Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 829299
Òrgan de gestió tributària. Aprovació definitiva modificació de l’ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre activitats econòmiques, concepte 130,00. Exercici 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació contra l'acord provisional de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre activitats econòmiques, concepte 130,00, adoptat per l'Ajuntament Ple, en sessió ordinària de dia 26 de setembre de 2024, s'entén definitivament aprovat, segons el que disposa 17.3 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i per aquest motiu, es publica el text de l'esmentat acord, que és el següent

ACORD

1.- Desestimar les esmenes presentades.

2.- Aprovar provisionalment l'expedient de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre Activitats Econòmiques, concepte 130,00 i 130.01.

La modificació afecta als articles 8 i 10 de l'Ordenança fiscal que quedaran redactats així:

“Article 8

Sobre la quota de l'impost s'aplicaran, en tot cas, les bonificacions següents:

 

a) Les cooperatives, així com les unions, federacions i confederacions de les mateixes i les societats agràries de transformació tindran la bonificació prevista a la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre règim fiscal de les cooperatives.

b) Una bonificació del 50% de la quota corresponent, per als qui inicien l'exercici de qualsevol activitat professional, durant els cinc anys d'activitat següents a la conclusió del segon període impositiu de desenvolupament. El període d'aplicació de la bonificació caducarà transcorreguts cinc anys des de l'acabament de l'exempció prevista al paràgraf b) de l'apartat 1 de l'article 7 d'aquesta ordenança.

c)  S'estableix una bonificació del 95% de la quota corresponent per als subjectes passius que tributin per quota municipal i que desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer, circumstàncies socials o culturals, que justifiquin aquesta declaració, s'estendrà per 4 anys si és el cas.

Correspon aquesta declaració al ple de la corporació i s'acordarà, amb la sol·licitud prèvia del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

c1) Es considerarà que determinades activitats de caràcter social són d'interès municipal quan tinguin per finalitat, com a activitat principal, l'explotació de serveis residencials per persones grans, i les que tinguin per objecte la inclusió de col·lectius vulnerables, previ informe favorable del departament de serveis socials, on s'analitzin, l'absència o no de denúncies per mal funcionament, i el grau més alt o més baix d'èxit en l'objectiu d'inserció social, així com la consolidació de l'activitat per més de dos anys.

Per poder accedir a la bonificació cal que es donin almenys dues d'aquestes condicions.

c2) Es considerarà que determinades activitats de caràcter cultural són d'interès municipal, quan tinguin per objecte, de forma principal, l'explotació de museus, teatres, llibreries o galeries d'art, amb l'informe previ del departament de cultura on s'informarà sobre l'absència de sancions o queixes en matèria urbanística i/o d'activitats, així com de l'enfocament cultural que es doni a les activitats esmentades, valorant-se la repercussió exterior de les activitats esmentades, i la consolidació de l'activitat per més de dos anys.

Per poder accedir a la bonificació cal que es donin almenys dues d'aquestes condicions.

Als efectes de la valoració i concessió de les bonificacions sol·licitades, no es considerarà que s'ha produït l'inici de l'exercici d'una nova activitat econòmica quan aquesta s'hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat o tipologia anàloga al municipi de Palma, circumstància que es entendrà que concorre, entre altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d'activitat.

La bonificació s'atorgarà per un període màxim de 4 anys i els requisits que hagin estat causa per a la seva obtenció s'han de mantenir durant el temps que duri aquesta, en cas contrari es perdrà el dret a la bonificació.

Aquestes bonificacions se sol·licitaran abans del 31 de de setembre, perquè puguin tenir efectes en l'exercici immediat posterior.

La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, al seu cas, les bonificacions regulades als artícles 88.1 i 88.2 apartats a), b), c) i d) del RDL 2/2004

d) D'acord amb el que disposa l'article 88.2 c) del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'estableix una bonificació del 50% a favor dels qui tributin per quota municipal i hagin instal·lat, per a l'autoconsum, alguna de les energies renovables següents, contemplades com a tals al Pla de Foment de les Energies Renovables:

  • Energia solar, en les dues modalitats de tèrmica i fotovoltaica.
  • Energia geotèrmica

Per tenir dret a aquesta bonificació cal que la potència mínima de les instal·lacions de producció de l'energia sigui de 50 Kw. No és procedent aplicar la bonificació quan la instal·lació per a l'aprofitament de les energies renovables o cogeneració sigui obligatòria segons la normativa aplicable.

