Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 5583
Decret 11/2013, de 22 de març, pel qual es regulen els requisits i el procediment per emetre informes relatius als programes de desplaçament temporal de menors estrangers

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

Els programes de desplaçament temporal de menors estrangers sorgeixen a finals dels anys 90 com a conseqüència de catàstrofes naturals i d’episodis bèl·lics fora de les nostres fronteres —la catàstrofe de Txernòbil, la guerra dels Balcans, etc.— que ocasionaren que les organitzacions no governamentals es preocupassin per la situació dels menors en aquests llocs, i promoguessin programes d’acolliment temporal per vacances i tractament mèdic. L’èxit d’aquests programes ha animat a desenvolupar-los any rere any.

A les Illes Balears, diferents entitats i famílies promouen des de fa anys aquests programes, fonamentats principalment en l’esperit solidari i de cooperació de la societat balear i amb la finalitat que menors estrangers que es troben en una situació de dificultat social o mèdica especial, o bé en un entorn social i familiar que en dificulta greument el desenvolupament integral i el benestar, puguin gaudir d’un període de vacances, puguin rebre un tractament mèdic o hi puguin romandre amb finalitats d’escolarització.

Els programes de desplaçament temporal de menors estrangers es regulen en els articles 187 i 188 del Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, modificada per la Llei orgànica 2/2009, que els defineixen com a programes de caràcter humanitari promoguts i finançats per les administracions públiques, associacions sense ànim de lucre o fundacions o altres entitats alienes als qui n’exerceixen la pàtria potestat o tutela, per a estades temporals amb fins de tractament mèdic, gaudiment de vacances o amb una finalitat d’escolarització. El Reglament estableix com a requisit per a la vinguda i l’estada de menors estrangers, en el marc dels programes de desplaçament temporal de menors estrangers a Espanya, que l’òrgan autonòmic competent en matèria de protecció de menors en el territori en què hagin de fer l’estada emeti un informe sobre el programa.

L’article 30.39 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de protecció de menors.

D’acord amb la distribució competencial que estableixen l’Estatut d’autonomia i la resta de l’ordenament jurídic autonòmic, correspon a la direcció general competent en matèria de menors de l’Administració autonòmica l’emissió de l’informe que sobre el programa ha d’emetre l’òrgan autonòmic competent en matèria de protecció de menors en el territori en què hagin de fer l’estada. Actualment aquest òrgan competent és la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, atès el Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost, del president de les Illes Balears, pel Decret 2/2012, de 2 de març, i pel Decret 8/2012, de 9 de maig.

Actualment, l’informe esmentat s’ha d’emetre tenint en compte els requisits i el procediment que estableix l’Ordre de la consellera de Benestar Social de 13 d’abril de 2000 mitjançant la qual es regulen els requisits i el procediment per expedir la conformitat del Govern de les Illes Balears amb la vinguda i l’estada de menors estrangers, a l’empara de l’article 14 del Reial decret 155/1996, de 2 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’execució de la Llei orgànica 7/1985.

Atesos els darrers canvis produïts que ha introduït el Reial decret 557/2011 en la legislació estatal en matèria d’estrangeria, es considera oportú revisar la normativa autonòmica en la matèria que ens ocupa als efectes d’assegurar la protecció dels drets dels menors integrats dins aquests programes. La pretensió d’aquesta norma és, per tant, aprofundir en aquestes garanties i establir el procediment, els requisits i els criteris que l’òrgan autonòmic competent en matèria de protecció de menors ha de seguir per emetre’n l’informe corresponent, així com potenciar el seguiment i la supervisió d’aquests programes.

Per tot això, a proposta del conseller de Salut, Família i Benestar Social, d’acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 22 de març de 2013,

 

 

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

L’objecte d’aquest Decret és establir els requisits i el procediment que ha de seguir l’òrgan autonòmic competent en matèria de protecció de menors per emetre l’informe a què es refereixen els articles 187 i 188 del Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, modificada per la Llei orgànica 2/2009, en relació amb els programes de desplaçament temporal de menors estrangers que es duguin a terme en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 2

Òrgan competent

1. La Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial és l’òrgan competent per emetre l’informe sobre els programes de desplaçament temporal de menors estrangers.

