Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 9414
Decret 42/2017, de 25 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears
L’article 30.29 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de casinos, jocs i apostes, amb exclusió de les apostes mútues esportivobenèfiques. Així mateix, l’article 30.12 atribueix competències a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la promoció de l’esport i de l’adequada utilització del lleure.
En virtut del Reial decret 123/1995, de 27 de gener, es varen traspassar les funcions i els serveis en matèria de casinos, jocs i apostes de l’Administració General de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis al mercat interior, exclou del seu àmbit d’aplicació el joc per diners que impliqui apostes de valor monetari en jocs d’atzar, incloses les loteries, el joc als casinos i les apostes, tenint en compte l’especificitat d’aquestes activitats, que comporten a càrrec dels estats l’aplicació de polítiques relacionades amb l’ordre públic i la protecció del col·lectiu de consumidors.
La Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, estableix un seguit de principis sobre el lliure accés a les activitats de servei i al seu exercici, que han d’aplicar-se a qualsevol activitat econòmica per desenvolupar al territori nacional.
El règim d’autoritzacions contingut en aquesta norma podria afectar el principi de necessitat i proporcionalitat de les actuacions recollit en l’article 5 de la Llei 20/2013, si bé el dit article recull l’excepcionalitat d’aquesta intervenció sempre que estigui motivada en la salvaguarda d’alguna raó imperiosa d’interès general de les compreses en l’article 3.11 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, com poden ser: l’ordre públic, la seguretat pública, la salut pública, la seguretat i la salut del col·lectiu de consumidors, la protecció del medi ambient i de l’entorn urbà, i la lluita contra el frau, entre d’altres.
En aquest cas, les característiques intrínseques del sector del joc i les apostes generen la necessitat d’establir mecanismes de regulació especials que donin seguretat jurídica als operadors i als participants, i que garanteixin la imprescindible protecció dels menors d’edat i de les persones que hagin sol·licitat voluntàriament la no-participació, i de l’ordre públic en el desenvolupament del joc.
Aquestes mateixes raons imperioses són les que justifiquen els efectes desestimatoris del silenci administratiu contingut en el present Reglament per imperi de la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i apostes en les Illes Balears.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa, de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, la competència referida a casinos, jocs i apostes.
En desplegament de les competències estatutàries, es va aprovar la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes de les Illes Balears, que va entrar en vigor el dia 8 d’agost de 2014 i va omplir així el buit normatiu legal existent fins a aquells moments en el sector. En l’article 5 d’aquesta Llei s’estableix que s’han d’incloure en el Catàleg de jocs i apostes, com a instrument bàsic d’ordenació dels jocs, les apostes sobre esdeveniments esportius, i en l’article 8 es preveu que els locals d’apostes poden ser autoritzats com a establiments per a la pràctica de jocs i apostes, i es deixa per a un desplegament reglamentari posterior el que es refereix als requisits que han de complir.
Així mateix, la disposició final primera de la Llei 8/2014 autoritza el Govern de les Illes Balears a dictar totes les disposicions que siguin necessàries per al seu desplegament.
Les apostes basades en activitats esportives constitueixen una opció de gran tradició i acceptació social en diferents països europeus, on es configuren com una de les activitats nuclears en matèria de joc i una àrea econòmica de creixent importància i, en aquesta línia, són objecte de regulació per diverses comunitats autònomes.
Es fa necessària, per tant, una atenció específica i una regulació d’acord amb la seva dimensió i amb l’impacte econòmic i social que garanteixi una organització i comercialització ordenada d’aquesta activitat del joc, que darrerament es troba en alça i que és una demanda de la societat com una forma més de lleure.
El Reglament que s’aprova mitjançant aquest Decret regula les apostes a la comunitat autònoma de les Illes Balears amb una finalitat integradora de les diverses variants que l’activitat pot presentar, i garanteix tant la seguretat i la transparència del desenvolupament de les apostes com els drets de les persones participants i, en particular, dels grups especialment sensibles de persones usuàries que requereixen una tutela o protecció especial donant al seu contingut la flexibilitat necessària per respondre a la canviant realitat socioeconòmica, així com al dinamisme i les necessitats del sector del joc.
S’inclou també en aquest text la prohibició expressa d’apostes que atemptin contra els drets i les llibertats o que es fonamentin en la comissió d’il·lícits penals o administratius, esdeveniments prohibits o esdeveniments de caràcter polític o religiós.
A més del Reglament que s’aprova en l’article únic, el contingut del qual es descriu a continuació, el Decret té quatre disposicions finals. El Reglament consta de 48 articles, estructurats en un títol preliminar i sis títols més.
El títol preliminar conté set disposicions de caràcter general relatives a l’objecte i l’àmbit d’aplicació, al règim jurídic, a les prohibicions i a les limitacions en la participació de les apostes, a les definicions necessàries per a una millor comprensió dels termes propis de la matèria regulada, a la tipologia de les apostes, a les atribucions de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i, finalment, a la publicitat.
El títol I engloba els preceptes que fan referència al règim d’autorització d’explotació d’apostes, i estableix els requisits que han de complir les empreses d’apostes i la documentació amb què s’ha d’acompanyar la sol·licitud corresponent. En aquest títol es regulen el règim general de l’autorització, la vigència, la renovació, la modificació, la transmissió, l’extinció i la revocació, com també el règim de garanties i obligacions que han de complir les empreses d’apostes com a titulars de les autoritzacions.
El títol II conté els preceptes reguladors dels locals on es podrà autoritzar la celebració d’apostes, i determina els requisits i les condicions que han de complir, així com el règim d’autoritzacions específiques dels dits locals.
El títol III regula el règim d’homologació de material d’apostes i els requisits tècnics, com també el procediment per a l’homologació i la inscripció posterior en el Registre General del Joc. A continuació, recull els requisits necessaris del sistema tècnic, la unitat central d’apostes, els terminals d’expedició i les màquines auxiliars d’apostes.
El títol IV preveu el règim de formalització de les apostes, així com el de resultats i premis.
El títol V fa referència a les persones usuàries, concretament, a la informació sobre les normes de funcionament i les reclamacions de les persones usuàries.
Finalment, el títol VI regula la inspecció de l’activitat de les apostes i del règim sancionador.
El text ha estat sotmès al procediment d’informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i de reglaments relatius als serveis de la societat de la informació, previst en la Directiva 2015/1535/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de setembre, per la qual s’estableix un procediment d’informació en matèria de reglamentacions tècniques i de regles relatives als serveis de la societat de la informació, així com en el Reial decret 1337/1999, de 31 de juliol, pel qual es regula la remissió d’informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i reglaments relatius als serveis de la societat de la informació.
Aquest Decret s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que preveu l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Per tot això, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 25 d’agost de 2017,
DECRET
Article únic
S’aprova el Reglament d’apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el text del qual s’insereix a continuació.
Disposició final primera
Les entitats autoritzades per l’Administració General de l’Estat per a l’explotació de les apostes formalitzades a través de procediments informàtics, interactius o de comunicació a distància (en línia) d’àmbit estatal es regeixen per la normativa estatal aplicable.
La instal·lació de terminals físics accessoris d’apostes en línia d’àmbit estatal s’ha de regular mitjançant una ordre del conseller de Treball, Comerç i Indústria.
Disposició final segona
L’actualització de la quantia de les fiances; els límits quantitatius de les apostes i les comissions; els requisits dels elements tècnics, electrònics i informàtics necessaris per expedir apostes, i el nombre màxim de màquines per instal·lar en cada tipus d’establiment s’han de regular mitjançant una ordre del conseller de Treball, Comerç i Indústria. Fins que aquesta ordre s’aprovi, s’han d’aplicar les previsions d’aquest Decret.
Disposició final tercera
1. Es faculta el conseller de Treball, Comerç i Indústria per dictar les disposicions que siguin necessàries per comercialitzar els jocs i les apostes pel canal en línia, és a dir, a través de mitjans o sistemes informàtics, interactius o de comunicació a distància, la competència dels quals correspongui a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, hi són aplicables els preceptes del Reglament que s’aprova mitjançant aquest Decret relatius als requisits generals dels sistemes tècnics utilitzats per organitzar i comercialitzar les apostes, i per formalitzar-les.
2. Així mateix, qualsevol manifestació presencial que sigui accessòria de les activitats de joc en línia, de competència estatal o autonòmica, s’ha de subjectar a les disposicions de desenvolupament descrites en l’apartat 1 d’aquesta disposició. Aquest paràgraf no es refereix ni s’aplica als dispositius validadors de loteries reservades de l’Estat que estiguin a disposició dels gestors de punts de venda o agents de les entitats beneficiàries de la reserva, que es poden utilitzar d’acord amb les normes de comercialització o concessió respectives.
Disposició final quarta
Aquest Decret entra en vigor als vuit dies d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 25 d’agost de 2017
|
La presidenta |
El conseller de Treball, Comerç i Indústria |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Iago Negueruela i Vázquez |
|
Reglament d’apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears
TÍTOL PRELIMINAR
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquest Reglament té per objecte regular les apostes basades en activitats esportives, de competició o d’un altre caràcter determinat prèviament, incloent-hi les apostes hípiques de contrapartida i de llebrers, els requisits que han de reunir les empreses organitzadores i explotadores de les apostes, els locals d’apostes i zones d’apostes, els elements tècnics necessaris per a la seva pràctica, les garanties, les obligacions i el règim sancionador.
2. S’exclouen d’aquesta regulació les apostes mútues esportivobenèfiques, les apostes hípiques mútues internes i les apostes hípiques mútues externes.
Article 2
Règim jurídic de les apostes
1. L’autorització, l’organització i el desenvolupament de les apostes en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears es regeix per la Llei 8/2014, per aquest Reglament i per les normes que el despleguin, com també per totes les disposicions de caràcter general que hi siguin aplicables.
