Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 14493
Decret 63/2017 de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d’accés als serveis de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

 

I

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix com un dels objectius garantir l’accés universal al sistema de serveis socials de les Illes Balears. D’altra banda, la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, entre els seus principis recull l’accés universal de totes les persones en situació de dependència, en condicions d’igualtat efectiva i no-discriminació. L’article 15 detalla els serveis que formen part del catàleg del sistema d’atenció a les persones en situació de dependència.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competències en matèria de polítiques d’atenció a les persones dependents, d’acord amb l’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer. Paral·lelament, l’article 70.4 de l’Estatut atribueix aquesta competència als consells insulars. No obstant això, cal remarcar, en primer lloc, que encara no s’ha produït el traspàs de mitjans per possibilitar l’assumpció real de competències en aquest àmbit i, si bé l’assumpció de competències és directament executiva, existeix nombrosa jurisprudència que afirma que aquesta executivitat es limita als casos en què la transferència és una condició indispensable per a l’exercici de la competència, com és aquest cas. En segon lloc, l’article 58.3 de l’Estatut faculta el Govern de les Illes Balears a dictar principis generals en les competències que siguin pròpies dels consells insulars, sempre que se’n garanteixi l’autonomia, i amb la finalitat de garantir el principi d’igualtat a tota la ciutadania de les Illes Balears.

El Decret 83/2010,de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, en l’article 36.4 determina l’ordre d’accés de les persones als serveis i a les prestacions del sistema de la Xarxa Pública.

Mitjançant una resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració d’11 de novembre de 2010, s’establiren els procediments d’ingrés i trasllat a residències i centres de dia de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB núm. 169, de 20 de novembre).

Amb l’objectiu de donar agilitat a l’ingrés a residències i serveis d’estades diürnes per a gent gran en situació de dependència, en vista de l’experiència acumulada els darrers anys en la gestió de la central de reserves, s’han de revisar els procediments d’accés i trasllat i avançar en la transparència de la gestió pública.

D’altra banda, s’ha produït una incorporació progressiva de serveis a la cartera de d’atenció a la dependència. És el cas del servei d’ajuda a domicili, el servei de teleassistència i el servei de promoció de l’autonomia personal. Per a aquests serveis, també s’han de preveure uns principis generals d’accés, permanència i possible trasllat.

Aquest Decret també pretén respondre a la situació de persones dependents ingressades en places sociosanitàries de la xarxa pública de salut que ja tenen l’alta mèdica però necessiten un servei residencial. Es preveu un sistema àgil de pas al sistema d’atenció a la dependència.

Un tret destacable en el procediment de sol·licitud inicial per a l’accés a una plaça, el trasllat i el reagrupament familiar és que es gestiona per intermediació d’un professional o una professional, un treballador o una treballadora social de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència. Aquest fet, a més d’apropar la ciutadania a l’Administració mitjançant la intermediació, facilita la gestió administrativa.

Així mateix, transitòriament i fins que se’n produeixi el traspàs competencial, aquest Decret resulta d’aplicació als serveis residencials per a persones amb discapacitat física o associada a salut mental, que són, actualment, d’àmbit suprainsular. Respecte d’això, cal remarcar que els consells insulars gestionen la xarxa d’atenció a persones amb discapacitat, els procediments de la qual no són objecte de regulació en aquest Decret, sinó que s’integren en les competències reglamentàries insulars.

 

II

La incorporació efectiva de les prestacions d’ajuda a domicili, teleassistència i promoció de l’autonomia personal al Sistema d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears fa necessari revisar-ne les definicions, les compatibilitats i la participació de la ciutadania en el cost dels serveis. Per això, es modifica el Decret 84/2010, de 25 de juny, pel qual es regulen els criteris per calcular la capacitat econòmica amb la finalitat d’establir la participació econòmica de les persones beneficiàries de les prestacions assistencials que formen part de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, i per concretar les prestacions econòmiques del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència.