2. Correspon al Servei de Família de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial la instrucció del procediment, especialment, per examinar i avaluar la sol·licitud d’informe i la documentació que s’ha aportat.

Article 3

Abast de la intervenció

1.  La intervenció s’ha de concretar fonamentalment en l’emissió, a instàncies del promotor del programa, de l’informe corresponent d’acord amb el que estableix aquest Decret, amb la finalitat de garantir l’absència de risc de desprotecció dels menors que formin part d’aquests programes de desplaçament temporal.

2.  Així mateix, s’ha d’intervenir en la supervisió i el suport que s’estimin oportuns per vetllar per la consecució de les finalitats del programa i el respecte als drets dels menors. A aquest efecte, s’ha d’establir la coordinació necessària amb altres institucions i autoritats competents.

Article 4

Finalitat i fonament dels programes de desplaçament temporal de menors estrangers

La finalitat dels programes de desplaçament temporal de menors pot ser alguna de les següents:

a) El desplaçament temporal per gaudir de vacances. El fi, a més de gaudir unes vacances gratuïtes amb famílies o institucions, és que els menors romanguin a les Illes Balears durant les vacances d’estiu i/o escolars per fruir d’unes condicions de vida millors, que n’afavoreixin la salut i el desenvolupament integral, i per oferir-los l’oportunitat de conèixer altres cultures i formes de vida.

b) El desplaçament temporal per tractament mèdic. La finalitat és proporcionar al menor o als menors desplaçats amb problemes greus de salut o que n’impedeixen el desenvolupament integral un tractament mèdic especialitzat o una intervenció quirúrgica que necessitin.

c)  El desplaçament temporal amb finalitats d’escolarització. L’objectiu és seguir o ampliar els estudis en un centre d’ensenyament autoritzat a Espanya, en un programa de temps complet que condueixi a l’obtenció d’un títol o certificat d’estudis.

 

Capítol II

Promotors dels programes i famílies guardadores: requisits i obligacions

Article 5

Promotors dels programes de desplaçament temporal de menors estrangers

1. En els programes de desplaçament temporal de menors estrangers per a estades temporals amb finalitats de tractament mèdic o per gaudir de vacances, en poden ser promotores les administracions públiques, les associacions sense ànim de lucre o les fundacions o altres entitats alienes als qui exerceixen la pàtria potestat o tutela del menor.

2. En els programes de desplaçament temporal de menors estrangers per a estades temporals amb finalitats d’escolarització, en poden ser promotores les administracions públiques, les associacions sense ànim de lucre o les fundacions o altres entitats o persones físiques alienes als qui exerceixen la pàtria potestat o tutela del menor.

Article 6

Requisits dels promotors dels programes

Els promotors dels programes de desplaçament temporal de menors estrangers han de complir els requisits següents:

a)   En els programes que promouen persones físiques, aquestes han de complir els requisits següents:

—   Ser majors d’edat, amb capacitat d’obrar plena.

—   No tenir suspesa la pàtria potestat o haver estat privades de la pàtria potestat per sentència judicial ferma.

—   No tenir antecedents penals per cap delicte relacionat amb menors o que tengui menors com a víctimes.

—   No tenir cap expedient de protecció obert en el Servei de Protecció de Menors.

—  No tenir una ordre de protecció per violència de gènere o una resolució judicial o administrativa que reconeix l’existència d’una situació de violència de gènere dins del nucli familiar en què ha de romandre el menor o els menors.

—  No ser sol·licitants de declaració d’idoneïtat per a l’adopció internacional en el país d’origen del menor.

