Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2205
Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
L’article 30.46 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l’Estat, i en normes addicionals de protecció del medi ambient.
Així doncs, la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció en tot allò que l’Estat no hagi regulat en la legislació bàsica.
La Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, compleix l’obligació d’adaptació a la legislació estatal bàsica, recollida expressament en la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, i preveu que, reglamentàriament, s’han de determinar l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.
La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) és l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans i els programes subjectes a l’avaluació d’impacte ambiental o avaluació ambiental estratègica que siguin autoritzats o aprovats per l’Administració autonòmica, insular o local en l’àmbit territorial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 7.1 de la Llei 12/2016. En l’apartat segon s’estableix que també ha d’exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades, a les agendes locals 21 i a la resta de competències atribuïdes per la legislació sectorial.
Aquest Decret pretén adaptar l’organització i el funcionament de la CMAIB al nou marc normatiu en compliment del mandat de l’article 7.3 de la Llei 12/2016, d’avaluació ambiental.
El Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB (publicat en el BOIB núm. 75, de 23 de maig), determinava l’organització i el funcionament de la CMAIB. Dictat en desplegament de l’article 19 de l’anterior Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques, el Decret estructurava la Comissió de Medi Ambient en dos òrgans: la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (assimilada al Ple de la Comissió) i el Comitè Tècnic, dividit en subcomitès tècnics en funció de la matèria que hagués de tractar l’òrgan consultiu.
Arran de la legislació sobrevinguda esmentada, cal adaptar l’organització i funcionament de la CMAIB.
La Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluacions ambientals, estructura la Comissió de Medi Ambient en tres òrgans: el Ple, la Presidència i el Comitè Tècnic. Tal com feia la Llei 11/2006, estableix que tant el Ple de la Comissió de Medi Ambient com el Comitè Tècnic han de tenir una composició que obeeixi a criteris de competència territorial i funcional.
Per tant, la nova Llei d’avaluació ambiental, a diferència de la Llei 11/2006, estableix de forma expressa la figura del president com un òrgan més dins l’estructura de la CMAIB. Aquesta diferenciació respon a la voluntat del legislador d’atribuir directament funcions al president o presidenta de la Comissió sense necessitat de delegació. L’experiència acumulada en el funcionament de la CMAIB, en especial en els darrers anys amb àmplies atribucions de la Presidència per delegació del Ple, recomanen replantejar el sistema d’atribució de funcions i reservar al Ple les decisions dels procediments ordinaris i les de més transcendència, i atorgar al president o presidenta la competència residual per resoldre els procediments d’avaluació simplificada, a més de tots els actes d’instrucció i impuls dels diferents procediments que es tramiten en la CMAIB.
Així mateix, es redueix el nombre de subcomitès del Comitè Tècnic. D’una banda, perquè la disposició final segona de la Llei 12/2016, que modifica l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears (LECO), suposa l’atribució a la direcció general competent en matèria de Xarxa Natura 2000 de les actuacions prèvies per determinar la possible afecció amb caràcter previ a la sol·licitud d’inici de l’avaluació ambiental, i deixa sense sentit la integració en la CMAIB del Subcomitè de Xarxa Natura 2000.
D’altra banda, la delegació de competències al president en matèria d’avaluació estratègica simplificada fa que s’hagin reduït també de manera considerable els assumptes sotmesos a dictamen del Subcomitè d’Avaluacions Ambientals Estratègiques, per la qual cosa, a l’efecte de simplificació, es considera oportú unificar-lo amb el d’Avaluacions Ambientals de Projectes.
En canvi, cal mantenir l’especificitat i independència del Subcomitè Tècnic d’Autoritzacions Ambientals Integrades respecte del d’Avaluació Ambiental, amb l’objectiu de garantir una separació adequada de funcions d’avaluació ambiental, sens perjudici d’una reestructuració administrativa que faci independents encara més aquestes funcions en espera del que disposi la futura modificació de la Llei estatal bàsica 21/2013, de 9 de desembre, per adaptar-se a la Directiva 2014/52/UE.
II
L’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix els principis d’una bona regulació administrativa.
