Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 9221
Decret 45/2015 de 22 de maig, sobre el traspàs al Consell Insular d’Eivissa de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística
Versió PDF
L’apartat 11 de l’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears preveu que la Comunitat Autònoma, en sentit genèric o ampli —és a dir, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat—, té la competència exclusiva en matèria de turisme, ordenació i planificació del sector turístic, promoció turística, informació turística, oficines de promoció turística a l’exterior, regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, i regulació de les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme.
En el marc de l’articulació estatutària del sistema autonòmic de les Illes Balears, les potestats públiques derivades de la distribució de competències queden atribuïdes, d’una banda, al Govern i a l’Administració de la Comunitat Autònoma i, de l’altra, als consells insulars en l’àmbit respectiu. En aquest sentit, i de conformitat amb l’apartat 3 de l’article 70 de l’Estatut d’autonomia, en les matèries d’informació turística, ordenació i promoció turística, els consells insulars tenen reconegudes competències pròpies les funcions i els serveis inherents a les quals, d’acord amb el que preveu el darrer paràgraf de l’article 70 esmentat, s’han de traspassar a les institucions insulars mitjançant un acord de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis —òrgan de caràcter paritari previst en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia— que ha de prendre la forma de proposta al Govern de les Illes Balears, el qual l’ha d’aprovar mitjançant un decret.
La Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, una vegada acomplerts els tràmits que estableix el seu Reglament de funcionament, va aprovar, en la sessió de dia 21 de maig de 2015, l’Acord de traspàs al Consell Insular d’Eivissa de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística. Aquest Acord s’eleva a la consideració del Govern de les Illes Balears perquè, mitjançant un decret, l’incorpori a l’ordenament jurídic.
Per tot això, amb l’acord previ de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis d’aprovació de la proposta de traspàs al Consell Insular d’Eivissa de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, a proposta del vicepresident i conseller de Presidència i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 22 de maig de 2015,
DECRET
Article 1
S’aprova l’Acord de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, adoptat pel Ple d’aquest òrgan en la sessió de dia 21 de maig de 2015, pel qual es traspassen al Consell Insular d’Eivissa les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística.
Article 2
En conseqüència, queden traspassats al Consell Insular d’Eivissa les funcions i els serveis, com també els crèdits pressupostaris corresponents, en els termes que resultin del mateix Acord i de les relacions 1 i 2 de l’annex.
Article 3
El traspàs a què es refereix aquest Decret tindrà efectivitat a partir del dia assenyalat en l’Acord de la Comissió Mixta esmentada, sens perjudici que la Conselleria de Turisme i Esports dicti fins a aquest dia, si escau, els actes administratius necessaris per al manteniment dels serveis en el mateix règim i nivell de funcionament que tenien en el moment de l’adopció de l’acord de què es tracta.
Article 4
1.Els crèdits pressupostaris que es determinen, de conformitat amb les relacions 1 i 2 de l’annex, s’han de donar de baixa en els conceptes pressupostaris corresponents i han de ser integrats per la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts en els conceptes habilitats en la secció 32 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi que es puguin aplicar al finançament de les funcions i els serveis assumits pels consells insulars de la manera que preveu la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, una vegada que la Conselleria de Turisme i Esports trameti a la Conselleria esmentada els certificats de retenció de crèdit que calguin per tal de donar compliment a la normativa econòmica pressupostària vigent.
2.Pel que fa a l’any 2015, i atesa la data d’efectivitat del traspàs a què es refereix l’article 3, l’import del finançament a favor del Consell Insular d’Eivissa és el que resulta de la part proporcional dels crèdits esmentats en l’apartat anterior corresponent a set mesos de dotze, això és, la quantia de 658.473,36 euros.
3.A l’efecte del que preveu la lletra F) de l’annex, el finançament addicional a favor del Consell Insular d’Eivissa en els anys 2016 i 2017 serà el que resulti de la proporció de la quota variable que, d’acord amb les relacions 1 i 2 de l’annex, correspon a l’illa d’Eivissa, això és, un 18,2349 % del finançament addicional que s’hi preveu.
Disposició addicional primera
De conformitat amb el que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, mentre el Consell Insular d’Eivissa no aprovi les ordenances corresponents a les funcions i els serveis que es traspassen mitjançant aquest Decret, aquesta institució insular aplicarà les taxes i els preus públics establerts en la legislació autonòmica vigent.