—   Tenir la residència en qualsevol dels municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

—   Els menors desplaçats han de desenvolupar necessàriament l’estada en el domicili dels promotors del programa.

b)  En els programes que promouen persones jurídiques, llevat de les administracions públiques, s’han de complir els requisits següents:

—  Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents per la seva condició i, si escau, en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

—  Tenir per objecte estatutari la protecció de menors o la realització de programes de cooperació internacional.

—  No tenir entre les seves finalitats o objectius activitats relacionades amb l’adopció de menors.

—  Disposar dels mitjans personals i materials necessaris per desenvolupar les seves funcions.

—Tenir la seu social o una delegació permanent a les Illes Balears.

Article 7

Requisits i obligacions de les famílies guardadores

1. Les famílies guardadores que participin en els programes de desplaçament temporal de menors estrangers i n’exerceixin la guarda han de complir els requisits següents:

a)   Ser majors d’edat els guardadors, així com tenir capacitat d’obrar plena.

b)    No tenir suspesa cap dels guardadors la pàtria potestat o haver estat privats de la pàtria potestat per sentència judicial ferma.

c)    No tenir antecedents penals per cap delicte relacionat amb menors o que tengui menors com a víctimes.

d)  No tenir cap expedient de protecció obert en el Servei de Protecció de Menors.

e) No tenir una ordre de protecció per violència de gènere o una resolució judicial o administrativa que reconeix l’existència d’una situació de violència de gènere dins del nucli familiar en què ha de romandre el menor o els menors.

f)   No ser sol·licitants de declaració d’idoneïtat per a l’adopció internacional en el país d’origen del menor.

g)   Tenir la residència en qualsevol dels municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Les famílies guardadores estan obligades, a més de complir els deures que les lleis estableixen per a la guarda dels menors que s’acullen, a subscriure, amb caràcter previ a l’acolliment temporal d’aquests menors, els compromisos següents:

a)   El compromís de participar en activitats prèvies de preparació del programa, consistents a rebre la informació i la formació necessàries per part de l’entitat promotora sobre el contingut i el desenvolupament del programa, així com sobre les característiques personals i socioculturals del menor que romandrà en el seu domicili, i sobre les actituds i el tractament que cal dispensar-li.

b)El compromís de participar en activitats comunes amb els menors que acullen i de seguir les instruccions que l’entitat promotora estableixi per a la bona marxa del programa.

c)  El compromís de no instar cap expedient per a l’adopció del menor al seu país d’origen o lloc de procedència.

d)  El compromís de prestar al menor que s’acull tot el que sigui indispensable per a la manutenció, l’habitació, la vestimenta i l’assistència mèdica i, si escau, l’educació i la instrucció del menor, i de respectar-ne, en tot cas, els costums i les creences, així com facilitar-li durant l’estada el contacte amb el seu entorn.

e) El compromís d’afavorir el retorn al seu país d’origen o lloc de procedència, posant el menor a la disposició de l’entitat promotora en les dates que preveu el programa.

Article 8

Requisits i obligacions de les institucions o dels centres guardadors

En el cas de programes en els quals s’inclogui l’estada de menors en centres, allotjaments col·lectius, campaments o centres assimilats, aquests han de tenir com a finalitat atendre la població infantil o juvenil, han d’estar condicionats degudament per a això, han de disposar de l’autorització corresponent i han d’estar inscrits en el registre o en els registres corresponents.

Capítol III

Procediment administratiu

Article 9

Sol·licitud d’informe

1. Per emetre l’informe corresponent als programes de desplaçament temporal, els promotors han de presentar una sol·licitud d’informe, segons el model normalitzat facilitat a aquest efecte, adreçada a l’òrgan competent. La sol·licitud d’informe, emplenada degudament, juntament amb la documentació que assenyalen els articles següents, s’ha de presentar en el Registre General i Servei d’Informació i Atenció Ciutadana de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, o mitjançant qualsevol altra de les formes que estableixen l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

2.  Aquesta sol·licitud s’ha de presentar amb una antelació suficient i, en tot cas, abans de la data prevista de sortida dels menors del seu país d’origen o lloc de procedència.