En l’apartat anterior d’aquesta exposició de motius, es justifica la necessitat de la norma i la finalitat d’aquesta. Aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats esmentades, sense que, atès el seu caràcter essencialment organitzatiu, impliqui cap mesura restrictiva de drets ni imposició d’obligacions respecte a la regulació anterior.
Així mateix, la norma té coherència amb la resta de l’ordenament jurídic que desplega.
Aquest Decret consta d’onze articles, dividits en un títol preliminar (articles 1 i 2) i tres títols.
Les disposicions generals precisen l’objecte del Decret, que és l’organització de la CMAIB, en desplegament de les previsions de l’article 7 de la Llei 12/2006, i defineix la Comissió en els mateixos termes que la norma legal que desplega.
El títol I defineix la naturalesa jurídica i la composició dels òrgans que integren la CMAIB segons la Llei 12/2006 (articles 3 a 8), i s’estructura en quatre capítols. El relatiu als òrgans que integren la CMAIB estructura la Comissió en tres òrgans, dos de col·legiats i un òrgan unipersonal: el Ple de la CMAIB, el Comitè Tècnic (dividit en dos subcomitès) i la Presidència de la Comissió de Medi Ambient.
El Ple de la Comissió de Medi Ambient es configura en els articles 4 i 5 com un òrgan col·legiat integrat per representants polítics del qual són membres distintes persones titulars de direccions generals de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, representants de diferents conselleries i dels consells insulars, amb rang d’òrgan directiu, així com una persona en representació de les associacions d’entitats locals amb més implantació, amb un secretari o secretària, que ha de ser una persona al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Comitè Tècnic s’estructura en dos subcomitès tècnics pels motius esmentats. En qualsevol cas, es conserven els criteris establerts en l’anterior Decret d’organització pel que fa a la composició, criteris que ha de considerar la resolució del conseller o consellera competent en matèria de medi ambient que determini la composició efectiva, amb la novetat que els membres del Subcomitè Tècnic d’Avaluació Ambiental no poden ser membres del Subcomitè d’Autoritzacions Ambientals Integrades, per reforçar la separació de funcions en l’estructura administrativa. Té naturalesa consultiva i no resolutòria.
Quant a la regulació del president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient, es manté la previsió del Decret anterior de tenir la consideració d’òrgan assimilat en rang als òrgans directius nomenats i separats pel Govern de les Illes Balears mitjançant un decret, i se’n modifica, com veurem, l’atribució de competències.
El títol II atribueix les competències als distints òrgans amb capacitat resolutòria (articles 9 i 10), amb el criteri de reservar al Ple de la CMAIB les competències de més rellevància i atorgar al president o presidenta la competència residual que inclou la resolució dels expedients amb procediment simplificat i els actes administratius de tràmit i impuls dels procediments, a més de les funcions inherents a la presidència dels òrgans col·legiats.
El títol III regula el règim de convocatòria, de funcionament i d’adopció d’acords dels òrgans col·legiats, tant del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears com del Comitè Tècnic, seguint el que preveu, amb caràcter general, la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, amb les particularitats d’una convocatòria d’urgència amb l’antelació mínima de 24 hores i d’una segona convocatòria, així com amb la previsió que les sessions respectin, amb caràcter general, el principi d’unitat d’acte o que les sessions del Ple siguin públiques.
III
En el procediment d’elaboració d’aquest Decret, s’ha complert el que preveuen els articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, sobre la matèria, especialment el tràmit d’audiència als ciutadans mitjançant les entitats que els agrupen o representen, la participació de totes les conselleries del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears, i les determinacions del títol VI de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú.
Per tot això, a proposta del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 23 de febrer de 2018,
DECRET
TÍTOL PRELIMINAR
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte
L'objecte d’aquest Decret és establir l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en compliment de les previsions de l’article 7 de la Llei 12/2006, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Article 2
Naturalesa jurídica
1. La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears és un òrgan de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb independència funcional, adscrit a la conselleria competent en matèria de medi ambient i que actua com a òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans o els programes subjectes a l’avaluació d’impacte ambiental o l’avaluació ambiental estratègica de la seva competència.
2. Així mateix, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d’exercir les competències relatives a les autoritzacions ambientals integrades, a les agendes locals 21 i a la resta que li atribueixi la legislació vigent i aquest Decret.
