Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 508204
Aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja – Exp. 1305/2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió ordinària celebrada en data 4 de juny de 2024, va acordar aprovar inicialment l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja (BOIB Núm. 88, de 4 de juliol de 2024).

En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb la disposició 7a de la part resolutiva de l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text de la citada Ordenança perquè en prengueu coneixement general.

 

Sant Joan de Labritja, 19 d'agost de 2024

L'alcaldessa María Tania Marí Marí

 

ANNEX ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER NO TRIBUTARI RELATIVA AL SERVEI MUNICIPAL DE SANEJAMENT D'AIGÜES EN EL TM DE SANT JOAN DE LABRITJA:

PREÀMBUL

La present ordenança té per objecte regular la prestació patrimonial de caràcter no tributari relativa al servei municipal de sanejament d'aigües en el TM de Sant Joan de Labritja, que presta d'acord amb l'article 29.2 m) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'acord amb l'article 26.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, que en la seva apartat e), que cita expressament el subministrament d'aigua i tractament d'aigües residuals com una de les matèries en la qual el Municipi exercirà necessàriament les seves competències i amb l'article 86.3, que reserva a favor de les Entitats Locals les activitats o serveis essencials, entre les quals expressament esmenta els de proveïment i depuració d'aigües.

La gestió del servei municipal de proveïment d'aigua, clavegueram i depuració d'aigües residuals i obres annexes del municipi de Sant Joan de Labritja, es presta de manera indirecta per FCC AQUALIA S.A. (abans SOGESUR-SOCIETAT DE GESTIÓ DE SERVEIS URBANS, S.A.) en virtut de contracte de gestió de serveis públics formalitzat el 5 de juny de 2002, prèvia adjudicació per Ple de 6 de maig de 2002.

El citat contracte preveu el cobrament per la concessionària de les tarifes que consten en el contracte, revisades conforme a la clàusula 45 dels plecs, sent les tarifes aprovades per al servei de sanejament les que consten en l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa per Prestació del Servei de Sanejament d'Aigües publicada en el BOIB núm. 96, de 10-7-2008, en el seu ultima revisió de quotes, publicada en el BOIB núm. 47, de 6-4-2013.

En aplicació del contracte, és necessari actualitzar les tarifes, per la qual cosa procedeix la derogació de l'ordenança fiscal fins ara vigent, atès que les tarifes que abonen els usuaris per la recepció d'aquests serveis mitjançant gestió indirecta tenen ara la naturalesa de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari, de conformitat amb la regulació continguda en l'article 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), i amb la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, General Tributària, segons redacció donada per la Disposició Final 11è de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic.

L'ordenança compleix amb els principis generals del règim economicofinancer de la utilització del domini públic hidràulic de l'article 111 bis del Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Aigües, així com el que es disposa en el Reial decret 49/2023, de 24 de gener, del Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les illes Balears, en preveure l'aplicació del principi de recuperació de costos dels serveis relacionats amb la gestió de l'aigua, incloent-hi els costos ambientals i del recurs, en els diferents usuaris finals, tenint en compte projeccions econòmiques a llarg termini, penalitzant els grans consums.

A tal fi es contínua amb l'estructura tarifària per trams de consum, amb la finalitat d'atendre les necessitats bàsiques a un preu assequible i desincentivar els consums excessius. El sistema tarifari proposat és de tipus binomial, per blocs, que consten d'una quota fixa, denominada “quota de servei” i una quota variable, és a dir, dependent del consum d'aigua realitzat denominada “quota de consum”.

El contingut de la present ordenança s'adequa als principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques: els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Segons el que es preveu en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes, amb caràcter previ a l'elaboració del projecte normatiu, s'ha substanciat una consulta pública a través del portal web de l'Ajuntament, sense que s'hagi realitzat durant el període atorgat cap aportació.

La norma no comporta la restricció de drets dels particulars, estableix les mesures imprescindibles per a complir el seu objectiu i queden prou justificats els objectius que persegueix.

Article 1. Establiment de la prestació

1. Fent ús de les facultats concedides pels articles 31.3 i 142 de la Constitució; 4.1.a), 84.1.a) i 105 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals; així com la Disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja a través d'aquesta Ordenança Municipal es regulen els preus o tarifes per la prestació del servei de sanejament d'aigües, per al municipi de Sant Joan de Labritja, que es regiran per la present Ordenança no fiscal reguladora de la prestació patrimonial pública no tributària per ús del servei de sanejament d'aigües.