La incorporació del servei d’ajuda a domicili ha permès diferenciar dos tipus d’intervenció: la que es dirigeix a l’atenció personal i la que es relaciona amb serveis domèstics o de la llar. Aquesta diferenciació s’ha de reflectir en la programació dels plans individuals d’atenció (PIA) i en la participació econòmica de les persones beneficiàries, que es farà d’acord amb dos indicadors de referència, el d’atenció personal i el de tasques de la llar.

En el cas de la teleassistència, el Decret 84/2010 té una redacció confusa, que es vol simplificar: s’estableixen tres tarifes segons els ingressos econòmics i es diferencia entre la teleassistència bàsica, que es preveu que sigui gratuïta, i la teleassistència de més complexitat tecnològica, que tindrà la participació econòmica de les persones beneficiàries.

Finalment, pel que fa a la prestació vinculada al servei, també es fan modificacions per millorar-ne la gestió.

D’altra banda, es considera pertinent modificar el Decret 42/2016, de 15 de juliol, pel qual es crea l’ajut econòmic de caràcter social, complementari de les pensions no contributives, en el sentit d’exceptuar de la percepció d’aquesta prestació econòmica per atendre les mancances econòmiques pròpies del col·lectiu de persones perceptores de pensions no contributives les persones que siguin beneficiàries de renda social garantida, d’acord amb la Llei 5/2016, de 13 d’abril, de la renda social garantida. Pel que fa al cas, cal destacar que aquesta renda és una prestació garantida i dona més cobertura econòmica a les necessitats bàsiques d’aquest col·lectiu.

 

III

El Decret s’estructura en tres capítols. El capítol I, de disposicions generals, es divideix en tres articles, que tracten sobre l’objecte i l’àmbit d’aplicació del Decret, les definicions bàsiques i la relació dels serveis dels quals es defineix l’accés.

El capítol II, sobre l’accés, la permanència i la baixa als serveis d’estades diürnes i als serveis residencials, es divideix en tres seccions: la primera, sobre l’accés; la segona, sobre les llistes d’accés i l’ordenació, i la tercera, sobre la incorporació i la permanència en un servei d’estades diürnes o un servei residencial.

El capítol III es dedica a l’accés al servei d’ajuda a domicili, al servei de teleassistència i al servei de promoció de l’autonomia personal.

A més, s’inclouen dues disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals, una de les quals sobre la modificació del Decret 84/2010.

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal manifestar que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma regula l’accés a les prestacions del sistema de promoció de l’autonomia i atenció a la dependència, en desplegament de la Llei 39/2006, segons el grau de dependència i la situació sociofamiliar de les persones; de proporcionalitat, atès que la regulació defineix exclusivament la prelació en l’accés a serveis per a una bona gestió dels recursos públics disponibles i per garantir els drets de la ciutadania i un tracte igualitari i transparent; de seguretat jurídica, motiu pel qual s’ha optat per elaborar un reglament en lloc de mantenir el sistema que se seguia fins al moment de l’aprovació, d’acord amb l’ordenament jurídic vigent, atès que és coherent amb la normativa estatal d’atenció a la dependència quant a requisits i prelació en l’accés a serveis; de transparència, en relació amb el qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, i, finalment, d’eficiència, perquè s’aclareix el procediment administratiu per racionalitzar l’accés i la gestió dels recursos públics, en concordança amb la qualitat necessària que han de tenir els serveis socials.

Per tot això, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears,

 

 

DECRET

Capítol I
Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1. L’objecte d’aquest Decret és establir els principis generals que han de regir els procediments d’ingrés, trasllat i permanència als serveis que formen la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència (XPAD), en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Queden exclosos de l’aplicació d’aquesta norma els serveis integrats en la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència que siguin de prestació específica per a persones amb discapacitats i es prestin en centres gestionats pels consells insulars o pels organismes i les entitats que en depenen.

Article 2

Definicions bàsiques

1. Central de reserves: és el programa informàtic que gestiona l’ocupació i les llistes d’accés dels serveis adscrits a la XPAD. Permet al personal tècnic de les diferents administracions i als proveïdors de places treballar sobre un sol programa, de manera que agilita l’ocupació de les places i la transparència i l’eficàcia en la gestió. La central de reserves, la gestionen la Direcció General de Dependència i els consells insulars que ho sol·liciten.

