Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 7979
Decret 37/2016, de 8 de juliol, pel qual es modifica el Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb els articles 30.1 i 32.11 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, té la competència exclusiva per regular l’organització, el règim i el funcionament de les seves institucions pròpies, i té les competències executives en matèria de treball i formació professional contínua.

En l’exercici d’aquestes competències es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (d’ara endavant, SOIB), per la qual es crea un organisme autònom de caràcter administratiu, el SOIB, amb la finalitat de planificar, gestionar i coordinar les polítiques d’ocupació, amb funcions concretes d’informació, orientació i intermediació en el mercat laboral, de foment de l’ocupació en tots els seus vessants i de desenvolupament de la formació professional.

Mitjançant el Decret 37/2015, de 22 de maig, s’aprovaren els Estatuts del SOIB, en compliment de la disposició transitòria segona de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per tal d’adaptar-se a les previsions de la Llei esmentada. Aquests Estatuts varen ser modificats pel Decret 79/2015, de 4 de setembre.

D’acord amb l’article 30.2 de la Llei 7/2010, els organismes autònoms s’adscriuen a la conselleria a la qual correspon la direcció, l’avaluació i el control dels resultats de l‘activitat que duen a terme. En coherència amb aquesta disposició, l’article 1 dels Estatuts del SOIB adscriu aquest ens a la conselleria competent en matèria de treball, atès que la finalitat primordial del SOIB és la planificació, la gestió i la coordinació de les polítiques actives d’ocupació.

A fi de garantir una major eficiència en la direcció, la planificació estratègica i l’assoliment dels objectius i les finalitats de l’ens —atès que a causa del canvi de cicle econòmic i a un millor aprofitament dels recursos propis i de fons procedents d’altres administracions (Fons de l’Estat, Fons Socials Europeus), el Servei d’Ocupació passa a gestionar més recursos econòmics, la qual cosa permetrà impulsar noves polítiques d’ocupació adreçades a col·lectius d’aturats cada vegada més específics—, s’ha considerat convenient modificar els Estatuts del SOIB per tal que el càrrec de director o directora recaigui en la persona que proposi el titular de la conselleria d’adscripció. Així mateix, s’ha considerat adient que la persona titular de la Direcció del SOIB exerceixi les funcions de la Gerència si aquesta no es crea o en el cas d’absència, vacant o malaltia de la persona que l’ocupa. 

Com a conseqüència dels canvis en la Direcció del SOIB, es modifica la composició del Consell de Direcció i de la Comissió Assessora, amb la finalitat d’incorporar-hi el director o la directora general de la conselleria d’adscripció amb competències de coordinació de polítiques actives d’ocupació com a vocal d’aquests òrgans.

Així mateix, s’estableix que, si bé la persona titular de la Gerència no forma part del Consell de Direcció ni de la Comissió Assessora, ha d’assistir a les sessions d’aquests òrgans amb veu però sense vot.

Per tot això, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria, consultat el Consell de Direcció del SOIB en la sessió de dia 8 de juliol de 2016, amb l’informe favorable de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 8 de juliol de 2016,

DECRET

Article únic

Modificacions de l’annex del Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

1. L’article 6 de l’annex esmentat queda modificat de la manera següent:

1. El Consell de Direcció és l’òrgan superior de direcció col·legiat que estableix les línies bàsiques d’actuació del Servei. De composició pluripersonal, garanteix la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en el Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

2. El Consell de Direcció està integrat pel president o la presidenta del SOIB i dotze vocals:

 - El vicepresident o la vicepresidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

- El director o la directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

- El director o la directora general de la conselleria d’adscripció amb competències de coordinació de polítiques actives d’ocupació. 

- Un o una representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.

 - Un o una representant de la conselleria competent en matèria d’educació.

- Un o una representant de la direcció general competent en matèria de treball.

- Un o una representant del consell insular de la manera rotatòria següent: durant el primer any de la legislatura s’ha de nomenar un o una representant del Consell Insular de Mallorca; el segon any, un o una representant del de Menorca; el tercer, un o una representant del d’Eivissa, i el quart, un o una del de Formentera.

- Un o una representant de la FELIB.

