Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 829274
Òrgan de gestió tributària. Aprovació definitiva modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, concepte 114,00. Exercici 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació contra l'acord provisional de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, concepte 114,00, adoptat per l'Ajuntament Ple, en sessió ordinària de dia 26 de setembre de 2024, s'entén definitivament aprovat, segons el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i per aquest motiu, es publica el text de l'esmentat acord, que és el següent:

ACORD

1.- Desestimar les esmenes presentades.

2.- Aprovar provisionalment l'expedient de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, concepte 114,00.

La modificació afecta als article 7, 8, 9, 11 i 13 de l'Ordenança fiscal que quedaran redactats així:

Article 7 Coeficients aplicables per períodes de generació

Els coeficients a aplicar sobre el valor del terreny seran els que, en el moment de la meritació,  per a cada període de generació s'haguessin establert com a màxims mitjançant norma amb rang legal, conformement al que es disposa en l'article 107.4 del Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i es trobin vigents en el moment de la realització del fet imposable.

Article 8 Tipus de gravamen i quota

La quota d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen, que serà del 21,5% a partir de l'1 de gener de 2025, i del 18% a partir de l'1 de gener de 2026 i posteriors.

Article 9 Bonificacions a instància de part

1. En les transmissions a títol lucratiu per causa de mort a favor de les persones descendents, per afinitat i consanguinitat, i adoptades, dels cònjuges i de les persones ascendents i adoptants, es podrà gaudir d'una bonificació del 95%  a la quota de l'impost, dita bonificació queda condicionada a la no transmissió de dits bens dins els 5 anys posteriors a la seva adquisició.

S'entèn que les donacions amb definició contemplades al dret civil foral balear, son transmissions mortis-causa, i gaudiràn dels beneficis fiscals regulats al paràgraf anterior.

2. Per a l'aplicació de la  bonificació anterior, la persona obligada tributària ha de sol·licitar la bonificació i practicar l'autoliquidació amb aplicació provisional de la bonificació o, si escau, presentar la declaració, en el termini de sis mesos prorrogables per altres sis, comptats des de la data de meritació de l'impost.

3. En base al que determina l'art. 108.5 del RDL 2/2004, s'estableix una bonificació del 95% als fets impositius que es donin per operacions a terrenys on es desenvolupin activitats declarades d'especial interès per concórrer circumstàncies socials i culturals, correspondrà la seva declaració al plenari municipal per majoria simple dels seus membres, prèvia sol.licitud del subjecte passiu.

3.1 Se consideraran a aquests efectes activitats d'especial interès cultural, quan tinguin per objecte, de manera principal, l'explotació de museus, teatres, llibreries o galeries d'art, previ informe del departament de cultura on s'informarà sobre l'absència de sancions o queixes en matèria urbanística i/o d'activitats, així com de l'enfocament cultural que se li doni a les citades activitats, valorant-se la repercussió exterior de les citades activitats, i la consolidació de l'activitat per més de dos anys, per poder accedir a la bonificació s'han de donar dos de les tres circumstàncies abans exposades.

3.2 Se consideraran a aquests efectes activitats d'especial interès social, aquelles que tinguin com a activitat principal, l'explotació de serveis residencials per a persones grans, i les que tinguin per objecte la inclusió de col·lectius vulnerables, previ informe favorable del departament de serveis socials, on s'analitzin l'absència o no de denúncies o queixes reiterades per mal funcionament, i el major o menor grau d'èxit en l'objectiu d'inserció social, així com la consolidació de l'activitat per mes de dos anys. Per poder accedir a la bonificació s'han de donar dos de les tres circumstàncies abans exposades.

3.3 El present benefici fiscal no serà compatible amb cap altre dels regulats a la present ordenança.

Les sol·licituds de beneficis fiscals que es presentin fora del termini anterior, o quan s'hagin notificat l'inici d'actuacions inspectores per no haver-se practicat l'autoliquidació, o si s'escau, la corresponent declaració, s'han de considerar extemporànies i, per tant, no  seran admissibles.