1. Trasllat: permet que una persona pugui canviar de centre per a la prestació d’un servei, ja sigui per dificultats en l’adaptació al servei on roman, per apropar-se al municipi de residència dels seus familiars directes o per canvi de municipi de residència en els serveis d’atenció domiciliària.

2. Reagrupament familiar: permet que els cònjuges o dues persones unides fins al segon grau de consanguinitat puguin romandre en un mateix centre per a la prestació d’un servei. El reagrupament es pot produir entre persones que ja són beneficiàries de la prestació en centres diferents o entre persones de les quals una roman en un centre i l’altra hi vol accedir.

Article 3

Serveis de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència dels quals es defineix l’accés

El present Decret defineix els sistemes d’accés, trasllat i permanència dels serveis següents:

3. Servei de promoció de l’autonomia personal.

4. Servei de teleassistència domiciliària.

5. Servei d’ajuda a domicili.

6. Serveis d’estades diürnes.

7. Serveis residencials.

 

Capítol II
Accés, permanència i baixa als serveis d’estades diürnes i als serveis residencials

Secció 1a
L’accés als serveis

Article 4

Requisits generals per accedir als serveis

1. Poden ser beneficiàries dels serveis residencials i els serveis d’estades diürnes de la Xarxa Publica d’Atenció a la Dependència (XPAD) les persones grans, de 65 anys o més, que tenguin reconeguda la situació de dependència i per a les quals s’hagi aprovat el pla individual d’atenció (PIA) de prestació del servei residencial o d’estades diürnes.

2. En les mateixes circumstàncies, es poden considerar grans les persones de 55 anys o més, amb un informe professional previ, d’acord amb l’apartat a de l’article 4 del Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població.

3. Excepcionalment, es pot resoldre l’ingrés en una residència per a gent gran de persones menors de 55 anys en casos de malaltia neurodegenerativa o de deteriorament cognitiu. La sol·licitud d’accés s’ha d’acompanyar amb un informe tècnic, emès pel personal responsable d’elaborar el PIA, que exposi la necessitat d’accedir a un recurs i la inexistència d’aquest per a una persona menor de 55 anys. L’ingrés ha de ser autoritzat per la Direcció General de Dependència.

4. Les persones amb discapacitat poden accedir als centres suprainsulars, que gestiona l’Administració autonòmica per a aquest sector de població, amb una edat mínima de 18 anys.

 

Secció 2a
Llistes d’accés per a serveis residencials i serveis d’estades diürnes, i ordenació

Article 5

Tipologia de llistes d’accés: llista general, llista de centre, llista de reserva de centre i llista d’assignació

1. La llista general està formada per totes les persones amb grau reconegut de dependència per a les quals s’ha aprovat un PIA de servei residencial o d’estades diürnes.

2. La llista de centre està formada per les mateixes persones que integren la llista general, ordenades pel servei residencial o el servei d’estades diürnes que hagin seleccionat.

3. La llista de reserva de cada centre està formada pel 10 % de l’oferta de places de la XPAD de cada servei. Aquesta llista la integren les persones que ocupen les primeres posicions de la llista de cada centre.

4. La llista d’assignació està formada per les persones a les quals ja s’ha proposat l’ingrés efectiu en un centre. Aquesta llista, la gestiona el personal de cada servei residencial o d’estades diürnes, per agilitar l’ocupació de les places.

Article 6

Sol·licitud de servei o centre

1. Les persones sol·licitants d’un servei d’estades diürnes o de residència poden demanar:

a. Fins a dos centres diferents de la XPAD de l’illa de residència. En aquest cas, la persona únicament constarà en espera a les llistes dels centres que hagi triat.

b. Un centre indiferent de la XPAD a l’illa de residència. En aquest cas, la persona constarà en espera a totes les llistes de centre de l’illa.

2. Les persones sol·licitants, abans de passar a la llista de reserva d’un centre, poden canviar una única vegada d’opció, ja sigui entre serveis de la xarxa o de serveis específics a servei indiferent. Excepcionalment, poden sol·licitar un segon canvi si canvien de municipi de residència.