Quan el subjecte passiu titular de la instal·lació realitzi més d'una activitat econòmica al local on s'hagi instal·lat el sistema per a l'aprofitament d'energies renovables, la bonificació s'aplicarà a la quota tributària de més quantia.

En el còmput global, l'import de la bonificació concedida per tots els exercicis no podrà superar el 50% del cost de les instal·lacions, no tenint en compte a aquests efectes, els costos que poguessin haver estat objecte de subvenció, ni els imports bonificats a altres tributs per les mateixes instal·lacions.

El dret a gaudir d'aquesta bonificació tindrà una durada de tres anys posteriors a aquell en què té lloc l'entrada en funcionament de la instal·lació.

La bonificació establerta en aquest apartat és de caràcter pregat, i s'haurà de sol·licitar abans del 30 de setembre de l'any anterior en què s'hagi d'aplicar. Si la bonificació se sol·licita transcorregut algun any des de la posada en funcionament de la instal·lació només es tindrà dret a gaudir del temps que resti  fins a completar el període màxim de tres anys.

Juntament amb la sol·licitud de bonificació caldrà aportar:

  • El mitjà d'intervenció urbanístic municipal que habilita la instal·lació.
  • Declaració emesa per tècnic competent, visada pel col·legi oficial que correspongui o, si no n'hi ha, justificant d'habilitació tècnica, en què quedi expressament justificat que la instal·lació reuneix els requisits exigits per tenir dret a la bonificació.
  • Documentació justificativa dels costos de la instal·lació.
  • Documentació acreditativa de les subvencions que es puguin haver rebut per aquestes instal·lacions, o bé declaració responsable de no haver obtingut cap subvenció per aquest concepte.

La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, al seu cas, les bonificacions regulades als artícles 88.1 y 88.2 a) y b) del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

e) Una bonificació del 25% durant cinc exercicis, als subjectes passius que realitzin les seves activitats industrials, des de l'inici de la seva activitat o per trasllat posterior, a locals o instal·lacions allunyades de les zones més poblades del terme municipal, entenent-se per tals, les que determini la comissió creada al efecte, on el Batle designarà a les persones representants dels departaments de mobilitat, activitats, tributs i planejament.  

Aquesta bonificació s'aplicarà com a màxim durant els cinc exercicis posteriors a l'inici o trasllat de l'activitat, havent-se de sol·licitar abans de 30 de setembre de l'exercici en que es dugui a terme. Si la bonificació se sol·licita transcorregut algun any des de l'inici o trasllat de l'activitat, només es tindrà dret a gaudir del temps que resti, fins a completar el període màxim.

La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, al seu cas, les bonificacions regulades als articles 88.1 y 88.2 a) y b) del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

f) Una bonificació de fins al 50% als subjectes passius que estableixin un pla de transport per als seus treballadors que tingui per objecte reduir el consum d'energia i les emissions causades pel desplaçament al lloc de treball i fomentar l'ocupació dels mitjans de transport més eficients, com el transport col·lectiu. Se sol·licitarà abans del 31 de desembre de l'exercici en què hagi de tenir efectes.

El percentatge de bonificació aplicable vindrà determinat pel nombre de treballadors que desenvolupen la seva activitat al terme municipal de Palma afectats pel pla de transport, d'acord amb els criteris següents:

NÚM. DE TREBALLADORS DE LA PLANTILLA BENEFICIATS % DE BONIFICACIÓ

 

1) Entre el 20% i el 40%, del 10%

2) Més del 40%, i fins al 60%, el 25%

3) Més del 60% i fins al 80%,  el 40%

4) Més del 80%,  el 50%

 

El pla de transport que contempli aquestes mesures haurà de ser presentat juntament amb la sol·licitud de bonificació, que s'atorgarà de forma anual, la no execució del pla o la seva execució defectuosa donarà lloc a la pèrdua de la bonificació, juntament amb la sol·licitud, a més haurà d'aportar la documentació següent:

  • Informe de Treballadors en Alta (I. TA) de l'entitat sol·licitant a 31 de desembre de l'any anterior a aquell en què hagi de tenir efectes la bonificació o certificat de l'Administració de la Seguretat Social a què correspongui l'entitat sol·licitant i en què es feu constar el nombre de treballadors d'alta a l'empresa a la mateixa data, al terme municipal de Palma
  • Conveni o contracte subscrit per l'empresa de transport, si és el cas.
  • Certificació de l'empresa de transport acreditativa del nombre de treballadors i treballadores beneficiats pel pla de transport corresponent al període en què hagi de tenir efecte la bonificació, així com el cost total anual del pla per a l'empresa, a la plantilla de la qual pertanyin els treballadors usuaris del servei.

