Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 771426
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental del projecte de soterrament de derivació individual de línia elèctrica de baixa tensió per a subministrament a habitatge unifamiliar ubicat a la parcel·la 199 del polígon 7 (TM Bunyola) (exp. 98a/2025)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 de juny de 2026, i d'acord amb l'article 9.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, i el punt 8. d) de l'article 2 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 13/2025, de 31 de juliol, pel qual es corregeixen els errors detectats en el Decret 10/2025,
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental del projecte de soterrament de derivació individual de línia elèctrica de baixa tensió per a subministrament a habitatge unifamiliar ubicat a la parcel·la 199 del polígon 7 (TM Bunyola)
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, entre d'altres, els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2 del text refós de la Llei d'avaluació ambiental, el projecte de soterrament de derivació individual de línia elèctrica de baixa tensió per a subministrament a habitatge unifamiliar ubicat a la parcel·la 199 del polígon 7 (TM Bunyola) s'inclou al punt 1 del grup 2 (energia):
1. Línies de transmissió d'energia elèctrica inferiors a 15 kV ubicades en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI i ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós que li siguin d'aplicació.
2. Descripció del projecte
1. El projecte «Electrificación parcela 199 pol. 7. Soterramiento derivación individual» signat digitalment en data 19 de juny de 2024 per l'enginyer industrial Javier Russo Barranco, té per objecte definir les condicions tècniques per a dur a terme l'electrificació d'un habitatge unifamiliar ubicat a la parcel·la 199 del polígon 7 del TM de Bunyola mitjançant el soterrament de la infraestructura elèctrica (derivació individual), des de la línia general fins l'habitatge. Aquest habitatge disposa d'una instal·lació interior totalment aïllada de la xarxa amb subministrament a través d'energies renovables i grup electrogen de suport.

2. La derivació individual s'inicia en una centralització de comptadors (CC) existent, situada davant el centre de distribució (CD) «Alfàbia», amb una xarxa de baixa tensió subterrània. El CC i el CD s'ubiquen a la parcel·la 97 del polígon 8 del TM de Bunyola. Actualment, aquest punt de connexió ja disposa d'un subministrament en baixa tensió per a l'agroturisme «Alfàbia Nou». El projecte preveu la construcció d'una rasa soterrada d'uns 270 m de longitud des del CC fins a la porta d'accés a la parcel·la 199. La rasa tendrà una profunditat igual o superior a 0,8 m. Els darrers 100 m de la línia que arriben fins a l'edificació empraran una canalització ja existent.

3. El traçat de la línia projectada discorre per sòl rústic. Part de la línia transcorre pel marge dret de la carretera MA-11A. Es travessa la carrera MA-11A per una canal subterrània existent. La línia travessa el Camí des Verger al seu pas per la parcel·la 97. Aquest camí, el qual transcorre des del torrent de Biniforani en direcció a la Font d'Alfàbia, es troba en males condicions i mig derruït i no consta al catàleg de patrimoni del municipi.
4. Es preveu la reposició del paviment afectat així com el sòl i la vegetació extrets.
3. Resum del document ambiental
Al document ambiental s'han estudiat les alternatives següents:
- Alternativa zero (subministrament elèctric a la finca a través d'energies renovables i un grup electrogen de suport).
- Alternativa 1 (execució de línia aèria d'uns 160 m de longitud). Aquesta alternativa va ser descartada per la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic atès que hi ha altres alternatives viables per a l'electrificació de la parcel·la sense necessitat d'executar una línia aèria.
- Alternativa 2 (soterrament de la derivació individual). S'ha seleccionat aquesta alternativa.