Article 10

Documentació que cal presentar en els programes que promouen persones jurídiques

1.  Juntament amb la sol·licitud d’informe, els promotors dels programes han de presentar la documentació següent:

a) Quant a l’acreditació de l’entitat promotora, la documentació acreditativa de la representació o l’apoderament de la persona representant legal de l’entitat i responsable del programa, la còpia dels estatuts de l’entitat promotora, els certificats de la inscripció de l’entitat promotora en els registres oficials corresponents, i la còpia del codi d’identificació fiscal (CIF) de l’entitat. En el cas de les administracions públiques, l’acord de l’òrgan competent.

b)  El programa de desplaçament temporal de menors estrangers, que ha d’incloure, com a mínim, els aspectes següents:

—    La justificació i els objectius del programa: una descripció del caràcter del programa i dels objectius que es pretenen aconseguir amb la realització del programa.

—  La finalitat i la durada del programa: el període d’estada a la comunitat autònoma, amb expressió de les dates concretes de sortida del país d’origen o lloc de procedència i d’arribada a la comunitat autònoma, així com les dates de sortida de la comunitat autònoma i d’arribada al seu país d’origen o lloc de procedència.

—   El programa d’activitats que durà a terme el grup, tant individualment com col·lectivament.

—  La relació completa dels menors integrants del programa, així com de les famílies guardadores, en la qual constin com a mínim les dades següents: la identificació del menor, l’edat, el país d’origen o lloc de procedència, la família i/o el centre del lloc de procedència, el nom dels pares i la identificació de la família guardadora.

—   La relació completa dels menors integrants del programa i dels centres d’estada en la comunitat autònoma, amb indicació de la persona titular del centre, la persona responsable, l’adreça i les dades de contacte, i la descripció de les seves condicions.

— Les dades de la persona responsable del programa en cadascuna de les illes en què es desenvolupi (nom i llinatges, DNI/NIE, adreça, telèfon de contacte i adreça electrònica).

—  La descripció del procés d’informació, formació i designació de les famílies guardadores. Per a la designació de les famílies, l’entitat promotora ha de comprovar que les famílies disposen de recursos materials, personals i socials suficients per atendre adequadament els menors.

—   La relació de monitors, majors d’edat, que han d’acompanyar els menors durant el desplaçament i l’estada. Hi ha d’haver un monitor o una monitora per cada 25 menors.

—    L’informe econòmic que acrediti els mitjans econòmics suficients per sufragar la totalitat de les despeses que es derivin del programa.

—  Les dades de l’entitat o de les entitats col·laboradores en el país d’origen o lloc de procedència dels menors.

c) La declaració responsable subscrita pel representant legal de l’entitat promotora, que ha de contenir el següent:

—  La veracitat de les dades del programa.

—  Que les famílies compleixen els requisits que estableix aquest Decret per ser considerades famílies guardadores.

—   Que els menors disposen de l’autorització expressa de qui n’exerceix la pàtria potestat o tutela per participar-hi.

—  El compromís de dur a terme el seguiment del programa, la comunicació d’incidències i la remissió de la memòria final del desenvolupament del programa.

—  El compromís d’assumir la cobertura econòmica del viatge, incloent-hi el compromís que la tornada del menor no implicarà cap cost per a l’erari públic, tret que aquest cost estigui assumit directament o indirectament per l’Administració o per qualsevol entitat del sector públic.

d) Les declaracions responsables del compliment dels requisits i dels compromisos subscrits per cadascuna de les famílies guardadores dels menors integrants del programa als quals es refereix l’article 7 d’aquest Decret.

e)  Els compromisos, si escau, dels responsables dels centres en què s’ha d’atendre cadascun dels menors integrants del programa als quals fa referència l’article 8 d’aquest Decret.

f)  L’acreditació de l’existència de cobertura sanitària per als menors i, si escau, dels monitors que integren el programa.