2. El desenvolupament dels esdeveniments objecte de les apostes es regeix pels seus propis reglaments de funcionament. En els esdeveniments esportius i les carreres de caràcter oficial, es considera resultat vàlid el determinat per l’entitat organitzadora.
Article 3
Prohibicions
1. Queden prohibides les apostes que, per si mateixes o per raó dels esdeveniments sobre els quals es formalitzen, atempten contra els drets i les llibertats, en particular, contra la dignitat de les persones, el dret a l’honor, a la intimitat personal i familiar i a la mateixa imatge, així com contra la protecció de la joventut i de la infantesa, i aquelles altres que es fonamentin en la comissió de delictes, faltes o infraccions administratives, esdeveniments prohibits per la legislació vigent o en esdeveniments de caràcter polític o religiós.
2. Les apostes s’han de fer sobre esdeveniments reals, per tant, queden prohibides les apostes sobre esdeveniments simulats o virtuals.
3. Únicament s’admeten les apostes mentre es trobin operatives les màquines d’apostes. En el supòsit de les apostes mútues, la unitat central d’apostes ha d’impedir-ne la formalització automàticament abans de l’inici vàlid de l’esdeveniment objecte de l’aposta. En les de contrapartida i creuades l’admissió ha de concloure abans de la finalització de l’esdeveniment objecte de l’aposta.
4. La participació en les apostes està prohibida a:
a) Les persones menors d’edat i les persones incapacitades legalment o per resolució judicial ferma.
b) Les persones que voluntàriament hagin sol·licitat que els sigui prohibit l’accés als establiments de joc, mitjançant la inscripció en la Secció de Prohibicions d’Accés del Registre General de Joc.
c) Les persones accionistes, partícips o titulars de les empreses dedicades a l’organització i la comercialització de les apostes, el seu personal, directiu o treballador, com també els cònjuges, ascendents i descendents fins al primer grau.
d) Els esportistes, els entrenadors i les altres persones participants directes en l’esdeveniment objecte de les apostes.
e) El personal directiu de les entitats participants en l’esdeveniment objecte de les apostes.
f) Els jutges o àrbitres que exerceixin les seves funcions en l’esdeveniment objecte de les apostes, així com les persones que resolguin els recursos contra les decisions que aquests prenguin.
g) El personal funcionari que tengui atribuïdes les funcions d’inspecció i control en matèria de joc i apostes.
h) Les persones sancionades per infraccions greus o molt greus en aplicació de les disposicions de la Llei 8/2014.
Article 4
Definicions
A l’efecte d’aquest Reglament i de la normativa que el desplega s’entén per:
a) Aposta: activitat per la qual s’arrisquen quantitats de diners sobre els resultats d’un esdeveniment, esportiu, de competició o de qualsevol altra naturalesa determinat prèviament per l’empresa organitzadora, el desenllaç de la qual és incert i aliè a les persones participants, i es determina la quantia del premi que s’atorga en funció de les quantitats arriscades o altres factors fixats prèviament en la regulació de la concreta modalitat d’aposta.
b) Organització de les apostes: implantació d’un projecte de comercialització de l’activitat de les apostes, incloent-hi els establiments, els elements tècnics i els sistemes informàtics projectats, les normes que han de regir la seva pràctica, les garanties i la seguretat del sistema.
c) Comercialització de les apostes: desenvolupament de les activitats ordinàries de gestió i control de la pràctica de les apostes, com també del pagament dels premis corresponents, per part d’una empresa autoritzada que té per finalitat l’explotació econòmica de l’activitat.
d) Unitat central d’apostes: conjunt compost pels elements tècnics necessaris per registrar, totalitzar i gestionar les apostes realitzades per les persones usuàries.
e) Màquines d’apostes: són les destinades específicament a la formalització d’aquest tipus d’activitat. Poden ser de dos tipus: màquines auxiliars, que són les operades directament pel públic, o terminals d’expedició, que són les utilitzades per un operador de l’empresa.
f) Validació de l’aposta: registre i acceptació de l’aposta per una empresa autoritzada, així com lliurament o posada a disposició de la persona usuària d’un resguard o comprovant, si s’escau, de les dades que justifiquin l’aposta realitzada.
g) Formalització de l’aposta: realització, confirmació, pagament i validació de l’aposta.
h) Quota: xifra que determina la quantia que correspon pagar per una aposta guanyadora en les apostes de contrapartida en ser multiplicada per la quantitat apostada.
i) Comissió o corretatge: percentatge que correspon a l’empresa d’apostes, sobre el fons inicial en les apostes mútues i sobre l’import de les quantitats guanyades en les apostes creuades.
j) Bitllet o resguard d’aposta: comprovant o suport, tant físic com electrònic, que acredita el seu posseïdor com a apostador, recull les dades relatives a l’aposta realitzada, el seu registre i acceptació per una empresa autoritzada i serveix com a document justificatiu per al cobrament de l’aposta guanyadora així com, si s’escau, per formular qualsevol reclamació sobre l’aposta.
k) Unitats mínima i màxima de l’aposta: quantitats mínimes i màximes que es poden formalitzar per cada modalitat d’aposta.
l) Local específic d’apostes: aquell específicament autoritzat per a la formalització de les apostes.
m) Zones d’apostes: espais destinats al joc d’apostes inclosos en altres establiments destinats al joc degudament autoritzats.
n) Fons inicial: suma de les quantitats apostades per les persones usuàries en les apostes de caràcter mútues.
o) Fons repartible: romanent que resulti de treure del fons inicial l’import de les apostes que han de ser reemborsades.
p) Fons destinat a premis: quantia resultant d’aplicar en el fons repartible el percentatge destinat a premis, que no pot ser inferior al setanta per cert del dit fons.
q) Dividend: quantitat que correspon a l’usuari guanyador per unitat d’aposta de caràcter mútua.
r) Material d’apostes: els bitllets, els sistemes, les màquines i els terminals per a la seva expedició i control, i altres material, elements o sistemes utilitzats per a l’organització i l’explotació de les apostes.
s) Esdeveniment: és l’esdeveniment, prèviament determinat per l’operador en el corresponent programa, que es desenvolupa en el marc d’una competició o carrera esportiva o al marge d’aquests, l’organització del qual correspon a persones, associacions o entitats independents de l’operador, i que presenta un desenllaç incert i aliè a l’operador de les apostes i a les persones participants.
Article 5
Tipus d’apostes
1. Segons l’organització i la distribució de les sumes apostades, les apostes poden ser mútues, de contrapartida o creuades.
a) Aposta mútua: és l’aposta en la qual un percentatge de la suma de les quantitats apostades sobre un esdeveniment determinat es distribueix entre els apostadors que han encertat el resultat a què es refereix l’aposta.
b) Aposta de contrapartida: és l’aposta en la qual la persona usuària aposta contra una empresa autoritzada, i el premi a obtenir és el resultant de multiplicar l’import dels pronòstics guanyadors pel coeficient d’aposta que l’empresa autoritzada ha validat prèviament per a aquests.
c) Aposta creuada: és l’aposta en què una empresa autoritzada actua com a intermediària i garant de les quantitats apostades entre tercers, i en detrau les quantitats o els percentatges que corresponguin.
2. Segons el seu contingut, les apostes poden ser simples i combinades o múltiples.
a) Aposta simple: és l’aposta en la qual es juga per un únic resultat d’un únic esdeveniment.
b) Aposta combinada o múltiple: és l’aposta en la qual s’aposta simultàniament per dos o més resultats d’un o més esdeveniments.
3. Segons el lloc on es formalitzen, les apostes poden ser internes o externes.
a) Aposta interna: és la que es realitza en les àrees habilitades per a aquesta finalitat dins el recinte o lloc on esdevé o es realitza l’esdeveniment.
b) Aposta externa: és la que es realitza fora del recinte o lloc on esdevé o es realitza l’esdeveniment en locals degudament autoritzats.
4. Segons el moment d’admissió, les apostes poden ser en temps real o sobre els resultats.
a) Aposta en temps real (live bets): és l’aposta l’admissió de la qual conclou abans de l’acabament de l’esdeveniment objecte de l’aposta, i que només és possible en les apostes creuades i de contrapartida.
b) Aposta sobre el resultat: és l’aposta l’admissió de la qual conclou abans del començament de l’esdeveniment objecte de l’aposta.
Article 6
Competències
Corresponen al conseller de Treball, Comerç i Indústria les competències següents:
a) Autoritzar l’organització i explotació de les apostes presencials i en línia, així com els locals i les zones d’apostes.
b) Autoritzar la instal·lació dels terminals físics de joc en línia d’àmbit estatal.
c) Homologar el material de joc, els elements, els mitjans i els sistemes d’expedició i control de les apostes i, en general, tots els que siguin necessaris per organitzar i comercialitzar les apostes.
d) Ordenar i exercir la inspecció, la comprovació, la vigilància i el control de l’activitat d’apostes.
e) Incoar els expedients sancionadors i imposar sancions en els supòsits previstos en la Llei 8/2014.
f) Qualssevol altres d’atribuïdes per la Llei 8/2014, aquest Reglament o les normes que el despleguen.
Article 7
Publicitat i promoció
1. L’activitat publicitària, de patrocini i de promoció s’ha d’ajustar a allò que disposen la Llei 34/2002, d’11 de juliol, de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic, i la Llei 7/2010, de 31 de març, general de la comunicació audiovisual, i ha de respectar, en tot cas, la normativa sobre protecció de persones menors d’edat.
a) Qualsevol forma de publicitat, sigui com vulgui el mitjà utilitzat requereix una autorització administrativa prèvia, exceptuant-ne els supòsits prevists en l’apartat b) següent.
b) S’entenen com a autoritzades sense necessitat de petició prèvia, les activitats següents:
1r. La instal·lació d’un o diversos rètols lluminosos a la façana de l’edifici o en l’accés a l’edifici o recinte on s’enclava l’establiment.