Disposició addicional segona
De conformitat amb el que determina la disposició addicional primera de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, serà gratuïta la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dels anuncis, els acords, les resolucions, les disposicions i altres actes exigits per l’ordenament jurídic que es facin com a conseqüència de l’exercici pel Consell Insular d’Eivissa de les funcions i els serveis que s’hi traspassen mitjançant aquest Decret.
Disposició addicional tercera
Les conselleries d’Hisenda i Pressuposts i de Turisme i Esports, conjuntament o separadament, en els seus àmbits competencials respectius, han d’articular, mitjançant els seus òrgans superiors i directius afectats en cada cas, les mesures necessàries per a l’execució del que disposa aquest Decret.
Disposició final única
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de maig de 2015
|
|
El president |
|
El vicepresident i conseller de Presidència |
José Ramón Bauzá Díaz |
|
Antonio Gómez Pérez |
|
ANNEX
Vicente J. Calafell Ferrá i Maria Torres Bonet, ambdós secretaris de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, en representació, el primer, del Govern de les Illes Balears, i la segona, dels consells insulars,
CERTIFICAM:
Que el Ple de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, en la sessió de dia 21 de maig de 2015, va aprovar l’Acord de traspàs al Consell Insular d’Eivissa de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquesta institució insular que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, en els termes que es detallen a continuació:
A) Referència dels preceptes estatutaris en què s’empara el traspàs
L’apartat 11 de l’article 30 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de la reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, preveu que la Comunitat Autònoma, en sentit genèric o ampli, és a dir, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat, té la competència exclusiva en matèria de turisme, ordenació i planificació del sector turístic, promoció turística, informació turística, oficines de promoció turística a l’exterior, regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, i regulació de les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme.
Ara bé, en el marc de la nova articulació estatutària del sistema institucional a les Illes Balears, les potestats públiques derivades de la distribució de competències queden atribuïdes, d’una banda, al Govern i Administració de la Comunitat Autònoma i, de l’altra, als consells insulars en l’àmbit respectiu. En aquest sentit, i de conformitat amb l’apartat 3 de l’article 70 de l’Estatut, en les matèries d’informació turística, ordenació i promoció turística, els consells insulars tenen reconegudes, per llei, competències pròpies, les funcions i serveis inherents a les quals, d’acord amb el que preveu l’últim paràgraf de l’article 70 abans esmentat, s’han de traspassar a les institucions insulars mitjançant un acord de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars —òrgan de caràcter paritari previst en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia— que ha de prendre la forma de proposta al Govern de les Illes Balears, el qual l’ha d’aprovar mitjançant un decret.
L’article 30.21 estableix com a competència exclusiva de la Comunitat Autònoma el foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d’acord amb les bases i la coordinació general de l’activitat econòmica.
L’article 72 estableix que en les competències que són atribuïdes com a pròpies als consells insulars, aquests exerceixen la potestat reglamentària, si bé la coordinació de l’activitat dels consells insulars en tot allò que pugui afectar els interessos de la Comunitat Autònoma correspon al Govern.
Com estableix l’Estatut d’autonomia, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència, en el marc establert per la Constitució, l’Estatut d’autonomia i la normativa de l’Estat, en matèria de finançament dels consells insulars. Aquesta competència inclou capacitat per fixar els criteris de distribució de les participacions a càrrec dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S’ha de garantir als consells insulars els recursos suficients per fer front a les competències pròpies, atribuïdes expressament com a tals en l’Estatut d’autonomia, o a les que els siguin transferides o delegades.
En tot cas, s’ha de tenir en compte que, des de l’aprovació de la Llei 3/1996, de 29 de novembre, d’atribució de competències als consells insulars de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria d’ordenació turística, en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’han aprovat la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, i el Pla Integral de Turisme de les Illes Balears, i correspon als consells insulars i als municipis aprovar els seus plans de desenvolupament turístic, en el marc dels objectius generals que es contenen en l’article 70 de la Llei 8/2012 esmentada.