3. La restricció prevista en l’apartat anterior no és aplicable quan s’incorporin nous serveis residencials o d’estades diürnes a la XPAD, que podran seleccionar tant les persones que ja havien exercit una opció de canvi com les que s’incorporin a la llista general, sempre respectant l’ordre de la llista general.

4. Les persones que gaudeixin d’una prestació d’ajuda econòmica vinculada al servei, si aquest servei es presta en un centre que disposa de places integrades a la XPAD, poden sol·licitar el canvi d’opció a plaça pública del mateix centre, en qualsevol moment i amb independència que hagin exercit un canvi d’opció anterior.

5. Mentre la llista de persones que volen ingressar en un centre de més de 150 places sigui igual en nombre a la capacitat total, no s’hi podrà inscriure cap persona més.

Article 7

Ordre de prelació

1. Les persones sol·licitants d’un servei residencial o d’estades diürnes han d’aparèixer inclosos en les llistes generals i de centre, i s’ordenaran d’acord amb el Decret 83/2010.

2. No obstant el que disposa el punt anterior, en els casos en què s’incorporin a la llista de centre persones amb sol·licitud de reagrupament familiar o trasllat, l’ordre de prelació de la llista de persones en espera ha de ser el següent:

1r.   Sol·licituds de reagrupament familiar.

2n.  S’han d’alternar successivament les sol·licituds de trasllat, ordenades per la data de la sol·licitud, i la resta de sol·licituds de persones en situació de dependència en espera de plaça a la XPAD, d’acord amb el que estableixen el Decret 83/2010 i les instruccions del director general de Dependència que el despleguen.

Article 8

El reagrupament familiar en serveis residencials i en serveis d’estades diürnes

1. Tenen dret al reagrupament familiar els cònjuges i els familiars de fins a segon grau de consanguinitat.

2. Per fer efectiu el reagrupament, s’han de tenir en compte les situacions i els procediments següents:

a. Quan una de les persones ja gaudeix del servei, la persona que s’hi vol reagrupar s’ha d’inscriure, en el moment que demana el reagrupament, en el darrer lloc de la llista de reserva del centre.

b. Quan les dues persones per reagrupar esperen la incorporació a un servei, s’ha de prendre com a referència per a ambdues la persona que ocupa la posició més avançada a la llista per a l’ingrés efectiu en el servei. L’altra persona, durant el procés d’ingrés, s’ubica en la posició següent a la persona que ocupa la posició més propera a l’accés al servei.

3. En cas de mort d’un dels membres del reagrupament durant el procés administratiu i abans de l’ingrés efectiu, el procediment de reagrupament queda sense efecte i l’altre membre de la família passa a ocupar el lloc que li correspondria de conformitat amb el Decret 83/2010.

Article 9

Comunicació per passar a la llista de reserva de centre i termini d’acceptació

1. La central de reserves ha de notificar a la persona interessada el pas a la llista de reserva de centre. En el cas que no s’obtengui cap resposta en una primera comunicació, s’ha de practicar un nou intent de notificació en el termini màxim de tres dies posteriors, necessàriament en un horari diferent de l’anterior.

2. La comunicació s’ha de fer via telefònica, i s’incorporarà una diligència de les trucades telefòniques que es facin en l’expedient de la persona dependent, amb el contingut de l’article 41.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. La persona pot demanar que, addicionalment, a més de la trucada telefònica, la central de reserves hi contacti mitjançant un missatge de text –SMS– o un missatge electrònic. Aquests missatges tenen per objecte notificar l’intent de comunicació infructuós i demanar que la persona es posi en contacte amb la central de reserves.

4. Per donar validesa als missatges de text –SMS– o als missatges electrònics, les persones receptores els han de confirmar.

5. La comunicació de la central de reserves inclourà el nom i l’adreça del centre en la llista d’espera del qual passa la persona.