TÍTOL I
ORGANITZACIÓ
Capítol I
Òrgans
Article 3
Estructuració
La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears s’estructura en els òrgans següents:
a)El Ple.
b)La Presidència.
c)El Comitè Tècnic, el qual s’organitza en dos subcomitès:
c.1) El Subcomitè Tècnic d’Avaluacions Ambientals.
c.2) El Subcomitè Tècnic d’Autoritzacions Ambientals Integrades.
Capítol II
El Ple de la Comissió de Medi Ambient
Article 4
Naturalesa jurídica
El Ple és un òrgan col·legiat que exerceix, amb caràcter decisori i amb efectes jurídics davant tercers, les funcions pròpies de la Comissió de Medi Ambient que li són expressament atribuïdes en aquest Decret o en la resta de normativa aplicable.
Article 5
Composició
1. Integren el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears:
a)El president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, qui n’ha de presidir les sessions amb les funcions que la legislació vigent atribueix a la presidència d’un òrgan col·legiat.
b)Els directors o les directores generals de la conselleria competent en matèria de medi ambient.
c)Una persona representant, amb rang d’alt càrrec o assimilat, de les direccions generals que, malgrat que no formin part de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenguin competència en matèria d’emergències, salut pública, indústria, ordenació del territori, turisme, transports, energia i canvi climàtic.
d)Persones representants dels consells insulars, amb rang d’òrgan directiu o assimilat, en els termes següents: tres pel Consell Insular de Mallorca, dues pel Consell Insular de Menorca, dues pel Consell Insular d’Eivissa i una pel Consell Insular de Formentera.
e)Una persona representant de l’associació de les entitats locals amb més implantació a les Illes Balears.
f)Fins a un màxim de tres membres més, designats per la persona titular de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca entre persones o organismes amb competència reconeguda en matèria ambiental.
2. La designació de les persones membres del Ple de la Comissió de Medi Ambient, llevat dels membres nats, s’ha de dur a terme segons les regles de funcionament i règim jurídic de cada institució o associació, i ha d’incloure membres titulars i suplents. Els suplents dels membres nats serà l’establert en la regulació per a la seva substitució ordinària.
3. El Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha de tenir un secretari o secretària, que ha de ser personal funcionari que presti servei a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha de desenvolupar les funcions pròpies a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i ha de ser designat pel president o presidenta de la Comissió. Aquesta designació ha d’incloure un suplent.
El secretari o secretària ha d’assistir a les sessions del Ple de la Comissió de Medi Ambient, amb veu i sense vot, i ha d’exercir les funcions que la legislació vigent atribueix al secretari o secretària d’un òrgan col·legiat.
4. En la designació de les persones membres del Ple de la Comissió de Medi Ambient s’ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes.
Capítol III
La Presidència
Article 6
Naturalesa jurídica
1. El president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears és un òrgan unipersonal nomenat i separat pel Govern de les Illes Balears, mitjançant un decret i a proposta del conseller o consellera competent en medi ambient, atenent criteris d’experiència professional i competència, entre persones que disposin de la titulació exigida per ingressar al subgrup A1 del personal funcionari de carrera. Té la consideració d’òrgan assimilat en rang als òrgans directius de l’Administració de la Comunitat Autònoma i d’alt càrrec.
2. El president o presidenta ha de ser substituït, en el supòsit de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra impossibilitat, per l’òrgan directiu de la conselleria competent en matèria de medi ambient que es determini per resolució del conseller o consellera competent.
Capítol IV
El Comitè Tècnic
Article 7
Naturalesa jurídica
1. El Comitè Tècnic és un òrgan col·legiat de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de caràcter tècnic i de composició multidisciplinària, integrat, entre d’altres, per representants de les distintes administracions, que exerceix funcions de caràcter consultiu en assumptes i matèries que són competència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.
2. S’estructura en dos subcomitès: el d’avaluació ambiental, per a procediments d’avaluació ambiental de plans, programes i projectes, i el d’autoritzacions ambientals integrades, per a aquest tipus de procediments.
3. Els subcomitès tècnics han d’emetre preceptivament el dictamen i la proposta en els expedients que hagi de resoldre el Ple de la Comissió de Medi Ambient, excepte en els casos en què el president o presidenta actuï per raons d’urgència degudament acreditada. Així mateix, a instàncies del president o presidenta, han d’emetre els dictàmens i les propostes que, amb caràcter potestatiu, aquest o aquesta li sol·liciti.