Al document ambiental es presenta una anàlisi de les tres alternatives a partir de la valoració dels factors abiòtics (territori, topografia, tipus de sòl, geologia i geomorfologia, qualitat de l'aire, qualitat acústica i hidrologia), factors biòtics (flora, fauna, biodiversitat i hàbitats) i factors antròpics (accessos, transport i mobilitat, seguretat, prevenció incendis, paisatge, turisme, comerç, indústria, energia, residus, economia, societat local, ús residencial, ús agrari i ús ramader). L'alternativa més mal valorada és l'alternativa 0 mentre que la més ben valorada és la 2, la qual compleix amb l'establert al Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.
D'acord amb el document ambiental, a la fase d'obra, s'han identificat les activitats productores d'impactes següents:
La fase de funcionament tendrà un impacte moderat sobre el tipus del sòl, compatible sobre el territori, la topografia, la geologia i la geomorfologia, l'ús agrari i l'ús ramader i positiu sobre la qualitat de l'aire, la qualitat acústica, la flora, la fauna, la biodiversitat, els hàbitats, els accessos, la seguretat, la prevenció d'incendis, el turisme, l'energia, els residus i l'ús residencial.
A l'apartat 11.2 del document ambiental es proposen tota una sèrie de mesures preventives i correctores per tal minimitzar l'emissió de renous, vibracions i contaminants atmosfèrics i el risc d'incendi.
A l'apartat 13 del document ambiental s'inclou un pla de vigilància ambiental en el qual s'estableix el procediment pel compliment de les mesures preventives i correctores.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les administracions previsiblement afectades i entitats interessades següents:
A dia d'avui dins l'expedient consta l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, del Servei d'Espais Naturals, del Servei de Protecció d'Espècies i del Servei d'Aigües Subterrànies.
El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:
En relació a la perspectiva climàtica en la tramitació, no es preveuen efectes ambientals significatius.
Es recomana:
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl va concloure el següent:
El Servei d'Espais Naturals va informar el següent:
Consideracions tècniques
1. Només els darrers 40 m (aprox.) de l'estesa que arriben fins a l'habitatge s'ubiquen dins l'àmbit del paratge natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús compatible, així com dins un espai de la Xarxa Natura 2000, la ZEPA ES0000441-D'Alfàbia a Biniarroi. Els terrenys tenen la qualificació d'AANP, APR erosió i esllavissaments.
2. L'article 21.2 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), estableix que “Dins l'àmbit territorial dels espais naturals protegits, l'autorització, la llicència o la concessió d'usos i activitats correspon als òrgans competents per raó de la matèria, els quals han de sol·licitar amb caràcter preceptiu, abans de resoldre, informe a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits”. Això haurà de ser tingut en compte, quan pertoqui, en el tràmit d'obtenció de l'oportuna llicència d'obres per part de l'Ajuntament de Bunyola.
3. En l'article 95.1 del PORN s'estableix que "La instal·lació de noves esteses elèctriques o l'ampliació de les existents a les zones d'exclusió es considera un ús prohibit. A les zones d'ús limitat aquestes actuacions només són prohibides a les àrees grafiades a l'annex cartogràfic II.4. A la resta de zones són autoritzables, tenint en compte que es podran instal·lar noves línies elèctriques o ampliar-se les existents, tant quant a potència com a extensió, només quan un estudi de viabilitat sobre la implantació de l'energia solar o eòlica, que s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud, palesi que aquests sistemes no són viables en el cas concret. Tant les noves esteses com l'ampliació de les existents, han de discórrer soterrades pels vials existents o les seves voreres". El tram final de l'estesa que arribarà fins a l'habitatge i que s'inclou dins l'àmbit del paratge natural discorrerà soterrat per canalització en camí existent, en zona d'ús compatible. En tot cas, s'haurà de presentar l'estudi de viabilitat al que fa referència l'esmentat article.
4. D'acord amb l'article 97.1 del PORN: “Queden prohibits els abocaments i vessament de residus en l'àmbit territorial d'aquest Pla”. Per tant, en el cas que es generin residus que s'acumulin dins l'àmbit del paratge natural, aquests hauran de ser retirats i lliurats per un gestor autoritzat.