g) El certificat emès per l’entitat asseguradora que garanteixi la cobertura en cas d’accident (defunció, invalidesa, despeses sanitàries i repatriació) del menor o dels menors desplaçats i la seva responsabilitat civil. El certificat ha d’incloure, almenys, la relació expressa dels menors assegurats, el període que abasta la cobertura, amb expressió de la data d’inici i de final, i els riscs i les prestacions coberts.

h)   La còpia de la comunicació presentada a cadascun dels ajuntaments dels municipis als quals es traslladin per fer-hi estada els menors, amb indicació de les dades bàsiques del programa: relació de menors i famílies, domicilis i durada de l’estada. En aquest document ha de constar el registre d’entrada a l’ajuntament corresponent.

2.En els supòsits de desplaçament temporal amb finalitats de tractament mèdic, a més de la documentació anterior, s’ha de presentar la següent:

a)  L’informe mèdic o el certificat expedit per l’autoritat sanitària competent del país d’origen o lloc de procedència que justifiqui que el menor o els menors pateix una malaltia.

b) El certificat de l’entitat, la institució o el centre mèdic de les Illes Balears en què s’assumeix l’hospitalització i/o el tractament mèdic del menor o menors, incloent-hi una previsió de la durada de l’hospitalització i/o el tractament.

3. En els supòsits de desplaçament temporal amb finalitats d’escolarització, a més de la documentació requerida en l’apartat 1 d’aquest article, s’ha de presentar un certificat emès per l’autoritat competent o el centre educatiu oficial de les Illes Balears, en què consti que el menor o els menors ha estat admès per a un curs escolar complet.

4.Quan s’aportin documents d’altres països, han d’estar traduïts a qualsevol de les llengües oficials de les Illes Balears i s’hi ha d’adjuntar una declaració responsable del responsable de l’entitat sobre la veracitat de la traducció. Tot document públic estranger ha de ser legalitzat amb caràcter previ per l’oficina consular d’Espanya amb jurisdicció al país d’origen o lloc de procedència en el qual s’hagi expedit el document i també pel Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació, tret que l’autoritat competent del país emissor hagi postil·lat el document conforme amb el Conveni de l’Haia de 5 d’octubre de 1961 o que el país d’origen del document sigui part d’algun dels convenis que eximeixen de la legalització.

5. A més de tota la documentació esmentada, es pot requerir als promotors d’aquests programes qualsevol altra documentació que els òrgans competents considerin necessària per emetre l’informe corresponent.

Article 11

Documentació que cal presentar en els programes que promouen persones físiques

1. Juntament amb la sol·licitud d’informe, els promotors dels programes han de presentar la documentació següent:

a)  La justificació de la finalitat del programa.

b)  L’autorització expressa dels pares o tutors legals dels menors desplaçats perquè participin en el programa de desplaçament.

c) L’informe psicosocial dels serveis socials comunitaris en què es valorin els recursos personals, materials i socials de la família guardadora per al desenvolupament de l’estada del menor, dels menors o del grup de germans.

d)  El certificat d’antecedents penals dels guardadors.

e)  El certificat mèdic que acrediti l’estat de salut dels guardadors.

f)  La declaració responsable subscrita per la persona promotora del programa, que ha de contenir el següent:

—   Que es compleixen els requisits per ser promotora dels programes que estableix l’article 6 a d’aquest Decret.

—  El compromís de no instar cap expedient per adoptar el menor al seu país d’origen o lloc de procedència.

—  El compromís d’allotjament, manutenció i atenció integral del menor, de respecte als seus costums i creences, així com de facilitació, durant l’estada, del contacte amb el seu entorn.

—  El compromís d’afavorir-ne el retorn al seu país d’origen o lloc de procedència.

—  El compromís d’assumir la cobertura econòmica del viatge, incloent-hi el compromís que la tornada del menor no implicarà cap cost per a l’erari públic, tret que aquest cost estigui assumit directament o indirectament per l’Administració o per qualsevol entitat del sector públic.