Article 8
Composició del Comitè Tècnic
1. El Comitè Tècnic està format pel president o presidenta i per les persones que en són membres.
2. La composició dels dos subcomitès en els quals s’organitza el Comitè Tècnic s’ha de determinar per resolució del conseller o consellera competent en matèria de medi ambient, atenent els criteris següents:
a)Han de tenir com a màxim 21 membres.
b)La composició ha d’obeir a criteris de competència territorial i funcional i ha de tenir caràcter multidisciplinari, amb la participació de distintes conselleries del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars amb competències en salut pública, indústria, ordenació del territori, urbanisme, turisme, transports, energia i canvi climàtic.
c)Els membres del Subcomitè d’Avaluacions Ambientals no poden ser membres del Subcomitè d’Autoritzacions Ambientals Integrades.
d)N’ha de formar part un membre, personal funcionari o tècnic, segons els casos, designat per cada una de les direccions generals de la conselleria competent en matèria de medi ambient, dels consells insulars i de l’Administració General de l’Estat, així com un representat de l’associació d’entitats locals de les Illes Balears de més implantació i una persona representant de l’entitat sense ànim lucre de més implantació a les Illes Balears que tengui com a finalitat la protecció del medi ambient.
e)Quan s’hagin de tractar assumptes relatius a plans, programes, projectes o instal·lacions que afectin un únic terme municipal, s’ha de convidar a participar en el punt corresponent de l’ordre del dia una persona en representació de l’ajuntament del terme municipal afectat, amb veu i vot, així com les persones, les entitats promotores i les entitats interessades en cada pla, programa o projecte, amb veu i sense vot. Els representants municipals i els promotors hi poden assistir acompanyats dels tècnics i/o assessors que estimin oportuns per a la defensa dels interessos propis.
f)Hi han d’assistir, amb veu i sense vot, els ponents tècnics i jurídics de cadascun dels assumptes inclosos en l’ordre del dia.
g)Un secretari o secretària, sense vot, excepte que també en sigui membre, que ha de ser personal funcionari adscrit a la CMAIB, designat pel president o presidenta de la Comissió. La designació ha d’incloure el nomenament d’un suplent.
h)En la designació de les persones membres del Ple de la Comissió de Medi Ambient s’ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes.
TÍTOL II
ATRIBUCIÓ DE COMPETÈNCIES
Capítol I
Competències del Ple
Article 9
Competències atribuïdes al Ple de la Comissió de Medi Ambient
1. Són competències del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears les que li atribueixi expressament la normativa vigent i, en concret, les següents:
a) En matèria d’autoritzacions ambientals integrades (IPPC), i amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic:
l. L’atorgament de l’autorització ambiental integrada a l’àmbit de les Illes Balears i de les seves modificacions, substancials i no substancials.
ll. Els acords de revisió de l’autorització ambiental integrada.
lll. Els acords d’establiment de condicions per al tancament d’una instal·lació.
lV. La imposició de sancions que posin fi al procediment sancionador, així com l’establiment de les mesures necessàries per a la reposició de la realitat física alterada amb determinació de la quantia indemnitzatòria, si escau, sens perjudici de les competències de la Presidència per adoptar mesures cautelars.
V. L’aprovació del pla d’inspecció i el programa anual.
b) En matèria d’avaluació ambiental de plans, programes i projectes, amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic:
l. Formular la declaració ambiental estratègica i acordar-ne la modificació o les pròrrogues.
ll. Formular la declaració d’impacte ambiental, i acordar-ne la modificació o les pròrrogues.
lll. El pronunciament de l’òrgan ambiental previst en l’article 12.3 de la Llei 21/2013, de 9 de setembre, d’avaluació ambiental, sobre la resolució de discrepàncies.
lV. Evacuar les consultes preceptives que preveu la legislació bàsica estatal dels plans, programes o projectes que han d’adoptar, aprovar o autoritzar l’Administració General de l’Estat o els organismes públics que hi estan vinculats o en depenen, o que han de ser objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant aquesta Administració, que puguin afectar les Illes Balears.
