA-GLOBAL COMMUNICATION EXPERTS GmbH,                                                          FRANCIA-INDIGO CONSULTING,               ESPAÑA-INTERNATIONAL PROMOTURIST MARKETING, SL

Pròrroga de serveis d’una agència de relacions públiques i comunicació exterior en els mercats emissors perquè desenvolupi i executi els plans i accions de promoció i comunicació exterior, a fi de difondre la imatge, les activitats i els esdeveniments més destacables de les Illes Balears, a través de les seves quatre marques, en els mercats emissors d’Alemanya, el Regne Unit, França, Itàlia i Espanya.

193.600,00 €

Itàlia: 14 de desembre de 2018;                                                        Alemanya: 14 de desembre de 2018;                                                        França: 14 de desembre de 2018;                                                      Espanya: 25 de novembre de 2018

42.472,26 €

151.127,74 €

42/2017

ORDINARI

LOTUS UK INTEGRATED COMMUNICATIONS Ltd

Pròrroga del contracte de serveis d’una agència de relacions públiques i comunicació exterior en el mercat del Regne Unit perquè desenvolupi i executi els plans i accions de promoció i comunicació exterior, a fi de difondre la imatge, les activitats i els esdeveniments més destacables de les Illes Balears, a través de les seves quatre marques.

48.400,00 €

15 d’octubre de 2018

12.631,59 €

35.768,41 €

12/2017

ORDINARI

VIAJES EL CORTE INGLÉS

Pròrroga del contracte de serveis de gestió dels serveis d’agència de viatges amb departament de MICE (reunions, incentius, congressos i esdeveniments) per a l’activitat de l’Agència de Turisme de les Illes Balears durant l’any 2018.

726.000,00 €

31 de desembre de 2018

181.500,00 €

544.500,00 €

13/2017

ORDINARI

UTE PUBLICITAT-ZENITH

Pròrroga del contracte de serveis relatiu a la publicitat, màrqueting i promoció de l’Agència de Turisme de les Illes Balears per a l’any 2018.

1.016.400,00 €

1 de novembre de 2018

304.920,00 €

711.480,00 €

86/2017

ORDINARI

Angel 24

Contracte de serveis de custòdia i emmagatzematge a l’illa de Mallorca, així com la gestió, manipulació i transport del material promocional amb destí a les ciutats on es celebrin accions promocionals en què participin les Illes Balears.

45.000,00 €

31 d’agost de 2018

18.583,15 €

26.416,85 €

Suma

4.131.315,78 €

1.489.948,29 €

2.641.367,49 €

Relació número 5

Convocatòria pública per a la realització de contractes de patrocini amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats públiques per a la millora de la competitivitat turística que continuarà sent responsabilitat de l’Agència de Turisme de les Illes Balears, fins que conclogui la seva tramitació i pagament

Núm. exp.

Execució

Concepte

Import 2018

Data de finalització

Despesa dels contractes fins dia 31 de març de 2018

Despesa dels contractes a partir de dia 1 d’abril de 2018

13/2018

CONVOCATÒRIA PÚBLICA

Diverses entitats públiques i privades

Convocatòria pública per a la realització de contractes de patrocinis amb entitats privades i convenis de col·laboració amb entitats públiques per a projectes que generin un retorn publicitari per a les marques de les Illes Balears i l’Agència de Turisme, tot millorant la competitivitat turística des de l’1 de gener de 2018 fins al 31 de maig de 2018.

500.000,00 €

31 de maig de 2018

300.000,00 €

200.000,00 €

Suma

500.000,00 €

300.000,00 €

200.000,00 €

Apèndix número 1

Metodologia aplicada en el càlcul de la distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual global de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística

1. A propòsit de la distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual global de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i a fi de facilitar la integració del Consell Insular d’Eivissa en l’actual marc de traspassos, com també preservar l’homogeneïtat de les competències transferides, es parteix de la convinença, als efectes de calcular la distribució esmentada, que, al cost efectiu global anual de 5.638.182 €, calculat d’acord amb els crèdits pressupostaris de què disposa l’Agència de Turisme de les Illes Balears per a l’exercici de 2018, s’hi afegeixi el cost efectiu de les funcions i els serveis que ja foren traspassats al Consell Insular d’Eivissa (1.128.811 €) mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, de manera que, actuant així, s’obté un total de 6.766.993 € (sis milions set-cents seixanta-sis mil nou-cents noranta-tres euros), que s’estima com a xifra de partida per materialitzar la distribució.

