Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 3624
Decret 2/2020, de 10 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa la realització d’accions de control sanitari dels passatgers i tripulacions de transports aeris i marítims entre les illes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en prevenció de la transmissió del SARS-CoV-2

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​​

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, el Govern de l'Estat va acordar declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional, a fi d'implementar mesures de protecció de la salut pública preventives i actives per frenar l'expansió del contagi del SARS-CoV-2.

Dues de les mesures que es varen derivar d'aquesta declaració varen ser la restricció de la llibertat de circulació de les persones i la suspensió de bona part de les activitats comercials.

Una altra de les mesures més transcendents per a la comunitat autònoma de les Illes Balears, derivada d'aquesta declaració d'estat d'alarma, es va fer efectiva per mitjà de l'Ordre TMA 247/2020, de 17 de març, per la qual s'estableixen les mesures de transport en les comunicacions entre la Península i la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual va imposar una restricció generalitzada de les comunicacions aèries i marítimes entre el territori peninsular i les illes, com també les comunicacions interilles, si bé es permetia la realització d'un reduït i necessari nombre de trajectes aeris i marítims tant entre les illes, com des de la península cap aquestes, alhora que en congruència amb l'autorització d'aquesta aquesta indispensable comunicació, l'Ordre esmentada preveia que la presidenta de les Illes Balears podria establir mesures de control sanitari envers aquestes comunicacions aèries i marítimes, amb la evident finalitat d'evitar que arran d'aquests desplaçaments de persones no es pogués produir una major propagació del COVID 19 a les illes.

En aplicació d'aquesta disposició, el dia 18 de març de 2020 el Consell de Govern de les Illes Balears va aprovar l'acord pel qual s'establien un seguit de mesures de protecció especial de les persones en relació amb las entrades i sortides dutes a terme en els ports i aeroports de les Illes Balears, el punt segon del qual acord establí que en els aeroports i ports de Mallorca, Menorca, Eivissa i a la Savina a Formentera, es disposaria de personal de la Conselleria de Salut i Consum per assistir els passatgers que hi arribessin o que en sortissin en qualsevol trajecte autoritzat, per tal de valorar-ne l'estat de salut i fer-los les recomanacions pertinents.

Aquest acord de Consell de Govern es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears del mateix dia, i els controls sanitaris que preveia foren tot seguit implantats i s'han mantingut als ports i aeroports illencs fins a dia d'avui, amb uns resultats que es poden qualificar com òptims.

Atès que l'evolució de l'epidèmia ho permet, el Consell de Ministres, en la sessió de 28 d'abril de 2020, va aprovar el pla per a la transició cap a una nova normalitat, el qual suposa un conjunt de mesures adreçades a un abandonament progressiu i per etapes de les restriccions de desenvolupament d'activitats i de mobilitat de les persones que va suposar la declaració de l'estat d'alarma.

Aquest pla s'estructura en una fase preliminar, que començà el dia 4 de maig, i 4 fases successives en el temps que suposaran una represa progressiva de l'activitat ordinària de la societat, si bé forçosament influïda pels efectes que s'han derivat de la pandèmia patida.

La fase preliminar o zero d'aquest pla preveia una represa molt limitada de l'activitat comercial i fou d'aplicació en tot el territori de les Illes des del dia 4 de maig, amb la sortosa excepció de l'illa de Formentera, la qual, atesa la pràcticament nul·la incidència actual de l'epidèmia en el seu territori, ha iniciat aquest procés transitiu directament des de la fase 1, la qual cosa suposa la possibilitat d'una obertura dels establiments comercials i de restauració, si bé amb restriccions d'aforament.

A dia d'avui i com a conseqüència de l'evolució epidemiològica, positiva en major o menor grau, al territori nacional, la recent Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes arran la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap una nova normalitat, de conformitat amb allò que resulta dels seus article 2 i annex, inclou Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, com part del territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que entra en la fase 1 del procés previst en l'esmentat Pla.