2n. La instal·lació de rètols indicatius dels accessos a l’establiment autoritzat per a la pràctica de les apostes i de tanques publicitàries, tot això amb subjecció a les ordenances municipals i a la normativa de publicitat en carreteres.
3r. L’elaboració de fullets publicitaris de l’establiment autoritzat per a la pràctica de les apostes i dels seus serveis complementaris, que podran dipositar-se en hotels, agències de viatge, restaurants, aeroports o establiments turístics en general.
4t. L’elaboració i l’obsequi d’objectes publicitaris d’escàs valor econòmic amb l’anagrama de l’establiment, com ara clauers, cendrers, capses de llumins, etc.
5è. La informació sobre els jocs que es poden practicar així com la celebració de tornejos.
c) Es consideren actes de promoció, i no requereixen autorització administrativa prèvia, els obsequis i les invitacions d’escassa quantia que es puguin oferir a les persones jugadores dins dels establiments autoritzats per a la pràctica de les apostes a fi de donar a conèixer l’activitat.
d) Els establiments autoritzats per a la pràctica de les apostes han de tenir a disposició de les persones usuàries fullets informatius facilitats per l’associació o les associacions, que tractin sobre la prevenció i el tractament de les ludopaties i els seus centres de rehabilitació.
e) Requereix l’autorització del conseller de Treball, Comerç i Indústria qualsevol altra tipus de publicitat de l’establiment que es pretengui fer.
TÍTOL I
TITULARITAT I RÈGIM DE LES AUTORITZACIONS
Capítol I
Empreses titulars
Article 8
Autorització per a l’organització i explotació de les apostes
L’organització i l’explotació de les apostes dins de l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears requereix una autorització administrativa prèvia, atorgada en els termes i d’acord amb les condicions i els requisits establerts en aquest Reglament.
Article 9
Requisits de les empreses titulars d’autoritzacions d’apostes
Poden ser titulars de l’autorització administrativa per a l’organització i explotació d’apostes les persones físiques o les entitats que compleixin els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat de qualsevol dels estats membres de la Unió Europea o signants de l’Acord de l’espai econòmic europeu.
b) Acreditar solvència econòmica i financera, mitjançant l’informe d’una institució financera o l’informe d’una empresa auditora que acrediti la solvència econòmica i financera de l’empresa.
c) Acreditar solvència tècnica i, concretament, disposar d’un sistema informàtic segur per a l’organització i la comercialització de les apostes que garanteixi el funcionament correcte. S’ha d’acreditar mitjançant un certificat emès per una empresa auditora externa que es pronunciï sobre aquests aspectes.
d) Haver constituït la fiança d’acord amb l’article 16 d’aquest Reglament.
e) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.
f) Tenir com a objecte social la gestió, l’organització i l’explotació de jocs o apostes.
g) Les empreses d’apostes, siguin persones físiques o jurídiques, respectivament han de comptar amb uns fons propis afectes a l’activitat o un capital social mínim totalment subscrit i desemborsat, en ambdós casos de 500.000 euros. La participació directa o indirecta del capital extracomunitari s’ha d’ajustar a la normativa reguladora del règim jurídic de les inversions estrangeres.
h) No trobar-se en cap de les circumstàncies establertes en l’article 3.8 i 9 de la Llei 8/2014.
Article 10
Condició d’empresa d’apostes
L’adquisició de la condició d’empresa d’apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com de la seva corresponent inscripció en el Registre General de Joc de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha de practicar d’ofici i ha d’estar implícita en l’expedició de l’autorització administrativa corresponent per a l’organització i explotació d’apostes, als efectes dels articles 3 i 6 de la Llei 8/2014.
Article 11
Sol·licitud de l’autorització per a l’organització i l’explotació de les apostes i documentació que s’hi ha d’adjuntar
1. El procediment administratiu per sol·licitar l’autorització per a l’organització i explotació d’apostes s’inicia a sol·licitud de les entitats previstes en l’article 9 d’aquest Reglament interessades en obtenir-la, d’acord amb el model normalitzat disponible en la pàgina web del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Comerç i Empresa).
Han d’adreçar la sol·licitud a la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, i la poden presentar en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La sol·licitud ha d’anar acompanyada amb la documentació següent:
a) Original, còpia degudament compulsada, o testimoni notarial de l’escriptura de constitució de la societat i dels seus estatuts socials, amb constància fefaent de la seva inscripció en el registre mercantil corresponent i la identitat i l’acreditació de la condició de representant de la persona signant de la sol·licitud.
b) Justificant de l’alta de l’impost d’activitats econòmiques en l’epígraf apropiat.
c) Fotocòpia del número d’identificació fiscal.
d) Un projecte d’explotació, integrat almenys, per:
1r. Memòria explicativa de l’activitat de l’empresa amb referència als aspectes organitzatius, als recursos disponibles i, si s’escau, a l’experiència professional en activitats de jocs i apostes.
2n. Memòria descriptiva de la comercialització i explotació de les apostes. En la memòria s’han d’incloure els tipus d’apostes que es preveu explotar, així com les classes d’esdeveniments objecte de les apostes i s’hi ha de fer menció particular als sistemes, procediments o mitjans relatius a l’organització, la gestió, l’explotació, la difusió i el control de l’activitat.
3r. Quan les apostes es facin a través de mitjans de comunicació o connexió a distància o interactius, s’han d’especificar a més els sistemes a utilitzar i, si s’escau, el domini o els dominis web que s’han d’utilitzar, els mitjans d’identificació de les persones usuàries, els mitjans de pagament a utilitzar i la resta de les utilitats necessàries per a l’operativa de la formalització de les apostes.
4t. Proposta de normes d’organització i funcionament de les apostes. Ha de contenir de forma clara i completa, i amb subjecció al que disposa aquest Reglament, les regles generals de funcionament relatives a la formalització de les apostes, els límits quantitatius, la validesa de resultats, les apostes encertades, el repartiment i l’abonament de premis i la caducitat del dret al cobrament de premis. A més, s’han de subjectar, en tot cas, a la legislació en matèria de protecció del col·lectiu de consumidors i de condicions generals de la contractació.
e) Informe d’una institució financera sobre la solvència econòmica i financera de l’empresa o informe d’una empresa auditora que acrediti la solvència econòmica i financera de l’empresa.
f) Certificat d’una empresa auditora amb personal acreditat en auditories de seguretat informàtica sobre la solvència tècnica del sistema informàtic previst per a l’organització i comercialització de les apostes.
g) Certificat del Registre Central de Penats i Rebels, juntament amb la declaració complementària a la qual fa referència la Llei 68/1980, d’1 de desembre, sobre expedició de certificats i informes de conducta ciutadana, o bé autoritzar la Direcció General de Comerç i Empresa a fer les consultes pertinents en relació amb les prohibicions contingudes en els apartats 8 i 9 de l’article 3 de la Llei 8/2014.
h) Certificació d’estar al corrent de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.
i) Document acreditatiu d’haver formalitzat la fiança en la quantia i forma establerts en aquest Reglament.
j) Document acreditatiu del pagament de la taxa administrativa corresponent.
3. Juntament amb la sol·licitud de l’autorització per a l’organització i explotació d’apostes pot presentar-se alhora la sol·licitud d’autorització d’instal·lació i funcionament dels diferents establiments d’apostes d’acord amb les condicions i requisits exigits en els articles 24 i següents d’aquest Reglament.
Article 12
Tramitació i resolució de les sol·licituds
1. Una vegada revisada la documentació presentada, en el supòsit que quedi acreditat el compliment dels requisits establerts en aquest Reglament, el conseller de Treball, Comerç i Indústria ha d’atorgar l’autorització per a l’organització i l’explotació d’apostes. D’ofici, cal inscriure la persona física o jurídica en el Registre General de Joc de les Illes Balears.
2. Si no es presenta tota la documentació prevista en l’article 11 anterior, s’ha de requerir la persona interessada perquè ho esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015. No obstant això, als efectes d’aquest Decret, no s’ha de considerar presentada la sol·licitud fins al moment en què compleixi tots els requeriments legals i reglamentaris i es presenti tota la documentació exigida. Així mateix, en el supòsit que, juntament amb la sol·licitud de l’autorització per a l’organització i l’explotació d’apostes, presenti la sol·licitud de l’autorització d’instal·lació i funcionament i pugui veure’s afectada aquesta darrera per la limitació establerta en l’article 20.7 d’aquest Reglament, el sol·licitant pot acreditar el dia i l’hora de presentació mitjançant el rebut a què es refereix l’article 66.3 de la Llei 39/2015. En cas de no acreditar-se l’hora de presentació, s’ha d’entendre presentada a darrera hora del dia de referència. En el supòsit de no poder determinar quina sol·licitud va ser presentada anteriorment s’ha d’efectuar un sorteig a l’efecte de poder-ne establir l’ordre de prelació.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s’entén desestimada la sol·licitud.
4. La resolució per la qual es concedeix l’autorització ha de contenir, almenys, les especificacions següents:
a) Titular de l’autorització, nom comercial de l’empresa i marca, si s’escau.
b) Domicili, capital social de l’empresa autoritzada, participació social en aquest capital, així com composició dels òrgans d’administració i direcció.
c) Classe d’esdeveniments objecte de les apostes.
d) Tipus d’apostes a comercialitzar.
e) Sistema tècnic per a l’organització i l’explotació de les apostes.
f) Tipus d’establiments on es preveu instal·lar les màquines d’apostes.
g) Límits quantitatius de cada tipus d’apostes.
h) Mitjans de formalització de les apostes (en línia i físics).
i) Sistemes a utilitzar i, si s’escau, dominis Web, els mitjans d’identificació de les persones usuàries, els mitjans de pagament a utilitzar, i la resta d’utilitats necessàries per a l’operativa de la formalització de les apostes, o altres elements d’identificació i accés, en el cas que les apostes es facin per mitjans de comunicació o connexió a distància o interactius.
j) Número d’inscripció en el Registre.
k) Període de validesa.