6. El termini per acceptar el pas a la llista de reserva és de tres dies hàbils. Si la persona no contesta o rebutja la proposta, deixa d’estar inscrita en la llista del centre que ha rebutjat i es manté en la llista de l’altre centre seleccionat. En el supòsit d’elecció d’un servei indiferent, la persona serà inclosa en la llista de reserva del primer dels centres en què es produeixi una vacant. En cas que la vacant es produeixi en diversos centres, se li adjudicarà el més pròxim al seu domicili.

7. L’acceptació del pas a la llista de reserva d’un centre fa que la persona sigui eliminada de qualsevol altra llista d’espera en la qual estigui inscrita.

Article 10

Renúncia a l’ingrés en un centre

1. Si la persona renuncia a incorporar-se a la llista d’assignació o a ingressar al centre quan hagi d’ocupar la plaça, serà donada de baixa de la llista general.

2. La renúncia a passar a la llista d’assignació o la no incorporació de la persona al centre en la data prevista, llevat d’algun impediment per malaltia greu degudament justificat, s’entendrà com a desistiment.

3. El desistiment, una vegada aprovat el PIA, té les conseqüències següents:

a. Si és la primera renúncia, la persona serà exclosa de la llista general durant 180 dies. Una vegada transcorregut aquest període, tornarà a ser inclosa automàticament en les llistes. Durant el període de carència, la persona mantindrà la prestació econòmica de cures en l’entorn que pugui estar percebent.

b. En el cas que es tracti d’un segon desistiment, la persona serà exclosa de la llista general i haurà de negociar un nou PIA. Durant el procés de negociació, mantindrà la prestació econòmica de cures en l’entorn que pugui estar percebent.

 

Secció 3a
Incorporació i permanència en un servei d’estades diürnes o en un servei residencial

Article11

La incorporació a un servei

1. En el moment que hi hagi disponibilitat de places, s’avisarà les persones que constin en la llista d’assignació per ocupar-les, pel mitjà que hagin triat prèviament, les quals s’hi han d’incorporar en el termini de set dies, en cas de servei d’estades diürnes, o quinze dies, en cas de residència, comptadors des de la data de notificació de la disponibilitat de la plaça, llevat d’algun impediment per malaltia greu degudament justificat.

2. En cas d’hospitalització durant la fase d’incorporació a un centre, les persones poden optar per:

a. Ocupar la plaça i abonar-ne el 50 % a partir del dia previst d’incorporació, d’acord amb el que disposa l’article 16.

b. Sortir de la llista d’assignació i passar a la de reserva.

Article 12

Requisits generals per als trasllats

1. Poden sol·licitar trasllats les persones grans en situació de dependència que ja ocupin una plaça en un servei residencial o d’estades diürnes de la XPAD. Les sol·licituds de trasllats es poden fer entre serveis residencials o d’estades diürnes.

2. Les persones en situació de dependència ingressades en una plaça sociosanitària de la xarxa pública de salut que tenguin aprovat un PIA de servei residencial poden fer ús del procediment de trasllat per accedir a la XPAD, una vegada obtenguin l’alta mèdica. Si no fan ús del trasllat, s’inscriuran sempre a l’opció indiferent de centre residencial. En cas de trasllat, s’hi aplicarà la limitació de l’apartat 5 de l’article 6.

3. Les opcions de trasllat poden ser per a un centre determinat o per a qualsevol centre d’un municipi, sense determinar cap centre específic.

4. El primer trasllat es pot demanar a partir dels 120 dies de permanència en un servei.

5. No es pot sol·licitar un nou trasllat abans que hagi transcorregut un any des de l’efectivitat del darrer trasllat.

6. Es pot renunciar a un trasllat abans d’obtenir plaça, cas en què la persona queda en el lloc d’origen.

Article 13

Període d’adaptació en un servei residencial

1. Totes les persones que ingressen en un servei residencial per a gent gran, ja sigui per ingrés o per trasllat, passen un període d’adaptació d’una durada de trenta dies. Aquest període d’adaptació ha de constar de manera expressa en el contracte assistencial.

2. Aquest període té per objecte comprovar si les persones beneficiàries segueixen el contracte assistencial i compleixen les condicions necessàries per continuar en el servei sol·licitat.