—  La identificació de la persona responsable d’acompanyar el menor durant els viatges d’anada i tornada al seu país d’origen o lloc de procedència.

g)  L’acreditació de la sol·licitud de targeta d’assistència temporal sanitària per al menor o els menors en el centre de salut que correspongui.

h)  El certificat emès per l’entitat asseguradora que garanteixi la cobertura en cas d’accident (defunció, invalidesa, despeses sanitàries i repatriació) del menor o dels menors desplaçats i la seva responsabilitat civil. El certificat ha d’incloure, almenys, la relació expressa dels menors assegurats, el període que abasta la cobertura, amb expressió de la data d’inici i final, i els riscs i les prestacions coberts.

i) El certificat emès per l’autoritat competent o el centre educatiu oficial de les Illes Balears en què consti que el menor o els menors han estat admesos per a un curs escolar complet.

2. Quan s’aportin documents d’altres països, han d’estar traduïts a qualsevol de les llengües oficials de les Illes Balears i s’hi ha d’adjuntar una declaració responsable del responsable de l’entitat sobre la veracitat de la traducció. Tot document públic estranger ha de ser legalitzat amb caràcter previ per l’oficina consular d’Espanya amb jurisdicció al país d’origen o lloc de procedència en el qual s’hagi expedit el document i també pel Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació, tret que l’autoritat competent del país emissor hagi postil·lat el document conforme amb el Conveni de l’Haia de 5 d’octubre de 1961 o que el país d’origen del document sigui part d’algun dels convenis que eximeixen de la legalització.

3. A més de tota la documentació esmentada, es pot requerir als promotors d’aquests programes qualsevol altra documentació que els òrgans competents per emetre l’informe corresponent considerin necessària.

Article 12

Valoració i proposta d’informe

1. Una vegada que s’hagi examinat que la sol·licitud i la documentació que s’hi adjunta compleixen tots els requisits establerts, s’ha d’estudiar i valorar el programa sobre la base dels criteris tècnics següents:

a) El nombre de menors per família guardadora. Amb la finalitat de garantir que els menors estiguin atesos degudament per la família guardadora, s’estableix que amb cada família guardadora poden romandre un màxim de tres menors per programa, sempre que no siguin germans.

b) Un grup de germans:

—  Si un programa inclou el desplaçament d’un grup de germans, aquests han de romandre amb la mateixa família guardadora. No obstant això, en cas que el grup de germans sigui de quatre o més menors, s’ha d’admetre que vagin a diferents famílies si aquestes resideixen en el mateix municipi, sempre que amb cada família guardadora hi romanguin un mínim de dos germans. En aquest supòsit hi ha d’haver un compromís de les diferents famílies de facilitar el contacte entre els germans.

—   Quan l’estada del grup de germans sigui en centres, aquest grup ha de romandre en el mateix centre.

c) La dispersió geogràfica. En els programes de desplaçament amb finalitats de gaudi de vacances, per evitar que els menors desplaçats es trobin dispersos geogràficament, en cada municipi o ciutat han de desenvolupar l’estada un mínim de tres menors. Aquest mínim de tres menors per municipi es pot exceptuar quan l’entitat promotora justifiqui la proximitat dels menors implicats amb la resta dels menors desplaçats, justificació que ha de valorar l’òrgan competent.

d) Els criteris per a la participació de les famílies guardadores en els programes. S’ha de valorar de manera favorable l’adscripció a famílies guardadores amb fills d’edat similar als menors estrangers.

e)Les condicions dels desplaçaments. Amb la finalitat de vetllar perquè els desplaçaments es desenvolupin en condicions òptimes, s’han de tenir en compte les dates i la durada dels viatges, els itineraris i les escales previstes, l’adequació dels mitjans de transport utilitzats, les condicions de seguretat, etc.

f)   Els monitors:

—  En els programes amb finalitats de vacances, perquè els menors estiguin acompanyats degudament i amb suport durant el viatge i l’estada a les Illes Balears, cal que els acompanyin, tant en el viatge com en l’estada, monitors majors d’edat. El nombre mínim de monitors per programa s’ha d’establir d’acord amb el nombre de menors desplaçats segons la proporció d’un monitor o una monitora per cada 25 menors desplaçats.