A més, disposa al seu article 7 que, en relació al desenvolupament de les activitats que regula, “es podrà circular per la província, illa o unitat territorial de referència a efectes del procés de desescalada” però i als efectes d'aquest Decret, té això la major transcendència, es permetrà “el desplaçament a una altra part del territori nacional per motius sanitaris, laborals, professionals o empresarials, de retorn al lloc de residència familiar, assistència i cura de majors, dependents o persones amb discapacitat, causa de força major o situació de necessitat o qualsevulla altra de anàloga naturalesa.”

Es pot preveure, doncs, que en un termini breu de temps les comunicacions aèries i marítimes entre totes les Illes Balears,i d'aquestes amb tot el territori espanyol, veuran incrementada l'ocupació com a conseqüència d'aquest aixecament progressiu de les restriccions, la qual cosa s'ha fet palesa i és previsible que es manifestarà especialment en el cas de les comunicacions entre Eivissa i Formentera ja que és nombrós el col·lectiu de la població d'ambdues illes que té la seu de les seves empreses o els seus llocs de feina —que han obert de bell nou les seves portes en el cas de Formentera i properament ho faran en el d'Eivissa— a l'illa on no resideixen, i que es desplacen pràcticament cada dia per via marítima entre ambdues illes. Si bé aquests desplaçaments per motius laborals s'han permès en tot moment d'acord amb l'article 7 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, es pot comprovar que amb la represa de l'activitat empresarial els desplaçaments de persones entre les illes s'incrementen, de manera que la densitat d'ocupació de les aeronaus i vaixells —fins ara manifestament minsa— que duen a terme els trajectes autoritzats augmenta.

En conseqüència, davant la continuïtat previsible del procés de represa progressiva de l'activitat ordinària de la comunitat, esdevé necessari que es dugui a terme de la manera en què més bé s'asseguri que l'esforç que el conjunt de la societat de les Illes ha fet per contenir la propagació i el contagi de la COVID-19 —i que a hores d'ara té en el conjunt de les Illes uns resultats que si no són òptims poden ser qualificats d'esperançadors— no esdevingui fútil per una manca de control preventiu de les possibilitats òbvies de transferència i contagis del SARS-CoV-2 entre les distintes illes del nostre territori i, per això, és oportú adaptar les actuals mesures de control sanitari de les comunicacions marítimes i aèries que fins a hores d'ara hem implantat amb èxit a la nostra comunitat, a la nova realitat d'un previsible major trànsit interinsular de persones derivat de la implantació progressiva a les illes de les successives fases del Pla per a la transició cap a una nova normalitat; adaptació i intensificació de mesures de control que no tendrà cap altre objectiu més que el de seguir prevenint i evitant la indesitjada propagació de la COVID 19 entre els ciutadans i ciutadanes de la Comunitat Autònoma.

Així doncs, atesos els articles 43.2 de la Constitució espanyola de 1978; els articles 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears; l'article 54 de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública; l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat; l'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, en exercici de les potestats que em confereixen l'article 3 de l'Ordre TMA/247/2020, de 17 de març, per la qual s'estableixen les mesures de transport que s'han d'aplicar a les connexions entre la Península i la comunitat autònoma de les Illes Balears; l'apartat segon de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 18 de març de 2020 pel qual s'estableixen mesures de protecció especial de les persones en relació amb las entrades i sortides en els ports i aeroports de les Illes Balears, i en exercici de les competències que resulten dels articles 2 i 3 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, que disposa que les administracions públiques poden adoptar mesures de reconeixement o control de persones quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut; l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació, dict el següent

 

Decret

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

S'estableix amb caràcter obligatori la realització de mesures preventives de control sanitari per a tots els passatgers i tripulacions de les naus i aeronaus que duguin a terme transport aeri o marítim entre o amb arribada als ports i aeroports situats en el territori de les Illes Balears, a fi d'evitar la propagació de la COVID-19 a les Illes.