Article 13
Vigència, renovació i transmissió de l’autorització
1. L’autorització per a l’organització i l’explotació de les apostes té caràcter reglat i es concedeix per un període de deu anys. L’autorització es pot renovar per períodes d’idèntica durada, sempre que es compleixin els requisits establerts en la normativa que vigeixi en el moment de la renovació, a excepció del que preveu l’apartat 6 de l’article 20 si els centres s’han autoritzat posteriorment a la resolució d’autorització, prèvia sol·licitud de la persona titular, amb una antelació mínima de tres mesos a l’expiració de l’autorització vigent; tot això sense perjudici de la seva possible revocació per les causes que estableix l’article 15 d’aquest Reglament.
2. La sol·licitud s’ha de presentar en el model normalitzat del web del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Comerç i Empresa), i es pot presentar en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst en l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
3. La sol·licitud de renovació de l’autorització s’ha d’adreçar al conseller de Treball, Comerç i Indústria, el qual l’ha de resoldre i notificar en el termini de tres mesos comptadors des de la data de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada.
4. Amb la prèvia autorització del conseller de Treball, Comerç i Indústria, es pot transmetre l’autorització d’organització i explotació d’apostes, de conformitat amb l’article 3.7 de la Llei 8/2014, i subrogar-se la nova entitat, sigui persona física o jurídica, que ha de complir tots els requisits necessaris per poder ser titular de l’autorització, amb tots els drets i les obligacions que se’n derivin, incloent-hi, per tant, el seu termini de vigència.
Article 14
Modificació de l’autorització
1. Les modificacions substancials de les condicions que van determinar la concessió de l’autorització d’organització i explotació, requereixen l’autorització administrativa prèvia.
Es consideren modificacions substancials, les que afecten:
a) Tipus d’apostes a comercialitzar.
b) Classe d’esdeveniments autoritzats. No s’han de considerar com a tals les modificacions que afecten la confecció dels programes d’esdeveniments, que són de lliure elaboració pels operadors, sempre que s’ajustin a les obligacions d’informació i publicitat dels resultats.
c) Límits quantitatius de cada tipus d’apostes.
d) Sistemes i, si s’escau, dominis Web o altres elements d’identificació i accés d’empleats o empleades, en el cas que les apostes es facin a través de mitjans de comunicació o connexió a distància o interactius.
e) Regles generals d’organització i funcionament de les apostes.
f) Tipus d’establiments on s’han d’instal·lar les màquines d’apostes.
2. La sol·licitud s’ha de presentar en el model normalitzat disponible en la pàgina web del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Comerç i Empresa), i es pot presentar en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst en l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
3. La sol·licitud s’ha d’acompanyar amb una memòria justificativa de l’oportunitat de la modificació sol·licitada i una actualització de la memòria descriptiva de l’organització i l’explotació que al seu dia va servir per a la concessió de l’autorització vigent.
4. La sol·licitud s’ha d’entendre desestimada per haver transcorregut el termini de tres mesos sense que s’hagi dictat resolució expressa.
5. Les modificacions de caràcter no substancial, les ha de comunicar el seu titular al conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes des que es produeixin. En cas que el conseller de Treball, Comerç i Indústria entengui que es tracta d’una modificació substancial, s’ha de requerir l’interessat perquè en un termini de deu dies tramiti la sol·licitud com una modificació substancial d’acord amb els apartats 2 i 3 anteriors.
Article 15
Extinció i revocació de l’autorització per a organització i explotació d’apostes i cancel·lació en el registre
1. Les autoritzacions s’extingeixen en els supòsits següents:
a) A petició expressa de la persona titular posada de manifest per escrit.
b) Per caducitat, transcorregut el termini de vigència de l’autorització, sense que s’hagi sol·licitat la renovació dins del termini i en la forma apropiada, prèvia tramitació de l’expedient corresponent.
2. S’ha de revocar l’autorització concedida, prèvia tramitació del procediment administratiu corresponent, quan es presenti alguna de les circumstàncies següents:
a) Dissolució de l’empresa titular de l’autorització o cessament definitiu de l’activitat objecte d’autorització.
b) Incompliment de les obligacions tributàries en matèria de joc i apostes de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
c) Falsedat en les dades aportades en la sol·licitud d’autorització o modificació.
d) Incompliment de l’obligació de constitució de fiances i manteniment de la seva vigència i import; així com quan no es mantingui vigent la pòlissa d’assegurança en els termes previstos en l’article 17 d’aquest Reglament.
e) Deixar de complir els requisits a què es refereix l’article 9 d’aquest Reglament.
f) Per sanció ferma en la via administrativa en matèria de joc, que comporti la revocació de l’autorització.
g) La constatació d’anomalies en el sistema tècnic per a l’organització i l’explotació de les apostes o programes informàtics que donin com a resultat inexactituds o falsedats en les dades relatives a les apostes, les quantitats apostades, els premis atorgats o les devolucions d’apostes anul·lades.
3. L’extinció o la revocació de l’autorització suposa la cancel·lació automàtica de la inscripció de l’empresa en el Registre General del Joc de les Illes Balears.
Capítol II
Garanties i obligacions
Article 16
Fiances
1. Les persones titulars d’autoritzacions per a l’organització i explotació d’apostes han de constituir una fiança davant la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per import de 1.000.000 d’euros.
2. La fiança pot constituir-se en metàl·lic, aval o a través de certificat d’assegurança de caució. En el supòsit que s’opti per un aval o per un certificat d’assegurança de caució s’haurà de fer en els termes que s’exposen en l’article següent.
3. La fiança queda afecta a les responsabilitats econòmiques en què les empreses puguin incórrer a raó d’allò que preveu aquest Reglament i, sempre, al compliment de les obligacions establertes en l’article 18 de la Llei 8/2014.
4. La fiança s’ha de mantenir actualitzada en la quantia màxima de l’import exigible. Si se’n produeix una disminució de la quantia, el qui té l’obligació de constituir-la l’ha de completar en la quantia obligatòria dins el termini de dos mesos. La no-reposició de la fiança suposa la cancel·lació de la inscripció i la revocació de l’autorització atorgada.
5. Únicament s’ha d’autoritzar la retirada de la fiança constituïda quan desapareguin les causes que en van motivar la constitució i no estigui pendent la resolució d’expedients administratius de què puguin derivar-se responsabilitats econòmiques.
Article 17
Aval i assegurança
En el supòsit que les persones titulars d’autoritzacions per a l’organització i explotació d’apostes hagin optat per constituir un aval, els avals a efectes d’aquest decret, han de complir els requisits següents:
1. Per ser admesos com a garantia, els avals els ha d’atorgar un banc, caixa d’estalvi, cooperativa de crèdit, establiment financer de crèdit o societat de garantia recíproca que compleixi els requisits següents:
a) Disposar d’una autorització administrativa oficial per operar a Espanya en vigor.
b) Estar inscrita en el Registre Oficial d’Entitats de Crèdit del Banc d’Espanya.
c) No estar en situació de mora davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o els seus organismes autònoms com a conseqüència de l’impagament d’obligacions derivades d’execucions d’avals anteriors. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus organismes autònoms poden refusar l’admissió d’avals provinents d’entitats que mantenguin impagats els imports d’avals executats una vegada exhaurit el termini d’ingrés a què fa referència la Llei General Tributària per a deutes en període voluntari.
d) No estar en situació de concurs de creditors.
El compliment d’aquests requisits s’ha de fer constar en el document d’aval.
2. Els avals han de complir les característiques següents:
a) Han de ser solidaris respecte a l’obligat principal, la qual cosa implica que l’avalador ha de renunciar als beneficis d’excussió i divisió.
b) S’han de constituir al primer requeriment, la qual cosa implica que l’avalador ha de renunciar al benefici d’ordre i que la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni li pot requerir que pagui el deute directament, sense necessitat de requerir-ho prèviament a l’obligat principal i, fins i tot, a pesar de l’oposició de l’obligat principal.
c) Han d’estar en vigor des de la data d’atorgament i fins que la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni retorni el document de l’aval.
3. Els avals han d’estar signats per apoderats de l’entitat amb poder suficient per obligar-la. La representació l’ha de verificar l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En el supòsit que les persones titulars d’autoritzacions per a l’organització i explotació d’apostes hagin optat per contractar una pòlissa d’assegurança de caució, a efectes d’aquest decret, han de complir els requisits següents:
1. L’assegurança de caució ha de ser atorgada per una entitat asseguradora autoritzada per operar a Espanya en la branca de les assegurances de caució.
2. Les entitats asseguradores, autoritzades per operar a Espanya, han de complir, a més, els requisits següents:
2.1. No trobar-se en situació de mora davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o els seus organismes autònoms com a conseqüència de l’impagament d’obligacions derivades d’execucions d’anteriors assegurances de caució. A aquest efecte, la direcció general competent en matèria de tresoreria de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot rebutjar l’admissió d’assegurances de caució provinents d’entitats que mantinguin impagats els imports corresponents a contractes d’assegurances ja executats trenta dies naturals després d’haver rebut l’entitat el primer requeriment de pagament.
2.2. No trobar-se en situació concurs de creditors o situació concursal.
2.3. No trobar-se suspesa o extingida l’autorització administrativa per a l’exercici de l’activitat.
El compliment d’aquests requisits s’ha de fer constar en el certificat de l’assegurança de caució a la qual es refereix l’apartat 4 d’aquest article.
3. El contracte de l’assegurança de caució ha de tenir les característiques següents:
3.1. La persona dipositant de la garantia ha de tenir la condició d’acceptant de l’assegurança, i l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir la condició d’assegurat.