- Dos representants de les organitzacions sindicals més representatives en l’àmbit de les Illes Balears designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d’acord amb el que estableixen els articles 6.2 i 7.1 de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de llibertat sindical o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.

- Dos representants de les organitzacions empresarials més representatives en l’àmbit de les Illes Balears, designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d’acord amb el que estableix la disposició addicional sisena del Text refós de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.

3. El nomenament de les persones que han de formar part del Consell de Direcció, designades per cadascuna de les entitats esmentades en el punt anterior, ha de respectar la presència equilibrada d’homes i dones, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

4. El president o la presidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears també ho és del Consell de Direcció i, en cas de vacant, absència o malaltia o una altra causa legal, l’ha de substituir el vicepresident o la vicepresidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

5. Tots els vocals tenen dret a veu i vot en les sessions del Consell de Direcció. En cas que hi hagi empat a l’hora d’adoptar acords, la persona que ocupa la Presidència i, en la seva absència, la persona que és vicepresidenta, decidirà amb el seu vot de qualitat.

6. Els membres de les organitzacions empresarials i sindicals tindran vot ponderat en proporció al percentatge de representativitat que tenguin reconegut a les Illes Balears, d’acord amb la normativa d’aplicació.

7. Ha d’assistir a les sessions, amb tasques d’assessorament jurídic, amb veu però sense vot, un representant de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que pugui delegar-ne les funcions en un o una membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’ens.

8. Així mateix, assistirà a les sessions, amb veu però sense vot, la persona titular de la Gerència.

9. S’ha de nomenar un o una suplent de cadascun dels membres del Consell de Direcció que han de substituir els titulars en els supòsits de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, proposats de la mateixa manera que els membres titulars.

10. El president o la presidenta, per raó de la matèria, pot convidar a qualsevol dels directors generals de la conselleria d’adscripció que no siguin membres del Consell de Direcció, que hi assistiran amb veu però sense vot.

11. El secretari o la secretària del Consell de Direcció és un funcionari o una funcionària del Servei d’Ocupació de les Illes Balears designat per la Presidència a proposta de la Direcció, i ha d’assistir a les reunions del Consell, amb veu però sense vot. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, se l’ha de substituir per un altre funcionari o funcionària designat per la Presidència a proposta de la Direcció del Servei.

12. Els membres titulars i suplents del Consell de Direcció han de ser nomenats i cessats per resolució de la persona titular de la conselleria d’adscripció, excepte els que ho siguin per raó del càrrec que ocupen.

13. Cadascuna de les organitzacions sindicals i empresarials amb representació en el Consell de Direcció hi poden assistir amb un assessor o una assessora, amb veu però sense vot.

2. L’article 11 de l’annex  esmentat queda modificat de la manera següent:

1. La Direcció del Servei d’Ocupació de les Illes Balears és l’òrgan unipersonal encarregat de l’administració, la direcció i la gestió ordinària de l’ens, sota les directrius i els acords del Consell de Direcció i de la Presidència.

2. El nomenament del càrrec de director o directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears s’ha de dur a terme mitjançant acord del Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció que tengui atribuïdes les competències de direcció de les polítiques actives d’ocupació, oït prèviament el Consell de Direcció, i té la consideració d‘alt càrrec.

3. En el cas de vacant, absència o malaltia de la persona titular de  la Direcció del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, les seves funcions han de ser exercides, temporalment, per la persona que ocupa la Vicepresidència.

4. Són funcions del director o la directora:

a) Auxiliar el president o la presidenta en les activitats per complir les funcions del Servei.

b) Dirigir la intermediació en el mercat laboral de les Illes Balears.

c) Elevar al Consell de Direcció i a la conselleria d’adscripció el pla anual d’actuació del SOIB a què es refereix l’article 17.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també dirigir-ne l’execució i controlar-ne el compliment adequat.

d) Elevar al Consell de Direcció i a la conselleria d’adscripció l’informe anual d’activitats i la declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats dutes a terme l’any anterior, tal com exigeix l’article 18.2 de la Llei 7/2010.

e) Executar els acords del Consell de Direcció i vetlar perquè es compleixin.

