Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 806987
Resolució de 28 d’octubre de 2026, de la Universitat de les Illes Balears, per la qual s’aprova l’oferta d’ocupació pública de personal docent i investigador de la UIB per a l’any 2026.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressuposts Generals de l'Estat per a l'any 2023 (BOE núm. 308, de 24 de desembre), prorrogada per a l'exercici de 2026 per aplicació de l'article 134.4 de la Constitució espanyola, determina al títol III (De les despeses de personal) la regulació de l'oferta d'ocupació pública. Així, a l'article 20 (Oferta d'ocupació pública, contractes i nomenaments temporals del personal del sector públic), s'estableix una taxa de reposició del 120 per cent per a les places de personal docent i investigador, atesa la seva consideració de sector prioritari establerta a l'apartat dos 1.a de l'article esmentat. 

L'oferta d'ocupació pública, de conformitat amb el que estableix el segon apartat de l'article 70 del text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, l'ha d'aprovar el pertinent òrgan de l'Administració pública i s'ha de publicar al diari oficial corresponent. 

L'oferta d'ocupació pública de personal docent i investigador de la Universitat de les Illes Balears per a l'any 2026 inclou, de conformitat amb les previsions del primer apartat de l'article 70 del TREBEP, les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés. Tal com està previst al TREBEP, l'oferta d'ocupació pública, com a instrument de planificació dels recursos humans, defineix i quantifica els efectius en funció de les necessitats i prioritats derivades de la planificació general dels recursos humans. 

En aquest sentit, la vigent Llei de Pressuposts Generals de l'Estat per a l'any 2026 conté la previsió següent a l'article 20 (Oferta d'ocupació pública, contractes i nomenaments temporals del personal del sector públic): «Se consideran sectores prioritarios a efectos de la tasa de reposición: [...]  

»I) Plazas de los Cuerpos de Catedráticos de Universidad y de Profesores Titulares de Universidad, de profesores contratados doctores de Universidad regulados en el artículo 52 de la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades, y a las plazas de personal de administración y servicios de las Universidades, siempre que por parte de las Administraciones Públicas de las que dependan se autoricen las correspondientes convocatorias.  

»Dentro del límite de la tasa de reposición correspondiente a los Cuerpos de Catedráticos de Universidad y de Profesores Titulares de Universidad y a los profesores contratados doctores previsto en el párrafo anterior, cada Universidad estará obligada a destinar, como mínimo, un 15 por ciento del total de plazas que oferte, a la incorporación, en aquella categoría para la que esté acreditado, de personal investigador doctor que haya obtenido el certificado I3 dentro del marco del Programa Ramón y Cajal. En el supuesto de que no se utilicen todas las plazas previstas en esta reserva, estas se podrán ofertar a otros investigadores de programas de excelencia, nacionales o internacionales y que hayan obtenido el certificado I3. En este caso, la Universidad deberá aportar un certificado del Ministerio de Universidades en el que conste que los programas ofertados reúnen los requisitos establecidos en este apartado». 

A més, no computaran dins el límit màxim de places derivat de la taxa de reposició d'efectius les places que es convoquin per proveir-les mitjançant processos de promoció interna. En aquest sentit, l'article 71.2 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari (BOE núm. 70, de 23 de març), preveu que «Les universitats han d'establir programes de promoció interna, que estiguin dotats en l'estat de despeses del seu pressupost, per a l'accés des de la categoria de professora i professor titular d'universitat i de professora i professor permanent laboral a una altra de categoria superior. Les places d'aquests programes no poden superar el nombre màxim de places que siguin objecte de l'oferta d'ocupació pública de torn lliure, aquest mateix any, per a l'accés als cossos docents de l'article 68 i de professorat permanent laboral. Només poden accedir a aquestes places les professores i els professors que hagin prestat, com a mínim, dos anys de serveis efectius en el lloc d'origen i que estiguin acreditats per a la categoria a la qual promocionen. La universitat ha de regular, en la seva normativa interna, el procediment a seguir en els programes de promoció interna. En tot cas, el procediment d'accés és el de concurs de mèrits». 