2. Les contraprestacions per ús del servei regulat en la present Ordenança, que es denominaran genèricament com a “tarifes”, tenen naturalesa de prestació patrimonial pública no tributària, de conformitat amb el que es disposa en l'article 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), i amb la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, General Tributària, segons redacció donada per la Disposició Final 11è de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic.

3. La titularitat del Servei de Sanejament en baixa que inclou els serveis de clavegueram, depuració i abocament d'aigües residuals correspondrà, en tot cas, a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, el qual disposarà de totes les facultats d'organització i de decisió. Les facultats de gestió del servei són de competència de l'empresa gestora, qui haurà de resoldre, sense perjudici de les facultats revisores de l'Ajuntament, quantes gestions siguin necessàries en la prestació del servei informant l'ajuntament en aquells casos que es detallen en la present Ordenança.

4. Les relacions entre l'Empresa Gestora i l'usuari en la prestació dels serveis vindran regulades pel contracte de subministrament i sanejament, així com pel Reglament del Servei Municipal i per les disposicions d'aquesta Ordenança, aplicant-se en el que es preveu en les mateixes les normes tècniques que regulin els serveis.

Article 2. Pressupost de fet

1. Constitueix el pressupost de fet, la utilització del servei de sanejament d'aigües, titularitat de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja i que presta FCC AQUALIA S.A., d'acord amb les seves obligacions contractuals, que comporta la prestació del Servei d'evacuació d'aigües residuals a través de la xarxa pública municipal de clavegueram, així́ com la instal·lació, manteniment i conservació de les infraestructures de sanejament com ara bombaments, col·lectors generals, pous de registre, escomeses, canonades, arquetes, etc., conforme al que s'estableix en l'article 26.2.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local. De conformitat amb l'article 34 del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals de 17 de juny de 1955, aquesta activitat és de recepció obligatòria, amb la finalitat de garantir la salubritat ciutadana, per tractar-se d'un servei públic que compta amb la reserva a favor de les Entitats Locals, segons estableix l'Article 86 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local.

2. No és objecte de la present ordenança la regulació de la prestació patrimonial pel servei subministro d'aigua, ni la regulació de les taxes que cobra l'Ajuntament mitjançant l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per subministrament d'aigua, gas i electricitat i l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa de clavegueram.

Article 3. Obligats al pagament

1. Són obligats al pagament les persones físiques o jurídiques i les entitats que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible de gravamen, que sol·licitin o resultin beneficiaris o afectats pels serveis o activitats gravats en aquesta Ordenança, existeixi o no contracte subscrit amb l'Ajuntament o amb l'entitat que presti el mateix.

2. Tindran la consideració de substituts del responsable principal, els propietaris dels immobles afectats pels serveis, que podran, si és el cas, repercutir les quotes als respectius beneficiaris.

3. En edificis o grup d'immobles destinats a ús industrial o comercial que per normativa legal hagin de disposar d'un comptador general i manquin de personalitat jurídica pròpia, estaran també obligats al pagament, de manera solidària, totes les persones físiques i jurídiques que siguin propietaris dels immobles subministrats per aquest comptador general. Constituïda la Comunitat de Propietaris o d'Usuaris serà aquesta l'obligada al pagament amb caràcter principal.

4. Respondran solidàriament de les factures resultants de l'aplicació de les tarifes, les persones físiques o jurídiques que siguin causants o col·laborin en qualsevol acte de defraudació.

5. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits de cessament d'activitat d'aquestes.

Article 4. Tarifes

L'import de les prestacions patrimonials públiques no tributàries establertes en aquesta Ordenança es fixa tenint en compte l'equilibri financer del servei en el seu conjunt.

Les tarifes previstes són les següents:

Quota de Servei

  • Per comptador de 15mm 1,1408 €/ abonat / mes
  • Per comptador de 20mm 2,8256 €/abonat / mes
  • Per comptador de 25mm 6,6866 €/abonat / mes
  • Per comptador de 30mm 9,5297 €/abonat / mes
  • Per comptador de 40mm 19,0769 €/abonat / mes

Quota de Consum

  • La quota de consum de clavegueram serà de 0,3735 €/m³.

Parcial Sanejament

  • Clients sense comptador 6,0021 €/abonat / mes

Article 5. Exempcions, reduccions i bonificacions

Cap obligat al pagament està exempt, ni s'aplicarà cap mena de reducció, ni de bonificació per la prestació dels serveis objecte d'aquesta Ordenança, exceptuant el que es preveu en aquesta, o en la normativa aplicable.

