Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6597
Decret 31/2017, de 16 de juny, de modificació del Decret 15/2003, de 14 de febrer, pel qual es crea el Consell d’Infància i Família de les Illes Balears, i del Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de les Illes Balears
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva, entre d’altres, en matèria de protecció social de la família i en matèria de protecció de menors, d’acord amb els apartats 16 i 39 de l’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.
La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, regula la composició i el funcionament de determinats òrgans col·legiats en matèria de família i infància: el Consell d’Infància i Família de les Illes Balears, creat mitjançant el Decret 15/2003, de 14 de febrer, i modificat mitjançant el Decret 10/2006, de 10 de febrer, i l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de les Illes Balears, creat mitjançant la disposició addicional segona de la Llei 17/2006, desplegada mitjançant el Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de les Illes Balears.
Posteriorment, mitjançant el Decret 45/2006, de 12 de maig, es creà l’Observatori Permanent de Suport a la Família de les Illes Balears, de conformitat amb el Pla Integral de Suport a la Família, aprovat pel Consell de Govern de 19 de novembre de 2004.
D’acord amb l’article 118 de la Llei 17/2006, el Consell d’Infància i Família és un òrgan col·legiat de composició mixta i multidisciplinària, adscrit a la conselleria competent en matèria d’infància i família del Govern de les Illes Balears, amb l’objecte d’exercir funcions de consulta i proposta, així com constituir un fòrum de debat per promoure i facilitar la participació, la consulta i el diàleg de totes les institucions i entitats implicades en aquesta matèria.
Segons l’article 2 del Decret 45/2006, l’Observatori Permanent de Suport a la Família de les Illes Balears és un òrgan de caràcter consultiu, d’estudi i d’impuls al desplegament de les polítiques de les administracions públiques d’ajuda a les famílies.
Atès que ambdós òrgans col·legiats tenen funcions, objectius i una composició semblants, per simplificar l’estructura administrativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, i tenint en compte la necessitat d’agilitar determinades actuacions, com ara la consulta, l’impuls, l’estudi i la presa de decisions sobre la matèria, es considera oportú modificar el Decret 15/2003, de manera que el Consell d’Infància i Família de les Illes Balears assumeixi les funcions pròpies de l’Observatori Permanent de Suport a la Família de les Illes Balears. Així mateix, s’hi afegeixen tres noves funcions relacionades amb la infància i la família que reforcen el caràcter participatiu d’aquest òrgan, i se n’amplia l’abast de participació amb la inclusió de vocals en representació de diverses entitats.
D’altra banda, i per raons d’economia procedimental, mitjançant aquest Decret es modifiquen els articles 4, 5 i 6 del Decret 50/2013, per adaptar la composició i les funcions d’aquest òrgan a la realitat social actual, fent que hi estiguin representats els diferents àmbits de la societat balear i de les institucions públiques més implicades en les matèries en qüestió.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Menors i Famílies les competències en els àmbits següents: aplicació de mesures de justícia juvenil; ordenació de la protecció de menors; polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència; reinserció social, i atenció a les víctimes del delicte.
D’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 3 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’actuació de les administracions públiques s’ha de sotmetre als principis d’eficàcia i servei efectiu als ciutadans, que s’han de materialitzar en actuacions destinades a racionalitzar les estructures administratives per reduir tràmits i eliminar càrregues administratives innecessàries. En aquest mateix sentit, l’article 129 de la Llei 39/2015, relatiu als principis de bona regulació, disposa que, en l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d’actuar d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Així mateix, l’apartat sisè de l’article esmentat assenyala que, en aplicació del principi d’eficiència, la iniciativa normativa ha d’evitar càrregues administratives innecessàries o accessòries i ha de racionalitzar, en l’aplicació, la gestió de recursos públics.
D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma es dicta per satisfer l’interès general de racionalitzar l’estructura administrativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i fusionar dos òrgans amb funcions, objectius i composició semblants; de proporcionalitat i seguretat jurídica, atès que ambdós òrgans es regulen per decret i, en conseqüència, qualsevol modificació s’ha de fer mitjançant el mateix procediment normatiu; de transparència, pel qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, així com la publicitat prevista en l’articulat, i finalment d’eficiència, atès que aquest decret pretén evitar càrregues innecessàries i accessòries i racionalitzar la gestió de recursos públics.
Per tot això, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 16 de juny de 2017,
DECRET
Article primer
Modificació del Decret 15/2003, de 14 de febrer, pel qual es crea el Consell d’Infància i Família de les Illes Balears
1. L’article 2 queda redactat en els termes següents:
Article 2
Composició
1. El Consell d’Infància i Família de les Illes Balears ha de tenir la composició següent:
a. Presidència: la consellera de Serveis Socials i Cooperació.
b. Vicepresidència primera: la directora general de Menors i Famílies.
c. Vicepresidència segona: el director de l’Oficina de Defensa dels Drets del Menor.
d. Vocals:
2. La designació dels vocals del Consell d’Infància i Família es farà mitjançant una resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, a proposta de les entitats o òrgans representats en el Consell, per un període màxim de quatre anys.
3. Les propostes i la resolució de designació dels vocals del Consell d’Infància i Família han d’incloure un vocal titular i un vocal suplent per cada representació per als casos de vacant, absència o malaltia.
4. Quan la naturalesa dels assumptes inclosos en l’ordre del dia ho aconselli, el president o presidenta del Consell d’Infància i Família pot convidar experts i tècnics en la matèria, que assistiran a les sessions amb veu però sense vot.