V. L’aprovació de criteris tècnics o interpretatius per a la redacció dels estudis ambientals estratègics dels plans o els programes i dels estudis d’impacte ambiental dels projectes, i també per a la predicció i valoració dels impactes d’aquests, les característiques tècniques i les especificacions de la documentació que ha de presentar el promotor en els termes prevists en la Llei 12/2016.
Vl. Proposar al conseller o consellera competent en matèria de medi ambient l’elaboració de disposicions legals i reglamentàries, especialment d’ordres que estableixin criteris tècnics i/o interpretatius per a la redacció dels estudis d’impacte ambiental dels plans o programes, així com per a la predicció i la valoració dels possibles impactes d’aquests, com també els acords, les resolucions i les mesures adequades en relació amb les matèries i funcions que li són pròpies.
c) En matèria de disciplina ambiental:
l. Instar la revisió d’ofici de les resolucions o acords d’autorització o aprovació de projectes que s’adoptin sense avaluació d’impacte ambiental, quan sigui necessari, o dels plans o programes subjectes a avaluació ambiental estratègica aprovats o adoptats sense seguir el procediment previst en la llei.
ll. Requerir l’òrgan promotor a suspendre l’execució d’un projecte subjecte a avaluació d’impacte ambiental sense que s’hagi formulat la declaració d’impacte, informar de la forma i les actuacions necessàries per a la restitució de la realitat física o biològica alterada i/o la indemnització per danys i perjudicis.
lll. Instar l’execució forçosa de la declaració d’impacte o de l’acord de resolució de discrepàncies i informar de la substitució de les multes per una prestació ambiental substitutòria.
lV. Emetre l’informe previ a la substitució d’una multa per una prestació ambiental substitutòria, només per als supòsits de substitució de sancions pecuniàries greus i molt greus previstes en l’article 40.1, apartats a i b, de la Llei 12/2006, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
d) Validar el pla d’acció de les agendes locals 21 que aprovin els ajuntaments i aprovar les inscripcions dels municipis en el Registre d’Agenda Balear 21 i a la Xarxa Balear de Sostenibilitat.
e) Resoldre, amb informes tècnics i jurídics previs, els recursos potestatius de reposició interposats contra els seus acords, i pronunciar-se sobre els recursos interposats contra els acords dels òrgans substantius que es fonamentin en acords presos pel Ple.
f) Emetre informes que, en relació amb la matèria mediambiental, li sol·licitin els òrgans del Govern o els òrgans superiors de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o el mateix president o presidenta de la CMAIB.
2. El Ple de la Comissió de Medi Ambient pot delegar en el seu president o presidenta l’exercici d’aquestes funcions de conformitat amb el que disposa l’article 9 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Capítol II
Competències del president o presidenta de la CMAIB
Article 10
Competències i funcions del president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient
1. Són competència del president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears:
a)Totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l’òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l’article 9.
b)La direcció dels treballs de la CMAIB i totes les funcions que siguin inherents a la condició pròpia de president o presidenta d’un òrgan col·legiat respecte a la presidència, direcció i organització del Ple de la Comissió i del Comitè Tècnic.
c)Exercir les competències delegades pel Ple de la CMAIB.
d)Exercir, per raons d’urgència degudament acreditada, les competències que corresponen al Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, amb els informes previs tècnic i jurídic, i donar-ne compte posteriorment a l’òrgan col·legiat.
2. El president o presidenta, abans de resoldre qualsevol procediment de la seva competència, pot sol·licitar potestativament el dictamen previ del Comitè Tècnic o del Ple de la Comissió, el qual, en aquest cas, s’ha de pronunciar a proposta del Comitè Tècnic.
3. El president o presidenta ha de donar compte al Ple de les resolucions que dicti i que posin fi a un procediment administratiu.