— En els programes amb finalitats de tractament mèdic i escolarització no és necessària la presència d’un monitor o una monitora durant l’estada dels menors a les Illes Balears, però sí que els acompanyi una persona responsable durant els viatges d’anada i tornada al país d’origen o lloc de procedència.

g)  L’organització, l’activitat i el funcionament de les entitats promotores. L’òrgan competent ha de tenir en compte, per a la valoració tècnica del programa, aspectes relacionats amb l’organització, l’activitat i el funcionament de les entitats promotores, com ara els següents:

—    La solvència tècnica i econòmica dels promotors.

—   Les garanties d’execució del programa en la seva integritat.

—   La preparació prèvia de les famílies guardadores i les activitats que es duran a terme.

—  La valoració del compliment de programes anteriors.

2. En qualsevol cas, l’òrgan competent per a la instrucció del procediment pot requerir a les institucions i autoritats competents els informes o la documentació que consideri adequats per corroborar les dades presentades o per poder-ne fer una valoració més encertada.

3.Una vegada que hagi acabat la valoració del programa de desplaçament, el Servei de Família n’ha d’emetre una proposta d’informe.

Article 13

Naturalesa i emissió de l’informe

1.L’informe, preceptiu i no vinculant, s’integra dins el procediment de concessió d’autorització per al desplaçament temporal de menors estrangers que preveuen els articles 187 i 188 del Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, modificada per la Llei orgànica 2/2009, en relació amb els programes de desplaçament temporal de menors estrangers que es duguin a terme a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2.  L’informe s’ha d’emetre en el termini màxim d’un mes des que la sol·licitud hagi tingut entrada en el registre de l’òrgan competent, d’acord amb el que estableix l’article 2, o des de la data en la qual es compleixin tots els requisits que estableix aquest Decret. En els supòsits de desplaçament per tractament mèdic, el termini màxim perquè l’òrgan competent emeti l’informe és de 10 dies hàbils des que la sol·licitud hagi tingut entrada en el registre de l’òrgan competent o des de la data en la qual es compleixin tots els requisits que estableix aquest Decret.

3. L’òrgan competent ha d’emetre un informe desfavorable sobre els programes de desplaçament temporals en els supòsits següents:

a) Quan el promotor del programa o bé el programa no compleix els requisits que estableix aquest Decret.

b) Quan tengui coneixement d’una actitud negligent o dolosa per part de l’entitat promotora o els membres de la seva junta directiva, en relació amb el desenvolupament de programes de desplaçament promoguts amb anterioritat o altres activitats relacionades amb la infància.

c)   Quan es constati l’ocultació o el falsejament de dades dels programes de desplaçament temporal.

d) Quan es constati la no-comunicació d’incidències greus relacionades amb els programes de desplaçament temporal promoguts amb anterioritat a l’òrgan emissor de l’informe.

e)  Quan es consideri que la protecció del menor durant l’estada a Espanya o la tornada al país d’origen no queda suficientment garantida.

f) En els programes d’escolarització, quan l’òrgan competent per emetre l’informe, en el moment de presentació de la sol·licitud, tengui constància que el menor objecte de desplaçament és a Espanya, tret que raons excepcionals n’impedeixin la tornada al seu país d’origen o lloc de procedència.

g)  Quan el promotor del programa no hagi presentat la memòria final a la qual fa referència l’article 15 d’aquesta norma en relació amb els programes promoguts amb anterioritat.