3.2. S’hi ha de fer constar de forma expressa:
a) Que l’entitat assegura solidàriament, amb renúncia expressa als beneficis d’excussió, divisió i ordre, i amb el compromís de pagament al primer requeriment de la direcció general competent en matèria de tresoreria de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, malgrat l’oposició de l’acceptant de l’assegurança.
b) Que la companyia d’assegurances no pot oposar a l’assegurat les excepcions que puguin correspondre-li davant l’acceptant de l’assegurança.
c) Que la falta de pagament de la prima, sigui única, primera o següents, no dona dret a la companyia d’assegurances a resoldre el contracte, ni aquest queda extingit, ni la cobertura de la companyia d’assegurances suspesa ni la companyia d’assegurances queda alliberada de la seva obligació, en el supòsit que la companyia d’assegurances hagi de fer efectiva la garantia.
d) Que l’assegurança de caució és de durada indefinida i que està vigent fins que la direcció general competent en matèria de tresoreria de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears retorni el certificat a què es fa referència en l’apartat 4.
4. La garantia s’ha de constituir en forma de certificat individual, amb la mateixa extensió i garanties que els resultants del contracte d’assegurança. Els certificats han d’estar signats per apoderats de l’entitat amb poder suficient per obligar-la.
Aquesta representació ha de ser verificada per l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears prèviament al registre de la garantia.
Per poder verificar la representació, els poders han de ser validats prèviament i per una sola vegada per l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En el text del certificat d’assegurança de caució s’ha de fer referència al compliment d’aquest requisit.
Article 18
Drets i obligacions de la persona titular de l’autorització
1. L’atorgament de l’autorització faculta el seu titular per explotar el joc d’apostes en la modalitat per a la qual s’hagi concedit, en les condicions establertes en l’autorització i sense perjudici de disposar de totes les llicències o autoritzacions que li siguin exigibles.
2. Correspon al titular de l’autorització el compliment de les obligacions següents:
a) Informar les persones usuàries de les normes de funcionament de les apostes.
b) Validar i registrar les apostes fetes per les persones usuàries i totalitzar les quantitats apostades per cada tipus d’aposta.
c) Fixar els coeficients d’aposta, aplicar el percentatge destinat a premis, aplicar el percentatge o la quantitat a retenir en concepte de comissió, segons la modalitat d’aposta que correspongui, i calcular la quantitat a pagar com a premi per cada aposta encertada.
d) Abonar les apostes encertades i tornar les anul·lades.
e) Controlar la regularitat de totes les operacions i, en general, el compliment de la normativa vigent.
f) Garantir el funcionament i l’explotació correctes de les apostes.
g) Habilitar els mecanismes adequats per evitar la participació en les apostes de les persones menors d’edat, les persones impossibilitades legalment o per resolució judicial ferma i d’aquells que voluntàriament hagin sol·licitat la prohibició d’accés als establiments autoritzats per al joc de les apostes.
h) Complir degudament davant la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria amb totes les obligacions d’informació derivades d’aquest Reglament i d’altra normativa aplicable.
i) Les empreses dedicades a l’explotació i l’organització de les apostes, els seus directius i el personal al seu servei no poden concedir préstecs ni cap altra modalitat de crèdit a les persones jugadores o apostadors. No s’han de considerar com a tals les bonificacions o els descomptes que es desenvolupin conforme a la Llei de consumidors i usuaris, admeses en la normativa comuna d’apostes.
TÍTOL II
RÈGIM DELS ESTABLIMENTS DE JOC ON ES FACIN APOSTES
Article 19
Establiments autoritzats per a la pràctica d’apostes. Obligacions
1. La pràctica de les apostes pot dur-se a terme en sales de joc, bingos, casinos i locals específics d’apostes autoritzats adequadament.
2. Aquests establiments d’apostes han de complir les obligacions següents:
a) Tenir col·locat a l’entrada i de forma visible un rètol amb indicació del seu caràcter de local o zona d’apostes.
b) Exhibir l’autorització administrativa de funcionament del local d’apostes o de la zona d’apostes.
c) Fer constar de forma visible a l’entrada del local la prohibició d’accés a les persones menors d’edat.
d) Disposar a l’interior del local de pantalles o plafons electrònics que permetin conèixer l’estat de les apostes i fer el seguiment dels esdeveniments objecte d’aquestes.
e) Situar en un lloc visible un cartell amb la indicació que la pràctica abusiva dels jocs i les apostes perjudica la salut i pot produir ludopatia.
3. En tot cas, els locals i les àrees d’apostes han de disposar d’un servei de control, que ha d’exigir la identificació de les persones apostadores i impedir l’entrada i apostar a les persones menors d’edat, a les persones incapacitades legalment o per resolució judicial ferma, i als qui voluntàriament hagin sol·licitat la prohibició d’accés.
Article 20
Locals específics d’apostes. Definició
1. Són locals específics d’apostes aquells establiments l’activitat principal dels quals és la formalització d’apostes, a través de màquines d’apostes que poden consistir en terminals d’expedició o màquines auxiliars d’apostes.
2. El nombre màxim de màquines auxiliars d’apostes autoritzades a cada local és d’un per cada tres metres quadrats de superfície útil de la zona destinada a apostes.
3. Els locals específics d’apostes han de tenir una superfície mínima útil de 50 metres quadrats i han de disposar dels permisos i les autoritzacions que legalment siguin exigibles.
4. Els locals específics d’apostes poden disposar d’un servei de bar-cafeteria com a complement de l’activitat principal, destinat a les persones usuàries del local, amb la corresponent llicència prèvia. El servei de bar no pot excedir del trenta per cent de la superfície total destinada a la zona d’apostes i se n’han d’assenyalar els límits mitjançant elements físics delimitadors que en permetin l’amidament.
5. Una vegada atorgada l’autorització d’instal·lació i funcionament, els locals específics d’apostes han de romandre oberts al públic un mínim de sis mesos en un any natural.
6. En cap cas no es pot autoritzat l’obertura i el funcionament de locals específics d’apostes en una zona inferior a 100 metres, amidats radialment des del límit més proper a l’edificació de centres que imparteixin ensenyament a persones menors d’edat, zones d’oci infantil i centres permanents d’atenció a les persones menors d’edat.
Es consideren, als efectes d’aquest decret, centres que imparteixen ensenyament a persones menors d’edat, els centres autoritzats d’ensenyament de persones menors d’edat d’acord amb la normativa sectorial educativa.
Es consideren, als efectes d’aquest decret, zones de lleure infantil les zones recreatives infantils ubicades en parcs públics i zones esportives destinades a la infància i joventut inclosos en el planejament municipal.
Es consideren centres d’atenció a les persones menors d’edat, als efectes d’aquest decret, tots aquells centres incloses en la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral d’atenció i de drets de la infància i adolescència de les Illes Balears.
7. Tampoc no es pot autoritzar l’obertura i el funcionament de locals específics d’apostes quan n’hi hagi un altre d’autoritzat o en tramitació a una distància inferior a cinc-cents metres, en el terme municipal de Palma, i a dos-cents cinquanta metres, en la resta de municipis de la comunitat autònoma.
Article 21
Zones o àrees d’apostes en sales de joc, sales de bingo i casinos de joc. Definició
1. Són zones o àrees d’apostes els espais destinats al joc d’apostes inclosos en les sales de joc, les sales de bingo i els casinos de joc, autoritzats adequadament.
2. La superfície destinada a l’explotació d’apostes en aquests establiments ha de constituir una zona diferenciada, separada de la destinada a l’explotació de la resta de jocs autoritzats i en cap cas pot ser superior al cinquanta per cent de la superfície dedicada a joc en sentit estricte a l’establiment corresponent, excloent-hi, si s’escau, la superfície dedicada a activitats diferents del joc.
3. El nombre màxim de màquines auxiliars d’apostes autoritzades en cada una d’aquestes superfícies és d’una per cada tres metres quadrats de superfície útil destinada a apostes.
Article 22
Autorització d’instal·lació i funcionament dels diferents establiments d’apostes, vigència de l’autorització i renovació
1. La instal·lació i el funcionament dels establiments d’apostes requereix la prèvia obtenció de l’autorització administrativa corresponent, atorgada pel conseller de Treball, Comerç i Indústria. Sens perjudici de la tinença necessària dels permisos i les llicències que siguin exigibles per a la seva obertura per la normativa específica que resulti d’aplicació.
2. L’autorització pot tenir una vigència de fins a deu anys, però en el cas que es tracti de sales de joc, sales de bingo i casinos de joc amb espai d’apostes, aquesta vigència ha de coincidir amb l’autorització de l’activitat principal, si aquesta és inferior a deu anys. L’autorització es pot renovar per períodes d’idèntica durada, sempre que es compleixin els requisits establerts en la normativa vigent en el moment de la renovació, a excepció del que preveu l’apartat 6 de l’article 20 si els dits centres s’han autoritzat posteriorment a la resolució d’autorització, prèvia sol·licitud de la persona titular, amb una antelació mínima de tres mesos a l’expiració de l’autorització vigent; tot això sense perjudici de la seva possible revocació per les causes establertes en l’apartat següent.
3. L’autorització per realitzar apostes s’extingeix en els casos següents:
a) Per la renúncia expressa i, si s’escau, cas conjunta, de les parts interessades manifestada per escrit.
b) Per revocació mitjançant resolució motivada i prèvia tramitació del procediment corresponent, per alguna de les causes següents:
1r. Quan durant el seu període de vigència es perdin totes o alguna de les condicions que en van determinar l’atorgament.
2n. Quan s’hagi incorregut en falsedats en les dades aportades en la sol·licitud d’autorització.
3r. Quan s’imposi com a sanció d’acord amb la Llei 8/2014.
4t. Quan el conseller de Treball, Comerç i Indústria acordi el tancament definitiu de l’establiment on es desenvolupa l’activitat.
5è. Quan tingui lloc la falta d’exercici de l’activitat objecte d’autorització durant almenys sis mesos en un any natural.