La bonificació establerta en aquest apartat és de caràcter pregat, i s'haurà de sol·licitar abans del 30 de setembre de l'any anterior en què s'hagi d'aplicar.

La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, al seu cas, les bonificacions regulades als artícles 88.1 y 88.2 a) y b) del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

g) Una bonificació de fins al 25 per cent de la quota corresponent per als subjectes passius que tributin per quota municipal i que hagin instal·lat punts de recàrrega per a vehicles elèctrics als locals afectes a l'activitat econòmica, només es podrà bonificar un únic rebut per any amb independència del nombre de punts de recàrrega instal·lats.

L'aplicació d'aquesta bonificació estarà condicionada al compliment dels requisits següents:

  • Que les instal·lacions disposin de la corresponent homologació per l'Administració competent.
  • Que es tracti d'instal·lacions no obligatòries.
  • Que amb aquests punts de recàrrega es doni servei a un mínim del 25% de la flota de vehicles afectes a la concreta activitat econòmica.
  • A l'aportació de les factures justificatives de la despesa realitzada a la instal·lació i documentació justificativa del nombre de punts de recàrrega instal·lats i de vehicles afectes a l'activitat.
  • A la correcta tramitació d'autoritzacions o declaracions responsables que siguin exigibles.

Aquesta bonificació se sol·licitarà abans del 30 de setembre de l'exercici anterior al què hagi de tenir efectes, i s'estendrà fins a 3 exercicis.

La bonificació en conjunt no podrà excedir el 50% dels costos necessaris per posar en funcionament el/els punts de recàrrega, sense que els costos subvencionats, ni els que hagin donat lloc a altres bonificacions a tributs municipals, es puguin tenir en compte a aquests efectes.

La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, al seu cas, les bonificacions regulades als artícles 88.1 y 88.2 a), b) c), d) i e) del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

h) Els subjectes passius que hagin incrementat la mitjana anual de la seva plantilla amb contractes indefinits, en l'últim període impositiu en relació a l'anterior, gaudiran d'una bonificació de fins al 50% sobre la quota resultant d'aplicar, si s'escau, les bonificacions previstes en els apartats anteriors d'aquest mateix article, que s'aplicarà, segons el percentatge d'increment de la plantilla mitjana en cada centre de treball o domicili d'activitat,  la quantia següent:

 

Increment de fins a un 5%: Bonificació del 3%

Increment de més del 5% i fins al 10%: Bonificació del 7%

Increment de més del 10% i fins al 14%: Bonificació del 15%

Increment de més del 14% i fins al 60%: Bonificació del 25%

Increment de més del 60%: Bonificació del 50%

 

Per al gaudi d'aquesta bonificació és necessari que l'increment de plantilla en termes absoluts de l'últim període impositiu en relació amb l'anterior sigui igual o superior a tres treballadors.

Si almenys un 33% dels treballadors i treballadores que han determinat l'increment de plantilla pertanyen a col·lectius de persones vulnerables i amb dificultats especials d'inserció en el mercat laboral, s'elevarà, en cada cas, cinc punts el percentatge de bonificació establert en la taula anterior, sense que es pugui superar l'esmentat límit del 50%. A tal fi, caldrà acreditar la condició de desprotegit dels treballadors i treballadores aportant la certificació de l'organisme corresponent de la CAIB o del Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma.

En ambdós casos, i amb l'objecte d'acreditar l'increment de plantilla amb contracte indefinit, a la pertinent sol·licitud s'adjuntarà la documentació que a continuació es detalla:

  • Memòria comprensiva dels contractes indefinits subscrits en cadascun dels dos períodes impositius anteriors al que hagi de tindrà efecte la bonificació, referits, si s'escau, a cada centre de treball o domicili d'activitat a què es refereixen les declaracions tributàries sobre les quals versa la sol·licitud de bonificació. Del mateix mode, s'inclourà en la memòria la relació de contractes indefinits subscrits amb treballadores i treballadores pertanyents a col·lectius de persones vulnerables i amb dificultats especials d'inserció en el mercat laboral en matèria d'ocupació.
  • Còpia dels contractes indefinits compresos a l'esmentada memòria.
  • Còpia dels TC2 del mes de desembre dels dos últims exercicis anteriors al qual hagi de generar efecte la bonificació.