B) Funcions i serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma que han d’assumir els consells insulars
1. En matèria de promoció turística, correspon al consell insular corresponent, dins el seu àmbit territorial i per a la gestió dels interessos que li són propis:
a) L’exercici de la potestat reglamentària, d’acord amb el que estableix l’article 72 de l’Estatut d’autonomia i sens perjudici de les competències atribuïdes al Govern de les Illes Balears.
b) La funció executiva, d’acord amb la legislació de l’Estat i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la matèria. En les competències atribuïdes com a pròpies als consells insulars en matèria de promoció del turisme, els correspon l’exercici de l’activitat de foment —sens perjudici de l’activitat que correspongui a la Comunitat Autònoma— i la fixació de les polítiques pròpies o, quan així ho decideixin, la fixació de les polítiques comunes amb altres consells insulars i amb altres illes, comunitats autònomes o l’Estat, d’acord amb el Govern de les Illes Balears.
c) La planificació sectorial de caràcter insular, incloent l’aprovació dels seus plans de desenvolupament turístic.
2. El consell insular corresponent ha d’exercir, en l’àmbit de la promoció turística, les funcions de representació institucional en relació amb altres institucions i administracions públiques, incloses, si fos necessari, les d’àmbit supraautonòmic, respectant en tot moment les competències de l’Estat i les que l’Estatut d’autonomia atribueix al Govern de les Illes Balears i a l’Administració de la Comunitat Autònoma, d’acord amb el que disposa el punt 5 de l’apartat C).
C) Funcions i serveis que es reserva l’Administració de la Comunitat Autònoma
1. Planificació general de l’activitat econòmica de les Illes Balears que afecti el sector turístic.
2. Coordinació general i classificació de productes turístics, segons el Pla Integral de Turisme de les Illes Balears.
3. Coordinació de les accions de promoció ja siguin en origen o en destinació, com també la comunicació de les marques que s’ha de fer de manera coordinada, quan afectin més d’una illa.
4. Coordinació d’accions promocionals, organitzades en col·laboració amb altres organismes nacionals i internacionals.
5. Representació institucional de les Illes Balears en les relacions amb l’Administració General de l’Estat i els ens que en depenen, amb les administracions de les altres comunitats autònomes i, en general, amb la resta d’institucions i organitzacions, nacionals o internacionals, quan aquestes es refereixin a àmbits de la matèria de promoció turística respecte als quals s’hagin de desenvolupar actuacions considerades d’interès general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 114 de l’Estatut d’autonomia.
D) Funcions i serveis en què han de concórrer l’Administració de la Comunitat Autònoma i els consells insulars i que s’han de regir pels principis de col·laboració i coordinació
1. Sens perjudici de la coordinació general a la qual fa referència l’article 72 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, el Govern de les Illes Balears i els consells insulars podran acordar els mecanismes adequats de coordinació i informació mútua en les matèries objecte d’aquesta atribució, particularment pel que fa als procediments d’elaboració de disposicions de caràcter general.
2. Els consells insulars donaran a conèixer al Govern de les Illes Balears totes les dades que siguin necessàries per a l’exercici de les competències de promoció turística que es reserva d’acord amb la lletra C) anterior, així com qualsevol altra dada convenient als efectes estadístics.
E) Valoració del cost efectiu del traspàs
El finançament en euros de 2015 que correspon al cost efectiu anual de les funcions i els serveis traspassats a cadascun dels consells insulars es recull en les relacions números 1 i 2 d’aquest annex.
Pel que fa al Consell Insular d’Eivissa, i d’acord amb el segon paràgraf de l’article 15.4 de la Llei 3/2014, de 17 juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, aquest finançament inicial s’ha d’integrar en la massa no homogènia de finançament. Aquesta valoració s’ha d’actualitzar d’acord amb el que disposa l’article 14 de la Llei 3/2014.
F) Increment del finançament corresponent al cost efectiu
Sens perjudici del que estableix la lletra E) anterior, i per tal de millorar la prestació dels serveis i les funcions inherents a aquest traspàs, s’entén que el finançament en euros de l’any 2015 s’ha d’incrementar en 3.000.000 d’euros l’any 2016 i en 3.000.000 d’euros més l’any 2017.
G) Documentació i expedients relatius a les funcions i als serveis que es traspassen
El lliurament de la documentació i dels expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen s’ha de fer en el termini màxim d’un mes a partir de la data d’efectivitat del traspàs.
H) Data d’efectivitat del traspàs
Es fixa el dia 1 de juny de 2015 com a data d’efectivitat del traspàs de les funcions i els serveis als consells insulars objecte d’aquest Acord.
