Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 829167
Òrgan de gestió tributària. Aprovació definitiva modificació Ordenança fiscal general, concepte 001,00. Exercici 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació contra l'acord provisional de modificació de l'Ordenança fiscal general, concepte 001,00, adoptat per l'Ajuntament Ple en sessió ordinària de dia 26 de setembre de 2024, s'entén definitivament aprovat, segons el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i per aquest motiu, es publica el text de l'esmentat acord, que és el següent:

ACORD

1.- Desestimar les esmenes presentades

2.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal general, concepte 001.00.

La modificació afecta als articles 16, 70 i 71 de l'Ordenança fiscal que quedaran redactats així:

a. Modificació de l'article 16, que quedaria del següent literal:

Article 16

1. Tramitació dels Beneficis fiscals

Els beneficis fiscals es tramitaran i atorgaran d'acord amb el que s'estableix en cada ordenança fiscal, optant-se per la seva aplicació d'ofici sempre que no es reguli el contrari en normes de caràcter supramunicipal. Quan es tracti de beneficis fiscals de caràcter pregat, l'interessat o la interessada haurà de presentar la sol·licitud en el termini previst en l'ordenança de cada tribut, i en el cas de no estar establert, amb la declaració tributària.

2. Pla tributari personalitzat de pagaments sense interessos:

1. El pla personalitzat de pagaments és un sistema especial de pagament de tributs periòdics, que permet efectuar pagaments a compte al llarg de l'exercici econòmic, d'aquesta manera el contribuent podrà fer front als tributs municipals de manera flexible i sense abonar interessos.

No s'exigirà interès de demora, ni garantia en els fraccionaments de pagament, quan compleixin les condicions que a continuació s'especifiquen i en els termes que aquí s'estableixen:

1a. Les persones beneficiàries del pla tributari personalitzat hauran d'estar al corrent de pagament dels seus deutes amb la Hisenda Municipal d'aquest Ajuntament en el moment de la seva sol·licitud, que es realitzarà abans del 31 de desembre de l'exercici en el qual hagi de tenir efecte.

2a. La persona sol·licitant haurà d'indicar els rebuts que determinaran el deute a fraccionar per a domiciliar en un únic compte bancari de la seva titularitat, es podran incloure els rebuts de l'Impost sobre Béns immobles que decideixi el subjecte passiu.

3a. Les quotes resultants del fraccionament ho seran en relació amb els imports liquidats en l'exercici precedent, generant-se fraccions iguals, que sumades donin l'import reportat en l'exercici anterior pels tributs seleccionats, aquestes quotes hauran de ser d'un import igual o superior a 20 euros.

4a. El període de fraccionament per a aquest pla personalitzat de pagament no podrà tenir una durada superior a l'any natural al qual es refereix el rebut o rebuts fraccionats.

2. La freqüència dels càrrecs serà la triada per la persona sol·licitant, tenint en compte la restricció del punt anterior, d'entre les següents:

a) Vuit quotes mensuals (de febrer a setembre) equivalents al resultat de dividir per vuit l'import del conjunt de rebuts de l'impost sobre béns immobles liquidats a la persona sol·licitant en l'exercici immediatament anterior; i el mes d'octubre, una quota de regularització corresponent a la quantitat resultant de deduir a l'import dels rebuts del padró a nom de la persona sol·licitant, les quantitats ja pagades. En el supòsit que el deute de la persona sol·licitant estigui coberta i existeixi un sobrant, és procedirà d'ofici a la devolució.

b) Tres pagaments trimestrals (febrer, maig i agost) equivalents al resultat de dividir per tres l'import del conjunt de rebuts de l'impost sobre béns immobles liquidats a la persona sol·licitant  en l'exercici immediatament anterior; i el mes d' octubre, una quota de regularització corresponent a la quantitat resultant de deduir a l'import dels rebuts del padró a nom de la persona sol·licitant, els quantitats ja pagades. En el supòsit que el deute de la persona sol·licitant estigui coberta i existeixi un sobrant, és procedirà d'ofici a la devolució.

c) Un pagament únic (febrer) equivalent a l'import del conjunt de rebuts de l'impost sobre béns immobles liquidats a la persona sol·licitant en l'exercici anterior; i el mes d' octubre una quota de regularització corresponent a la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del padró a nom de la persona sol·licitant, la quantitat ja pagada. En el supòsit que el deute de la persona sol·licitant estigui coberta i existeixi un sobrant, és procedirà d'ofici a la devolució.