2. A l’empara del que estableixen el segon paràgraf de l’apartat 2 de l’article 15 i la disposició final segona de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, la distribució d’aquesta quantia, és a dir, de 6.766.993 € (sis milions set-cents seixanta-sis mil nou-cents noranta-tres euros), es fa tenint en compte els paràmetres següents:

a) Una quantia fixa a favor de cada consell insular, que recull els costs generals o fixos associats a les funcions i els serveis corresponents, que s’estableix en l’import de 675.000 € (sis-cents setanta-cinc mil euros) per a cadascun.

b) Una quota variable, la quantia de la qual resulta de la diferència entre els 6.766.993 € (sis milions set-cents seixanta-sis mil nou-cents noranta-tres euros) i els 2.700.000 € (dos milions set-cents mil euros), corresponent als costs generals o fixos ja esmentats, això és, 4.066.993 € (quatre milions seixanta-sis mil nou-cents noranta-tres euros).

Aquesta quota es distribueix entre els consells insulars tenint en compte les variables socioeconòmiques i les ponderacions que s’indiquen a continuació:

1r. Població flotant: correspon a la diferència entre la població resident a cada illa (padró, operació 77 102 001) i les dades corresponents a l’índex de pressió humana (IPH, operació 77 106 001). L’IPH inclou de manera agregada les dades corresponents a les illes d’Eivissa i de Formentera. Així, per poder assignar un valor a l’illa de Formentera, s’ha efectuat una distribució percentual en funció de les dades del padró, que estan desagregades per illes. Dades de 2015.

La ponderació d’aquesta variable s’estima en un 50 %.

2n. Places d’allotjament: correspon al nombre de places d’allotjament turístic de totes les tipologies d’establiments incloses en l’operació estadística 2008 009: hotels, hotels apartament, fondes, pensions, càmpings, etc. Dades de 2015.

La ponderació d’aquesta variable s’estima en un 30 %.

3r. Superfície protegida: correspon a la part de superfície protegida que integra alguna de les àrees naturals d’especial interès (ANEI) a què es refereix el títol I de la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i règim urbanístic de les àrees d’especial protecció a les Illes Balears (operació estadística 25 450 001). Dades de 2015.

La ponderació d’aquesta variable s’estima en un 20 %.

3. De les variables estadístiques considerades s’obté el quadre següent:

Població flotant

Nre. allotjaments turístics

Superfície protegida

Mallorca

226.402,00

288.745,00

116.964,86

Menorca

33.864,30

49.656,00

29.606,36

Eivissa

67.229,90

77.883,00

20.237,99

Formentera

5.665,00

7.828,00

3.561,40

Total

333.161,20

424.112,00

170.370,61

4. Atesos els paràmetres establerts en el punt anterior, la distribució entre els consells insulars de l’import de 6.766.993 € (sis milions set-cents seixanta-sis mil nou-cents noranta-tres euros) resulta ser:

Quota variable

Quota fixa

Total

Mallorca

2.770.971

675.000

3.445.971

Menorca

490.897

675.000

1.165.897

Eivissa

731.025

675.000

1.406.025

Formentera

74.100

675.000

749.100

Total

4.066.993

2.700.000

6.766.993

5. Finalment, s’ha de tenir en compte que la quantitat d’1.128.811 € (un milió cent vint-i-vuit mil vuit-cents onze euros), pel que fa al Consell Insular d’Eivissa, ja es preveu com a cost efectiu en el Decret 45/2015, de 22 de maig, per la qual cosa aquesta quantitat minorarà la xifra que correspon, d’acord amb la metodologia emprada, a la institució insular de què es tracta, que passa a ser de 277.214 euros.

Apèndix número 2

Metodologia aplicada en el càlcul de la distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament addicional

La distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament addicional a què es refereix la lletra H) de l’annex i que es quantifica en la relació número 3 que s’hi adjunta, s’obté de manera proporcional a la distribució de la dotació econòmica per illes del cost efectiu la metodologia de la qual s’especifica en l’apèndix número 1 d’aquest annex, a saber: Consell Insular de Mallorca, 50,92 %; Consell Insular de Menorca, 17,23 %; Consell Insular d’Eivissa, 20,78 %, i Consell Insular de Formentera, 11,07 %.

I, perquè consti, expedim aquest certificat.

 

Palma, 20 de març de 2018

Els secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars
Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo

Vistiplau: la presidenta i la vicepresidenta de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars
Pilar Costa i Serra i Susana Irene Mora Humbert