Article 11 Gestió de l'impost

1. Els subjectes passius estan obligats a declarar i practicar autoliquidació de l'impost que tindrà el caràcter de provisional, i a ingressar la quota en els següents terminis, comptats des de la data en què es pro­dueixi la meritació de l'impost:

a) Quan es tracti d'actes inter vivos, trenta dies hàbils.

b) Quan es tracti d'actes per causa de mort, sis mesos, prorroga­bles fins a un any, a requesta del subjecte passiu. La pròrroga s'entendrà concedida si no hi ha resolució expressa a la seva sol·licitud. En els cas d'actes per causa de mort en que l'acceptació de l'herència sigui posterior als cinc mesos comptats des de la data de defunció, el termini serà d'un any.

c) Quan es tracti d'actes per causa de mort i se promogui un procediment judicial per a la divisió judicial de l'herència, el termini previst a l'apartat anterior es podrà interrompre a petició d'aquells/es que es considerin amb dret a l'herència, o els/les anomenats/des a l'herència. En aquest cas hauran de presentar una sol·licitud on s'acrediti l'existència del procediment judicial, que s'haurà d'haver iniciat abans de la finalització del termini de l'apartat anterior.

El termini tornarà a computar a partir del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que posi fi al procediment judicial. En aquest moment, les persones que resultin beneficiàries de l'herència vindran obligades a practicar l'oportuna declaració davant l'Administració municipal a efectes d'emetre l'oportuna liquidació.

2. En les transmissions en ocasió de la dació en pagament del seu habitatge, els/les transmitents estan obligats a presentar davant aquest Ajuntament declaració del tribut, segons el model oficial que facilitarà l'Administració municipal i que contindrà els elements de la relació tributària imprescindibles per comprovar la correcta aplicació de les normes reguladores de l'impost. En aquest cas, el termini de presentació de la declaració serà de trenta dies hàbils.

3. Amb l'autoliquidació o amb la declaració, es presentarà el document de transmissió en què constin els actes o contractes que originen la imposició, i qualsevol altre justificatiu, si s'escau, de les exempcions o bonificacions que el subjecte passiu reclami com a beneficiari.

En el cas que el subjecte passiu opti pel càlcul previst a l'article 6.7, haurà d'aportar inexcusablement el document o documents d'adquisició, en cas contrari, se revisarà el càcul conforme el previst a l'apartat 6.1.

En el cas del supòsit de no subjecció previst a l'apartat 5è de l'article 3, el/la contribuent haurà d'aportar més, el títol d'adquisició i, en els casos d'adquisicions o transmissions a títol gratuït, el justificant del valor declarat en l'Impost sobre Successions i Donacions.

4. En el cas de que el terreny no tingui valor determinat en el moment de la transmissió, el subjecte passiu estarà obligat a presentar una declaració de la transmissió realitzada i en aquests casos, serà l'Administració la que practicarà la liquidació oportuna.

Article 13 Requeriments

L'Administració municipal podrà requerir a les persones interessades que aportin dins el termini de deu dies altres docu­ments que estimi necessaris per efectuar la comprovació de la declaració/liquidació de l'impost. Les persones que no atenguin els requeriments formulats dins aquests terminis incorreran en les infrac­cions tributàries que preveu l'article 15 d'a­questa Ordenança, si aquests documents varen ser neces­saris per compro­var aquella.

Si aquests documents només constitueixen el mitjà de provar circumstàncies al·legades per la persona interessada en benefici exclusi­vament seu, l'incompliment del requeriment es tindrà com decaïment en el seu dret al dit tràmit i se practicarà la liquidació corresponent sense fer cas de les circumstàncies no justificades.

...

3.- Que una vegada adoptat l'acord provisional referit, es publiqui en el BOIB i en un dels diaris de major difusió de la Comunitat Autònoma el corresponent anunci d'exposició al públic de l'expedient, a efectes de reclamació. La citada exposició es farà en el tauler d'edictes d'aquest Excm. Ajuntament durant el termini de trenta dies, dins dels quals els interessats podran examinar l'expedient i  presentar les reclamacions que estimin oportunes, ben entès que si dins el dit termini no s'haguessin presentat reclamacions, s'entendrà definitivament adoptat l'acord provisional.

4.- L'expressada modificació entrarà en vigor l'1 de gener de 2025.

La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Texte Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l'acord definitiu d'establiment i modificació de les ordenances esmentades,  recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la seva publicació en el B.O.I.B.

 

(Signat electrònicament: 16 de desembre de 2024)

El director de l'Òrgan de gestió tributària, per delegació, Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) David Martínez Sánchez de Rojas