Si la persona sol·licitant incorregués en l'impagament de dues quotes del sistema especial de pagament, aquest quedarà sense cap efecte i haurà de pagar la quantia pendent en el període voluntari general de pagament. El contribuent haurà de sol·licitar expressament el rebut o rebuts per l'import pendent. Els pagaments efectuats tindran la consideració d'ingressos a compte de l'import principal.

L'acolliment al sistema especial de pagament es prorrogarà automàticament per a l'exercici següent, sempre que la persona interessada no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu. En el cas que el deute de la persona sol·licitant estigui coberta i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució. En el cas que el subjecte passiu de l'impost no sigui el titular del compte corrent on s'hagin domiciliat els pagaments, la devolució del sobrant, l'haurà de sol·licitar per escrit el subjecte passiu de l'Impost.

Aquells subjectes passius que optin pel sistema de pagament únic al febrer seran bonificats amb un 5% de l'import dels rebuts inclosos en el present pla amb un límit de 50€, no podent cap subjecte passiu ser titular de més d'un pla, ni un mateix immoble estar inclòs a més d'un pla.

Tot això sense perjudici de la possibilitat d'acceptar altres pagaments a compte que puguin proposar els subjectes passius.

3. El venciment de les quotes es produirà el dia 5 del mes corresponent, conforme al que s'estableix en l'article 52 del Reglament General de Recaptació.

4. El pla tributari personalitzat produirà efectes a partir de l'exercici següent al de la seva sol·licitud. L'alta es realitzarà a través de l'Oficina Virtual Tributària o presencialment, de la persona interessada o el seu representant en les dependències de l'Oficina d'Atenció Tributària. Els rebuts a incloure en el pla tributari personalitzat hauran de figurar en el Padró cobratori del tribut corresponent a l'exercici anterior en el qual hagi de generar efectes l'alta a nom de la persona titular del Pla.

5. Una vegada concedit aquest règim especial de fraccionament, s'entendrà tàcitament prorrogat per anys per als successius, sempre que es mantinguin les condicions dels punts 1 i 2 anteriors i no s'hagi procedit a la seva cancel·lació.

6. Les modificacions que suposin incorporació de nous rebuts al pla tributari personalitzat es podran sol·licitar abans de la fi del període voluntari de cobrament del citat rebut, en cas contrari tindran efecte en l'exercici següent.

7. Les modificacions que suposin la baixa de rebuts en el pla tributari personalitzat i la cancel·lació d'aquest, es podran sol·licitar en qualsevol moment. Igualment, les persones interessades podran, en qualsevol moment, procedir al pagament anticipat de quotes.

8. Les quotes conforme hagin estat ingressades s'aplicaran als rebuts per ordre de data d'emissió.

9. Des del moment en què l'Ajuntament tingui coneixement de l'impagament de dos dels terminis, podrà deixar de carregar els terminis següents, considerant-se cancel·lat el fraccionament. En aquest moment el règim de pagament anual passarà a ser el general, amb els terminis normals en període voluntari de pagaments. Si el deute estigués vençut, es procedirà al seu cobrament per les vies legalment establertes.

Les quantitats ingressades s'aplicaran als rebuts amb data de venciment més antiga i import ascendent, sempre que cobreixin el mateix.