3. L’equip tècnic de cada residència és el responsable de valorar l’adaptació de la persona al centre.

4. En els casos de trasllats entre residències, quan no es produeixi una adaptació adequada segons l’informe de l’equip tècnic descrit en l’apartat anterior, la persona s’inscriurà en el primer lloc de la llista de reserva de la residència de procedència.

Article 14

Reserva de places

Les persones usuàries que liquidin les despeses que aquesta reserva impliqui en la quantia prevista pels articles 15 i 16 d’aquest Decret, tenen dret a reserva de plaça sempre que es compleixin les condicions següents:

a. En cas d’absència voluntària que no excedeixi de 30 dies naturals per any (tret d’autorització específica de l’administració competent) i que s’hagi comunicat a la direcció del centre almenys amb 48 hores d’antelació indicant la seva durada aproximada.

b. En cas d’absència obligada per necessitat d’atenció especialitzada les persones usuàries conserven, en tot moment, el dret a reserva de plaça.

Article 15

Liquidació d’estades per absència voluntària

En cas de períodes d’absència voluntària, la quantia econòmica que s’ha d’abonar durant el temps que es produeixi és del 75 % de la base de càlcul per a estades ordinàries en el mes en què s’hagi produït.

Article 16

Liquidació d’estades per absència obligada

En els supòsits d’absències obligades per internament en centres d’atenció especialitzada, la quantia econòmica que cal abonar en concepte de reserva de plaça durant el temps que dura l’absència és del 50 % de la base de càlcul per a estades ordinàries en el mes en què s’hagin produït.

 

Capítol III
L’accés als serveis de promoció de l’autonomia personal, de teleassistència i d’ajuda a domicili

Article 17

Accés al servei de promoció de l’autonomia personal

1. El servei de promoció de l’autonomia personal s’organitza per municipis o mancomunitats; per tant, hi ha una única llista a cada ens local, formada per les persones que hi han d’accedir d’acord amb l’ordre establert en l’apartat 4 de l’article 36 del Decret 83/2010.

2. Les persones que ja reben atenció en un municipi i es traslladen a un altre passen a ocupar la primera posició de la llista general del municipi.

3. La renúncia a rebre el servei, una vegada aprovat el PIA, dóna lloc a la sortida de la llista d’accés, sens perjudici que la persona dependent pugui sol·licitar la revisió del PIA. Aquesta renúncia al servei no repercutirà en altres prestacions que pugui rebre.

Article 18

Accés al servei de teleassistència

1. El servei de teleassistència s’organitza amb una única llista per a cada illa. La llista està formada per les persones que hi han d’accedir d’acord amb l’ordre establert en l’apartat 4 de l’article 36 del Decret 83/2010.

2. Les persones que ja reben atenció en una illa i es traslladen a una altra passen a ocupar la primera posició de la llista general de l’illa.

3. La renúncia a rebre el servei, una vegada aprovat el PIA, dóna lloc a la sortida de la llista d’accés, sens perjudici que la persona dependent pugui sol·licitar la revisió del PIA.  Aquesta renúncia al servei no repercutirà en altres prestacions que pugui rebre.

Article 19

Accés al servei d’ajuda a domicili

1. El servei d’ajuda a domicili s’organitza per municipis o mancomunitats; per tant, hi ha una única llista per a cada ens local, formada per les persones que hi han d’accedir d’acord amb l’ordre establert en l’apartat 4 de l’article 36 del Decret 83/2010.

2. Les persones que ja reben atenció en un municipi i es traslladen a un altre passen a ocupar la primera posició de la llista de reserva del municipi de nova residència.

3. La renúncia a rebre el servei, una vegada aprovat el PIA, dóna lloc a la sortida de la llista d’accés, sens perjudici que la persona dependent pugui sol·licitar la revisió del PIA.  Aquesta renúncia al servei no repercutirà en altres prestacions que pugui rebre.

Disposició addicional primera

Mitjans informàtics

L’aplicació informàtica del mòdul de la central de reserves és responsabilitat de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, que n’ha de fer la programació, el manteniment i les millores.