D'altra banda, la disposició transitòria vuitena de la Llei orgànica 2/2023, de 23 de març, estableix que «En funció de la implementació del pla d'increment de la despesa pública en educació per al període que preveu l'article 155.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, les universitats que tinguin més d'un 20 per cent de la seva plantilla docent, computada en efectius, amb contractes laborals de professors i professores substituts/utes, de professors i professores visitants, professors i professores distingits/ides i de professors i professores associats/ades, excloent-hi el professorat associat de ciències de la salut, han d'implantar els mecanismes d'adaptació següents». El text que descriu el mecanisme a l'apartat c) indica que «Han d'establir un programa de promoció interna a professorat permanent laboral o figures equivalents de la normativa autonòmica per als qui, estant contractats amb caràcter indefinit i comptin amb l'acreditació, hagin exercit a la data de la publicació de la convocatòria activitats docents en universitats públiques espanyoles durant almenys cinc cursos acadèmics dels últims set anys a través dels contractes de professorat associat o altres contractes de durada igual o inferior a un any que preveu la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre. Aquestes places de promoció no computen als efectes de taxa de reposició». 

A aquest efecte, atès que, en la data d'entrada en vigor de la Llei orgànica 2/2023, la Universitat de les Illes Balears té computats més del 35 per cent dels efectius de la seva plantilla de personal docent i investigador en les figures de professor visitant i professor associat, i que disposa de finançament als pressuposts per a l'exercici de 2026, s'inclouen un total de 28 places de titular laboral orientades al programa de promoció de personal docent i investigador que hagi desenvolupat, en la data de publicació de la convocatòria, activitats docents en universitats públiques espanyoles almenys durant cinc cursos acadèmics dels set darrers anys estant contractats amb caràcter indefinit i que disposin de l'acreditació a través dels contractes de professor associat o altres contractes de durada igual o inferior a un any prevists a la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre. 

D'altra banda, el còmput de la taxa de reposició d'efectius, comunicada a la Conselleria d'Educació i Universitats i a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació del Govern de les Illes Balears i calculada en funció del nombre d'empleats fixos que durant l'exercici pressupostari de 2025 han deixat de prestar serveis en aquesta universitat, en els cossos o categories, és de 64. En aquest sentit, l'aplicació del 120 per cent de taxa reposició dona com a resultat 76,8 places de personal docent i investigador. 

En vista de tot el que s'ha indicat, a proposta del Consell de Direcció i condicionada a l'autorització pertinent de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació del Govern de les Illes Balears, el Consell de Govern de la Universitat de les Illes Balears, a la sessió ordinària del dia 23 de juliol de 2026, va aprovar l'oferta d'ocupació pública de personal docent i investigador de la UIB per a l'any 2026. 

El dia 26 d'octubre de 2026 la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, a proposta del director general de Pressuposts i Finançament, ha autoritzat l'oferta d'ocupació pública de personal docent i investigador de la UIB per a l'any 2026. 

Per tant, es publica l'aprovació de l'oferta d'ocupació pública de personal docent i investigador de la Universitat de les Illes Balears que s'especifica tot seguit. 

Primer. Aprovació de l'oferta d'ocupació pública 

En compliment de les disposicions de l'article 70 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, s'aprova l'oferta d'ocupació pública de personal docent i investigador de la Universitat de les Illes Balears per a l'any 2026. 

Segon. Quantificació de les places 

El nombre de places de personal docent i investigador per a l'any 2026 és el següent: 

Places resultat de la taxa de reposició 

Cos 

Grup 

Total 

Reserva I3/R3 

Reserva per discapacitat 

Torn lliure 

Catedràtic d'universitat 

A1 

1 

1 

0 

0 

Professor titular d'universitat 

A1 

39 

5 

5 

29 

Professor titular laboral 

— 

36 

6 

1 

29 

Places vinculades a la lletra c) de la disposició transitòria vuitena de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març 

Cos 

Grup 

Total 

Reserva I3/R3 

Reserva per discapacitat 

Torn lliure 

Professor titular laboral 

— 

24 

6 

1 

17 

Aquesta distribució representa un total de 100 places, de les quals 75 provenen de la taxa de reposició i 25 estan vinculades a l'aplicació de la lletra c) de la disposició transitòria vuitena de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març. D'aquest total, 15 places es reserven com a places que requereixen les acreditacions I3 o R3 (un 15 per cent del total) i 7 places es reserven per a l'accés de persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent (un 7 per cent del total). 

Tercer. Processos selectius 

Les bases específiques que han de regular els processos selectius derivats d'aquesta oferta d'ocupació pública s'han de publicar als butlletins oficials corresponents en el termini de tres anys comptadors des de la data de publicació d'aquesta oferta d'ocupació pública, de conformitat amb el que disposa l'article 70.1 del Reial decret legislatiu 5/2015. 

 

Quart. Denominacions 

Totes les denominacions d'òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta disposició apareguin en gènere masculí, s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti. 

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin. 

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (28 d'octubre de 2026)

El rector  Jaume Carot Giner