 

Capítol IV

Seguiment dels programes, memòries finals i models normalitzats

Article 14

Seguiment dels programes

1.  En els programes que promouen persones físiques, la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial n’ha de fer el seguiment; per això, un tècnic o una tècnica del Servei de Família ha de fer una visita domiciliària i, un cop acabat el programa, n’ha d’emetre un informe final sobre el desenvolupament. Per dur a terme els seguiments, es pot demanar la col·laboració dels serveis socials comunitaris dels ajuntaments dels municipis en què romanguin els menors.

2. El seguiment dels programes de desplaçament temporal que promouen persones jurídiques és responsabilitat de l’entitat promotora. Per això, ha de disposar de la intervenció de personal qualificat en infància i família i la col·laboració dels monitors del programa. Com a mínim, els professionals han de dur a terme una visita al centre o als domicilis de les famílies guardadores amb la finalitat de valorar l’adaptació i la integració dels menors al seu lloc d’estada.

3.Independentment de tot això, la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial ha d’establir els mecanismes de supervisió i suport que estimi oportuns per vetllar per la consecució de les finalitats del programa i el respecte als drets dels menors que s’acull. A aquest efecte, ha d’establir la coordinació necessària amb altres institucions i autoritats competents.

Article 15

Memòries finals

1.  En els programes que promouen persones jurídiques, les entitats promotores han de presentar a la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, en el termini màxim d’un mes des de la data de tornada dels menors al país d’origen o lloc de procedència, una memòria final del desenvolupament del programa, que ha d’incloure, com a mínim, els aspectes següents:

a)  Un informe amb totes les actuacions realitzades per l’entitat per al seguiment del programa.

b) Un informe amb totes les incidències que s’hagin produït durant els viatges i l’estada dels menors, així com les actuacions realitzades, independentment que aquestes s’hagin comunicat quan pertocava.

c)  La constatació o l’acreditació del retorn efectiu de tots els menors desplaçats al seu país d’origen o lloc de procedència.

d)  En el cas de desplaçament per tractament mèdic s’hi ha d’adjuntar, a més, l’informe mèdic final del tractament.

e)  En el cas de desplaçament amb finalitats d’escolarització, s’hi han d’adjuntar els resultats acadèmics dels menors estrangers i fotocòpies de les targetes d’identitat d’estranger (TIE) a nom dels menors.

2. En els programes que promouen persones físiques, el promotor del programa ha d’informar per escrit el Servei de Família de la data de retorn del menor o dels menors, en el termini d’un mes des de l’acabament de l’estada del menor o els menors, així com de les possibles incidències produïdes durant el desenvolupament del programa.

Article 16

Models normalitzats

La Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial pot establir models normalitzats per als programes, les memòries finals i la resta de documentació que han d’utilitzar els promotors dels programes de desplaçament temporal.

Disposició transitòria única

Aquest Decret no és aplicable als procediments ja iniciats abans que entri en vigor, els quals s’han de regir per la normativa anterior i, especialment, per l’Ordre de la consellera de Benestar Social de 13 d’abril de 2000 per la qual es regulen els requisits i el procediment per expedir la conformitat del Govern de les Illes Balears amb la vinguda i estada de menors estrangers, a l’empara de l’article 14 del Reial decret 155/1996, de 2 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’execució de la Llei orgànica 7/1985.

Disposició derogatòria única

1. Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s’oposin a aquest Decret o el contradiguin.

2. Queda derogada expressament l’Ordre de la consellera de Benestar Social de 13 d’abril de 2000 per la qual es regulen els requisits i el procediment per a l’expedició de la conformitat del Govern de les Illes Balears amb la vinguda i estada de menors, a l’empara de l’article 14 del Reial decret 155/1996, de 2 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’execució de la Llei orgànica 7/1985.

Disposició final única

Aquest Decret entra en vigor l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 de març de 2013

                                                                                                                                        El vicepresident

                                                                                                                  (per suplència art. 2 Decret 10/2011, de 18 de juny,

                                                                                                                                del president de les Illes Balears)

                                                                                                                                 José Ignacio Aguiló Fuster

El conseller de Salut, Família i Benestar Social

Martí Sansaloni Oliver