Relació núm. 1
Cost efectiu de les funcions i els serveis que es traspassen
1. El cost efectiu que representa per a l’Administració de la Comunitat Autònoma l’exercici de les funcions i els serveis objecte de traspàs, en euros de 2015, ascendeix a la suma de cinc milions tres-cents mil (5.300.000) euros, d’acord amb la formulació següent:
a) Una quota fixa per un import total de 2.400.000 € que s’estableix en 600.000 € per marca per poder gestionar la potenciació i que pugui enfortir cadascuna de les marques que assumirà cada consell, per tal que es realitzin les accions de branding que es considerin oportunes per mantenir el posicionament de cadascuna de les marques, gestionades fins ara pel Govern de la Comunitat Autònoma.
b) Una quota variable per un import total de 2.900.000 € que es distribueix en funció dels atributs que té cada marca i prenent com a referència objectiva els indicadors de població, places d’allotjament i afiliats a la Seguretat Social.
2. Els crèdits pressupostaris en els quals es preveuen les quanties corresponents a aquests 5.300.000 € figuren al pressupost de despesa corrent del pressupost de l’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) i al capítol VI “Inversions Reals” del pressupost de l’ATB.
Relació núm. 2
Distribució del cost efectiu del traspàs entre les illes
La distribució entre les illes del cost efectiu total a què fa referència la relació 1 anterior requereix tenir en compte els paràmetres següents:
1r. En primer lloc, s’ha de reconèixer una quantia fixa a favor de cada consell insular, que reculli els costs generals o fixos associats a l’exercici de les funcions i els serveis corresponents. Aquesta quantia s’estableix en l’import de 600.000 euros per a cada consell insular.
2n. En segon lloc, la quantia que resulta de la diferència entre els 5.300.000 euros de cost efectiu total i els 2.400.000 euros corresponents a aquests costs fixos, s’ha de distribuir entre els consells insulars d’acord amb les tres variables següents:
a)Població flotant. La diferència entre l’índex de pressió humana (IPH) de l’any 2012, computat en mitjana anual, i la població resident en cada una de les illes que resulta dels padrons d’habitants municipals corresponents a l’any 2012. La ponderació d’aquesta variable es fixa en un 50 %.
b)Places d’allotjament. La ponderació d’aquesta variable es fixa en places d’allotjament turístic: el nombre total de places d’allotjament turístic, de l’any 2012, incloses totes les tipologies d’establiments, d’acord amb les dades de la Direcció General de Turisme. La ponderació d’aquesta variable es fixa en un 30 %.
c)Afiliats a la Seguretat Social en el sector de serveis. La mitjana anual de l’any 2012, amb dades trimestrals, d’afiliats a la Seguretat Social en el sector de serveis, que inclou les seccions d’activitats compreses entre la G i la S, segons la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques de 2009 (CNAE-09). La ponderació d’aquesta variable es fixa en un 20 %.
3r. D’acord amb els dos apartats anteriors, la distribució del cost efectiu entre les illes, en euros de 2015, queda fixada en el quadre següent:
|
Distribució promoció turística |
Pob estacional |
Places allotjament |
Afiliats |
Quota variable |
Quota fixa |
Total |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Mallorca |
975.036,51 |
587.488,02 |
471.320,02 |
2.033.844,54 |
600.000,00 |
2.633.844,54 |
|
Menorca |
154.593,25 |
102.455,18 |
36.160,29 |
293.208,72 |
600.000,00 |
893.208,72 |
|
Eivissa |
297.101,65 |
164.037,55 |
67.672,27 |
528.811,47 |
600.000,00 |
1.128.811,47 |
|
Formentera |
23.268,00 |
16.019,25 |
4.847,42 |
44.135,27 |
600.000,00 |
644.135,27 |
|
Total |
1.450.000,00 |
870.000,00 |
580.000,00 |
2.900.000,00 |
2.400.000,00 |
5.300.000,00 |
I, perquè consti, expedim aquest certificat.
Palma, 21 de maig de 2015
Els secretaris de la Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis
Vicente J. Calafell Ferrá i Maria Torres Bonet
Vist i plau: el president i la vicepresidenta de la Comissió Mixta de Transferències Govern-
Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis
Antonio Gómez Pérez i Carmen Ferrer Torres