Les quantitats que no cobreixin els imports citats s'entendran a compte. Pels rebuts vençuts i no pagats, o per la part dels mateixos no pagada, s'exigiran interessos de demora, des de la data de fi de període voluntari, fins a la data de cancel·lació del fraccionament

10. Per al no previst en aquest article, s'ajustarà al Reglament General de Recaptació.”

b. Modificació de l'article 70, que quedaria del següent literal:

Article 70

Ajornament i fraccionament del pagament

L'Ajuntament podrà, a sol·licitud de les persones obligades, ajornar o fraccionar els pagaments dels deutes tributaris i no tributàries d'acord amb el que es preveu en els articles 65 i 82 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i els articles 44 i següents del Reglament General de Recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol.

Seran ajornables o fraccionables tots els deutes tributaris i no tributaris recaptades per l'Ajuntament.

La falta de pagament, al seu venciment, d'una fracció, comporta la pèrdua del dret al fraccionament del deute i, en conseqüència, l'inici del període executiu de totes les fraccions pendents de pagament.

La garantia que s'hagi de prestar per als ajornaments o els fraccionaments que se sol·licitin, estarà constituïda per aval solidari prestat per entitat de crèdit o societat de garantia recíproca, o certificat d'assegurança de caució, que hauran de dipositar-se en la tresoreria de la Corporació. Així mateix es podran acceptar altres garanties que s'estimin suficients. La garantia cobrirà l'import del deute en període voluntari, dels interessos de demora que generi l'ajornament i un 25 per cent de la suma de totes dues partides.

No serà necessari presentar garanties quan l'import del deute no superi els 30.000,00 euros.

El temps màxim d'ajornament o fraccionament serà:

En el cas de deutes per import igual o inferior a 600,00 euros, el temps màxim d'ajornament o fraccionament serà de 12 mesos.

Per a deutes superiors a 600 euros, i inferiors a 10.000€, el temps màxim d'ajornament o fraccionament serà de 24 mesos.

Per a deutes superiors a 10.000 euros el temps màxim serà de 36 mesos.

No seran fraccionables els deutes inferiors a 100 euros, i en tot cas les quotes mínimes seran de 50 €.

Els ajornaments i fraccionaments reportaran sempre els interessos de demora que corresponguin.

Les competències sobre ajornament o fraccionament que el Reglament general de recaptació atribueix als caps de les dependències de recaptació seran exercides per el/la director/a de l'Òrgan de Gestió Tributària d'aquest Ajuntament. La resta de competències atribuïdes a altres òrgans les exercirà el/la Regidor/a responsable de l'Àrea d'Hisenda.”

c. Modificació de l'article 71, que queda del següent tenor literal:

Article 71

Formes de pagament

El pagament dels deutes s'efectuarà en efectiu i podrà fer-se a través dels següents mitjans:

Diners de curs legal.

Xec o taló bancari o de caixa d'estalvis degudament conformat, nominatiu, a favor de l'Ajuntament.

Transferència bancària o de caixa d'estalvis.

Targeta bancària

Qualsevol altre que autoritzi l'Ajuntament.

El pagament dels tributs periòdics que són objecte de notificació col·lectiva podrà fer-se mitjançant la domiciliació a entitats bancàries, sol·licitada a través dels documents que estableixi el mateix Ajuntament, i mitjançant les formes de pagament reflectides en els avisos de pagament.

En les oficines municipals no es permetrà el pagament en efectiu.”

...

3.- Que una vegada adoptat l'acord provisional referit, es publiqui en el BOIB i en un dels diaris de major difusió de la Comunitat Autònoma el corresponent anunci d'exposició al públic de l'expedient, a efectes de reclamació. La citada exposició es farà en el tauler d'edictes d'aquest Excm. Ajuntament durant el termini de trenta dies, dins dels quals els interessats podran examinar l'expedient i  presentar les reclamacions que estimin oportunes, ben entès que si dins el dit termini no s'haguessin presentat reclamacions, s'entendrà definitivament adoptat l'acord provisional.

4.- L'expressada modificació entrarà en vigor l'1 de gener de 2025.

La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Texte Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l'acord definitiu d'establiment i modificació de les ordenances esmentades,  recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la seva publicació en el B.O.I.B.

 

(Signat electrònicament: 10 de desembre de 2024)

El director de l'òrgan de gestió tributaria, per delegació Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) David Martínez Sánchez de Rojas