6è. Per incompliment dels terminis previstos en l’article 23 d’aquest Reglament.
7è. Quan s’hagi resolt la relació jurídica mantinguda entre l’empresa titular de l’autorització per a l’organització i explotació d’apostes i el titular de l’autorització per a l’explotació de l’establiment, en el cas de sales de joc, bingos i casinos.
Article 23
Sol·licitud, tramitació i vigència de l’autorització d’instal·lació i funcionament dels locals específics d’apostes
1. La sol·licitud d’autorització d’instal·lació i funcionament dels establiments específics d’apostes, l’han de formular les empreses autoritzades per a l’organització i explotació d’apostes en els termes continguts en l’autorització, davant de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i ha de complir els requisits exigits en l’article 66 de la Llei 39/2015.
2. La sol·licitud s’ha de presentar en el model normalitzat disponible en la pàgina web del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Comerç i Empresa), i es pot presentar en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst en l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
La sol·licitud ha d’anar acompanyada amb la documentació següent:
a) Escriptura de propietat del local o bé contracte de lloguer en vigor en el moment de presentar la sol·licitud.
b) Sol·licitud de la llicència municipal d’obertura i funcionament de l’establiment o document equivalent d’acord amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
c) Justificant de trobar-se d’alta i, si s’escau, al corrent del pagament de l’impost sobre activitats econòmiques en l’epígraf apropiat, que ha de coincidir amb l’activitat municipal autoritzada, o autorització perquè la Direcció General de Comerç i Empresa obtingui d’ofici la informació esmentada.
d) Projecte tècnic signat pel personal tècnic competent i visat pel col·legi professional de compliment del que estableix aquest Reglament.
e) Ubicació del local i plànol de distribució en el qual es reflecteixin tots els elements tècnics i del joc, subscrit pel personal tècnic competent. S’ha d’assenyalar també la ubicació del servei de control.
f) Certificats de les distàncies, subscrit pel personal tècnic competent, a les quals fan referència els apartats 6 i 7 de l’article 20.
g) Justificant de pagament de la taxa per serveis administratius.
3. Una vegada rebudes la sol·licitud i la documentació presentada, la Direcció General de Comerç i Empresa ha d’ordenar practicar les inspeccions tècniques que consideri oportunes a fi de comprovar l’adequació de les instal·lacions a la documentació aportada.
4. Si juntament amb la sol·licitud no es presenta tota la documentació exigida en l’apartat 2 anterior, s’ha de requerir la persona interessada perquè l’esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015. No obstant això, als efectes d’aquest Decret, i per tractar-se els documents recollits en l’apartat 2 d’aquest article de requisits essencials, no s’ha de considerar incoat l’expedient fins al moment en què quedin presentats. Així mateix, en el supòsit que l’autorització d’instal·lació i funcionament pugui veure’s afectada per la limitació establerta en l’article 20 d’aquest Reglament, el sol·licitant en pot acreditar el dia i l’hora de presentació mitjançant el rebut a què es refereix l’article 66.3 de la Llei 39/2015. En cas de no acreditar-se l’hora de presentació s’ha d’entendre presentada a última hora del dia de referència. En el supòsit de no poder determinar quina sol·licitud va ser presentada anteriorment, s’ha de fer un sorteig amb la finalitat de poder-ne establir l’ordre de prelació.
5. Les sol·licituds s’han de resoldre en el termini màxim de tres mesos, transcorregut el qual i en els casos en què no recaigui resolució expressa, s’han d’entendre desestimades per silenci negatiu.
6. La vigència de l’autorització s’ha d’estendre mentre estigui vigent l’autorització atorgada per a l’organització i explotació d’apostes, sense que en cap cas pugui ser superior a deu anys.
7. Una vegada atorgada l’autorització d’instal·lació i funcionament de l’establiment, la persona interessada disposa d’un termini màxim d’un any per obrir l’establiment al públic.
8. Una vegada obert al públic, disposa d’un termini de vuit dies per comunicar aquesta circumstància a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i presentar l’original o una còpia degudament acarada de la llicència municipal d’obertura de l’establiment, expedida a favor del sol·licitant de l’autorització d’instal·lació i funcionament.
9. Una vegada atorgada l’autorització d’instal·lació i funcionament, i obert l’establiment al públic, ha de romandre obert un mínim de sis mesos en un any natural. Si no roman obert al públic en el període abans esmentat, es produirà la revocació de l’autorització, prèvia tramitació de l’expedient administratiu corresponent.
Article 24
Sol·licitud, tramitació i vigència de l’autorització d’instal·lació i funcionament de les zones d’apostes en sales de joc
1. La sol·licitud d’autorització d’instal·lació i funcionament de zones d’apostes en sales de joc, l’han de formular conjuntament l’empresa autoritzada per a l’organització i explotació d’apostes i la persona titular de l’establiment de joc, davant de la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, i ha de complir els requisits exigits en l’article 66 de la Llei 39/2015.
2. La sol·licitud s’ha de presentar en el model normalitzat que està disponible en la pàgina web del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Comerç i Empresa), en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst en l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
3. La sol·licitud ha d’anar acompanyada amb la documentació següent:
a) Document de conformitat signat per l’empresa autoritzada per a l’organització i explotació d’apostes i la persona titular de l’autorització de funcionament de l’establiment de joc.
b) Un pla del local, subscrit per personal tècnic competent, en el qual s’indiqui el següent: espai del recinte on s’hagi de situar la zona d’apostes, que en cap cas no pot superar els límits establerts en l’article 21.2 d’aquest Reglament, la situació del terminal d’expedició, si s’escau, i dels terminals auxiliars d’apostes. S’ha d’assenyalar també la ubicació del servei de control.
c) Justificant acreditatiu del pagament de la taxa administrativa corresponent.
Si juntament amb la sol·licitud no es presenta tota la documentació exigida en l’apartat anterior, s’ha de requerir la persona interessada perquè l’esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015. No obstant això, als efectes d’aquest decret, no s’ha de considerar presentada la sol·licitud fins al moment en què compleixi tots els requeriments legals i es presenti tota la documentació exigida.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de 3 mesos, transcorregut el qual i en els casos en què no recaigui resolució expressa, s’han d’entendre desestimades per silenci negatiu.
La vigència de l’autorització s’estén mentre sigui vigent l’autorització atorgada per a l’organització i explotació d’apostes i l’autorització d’instal·lació i funcionament de la sala de joc.
4. Una vegada atorgada l’autorització d’instal·lació i funcionament de les zones d’apostes en sales de joc, aquestes zones d’apostes han de romandre obertes al públic 6 mesos en un any natural (prorratejat si s’escau), en concordança amb l’article 16 del Decret 55/2009, d’11 de setembre, sobre règim jurídic de les sales de joc. Si no romanen obertes al públic en el període abans esmentat es produirà la revocació de l’autorització, prèvia tramitació de l’expedient administratiu corresponent.
5. Per a la renovació de l’autorització s’ha d’exigir el consentiment de la persona titular de l’establiment.
Article 25
Sol·licitud, tramitació i vigència de l’autorització d’instal·lació i funcionament de les zones d’apostes a sales de bingo i casinos de joc
1. La sol·licitud d’autorització d’instal·lació i funcionament de les zones d’apostes en sales de bingo i casinos de joc, l’han de formular conjuntament les empreses autoritzades per a l’organització i explotació d’apostes i la persona titular de l’establiment, en els termes continguts en l’autorització, davant la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i ha de complir els requisits exigits en l’article 66 de la Llei 39/2015.
2. La sol·licitud s’ha de presentar en el model normalitzat que està disponible en pàgina web del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Comerç i Empresa), en qualsevol dels registres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Administració General de l’Estat, o en qualsevol altre lloc previst en l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
3. La sol·licitud ha d’anar acompanyada amb la documentació següent:
a) Document de conformitat signat per l’empresa autoritzada per a l’organització i explotació d’apostes i la persona titular de l’autorització de funcionament de l’establiment de joc.
b) Un pla del local, subscrit per personal tècnic competent, en el qual s’indiqui el següent: espai del recinte on es s’hagi de situar la zona d’apostes, la situació del terminal d’expedició, si s’escau, i dels terminals auxiliars d’apostes.
c) Resolució d’autorització del bingo o casino vigent per tal de verificar que compleix amb la normativa reguladora per aquests tipus d’establiments.
d) Justificant acreditatiu del pagament de la taxa administrativa corresponent.
Si juntament amb la sol·licitud no es presenta tota la documentació exigida en l’apartat anterior, s’ha de requerir la persona interessada perquè l’esmeni en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015. No obstant això, als efectes d’aquest decret, no s’ha de considerar presentada la sol·licitud fins al moment en què compleixi tots els requeriments legals i reglamentaris i es presenti tota la documentació exigida.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos, transcorregut el qual i en els casos en què no recaigui resolució expressa, s’han d’entendre desestimades per silenci negatiu.
La vigència de l’autorització s’estén mentre sigui vigent l’autorització atorgada per a l’organització i explotació d’apostes i l’autorització d’instal·lació i funcionament de la sala de bingo i el casino de joc.
La renovació de l’autorització exigeix el consentiment previ de la persona titular de l’establiment.
Article 26
Horari
L’horari de funcionament dels locals i espais d’apostes s’ha d’exposar de forma clarament visible i és el que estableixi la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats de les Illes Balears i en les corresponents ordenances municipals habilitades per a regular els horaris
TÍTOL III
RÈGIM D’HOMOLOGACIÓ DE MATERIAL I REQUISITS TÈCNICS
Article 27
Homologació dels sistemes tècnics i de la resta de material d’apostes
La persona titular de l’autorització d’organització i explotació d’apostes, de forma prèvia a la seva posada en funcionament, ha de disposar de l’homologació, emesa pel conseller de Treball, Comerç i Indústria, dels sistemes tècnics, dels resguards i de la resta de material d’apostes, elements o instruments tècnics utilitzats per a l’organització i l’explotació de les apostes, incloent-hi els sistemes o instruments tècnics que permetin la formalització informàtica, interactiva o a distància de les apostes.