Article 6. Revisió de tarifes

L'autorització per a la implantació o modificació de les tarifes haurà de ser instada per l'Empresa Gestora, mitjançant la presentació de l'oportuna sol·licitud davant l'Ajuntament adjuntant un estudi econòmic realitzat a aquest efecte, al qual s'acompanyaran l'auditoria dels comptes anuals corresponent a l'últim exercici tancat, i un estudi econòmic d'imputació de costos a l'activitat d'aigua del municipi.

Correspondrà al Ple de la Corporació la modificació, si és el cas, de les tarifes incloses en l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic no Tributari.

L'entrada en vigor de les tarifes requerirà de la seva publicació en el BOIB corresponent d'acord amb les previsions de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local.

El contingut de l'Estudi Tarifari contindrà els conceptes i valoracions de costos.

Article 7. Meritació

L'obligació de pagament neix des del moment en què s'iniciï la prestació del servei:

1. En la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de la llicència d'escomesa, si el subjecte passiu la formulés expressament.

2. Des que tingui lloc l'efectiva escomesa a la xarxa de clavegueram municipal. La meritació per aquesta modalitat es produirà amb independència que s'hagi obtingut o no la llicència d'escomesa i sense perjudici de la iniciació d'expedient administratiu que pugui instruir-se per a la seva autorització.

3. Els serveis d'evacuació d'excretes, aigües pluvials, negres i residuals i de la seva depuració tenen caràcter obligatori per a totes les finques del Municipi que tinguin façana a carrers, places o vies públiques en què existeixi xarxa municipal de clavegueram, encara que els abocaments arribin al mateix a través de canalitzacions privades, i es reportarà les taxes encara que els interessats no procedeixin a efectuar l'escomesa a la xarxa, sempre que la distància entre la xarxa i la finca no excedeixi de cent metres.

4. La desconnexió de la xarxa de clavegueram o la impossibilitat de connectar per tractar-se d'abocaments no permesos, no eximirà al subjecte passiu de l'obligació de satisfer les taxes de clavegueram.

5. A l'entrada en vigor de la present ordenança.

Article 8. Normes de gestió

1. El cobrament de les prestacions patrimonials públiques no tributàries es gestionarà i recaptarà per l'empresa concessionària del servei, quedant facultada per a dur a terme totes les activitats corresponents a la gestió i facturació de les tarifes de la present Ordenança reguladora, amb vista a que, com a recurs econòmic propi, atenguin els costos del servei sobre la base del principi d'autosuficiència econòmica.

2. L'empresa concessionària formularà una llista cobradora trimestral que tramitarà conforme disposa el Reglament del Servei Municipal, en les condicions autoritzades en els plecs de condicions i altra documentació contractual conforme a la legislació vigent.

3. La inclusió inicial en el llistat de cobrament s'efectuarà per l'Ajuntament conforme a l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa de clavegueram i serà trasllada a l'empresa concessionària.

4. Les quotes exigibles es reportaran i liquidaran pels mateixos períodes i en els mateixos terminis que els rebuts de subministrament i consum d'aigua a través de la Xarxa, excepte en els llocs on no es gestioni per la concessionària del servei de proveïment, que podrà realitzar-se amb caràcter anual.

Articulo 9. Gestió de la prestació

La titularitat de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, regulada en aquesta ordenança, pertany a FCC AQUALIA S.A., com a contractista del servei, quedant els recursos procedents d'aquestes tarifes afectats al finançament del contracte, perquè, com a recurs econòmic propi, atenguin els costos del servei sobre la base del principi d'autosuficiència econòmica, sense perjudici que es creuen fons de maniobra per a l'execució d'obres.

Disposició addicional. Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les referències respecte a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors

Els preceptes d'aquesta Ordenança que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en els quals es realitzin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris dels quals porten causa.

Disposició derogatòria. Derogació normativa

A l'entrada en vigor d'aquesta ordenança reguladora quedarà derogada l'Ordenança fiscal de la tarifa del servei municipal de sanejament d'aigües, de 2-4-1993, modificada i publicada íntegrament el BOIB núm. 96, de 10-07-2008 i modificada quant a la quota tributària segons acord publicat en el BOIB núm. 47, de 6-4-2013.

Disposició final. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança aprovada pel Ple de la Corporació en sessió celebrada en data (…) va entrar en vigor el dia (…) i continuarà vigent mentre no s'acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats continuaran vigents.