La Conselleria de Serveis Socials i Cooperació autoritzarà als Consells Insulars l’ús del mòdul informàtic per a la gestió de places en els serveis o central de reserves mitjançant un conveni. Aquest conveni, com a mínim, ha de contenir un annex amb la identificació dels serveis i el nombre de places dels quals es gestiona l’accés.

Disposició addicional segona

Gestió de sol·licituds

1. Totes les sol·licituds d’accés inicial a una plaça, de trasllat o de reagrupament familiar, de qualsevol dels serveis d’atenció a la dependència es gestionen per intermediació d’un professional de la xarxa pública de serveis socials, sigui un tècnic o una tècnica d’elaboració de PIA sigui un treballador social d’un servei residencial o de dia.

2. Les sol·licituds de canvi d’opció, abans de tenir el servei, les ha de presentar la mateixa persona interessada en el registre.

Disposició transitòria primera

Revisió d’ofici dels PIA amb prestació residencial

1. Amb la finalitat de mantenir actualitzada la llista de persones que han d’accedir a un servei residencial, a partir de la publicació d’aquest Decret, la Direcció General de Dependència verificarà els PIA amb proposta de servei residencial signats abans de l’1 de gener de 2016, per valorar si la sol·licitud de residència continua essent adequada.

2. En cas que hagin canviat les circumstàncies que dugueren a sol·licitar el servei residencial, es modificarà el PIA, per ajustar-lo a la realitat de cada persona.

Disposició transitòria segona

Ordenació de les llistes dels serveis d’estades diürnes i dels serveis residencials

L’endemà de l’entrada en vigor d’aquest Decret, les persones inscrites o que s’hagin d’inscriure a les llistes d’accés a centres de dia o residències quedaran en la situació següent:

a. Les persones que ja havien sol·licitat el servei de residència o centre de dia abans de la publicació d’aquest Decret es mantindran en les llistes de serveis o d’assignació a les quals havien optat, ja sigui en tres llistes de serveis o en selecció d’indiferent.

b. Les persones que subscriguin un PIA amb servei de residència o centre de dia a partir de la data d’entrada en vigor d’aquest Decret, podran optar exclusivament a allistar-se en dos serveis o a l’opció indiferent.

 

Disposició transitòria tercera

Règim excepcional

Fins que no es produeixi el traspàs als consells insulars dels mitjans materials relatius a les competències en matèria d’atenció a la dependència i de salut mental dels centres Son Güells, de Palma, i Can Raspalls, d’Eivissa, que actualment gestiona el Govern de les Illes Balears, aquest Decret s’aplicarà als procediments d’accés relacionats amb aquests serveis.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que disposa aquest Decret, el contradiguin o hi siguin incompatibles.

Disposició final primera

Habilitació competencial

1. Tenen caràcter de principis generals, de conformitat amb les competències que atorga l’article 58.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, al Govern de les Illes Balears amb l’objecte de garantir la igualtat de les persones usuàries dels serveis regulats i la seguretat jurídica de l’ordenament jurídic autonòmic, sens perjudici de la competència reglamentària pròpia dels consells insulars en la matèria, els preceptes següents:

  • el capítol I;
  • la secció 1a del capítol II;
  • els apartats 1 i 2 de l’article 5;
  • els apartats 3, 4 i 5 de l’article 6;
  • els articles 7 i 8;
  • els apartats 1 i 5 de l’article 9;
  • l’apartat 2 de l’article 10;
  • la secció 3a del capítol II, amb l’excepció de: l’apartat 1 de l’article 11; dels apartats 4 i 5 de l’article 12; dels apartats 1 i 3 de l’article 13; l’apartat a) de l’article 14; de la fixació dels percentatges de la base del càlcul de les liquidacions d’estades per absència previstes pels articles 15 i 16;
  • el capítol III;
  • la disposició addicional primera;
  • i la disposició final segona, excepte la modificació de l’apartat 2 de l’article 13.