Article 2

Abast de les mesures

1. Les mesures preventives de control són les següents:

a) La presa de temperatura corporal de passatgers i tripulacions de les naus i aeronaus esmentades, com a mesura de seguretat en la forma i el lloc que preveuen els annexos d'aquest Decret.

b) L'emplenament d'un qüestionari oficial de salut per part dels passatgers i de les tripulacions de naus i aeronaus.

c) La realització d'una entrevista de valoració clínica als passatgers, tripulacions i transportistes de les naus i aeronaus esmentades per part dels equips de professionals de la salut existents als ports i aeroports situats en el territori de les Illes Balears si el passatger o tripulació presenta simptomatologia clínica compatible amb la COVID-19.

2. Les mesures preventives de control que s'esmenten en aquest article les han de dur a terme directament, o sota la seva supervisió, equips de personal de salut de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum, en el port o aeroport de l'illa que es trobi en la fase menys avançada, quan es tracti de trajectes aeris o marítims entre illes que es trobin en fases distintes d'aplicació del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Ministres de 28 d'abril de 2020.

Article 3

Protocols d'actuació, mesures de seguretat i qüestionaris oficials

1. El protocol per a la presa de temperatura corporal del passatge i la tripulació que s'esmenta en l'article 2.1.a); els criteris que s'han de seguir per lliurar i recollir el qüestionari oficial de salut que han d'emplenar els passatgers i les tripulacions que s'esmenten en l'article 2.1.b); el protocol per a la realització de l'entrevista de valoració clínica amb el personal sanitari si un passatger o membre de la tripulació de la nau o aeronau presenta simptomatologia clínica compatible amb la COVID-19 que s'esmenta en l'article 2.1.c), i el protocol que s'ha de seguir davant de l'aparició de casos compatibles amb la COVID-19 entre el passatge i la tripulació controlats, s'han de dur a terme d'acord amb el protocol que figura en l'annex 1 d'aquest Decret.

2. Els models del qüestionari oficial de salut per a passatgers en ports i aeroports que s'esmenta en l'article 2.1.b) són els que figuren en l'annex 2 d'aquest Decret. Es poden fer servir també exemplars d'aquests models traduïts a l'anglès i l'alemany.

3. Les mesures de seguretat i d'higiene de les instal·lacions en què es duguin a terme i les mesures de protecció que ha de seguir com a mínim el personal que hagi de dur a terme les mesures de control esmentades són les que apareixen en l'annex 3 d'aquest Decret.

Article 4

Supervisió i control

La Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum ha de dur a terme la supervisió i el seguiment de la implementació del control sanitari esmentat, atesa la seva condició d'autoritat sanitària d'acord amb el que disposa l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició addicional única

Entitats gestores de ports i aeroports

Aquest decret és comunicarà a les autoritats gestores dels ports i aeroports de titularitat estatal situats en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears als efectes que pertoquin.

Disposició final primera

Desplegament i modificació d'annexos

S'autoritza la consellera de Salut i Consum a adaptar i modificar per resolució, i en funció de les necessitats d'adaptar-los a les circumstàncies de fet i de dret concurrents en cada moment, els protocols d'actuació, les mesures de seguretat i els qüestionaris oficials que es recullen en els annexos d'aquest Decret.

Disposició final segona

Ratificació judicial

S'autoritza l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquest Decret davant l'òrgan judicial competent als efectes que estableix l'article 8.6 segon paràgraf de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Disposició final tercera

Entrada en vigor i vigència

1. Aquest decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les mesures que conté l'article 1 s'han de mantenir mentre siguin aplicables en el territori de les Illes Balears, totalment o parcialment, les mesures de limitació de desplaçaments que es preveuen en les fases 0, 1, 2 i 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Ministres de 28 d'abril de 2020, sense perjudici que se'n pugui prorrogar eventualment la virtualitat si subsisteixen les circumstàncies que el motiven o revocar-lo si desapareixen.