Aquesta bonificació, te una durada d'un any, i se sol·licitarà abans del 30 de setembre de l'exercici anterior al què hagi de tenir efectes.

La bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, al seu cas, les bonificacions regulades als artícles 88.1 y 88.2 a) del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

La redacció de l'article 10, quedaria de la següent forma:

“Article 10

1. Sobre les quotes mínimes municipals fixades a les tarifes de l'impost, s'aplicarà en tot cas, un coeficient de ponderació, determinat en funció de l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu. Aquest coeficient es determinarà segons el quadre següent:

 

Import net de la xifra de negocis €

Coeficient

Desde 1.000.000,00 hasta 5.000.000

1,29

Desde 5.000.000,00 hasta 10.000.000,00

1,30

Desde 10.000.000,01 hasta 50.000.000,00

1,32

Desde 50.000.000,01 hasta 100.000.000,00

1,33

Más de 100.000.000,00

1,35

Sense xifra de negoci

1,31

 

Als efectes de l'aplicació d'aquest coeficient, l'import net de la xifra de negocis serà el corresponent al conjunt d'activitats del subjecte passiu i es determinarà d'acord amb el que preveu el paràgraf c) de l'apartat 1 de l'article 7 d'aquesta ordenança.

2. Fent ús de la facultat atribuïda per l'article 87 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix, sobre les quotes modificades per l'aplicació del coeficient de l'apartat anterior, una escala de coeficients que pondera la situació de l'establiment atenent la categoria de carrer en què radica. Aquesta escala és la següent:

 

Categoría del carrer

Coeficient de situació

1a

3,800

2a

3,256

3a

3,011

4a

2,492

5a

2,272

6a

2,051

7a

1,830

 

Quan es tracti de locals que tinguin façana a dues o més vies públiques, classificades en diverses categories, s'aplicarà el coeficient de situació que correspongui a la via de categoria superior, sempre que hi hagi, encara que sigui en forma de xamfrà, accés directe al recinte i de normal utilització.

A l'annex d'aquesta ordenança es classifiquen en set categories els carrers d'aquest terme municipal. Els carrers o les vies públiques que no apareguin relacionats seran considerats d'última categoria

3. D'acord amb el que preveu l'article 76.1.9 de la Llei 41/1994 de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a 1995, podran gaudir d'una reducció en la quota del present impost els contribuents per quotes municipals compreses a la Divisió 6a de la Secció 1a de les Tarifes que siguin titulars de locals afectats per obres a les vies públiques. Aquesta reducció fixada en funció de la durada de les obres esmentades, es reconeixerà segons els percentatges i condicions següents:

 

 a) Percentatges de reducció:

 

Durada de l'obra:                         Reducció:

de 3 a 6 mesos                                   30%

de 6 a 9 mesos                                   40%

de 9 a 12 mesos                                 50%

 

 b) Aquesta reducció podrà ser sol·licitada pel subjecte passiu, i haurà de ser informada pels serveis tècnics municipals. El subjecte passiu podrà sol·licitar la devolució dels ingressos indeguts produïts per la reducció.

 c) Si les obres són iniciades o acabades durant el mateix exercici econòmic, la reducció a la quota s'aplicarà a la liquidació de l'any en qüestió.

d) En cas que les dates d'inici i fi  de les obres siguin en anys diferents, la reducció en la quota es practicarà, si procedeix, a la liquidació de l'any en que es practiqui la sol·licitud, i fins a la finalització de les obres.

3.- Que una vegada adoptat l'acord provisional referit, es publiqui en el BOIB i en un dels diaris de major difusió de la Comunitat Autònoma el corresponent anunci d'exposició al públic de l'expedient, a efectes de reclamació. La citada exposició es farà en el tauler d'edictes d'aquest Excm. Ajuntament durant el termini de trenta dies, dins dels quals els interessats podran examinar l'expedient i  presentar les reclamacions que estimin oportunes, ben entès que si dins el dit termini no s'haguessin presentat reclamacions, s'entendrà definitivament adoptat l'acord provisional.

4.- L'expressada modificació entrarà en vigor l'1 de gener de 2025.

La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Texte Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l'acord definitiu d'establiment i modificació de les ordenances esmentades,  recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la seva publicació en el B.O.I.B.

 

(Signat electrònicament: 16 de desembre de 2024)

El director de l'Òrgan de gestió tributària, per delegació, Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) David Martínez Sánchez de Rojas