2. Tenen caràcter de normes complementàries o connexes a l’efecte de garantir l’execució de la competència en la matèria i seran desplaçables per la normativa que puguin dictar els consells insulars, els quals els aplicaran mentre no duguin a terme aquest desplegament reglamentari els preceptes següents:

  • els apartats 3 i 4 de l’article 5;
  • els apartats 1 i 2 de l’article 6;
  • l’article 9, excepte els apartats 1 i 5;
  • l’article 10, excepte l’apartat 2;
  • l’apartat 1 de l’article 11;
  • els apartats 4 i 5 de l’article 12
  • els apartats 1 i 3 de l’article 13;
  • l’apartat a) de l’article 14;
  • els percentatges de la base del càlcul de les liquidacions d’estades per absència prevists pels articles 15 i 16;
  • la disposició addicional segona;
  • i l’apartat 2 de l’article 13 de la Disposició final segona.

3. Té carácter de norma exclusiva la disposició final tercera.

 

Disposició final segona

Modificació del Decret 84/2010, de 25 de juny, pel qual es regulen els criteris per calcular la capacitat econòmica amb la finalitat d’establir la participació econòmica de les persones beneficiàries de les prestacions assistencials que formen part de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, i per concretar les prestacions econòmiques del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència

1. Es modifica l’article 12 del Decret 84/2010, que queda redactat de la manera següent:

Article 12

Participació econòmica en el servei d’ajuda a domicili

1. El servei d’ajuda a domicili té dos indicadors de referència per establir la participació econòmica de les persones beneficiàries:

a. L’indicador d’hores d’atenció personal.

b. L’indicador d’hores de tasques de la llar.

2. El PIA ha de definir les hores d’atenció personal i les hores de tasques de la llar per a cada persona.

2. Es modifica l’article 13 del Decret 84/2010, que queda redactat de la manera següent:

Article 13

Participació econòmica de la persona beneficiària en el servei de teleassistència

1. En el cas de la teleassistència bàsica, que és la formada únicament per un terminal connectat a un centre d’atenció, que s’activa per pulsació directa o bé accionant la unitat de control remot, la persona usuària no ha de participar en el cost del servei.

2. En el cas de la teleassistència que incorpori elements de domòtica, geolocalització o monitorització, la persona usuària ha de participar en el cost del servei segons la seva capacitat econòmica, de conformitat amb els intervals següents:

a. Amb una capacitat econòmica inferior a l’IPREM mensual: sense participació en el servei.

b. Amb una capacitat econòmica entre l’IPREM mensual i l’1,5 vegades l’IPREM mensual: participació del 30 % de l’indicador de referència.

c. Amb una capacitat econòmica superior a 1,5 vegades l’IPREM mensual: participació del 60 % de l’indicador de referència.

3. L’IPREM mensual es calcula dividint els ingressos anuals de la persona dependent entre 12.

4. Per aplicar el sistema de pagament només es pot reduir la capacitat econòmica de la persona beneficiària fins a una quantia equivalent a l’IPREM per a l’exercici corresponen per al manteniment de la llar.

3. S’inclou un nou apartat, el tercer, en l’article 22 del Decret 84/2010, amb la redacció següent:

3. Per a aquests casos, la quantia de la prestació vinculada és igual a la diferència entre el que la persona pagaria en un servei de la XPAD i el que ha de pagar a la plaça municipal. En cas que la quantia resultant sigui igual a zero o negativa, l’expedient s’ha de resoldre com a prestació vinculada igual a zero.

Disposició final tercera

Modificació del Decret 42/2016, de 15 de juliol, pel qual es crea l’ajut econòmic de caràcter social, complementari de les pensions no contributives

S’inclou un nou apartat, el tercer, dins de l’article 4 del Decret 42/2016, de 15 de juliol, pel qual es crea l’ajut econòmic de caràcter social, complementari de les pensions no contributives, amb la redacció següent:

   3. No poden rebre aquesta prestació les persones que siguin titulars de la renda social garantida.

 

Disposició final quarta

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 de desembre de 2017

La presidenta

La consellera de Serveis Socials i Cooperació

Francesca Lluch Armengol i Socias

Fina Santiago Rodríguez