Article 28
Sol·licitud, tramitació i resolució de l’homologació i inscripció
1. La sol·licitud d’homologació ha d’anar acompanyada amb un informe emès per una entitat acreditada pel conseller de Treball, Comerç i Indústria en què es justifiqui que els elements a homologar compleixen les condicions tècniques exigides en aquest Reglament.
En aquest sentit, es reconeixen les entitats que comptin amb autorització administrativa d’altres comunitats autònomes de l’Estat espanyol i dels estats membres de la Unió Europea i de l’Espai Econòmic Europeu per realitzar assajos sobre material d’apostes.
2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució sobre l’homologació dels elements tècnics i altres material d’apostes és de sis mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada.
3. En el supòsit que la resolució sigui favorable, s’ha de dur a terme la inscripció dels sistemes tècnics i de la resta de material d’apostes en la secció corresponent del Registre General del Joc.
4. Els sistemes tècnics i altres material d’apostes homologats pels òrgans competents de l’Estat o d’altres comunitats autònomes han de ser validats pel conseller de Treball, Comerç i Indústria mitjançant la presentació de la resolució expedida pels dits òrgans.
Article 29
Requisits generals del sistema tècnic
1. Els sistemes, els elements o els instruments tècnics utilitzats per a l’organització i comercialització de les apostes n’han de garantir l’autenticitat i el còmput, i en el cas que incloguin el desenvolupament d’un canal en línia amb sobre la base de la identificació de les persones jugadores, la confidencialitat i seguretat respecte de les dades de caràcter personal obtingudes, la prohibició de la participació a menors, el control del seu correcte funcionament, que el seu àmbit de desenvolupament, celebració o comercialització no excedeixi del territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, en general, el compliment de la legislació vigent en matèria d’apostes.
2. El sistema tècnic per a l’organització i comercialització de les apostes ha d’estar constituït bàsicament per una unitat d’apostes i per màquines d’apostes.
3. El sistema utilitzat ha de permetre l’anàlisi dels riscos i de la continuïtat del negoci, així com la determinació i l’esmena de les seves vulnerabilitats.
Així mateix, ha de disposar de mecanismes de traçabilitat sobre el registre de les operacions d’apostes realitzades, garantint-ne la integritat i l’associació temporal a sistemes de temps fiables, de mecanismes d’autenticació forta lligats a l’explotació del sistema informàtic, de dispositius físics que garanteixin el control d’accés als components del sistema informàtic només a personal autoritzat i de mecanismes que assegurin la confidencialitat i la integritat en les comunicacions amb l’apostador i entre els components del sistema informàtic.
Aquest sistema tècnic ha d’estar dotat a més d’aquells mecanismes que garanteixin que l’àmbit de desenvolupament, celebració o comercialització de les apostes no excedeix del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears quan les apostes es formalitzin per mitjans o sistemes informàtics, interactius o de comunicació a distància.
Article 30
Unitat central d’apostes
1. La persona titular de l’autorització ha de disposar d’una unitat central d’apostes que ha de poder gestionar tots els equips i els usuaris connectats, i garantir, en tot cas, el correcte funcionament de les apostes.
2. La configuració de la unitat central d’apostes ha de permetre que es puguin comprovar en qualsevol moment les operacions d’apostes i els seus resultats, així com reconstruir de forma fidel les transaccions realitzades, i impedir qualsevol modificació o alteració de les operacions realitzades.
3. L’accés a la unitat central d’apostes requereix l’adopció de mesures de control que permetin registrar totes les actuacions o operacions que s’hi realitzen i utilitzar mecanismes d’autenticació dels operaris.
4. La persona titular de l’autorització ha de disposar d’una rèplica de la seva unitat central d’apostes com a reserva, per configurar així un sistema operatiu redundant que permeti continuar el desenvolupament de les apostes en les mateixes condicions i garanties que la unitat principal en cas que aquesta última quedi fora de servei per qualsevol causa.
5. Tant la unitat central d’apostes com la seva rèplica estan subjectes a tota hora al control d’accés i vigilància, i l’empresa titular de l’autorització és la responsable davant l’Administració de la custòdia de les instal·lacions. S’ha de facilitar en tot cas l’entrada a aquestes dependències als funcionaris habilitats per a la realització d’activitats d’inspecció.
6. La unitat central d’apostes ha d’incorporar una connexió informàtica segura i compatible amb els sistemes informàtics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al control i el seguiment en temps real de les apostes, de les quantitats apostades i dels premis atorgats, així com de la devolució, si s’escau, de les apostes anul·lades. Les mesures de seguretat de la connexió han de garantir l’autenticitat, la confidencialitat i la integritat de les comunicacions.
Article 31
Màquines d’apostes
1. Els terminals d’expedició i les màquines auxiliars d’apostes han d’estar connectades a la unitat central d’apostes, han de permetre realitzar i validar les apostes, i han d’emetre a l’efecte el bitllet o resguard d’aposta corresponent i posar-lo a disposició del client.
2. Els terminals d’expedició d’apostes han d’estar manipulats per un operador, aliè a la persona jugadora, que presti els seus serveis a l’establiment en el qual es trobin instal·lats.
3. Les màquines auxiliars d’apostes han de ser automàtiques i han d’estar preparades per a la formalització d’apostes, la gestió de targetes de cobrament i pagament, si s’escau, i per el desenvolupament de totes les seves funcionalitats, i han de ser operades per la mateixa persona jugadora, sense intervenció de tercers.
Article 32
Requisits de les màquines auxiliars d’apostes
1. Les màquines auxiliars d’apostes han de contenir els elements d’identificació següents:
a) Nom i número de registre que correspongui a la persona fabricant o importadora.
b) Número de registre del model.
c) Sèrie i número de fabricació de la màquina.
Així mateix, el conseller de Treball, Comerç i Indústria pot establir, amb caràcter complementari, altres marques de fàbrica que facilitin la identificació dels terminals per mitjans tecnològics, com ara codis de barres o similars, així com, si s’escau, aquelles dades de memòries, microprocessadors o components que determinin el funcionament del terminal.
2. A les màquines auxiliars ha de constar, amb claredat i de forma visible, la prohibició d’ús i participació en les apostes de les persones menors d’edat i l’advertència que el joc abusiu perjudica la salut i pot produir ludopatia.
TÍTOL IV
DE LES APOSTES
Capítol I
Formalització de les apostes
Article 33
Realització i justificació de les apostes
1. Les apostes poden formalitzar-se a través d’algun dels mitjans següents:
a) Terminals d’expedició i màquines auxiliars d’apostes, ubicades als establiments autoritzats per a la pràctica de les apostes i àrees d’apostes.
b) Procediments informàtics, interactius o de comunicació a distància.
2. Les mesures de seguretat de la connexió corresponent han de garantir l’autenticitat del receptor, la confidencialitat i la integritat de les comunicacions.
Article 34
Condicions generals de formalització de les apostes
1. Una aposta s’ha d’entendre formalitzada quan es lliuri a la persona usuària el resguard o se’n confirmi la validació per mitjans verificables.
2. La formalització de les apostes, l’ha de fer, en la forma establerta en les normes d’organització i funcionament de les apostes, l’empresa operadora.
3. La formalització i validació de les apostes mútues ha d’acabar, en tot cas, abans de la iniciació de l’esdeveniment objecte de les apostes. Per als altres tipus d’apostes, la formalització i validació ha d’acabar abans de l’acabament de l’esdeveniment objecte de les apostes.
4. L’aposta s’ha de considerar no realitzada quan, per causes de força major justificades adequadament, resulti impossible la validació de les apostes.
5. L’empresa autoritzada ha de regular en les normes d’organització i funcionament de les apostes les condicions que regeixen en el cas que els esdeveniments resultin ajornats o anul·lats. En tot cas, una aposta s’ha de considerar nul·la quan se superi el període màxim de suspensió fixat en les normes, i és procedent la devolució a la persona usuària de l’import de l’aposta. Així mateix, les empreses autoritzades han de recollir en les dites normes la manera de procedir en el cas que no se celebri algun dels esdeveniments previstos quan s’hagi formalitzat una aposta múltiple. Aquestes normes d’organització i funcionament han d’estar a disposició de les persones usuàries a tots els locals autoritzats per celebrar apostes.
6. Les devolucions dels imports a què es refereixen els apartats anteriors s’ha de fer en els termes establerts per a l’abonament de premis.
7. En les apostes de contrapartida, una vegada formalitzada i validada una aposta concreta d’aquest tipus, no es pot modificar per a aquesta aposta el coeficient aplicat.
Article 35
Requisits del model de bitllet o resguard
1. Les empreses autoritzades han d’incorporar als bitllets o resguards d’aposta mesures de seguretat i garanties d’autenticitat i antifrau, ja sigui mitjançant la utilització de qualitats de paper no estàndard, marques d’aigua, tintes de seguretat, microtext o, en general, qualsevol altre dispositiu que estigui disponible tecnològicament i s’adeqüi a l’ús pretès. S’ha d’emetre, almenys, en una de les llengües oficials en la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Els resguards o bitllets, tant en format físic com electrònic, són els documents que acrediten la formalització de les apostes i han de tenir el contingut mínim següent:
a) El nom i el nombre d’identificació fiscal de l’empresa explotadora i el número d’inscripció en la secció corresponent del Registre General del Joc.
b) La identificació del mitjà de formalització, terminal o màquina auxiliar en què s’hagi realitzat l’aposta.
c) L’esdeveniment sobre el qual es juga, i la data programada.
d) L’import de l’aposta realitzada.
e) El coeficient de l’aposta, si s’escau.
f) El pronòstic fet.
g) L’hora, el dia, el mes i l’any de formalització de l’aposta.
h) El número o la combinació alfanumèrica i el codi de barres que permeti identificar el resguard o el bitllet amb caràcter exclusiu i únic.
i) La pàgina web on es trobin a disposició de les persones usuàries les normes d’organització i funcionament que regeixen l’aposta.