f) Exercir les facultats que li delegui el president o la presidenta o el Consell de Direcció.

g) Presidir les reunions del Consell de Direcció i de la Comissió Assessora en absència del president o la presidenta i del vicepresident o la vicepresidenta.

h) Resoldre les queixes i les reclamacions en relació amb la funció d’intermediació que duen a terme les oficines del Servei.

i) Expedir les acreditacions parcials acumulables.

j) Informar el president o la presidenta i el Consell de Direcció sobre les qüestions que es refereixin a la gestió del Servei.

k) En general, executar totes les funcions que li encarregui el president o la presidenta.

5. Així mateix, la persona titular de la Direcció del Servei d’Ocupació de les Illes Balears ha d’exercir les funcions enumerades en l’article 15 bis d’aquests Estatuts en el cas que el Consell de Direcció no creï una gerència o en el cas d’absència, vacant o malaltia de la persona titular de la Gerència.

3. L’article 12 queda modificat de la  manera següent:

1. La Comissió Assessora és l’òrgan col·legiat de participació tripartit i paritari per al seguiment i l’assessorament de l’actuació ordinària del Servei, que permet a les organitzacions empresarials i sindicals més representatives l’anàlisi d’actuacions concretes del Servei d’Ocupació de les Illes Balears. Aquest òrgan actua per l’impuls i sota la direcció del Consell de Direcció i la Presidència del Servei d’Ocupació de les Illes Balears. La Comissió Assessora, en haver acabat l’anàlisi que se li hagi encarregat, pot elevar les seves propostes a la Presidència de l’ens autònom. En cap cas, les propostes elevades tenen caràcter vinculant.

2. La Comissió Assessora està integrada per:

 - El president o la presidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

- El vicepresident o la vicepresidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

- El director o la directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

- El director o la directora general de la conselleria d’adscripció amb competències de coordinació de polítiques actives d’ocupació. 

- Quatre representants de les organitzacions sindicals més representatives en l’àmbit de les Illes Balears, designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d’acord amb el que estableixen els articles 6.2 i 7.1 de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de llibertat sindical o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.

- Quatre representants de les organitzacions empresarials més representatives en l’àmbit de les Illes Balears, designats per les entitats interessades en proporció a la seva representativitat i d’acord amb el que estableix la disposició addicional sisena del Text refós de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, o la norma que la substitueixi, i de conformitat amb la Llei 2/2011, de 22 de març, de participació institucional de les Illes Balears.

3. El nomenament de les persones que han de formar part de la Comissió Assessora, designades per cadascuna de les entitats esmentades en el punt anterior, ha de respectar la presència equilibrada d’homes i dones, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

4. Tots els vocals tenen dret a veu i vot en les sessions de la Comissió Assessora. En cas que hi hagi empat a l’hora d’adoptar acords, la persona que ocupi la Presidència i, en la seva absència, la persona que és vicepresidenta, decidirà amb el seu vot de qualitat.

5. S’ha de nomenar un o una suplent de cadascun dels membres de la Comissió Assessora que han de substituir els titulars en els supòsits de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, proposats de la mateixa manera que els membres titulars.

6.  Assistirà a les sessions de la Comissió Assessora, amb veu però sense vot, la persona titular de la Gerència.

7. El president o la presidenta, per raó de la matèria, pot convidar qualsevol dels directors generals de la conselleria d’adscripció que no siguin membres de la Comissió Assessora, que hi assistiran amb veu però sense vot.

8. El secretari o la secretària de la Comissió Assessora és la mateixa persona que la del Consell de Direcció, i ha d’assistir a les reunions de la Comissió, amb veu però sense vot. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, s’ha de substituir per un funcionari o una funcionària designat per la Presidència a proposta de la Direcció del Servei.

9. Els membres titulars i suplents de la Comissió Assessora han de ser nomenats i cessats per resolució de la persona titular de la conselleria d’adscripció, excepte els que ho siguin per raó del càrrec que ocupen.”

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret comença a vigir el mateix dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 8 de juliol de 2016

La presidenta

Francesca Lluch Armengol i Socias

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela i Vázquez