 

Palma, 10 de maig de 2020

La presidenta Francesca Lluch Armengol i Socias

 

ANNEX 1

A) Protocol de control de presa de temperatura corporal dels passatgers i tripulacions de les naus i aeronaus que duguin a terme transport aeri o marítim entre els ports i aeroports situats en el territori de les Illes Balears

1. La presa de temperatura s'ha de dur a terme respecte de tots els passatgers i la tripulació com a control d'accés a la nau que faci el trajecte marítim Eivissa-Formentera i al port o aeroport de l'illa que pugui estar en una fase menys avançada de les que estableix el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Ministres de 28 d'abril de 2020, en cas de trajectes entre illes que es trobin en fases distintes d'aquest procés.

En la resta dels transports aeris i marítims entre les illes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, inclòs el trajecte Formentera–Eivissa, o en aquells amb arribada a les illes procedents de fora del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s'ha de prendre la temperatura a la porta d'arribada o en el desembarcament de cada infraestructura portuària o aeroportuària de cada illa.

2. La presa de temperatura s'ha de fer a totes aquestes persones amb independència de l'edat, condició física o càrrec dins la nau o aeronau.

3. Pel que fa a les consideracions tècniques de la presa de temperatura, s'han de seguir els criteris d'actuació següents:

- El mesurament de la temperatura corporal s'ha de fer amb el respecte màxim a la persona i evitant-hi qualsevol contacte físic.

- El mesurament, l'han de dur a terme persones que disposin de la qualificació i els equips de protecció oportuns.

- S'ha de fer amb la màxima agilitat i en un espai aïllat de la resta de zones del port o aeroport suficientment ampli per evitar aglomeracions en l'espera, de manera que es pugui guardar la distància de seguretat entre les persones recomanada per les autoritats sanitàries. Les característiques d'aquest espai han de permetre el funcionament correcte dels equips de presa de temperatura.

4. Pel que fa als requeriments per a la selecció d'equips de mesurament de temperatura corporal:

- S'ha de fer amb equips de presa de temperatura homologats que no suposin la necessitat de contacte corporal entre l'equip i el subjecte controlat.

- Els equips de presa de temperatura han de respondre a les necessitats d'afluència de passatgers, i s'ha d'optar per equips mòbils si així es considera oportú.

- El grau de precisió recomanable i que han d'assolir els equips de presa de temperatura s'ha de limitar a un rang d'error de mesurament no superior a +/- 0,3 ºC, i han de disposar de certificat de calibratge per part d'un organisme tècnic de solvència acreditada. Excepcionalment es permetrà l'ús d'equips de presa de temperatura manuals amb un rang de fins a +/- 0,5 ºC

Els equips de presa de temperatura han de disposar de sistema de doble càmera (tèrmica IR i ordinària) que permeti la detecció facial del subjecte controlat amb mascaretes i sistemes de dissuasió activa (llum blanca i sirena).

B) Criteris que s'han de seguir per lliurar i recollir el qüestionari oficial de salut que han d'emplenar els passatgers i les tripulacions de les naus i aeronaus que duguin a terme transport aeri o marítim entre els ports i aeroports situats en el territori de les Illes Balears

1. En els vols i navegacions entre ports i aeroports de les Illes, les companyies navilieres i les aerolínies, per mitjà de les tripulacions de les naus i aeronaus, són responsables de distribuir entre els passatgers, abans de l'embarcament, el qüestionari de salut de la Direcció General de Salut Pública i Participació.

2. En el cas de les tripulacions, i si pertoca els passatgers que siguin conductors de vehicles de càrrega rodada embarcats, s'ha de distribuir el qüestionari de salut en el control d'accés als vaixells.

3. Excepcionalment, en el cas de trajectes entre illes que es trobin en fases distintes d'aplicació del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Ministres de 28 d'abril de 2020, el qüestionari de salut no s'ha de distribuir entre els passatgers una vegada a bord del vaixell o aeronau, sinó que els equips professionals de la salut de la Conselleria de Salut i Consum presents en les instal·lacions del port o aeroport de l'illa en fase menys avançada d'aplicació del Pla els han de lliurar als passatgers no transportistes abans d'embarcar, els quals l'han d'emplenar en aquell moment.

4. En els vols i les navegacions amb arribada a ports i aeroports de les illes procedents de fora del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, els equips de professionals de la salut de la Conselleria de Salut i Consum presents en aquestes instal·lacions han de lliurar el qüestionari de salut als subjectes controlats.