Article 36
Formalització d’apostes mitjançant terminals o màquines auxiliars
1. Les apostes es poden formalitzar a través del personal de l’empresa autoritzada als taulells o les finestretes dels locals i zones d’apostes dotats de terminals d’expedició i control d’aquestes. La formalització d’apostes, la pot fer directament la persona usuària mitjançant màquines auxiliars. Les apostes s’han d’admetre sempre que es trobin operatius els terminals i les màquines auxiliars.
2. En el cas d’apostes mútues, el sistema ha de bloquejar els esdeveniments automàticament en el moment del tancament d’apostes assenyalat per l’empresa autoritzada, que ha de ser abans del començament de l’esdeveniment objecte d’aposta. Si es tracta d’apostes de contrapartida o creuades, l’admissió d’apostes ha de concloure abans de la finalització de l’esdeveniment objecte d’aposta.
3. Les empreses autoritzades per organitzar i explotar les apostes han d’habilitar els mecanismes necessaris per assegurar, en tot cas, que les persones menors d’edat no puguin participar en la formalització d’aquestes. Així mateix, han d’habilitar els mecanismes necessaris perquè les persones que voluntàriament hagin sol·licitat al conseller de Treball, Comerç i Indústria que els sigui prohibit l’accés, o quan així s’hagi establert en una resolució judicial, no puguin formalitzar apostes per cap mitjà ni procediment.
Article 37
Formalització d’apostes per mitjans o sistemes interactius o de comunicació a distància
1. El procediment per a la formalització de les apostes per mitjans de sistemes interactius o de comunicació a distància s’ha de desenvolupar en condicions de seguretat i garantia màximes per a la persona usuària.
2. La recollida de dades personals, el tractament i la seva utilització posterior s’han de subjectar a la legislació vigent en matèria de protecció de dades.
3. L’operativa d’accés al sistema ha d’establir la forma de registre de les persones usuàries i el contingut de les dades a registrar, i habilitar els mecanismes necessaris, en tot cas, perquè les persones menors d’edat no puguin participar en les apostes. Així mateix, aquest sistema ha d’habilitar els mecanismes necessaris perquè es denegui l’accés a les persones que voluntàriament hagin sol·licitat al conseller de Treball, Comerç i Indústria que els hi sigui prohibit l’accés o quan així s’hagi establert en una resolució judicial.
4. Les normes d’organització i funcionament de les apostes han d’establir la forma de realitzar-les i el sistema de validació i han de detallar els mecanismes de pagament de les apostes i de cobrament dels premis. El pagament pot efectuar-se mitjançant qualsevol mitjà legal admès per l’empresa d’apostes autoritzada.
5. El tancament d’admissió d’apostes s’ha d’ajustar a l’article 34 d’aquest Reglament.
6. Una vegada registrades les apostes en la Unitat Central, la persona usuària té dret a obtenir-ne la confirmació electrònica, en la qual es reflecteixi, almenys, el contingut mínim del bitllet al qual es refereix l’article 35 d’aquest Reglament.
7. Als efectes de reclamacions, el sistema de validació ha d’aportar tota la informació necessària per identificar i reconstruir de forma fidel la transacció realitzada.
Article 38
Límit quantitatiu de les apostes
1. La unitat mínima d’apostes és d’1 euro, per a apostes simples, i de 10 cèntims d’euro per a apostes combinades o múltiples.
2. Tota aposta ha de formalitzar-se per múltiples exactes de la unitat mínima d’aposta corresponent i es considera integrada per tantes apostes unitàries com la xifra apostada contingui la unitat mínima.
Capítol II
Resultats i premis
Article 39
Validesa dels resultats
1. L’empresa autoritzada ha d’establir amb temps les normes d’organització i funcionament de les apostes i les condicions en què s’ha de considerar vàlid el resultat dels esdeveniments objecte d’aquestes. Igualment, ha d’establir les regles aplicables en el cas que un resultat, donat per vàlid en un primer moment, sigui modificat posteriorment.
2. Correspon a l’empresa autoritzada donar publicitat dels resultats vàlids als locals i les zones d’apostes i a través dels mitjans o sistemes interactius o de comunicació a distància.
Article 40
Apostes encertades
S’entén que una aposta ha resultat premiada quan els pronòstics que conté coincideixen amb el resultat considerat vàlid, segons les normes d’organització i funcionament de les apostes establertes per l’empresa autoritzada.
Article 41
Repartiment de premis
1. En les apostes mútues, del fons repartible, almenys el setanta per cent s’ha de destinar a premis.
2. El dividend per unitat d’aposta és la quantitat resultant de dividir el fons destinat a premis entre les unitats d’apostes encertades.
En les divisions que es realitzin per determinar qualsevol premi per unitat d’aposta s’ha de calcular el quocient sencer amb dos decimals, i s’han de dur a terme les operacions d’arrodoniment, si escau, per excés o defecte, segons correspongui.
3. En les apostes de contrapartida, el premi per aposta unitària s’obté multiplicant la quota validada prèviament per l’empresa autoritzada per cada unitat d’aposta encertada.
4. En les apostes creuades, l’empresa autoritzada pot retenir en concepte de comissió fins al 5 % de l’import de les quantitats de les apostes guanyadores. En tot cas, aquest percentatge ha de ser específicament autoritzat.
5. Aquests límits i percentatges poden ser modificats per ordre del conseller de Treball, Comerç i Indústria.
Article 42
Abonament d’apostes encertades
1. La realització de les operacions de repartiment de premis no ha d’excedir de vint-i-quatre hores des de la determinació de la validesa dels resultats de l’esdeveniment objecte d’aposta.
2. L’abonament de les apostes encertades s’ha d’efectuar en la forma establerta en les normes d’organització i funcionament de les apostes, sempre que es tracti de mitjans legals de pagament i que no suposin cap cost per a la persona usuària.
3. El dret al cobrament d’apostes guanyadores caduca als tres mesos comptadors des de la data de disposició de cobrament.
4. La persona usuària d’apostes guanyadores de quantia igual o inferior a 300 euros en pot exigir el pagament en metàl·lic. Les apostes guanyadores superiors a 300 euros poden realitzar-se en metàl·lic o mitjançant qualsevol mitjà legal de pagament garantit, sempre que no suposi un cost o una obligació afegida per a la persona usuària. En tot cas, cal ajustar-se a la normativa estatal respecte als mitjans de pagament.
5. L’import dels premis no pagats en les apostes mútues s’ha d’acumular al fons corresponent d’una aposta de la mateixa modalitat sobre un esdeveniment similar posterior que determini l’empresa autoritzada.
Capítol III
Instal·lació i explotació de màquines auxiliars d’apostes
Article 43
Comunicació d’emplaçament
Les màquines auxiliars d’apostes que s’instal·lin en un local o en una àrea d’apostes s’han de comunicar amb caràcter previ a la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
Article 44
Trasllat, substitució i baixa de màquines
El canvi d’emplaçament de les màquines d’apostes, la substitució per altres de similars prèviament homologades i la baixa s’han de comunicar a la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria prèviament que es produeixi la circumstància concreta que motivi la comunicació.
TÍTOL V
DE LES PERSONES USUÀRIES
Article 45
Informació a les persones usuàries sobre les normes de funcionament
1. Als establiments de joc on es realitzen apostes s’ha d’exposar de forma visible al públic informació, com a mínim, dels aspectes següents:
a) Esdeveniment objecte de les apostes.
b) Normes de funcionament de les apostes.
c) Quanties mínimes i màximes de les apostes.
d) Horaris i límits d’admissió dels pronòstics.
e) Limitacions en la participació de les apostes.
f) Informació expressa relativa a la prohibició de la participació de les persones menors d’edat.
2. En el cas que les apostes es realitzin a través de mitjans o sistemes interactius o de comunicació a distància, s’ha d’incloure a la web, o al mitjà o sistema interactiu o de comunicació a distància que es tracti, de forma clara, la informació continguda en els diferents apartats del número anterior d’aquest article, així com la relativa al procediment per formular i tramitar les reclamacions.
Article 46
Reclamacions de les persones usuàries
1. Als establiments o espais hi ha d’haver a disposició de les persones usuàries fulls de reclamacions o denúncies segons el model previst en el Decret 46/2009, de 10 de juliol, sobre fulls de reclamació o denúncia en matèria de consum. En aquests fulls de reclamacions o denúncies s’han de recollir les queixes i les denúncies que les persones usuàries desitgin formular sobre el desenvolupament de les apostes.
2. Les empreses que comercialitzen apostes per via de mitjans o sistemes interactius o de comunicació a distància, han d’informar en els dits mitjans del dret de qui aposti a reclamar i obtenir els fulls de reclamació o denúncia sense càrrec en el termini màxim de tres dies des que ho sol·liciti.
TÍTOL VI
DE LA INSPECCIÓ I DEL RÈGIM SANCIONADOR
Article 47
Inspecció
1. La inspecció, la vigilància i el control del que estableix aquest Reglament correspon al conseller de Treball, Comerç i Indústria i s’ha de dur a terme d’acord amb la Llei 8/2014.
2. Les empreses titulars de l’autorització han de presentar cada dos anys una auditoria informàtica externa que comprengui l’anàlisi i la comprovació del compliment de les condicions exigides per a la concessió de l’autorització.
Article 48
Infraccions i sancions
Els incompliments de les prescripcions que regula aquest Reglament donen lloc a les responsabilitats administratives corresponents i a l’aplicació del règim sancionador que estableix la Llei 8/2014.