TÍTOL III
RÈGIM DE FUNCIONAMENT DEL PLE DE LA COMISSIÓ DE MEDI AMBIENT DE LES ILLES BALEARS I DEL COMITÈ TÈCNIC
Article 11
Règim general i peculiaritats
El règim de convocatòria, de funcionament i d’adopció d’acords del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i del Comitè Tècnic és el que preveu, amb caràcter general, la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, per als òrgans col·legiats, amb les peculiaritats següents:
a)La convocatòria, inclosa la dels convidats en cada punt, s’ha de fer mitjançant correu electrònic o missatge telefònic, a les adreces comunicades a tal efecte, amb una antelació mínima de 48 hores a la data de celebració, llevat de casos d’urgència, en què l’antelació mínima és de 24 hores.
b)Per a la constitució vàlida del Ple de la Comissió i del Comitè Tècnic, a l’efecte de dur a terme les sessions, es requereix la presència de president i secretari (o dels seus substituts) i, en primera convocatòria, l’assistència de la meitat dels membres amb dret a vot; en segona convocatòria, és suficient l’assistència de la tercera part dels membres amb dret a vot. Aquest quòrum s’ha de mantenir durant tota la sessió.
c)Les sessions han de respectar el principi d’unitat d’acte i s’ha de procurar que acabin el mateix dia que comencin.
d)Les sessions del Ple de la Comissió de Medi Ambient són públiques, sense perjudici de les limitacions que s’acordin per raons d’espai. No són públiques les sessions del Comitè Tècnic, sens perjudici de la publicitat i les comunicacions procedents dels informes i acords adoptats.
e)Els acords han de ser adoptats per majoria simple i, a aquest efecte, el vot del president o presidenta és diriment en cas d’empat.
f)Les actes s’han de trametre a les persones membres del Ple i dels subcomitès preferentment en format electrònic.
g)Els membres de la CMAIB poden participar en les sessions bé presencialment bé a les seus habilitades per seguir la sessió a distància a les illes on no se celebri la reunió presencial, sempre que el dispositiu físic, operatiu o tecnològic necessari per a la celebració efectiva de la sessió garanteixi el dret dels membres a una participació efectiva, que permeti defensar i contrastar llurs posicions, i votar en temps real.
Disposició transitòria primera
Règim transitori sobre la composició i les funcions dels comitès tècnics fins a la resolució que en determini la nova composició
1. Fins que no es dicti la resolució del conseller a la qual fa referència l’article 8.2 sobre la composició del Comitè Tècnic:
a)Les funcions del Subcomitè Tècnic d’Avaluació Ambiental previst en l’article 7.2 d’aquest Decret, les ha d’exercir el Subcomitè d’Avaluació d’Impacte Ambiental, constituït a l’empara del Decret 29/2009, de 9 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB, amb la composició determinada per la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de dia 7 d’agost de 2015. Aquest subcomitè tècnic ha d’assumir, a més de les funcions que li eren pròpies, les que eren atribuïdes als subcomitès d’Avaluacions Ambientals Estratègiques i d’Agenda Local 21, i, en general, totes les que hagi de dictaminar un comitè tècnic de la CMAIB que no corresponguin al Subcomitè d’Autoritzacions Ambientals Integrades.
b)El Subcomitè d’Autoritzacions Ambientals Integrades, constituït a l’empara del Decret 29/2009, de 9 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB, ha de continuar desenvolupant les funcions que li són pròpies d’acord amb la composició determinada per la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de dia 7 d’agost de 2015.
2. El Subcomitè Especialitzat de Xarxa Natura 2000, constituït a l’empara del Decret 29/2009, de 9 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB, ha de continuar desenvolupant les funcions que li són pròpies d’acord amb la composició determinada per la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de dia 7 d’agost de 2015, a fi de dictaminar els expedients que s’hagin de tramitar d’acord amb la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques.
Això no obstant, a partir de l’entrada en vigor d’aquest Decret, ha d’actuar com a president o presidenta d’aquest subcomitè el titular de la direcció general competent en Xarxa Natura 2000, i la composició pot ser variada per resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
3. El Ple de la CMAIB ha de continuar amb la composició actual.
Disposició transitòria segona
Atribució de competències a la Presidència
L’atribució de competències a la Presidència que preveu aquest Decret és efectiva, fins i tot pel que fa als expedients en curs, des del moment en què el Decret entri en vigor.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix aquest Decret, i, en particular, el Decret 29/2009, de 9 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB.
Disposició final
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 23 de febrer de 2018
|
La presidenta |
El conseller de Medi Ambient Agricultura i Pesca |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Vicenç Vidal i Matas |
|