2. L’apartat segon de l’article 4 queda redactat de la manera següent:
2. En particular, s’atribueixen al Consell d’Infància i Família de les Illes Balears les funcions següents:
a. Informar, assessorar i formular propostes a la conselleria competent en matèria d’infància i família del Govern de les Illes Balears sobre qüestions d’àmbit autonòmic relatives a l’estudi, la investigació, les publicacions, els congressos, els plans de formació del personal qualificat, els programes experimentals i els plans de promoció i protecció en matèria d’infància i família.
b. En el cas que l’òrgan que els tramita ho consideri oportú, informar sobre els avantprojectes de llei i sobre els avantprojectes de disposicions administratives de caràcter general que afectin o puguin afectar les accions o les actuacions que el Govern de les Illes Balears desenvolupa en matèria d’infància i família, i formular-ne propostes.
c. Assessorar el Govern de les Illes Balears sobre la coordinació dels consells insulars en l’exercici de les competències transferides i sobre la fixació, el seguiment i l’avaluació de les directrius de compliment obligat per a aquesta coordinació.
d. Assessorar i proposar les relacions amb altres comunitats autònomes, amb l’Administració de l’Estat i amb organismes internacionals, i elaborar programes de cooperació amb aquests organismes.
e. Estudiar i valorar les estadístiques autonòmiques en matèria d’infància i família, i informar sobre els resultats.
f. Formular propostes i donar suport, si cal, a la Comissió Interinsular de Protecció de Menors.
g. Vetllar per l’adequació dels recursos adreçats a la infància i la família.
h. Detectar les mancances de les diferents àrees en matèria de família i menors, i proposar programes de millora.
i. Constituir un fòrum d’intercanvi i comunicació entre els organismes públics i la societat illenca que permeti conèixer les demandes socials de les famílies de les Illes Balears i anticipar respostes.
j. Emetre informes sobre les demandes, la situació i la qualitat de vida de la infància de les Illes Balears.
k. Actuar com a òrgan permanent de recollida i anàlisi de la informació disponible en matèria de polítiques públiques adreçades a les famílies o amb incidència en la seva qualitat de vida.
l. Proposar criteris d’actuació harmònics i coordinats que permetin trobar col·laboracions de les polítiques públiques en assumptes que concerneixen les famílies.
m. Fomentar i proposar trobades entre el personal qualificat i els experts en els àmbits autonòmic, nacional i internacional, per facilitar l’intercanvi d’experiències en assumptes que concerneixen les famílies.
n. Fer el seguiment dels desenvolupaments polítics a Europa que tenguin impacte sobre la situació social, demogràfica i familiar illenca o la puguin afectar.
o. Mantenir relacions amb els distints organismes internacionals i nacionals que tenguin encomanades funcions de promoció, suport i estudi en l’àrea de la família, i establir un sistema de documentació d’accés públic de naturalesa similar.
p. Fer propostes i col·laborar en el disseny i el seguiment dels plans estratègics integrals de família, en els plans específics i integrals d’infància, i en altres línies estratègiques que es proposin en el si del Consell d’Infància i Família de les Illes Balears.
q. Vetllar de manera específica per la millora i el seguiment de propostes adreçades als col·lectius en risc de vulnerabilitat o exclusió, considerant com a subjectes de drets la infància i les unitats de convivència.
r. Vetllar per la coordinació adequada i efectiva de les diferents actuacions relacionades amb la infància i la família, per aconseguir harmonitzar processos i evitar la duplicitat de funcions.
s. Dur a terme qualsevol altra funció de suport i seguiment vinculada a la recollida de dades en relació amb qualsevol matèria relacionada estrictament amb la infància i la família de les Illes Balears per analitzar i difondre informació, produir documentació, desenvolupar projectes de recerca i promoure la formació del personal qualificat implicat, entre altres actuacions.
t. Dur a terme qualsevol altra funció que li encomani el Govern de les Illes Balears en matèria d’infància i família o que li atribueixi la normativa vigent.
Article segon
Modificació del Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de les Illes Balears
1. S’afegeixen dues lletres a l’article 4:
n) Vetllar pel seguiment i l’harmonització de la legislació vigent quant a drets de la infància i l’adolescència (internacional, estatal, autonòmica, insular i local).
o) Vetllar per l’impuls de la sistematització i l’harmonització de criteris estadístics que afavoreixin el registre unificat de dades vinculades al benestar infantil.
2. L’apartat primer de l’article 5 queda redactat en els termes següents:
1. L’Observatori estarà integrat pels membres següents:
a. Presidència: la consellera de Serveis Socials i Cooperació.
b. Vicepresidència primera: la directora general de Menors i Famílies.
c. Vicepresidència segona: el director de l’Oficina de Defensa dels Drets del Menor.
d. Vocals:
3. L’apartat primer de l’article 6 queda redactat en els termes següents:
1. La designació dels vocals de l’Observatori es farà mitjançant una resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació a proposta de les entitats o òrgans representats en l’Observatori, per un període màxim de quatre anys. Les propostes i la resolució de designació dels vocals de l’Observatori han d’incloure un vocal titular i un vocal suplent per cada representació per als casos de vacant, absència o malaltia.
Disposició derogatòria única
Derogació normativa
Es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin a aquest Decret i, en concret, el Decret 45/2006, de 12 de maig, pel qual es crea l’Observatori Permanent de Suport a la Família de les Illes Balears.
Disposició final primera
Desplegament normatiu
Es faculta la consellera de Serveis Socials i Cooperació per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 16 de juny de 2017
|
La presidenta |
La consellera de Serveis Socials i Cooperació |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Fina Santiago Rodríguez |
|