5. Com s'ha esmentat abans, l'estesa prevista també s'inclou dins un espai de la Xarxa Natura 2000, la ZEPA ES0000441-D'Alfàbia a Biniarroi, essent d'aplicació el que preveu l'article 39.9 de la LECO (en la seva redacció modificada pel Decret llei 5/2024, de 13 de desembre), segons el qual "L'avaluació de la possible afecció a la Xarxa Natura 2000 dels plans, programes i projectes que s'hagin de sotmetre directament al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, s'ha de dur a terme en el marc del procediment esmentat". Atès que es tracta d'instal·lar una estesa soterrada per camí existent, no s'espera que es donin efectes significatius sobre els hàbitats i espècies d'interès comunitari presents en l'esmentat espai.
El Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement el projecte.
El Servei d'Aigües Subterrànies va concloure el següent:
«Pel que fa a l'APR d'esllavissament, INFORM FAVORABLEMENT sobre el projecte d'electrificació de la parcel·la 199 del polígon 7 del terme de Bunyola amb el condicionant que les rases i excavacions romanguin obertes el mínim temps possible per fer l'obra».
5. Elements significatius de l'entorn del projecte
1. D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca:
a) El projecte es troba a sòl rústic. Una part del projecte, la qual coincideix amb el darrer tram de la canalització existent que arriba fins a l'habitatge objecte de l'electrificació es troba a una àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció (AANP). La resta de la línia projectada discorrerà per una àrea rural d'interès paisatgístic (ARIP).
b) Part del projecte es troba a APT de la carretera MA-11A.
c) La zona d'estudi es troba en una APR d'erosió i esllavissament, al vessant meridional del puig de s'Aritjar de la serra d'Alfàbia.
2. Els darrers 40 m de la línia projectada, els quals coincideixen amb part de la canalització existent, es troben dins l'àmbit del paratge natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús compatible, així com dins un espai de la Xarxa Natura 2000, la ZEPA ES0000441-D'Alfàbia a Biniarroi.
3. El darrer tram de la canalització existent es troba a una àrea d'alzinar protegit d'acord amb l'establert al Decret 130/2001, de 23 de novembre, pel qual s'aprova la delimitació a escala 1:5.000 de les àrees d'alzinar protegit.

4. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, «La consulta al Bioatles i altres fonts pròpies, mostra la presència de les següents espècies catalogades o amenaçades: Àguila calçada, Hieraaetus pennatus; Garballó, Chamaerops humilis; Didalera, Digitalis minor; Llampúgol, Rhamnus alaternus; Murta, Myrtus communis; Cirerer de Betlem, Ruscus aculeatus; Coixinet de monja, Teucrium balearicum; Peònia, Paeonia cambessedesii. Hi ha constància de la presència de dos nius d'àguila calçada (Aquila pennata) a devers 1000 m de distància de la parcel·la».
5. El projecte es troba a zona de protecció contra l'electrocució d'avifauna i a menys de 20 metres de l'àrea important per a rapinyaires AIRIB-74 d'Alfàbia al coll de sa Batalla (hàbitat de reproducció).
6. El projecte no es troba a zona de policia de torrent. Tampoc està afectat per cap zona inundable ni potencialment inundable.
7. Si bé part de la parcel·la de l'habitatge objecte de l'electrificació està afectada per una zona d'alt risc d'incendis, l'àmbit del projecte no ho està.
8. D'acord amb el document ambiental, no es troben elements d'interès patrimonial a l'àmbit del projecte. L‘element més proper és el BIC Jardins d'Alfàbia, el qual es troba a uns 200 m al sud de la línia projectada.
9. A l'entorn de la zona d'actuació es troben els hàbitats d'interès comunitaris següents:
5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics.
6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea).
6420 Jonqueres i herbassars graminoides humits, mediterranis, del Molinion-Holoschoenion.
8210 Pendents rocallosos calcícoles amb vegetació casmofítica (=Cingles, costers i penyals calcaris amb vegetació casmofítica).