5. Els passatgers l'han d'emplenar dient la veritat i han de signar el qüestionari durant el transport.

6. Després del desembarcament, el passatger ha de lliurar el qüestionari de salut emplenat als equips de professionals de la salut de l'aeroport de destinació o a l'autoritat portuària una vegada arribi al port, per tal que els equips de professionals de la salut pugin dur a terme els triatges pertinents, segons les indicacions de l'autoritat sanitària.

7. Els equips de personal de la salut que duguin a terme els controls han de trametre cada dia, abans de les 12.00 hores i en la forma que es determini, els resultats obtinguts pel que fa als indicadors que en cada moment determini la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum relatius als controls efectuats entre les 00.00 hores i les 23.59 hores del dia precedent.

Així mateix i en el mateix termini, els equips de personal de la salut que duguin a terme els controls esmentats han de trametre a la Direcció General de Salut Pública i Participació els qüestionaris de salut emplenats i custodiar-los fins aquell moment.

C) Protocol per a la realització de l'entrevista de valoració clínica si un passatger o membre de la tripulació de la nau o aeronau manifesta simptomatologia clínica compatible amb la COVID-19

L'entrevista de valoració clínica l'ha de fer el personal sanitari a tota persona que en el qüestionari de salut manifesti que presenta simptomatologia clínica compatible amb la COVID-19.

Tot el personal sanitari ha d'anar adequadament protegit amb els equips de protecció individual que pertoquin segons els informes de gestió de risc corresponents en cada moment.

Els espais destinats a les entrevistes de valoració clínica per part del personal de la salut han de disposar d'elements de protecció personal i d'equipament, si escau, per poder fer les valoracions i les entrevistes de manera que es respecti la distància de dos metres entre les persones.

D) Protocol que s'ha de seguir davant l'aparició de casos compatibles amb la COVID-19 entre el passatge i les tripulacions controlats

- Si la simptomatologia del subjecte controlat no és compatible amb la COVID-19, serà tractat com a asimptomàtic.

- Si la simptomatologia del subjecte controlat és compatible amb la COVID-19, serà aïllat momentàniament en una zona delimitada de la instal·lació portuària o aeroportuària i se li proporcionarà una mascareta quirúrgica. Així mateix, se'l remetrà de tornada al seu domicili amb la indicació que ha de restar aïllat i que s'ha de posar en contacte amb el servei de prevenció de riscs laborals de la seva empresa, perquè li'n faci el control, si el desplaçament que ha fet és per motius laborals, o se li indicarà que s'ha de posar en contacte amb el seu centre de salut en altres casos, a banda de donar-li les recomanacions oportunes per evitar i/o minimitzar la propagació del virus.

Se n'exceptua el cas en què excepcionalment el passatger no transportista presenti sobtadament una simptomatologia manifestament greu, i en aquest cas s'ha d'establir contacte immediat amb l'àrea de salut respectiva a l'efecte de determinar el procediment concret que s'ha de seguir.

- En cas que el subjecte controlat rebutgi per força el compliment voluntari d'aquesta mesura se l'aïllarà provisionalment a disposició de les forces de seguretat a la mateixa instal·lació portuària o aeroportuària o al lloc on les forces de seguretat el traslladin d'acord amb els seus protocols d'actuació, mentre es duen a terme els tràmits oportuns per disposar-ne, d'acord amb el dret, el confinament forçós mentrestant es fan les proves diagnòstiques per confirmar o descartar el contagi per SARS-CoV-2.

- Si el subjecte controlat que presenta símptomes és transportista i presenta símptomes lleus se l'ha de remetre perquè li'n faci el control al servei de prevenció de riscs laborals de la seva empresa, a banda de donar-li les recomanacions oportunes per evitar i/o minimitzar la propagació del virus.

- Si el subjecte controlat que presenta símptomes és transportista i presenta símptomes greus, se l'ha de tractar igual que la resta de subjectes controlats simptomàtics.

Documents adjunts