10. El paisatge de l'entorn del projecte està constituït per una combinació d'elements agrícoles (presència d'olivars als bancals) i forestals.
11. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:
a) La línia discorre per les masses 1806M1 «s'Olla» i 1807M1 «Esporles». L'estat quantitatiu i qualitatiu de les dues masses és bo.
b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.
c) Les actuacions projectades es troben dins del perímetre de restriccions moderades del pou de proveïment urbà CAS_1705_Vigent-ACA_86.
12. Pel que fa a l'aptitud fotovoltaica, la parcel·la de l'habitatge objecte de l'electrificació es troba a zona d'exclusió.
6. Consideracions tècniques
1. Pel que fa als hàbitats, a l'informe del Servei de Protecció d'Espècies s'indica que el projecte no afecta hàbitats d'interès comunitari. En aquesta mateixa línia, al document ambiental s'explica que la zona del projecte està ocupada principalment per espais molt alterats fonamentalment per l'activitat agrícola i que els hàbitats d'interès comunitari es troben presents en petites taques les quals poden aparèixer en punts concrets de l'entorn.
2. Pel que fa a la ZEPA ES0000441-D'Alfàbia a Biniarroi, a l'informe del Servei d'Espais Naturals s'explica que «atès que es tracta d'instal·lar una estesa soterrada per camí existent, no s'espera que es donin efectes significatius sobre els hàbitats i espècies d'interès comunitari presents en l'esmentat espai».
3. Pel que fa a la utilització d'energies renovables per al subministrament elèctric de l'habitatge:
a) D'acord amb el punt 1 de l'article 51 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica sobre consums aïllats, «les noves edificacions o les que tenguin un canvi d'ús a sòl rústic han de cobrir la totalitat o part del consum anual elèctric previst mitjançant la instal·lació de generació renovable d'autoconsum. La instal·lació d'autoconsum pot ser aïllada o connectada a la xarxa, i en aquest darrer cas la potència mínima de generació que s'ha d'instal·lar és la que determinin dues hores d'ús diari de la potència prevista calculada segons el que estableix el Reglament electrotècnic per a baixa tensió, aprovat pel Reial decret 842/2002, de 2 d'agost [...]». En aquest sentit, a l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera s'explica que «consultat el cadastre, l'immoble situat en aquest polígon i parcel·la té l'ús residencial. Per tant, no li afecta l'article 51.1 de consums aïllats».
b) D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals, «en l'article 95.1 del PORN s'estableix que "La instal·lació de noves esteses elèctriques o l'ampliació de les existents a les zones d'exclusió es considera un ús prohibit. A les zones d'ús limitat aquestes actuacions només són prohibides a les àrees grafiades a l'annex cartogràfic II.4. A la resta de zones són autoritzables, tenint en compte que es podran instal·lar noves línies elèctriques o ampliar-se les existents, tant quant a potència com a extensió, només quan un estudi de viabilitat sobre la implantació de l'energia solar o eòlica, que s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud, palesi que aquests sistemes no són viables en el cas concret. Tant les noves esteses com l'ampliació de les existents, han de discórrer soterrades pels vials existents o les seves voreres". El tram final de l'estesa que arribarà fins a l'habitatge i que s'inclou dins l'àmbit del paratge natural discorrerà soterrat per canalització en camí existent, en zona d'ús compatible. En tot cas, s'haurà de presentar l'estudi de viabilitat al que fa referència l'esmentat article». S'ha de tenir en compte que actualment el subministrament elèctric a la finca es fa a través d'energies renovables i un grup electrogen de suport. Tot i que al document ambiental s'ha valorat ambientalment la situació actual (alternativa 0) com a la pitjor alternativa, tant al projecte com al document ambiental no s'ha detallat com és la instal·lació d'energia renovable, el seu estat de conservació, la potència que subministra, el temps d'ús que es fa habitualment del grup electrogen ni les necessitats energètiques de l'habitatge. En aquest sentit i tal com s'indica a l'informe del Servei d'Espais Naturals, s'ha de presentar l'estudi de viabilitat al qual fa referència el PORN. En tot cas, es recomana que es continuï emprant la instal·lació d'energia renovable existent o que aquesta es renovi, per tal de cobrir part del consum anual elèctric previst de l'habitatge.
4. Pel que fa al risc d'esllavissament, a l'informe de la Direcció General de Recursos Hídrics amb caràcter favorable s'explica que s'incrementarà el risc el temps que romanguin obertes les rases i excavacions per on es soterrarà la infraestructura elèctrica. Per tal de minimitzar aquest risc, les rases i excavacions hauran de romandre obertes el mínim temps possible per fer l'obra.
5. Tal com s'explica al document ambiental, s'opta per un muntatge i traçat respectuós amb l'avifauna, soterrat i ben protegit amb aïllants de contacte directes.
6. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, «no és d'esperar que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies catalogades o amenaçades de la zona sempre que es compleixin les mesures proposades i el Programa de Vigilància Ambiental».
7. D'acord amb el document ambiental, «no es previsible que la infraestructura proyectada pueda modificar de forma significativa las dinámicas de los ecosistemas del entorno, pues se trata de una línea soterrada que atravesará un espacio significativamente antropizado».
8. Per tot l'anterior, una vegada analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i atesa la naturalesa del projecte i la ubicació proposada, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient sempre que s'apliquin les mesures preventives i correctores del document ambiental i les proposades en aquest informe.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de soterrament de derivació individual de línia elèctrica de baixa tensió per a subministrament a habitatge unifamiliar ubicat a la parcel·la 199 del polígon 7 (TM Bunyola), atès que no té efectes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental signat digitalment en data 8 de març de 2024 pel biòleg Gerardo Costea Llabrés, i els següents condicionants:
1. Les rases i excavacions han de romandre obertes el mínim temps possible per fer l'obra.
2. Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
3. S'han de mantenir en bon estat de conservació els bancals i parets seques existents.
4. S'eliminarà únicament la vegetació estrictament necessària per a dur a terme aquesta actuació. En el cas que es pugui veure afectat algun arbre o arbust de port arbori, aquests es retiraran i replantaran als voltants de les zones d'actuació, o es restituiran en el cas que això no sigui possible.
5. S'haurà de presentar un estudi de viabilitat sobre la implantació d'energia solar o eòlica juntament amb la sol·licitud d'instal·lació, d'acord amb el punt 1 de l'article 95 del Decret 19/2007 de 16 de març, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana, «A la resta de zones són autoritzables, tenint en compte que es podran instal·lar noves línies elèctriques o ampliar-se les existents, tant quant a potència com a extensió, només quan un estudi de viabilitat sobre la implantació de l'energia solar o eòlica, que s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud, palesi que aquests sistemes no són viables en el cas concret. Tant les noves esteses com l'ampliació de les existents, han de discórrer soterrades pels vials existents o les seves voreres».
6. Els residus que es generin durant la fase d'obres hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.
Es recomana que:
1. D'acord amb el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera s'implementin protocols de minimització d'emissions durant l'obra.
2. Es segueixi emprant la instal·lació d'energia renovable existent o que aquesta es renovi, per tal de cobrir part del consum anual elèctric previst de l'habitatge.
Es recorda que:
1. D'acord amb el punt 2 de l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), «dins l'àmbit territorial dels espais naturals protegits, l'autorització, la llicència o la concessió d'usos i activitats correspon als òrgans competents per raó de la matèria, els quals han de sol·licitar amb caràcter preceptiu, abans de resoldre, informe a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits».
2. D'acord amb l'informe de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:
3. Atès que el projecte es troba a APT de carretes i en compliment de l'art. 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de les Illes Balears serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 10 de juny de 2026)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Paz Andrade Barberá